داغ ترین ها :
مک بوک یا ویندوز؟ کدام لپ تاپ انتخاب بهتری برای شماست؟

مک بوک یا ویندوز؟ کدام لپ تاپ انتخاب بهتری برای شماست؟

عمده لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای موجود در جهان از سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز استفاده می‌کنند، اما در سوی دیگر شرکت اپل هم سیستم عامل اختصاصی خود به نام macOS را توسعه داده و به روی مک بوک‌های خود استفاده می‌کند و اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد. اگر شما بخواهید یک لپ تاپ خریداری کنید به سمت کدام سیستم عامل می‌روید؟ آیا با تفاوت‌ها و برتری‌های هر کدام آشنایی دارید؟ در ادامه همراه ما باشید تا به این سوال که مک بوک بهتره یا ویندوز پاسخ دهیم و به برتری‌های هر سیستم عامل بپردازیم.

 

برای خرید انواع لپ تاپ با سیستم عامل های مختلف از فروشگاه تکنولایف دیدن کنید: قیمت لپ تاپ

 

مک بوک بخرم یا ویندوز؟

در ادامه این مطلب ابتدا دو سیستم عامل را در زمینه‌های مختلف مقایسه می‌کنیم تا مشخص شود هر کدام چه برتری‌هایی دارد و پس از آن به این سوال پاسخ می‌دهیم که هر سیستم عامل برای چه دسته از کاربران مناسب‌تر است و مثلا برای برنامه نویسی یا بازی کردن باید کدامیک را انتخاب کنید.

ورود به لپ تاپ

برای وارد شدن به لپ تاپ خود یا Logging In کردن راه‌های زیادی در هر دو سیستم عامل وجود دارد. برای مثال از در مک بوک می‌توانید از حسگر اثر انگشت استفاده کنید (اگر لپ تاپ شما حسگر اثر انگشت داشته باشد) یا با نزدیک کردن ایفون یا اپل واچ به مک بوک خود وارد شوید. در ویندوز هم راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد و یکی از ساده‌ترین آن‌ها قابلیت Hello ویندوز است که از طریق وب‌کم شما را شناسایی کرده و اجازه ورود به ویندوز را صادر می‌کند.

این قابلیت بیشتر در مدل‌های گران‌قیمت دیده می‌شود ولی از طریق حسگر اثر انگشت (اگر لپ تاپ شما از این حسگر پشتیبانی کند) و همچنین وارد کردن پین و پسورد نیز می‌توانید وارد لپ تاپ خود شوید. در این زمینه عملکرد هر دو سیستم عامل بسیار شبیه به هم است و نمی‌توان برنده‌ای را در نظر گرفت.

گزینه‌ها برای خرید؛ برتری واضح ویندوز!

شرکت مایکروسافت ویندوز را توسعه می‌دهد ولی از آن به صورت انحصاری استفاده نمی‌کند و هر شرکت دیگری نیز می‌توانید از سیستم عامل ویندوز استفاده کند. سرفیس‌ها لپ تاپ‌های خود مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز هستند اما شما می‌توانید لپ تاپ ویندوز خود را از سامسونگ، لنوو، ایسوس، اچ پی، ریزر، ام اس آی، دل، ایسر و بسیاری از برندهای دیگر خریداری کنید.

از سوی دیگر داستان برای سیستم عامل macOS دقیقا برعکس است. اپل این سیستم عامل را توسعه داده و فقط هم به روی لپ تاپ‌های ساخت خود استفاده می‌کند. این یعنی شما نمی‌توانید مثلا یک لپ تاپ لنوو با سیستم عامل macOS خریداری کنید و برای تجربه این سیستم عامل باید حتما به سراغ لپ تاپ‌های اپل یا همان مک بوک‌ها بروید.

مک بوک بخرم یا ویندوز

این اتفاق باعث می‌شود انتخاب‌های شما در دنیای macOS به مک بوک‌ها محدود شود ولی در دنیای ویندوزی بتوانید به سراغ چندین برند و مدل برای خرید بروید. در بین مک بوک‌ها دو سری ایر و پرو دیده می‌شود و باید لپ تاپ خود را از همین دو سری انتخاب کنید، ولی در دنیای لپ تاپ‌های ویندوزی می‌توانید از تقریبا همه برندهای موجود بهره ببرید.

همین موضوع باعث می‌شود ویندوز از نظر گزینه‌های بیشتر برای خرید و انتخاب با اختلاف زیاد برتر از macOS باشد. یعنی مثلا اگر شما بودجه کمی برای خرید لپ تاپ دارید نمی‌توانید به سراغ macOS‌ بروید؛ چرا که مک بوک‌های سازنده آمریکایی قیمت پایه‌ای بالایی دارند ولی از سوی دیگر با کمترین بودجه می‌توانید یک لپ تاپ ویندوزی خریداری کنید.

 

چگونه در مک بوک راست کلیک کنیم؟
فعال كردن راست كليك در مك

 

سخت افزار و کانفیگ‌های مختلف؛ تنوع بالای ویندوز

مک بوک‌های اپل تا قبل از سال 2020 از پردازنده‌های شرکت اینتل استفاده می‌کردند اما در سال 2020 اپل تراشه اختصاصی خود به نام M1 را به روی مک بوک ایر و پرو استفاده کرد تا این محصولات وارد دوره تازه‌ای شوند. در حال حاضر شما می‌توانید مک بوک‌های اپل را به ترتیب قدرت با تراشه‌های M1، M2، M2 Pro و M2 Max خریداری کنید. اپل به شما امکان می‌دهد تا بتوانید حافظه داخلی را تا 8 ترابایت و حافظه را تا 96 گیگابایت انتخاب کنید. البته که تراشه‌های سری M3 نیز در دسترس قرار گرفته‌اند.

مک بوک بهتره یا ویندوز

این تراشه‌های اختصاصی اپل قدرت بسیار زیادی دارند و قطعا می‌توانند از پس هر کاری بربیایند، اما برای این محصولات کارت گرافیک مجزا در نظر گرفته نمی‌شود و به همین جهت هم برای کارهای گرافیکی و اجرای بازی‌ها قطعا مانند رقبایی با کارت گرافیک قوی نیستند. از طرفی در دنیای لپ تاپ‌های ویندوزی شما آزادی عمل بیشتری دارند و می‌توانید مشخص کنید که لپ تاپ پردازنده مرکزی قوی‌تری داشته باشد یا کارت گرافیک قوی‌تری.

شما در دنیای لپ تاپ‌های ویندوزی به تعداد بسیاری زیادی از ترکیب سخت افزارهای مختلف دسترسی دارید و می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید و همین باعث می‌شود تا برنده این بخش هم لپ تاپ‌های ویندوزی باشند.

نصب و فعال سازی سیستم عامل

زمانی که شما مک بوک را خریداری می‌کنید و برای اولین بار دکمه پاور را می‌زنید لپ تاپ روشن می‌شود و پس از تنظیمات اولیه شما وارد فضای مک بوک خواهید شد. این سیستم عامل به صورت پیش فرض به روی مک بوک نصب است و هیچ نیازی به فعال کردن آن وجود ندارد. در طرف دیگر بسیاری از لپ تاپ‌های ویندوزی بدون سیستم عامل روانه بازار می‌شوند و باید خودتان ویندوز را به روی این لپ تاپ‌ها نصب کنید.

از طرفی شما باید ویندوز را کرک کنید تا بتوانید از همه قابلیت‌های آن استفاده کنید. پس اگر لپ تاپ ویندوزی شما از ابتدا با ویندوز عرضه می‌شود که هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و شرایط مانند مک بوک خواهد بود اما اگر بخواهید خودتان ویندوز را نصب کنید کمی دردسر وجود خواهد داشت و به کمی دانش و اطلاعات نیاز دارد. این موضوع باعث می‌شود برنده این بخش مک بوک باشد.

برنامه‌های پیش فرض

هر دو سیستم عامل به صورت پیش فرض از برنامه‌هایی استفاده می‌کنند و زمانی که شما برای اولین بار به ان دو سیستم عامل وارد می‌شوید برخی از برنامه‌ها از قبل نصب شده و به شما نمایش داده می‌شوند. این برنامه‌ها شامل مرورگر، ماشین حساب، تقویم، برنامه ایمیل، دوربین، نقشه و بسیاری از عناوین دیگر می‌شود. از نظر این برنامه‌های پیش فرض برتری با سیستم عامل اپل یعنی macOS است و برنامه‌های از پیش نصب شده مک بوک‌ها نسبت به ویندوز عملکرد بهتری دارند و مثلا قطعا سافاری برتر از مایکروسافت Edge است.

دانلود و نصب برنامه‌های شخص ثالث

همان‌طور که می‌دانید اگر از ایفون و ایپد استفاده کنید مجبور هستید تا برنامه‌های خود را از اپ استور بگیرید و گزینه دیگری وجود ندارد. در مورد macOS خوشبختانه این اتفاق صادق نیست و شما بدون مشکل می‌توانید برنامه‌های مورد نظر خود را از بستر اینترنت و منابع مختلف دانلود و نصب کنید. این سیستم عامل برنامه‌های بسیار غنی و زیادی دارد و از این نظر قطعا با مشکلی مواجه نخواهید شد.

مک بوک یا لپ تاپ

در سوی دیگر ویندوز گستردگی بیشتری دارد و به طبع برنامه‌های موجود برای آن بیشتر است. در واقع اگر شما به یک برنامه مشهور نیاز داشته باشید قطعا به روی هر دو سیستم عامل می‌توانید آن را پیدا کنید اما برنامه‌هایی که شهرت کمتری دارند بیشتر به روی ویندوز دیده می‌شوند. همچنین تقریبا همه بازی‌های موجود با ویندوز سازگاری کامل دارند ولی بسیاری از عناوین به روی مک بوک قابل اجرا نیستند. همه این موارد در کنار هم باعث می‌شود تا در این بخش هم مایکروسافت و ویندوز را برنده بدانیم.

در نهایت برتری دیگر ویندوز این است که شما می‌توانید برنامه‌ها را به صورت کرک شده استفاده کنید. در مک بوک هم این امکان برای برخی برنامه‌ها وجود دارد ولی قطعا به گستردگی ویندوز نیست و برای کاربران داخل این ویژگی ویندوز هم یک مزیت دیگر به حساب می‌آید.

 

محل ذخیره اسکرین شات در مک کجاست؟
اسکرین شات گرفتن مک بوک

 

نمای ظاهری

شما به هر سیستم عاملی که وارد شوید محیط و شکل کلی آن با سیستم عامل دیگر متفاوت است و این کاملا به شما بستگی دارد که کدام فضا را ترجیح بدهید. مثلا این که با ظاهر سیستم عامل اندروید راحت‌تر باشید یا ios کاملا به شما و سلیقه شخصی‌تان برمی‌گردد و هیچ کدام را نمی‌توان برتر از دیگری دانست. در مقایسه ویندوز و macOS نیز همین اتفاق رخ می‌دهد و نمی‌توان یکی را از نظر ظاهری برتری از دیگری دانست و این به شما بستگی دارد که کدام را بیشتر بپسندید.

در کل اما فرقی بین مک بوک یا ویندوز از نظر شخصی سازی وجود ندارد و در هر دو سیستم عامل شما می‌توانید ظاهر بخش‌های مختلف را تغییر دهید، دارک مود را فعال کنید و رنگ برخی از بخش‌ها را به سلیقه خود در‌آورید.

کنترل پنجره‌ها و مولتی تسکینگ

ویندوز همیشه در این زمینه قوی بوده است و در ویندوز 11 که آخرین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت به حساب می‌آید هم پیشرفت خوبی از نظر کنترل پنجره‌ها و مولتی تسکینگ داشته است. در ویندوز 11 شما می‌توانید هر برنامه‌ای را به بالا وسط صفحه بکشید تا خود ویندوز چندین گزینه برای باز شدن برنامه‌ها در کنار هم به شما نشان دهد. مثلا می‌توانید صفحه را به دو یا چهار قسط مساوی تقسیم کنید یا حالتی را انتخاب کنید که نیمی از صفحه در اختیار یک برنامه‌ باشد و نیم دیگری از صفحه به دو برنامه دیگر اختصاص پیدا کند.

مک بوک بهتر است یا لپ تاپ

در مک بوک‌ها هم شما قابلیت مولتی تسکینگ خواهید داشت و مانند ویندوز می‌توانید حتی دو دسکتاپ مختلف باز کنید اما در نهایت امکانات موجود کمی کمتر از ویندوز است و در سیستم عامل مایکروسافت شما راحت‌تر می‌توانید دقیقا حالتی که در ذهن دارید را اجرایی کنید. پس در این زمینه هم ویندوز را برتر می‌دانیم.

 

چرا Macbook نخریم؟
معایب مک بوک در ایران

 

نوار پایین صفحه؛ مقایسه TaskBar و Dock

در پایین صفحه مک بوک شما یک نوار وجود دارد که با برنامه‌های پیش فرض و برنامه‌هایی که به تازگی استفاده کرده‌اید پر شده‌ است. در سوی دیگر در ویندوز 11 این نوار پایین صفحه برعکس همیشه به وسط منتقل شده و حالا دیگر لوگوی ویندوز و Start به صورت پیش فرض در سمت چپ نیست. عملکرد این دو بخش بسیار شبیه به هم است و نمی‌توان خیلی یکی را بهتر و برتر دانست. پس این بخش برنده‌ای ندارد.

مقایسه از نظر توانایی جستجو

در ویندوز 10 در نوار پایین صفحه یک بخش همیشه مخصوصا سرچ کردن دیده میشد که حالا در ویندوز 11 حذف شده و برای سرچ کردن باید دکمه ویندوز را فشار دهید و سپس شروع به تایپ کنید. در مک بوک هم برای سرچ کردن کافیست از بالا سمت راست تصویر به روی علامت‌ ذره‌بین کلیک کنید. عملکرد این سرچ در هر دو سیستم عامل بسیار خوب است و این بخش هم داخل لپ تاپ را جستجو می‌کند و هم سطح اینترنت. این قسمت هم برنده‌ای ندارد.

نمایشگر لمسی و قلم؛ اپل چیزی برای گفتن ندارد!

پاسخ به این سوال که مک بوک بهتر است یا ویندوز ما را به بخش نمایشگرهای لمسی و پشتیبانی از قلم می‌رساند، جایی که برتری حتمی با ویندوز است و اپل هیچ حرفی برای گفتن ندارد. مک بوک‌ها هیچ کدام نمایشگر لمسی ندارد و در نتیجه از قلم هم پشتیبانی نمی‌کنند. در دنیای لپ تاپ‌های ویندوزی اما شما می‌توانید مدل‌های زیادی را پیدا کنید که هم پنل لمسی دارند و هم از قلم پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی برای طراحان و برخی از افراد می‌تواند اهمیت بسیار بالایی داشته باشد و این کاربران باید حتما به سراغ ویندوز بروند و اپل و مک بوک هیچ پاسخی برای آن‌ها ندارد.

مک بوک یا ویندوز برای برنامه نویسی

سیری یا کورتانا؛ دستیار صوتی برتر کدام است؟

اولین موضوع در مقایسه این دو دستیار صوتی این است که شما تا چه حد از آن‌ها استفاده می‌کنید؟ به طور کلی کاربران در ایران خیلی از دستیارهای صوتی استفاده نمی‌کنند. در مقایسه مك بوك يا ويندوز یا بهتر است بگوییم سیری و کورتانا برنده سیری از اپل است و اگر دستیار صوتی برای شما اهمیت دارد سیستم عامل macOS انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

ارتباط با گوشی

اگر شما مک بوک داشته باشید و از ایفون هم استفاده کنید ارتباط بین این دو بسیار جذاب و ساده می‌شود و بدون شک ویندوز نمی‌تواند حریفی برای این اتصال قوی باشد. البته اگر مک بوک خریداری کنید ولی گوشی شما اندرویدی باشد دیگر این گفته صدق نمی‌کند و برتری با ویندوز خواهد بود. ویندوز در آخرین نسخه به لطف برنامه Phone Link می‌تواند به راحتی به گوشی شما متصل شود و به شما امکان دهد تا تماس برقرار کنید و با لپ تاپ به پیام‌های دریافتی پاسخ دهید و حتی پیام ارسال کنید.

پس در حالتی که از ایفون و مک بوک استفاده کنید برنده این بخش اپل است و در غیر این صورت مایکروسافت وضعیت بهتری دارد.

امنیت و ثبات

به لطف آپدیت‌های امنیتی مختلف هر دو سیستم عامل امنیت خوبی دارند اما در نهایت بین مک بوک یا لپ تاپ ویندوزی برنده مک بوک خواهد بود. این به‌معنای امنیت 100 درصدی مک بوک نیست و در این سیستم عامل هم ویروس‌ها و مشکلات امنیتی دیده می‌شود ولی این اتفاق کمتر از ویندوز رخ می‌دهد. از نظر ثبات هم مجدد macOS سیستم عامل برتری نسبت به ویندوز است؛ چرا که اپل کنترل بیشتری به روی برنامه‌ها دارد و سخت افزار و نرم افزار را خودش توسعه می‌دهد. پس در کل در این بخش اپل گوی سبقت را از مایکروسافت می‌رباید.

 

لپ تاپ دانشجویی چی بخریم؟
بهترین لپ تاپ های دانشجویی

 

اجرای بازی‌ها؛ سلطنت بدون شک ویندوز!

درست است که برای macOS بازی‌های خوب و زیادی وجود دارد ولی اولا همه عناوین به روی این سیستم عامل اجرا نمی‌شوند و ثانیا همان‌طور که اشاره کردیم مک بوک‌ها به دلیل عدم برخورداری از کارت گرافیک مجزا برای بازی مناسب نیستند و خرید آن‌ها به عنوان لپ تاپ گیمینگ اصلا توصیه نمی‌شود. پس برتری در این بخش با اختلاف زیاد با ویندوز است.

شارژدهی باتری؛ برگ برنده اپل رو می‌شود

مک بوک‌های جدید اپل به لطف تراشه‌های اختصاصی M1 و مصرف بهینه این چیپست‌ها، شارژدهی بسیار خوبی دارند و می‌توانند یک روز کامل شما را همراهی کنند. این شارژدهی با استفاده سبک‌تر تا 1.5 یا 2 روز نیز قابل افزایش است. در بین لپ تاپ‌های ویندوزی هم محصولاتی یافت می‌شود که شارژدهی باتری آن‌ها بسیار خوب باشد اما بیشتر لپ تاپ‌های ویندوزی بین 4 تا 8 ساعت دوام می‌آورند که تا شارژدهی 18 الی 22 ساعته اپل اختلاف زیادی وجود دارد. پس در زمینه باتری هم مک بوک‌ها عموما محصولات بهتری هستند.

مک بوک بهتر است یا لپ تاپ ویندوزی؛ مقایسه قیمت

مک بوک ایر M1 با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD که ارزان‌ترین لپ تاپ شرکت اپل است 999 دلار قیمت دارد. این قیمت برای مک بوک ایر M2 نسخه 256 گیگابایت به 1199 دلار می‌رسد و برای خرید نسخه 512 گیگابایتی باید مبلغ 1499 دلار هزینه کنید. این مبلغ برای مدل‌های پرو از 1299 دلار آغاز می‌شود و تا بیشتر از 6000 دلار ادامه پیدا می‌کند.

این اعداد به خوبی نشان می‌دهند که لپ تاپ‌های اپل محصولات گران‌قیمتی هستند و عملا این سازنده آمریکایی لپ تاپ میان‌رده یا اقتصادی ندارد. از سوی دیگر ارزش خرید لپ تاپ‌های ویندوزی به نسبت مشخصات بیشتر از مک بوک‌های اپل است؛ چرا که با مبلغ مشابه شما یک لپ تاپ با کارت گرافیک بسیار بهتر و مشخصات جذاب‌تر و حتی درگاه‌های بیشتر دریافت می‌کنید. پس از نظر قیمت و ارزش خرید هم قطعا برگ برنده با ویندوز و لپ تاپ‌های ویندوزی است.

مک بوک یا ویندوز برای برنامه نویسی بهتر است؟

اگر برنامه‌نویس هستید و بهترین تجربه ممکن را می‌خواهید پیشنهاد می‌کنیم به سراغ لینوکس بروید. از بین این دو سیستم عامل اما انتخاب کمی به نیاز شما بستگی دارد. برای مثال اگر توسعه‌دهنده بازی هستید قطعا باید به سراغ ویندوز بروید و اگر در زمینه توسعه برنامه‌های IOS فعالیت می‌کنید بهتر است مک بوک خریداری کنید. از طرفی همان‌طور که اشاره کردیم مک بوک‌ها مقداری گران هستند و ارزان‌ترین مک بوک هم باز هم گران به حساب می‌آید و معادل آن در دنیای ویندوز می‌توانید یک لپ تاپ گیمینگ خوب خریداری کنید.

مک بوک یا ویندوز برای برنامه نویسی

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا به طور کامل ویندوز و macOS را با هم مقایسه کنیم تا شما دید بهتری نسبت به هر کدام داشته باشید و بتوانید بین مک بوک یا لپ تاپ ویندوزی یکی را انتخاب کنید. به طور کلی به نظر می‌رسد روی هم رفته لپ تاپ‌های ویندوزی انتخاب بهتری برای اکثر کاربران به حساب می‌آیند.

سوالات متداول

مک بوک بخرم یا لپ تاپ ویندوزی؟ در متن به طور کامل این دو سیستم عامل را مقایسه کرده‌ایم اما به عنوان پاسخ کوتاه باید بگوییم لپ تاپ‌های ویندوزی انتخاب بهتری برای عموم کاربران هستند.

به عنوان برنامه نویس مک بوک بخرم یا لپ تاپ ویندوزی؟ انتخاب به نیاز شما بستگی دارد. برای مثال اگر توسعه‌دهنده بازی هستید قطعا باید به سراغ ویندوز بروید و اگر در زمینه توسعه برنامه‌های IOS فعالیت می‌کنید بهتر است مک بوک خریداری کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. علیرضا

    لذت بردیم و اطلاعات کاملا کافی بوده

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علیرضا

      ممنون از همراهی شما 🌱
  2. AHK

    کروم پر استفاده ترین مرورگره و مایکروسافت اج الان تقریبا از هر نظر بهتر از اونه
    پس اج احتمالا بهتر از سافاریه
    البته من با سافاری کار نکردم شاید اگه کار کنم نظرم عوض بشه

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%da%a9-%d8%a8%d9%88%da%a9-%db%8c%d8%a7-%d9%88%db%8c%d9%86%d8%af%d9%88%d8%b2/
ads
ads