داغ ترین ها :
مقایسه A54 با S23 fe؛ دعوای خانوادگی بالا می‌گیرد!

مقایسه A54 با S23 fe؛ دعوای خانوادگی بالا می‌گیرد!

گلکسی S23 FE و A54 بیش از حد به هم شبیه هستند و همین باعث می‌شود یک سوال مهم پیش بیاید؛ آیا گلکسی S23 FE ارزش هزینه بالاتر را دارد؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهم.

گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE

گلکسی A54

گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE

امتیاز

8
طراحی :
8
صفحه نمایش :
8
باتری :
7
اسپیکر :
7.5
کیفیت ساخت :
8.5
ارگونومی :
8
رابط کاربری :
8
عملکرد :
8
دوربین :
8

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر باکیفیت
  • سخت افزار قوی و پایداری بهتر نسبت به قبل
  • دوربین‌های خوب
  • اسپیکر خوب
  • لنز تله‌فوتو با زوم اپتیکال 3 برابری

نقاط ضعف

  • حاشیه‌های زیاد اطراف نمایشگر
  • استفاده از گوریلا گلس 5
  • شارژدهی متوسط باتری

گلکسی A54

امتیاز

7.6
طراحی :
8
صفحه نمایش :
8
باتری :
8
اسپیکر :
6.5
کیفیت ساخت :
8
ارگونومی :
8
رابط کاربری :
8
عملکرد :
7
دوربین :
7.5

نقاط قوت

  • طراحی و کیفیت ساخت خوب به نسبت قیمت
  • صفحه نمایش باکیفیت و روشن
  • سخت افزار مناسب
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • دوربین‌های مناسب

نقاط ضعف

  • حاشیه‌های اطراف نمایشگر می‌توانست کمتر باشد

اگر بودجه کافی برای خرید پرچمداران سامسونگ یعنی سری S23 یا سری جدید S24 نداشته باشید یا نخواهید این مقدار برای خرید یک گوشی هزینه کنید، دو مدل گلکسی S23 FE و گلکسی A54 با قیمت پایین‌تر در دسترس شما قرار می‌گیرد. گلکسی S23 FE از سری پرچمداران و A54 بهترین نماینده میان‌رده‌های شرکت کره‌ای است ولی این دو گوشی برعکس آن‌چه تصور می‌شود بسیار شبیه به هم هستند. در ادامه همراه تکنولایف باشید تا به مقایسه a54 با s23 fe بپردازیم.

 

برای خرید گوشی سامسونگ در مدل‌های مختلف می‌توانید به فروشگاه تکنولایف مراجعه کنید

طراحی و کیفیت ساخت؛ تفاوت محسوس نیست!

به طور کلی طبیعی است که دو گوشی از یک شرکت طراحی مشابه یا نزدیکی داشته باشند ولی شباهت گلکسی A54 و S23 FE بیش از حد زیاد است و عملا می‌توانیم این دو کهکشانی را یک گوشی بدانیم و بعید است که بتوانید با نگاه کردن ساده آن‌ها را از هم متمایز کنید.

در مقایسه گوشی a54 با s23 fe باید اشاره کنیم که هر دو از قاب پشتی شیشه‌ای با پوشش براق و البته کاملا تخت استفاده می‌کنند. قاب پشتی هیچ انحنایی ندارد و بسیار هم ساده طراحی شده است، به‌طوری که تنها سه لنز دوربین به روی این قسمت خودنمایی می‌کند. لنز دوربین‌های هر دو مدل بدون قاب به‌روی سطح بدنه قرار گرفته‌اند و طراحی ساده و مینیمالی دارند.

براق بودن قاب پشتی این دو کهکشانی باعث می‌شود که اثر انگشت زیادی به روی بدنه باقی بماند که البته در صورت استفاده از کاور این مشکل به طور کامل برطرف می‌شود. به سراغ فریم کناری که برویم یکی از تفاوت‌های دو گوشی در بخش طراحی مشخص می‌شود، جایی که گلکسی S23 FE از آلومینیوم و گلکسی A54 از پلاستیک استفاده می‌کند. همین تفاوت سبب شده تا نماینده سری S هنگام در دست گرفتن حس مرغوب‌تری داشته باشد.

البته سامسونگ در گلکسی S23 FE رنگ فریم کناری را با قاب پشتی هماهنگ نکرده که به‌نظر از زیبایی گوشی کاسته است. در سوی دیگر گلکسی A54 دارای فریم و قاب پشتی هماهنگ است که این موضوع جذابیت و زیبایی دوچندانی دارد. هرچند که در نهایت این بخش سلیقه‌ای است و احتمال دارد شما دو رنگ بودن S23 FE را بپسندید.

هر دو گوشی در سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم میزبانی می‌کنند و در بالا نیز خشاب سیم کارت و البته میکروفون دوم دیده می‌شود. در نهایت فریم پایین درگاه Type-C، اسپیکر اصلی و میکروفون اصلی را شامل می‌شود. محل قرار گرفتن دکمه‌‌ها و درگاه‌ها نیز یکسان است با این تفاوت که در گلکسی S23 FE سازنده کره‌ای دکمه پاور و ولوم را مقداری بالاتر آورده تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر باشد.

طراحی S23 FE

گلکسی S23 FE وزنی برابر با 209 گرم و ضخامتی برابر با 8.2 میلی‌متر دارد، اعدادی که برای گلکسی A54 به‌ترتیب برابر با 202 گرم و 8.2 میلی‌متر هستند. به این شباهت عجیب و غریب باید ابعاد یکسان را هم اضافه کنیم تا متوجه شوید که از نظر ارگونومی نیز با دو گوشی مشابه مواجه هستیم. به بیان ساده‌تر این دو دستگاه حس کاملا یکسانی در دست دارند و تنها نماینده سری S مقداری باکیفیت‌تر به‌نظر می‌رسد که این برتری نیز با استفاده از کاور از بین می‌رود.

سامسونگ در گلکسی S21 FE از گوریلا گلس ویکتوس برای مراقبت از نمایشگر استفاده کرده بود ولی در نسل جدیدتر این گوشی شاهد پسرفت کره‌ای‌ها هستیم و گوریلا گلس ویکتوس به 5 تغییر کرده است، نسخه‌ای که دقیقا به روی A54 نیز دیده می‌شود. هر دو مدل به گواهی ضدآب مجهز هستند اما با این تفاوت که گلکسی A54 گواهی IP67 و گلکسی S23 FE گواهی IP68 دارد.

بررسی تخصصی گوشی اس ۲۳ اف ای

مقایسه سامسونگ a54 با s23 fe در بخش طراحی را با مرور نمای روبرویی دو گوشی به پایان می‌بریم. قسمتی که مجددا همه چیز در آن یکسان است. هر دو کهکشانی دارای نمایشگری 6.4 اینچی هستند که توانسته حدود 83 درصد از فضای روبرویی را در اختیار بگیرد. دوربین سلفی درون ناچ حفره‌ای و اسپیکر مکالمه چسبیده به لبه بالایی خودنمایی می‌کند.

نسبت 83 درصدی نمایشگر به بدنه عدد خوبی نیست؛ مخصوصا برای S23 FE که در دسته‌بندی قاتل پرچمدار قرار می‌‌گیرد و قرار است با رقبای بزرگی به رقابت بپردازد. در واقع شاید عدد 83 درصد را برای گلکسی A54 بپذیریم، ولی حقیقتا این موضوع برای گلکسی S23 FE چندان قابل قبول نیست و یکی از نقاط ضعف به حساب می‌آید.

به‌عنوان جمع بندی باید بگوییم که گلکسی S23 FE به لطف گواهی IP68 در مقایسه با IP67 و البته فریم آلومینیومی در مقایسه با فریم پلاستیکی نسبت به گلکسی A54 برتری دارد ولی آیا این موضوع در واقعیت تاثیری ایجاد می‌کند؟ قطعا خیر!

اگر قرار است از گوشی بدون کاور استفاده کنید شاید بتوان گفت نماینده سری S بهتر است اما در غیر این صورت تفاوتی بین دو کهکشانی سامسونگ دیده نمی‌شود و گلکسی A54 با قیمت کمتر می‌تواند دقیقا حسی مشابه با S23 FE را به شما انتقال دهد.

 

بررسی s24 ultra را از دست ندهید:
بررسی s24 ultra

 

صفحه نمایش؛ جذابیت A54 یا ضعف S23 FE؟

گلکسی A54 و گلکسی S23 FE دارای نمایشگری 6.4 اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن FHD+ هستند. هر دو پنل از نرخ نوسازی 120 هرتزی و HDR10+ پشتیبانی می‌کنند و در هر اینچ 403 پیکسل را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهند. نسبت تصویر هر دو صفحه نمایش برابر با 19.5 به 9 است و از نظر مشخصات همه چیز مشابه به نظر می‌رسد.

در واقعیت هم عملکرد نمایشگر گلکسی S23 FE و A54 مشابه است و هر دو کیفیت خوبی دارند. محتوا بسیار خوش آب و رنگ و با کنتراست بالا به نمایش درمی‌آید و پوشش رنگی بسیار خوبی را شاهد هستیم. از نظر پوشش فضای رنگی نمایشگر دو گوشی عملکرد یکسانی دارند ولی پنل S23 FE از نظر دقت رنگ در پروفایل Natural و Vivid کمی بهتر عمل می‌کند (برتری که در واقعیت مشخص نیست).

هر دو صفحه نمایش از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند حس و حال بسیار سریع و روانی را برای شما ایجاد کنند. اسکرول کردن در منو‌ها و گشتن در شبکه‌های اجتماعی بسیار سریع و خوب اتفاق می‌افتد و از این نظر هم تفاوت چندانی بین دو گوشی دیده نمی‌شود. تنها تفاوت این دو کهکشانی در زمینه نمایشگر شاید به بحث میزان روشنایی برگردد و به همین جهت در ادامه به سراغ این بخش می‌رویم.

نمایشگر گلکسی A54 در حالت تنظیم دستی روشنایی می‌تواند تا حدود 460 نیت نور تولید کند. این عدد در صورت کمک گرفتن از روشنایی خودکار و قرار گرفتن در شرایط محیطی بسیار روشن می‌تواند تا حدود 990 نیت افزایش پیدا کند. در سوی دیگر روشنایی دستی گلکسی S23 FE برابر با 470 و در حالت خودکار برابر با 1000 نیت است.

طبق اطلاعات گفته شده در مورد روشنایی صفحه نمایش دو گوشی، از این نظر هم S23 FE هیچ برتری نسبت به رقیب ندارد و هر دو عملکردی یکسان را ارائه می‌کنند. میزان روشنایی 1000 نیتی به‌قدری است که شما بدون مشکل می‌توانید محتوای موجود در پنل هر دو محصول را مشاهده کنید. درست است که اعداد 1200، 1400 و حتی بالای 2000 نیت در بین گوشی‌های هوشمند وجود دارند اما عدد 1000 نیت کافی به نظر می‌رسد.

برای جمع بندی به گفتن این نکته اکتفا می‌کنیم که عملکرد هر دو گوشی خوب و مشابه است، ولی از نظر منطقی؛ نباید یک گوشی قاتل پرچمدار از یک میان‌رده بهتر عمل کند؟ در واقع این سوال مهم مطرح می‌شود که آیا نمایشگر گلکسی A54 به نسبت قیمت بیش از حد خوب است یا پنل S23 FE در حد و اندازه نامش ظاهر نمی‌شود؟ به نظر من هر دو!

پس می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که با خرید گلکسی A54 هیچ چیزی نسبت به S23 FE از دست نمی‌دهید و با پرداخت قیمتی یکسان می‌توانید تجربه‌ای کاملا مشابه داشته باشید.

 

با خرید لوازم جانبی موبایل، به ایمنی و زیبایی گوشی خود کمک خواهید کرد

اسپیکر

سامسونگ طبق سیاست کاملا مشابهی در بخش اسپیکر عمل کرده و شاهد بلندگوی اصلی در بخش پایینی و بلندگوی مکالمه در نقش اسپیکر دوم هستیم. هر دو گوشی می‌توانند صدای استریو و فراگیر ایجاد کنند ولی از نظر کیفیت و البته حجم زیاد بین آن‌ها تفاوت دیده می‌شود.

حجم صدای خروجی گلکسی S23 FE نسبت به گلکسی A54 بیشتر است و صدای نماینده سری S بیشتر در محیط اطراف پخش می‌شود. در کنار حجم صدای بیشتر، کهکشانی گران‌تر کیفیت و وضوح صدای بالاتری هم دارد. در واقع S23 FE صدا را تفکیک‌شده‌تر و کم‌نویز‌تر به گوش می‌رساند و به همین جهت هم برنده این بخش معرفی می‌شود.

نرم افزار و رابط کاربری

هر دو گوشی سامسونگ از ابتدا با One UI 5 بر پایه اندروید 13 راهی بازار شده‌اند و قرار است تا 4 سال آپدیت نرم افزاری و تا 5 سال آپدیت امنیتی دریافت کنند. البته این سیاست به شکل بسیار جذابی در پرچمداران جدید کره‌ای‌ها تغییر کرده و حالا سری S24 تا 7 سال آپدیت نرم افزاری دریافت می‌کنند.

نسخه نرم افزاری One UI 6 بر پایه اندروید 14 برای گلکسی A54 و S23 FE در دسترس قرار دارد و طبق گفته سامسونگ هر دو مدل تا One UI 9 بر پایه اندروید 17 را دریافت خواهند کرد و از این نظر هیچ تفاوتی بین دو کهکشانی دیده نمی‌شود. تنها برتری S23 FE به داشتن قابلیت‌هایی چون DeX Mode برمی‌گردد که بعید است برای همه کاربران مفید باشد.

قرار نیست در این مطلب به طور کامل One UI 6 را معرفی کنیم و پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به مطلب جدیدترین قابلیت‌ها و تغییرات One UI6.0 داشته باشید ولی در کل می‌توانیم بگوییم بخش نرم افزاری سامسونگ در حال حاضر یکی از بهترین و کامل‌ترین‌های دنیای موبایل به‌حساب می‌آید.

عملکرد سخت افزاری؛ قاتل پرچمدار بالاخره عرض اندام می‌کند!

سامسونگ برای گلکسی A54 از نسل جدید تراشه میان‌رده خود به نام اگزینوس 1380 استفاده کرده، تراشه‌ای با معماری 5 نانومتری که هشت هسته پردازنده مرکزی دو کلاستری با 4 هسته قوی Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته بهینه Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتزی دارد. پردازنده گرافیکی نیز Mali-G68 است.

در سوی دیگر گلکسی S23 FE تراشه پرچمدار دارد، اما پرچمدار نسل قبلی و آن هم اگزینوس و نه اسنپدراگون! نسخه موجود در ایران به تراشه 4 نانومتری اگزینوس 2200 سامسونگ مجهز شده که البته کار دشواری در مقایسه با اگزینوس 1380 ندارد و به‌راحتی می‌تواند رقیب را از مقابل بردارد.

در استفاده روزمره گلکسی A54 سرعت مناسبی دارد ولی قطعا S23 FE سریع‌تر عمل می‌کند و شما برای وارد شدن به برنامه‌ها و جابجایی بین منوها حس سریع‌تری خواهید داشت. از طرف دیگر در استفاده‌های سنگین نیز نماینده سری S برتری خود را به نماینده سری A دیکته می‌کند. در ادامه با پرداختن به میزان برتری S23 FE در بخش سخت افزار این موضوع را برای شما روشن‌تر می‌کنیم.

در زمینه پردازنده مرکزی گلکسی S23 FE حدود 40 الی 45 درصد قوی‌تر از گلکسی A54 عمل می‌کند. این برتری در زمینه گرافیکی تا 3 برابر زیاد می‌شود و جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد. اگر قصد دارید با گوشی بازی کنید باید بگوییم این دو کهکشانی اختلاف بسیار زیادی با هم دارند.

عملکرد سخت افزاری

در واقع گلکسی S23 FE می‌تواند بازی‌های روز را با بالاترین گرافیک و فریم‌ریت اجرا کند در حالی که گلکسی A54 تنها توانایی اجرای عناوین در حالت گرافیکی متوسط و فریم‌ریت متوسط را دارد. این گفته یعنی اگر کاربری هستید که می‌خواهید برای کارهای ساده و روزمره از گوشی استفاده کنید، تفاوت زیادی بین این دو مدل احساس نخواهید کرد اما اگر گیمر هستید و می‌خواهید کارهای سنگین‌تری با گوشی انجام دهید یا سرعت بالاتری در اجرای برنامه‌ها می‌خواهید باید به سراغ S23 FE بروید.

گلکسی A54 نسخه‌های مختلفی دارد ولی در بازار ایران دو نسخه 128 | 8 و 256 | 8 از آن به شکل گسترده در دسترس قرار دارد. دو نسخه گلکسی S23 FE نیز دقیقا همین است با این تفاوت که نماینده سری A‌ از کارت حافظه جانبی نیز پشتیبانی می‌کند ولی برای نماینده سری S چنین امکانی در نظر گرفته نشده است.

پس به طور خلاصه باید گفت که گلکسی S23 FE قوی‌تر از A54 است، به‌خصوص در زمینه گرافیکی که اختلاف به حدود 3 برابر می‌رسد، ولی با این وجود اگر کاربر نرمال و عادی هستید این تفاوت قدرت برای شما مشهود نخواهد بود و با گلکسی A54 نیز می‌توانید کارهای ساده را بدون مشکل انجام دهید. اگر سخت افزار یکی از اولویت‌های شما در خرید گوشی است در مقایسه گوشی سامسونگ s23 fe با a54 قطعا به سراغ S23 FE‌ بروید.

 

 

باتری؛ برگ برنده میان‌رده رو می‌شود!

سازنده کره‌ای در گلکسی S23 FE درست مانند نسل قبلی از یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است. راستش را بخواهید ترجیح می‌دادیم این گوشی ظرفیت باتری بالاتری داشته باشد؛ چرا که گلکسی S21 FE به‌خوبی ثابت کرده بود که با یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی نمی‌تواند به خوبی یک روز کامل را پشت سر بگذارد.

در سوی دیگر گلکسی A54 شبیه به بسیاری از محصولات بازار از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد، ظرفیتی که به یک استاندارد کلی در دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. در ادامه به سراغ تست باتری می‌رویم تا مشخص شود کدام کهکشانی با یک بار شارژ مدت بیشتری را دوام می‌آورد.

گلکسی A54 با یک بار شارژ کامل تا 26.5 ساعت مکالمه یا 9 ساعت وبگردی یا 13.5 ساعت پخش مداوم ویدئو و یا 7.45 ساعت اجرای بازی‌ها را دوام می‌آورد. گلکسی S23 FE در تست مکالمه 28.5 ساعت، در تست وبگردی 7.5 ساعت، در تست پخش ویدئو 9 ساعت و در تست بازی تنها 5 ساعت دوام می‌آورد. پس بسیاری واضح است که یکی دیگر از تفاوت a54 با s23 fe به بخش شارژدهی باتری برمی‌گردد.

درگاه شارژ گوشی

گلکسی A54 دوام باتری بسیار خوبی دارد و در صورت داشتن سنگین‌ترین روز هم تا شب دوام می‌آورد. اگر استفاده متوسطی داشته باشید این کهکشانی می‌تواند حتی 2 روز کامل برای شما شارژدهی کند. در سوی دیگر شرایط برای S23 FE متفاوت است و شارژ این مدل در صورت استفاده سنگین حدود ساعت 6 یا 7 عصر به 20 درصد می‌رسد و با استفاده سبک‌تر تنها 1 روز کامل را دوام می‌آورد.

از نظر سرعت شارژ اما شرایط دو گوشی کاملا برابر است و هر دو از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کنند و البته فاقد آداپتور درون جعبه هستند. شما می‌توانید این کهکشانی‌ها را در مدت 1 ساعت الی 1 ساعت و 10 دقیقه از 0 تا 100 شارژ کنید. شاید ترجیح می‌دادیم S23 FE که یک گوشی قاتل پرچمدار است سرعت شارژ بالاتری داشته باشد.

پس برتری قطعی در بخش باتری با گلکسی A54 است و اگر دوام باتری برای شما اهمیت دارد حتما نماینده سری A‌ سامسونگ را گزینش کنید.

دوربین

در این بخش به سراغ مقایسه دوربین s23 با a54 می‌رویم و به لنزهای مختلف دو گوشی می‌پردازیم.

 

عکاسی برایتان مهم است؟
بهترین گوشی سامسونگ از نظر دوربین

دوربین اصلی

گلکسی S23 FE دوربین اصلی با سنسوری ۵۰ مگاپیکسلی مدل Samsung GN5 دارد. این سنسور با اندازه ۱٫۱.۵۷ اینچی و اندازه پیکسل ۱٫۰ میکرون‌متری در پس لنزی ۲۴ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F/1.8 قرار گرفته و از OIS و فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. به دلیل قابلیت Quad Bayer، چهار پیکسل درون یک پیکسل قرار می‌گیرد و تصاویر ۱۲٫۵ مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

عکس‌های این گوشی کیفیت خوبی دارند و در این تصاویر جزئیات فراوان و کنتراست بالایی دیده می‌شود و نویز هم تقریبا وجود ندارد. سوژه‌ها عموما مقداری غلظت رنگ بالاتری در مقایسه با واقعیت دارند که البته این موضوع در بسیاری از گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شود. عکس‌ها از نظر رنج دینامیکی نیز وضعیت خوبی دارند ولی عملکرد آن‌ها بی‌نقص نیست.

جذب نور در تصاویر با دقت خوبی رخ می‌دهد و مهم‌تر این که تعادل رنگ سفید مناسبی را شاهد هستیم. امکان استفاده از رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی نیز وجود دارد تا سطح جزئیات افزایش پیدا کند، هر چند که این موضوع مقداری رنج دینامیکی و شارپنس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که نور محیط کم شود دوربین اصلی به صورت خودکار از قابلیت نایت مود کمک می‌گیرد و نتیجه نیز عموما خوب از آب درمیاید.

عکس‌های شب از نظر سطح جزئیات و شارپنس خوب ارزیابی می‌شوند و سایه روشن‌ها نیز حالتی طبیعی دارند ولی گاهی فرآیند حذف نویز بیش از حد انجام می‌شود و بخشی از جزئیات موجود در عکس از بین می‌رود. در کل از کیفیت تصاویر گرفته شده در شب رضایت داریم.

در سوی دیگر این مقایسه گلکسی A54 قرار می‌گیرد، گوشی که مانند رقیب از سنسوری ۵۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این سنسور مدل Sony IMX766 است و اندازه‌ای ۱٫۱.۵۶ اینچی و اندازه پیکسل ۱٫۰ میکرون‌متری دارد. سنسور گفته شده در پشت لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین هم به دلیل ترکیب ۴ پیکسل در ۱ پیکسل به صورت ۱۲٫۵ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند.

عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A54 هم کیفیت خوبی دارند. این تصاویر از نظر جذب نور و بالانس رنگ سفید وضعیت خوبی دارند و دقت رنگ مناسبی را نیز شاهد هستیم (البته که غلظت رنگ‌ها کمی زیاد است). در نمونه عکس‌های دوربین اصلی این کهکشانی رنج دینامیکی وسیع است و کنتراست نیز در سطح خوبی قرار می‌گیرد. تصاویر شب نیز کیفیت خوبی دارند و در این عکس‌ها جذب نور هنوز دقیق و گستره دینامیکی نسبتا عریض است. البته که قطعا نویز بیشتر می‌شود ولی به‌طور کلی نمونه هنوز کیفیت خوبی دارد.

اگر بخواهم تصاویر دوربین اصلی دو گوشی را با هم مقایسه کنم نتیجه‌گیری به این صورت می‌شود که عکس‌های دوربین اصلی S23 FE جزئیات بالاتری دارد و شارپنس آن نیز دقیق‌تر است. به‌طور کلی نمونه‌های ثبت شده با نماینده سری S طبیعی‌تر از نماینده سری A هستند و به همین جهت در زمینه دوربین اصلی برنده را S23 FE می‌دانم.

دوربین فوق عریض

هر دو کهکشانی دارای دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی هستند. عکس‌های فوق عریض گلکسی S23 FE مقداری جزئیات بالاتری دارد، اما از سوی دیگر شارپنس نمونه‌های A54 مقداری بهتر از رقیب است. عکس‌های هر دو گوشی بسیار عریض هستند و نویز پایینی هم دارند. در کل از عملکرد این دوربین کاملا راضی هستیم، به‌خصوص در گلکسی A54 که قیمت پایین‌تری نیز دارد.

دوربین تله فوتو

گلکسی A54‌ یک گوشی میان‌رده است و کاملا معقول به‌نظر می‌رسد که فاقد لنز تله‌فوتو باشد. شما در این کهکشانی تنها می‌توانید از زوم دیجیتال استفاده کنید که در حالت 2X وضعیت قابل قبولی دارد ولی با زوم بیشتر با کاهش شدید جزئیات و افزایش نویز مواجه می‌شوید.

گلکسی S23 FE اما در سوی دیگر از دوربین تله فوتو استفاده می‌کند. این دوربین دارای سنسوری ۸ مگاپیکسلی است و می‌توانید تا ۳ برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند. کیفیت عکس‌های این دوربین را مناسب می‌دانم اما سطح جزئیات گاهی کمتر از انتظار ظاهر می‌شود و شارپنس نیز کاهش می‌یابد. زوم تا ۱۰ برابر نیز کیفیت قابل قبولی دارد ولی اعداد بالاتر و زوم ۳۰ برابری دیگر خیلی جزئیات خوبی را در اختیار نمی‌گذارد.

سلفی

دوربین سلفی گلکسی S23 FE سنسوری ۱۰ مگاپیکسلی دارد و سلفی گلکسی A54 از سنسوری ۳۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. سلفی‌های ثبت شده با نماینده سری S جزئیات بالاتری دارد و سوژه دقیق‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت ثبت می‌شود. برتری A54 را می‌توانیم کنتراست و آب و رنگ بهتر سلفی‌ها در نظر بگیریم.

ماکرو

گلکسی A54 دارای دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی است و همان دوربینی که در S23 FE به تله فوتو تبدیل شده است. با وجود رزولوشن کم دوربین اما نمونه‌های ماکرو ثبت شده با کهکشانی سری A کیفیت خوبی دارند و برای فضای مجازی و اینستاگرام کاملا مناسب هستند.

فیلم‌برداری

گلکسی S23 FE می‌تواند ویدئوهایی با نهایت کیفیت 8K 24fps ضبط کند و شما می‌توانید تنظیمات را به روی حالت 4K 60/30fps قرار دهید. در سوی دیگر گلکسی A54 می‌تواند در نهایت کیفیت 4K 30fps ویدئو بگیرید و از این نظر برتری حتمی با نماینده سری S است.

دوربین اصلی هر دو گوشی می‌تواند ویدئوهای باکیفیتی بگیرد. جزئیات در نمونه‌ها زیاد است و رنج دینامیکی وسیعی را نیز شاهد هستیم. در کل اما برتری جزئی با گلکسی S23 FE است و این قاتل پرچمدار ویدئوهای بهتری به ثبت می‌رساند، هرچند که عملکرد A54 به عنوان یک میان‌رده قابل تحسین است.

جمع بندی؛ گلکسی S23 FE ارزش هزینه بیشتر را دارد؟

گلکسی S23 FE نسبت به A54 کیفیت ساخت بالاتری از نظر آلومینیومی بودن فریم دارد و سخت افزار قوی‌تری را نیز در اختیار قرار می‌دهد. دوربین اصلی این کهکشانی مقداری بهتر از رقیب است و وجود لنز تله فوتو باعث می‌شود شما بتوانید تصاویری با زوم بالاتر و جزئیات بیشتر به ثبت برسانید.

اگر موارد گفته شده برای شما اهمیت دارد و اولویت است، خرید گلکسی S23 FE منطقی‌تر از گلکسی A54 به نظر می‌رسد، اما اگر کاربری ساده هستید که می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی گشت و گذار کنید و گاهی هم یک عکس باکیفیت و مناسب به ثبت برسانید پیشنهاد می‌کنیم بدون صرف هزینه بیشتر به سراغ A54 بروید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
16 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/s23-fe-vs-a54-comparison/
ads
ads