داغ ترین ها :
بررسی گلکسی S24؛ بهترین گوشی کامپکت اندرویدی!

بررسی گلکسی S24؛ بهترین گوشی کامپکت اندرویدی!

گلکسی S24 ارزان‌ترین و البته خوش‌دست‌ترین پرچمدار حال حاضر سامسونگ و یکی از بهترین گوشی‌های کامپکت بازار است که مشخصات و ویژگی‌های جذابی را در اختیار قرار می‌دهد.

گلکسی S24

گلکسی S24

خرید گلکسی S24

امتیاز

8.8
دوربین :
طراحی :
صفحه نمایش :
باتری :
اسپیکر :
کیفیت ساخت :
ارگونومی :
رابط کاربری :
عملکرد :

نقاط قوت

  • طراحی زیبا، کیفیت ساخت عالی و ارگونومی بسیار خوب
  • صفحه نمایش LTPO با روشنایی زیاد و حاشیه‌های بسیار کم
  • پشتیبانی نرم افزاری ۷ ساله و بهره‌مندی از قابلیت‌های هوش مصنوعی
  • قدرت خوب تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ و سرعت بالای گوشی
  • شارژدهی مناسب باتری
  • دوربین‌های مناسب

نقاط ضعف

  • داغ شدن بیشتر در مقایسه با گلکسی S24 اولترا
  • قابلیت‌های هوش مصنوعی تا ۲۰۲۵ رایگان است
  • تغییر نکردن دوربین‌ها نسبت به نسل قبلی
  • در حال حاضر قیمت S24 از S23 اولترا بیشتر است
  • نبود نسخه رم ۱۲ و حافظه کندتر نسخه ۱۲۸ گیگابایتی

کوچک‌ترین و البته ارزان‌ترین عضو از خانواده پرچمداران جدید شرکت سامسونگ، گلکسی S24 نام دارد، گوشی که با بهبودهای جذابی همراه شده و قصد دارد تا در بین علاقه‌مندان به گوشی‌های کامپکت به جایگاه ویژه‌ای دست پیدا کند. این گوشی رقیب مستقیم آیفون ۱۵ اپل به حساب می‌آید. در ادامه همراه تکنولایف باشید تا به شکلی دقیق به نقد و بررسی s24 بپردازیم و در مورد ارزش خرید آن صحبت کنیم. چنانچه قصد خرید s24 را دارید، این بررسی به شما کمک می‌کند.

 

انواع گوشی هوشمند و غیر هوشمند را می توانید به‌راحتی از تکنولایف بخرید: خرید گوشی

طراحی و کیفیت ساخت؛ آیفون‌ترین گوشی اندرویدی بازار!

در اولین نگاه به گوشی گلکسی S24 قطعا تصور می‌کنید که با S23 مواجه هستید؛ چرا که طراحی قاب پشتی و نحوه چیدمان دوربین‌ها دقیقا مشابه با قبل است ولی در عمل تغییرات در بخش طراحی اتفاق افتاده که در ادامه به تمام موارد خواهم پرداخت.

s24-pack

قاب پشتی گلکسی S24 مثل قبل از جنس شیشه‌ است و پوشش مات هم دارد. قاب پشتی به صورت کاملا تخت طراحی شده و در بالا سمت چپ از سه لنز دوربین با چیدمان زیر هم میزبانی می‌کند. دوربین‌ها فریم کلی ندارند و به شکل مستقل به‌روی قاب پشتی قرار گرفته‌اند، طراحی که ۲ سال است در کهکشانی‌های سامسونگ و حتی مدل‌های میان‌رده و اقتصادی نیز مشاهده می‌کنیم.

نقد و بررسی گوشی s24

در بررسی گلکسی S24 به سراغ فریم کناری می‌رویم، جایی که دو تفاوت کلی نسبت به قبل دارد. اولین تغییر این پرچمدار، تخت شدن کامل فریم کناری است، به‌طوری که دقیقا ظاهر و حس و حال ایفون ۱۵ یا حتی مدل‌های قبلی مثل ایفون ۱۳ به کاربر منتقل می‌شود. در واقع این اولین بار است که سازنده کره‌ای پرچمدار خود را با طراحی کاملا تخت روانه بازار کرده، تصمیمی که اپل در سال ۲۰۲۰ با سری ایفون ۱۲ اتخاذ کرد.

تغییر دوم نیز مات شدن فریم کناری است و برعکس نسل قبلی دیگر شاهد پوشش براق در این بخش نیستیم. همچنین جنس آلومینیوم کناری در مقایسه با گلکسی S23 بهتر شده و سامسونگ نام آن را فریم آلومینیومی ۲ گذاشته است. این دو تغییر در فریم کناری گلکسی S24 باعث شده تا این کهکشانی هم زیباتر شود و هم حس بسیار بهتری را به‌ کاربر انتقال دهد.

بدون شک گلکسی S24 از نظر ارگونومی یکی از جذاب‌ترین گوشی‌هایی است که طی یک سال اخیر آن را بررسی کردم؛ چرا که وزن ۱۶۷ گرمی آن در کنار ضخامت ۷٫۶ میلی‌متری باعث می‌شود تا گوشی به شکلی عالی در دست قرار بگیرد و از طرفی بالانس وزنی عالی و تخت شدن فریم کناری حس اطمینان بیشتری را به کاربر انتقال می‌دهد. این کهکشانی کوچک واقعا زیبا و دوست داشتنی است و برعکس گلکسی S24 اولترا اصلا شما را خسته نمی‌کند و می‌توانید به‌خوبی با یک دست با آن کار کنید.

شاید در ابتدا سخت باشد که نمایشگری بزرگ را بی‌خیال شوید و از گوشی با نمایشگر کوچک‌تر استفاده کنید، ولی این اطمینان را به شما می‌دهم که پس از کمی کار کردن با گوشی و حمل کردن آن بیرون از خانه، متوجه می‌شوید که گوشی‌های کامپکت مثل همین S24 یا ایفون ۱۵ و مدل‌های قبلی گزینه‌های واقعا جذابی هستند.

گلکسی S24 در سمت راست میزبان دکمه‌های پاور و ولوم است که حالا کمی پهن‌تر شده‌اند و بهتر می‌توان آن‌ها را فشار داد. در بالای این کهکشانی میکروفون دوم دیده می‌شود و فریم پایینی نیز درگاه Type-C، اسپیکر اصلی و خشاب سیم‌کارت را دربر می‌گیرد. خروجی اسپیکرها کمی نسبت به قبل متفاوت شده و حالا به‌حالت یکپارچه درآمده است.

پرچمدار جدید سامسونگ حالا از نمایشگر ۶٫۲ اینچی به‌جای ۶٫۱ اینچ نسل قبلی استفاده می‌کند ولی با این وجود شاهد افزایش اندازه بدنه نیستیم و این مهم به‌لطف کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر به دست آمده است. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش S24 به‌معنای واقعی باریک است و همین باعث شده تا نمایشگر بتواند حدود ۹۱ درصد از فضای روبرویی را در اختیار بگیرد.

گلکسی S24 از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کند و به‌همین جهت در برابر نفوذ مایعات تا عمق ۱٫۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه مقاوم است. این کهکشانی در ایران با رنگ‌بندی مشکی، خاکستری، زرد و بنفش در دسترس قرار دارد ولی به طور کلی سه رنگ دیگر سبز روشن، نارنجی و آبی روشن نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

در پایان و جمع بندی بخش طراحی باید بگویم که هیچ ایرادی به پرچمدار جدید کره‌ای‌ها وارد نیست و این مدل می‌تواند به لطف اندازه و ارگونومی بسیار خوبی که دارد، دل هر کاربری را به دست بیاورد. در کنار این موضوع، تخت شدن فریم کناری گلکسی S24 باعث شده تا حس و حال بهتری داشته باشد و سامسونگ موفق شود پس از سال‌ها به‌کامل‌ترین طراحی ممکن دست پیدا کند.

 

پیشنهاد مطالعه:
بررسی s24 ultra

 

صفحه نمایش؛ روشن‌تر و حالا LTPO!

در دو سری قبلی پرچمداران سامسونگ، کیفیت نمایشگر به گونه‌ای بود که نسخه پایه‌ای و نسخه پلاس در یک دسته قرار می‌گرفتند و نسخه Ultra از کیفیت بهتری استفاده می‌کرد ولی در این نسل داستان عوض شده و حالا تنها پرچمدار سامسونگ که رزولوشن QHD ندارد همین S24 است. این گفته الزاما بد نیست و در ادامه بیشتر در مورد نمایشگر این کهکشانی توضیح می‌دهم.

گلکسی S24 دارای صفحه نمایشی ۶٫۲ اینچی از نوع OLED با فناوری ساخت Dynamic LTPO AMOLED 2X است. این نمایشگر رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ دارد و در نتیجه تراکم ۴۱۶ پیکسل بر هر اینچ را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. این پنل از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و HDR10+ پشتیبانی می‌کند و برای محافظت از آن نیز گوریلا گلس ویکتوس ۲ در نظر گرفته شده است.

صفحه نمایش گوشی گلکسی اس ۲۴ سامسونگ

توجه داشته باشید که نسخه گوریلا گلس گلکسی S24 با گلکسی s24 ultra تفاوت دارد و این کهکشانی نمی‌تواند مثل نسخه اولترا تا ۷۵ درصد بازتاب نور را کاهش دهد. در واقع طبق سیاست‌های شرکت کره‌ای برای داشتن کامل‌ترین گوشی سامسونگ و بهترین تجربه ممکن باید به سراغ گلکسی S24 اولترا بروید و به‌همین جهت برخی از قابلیت‌های به‌روی S24 و S24 پلاس دیده نمی‌شود.

در مقایسه با نسل قبلی خوشبختانه شاهد فناوری LTPO هستیم و این یعنی نرخ نوسازی صفحه نمایش گلکسی S24 حالا می‌تواند تا ۲۴ هرتز پایین بیاید و بسته به نیاز تا ۱۲۰ هرتز بالا برود. در استفاده روزمره شما متوجه این قابلیت نخواهید شد و همه چیز به روان‌ترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد و این ویژگی بیشتر به شارژدهی بهتر کمک می‌کند.

کیفیت نمایشگر پرچمدار جدید سامسونگ طبق انتظار بسیار خوب است و رنگ‌ها کاملا زنده و با کنتراست بالا به‌نمایش گذاشته می‌شوند. شما می‌توانید تنظیمات صفحه نمایش را به روی دو حالت کلی Vivid و Natural قرار دهید. در حالت پیش فرض (Vivid) شاهد پوشش بسیار عالی فضای رنگی DCI-P3 هستیم و دقت رنگ نیز خوب است. در حالت Natural پوشش فضای رنگی کمتر می‌شود ولی در عوض دقت رنگ افزایش پیدا می‌کند.

کیفیت بسیار عالی صفحه نمایش گلکسی S24 در کنار حاشیه‌های بسیار کم آن باعث می‌شود تا نگاه کردن به پنل تبدیل به کاری لذت‌بخش شود. شما در محتوای در حال پخش غوطه‌ور خواهید شد و می‌توانید برای ساعت‌ها به صفحه نمایش این کهکشانی نگاه کنید. سازنده کره‌ای همچنین ادعا کرده که پرچمدار جدید تا ۵۰ درصد روشنایی بیشتری دارد و در ادامه قصد دارم این ادعا را بیشتر بسنجم.

در حالت دستی، روشنایی نمایشگر حدود ۴۵۰ نیت است که با روشن کردن حالت Extra brightness این عدد به حدود ۷۹۰ نیت می‌رسد. این اعداد دقیقا مشابه با نسل قبل هستند و تا اینجا هیچ بهبودی را شاهد نیستیم. با روشن شدن روشنایی خودکار اما نمایشگر برتری خود را نسبت به نسل قبل نشان می‌دهد. در حالت روشنایی خودکار و قرارگیری زیر نور مستقیم خورشید، پنل اس ۲۴ می‌تواند تا ۱۴۰۰ نیت روشنایی تولید کند، در حالی که این عدد در نسل قبلی برابر با ۱۲۰۰ بود. طبق این اعداد افزایش ۱۵ الی ۱۸ درصدی روشنایی را شاهد هستیم و نه ۵۰ درصدی!

البته سامسونگ خیلی ادعای بی‌موردی نکرده و در حالتی که محتوای نمایشگر، رنگ سفید کمتری را شامل شود، این عدد می‌تواند تا نزدیک ۲۰۰۰ نیت نیز افزایش پیدا کند. به‌طور خلاصه باید گفت که روشنایی صفحه نمایش گلکسی اس ۲۴ به‌حدی هست که بدون هیچ مشکلی در محیط‌های باز بتوانید محتوا را به‌شکل دقیق و واضح مشاهده کنید.

در کل باید بگویم که صفحه نمایش گلکسی S24 از هر نظر عالی است و دقیقا همان‌چیزی را در اختیار قرار می‌دهد که از یک پرچمدار جذاب انتظار داریم. البته طبیعتا وضوح به اندازه S24 پلاس یا S24 اولترا بالا نیست ولی در عمل شما باز هم از تماشای محتوا بی‌نهایت لذت‌ خواهید برد و نمی‌توانم ایرادی به این پرچمدار وارد کنم.

اسپیکر؛ بهتر از چیزی که فکر می‌کنید!

گوشی گلکسی اس ۲۴ دقیقا مانند نسل قبلی، یک اسپیکر اصلی در لبه پایینی دارد و از اسپیکر مکالمه نیز به‌عنوان بلندگوی دوم برای ایجاد صدای استریو کمک می‌گیرد. اولین نکته‌ای که در بررسی اسپیکر S24 نظرم را به خود جلب کرد، حجم صدای بیشتر این کهکشانی در مقایسه با نسل قبل است.

این بهبود باعث شده تا صدای پخش شده از اسپیکرهای گلکسی S24 حالا راحت‌تر کل فضای اتاق را پر کند و پوشش دهد. بد نیست اشاره کنم که بلندی صدای اس ۲۴ تقریبا نزدیک به گلکسی S23 اولترا شده که اتفاقی بسیار جذاب ارزیابی می‌شود. دو اسپیکر این کهکشانی بالانس خوبی دارند ولی بلندگوی پایینی مقداری صدای بلندتری دارد و وظیفه اصلی تولید بیس و صدای میانی را نیز برعهده گرفته است.

گلکسی S24 همچنین از دالبی اتموس هم پشتیبانی می‌کند، اتفاقی که باعث می‌شود در کنار حجم صدای بسیار خوب، صدایی شفاف، تفکیک‌شده و البته دقیق به‌گوش برسد. این پرچمدار کامپکت تماشای فیلم و همچنین گوش کردن به موزیک را تبدیل به‌کاری جذاب می‌کند و نمره بسیار خوبی هم از این بخش می‌گیرد.

 

می‌توانید انواع لوازم جانبی موبایل با بهترین قیمت را از تکنولایف بخرید

نرم افزار و رابط کاربری؛ بلوغ کره‌ای‌ها و تصمیم عجیب سامسونگ!

شرکت سامسونگ در عرضه آپدیت‌های نرم افزاری اصلا وضعیت خوبی نداشت تا چند سال قبل تصمیم گرفت گوشی‌های پرچمدار خود را تا ۴ سال آپدیت نرم افزاری کند. خوشبختانه امسال کره‌ای‌ها این عدد را به ۷ سال افزایش دادند و این یعنی گلکسی S24 تا ۷ سال آینده گوشی به‌روزی خواهد بود. این میزان پشتیبانی حتی از اپل نیز بیشتر است و سامسونگ را به یکی از بهترین برندهای بازار تبدیل می‌کند.

گلکسی اس ۲۴ با One UI 6.1 بر پایه اندروید ۱۴ روانه بازار شده و طبق گفته سامسونگ تا اندروید ۲۱ را نیز دریافت خواهد کرد. این پرچمدار مانند دیگر اعضای خانواده، از هوش مصنوعی برخوردار است و در مطلبی جداگانه به تمامی تغییرات One UI 6.1 و همچنین ویژگی‌های هوش مصنوعی آن پرداختم و پیشنهاد می‌کنم مطلب ‘’تغییرات One UI 6.1؛ ورود به عصر هوش مصنوعی!’’ را مطالعه کنید.

جالب است بدانید که قابلیت‌های هوش مصنوعی تا آخر سال ۲۰۲۵ برای این گوشی و دیگر مدل‌ها رایگان خواهد بود و پس از آن برای استفاده باید اشتراک تهیه کنید که اتفاق خوشایندی نیست و باعث می‌شود امکان استفاده از هوش مصنوعی برای بسیاری از کاربران از بین برود. در واقع اگر قرار است هوش مصنوعی به صورت قابلیتی خریدنی به‌روی گوشی قرار بگیرد، پس هدف از تبلیغات گسترده سامسونگ برای این بخش طی مراسم چه بود؟

قابلیت Circle to Search

از بحث هوش مصنوعی که بگذریم، رابط کاربری One UI در حال حاضر به اوج پختگی رسیده و حالا می‌تواند خود را بهترین گزینه موجود در سیستم عامل اندروید معرفی کند. شرکت کره‌ای با گوگل نیز به صورت نزدیک همکاری کرده تا راحت‌تر بتواند پرچمداران خود را به ایده‌آل نزدیک کند و تا حد بسیار زیادی نیز به این هدف رسیده است.

عملکرد سخت افزاری؛ تکرار داستانی تلخ!

سال قبل هر سه پرچمدار سامسونگ با تراشه‌های یکسان و ثابت روانه بازار شدند ولی در سری S24 سامسونگ مجدد این روند را تغییر داد. طبق سیاست‌های جدید شرکت کره‌ای، گلکسی S24 در بازار جهانی (شامل ایران) با تراشه ۴ نانومتری اگزینوس ۲۴۰۰ عرضه می‌شود و خبری از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیست. در واقع اگر تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را بخواهید تنها انتخاب پیش روی شما S24 اولترا خواهد بود.

تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ دارای پردازنده مرکزی ۱۰ هسته‌ای است که به صورت ۴ کلاستری توسعه یافته و هسته اصلی Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۲۱ گیگاهرتزی را شامل می‌شود. ۳ کلاستر بعدی به‌ترتیب ۲ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۹، ۳ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A520 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز هستند.

در کنار پردازنده مرکزی ذکر شده، پردازنده گرافیکی Xclipse 940 و مودم Exynos 5300 قرار گرفته و شاهد وای فای ۷ و بلوتوث ۵٫۴ هستیم. رم قرار گرفته به روی گلکسی S24 از نوع LPDDR5X بوده و ۸ گیگابایت ظرفیت دارد. حافظه داخلی نیز در مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی از نوع UFS 4.0 است ولی در نسخه ۱۲۸ گیگابایتی به UFS 3.1 تغییر می‌کند. به‌همین جهت حتما پیشنهاد می‌کنم نسخه ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت این پرچمدار را خریداری کنید.

راستش را بخواهید اصلا خوشحال نیستم که به‌روی گلکسی S24 به‌جای اسنپدراگون ۸ نسل ۳ اگزینوس ۲۴۰۰ قرار گرفته ولی عملکرد این کهکشانی در تست‌های مختلف به‌خوبی نشان می‌دهد که جای نگرانی زیادی وجود ندارد و سامسونگ اختلاف خود را با تراشه SD 8 Gen 3 از هر زمان دیگری کمتر کرده و در ادامه بهتر متوجه این موضوع می‌شوید.

گلکسی S24 سامسونگ در تست پردازنده مرکزی GeekBench 6 و بخش تک هسته‌ای حدود ۵ درصد از گلکسی S24 اولترا ضعیف‌تر عمل می‌کند. این اختلاف در بخش چند هسته‌ای به حدود ۸ درصد افزایش پیدا می‌کند که البته هنوز هم اختلاف نسبتا ناچیزی است. در همین تست و بخش GPU نیز اختلافی حدود ۱۰ درصد را بین گلکسی S24 و گلکسی S24 اولترا شاهد هستیم.

در زمینه پایداری هم گلکسی S24 را در تست استرس مورد سنجش قرار دادم که متأسفانه نتیجه خیلی جذاب نبود. در واقع نمره این گوشی در لوپ اول در مقایسه با لوپ ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد که این نشان‌دهنده پایداری نه‌چندان جالب پرچمدار کره‌ای‌ها است.

در کنار افت عملکرد ۵۰ درصدی در این تست، دمای گوشی نیز تا حدود ۴۷ یا ۴۸ درجه بالا رفت و داغ شدن گلکسی S24 کاملا محسوس بود. در بررسی گلکسی S24 اولترا اشاره کردم که این پرچمدار نیز پس از ۲۰ لوپ تا ۴۵ درصد افت عملکرد دارد، ولی S24 اولترا نسبت به S24 کمتر داغ می‌شود و دما در نهایت به حدود ۴۳ می‌رسد.

شاید جالب باشد بدانید که پردازنده مرکزی گلکسی S24 در مقایسه با گلکسی S23 اولترا، طبق دیتای تست GeekBench 6 در بخش تک هسته‌ای حدود ۸ درصد و در بخش چند هسته‌ای تا ۲۵ درصد بهتر عمل می‌کند و این نشان دهنده پیشرفت بسیار خوب و جذاب سازنده کره‌ای است. در تست بازی نیز عملکرد بسیار خوبی را از گلکسی s24 شاهد بودم و این کهکشانی توانست سنگین‌ترین بازی‌ها مانند genshin impact را با نهایت گرافیک و فریم ریت مناسب اجرا شد.

بازی call of duty mobile نیز بسیار نرم و روان به اجرا درآمد. البته باید اشاره کنم که دمای گوشی طبق انتظار پس از ۳۰ دقیقه بازی کردن بالا رفت که اتفاق عجیبی نیست. میزان داغ شدن گلکسی اس ۲۴ نیز به‌حدی نبود که مشکل‌ساز شود ولی احتمالا پس از ۱ ساعت بازی کردن با افت فریم مواجه می‌‌شوید؛ چرا که تست استرس هم نشان می‌دهد که عملکرد این پرچمدار پس از ۲۰ لوپ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. در این بخش، تست گیمینگ s24 را مشاهده می‌کنید:

اگر بخواهم تمام این توضیحات را خلاصه کنم، باید بگویم که گلکسی S24 گوشی بسیار قوی است و به‌طور تمام و کمال حس و حال یک پرچمدار سال ۲۰۲۴ را به شما انتقال می‌دهد. همه چیز با این کهکشانی بسیار سریع اجرا می‌شود و به‌راحتی می‌توانید بازی‌های روز را با فریم‌ریت بالا و بدون مشکل تجربه کنید.

البته هنوز باید قبول کنیم که گلکسی S24 در عمل ۱۰ الی ۱۵ درصد ضعیف‌تر از گلکسی S24 اولترا است و مهم‌تر این که کمی بیشتر داغ می‌شود. یعنی اگر گیمر هستید و می‌خواهید زیاد با گوشی بازی کنید قطعا از بین پرچمداران جدید سامسونگ پیشنهاد می‌کنم به سراغ نسخه اولترا بروید.

دلیل دیگری که هنوز ترجیح می‌دادم شاهد تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌جای اگزینوس ۲۴۰۰ باشم، به بحث شارژدهی و میزان دوام باتری برمی‌گردد که در بخش بعدی به‌طور کامل در مورد آن صحبت می‌کنم و توضیح می‌دهم که هنوز هم چیپست سامسونگ نمی‌تواند به خوبی چیپست‌های کوالکام به‌صورت بهینه کار کند.

پس نهایتا در ذهن داشته باشید که، وجود اگزینوس ۲۴۰۰ به‌روی گلکسی S24 اصلا نباید باعث شود که از خرید آن منصرف شوید؛ چرا که اختلاف در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ واقعا کم شده است، ولی از سوی دیگر هنوز هم اگر بهترین تجربه سخت افزاری را می‌خواهید باید به سراغ غول کره‌ای‌ها یعنی گلکسی S24 اولترا بروید.

 

دنیای آینده را ببینید!
بررسی اپل ویژن پرو

 

باتری؛ خوب، ولی …!

گلکسی S23 باتری با ظرفیت ۳۹۰۰ میلی آمپر ساعت داشت و در نسل جدید این عدد به ۴۰۰۰ رسیده است. این افزایش جزئی ظرفیت باتری در کنار LTPO شدن صفحه نمایش و تغییر نرخ نوسازی بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز (که البته در عمل بین ۲۴ تا ۱۲۰ است) باعث می‌شود شارژدهی بهتری را انتظار داشته باشیم، اما در واقعیت تقریبا دوام باتری مشابه با نسل قبلی است.

در بررسی galaxy s24 از نظر باتری، مشخص شد که این کهکشانی می‌تواند با یک بار شارژ کامل تا ۲۳٫۵ ساعت مکالمه یا ۹٫۴۵ ساعت وب‌گردی یا ۱۷٫۴ ساعت پخش محتوا و یا ۷٫۵ ساعت اجرای بازی‌ها را دوام بیاورد. در مقایسه با نسل قبلی مدت زمان مکالمه ۸ ساعت کمتر شده ولی مدت زمان پخش محتوا حدود ۳٫۵ ساعت افزایش یافته است.

طبق این دیتا، برای نمونه گلکسی S24 نمی‌تواند از نظر شارژدهی حریف ایفون ۱۵ اپل شود و پشت سر این پرچمدار قرار می‌گیرد. دلیل شارژدهی یکسان این کهکشانی در مقایسه با نسل قبلی را می‌توانیم تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ بدانیم، چیپستی که با وجود بهینه‌تر شدن One UI، نمایشگر LTPO و حتی ۱۰۰ میلی آمپر ظرفیت بیشتر باتری، باز هم نمی‌تواند شارژدهی طولانی‌تری را به ارمغان بیاورد.

در استفاده روزمره و معقول شما می‌توانید ۱ روز کامل و نسبتا سنگین هم به‌روی این پرچمدار حساب باز کنید. این یعنی اگر ساعت ۷ صبح با شارژ ۱۰۰ از خانه خارج شوید، با داشتن استفاده نرمال، درصد باتری ساعت ۷ یا ۸ شب به حدود ۲۵ درصد می‌رسد که عملکرد خوبی برای گوشی کامپکتی مثل S24 به‌حساب می‌آید.

سامسونگ امسال هم فناوری شارژ سریع پرچمدار پایه خود را بهبود نداده و هنوز شاهد شارژ سریع ۲۵ واتی هستیم. به‌شخصه این موضوع را یک نکته منفی به‌حساب می‌آورم و حداقل کره‌ای‌ها می‌توانستند مانند نسخه پلاس و اولترا از شارژ سریع ۴۵ واتی برای S24 استفاده کنند. طبق انتظار درون جعبه خبری از آداپتور نیست و باید آن را به‌صورت مجزا خریداری کنید.

با خرید آداپتور ۲۵ واتی خود سامسونگ می‌توانید گلکسی S24 را در مدت ۱۵ دقیقه تا ۳۰ درصد، در مدت ۳۰ دقیقه تا ۶۰ درصد و در مدت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه به شکل کامل شارژ می‌شود.

 

ساعت‌های هوشمند سامسونگ، بهترین گزینه برای سازگاری با گوشی گلکسی s24 : قیمت ساعت هوشمند سامسونگ

دوربین؛ همان قبلی با چاشنی نرم افزاری!

در بررسی گوشی galaxy s24 به بخش بسیار مهم دوربین‌ها می‌رسیم. شرکت سامسونگ ترکیب دوربین‌های این کهکشانی را تغییر نداده و در بخش بعدی بیشتر در مورد این موضوع توضیح می‌دهم. در ادامه هر دوربین را به‌صورت مجزا بررسی می‌کنم و در نهایت به سراغ این سوال می‌روم که آیا واقعا کیفیت دوربین‌های گلکسی S24 نسبت به قبل بهتر شده یا خیر.

کیفیت عکاسی با جدیدترین گوشی سامسونگ

دوربین اصلی

دوربین اصلی گلکسی S24 دارای سنسوری ۵۰ مگاپیکسلی مدل Samsung GN5 با اندازه ۱٫۱.۵۷ اینچی و اندازه پیکسل ۱٫۰ میکرون‌متری است. این سنسور در پس لنزی ۲۴ میلی متری با گشودگی دیافراگم F/1.8 قرار گرفته و این لنز از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند. این مشخصات دقیقا مانند S23 و حتی S22 است و ترجیح می‌دادیم پس از دو نسل شاهد سنسور بهتری باشیم.

در همین ابتدا باید اشاره کنم که کیفیت تصاویر تا حد بسیار زیادی شبیه به نسل قبل است، دقیقا همان اتفاقی که در مورد دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا نیز شاهد بودیم. شاید بتوانم بگویم که دوربین اصلی این کهکشانی در مقایسه با نسل قبلی تنها ۵ درصد بهتر شده که آن هم بیشتر به دلیل پردازش تصویر دقیق‌تر است.

عکس‌های گلکسی S24 جذب نور مناسبی دارند و وایت بالانس دقیقی را هم شاهد هستیم. رنج دینامیکی نمونه‌های S24 وسیع و مناسب است ولی قطعا در مقایسه با گلکسی S24 اولترا یا حتی رقیبی مانند ایفون ۱۵ در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. سطح جزئیات را خوب ارزیابی می‌کنم اما گاهی در کناره‌ها بخشی از سوژه‌ مات می‌شود که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد و شاید با آپدیت‌های نرم افزاری شاهد بهبود در این موضوع باشیم.

عکس‌های پرچمدار جدید در مقایسه با قبل شارپنس طبیعی‌تری دارند و کنتراست دقیق‌تری را هم شاهد هستیم. سامسونگ مثل نسل قبلی دیگر رنگ‌ها را به صورت خیلی غلیظ ثبت نمی‌کند و در تلاش است که به تعادل جذابی بین افزایش غلظت رنگ‌ها و ثبت طبیعی سوژه دست یابد. خوشبختانه پردازش نمونه‌ها نیز تا حد امکان طبیعی پیش می‌رود و از عملکرد تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ نیز راضی هستم.

گلکسی S24 در نور کم و شب هم عملکرد رضایت‌بخشی دارد، ولی اصلا نمی‌توان آن را با محصولاتی مثل اس ۲۴ اولترا یا ایفون ۱۵ پرو مکس مقایسه کرد. اگر حالت نایت مود خاموش باشد در عمل شما عکس خوبی دریافت نمی‌کنید؛ چرا که جزئیات در سطح پایینی ثبت شده و رنج دینامیکی نیز محدود می‌شود.

با روشن کردن نایت مود وضعیت بهتر می‌شود و شاهد افزایش جزئیات در بخش سایه‌ها هستیم (به ساختمان توجه کنید). با روشن شدن نایت مود، نویز موجود در نمونه‌ها نیز کمتر می‌شود و خوشبختانه این قابلیت، به شکل غیر واقعی سوژه‌ها را تغییر نمی‌دهد و مثلا وضعیت آسمان را خراب نمی‌کند و از این پردازش عکس‌ها کاملا راضی هستم.

برای جمع بندی دوربین اصلی در بررسی گوشی s24 می‌توانم بگویم که این کهکشانی عکس‌های خوبی به‌ثبت می‌رساند ولی عدم پیشرفت آن نسبت به نسل قبلی اتفاق چندان عالی نیست. همچنین از سوی دیگر، این پرچمدار نمی‌تواند از نظر دوربین به‌خوبی ایفون ۱۵ که رقیب مستقیم آن به‌حساب می‌آید، عمل کند.

 

 

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض گلکسی S24 از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Sony IMX564 با اندازه ۱٫۲.۵۵ اینچی و اندازه پیکسل ۱٫۴ میکرون‌متری استفاده می‌کند. این سنسور در پس لنزی ۱۳ میلی‌متری با گشودگی دریچه دیافراگم F/2.2 قرار گرفته و متاسفانه قابلیت فوکوس خودکار نیز دیده نمی‌شود و این یعنی نمی‌توانید با دوربین فوق عریض اقدام به ثبت تصاویر ماکرو کنید.

به سراغ نمونه عکس‌های فوق عریض گلکسی S24 برویم، جایی که کیفیت تصاویر بی‌نقص و عالی نیست ولی در سطح خوبی قرار می‌گیرد. تصاویر جزئیات مناسبی دارند و خیلی نمی‌توان به آن‌ها ایراد جدی وارد کرد ولی اگر کمی به‌روی سوژه‌ها زوم کنید، متوجه از دست رفتن جزئیات و آبرنگی شدن سوژه‌ها خواهید شد. گستره دینامیکی نیز در سطح مناسبی قرار می‌گیرد ولی بی‌نقص نیست و بخش‌های تاریک تصویر کمتر پردازش می‌شود.

نمونه‌های فوق عریض دارای کنتراست و شارپنس خوبی هستند و در این نسل مقداری فرآیند کاهش نویز بهتر انجام می‌شود، هرچند که هنوز هم نمی‌توان ادعا کرد که هیچ نویزی در تصاویر وجود ندارد. ناگفته نماند که از نظر دقت رنگ نیز این کهکشانی حالا مقداری بهتر از قبل عمل می‌کند و شاهد آسمانی طبیعی‌تر هستیم.

با تاریک شدن محیط، کیفیت عکس‌های فوق عریض تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و عملا دیگر نمونه‌ها قابل قبول نیستند؛ چرا که نویز زیادی را شاهد هستیم و تقریبا جزئیات خوبی در بخش‌های تاریک دیده نمی‌شود. روشن شدن قابلیت نایت مود تقریبا معجزه می‌کند و بسیاری از مشکلات را از بین می‌برد. در این حالت جزئیات در تمام تصویر بیشتر می‌شود و شارپنس و کنتراست به شکل کنترل شده‌ای افزایش پیدا می‌کنند، به‌علاوه که رنج دینامیکی هم وسیع‌تر می‌شود.

اکیدا توصیه می‌کنم هنگام عکاسی در شب با دوربین فوق عریض از قابلیت نایت مود کمک بگیرید.

دوربین تله فوتو

دوربین تله فوتو از سنسوری ۱۰ مگاپیکسلی مدل Samsung S5K3K1 با اندازه ۱٫۳.۹ اینچی و اندازه پیکسل ۱٫۰ میکرون‌متری استفاده می‌کند. این سنسور در پشت لنزی ۶۷ میلی‌متری با دیافراگم F/2.4 قرار گرفته و می‌تواند تا ۳ برابر به صورت اپتیکال و تا ۳۰ برابر به‌صورت دیجیتال به‌روی سوژه‌ها زوم کند. برای این دوربین فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز در نظر گرفته شده و تصاویر نیز ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند (به صورت نرم افزاری).

از کیفیت عکس‌های تله فوتو کاملا راضی هستم و خوشبختانه مقداری پردازش تصویر نیز بهتر از قبل شده تا شارپنس و کنتراست دقیق‌تری را شاهد باشیم. عکس‌های تله فوتو با زوم ۳ برابری از نظر رنج دینامیکی و جذب نور هم وضعیت خوبی دارند و رنگ‌ها زنده‌تر پردازش می‌شود. نمونه‌ها تا زوم ۱۰ برابری همچنان کیفیت قابل قبولی دارند ولی با زوم بیشتر کیفیت کم می‌شود و عملا تصویری آبرنگی تحویل می‌گیرید.

در نور کم، مانند عکس‌های فوق عریض، کیفیت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند ولی شما با روشن کردن قابلیت نایت مود می‌توانید تا حد زیادی جزئیات را افزایش دهید و از میزان نویز بکاهید.

دوربین سلفی

دوربین سلفی گلکسی S24 سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Samsung S5K3LU دارد. این سنسور در پشت لنزی ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند.

عکس‌های سلفی گلکسی اس ۲۴ کیفیت بسیار خوبی دارند. در این نمونه‌ها جزئیات زیادی دیده می‌شود و میزان نویز نیز نسبت به نسل قبلی کمتر شده است. نمونه‌های سلفی پرتره نیز برش دقیقی دارند و پس‌زمینه نیز به حد کفایت مات می‌شود. از کیفیت دوربین سلفی بسیار راضی هستم و قطعا شما هم با دیدن نمونه‌های زیر با من هم‌نظر خواهید بود.

فیلم برداری

گلکسی S24 می‌تواند تا نهایت کیفیت 8K 30fps ویدئو ضبط کند. شما می‌توانید حالت 4K 30/60fps را نیز انتخاب کنید یا حتی با رزولوشن FHD 30/60/240 fps فیلم‌برداری کنید. کیفیت ویدئوهای ضبط شده بسیار خوب است و در حالتی که نور کافی در محیط وجود داشته باشد، جزئیات زیادی به‌ثبت می‌رساند و شاهد رنج دینامیکی وسیع و البته جذب نور دقیق هستیم.

نکته دیگری که در ویدئو این محصول به‌وضوح دیده می‌شود، عملکرد بسیار خوب لرزشگیر است که سبب شده تا فیلم‌ها کاملا نرم و روان باشند. در نمونه گرفته شده، به عمد گوشی را زیاد تکان دادم و مهم‌تر این که از پله‌ها پایین رفتم، ولی با این وجود همه چیز نرم و بدون مشکل به‌ثبت رسیده است.

جمع بندی؛ گلکسی S24 واقعا ارزش خرید دارد؟

بگذارید خیلی ساده به این سوال پاسخ دهم. اگر گلکسی S23 یا حتی گلکسی S22 دارید، خرید گلکسی S24 را به شما پیشنهاد نمی‌کنم؛ چرا که بهبودهای ایجاد شده به‌قدری چشمگیر نیست که تجربه کاربری شما را به‌طور کامل دگرگون کند.

از سوی دیگر اگر یک گوشی اندرویدی کامپکت می‌خواهید که همه‌فن حریف باشد و حداقل تا ۵ سال آینده بتوانید به‌روی آن حساب کنید، به‌طور حتم خرید پرچمدار جدید سامسونگ را به شما پیشنهاد می‌کنم.

این مدل طراحی فوق‌العاده‌ای دارد و نمایشگری عالی و سخت افزاری قوی را در اختیار قرار می‌دهد. همچنین در کنار این موارد، دوربین‌های خوب و نرم افزاری عالی با پشتیبانی طولانی دریافت می‌کنید، چه چیز دیگری از یک پرچمدار می‌توان انتظار داشت؟

به‌شخصه از کار کردن با گلکسی S24 لذت بردم و این گوشی توانست در تمامی بخش‌های مورد نظر در حد نام پرچمدار ظاهر شود. در نهایت مانند همیشه، تصمیم با شما خواهد بود!

خرید گوشی گلکسی s24

سوالات متداول

چه دلایلی برای خرید S24 وجود دارد؟ گلکسی S24 گوشی بسیار خوش دست و زیبایی است که نمایشگر، سخت افزار، دوربین و باتری مناسبی دارد و تقریبا در هیچ بخشی شما را نا امید نمی‌کند.

سخت افزار گلکسی S24 مشکل‌ساز نمی‌شود؟ خیر. اگزینوس ۲۴۰۰ تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد ضعیف‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ عمل می‌کند و در عمل و استفاده روزمره شما متوجه این تفاوت نخواهید شد.

گلکسی S24 زیادی داغ می‌کند؟ گلکسی اس ۲۴ در مقایسه با گلکسی S24 اولترا که به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مجهز شده بیشتر داغ می‌کند ولی این داغ شدن مانند قبل خیلی زیاد نیست و می‌توانید همچنان از گوشی استفاده کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
7 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/review/galaxy-s24-review/
ads
ads