داغ ترین ها :
بررسی گوشی Redmi Note 13 Pro 5G؛ کمی میان‌رده، کمی پرچمدار!

بررسی گوشی Redmi Note 13 Pro 5G؛ کمی میان‌رده، کمی پرچمدار!

ردمی نوت ۱۳ پرو 5g دقیقا همان گوشی است که بسیاری از کاربران برای تهیه یک میان‌رده خوب به سراغ آن خواهند رفت، اما آیا واقعا این محصول ارزش خرید دارد؟ در ادامه به این سوال مهم پاسخ خواهم داد.

ردمی نوت ۱۳ پرو 5g

ردمی نوت ۱۳ پرو 5g

خرید ردمی نوت ۱۳ پرو 5g

امتیاز

7.7
دوربین :
طراحی :
صفحه نمایش :
باتری :
اسپیکر :
کیفیت ساخت :
ارگونومی :
رابط کاربری :
عملکرد :

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و مدرن و ارگونومی مناسب
  • نمایشگر بسیار عالی و روشن با حاشیه‌های بسیار کم
  • سخت افزار مناسب
  • دوربین اصلی بسیار خوب در روز و شب
  • شارژ سریع ۶۷ واتی و شارژدهی مناسب
  • کیفیت خوب فیلم‌برداری با دوربین اصلی

نقاط ضعف

  • دوربین فوق عریض خوب نیست
  • بیرون زدگی زیاد دوربین
  • عکس‌های شب گاهی دقت رنگ خیلی عالی ندارند

گوشی‌های سری ردمی نوت همواره جزو محبوب‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند و بخش زیادی از خرید گوشی شیائومی توسط کاربران در سری ردمی نوت اتفاق می‌افتد. سری ردمی نوت ۱۳ در بازار ایران موجود شده‌اند و در ادامه این مطلب قصد دارم به بررسی گوشی Redmi Note 13 Pro 5G بپردازم و این میان‌رده را زیر ذره‌بین قرار دهم تا مشخص شود این مدل تا چه حد ارزش خرید دارد و برای کدام دسته از کاربران مناسب‌تر است.

آنباکس گوشی جذاب ردمی نوت ۱۳ پرو 5g

جعبه گشایی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو

اولین مرحله‌ای که در نقد و بررسی به آن می‌پردازیم؛ محتویات این گوشی جذاب است. شیائومی برای این گوشی یک شارژر ۶۷ وات قرار داده است و علاوه بر آن، سوزن سیم کارت، قاب و دفترچه راهنما در داخل جعبه دیده می‌شود. شما همچنین می‌توانید به‌راحتی و از طریق فروشگاه تکنولایف، اقدام به خرید لوازم جانبی مورد نظر خود از جمله قاب در مدل‌های مختلف برای گوشی کنید.

طراحی و کیفیت ساخت؛ زیبا و خوش ساخت!

شرکت شیائومی در ردمی نوت ۱۳ پرو 5G از زبان طراحی یکسانی در مقایسه با نسل قبلی استفاده کرده و در تلاش بوده تا این محصول را زیبا‌تر و خوش‌دست‌تر کند و به‌طور کلی به فرمولی کامل‌تر دست یابد. میان‌رده جدید چینی‌ها مانند قبل از قاب پشتی شیشه‌ای با پوشش مات بهره می‌برد که در بالا سمت چپ نیز فریم دوربین‌ها خودنمایی می‌کند.

فریم دوربین‌ها به دلیل اندازه بزرگ‌تر سنسور، کمی بزرگ‌تر از نسل قبلی شده و حالا بیرون زدگی بیشتری هم دارد. در واقع اگر بدون قاب از ردمی نوت ۱۳ پرو فایوجی استفاده کنید و آن را به روی میز یا سطح صاف قرار دهید، به هنگام کار کردن با گوشی بخش فریم دوربین باعث ایجاد تکان در گوشی می‌شود.

قرارگیری دوربین در گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو

فریم پلاستیکی این گوشی مانند قبلی طراحی کاملا تخت دارد و برعکس قبل از پوششی مات بهره می‌برد تا کمتر کثیف شود و مرغوب‌تر به نظر برسد. چیدمان دکمه‌ها و درگاه‌ها دقیقا مانند قبل است با این تفاوت که دکمه‌های ولوم و پایین مقداری به سمت پایین منتقل شده‌اند تا کار با آن‌ها راحت‌تر باشد.

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G مانند نوت ۱۲ پرو 5G وزنی ۱۸۷ گرمی دارد و ضخامت آن نیز به ۸ میلی‌متر می‌رسد ولی با این وجود از نظر ارگونومی، نسل جدید وضعیت بهتری دارد و طول و عرض آن مقداری کمتر شده است. دلیل این اتفاق به کم شدن حاشیه‌های اطراف نمایشگر برمی‌گردد که سبب شده تا نمایشگری به اندازه نسل قبلی در دل گوشی کوچک‌تر قرار بگیرد.

جالب بدانید که صفحه نمایش میان‌رده جدید شیائومی موفق شده حدود ۹۰ درصد از بخش روبرویی را به خود اختصاص دهد و شما به‌وضوح متوجه حاشیه‌های بسیار باریک اطراف نمایشگر می‌شوید و همین لذت تماشای محتوا را افزایش می‌دهد. در بخش بعدی بیشتر در مورد صفحه نمایش عالی این گوشی صحبت خواهیم کرد.

شیائومی برای نوت ۱۳ پرو 5G گواهی IP54 در نظر گرفته تا این مدل در برابر پاشش قطرات آب و گرد و غبار مقاوم باشد. از طرفی شیشه روبرویی و پشتی با گوریلا گلس ویکتوس مراقبت می‌شود که به نسبت گوریلا گلس ۵ نسل قبلی از مقاومت بالاتری برخوردار است.

به عنوان جمع بندی بررسی گوشی redmi note 13 پرو 5G در بخش طراحی باید بگویم که این گوشی هیچ عیب و نقصی ندارد و هم زیباتر از قبل شده و هم ارگونومی بهتری را ارائه می‌کند. به این موارد شیشه‌های مقاوم‌تر را نیز بیفزایید تا پیشرفت ردمی نوت ۱۳ پرو فایوجی نسبت به نسل قبلی واضح باشد.

 

مطلبی کاربردی و مهم برای کسانی‌که از گوشی‌های شیائومی استفاده می‌کنند:
رجیستری گوشی شیائومی

 

صفحه نمایش؛ فراتر از میان‌رده!

در نقد و بررسی  Redmi Note 13 Pro 5G باید اشاره کرد که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این گوشی نمایشگر آن است و در ادامه بیشتر متوجه دلیل این موضوع خواهید شد. این میان‌رده پنلی ۶٫۶۷ اینچی از نوع OLED با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ دارد و تراکم پیکسلی ۴۴۶ را نیز مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. این نمایشگر از دالبی ویژن و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کرده و گستره رنگی ۶۸ میلیاردی را نیز پوشش می‌دهد.

تا همین قسمت و تنها با مرور مشخصات صفحه نمایش ردمی نوت ۱۳ پرو 5G چند برتری این مدل نسبت به قبل مشخص می‌شود. اول این که رزولوشن مقداری افزایش پیدا کرده و محتوا کمی شارپ‌تر پیش روی شما قرار می‌گیرد. پیشرفت بعدی در پوشش گستره رنگی ۶۸ میلیاردی در مقایسه با ۱ میلیارد نسل قبل خلاصه می‌شود و پیشرفت آخر به میزان روشنایی برمی‌گردد که در ادامه توضیح می‌دهم.

کیفیت نمایشگر ردمی نوت ۱۳ پرو 5G خیلی حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد و محتوا در پنل کم حاشیه آن واقعا تماشایی است. همه چیز شارپ با کنتراست خوب نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید محتوای HDR10 و دالبی ویژن را نیز با رنج دینامیکی وسیع‌تری مشاهده کنید و در دنیای رنگ‌ها غرق شوید.

نرخ نوسازی صفحه نمایش این گوشی ۱۲۰ هرتز است و در حالت پیش فرض می‌تواند در موقعیت‌های مختلف بین ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز تغییر کند. نرخ نوسازی ۳۰ هرتز تنها برای زمانی است که گوشی در حالت AOD قرار می‌گیرد. از نظر دقت رنگ نیز وضعیت میان‌رده جدید چینی‌ها جذاب ارزیابی می‌شود و شما می‌توانید خودتان نیز تنظیمات آن را تغییر دهید.

در نسل قبلی ردمی نوت ۱۲ پرو 5G روشنایی دستی ۵۰۰ نیتی داشت که در حالت حداکثری می‌توانست تا ۸۹۰ نیت افزایش پیدا کند. در این نسل خوشبختانه شاهد پیشرفت بسیار خوبی هستیم و پنل ردمی نوت ۱۳ پرو 5G در حالت حداکثری می‌تواند تا ۱۳۵۰ نیت روشن شود. برای این که بهتر به جذابیت این عدد پی ببرید، باید اشاره کنم که این میزان روشنایی تقریبا نزدیک به گلکسی S24 سامسونگ است.

به لطف حداکثر روشنایی نمایشگر ردمی Note 13 pro 5G شما می‌توانید در هر شرایطی محتوا را به صورت واضح و بدون هیچ مشکلی مشاهده کنید. حتی شدیدترین تابش نور خورشید هم باعث از بین رفتن خوانایی این صفحه نمایش نمی‌شود.

بدون هیچ شکی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این میان‌رده نمایشگر آن است و کوچک‌ترین ایرادی نمی‌توان به ردمی نوت ۱۳ پرو فایوجی وارد کرد. در واقع صفحه نمایش این مدل عملا خود را به گوشی‌های بالارده و پرچمدار نزدیک کرده و تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. پس می‌توان گفت که این مدل یکی از بهترین گوشی شیائومی در بخش میانی بازار از نظر کیفیت صفحه نمایش است.

اسپیکر

مانند بسیاری از گوشی‌های بازار، ردمی نوت ۱۳ پرو فایوجی نیز یک اسپیکر اصلی به‌ روی لبه پایینی دارد و از اسپیکر مکالمه نیز به عنوان اسپیکر دوم برای تولید صدای استریو و فراگیر کمک می‌گیرد. از نظر حجم و بلندی صدای خروجی، این گوشی عملکرد خوبی دارد ولی از نظر کیفیت صدا واقعا خوب عمل می‌کند و صدا با وضوح و تفکیک بسیار خوب به گوش می‌رسد.

در واقع میزان صدای خروجی تقریبا مانند نسل قبلی ارزیابی می‌شود ولی از نظر کیفیت صدا، وضعیت مقداری بهتر شده و وکال با دقت بالاتری به گوش می‌رسد. ویژگی دالبی اتموس به صورت پیش فرض روشن است و خاموش کردن آن باعث می‌شود بالانس صدایی بین اسپیکر بالا و پایین کم شود و پیشنهاد نمی‌کنم آن را خاموش کنید.

 

با خرید هندزفری شیائومی، به موسیقی با بهترین کیفیت گوش دهید: خرید هندزفری شیائومی

نرم افزار و رابط کاربری؛ شیائومی در تلاش است!

گوشی Redmi note 13 pro 5G از ابتدا به رابط کاربری MIUI 14 بر پایه اندروید ۱۳ مجهز شده و انتظار می‌رود که این میان‌رده تا ۳ سال آپدیت نرم افزاری و تا ۴ سال آپدیت امنیتی دریافت کند. از آنجایی که HyperOS در حال حاضر در دسترس دارد و شما پس از خرید این گوشی می‌توانید این نسخه را دریافت کنید، در ادامه بیشتر در مورد هایپر او اس صحبت خواهیم کرد.

هایپر او اس بیش از هر زمان دیگری به IOS شرکت اپل نزدیک شده و به راحتی می‌توان به شباهت بین آن‌ها پی برد. شیائومی ادعا کرده که این رابط کاربری بسیار سبک‌تر شده و به لطف استفاده از منابع کمتر، باتری کمتری را مورد استفاده قرار می‌دهد و بهینه‌تر نیز کار می‌کند.

هیچ شکی در این نیست که HyperOS نسبت به MIUI بهتر و بهینه‌تر شده و قطعا تجربه کاربری بهتری را در اختیار قرار می‌دهد ولی همچنان هم نمی‌توان آن را بهترین به حساب آورد و برای نمونه One UI سامسونگ بالغ‌تر و بهینه‌تر به نظر می‌رسد. شاید طی دو سال آینده و با بهبود هایپر او اس، شیائومی بتواند به یک فرمول برنده دست پیدا کند.

در کل باید بگویم که قطعا شما از بخش نرم افزاری راضی خواهید بود و این میان‌رده بسیار سریع عمل می‌کند و قابلیت‌های بسیار زیاد و کاربردی را نیز در اختیار قرار می‌دهد. شما می‌توانید ظاهر و شکل و شمایل محیط کاربری را دقیقا طبق نیاز و سلیقه خود تنظیم کنید و هیچ محدودیتی دیده نمی‌شود.

عملکرد سخت افزاری؛ پیشرفت نسبت به قبل کافیست؟

یکی از ایراداتی که به ردمی نوت ۱۲ پرو 5G وارد بود، به بخش سخت افزار آن و استفاده از تراشه ۶ نانومتری مدیاتک دیمنسیتی ۱۰۸۰ برمی‌گشت، تراشه‌ای که شاید برای نوت ۱۲ پرو 5G به حد کافی قوی‌ نبود. در نسل جدید چینی‌ها تلاش کرده‌اند تا با انتخابی هوشمندانه‌تر این مشکل را به طور کلی از بین ببرند. اما آیا در رسیدن به این هدف موفق عمل کرده‌اند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهم داد.

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G از تراشه اسنپدراگون 7s نسل 2 با لیتوگرافی ۴ نانومتری قدرت می‌گیرد. این تراشه ۸ هسته پردازنده مرکزی به صورت دو کلاستر ۴ هسته‌ای دارد. کلاستر اول ۴ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتزی دارد و کلاستر دوم ۴ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۹۵ گیگاهرتزی را شامل می‌شود. پردازنده گرافیکی این چیپست نیز Adreno 710 است.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی میان رده شیائومی کدام است؟

 

اگر بخواهم اسنپدراگون 7s نسل 2 را با دیمنسیتی ۱۰۸۰ مقایسه کنم، باید بگویم که تراشه ردمی نوت ۱۳ پرو 5g از نظر پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی حدود ۱۰ درصد قوی‌تر از قبل شده است. در تست مشهور GeekBench 6 و بخش تک هسته‌ای این دو تراشه ۶ درصد اختلاف دارند ولی در بخش چند هسته‌ای، اختلاف تا ۲۲ درصد افزایش پیدا می‌کند.

در تست 3dmark نیز ردمی نوت ۱۳ پرو فایوجی موفق می‌شود حدود ۳۰ درصد قوی‌تر از قبل عمل کند. این اعداد و ارقام به خوبی نشان می‌دهند که نماینده جدید شیائومی قوی‌تر از نسل قبل شده و حالا توانایی بیشتری دارد، ولی آیا این توان در برابر رقبای هم‌قیمت کافیست؟ هم بله و هم خیر!

برای نمونه قدرت سخت افزاری redmi note 13 pro 5g تقریبا با گلکسی A54 سامسونگ برابر است ولی در برابر رقبایی از خود شیائومی مثل پوکو ایکس ۶ پرو هیچ حرفی ندارد. پس به طور خلاصه این گوشی قوی‌ترین مدل در این بازه قیمتی نیست ولی بدون مشکل از پس کارهای مختلف برمی‌آید و حتی می‌تواند بازی‌ها را نیز با گرافیک متوسط و بالا و فریم‌ریت مناسب به اجرا دربیاورد.

نکته مثبتی که در تست استرس این گوشی به وضوح دیده می‌شود پایداری بسیار بالای آن است. این یعنی در بازی کردن شما با افت فریم مواجه نخواهید شد و دمای گوشی نیز به حد خیلی زیادی بالا نمی‌رود.

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G دارای نسخه پایه‌ای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی با ۸ گیگابایت رم است و این کانفیگ می‌تواند تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه با ۱۶ گیگابایت رم افزایش پیدا کند. البته باید در نظر داشته باشید که امکان استفاده از کارت حافظه جانبی دیگر وجود ندارد و باید از ابتدا این میان‌رده را با میزان حافظه مورد نیاز خریداری کنید.

شیائومی در میان‌رده جدید خود تلاش کرده تا هر بخش عملکرد خوبی داشته باشد و برخورداری این مدل از دوربین اصلی با سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی به همین تصمیم برمی‌گردد. همین سیاست باعث شده تا در بخش سخت افزار مانند برخی از مدل‌های پوکو شاهد بهترین تراشه نباشیم ولی در عین حالت سخت افزار این محصول می‌تواند برای اکثر کاربران کاملا کافی باشد.

تست گیمینگ Redmi note 13 pro 5g

در این بخش می‌توانید ویدیو بازی با این گوشی را مشاهده کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، عملکرد این گوشی در بازی بسیار خوب بوده و بازی به روانی کامل اجرا می‌شود.

امنیت

قبل‌تر شاید تنها در صورت بالا بودن قیمت گوشی می‌توانستیم شاهد حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر باشیم ولی در دنیای امروز گوشی‌های هوشمند حتی مدل‌های میان‌رده نیز به این نوع حسگر مجهز می‌شوند. ردمی نوت ۱۳ پرو 5G نیز از همین نوع حسگر استفاده می‌کند.

حسگر اثر انگشت این گوشی سرعت و دقت خوبی دارد و هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت. شما به روش تشخیص چهره دو بعدی از طریق دوربین سلفی نیز دسترسی خواهید داشت که البته امنیت ۱۰۰ درصدی ندارد و پیشنهاد نمی‌کنیم خیلی از آن استفاده کنید.

 

برای مشاهده قیمت گوشی، سری به وبسایت تکنولایف بزنید

بررسی گوشی redmi note 13 pro؛ باتری

شیائومی برای ردمی نوت ۱۳ پرو 5g یک باتری با ظرفیت ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعت در نظر گرفته است. برای این‌که بهتر با میزان دوام این گوشی در استفاده روزمره آشنا شوید به سراغ نتایج تست باتری می‌رویم. با یک بار شارژ کامل شما می‌توانید ۲۶٫۵ ساعت مکالمه یا ۹٫۵ ساعت وبگردی یا ۱۲ ساعت پخش ویدئو یا ۶ ساعت اجرای بازی‌ها را تجربه کنید.

این یعنی با داشتن استفاده نرمال و ترکیبی می‌توانید انتظار داشته باشید که میان‌رده جدید چینی‌ها یک روز کامل را همراه شما باشد و حتی روز را با ۲۰ تا ۳۰ درصد شارژ به اتمام برساند. این گوشی از شارژ سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کند و به لطف این آداپتور تنها در ۳۰ دقیقه تا ۸۳ درصد شارژ می‌شود و شارژ کامل نیز به ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

دوربین؛ پرواز دوربین اصلی!

مرور مشخصات گوشی Redmi Note 13 Pro 5G ما را به بخش دوربین می‌رساند، جایی که یکی از بهبودهای اصلی این میان‌رده نسبت به نسل قبلی دیده می‌شود. در ادامه به صورت مجزا به دوربین‌های مختلف این گوشی خواهم پرداخت تا مشخص شود نماینده شیائومی در این بخش تا چه حد می‌تواند طبق ادعای چینی‌ها خوب عمل کند.

قبل از پرداختن به دوربین‌ها بد نیست به یک نکته جالب اشاره کنم که حین بررسی و عکاسی با این میان‌رده نظر من را به خودش جلب کرد. حلقه اطراف لنز دوربین‌های ردمی نوت ۱۳ پرو 5G نور را در روز و شب بازتاب می‌دهد و همین سبب می‌شود تا در عکس‌ها و فیلم‌ها این بازتاب قابل مشاهده باشد. در واقع در تصاویر شب به وضوح نقاط سبز رنگ روی زمین، از همین بازتاب نور خبر می‌دهد.

دوربین اصلی

دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو 5g سنسوری ۲۰۰ مگاپیکسلی مدل Samsung ISOCELL HP3 با اندازه ۱٫۱.۴ اینچی و اندازه پیکسل ۰٫۵۶ میکرون‌متری دارد. این سنسور در پس لنزی ۲۳ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F/1.7 قرار گرفته و دوربین اصلی از فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهته و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

دوربین اصلی این میان‌رده به صورت پیش فرض تصاویر را ۱۲٫۵ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند؛ چرا که ۱۶ پیکسل برای جذب نور بهتر درون یک پیسکل قرار می‌گیرند. نمونه‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی واقعا خوب است و نوت ۱۳ پرو فایوجی بهتر از انتظار ظاهر می‌شود. عکس‌های این گوشی بی‌عیب و نقص نیستند ولی نباید فراموش کنیم که در حال بررسی یک گوشی پرچمدار نیستیم و باید انتظار را متناسب با یک میان‌رده تنظیم کنیم.

دوربین اصلی در روز

تصاویر ثبت شده جزئیات بالا و کنتراست خوبی دارند و رنج دینامیکی نیز وسیع به نظر می‌رسد. سطح شارپنس متناسب ارزیابی می‌شود و تقریبا هیچ نویری در نمونه‌ها دیده نمی‌شود. عکس‌های ثبت شده در محیط‌های بسته در مقایسه با محیط باز مقدار کمی مشکل در اکسپوژر یا همان جذب نور دارند که خیلی مشکل جدی نیست.

شما به حالت ۲۰۰ مگاپیکسلی نیز دسترسی خواهید داشت که البته استفاده از آن را اصلا پیشنهاد نمی‌کنم؛ زیرا هم حجم فایل‌‌ها خیلی زیاد می‌شود (حدود ۵۰ تا ۸۰ مگابایت) و هم این که رنج دینامیکی و کنتراست تا حد زیادی کاهش می‌یابد. به لطف سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی شما به حالت زوم 2X بدون افت کیفیت نیز دسترسی خواهید داشت.

دوربین اصلی با زوم ۲ برابری

در این حالت هم عکس‌ها بسیار خوب هستند و با وجود این که زوم از نوع دیجیتالی است، نویز زیادی به نمونه اضافه نمی‌شود و به‌خوبی می‌توانید به روی این زوم ۲ برابر حساب باز کنید. شما حتی به زوم ۴ برابر هم دسترسی خواهید داشت که نمونه‌های آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد. نویز در این عکس‌ها زیاد می‌شود اما همچنان کیفیت خوبی را شاهد هستیم و به خوبی می‌توانید از این نمونه‌ها در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

دوربین اصلی با زوم ۴ برابری

به سراغ عکاسی در شب برویم، جایی که گوشی‌های میان‌رده خیلی نمی‌توانند خوب عمل کنند و معمولا تصاویری بسیار نویزی به ثبت می‌رسانند. در مورد عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی Note 13 pro 5G در شب اما همه چیز کاملا برعکس اتفاق می‌افتد و این گوشی می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی به نسبت قیمت به ثبت برساند. تصاویر دارای جزئیات زیاد و شارپنس و کنتراست خوب هستند و نویز هم در سطح پایین نگه داشته می‌شود.

با روشن شدن نایت مود وضعیت بسیار بهتر می‌شود و جزئیات در بخش‌های تاریک تا حد زیادی افزایش می‌یابد. البته گاهی این پردازش بیش از اندازه می‌شود و رنگ‌ها را غیر طبیعی می‌کند (برای نمونه رنگ آسفالت به سمت سبز مایل شده) ولی با این وجود از عملکرد ردمی نوت ۱۳ پرو 5G در شب بسیار راضی هستم.

دوربین اصلی در شب

قبل از این که بخش دوربین اصلی را به پایان ببرم بد نیست به این نکته اشاره کنم که شما می‌توانید برای ثبت تصاویر از حالت حرفه‌ای یا همان Pro نیز استفاده کنید. در این حالت شما امکان خواهید داشت تا فوکوس، اکسپوژر، دمای عکس، ISO و بسیاری از موارد دیگر را خودتان تنظیم کنید. اگر با این مفاهیم آشنا هستید شاید بد نباشد که نگاهی به گزینه عکاسی حرفه‌ای داشته باشید.

اگر برای شما دوربین اصلی گوشی اهمیت زیادی دارد، لحظه‌ای در خرید ردمی نوت ۱۳ پرو 5G شک نکنید؛ چرا که این مدل عملکرد بسیار خوبی در روز و شب دارد و حتی به لطف سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی می‌تواند زوم ۲ برابری خوبی را بدون افت کیفیت در اختیار قرار دهد تا جای خالی دوربین تله فوتو نیز احساس نشود.

دوربین فوق عریض

نمونه فوق عریض در روز

دوربین فوق عریض میان‌رده چینی‌ها از سنسوری ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. عکس‌های فوق عریض برعکس عکس‌های دوربین اصلی واقعا خوب نیستند و حتی در نور روز نمی‌توانند جزئیات زیادی را به ثبت برسانند. سوژه‌ها به حالت سافت و با نویز ثبت می‌شوند و لبه‌های تصویر نیز جزئیات را کاملا از دست می‌دهد. از عملکرد دوربین فوق عریض حتی به نسبت این بازه قیمتی نیز راضی نیستم.

نمونه فوق عریض در شب

پرتره

زمانی که از سوژه‌های انسانی پرتره بگیرید، سوژه با جزئیات خوب و کنتراست مناسب به ثبت می‌رسد و برش نسبتا خوبی را نیز شاهد هستیم. البته شاید ترجیح می‌دادم که پس‌زمینه مقداری بیشتر مات شود. در ثبت پرتره از سوژه‌های غیر انسانی اما دوربین چندان خوب عمل نمی‌کند و نمی‌تواند مرز سوژه را از پس‌زمینه جدا کند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی ردمی نوت ۱۳ پرو فایوجی سنسوری ۱۶ مگاپیکسلی دارد. این دوربین می‌تواند عکس‌های قابل قبولی به ثبت برساند ولی در کل کیفیت سلفی‌ها عالی نیست و با کمی زوم کردن نویز دیده می‌شود و سوژه‌ها کمی حالت نرم به خود می‌گیرند. تصاویر سلفی کمی رنگ پریده ثبت می‌شوند ولی از نظر رنج دینامیکی و شارپنس وضعیت خوب ارزیابی می‌شود.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو این گوشی سنسوری ۲ مگاپیکسلی دارد و از فوکوس خودکار نیز خبری نیست. عکس‌های ماکرو در شرایط نوری خوب صرفا قابل قبول هستند ولی سطح جزئیات به دلیل رزولوشن پایین سنسور خیلی خوب نیست و در واقع نمی‌توان دوربین ماکرو را یک دوربین قابل استفاده به حساب آورد.

فیلم‌برداری

دوربین اصلی Redmi note 13 pro 5G می‌تواند در نهایت رزولوشن 4K 30fps فیلم‌برداری کند ولی دوربین فوق عریض و سلفی به رزولوشن FHD محدود می‌شود. ویدئوها 4K ضبط شده با دوربین اصلی کیفیت بسیار خوبی دارند. در این فیلم‌ها جزئیات زیادی دیده می‌شود و دقت رنگ بالایی را نیز شاهد هستیم. رنج دینامیکی این ویدئوها وسیع است و کنتراست خوبی نیز به چشم می‌آید. در کل بدون شک کیفیت فیلم‌برداری نماینده جدید چینی‌ها شما را راضی می‌کند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی تخصصی redmi note 13 pro پرداختم و تلاش کردم تا به تمام بخش‌های این گوشی زیبا اشاره کنم. این میان‌رده ویژگی‌های خوب زیادی دارد که باعث می‌شود ارزش خرید آن افزایش پیدا کند. نوت ۱۳ پرو فایوجی را همچنین می‌توان برادر دوقلوی پوکو x6 به دست آورد که در بخش دوربین بسیار بهتر عمل می‌کند.

اگر یک گوشی زیبا و مدرن می‌خواهید که نمایشگر عالی داشته باشد و سخت افزاری خوب و مناسب را در کنار دوربین اصلی فوق‌العاده ارائه کند، پیشنهاد می‌کنم به سراغ note 13 pro 5g بروید. از طرفی اگر گوشی برای بازی می‌خواهید شاید بهتر باشد به سراغ گزینه‌های دیگری که در این بازه قیمتی وجود دارد بروید.

سوالات متداول

ردمی نوت ۱۳ پرو 5g دوربین خوبی دارد؟ دوربین اصلی این گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و هم در زمینه عکاسی و هم فیلم‌برداری در روز و شب عالی عمل می‌کند. دوربین سلفی، فوق عریض و ماکرو اما عملکرد کاملا معمولی دارند.

قدرت سخت افزاری note 13 pro 5g خوب است؟ این میان‌رده شیائومی را نمی‌توان قوی‌ترین گزینه در این بازه قیمتی به حساب آورد اما قطعا می‌توان گفت که نوت ۱۳ پرو فایوجی بدون مشکل از پس کارهای روزمره و حتی اجرای معقول بازی‌ها برمی‌آید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
11 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. حسین

    سلام شما گفتین تو جعبه قاب نیست ولی من گوشی رو گرفتم و یه قاب با کیفیت هم تو جعبه بود که خیلی بهتر از این قاب‌های ژله ای معمولی بود

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حسین

      سلام تصحیح شد ممنون از شما
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/review/redmi-note-13-pro-5g-review/
ads
ads