داغ ترین ها :
نقد و بررسی شیائومی 14؛ پرچمداری کم رقیب و تازه نفس

نقد و بررسی شیائومی 14؛ پرچمداری کم رقیب و تازه نفس

شیائومی 14 تازه نفس‌ترین پرچمدار شیائومی است که اخیرا معرفی شده و قابلیت‌های منحصر به فردی را درون خود جای داده است. این گوشی با ویژگی‌های قدرتمندی که دارد می‌تواند با پرچمداران برندهای دیگر به راحتی رقابت کند. در ادامه با نقد و بررسی گوشی 14 شیائومی همراه ما باشید.

نقد و بررسی شیائومی 14

شیائومی 14

خرید شیائومی 14

امتیاز

8.7
دوربین :
طراحی :
صفحه نمایش :
باتری :
اسپیکر :
کیفیت ساخت :
ارگونومی :
رابط کاربری :
عملکرد :

نقاط قوت

  • سرعت شارژ بالا
  • وزن سبک و ابعاد خوش دست
  • کیفیت بالای دوربین اصلی
  • مجهز به تراشه مناسب گیمینگ و کارهای سنگین
  • بدنه ضدآب با داشتن گواهی IP68
  • شارژدهی بسیار خوب به نسبت ابعاد

نقاط ضعف

  • لیز بودن بدنه
  • دوربین فوق عریض می‌توانست بهتر باشد

شیائومی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی در چین، گوشی‌های هوشمند اندرویدی عالی تولید می‌کند که برخی از بهترین سخت‌افزارها را در خود دارند. اگر می‌خواهید پرچمداری غیر از اپل و سامسونگ بخرید شیائومی 14 می‌تواند برای شما مناسب باشد. این دستگاه اولین پرچمدار شیائومی محسوب می‌شود که ابعادی جمع و جور دارد و بسیار خوش دست است. در صورتی که علاقه دارید به صورت تخصصی درباره تمامی قابلیت‌های این گوشی شیائومی جدید اطلاعات به دست آورید در نقد و بررسی شیائومی 14 همراه ما باشید.

 

اگر قصد خرید گوشی دارید، بالاترین تنوع را در تکنولایف پیدا می‌کنید

محتویات جعبه

برخلاف سیاست اکثر برندهای موجود در بازار و حذف شدن شارژر از جعبه گوشی، شیائومی داخل جعبه اقلام زیر را قرار داده است:

  • شارژر 90 واتی
  • قاب محافظ سیلیکونی
  • سوزن خارج کردن سیمکارت
  • دفترچه راهنما

نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۴ در تکنولایف

طراحی و کیفیت ساخت؛ ظریف و خوش دست

طراحی گوشی موبایل شیائومی مدل 14 شباهت بسیار زیادی به مدل نسل قبلی خود یعنی شیائومی 13 دارد. تنها تغییر قابل توجه برآمدگی دوربین است که اکنون بزرگتر شده و بیرون زدگی بیشتری نیز دارد. البته این موضوع باتوجه به در نظر گرفتن سخت افزار قدرتمندتر دوربین قابل درک است. طراحی برجسته دوربین در قاب پشتی گوشی ممکن است برای افراد زیادی خوشایند نباشد؛ اما لبه‌های گرد این قاب برجسته باعث می‌شود تا احساس ناخوشایندی هنگام در دست گرفتن گوشی نداشته باشید.

دستگاهی که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته رنگ سبز است؛ همچنین می‌توانید این محصول را در رنگ‌های مشکی، سفید و صورتی نیز خریداری کنید. البته گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که تنها رنگ‌های مشکی، سفید و سبز برای خرید در دسترس است و رنگ صورتی در چین عرضه می‌شود و پنل پشتی آن نیز شیشه‌ای نیست.

طراحی گوشی پرچمدار شیائومی ۱۴

پنل پشتی شیائومی 14 شیشه با پوشش براق است و همین موضوع باعث می‌شود تا لک و اثر انگشت را به خود جذب کند؛ بنابراین برای جلوگیری از کثیف شدن گوشی بهتر است از آن با قاب محافظ استفاده کنید. ابعاد پرچمدار شیائومی برابر است با 152.8 در 71.5 در 8.2 میلی‌متر و وزن آن نیز به 188 گرم می‌رسد. از نظر وزن و ابعاد با گوشی سبک خوش دست رو به رو هستیم.

جنس پنل پشتی شیشه‌ای و فریم آن نیز آلومینیومی در نظر گرفته شده و تنها ایرادی که در این بخش می‌توان به گوشی گرفت لیز بودن فریم و پنل پشتی است که باعث سر خوردن و افتادن آن از دست می‌شود. روی سمت راست فریم گوشی دکمه پاور و زیاد و کم کردن صدا قرار دارد و در قسمت سمت چپی فریم درگاه یا اسلاتی دیده نمی‌شود. روی قسمت پایینی گوشی اسپیکر، درگاه شارژ، میکروفون و اسلات قرار گیری سیمکارت جای خوش کرده‌اند. روی فریم بالایی نیز درگاه یا اسپیکری قرار ندارد و خالی است و اسپیکر دوم نیز روی قسمت بالایی پنل جلو قرار دارد.

بخش روبرویی این پرچمدار نیز نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده و حتی نسبت نمایشگر به بدنه مانند قبل حدود 89 درصد است. البته که پوشش محافظ از گوریلا گلس 5 به گوریلا گلس ویکتوس بهبود یافته تا مقاومت بیشتری را برای گوشی به ارمغان بیاورد. درست است که در این بخش بهبود داشته‌ایم ولی یادآور می‌شوم که گوشی مثل گلکسی A35 سامسونگ با قیمت بسیار کمتر از محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس بهره می‌برد. جدیدترین پرچمدار این شرکت چینی استاندارد IP68 دارد و باعث می‌شود گوشی به مدت 30 دقیقه تا عمق 1.5 متری در برابر نفوذ آب مقاومت داشته باشد. در مجموع xiaomi 14 طراحی زیبا و جمع و جوری داد و از نظر ظاهری مورد پسند افراد زیادی خواهد بود.

 

بهترین گوشی شیائومی را بشناسید:
بهترین گوشی های شیائومی

 

صفحه‌نمایش؛ وضوحی بالا شبیه به واقعیت

شیائومی صفحه‌نمایش 6.36 اینچی دارد و رزولوشن 1200 در 2670 پیکسل را نمایش می‌دهد. صفحه‌نمایش این محصول از گستره رنگی 12 بیتی پشتیبانی می‌کند و اکنون پنلی از نوع LTPO برای آن در نظر گرفته شده است. این صفحه‌نمایش کنترل بیشتری روی نرخ تازه‌سازی دارد که در صرفه جویی انرژی نیز موثر است. علاوه بر این، این پنل از فناوری DC نیز پشتیبانی می‌کند که از سوسو زدن صفحه جلوگیری می‌کند و در نتیجه افرادی با چشم‌های حساس اذیت نخواهند شد. قابل ذکر است که این گزینه باید فعال شود و به صورت خودکار در دسترس نیست.

xiaomiphone14

این صفحه‌نمایش به ویژگی‌هایی مانند نرخ تازه‌سازی 120 هرتز، دالبی ویژن، HDR10+ و میزان روشنایی 3000 نیت در حالت حداکثری مجهز شده است. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه این محصول 89.3 درصد است و از حاشیه کمی در پنل جلویی برخوردار شده است. این صفحه‌نمایش با کیفیت توسط گوریلا گلس ویکتوس در برابر خط و خش و ضربه محافظت می‌شود. صفحه‌نمایش شیائومی 14 از کیفیت بالایی برخوردار شده و رنگ‌ها بسیار به واقعیت نزدیک هستند و کیفیت بالایی نیز دارند.

بررسی گوشی شیائومی مدل 14

همانطور که در ابتدا صحبت کردیم نرخ تازه‌سازی این صفحه‌نمایش 120 هرتز است و در بخش تنظیمات دو حالت برای نرخ تازه‌سازی مشاهده خواهید کرد. یکی از این حالت‌ها پیش فرض است و دیگری حالت Costum. حالت پیش فرض (Default) با توجه به استفاده‌ای که از گوشی دارید نرخ تازه‌سازی را تطبیق می‌دهد؛ همچنین استفاده از حالت پیش فرض به مصرف کمتر باتری نیز کمک می‌کند؛ چون هر برنامه‌ای نیاز به نرخ تازه‌سازی حداکثری ندارد.

حالت Custom دو گزینه 60 و 120 هرتز را در اختیارتان قرار می‌دهد و تطبیقی نیست؛ یعنی تمامی برنامه‌ها را با همان نرخی که تعیین می‌کنید، اجرا می‌کند. از ویژگی‌های این گزینه این است که می‌توانید تعیین کنید هر برنامه با چه نرخ به روز رسانی اجرا شود. در کل به لطف LTPO بودن نمایشگر، نرخ نوسازی می‌تواند بین 10 تا 120 هرتز جابجا شود و بالانس خوبی را بین عملکرد و مصرف باتری برقرار کند.

در صورتی که قصد دسترسی به تنظیمات رنگ و نوع نمایش آن‌ها دارید نیز می‌توانید با رفتن به تنظیمات، تعادل رنگ را تنظیم کنید. در این بخش چهار گزینه قرار دارد که با انتخاب هر یک از آن‌ها می‌توانید بسته به سلیقه و نیازتان گرمای رنگ‌ها را مشخص کنید. نکته قابل توجه در این بخش این است که برخلاف مدل‌های قبلی حالت پیش فرض نمایش رنگ شیائومی 14 روی گزینه Original color PRO است؛ همچنین امکان تنظیم دستی گرمای رنگ و تغییر پویا رنگ‌ها بر اساس شرایط نور محیط وجود دارد. شیائومی 14 دارای حالت ضد سوسو است که برای کسانی که مشکلات حساسیت PWM دارند طراحی شده و می‌توانید با رفتن به بخش Anti-Flicker این قابلیت را فعال کنید.

قبل از به پایان بردن بخش نمایشگر بد نیست نگاهی نیز به تست‌های پنل از نظر میزان روشنایی داشته باشیم تا ادعای شیائومی مبنی بر عدد 3000 نیت را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که احتمالا می‌دانید حداکثر عدد روشنایی در نمایشگرها زمانی به دست می‌آید که محتوای HDR نمایش داده شود و در این حالت نیز باز عدد حداکثری به دست نمی‌آید و بخشی از این موضوع به بازی روانی و تبلیغات برمی‌گردد.

شیائومی 14 هم مانند نسل قبلی در حالت عادی و با روشن بودن Auto Brightness می‌تواند تا 1200 نیت روشنایی را در اختیار قرار دهد که عدد خوبی است و به شما امکان می‌دهد تا محتوا را بدون مشکل در محیط باز مشاهده کنید. حداقل روشنایی صفحه‌نمایش نیز تا حدود 2 نیت قابل کاهش است تا هنگام تاریکی فشار کمتری به چشم‌ها وارد شود.

 

انواع هندزفری‌ شیائومی، بهترین گزینه برای استفاده با گوشی شیائومی شما

سخت افزار؛ قدرتمند و کم رقیب

تراشه به کار برده شده در شیائومی 14، اسنپدراگون 8 نسل 3 است. در حال حاضر این تراشه یکی از بهترین و قدرتمندترین تراشه‌های موجود در بازار است که روی پرچمداران اندرویدی استفاده می‌شود. در مقایسه با اسنپدراگون 8 نسل 2 این تراشه 30 درصد سریعتر و 20 درصد کارآمدتر است. این پردازنده بر اساس لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده است و تمرکز واضحی روی پیشرفت‌های هوش مصنوعی، گیمینگ، صدا و دوربین دارد. اسنپدراگون 8 نسل 3 دارای پردازنده مرکزی 8 هسته‌‌ای است و متشکل شده از 1 هسته اصلی Cortex-X4 با سرعت 3.3 گیگاهرتز، 3 هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، 2 هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز و 2 هسته Cortex-A520 با کلاک تا 2.3 گیگاهرتز.

اسنپدراگون 8 نسل 3 را پردازنده گرافیکی Adreno 750 همراهی می‌کند. این پردازشگر گرافیکی می‌تواند پردازنده را برای اجرای بازی‌های سنگین با بهترین فریم و کیفیت همراهی کند. هوش مصنوعی به کار برده در گوشی می‌تواند به تراشه برای دادن فریم‌های بهتر هنگام بازی کمک کند؛ همچنین از Unreal Engine 5.2 نیز پشتیبانی می‌کند.

به هوش مصنوعی در اسنپدراگون 8 نسل 3 اهمیت زیادی داده شده است. این دستگاه از AI Engine استفاده می‌کند که از مدل‌های هوش مصنوعی مولد چند وجهی و مدل‌های تشخیص گفتار پشتیبانی می‌کند. این تراشه می‌تواند تا 20 توکن در ثانیه برای هوش مصنوعی کار کند. اسنپدراگون 8 نسل 3 سریع‌ترین تراشه در پاسخ به هوش مصنوعی و استفاده از امکانات آن است. هوش مصنوعی کارکرد و کیفیت دوربین را نیز افزایش می‌دهد. به عنوان مثال قابلیت Semantic Segmentation سرزندگی و جزئیات تصاویر را افزایش می‌دهد؛ همچنین می‌تواند نور ویدئوها و تصاویر گرفته شده در شب را نیز بیشتر کند.

پرچمدار جدید شیائومی دارای Wi-Fi 7، بلوتوث 5.4، NFC، بلستر IR استاندارد شیائومی، GPS دو باند و همه کدک‌های AptX از جمله AptX HD و AptX Adaptive است. این گوشی با حافظه‌های 256، 512 و 1 ترابایت همراه با رم 8، 12 و 16 گیگابایت برای فروش در دسترس است؛ همچنین امکان اضافه کردن کارت حافظه جانبی به این محصول وجود ندارد و باید هنگام خرید توجه کافی به حافظه مورد نظرتان داشته باشید.

برای فهمیدن جزئیات بیشتر درباره قدرت این تراشه می‌توانید نگاهی به تست‌های Geekbench و Antutu این محصول در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای داشته باشید. این محصول در برخی جهات از اس 24 سامسونگ برتر است.

نام گوشی تک هسته‌ای چند هسته‌ای
شیائومی 14 2125 6810
گلکسی اس 24 2177 6747
آیفون 15 2922 7172

 

پاسخ به یک سوال بزرگ:
سامسونگ یا شیائومی؟

 

باتری

گوشی قدرتمند نیاز به باتری با کیفیت نیز دارد که آن را زمان بیشتری همراهی کند. شیائومی 14 باتری 4610 میلی‌آمپر ساعتی دارد که وظیفه تامین انرژی دستگاه بر عهده آن است. HyperOS جدید و ظاهرا کارآمدتر، تراشه Snapdragon 8 Gen 3 همراه با پنل LTPO OLED بر دوام باتری تأثیر می‌گذارند. شیائومی 14 در وبگردی و پخش ویدیو عمر باتری بالایی دارد؛ بنابراین مدت زمان زیادی را با خیال راحت می‌توانید به تماشای فیلم و سریال مورد علاقه بپردازید یا در اینترنت وبگردی کنید.

با یک بار شارژ کامل پرچمدار کامپکت چینی‌ها می‌تواند تا 29 ساعت مکالمه یا 13.5 ساعت وبگردی یا حدود 18 ساعت پخش ویدئو و یا حدود 8 ساعت اجرای بازی را پاشخ‌گو باشد. این اعداد و ارقام به وضوح از شارژدهی جذاب این گوشی خبر می‌دهند؛ چرا که مثلا گلکسی S24 در بخش مکالمه 23.5 ساعت دوام می‌‌آورد و زمان وبگردی آن نیز کمتر از 10 ساعت است. با استفاده متوسط می‌توانید 1.5 روز به روی شیائومی 14 حساب باز کنید و این برای یک گوشی کامپکت عالی به نظر می‌رسد.

شیائومی 14 از شارژر 90 واتی برای شارژ سریع گوشی پشتیبانی می‌کند و این شارژر سریع می‌تواند در کمترین زمان ممکن گوشی را مجدد شارژ کند. شما در مدت 15 دقیقه می‌توانید شیائومی 14 را از شارژ 0 به 60 درصد برسانید و در 30 دقیقه این عدد به حدود 95 درصد می‌رسد. شارژ کامل این پرچمدار نیز 35 دقیقه زمان نیاز دارد. همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم شارژر داخل جعبه موجود است و نیازی نیست تا برای شارژر هزینه جدا پرداخت کنید.

باتری گوشی های شیائومی

از دیگر فناوری‌های شارژ استفاده شده برای این دستگاه می‌توان به داشتن قابلیت شارژ بی‌سیم 50 وات اشاره کرد که طبق ادعای شیائومی می‌تواند گوشی را در مدت زمان 46 دقیقه 100 درصد شارژ کند. پشتیبانی از شارژ معکوس بی‌سیم 10 وات، فناوری شارژ PD3.0 و QC4 نیز از دیگر قابلیت‌های قابل توجه این محصول با کیفیت هستند.

هنگامی که وارد تنظیمات و بخش Battery می‌شوید چهار گزینه مصرف باتری در اختیارتان قرار می‌گیرد. گزینه اول Performance Mode است که از تمامی امکانات گوشی با بالاترین کیفیت استفاده می‌کند و مصرف باتری بالاتری نیز دارد. گزینه دوم Balanced است که مصرف معمولی تری دارد و از برخی ویژگی‌ها چشم پوشی می‌کند تا مصرف باتری مناسب‌تری داشته باشد. بخش Battery Saver نیز برخی قابلیت‌ها محدود می‌شود تا مصرف باتری بهینه‌تری داشته باشید. آخرین گزینه Ultra Battery saver است که برای موارد ضروری کاربرد دارد. این گزینه اکثر قابلیت‌های گوشی را غیر فعال می‌کند و تنها برخی ویژگی‌ها مانند تماس و ارسال پیام را فعال نگه می‌دارد تا در مواقعی که دسترسی به شارژر ندارید گوشی مدت زمان بیشتری شارژ نگه دارد.

نرم افزار

شیائومی از رابط کاربردی جدید خود؛ یعنی HyperOS در کنار عرضه شیائومی 14 رونمایی کرد. شیائومی 14 سیستم عامل اندروید 14 همراه با رابط کاربری HyperOS را به صورت پیش فرض دارد. از نظر بصری این رابط کاربری جدید تفاوت زیادی با قبل ندارد؛ اما دچار تغییرات زیادی شده است. این رابط کاربری هم سبک‌تر شده و هم از منابع سخت افزاری به صورت بهینه‌تری استفاده می‌کند. بدون شک HyperOS بهتر از MIUI شده و شیائومی در تلاش است تا بهترین تجربه ممکن را در اختیار قرار دهد.

این رابط کاربری مانند قبل قابلیت‌های فراوانی برای ارائه دارد و اجازه می‌دهد تا 0 تا 100 همه چیز را شخصی سازی کنید. البته که نمی‌توان از شباهت HyperOS نسبت به IOS چشم پوشی کرد و حتی Lock screen یا قفل صفحه نیز در این رابط کاربری دقیقا حس و حال آیفون‌ها را در ذهن تداعی می‌کند. شیائومی ادعا کرده است که 4 سال به روز رسانی نرم افزار و 5 سال آپدیت‌های امنیتی را دریافت خواهید کرد. در صورتی که تمایل دارید درباره این رابط کاربری جدید و قابلیت‌های آن اطلاعات بیشتری داشته باشید می‌توانید سری به مقاله آشنایی کامل با HyperOS در اندروید ۱۴ از تکنولایف بزنید.

دوربین؛ کیفیتی بی نظیر

شیائومی 14 یکی از مجهزترین پرچمداران کوچک در زمینه عکاسی است. با تعویض هر سه دوربین با دوربین‌های بهتر، ارتقای قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود ارائه می‌دهد. سنسور جدید OmniVision OVX9000 برای دوربین اصلی به کار برده شده است که برای اولین بار روی یک گوشی هوشمند می‌بینیم. این سنسور 50 مگاپیکسلی اندازه 1/1.31 اینچی و اندازه پیکسل 1.2 میکرون‌متری دارد و شیائومی آن را Light Fusion 900 گذاشته است. این سنسور در پس لنزی 23 میلی‌متری با گشودگی دریچه دیافراگم F/1.6 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی، فوکوس خودکار لیزری و البته لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند. دوربین اصلی را دو دوربین فوق عریض و تله فوتو با سنسور 50 مگاپیکسلی همراهی می‌کنند.

مشخصات شیائومی 14 پرو

برنامه دوربین شیائومی 14

هنگامی که برنامه دوربین را باز می‌کنید گزینه‌های زیادی پیش رویتان قرار می‌گیرد. در قسمت پایین گزینه Photo، Portrait، Video، Movie، Pro، Documents و گزینه More قرار گرفته است. با زدن روی گزینه More به قابلیت‌های زیادی از جمله حالت شب، حالت پانوراما، فیلم کوتاه، اسلو موشن، تایم لپس و غیره قرار دارد. ویژگی SuperMoon که در این بخش مشاهده می‌کنید را تنها گوشی‌های پرچمدار شیائومی دارند. با فعال کردن این قابلیت می‌توانید تصاویر خوبی از ماه ثبت کنید. در بالای برنامه نیز فعال و غیر فعال کردن فلش، اسکن QR Code، فعال کردن لنز Leica و ویژگی HDR قرار دارد؛ همچنین منوی فلشی وجود دارد که با زدن روی آن لیستی از قابلیت‌های مختلف برایتان باز می‌شود که می‌توانید برای عکاسی و فلیمبرداری از آن‌ها کمک بگیرید.

کیفیت دوربین اصلی در روز

دوربین یکی از نقاط قوت اصلی این گوشی است. عکس‌های ثبت شده با شیائومی 14 به وضوح نشان می‌دهند که با یک پرچمدار مواجه هستیم؛ چرا که جزئیات بالایی در تصاویر دیده می‌شود و رنج دینامیکی گسترده‌ای را هم شاهد هستیم. نمونه‌ها از نظر کنتراست و شارپنس نیز بسیار خوب هستند و دقت رنگ بالایی را شاهد هستیم. خوشبختانه دوربین می‌تواند عملکرد با ثباتی را در داخل و بیرون از خانه حفظ کند و نویز را در حل بسیار پایین نگه دارد.

در سایت مشهور Dxomark این گوشی نمره کلی 138 و نمره 137 را در بخش عکاسی به دست آورده، در صورتی که نمره گلکسی S24 برابر با 133 است و گلکسی S23 اولترا در زمینه عکاسی توانسته نمره 139 را کسب کند. این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که پرچمدار کامپکت چینی‌ها تا چه حد موفق عمل می‌کند.

 

بررسی دیگر گوشی شیائومی را از دست ندهید:
بررسی گوشی شیائومی 13T Pro

 

حالت 2X

این گوشی دوربین تله فوتو دارد و شاید کمتر نیاز باشد به سراغ حالت 2X دوربین اصلی بروید، ولی به طور کلی این حالت آن‌طور که باید و شاید عمل نمی‌کند. با وجود این که حالت 2X برشی از حالت اصلی است اما جزئیات بیش از انتظار کاهش پیدا می‌کند و نویز نیز بالاتر می‌رود. به این موارد افت شارپنس و کنتراست را نیز باید در نظر بگیریم.

دوربین تله فوتو

دوربین تله فوتو سنسوری 50 مگاپیکسلی مدل Samsung S5KJN1 با اندازه 1/2.76 اینچی و اندازه پیکسل 0.64 میکرون‌متری دارد. این سنسور در پشت لنزی 75 میلی‌متری با دیافراگم F/2.0 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند. این دوربین می‌تواند تا 3.2 برابر زوم اپتیکال را در اختیار قرار دهد تا شما بهتر بتوانید سوژه‌های موجود در دور دست را به ثبت برسانید.

عکس‌های ثبت شده کیفیت خوبی دارند و در آن‌ها نویز کمی دیده می‌شود و سطح جزئیات بالا است. رنج دینامیکی وسیع است و خوشبختانه دوربین ثبات خوبی در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد. بخشی از این ثبات دوربین اصلی و تله فوتو به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 برمی‌گردد که در پردازش تصاویر بهتر و دقیق‌تر عمل می‌کند و ثبات بیشتری را به ارمغان می‌‌آورد.

مهم‌تر از ثبات در این دو دوربین، شباهت آن‌ها از نظر رنگ‌ها و شکل کلی تصاویر است. در واقع اگر شما عکسی تله فوتو از شیائومی 14 را در کنار عکسی از دوربین اصلی قرار دهید، اصلا متوجه تغییر محسوسی از نظر دقت رنگ نمی‌شود و این یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. این عملکرد خوب با تاریک شدن هوا نیز ادامه پیدا می‌کند و شما به خوبی می‌توانید به روی دوربین تله فوتو در شب حساب باز کنید.

نمونه‌ها دارای جزئیات بالا و رنج دینامیکی خوب هستند و دوربین در ثبت منابع نوری موفق عمل می‌کند. در سایه‌ها جزئیات کافی دیده می‌شود و از سطح شارپنس نیز راضی هستیم. تصاویر تله فوتو وایت بالانس و دقت رنگ خوبی نیز دارند و روشن شدن نایت مود نیز باعث نمی‌شود تا عکس از حالت طبیعی خارج شود و همه چیز نزدیک به واقعیت است.

گلکسی S24 توانسته نمره 99 را در زمینه دوربین تله فوتو کسب کند و این عدد در سایت Dxomark برای شیائومی 14 برابر با 106 است.

 

پیشنهاد مطالعه برای گیمر:
گوشی شیائومی برای بازی

 

عکاسی پرتره

راستش را بخواهید از تصاویر پرتره آن‌طور که باید و شاید راضی نیستیم و این گفته سه دلیل کلی دارد. اول این که برش سوژه از پس‌زمینه دقت عالی ندارد و در برخی از موارد قسمتی از مو و بدن به عنوان پس‌زمینه مات می‌شود که اتفاق جذابی برای یک پرچمدار نیست. دوم این که سوژه جزئیات عالی ندارد و برخی از قسمت‌ به دلیل کمبود شارپنس حالت آبرنگی به خود می‌گیرد و سوم این که پس‌زمینه به شکل عالی مات نمی‌شود، آن هم برای گوشی که نام پرچمدار را به دنبال خود یدک می‌کشد.

طبق نتایج Dxomark نیز از نظر بوکه نمره این گوشی برابر با 55 است و این در حالیست که S24 نمره 65 را به دست آورده و این عدد برای ایفون 13 که محصول سال 2021 است برابر با 65 ارزیابی شده است. شما می‌توانید عکس‌های پرتره مناسبی با شیائومی 14 به ثبت برسانید، اما باید در نظر داشته باشید که عملکرد آن به خوبی دوربین اصلی و تله فوتو نیست.

عکاسی ماکرو

این گوشی دوربین ماکرو ندارد و از طرفی هم دوربین فوق عریض به دلیل نداشتن فوکوس خودکار نمی‌تواند در این نقش ظاهر شود، اما خوشبختانه دوربین تله فوتو می‌توانید از فاصله 10 سانتی‌متری هم فوکوس کند و همین سبب می‌شود تا بتوان آن را به عنوان دوربین ماکرو مورد استفاده قرار داد. عکس‌های ماکرو یا همان نمای نزدیک کیفیت بسیار خوبی دارند و اگر کمی خلاقیت داشته باشید می‌توانید نمونه‌های عالی به ثبت برسانید. این نمونه‌ها دارای رنج دینامیکی و شارپنس عالی هستند و سطح جزئیات بسیار زیادی را در اختیار قرار می‌دهند.

دوربین اولترا واید

شیائومی برای دوربین فوق عریض سنسوری 50 مگاپیکسلی در نظر گرفته اما ظاهرا این عدد به تنهایی برای ثبت تصاویر باکیفیت کافی نیست. عکس‌های فوق عریض مناسب هستند ولی نمی‌توانیم آن‌ها را خیلی خوب بدانیم؛ چرا که سطح جزئیات متوسط است و در بخش‌هایی از تصویر به وضوح سوژه‌ها آبرنگی می‌شوند. سوژه‌ها در کناره‌های عکس واقعا جزئیات خوبی ندارند و از شارپنس مناسبی نیز بهره نمی‌برند.

اگر بخواهیم این دوربین فوق عریض را با گلکسی S24 مقایسه کنیم باید بگوییم که برتری حتمی با نماینده سامسونگ است و کهکشانی کره‌ای‌ها جزئیات بیشتر و البته شارپنس دقیق‌تری دارد.

 

با خرید لوازم جانبی گوشی خود را تجهیز کنید.

فیلمبرداری با دوربین شیائومی 14

دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی این گوشی می‌تواند ویدئوهایی با کیفیت 8K و نرخ 24 فریم بر ثانیه را ثبت کند. شما می‌توانید ویدئوهای با کیفیتی را با قابلیت‌های HDR10+ و Dolby Vision HDR ضبط کنید؛ همچنین برای جلوگیری از ثبت لرزش دست حین فیلمبرداری برای دوربین آن از لرزشگیر الکترونیکی (gyro-EIS) استفاده شده است. این لرزشگیر به خوبی لرزش دستان را می‌گیرد و حتی هنگام راه رفتن نیز می‌توانید ویدئوهای خوبی را به ثبت برسانید. نمونه‌ای از کیفیت فیلمبرداری این دوربین حین حرکت را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

ویدئوهای 4K ضبط شده با دوربین اصلی رنج دینامیکی وسیعی دارند و جزئیات در بخش‌های تاریک به خوبی ضبط می‌شود. کنتراست این ویدئوها خوب است و تقریبا هیچ نویزی دیده نمی‌شود. سوژه‌ها با دقت رنگ بالا و به صورت طبیعی ضبط می‌شوند و از سطح جزئیات و شارپنس نیز کاملا راضی هستیم. ویدئوهای شب نیز کیفیت خوبی دارند و تنها سطح حزئيات و رنج دینامیکی طبق انتظار کمی پایین می‌آید و البته نویز موجود مقداری بیشتر می‌شود.

شیائومی 14 در این بخش نمره بسیار خوب 138 را کسب کرده و این در حالیست که نمره گلکسی S24 برابر با 125 و نمره گلکسی S23 اولترا برابر با 137 است.

دوربین سلفی شیائومی 14

بر خلاف دوربین اصلی که کیفیت خیره کننده‌ای دارد دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی شیائومی 14 کیفیت معمولی دارد. با توجه به دوربین اصلی از دوربین سلفی انتظار بیشتری می‌رفت. تصاویر ثبت شده با این دوربین محدوده دینامیکی خوبی دارند؛ اما رنگ‌ها کمی کمرنگ هستند و به واقعیت نزدیک نیستند؛ همچنین این دوربین قابلیت پرتره نیز دارد و سوژه‌ها به خوبی از پس زمینه جدا می‌شوند.

عکاسی در شب با دوربین شیائومی 14

شیائومی 14 عملکرد خوب خود را در شب نیز حفظ می‌کند، جایی که نمونه‌های بدون نایت مود و با نایت مود با تفاوت بسیار کمی به ثبت می‌رسند و در آن‌ها جزئیات عالی و کنتراست دقیق دیده می‌شود. جالب است که سایه‌ها نیز با جزئیات خود به ثبت می‌رسند و شیائومی در مدیریت کردن رنج دینامیکی بسیار موفق عمل می‌کند. واقعیت این است که عکس‌های شب بهتر از انتظار عمل می‌کنند و باعث می‌شود این پرچمدار نسبت به اکثر رقبای هم‌قیمت برتری پیدا کند.

زوم 2X در حالت شب

حالت زوم 2 برابری تصاویر نسبتا مناسبی را به ثبت می‌رساند؛ اما جزئیات و وضوح در مقایسه با حالت معمولی و بدون زوم کمتر هستند.

دوربین اولترا در شب

کیفیت تصاویر فوق عریض در شب هم قابل قبول است ولی سطح نویز افزایش پیدا می‌کند و قسمت‌های تاریک نیز با جزئیات پایینی ثبت می‌شوند. روشن شدن قابلیت نایت مود کمی شرایط را بهتر می‌کند ولی در این حالت نیز برخی از قسمت‌ها به صورت مصنوعی نوردهی می‌شوند و حالت واقعی عکس از بین می‌رود.

اسپیکرها

در ادامه بررسی گوشی شیائومی مدل 14 نوبت به اسپیکرهای آن می‌رسد. شیائومی 14 دو بلندگو دارد که یکی روی پنل پایینی و دیگری روی پنل جلویی در بالاترین قسمت قرار گرفته است. از نظر کیفیت، بلندگوها عالی هستند و بیس خوبی را نیز پخش می‌کنند. صدای این گوشی به اندازه گلکسی اس 24 و کمی بلندتر از آیفون 15 است. وقتی صحبت از کیفیت صدا و بیس به میان می‌آید شیائومی 14 نسبت به رقبای خود صدای بیس بیشتری دارد.

آیا گوشی شیائومی 14 ارزش خرید دارد؟

شیائومی 14 یکی از بهترین پرچمداران موجود در بازار است و تمامی انتظاراتی که از یک گوشی بالارده نیاز دارید را درون خود جا داده است. این محصول یکی از بهترین تراشه‌های بازار؛ یعنی اسنپدارگون 8 نسل 3 را درون خود جای داده است. این تراشه جای تعریف ندارد و یکی از بهترین‌های این رده محسوب می‌شود. شیائومی 14 مجهز به دوربین‌های سه‌گانه شده که لنز اصلی سنسوری 50 مگاپیکسلی دارد. از دیگر قابلیت‌هایی که این پرچمدار درون خود جای داده می‌توان به استاندارد ضد آب Ip68، صفحه‌نمایش LTPO، پردازشگر گرافیکی Adreno 750 اشاره کرد. در مجموع در صورتی که نیاز به گوشی قدرتمندی دارید که در کنار پردازنده قدرتمند از دوربین حرفه‌ای نیز برخوردار شده باشد خرید شیائومی 14 انتخاب هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود.

این پرچمدار نسبت به گلکسی S24 که رقیب مستقیم آن در بازار ایران است دوربین اصلی بهتری دارد و عکس‌های تله فوتو بهتری نیز به ثبت می‌رساند. کیفیت فیلم‌برداری این پرچمدار شیائومی بیشتر از رقیب سامسونگی است و در زمینه قدرت سخت افزار و میزان شارژدهی نیز شیائومی 14 گوی سبقت را از رقیب خود می‌رباید.

سوالات متداول

آیا با گوشی شیائومی 14 می‌توان بازی کرد؟

تراشه به کار برده شده در شیائومی 14 اسنپدراگون 8 نسل 3 است که قدرت پردازشی بالایی دارد و می‌تواند انواع بازی را با بهترین کیفیت اجرا کند.

عملکرد دوربین شیائومی 14 خوب است؟

دوربین با کیفیت یکی از نقاط قوت این پرچمدار است. تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی همگی از رنگ‌های طبیعی و جزئیات خوبی برخوردارند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
3 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

7 نظر

  1. علی زمانی

    همچی عالی

  2. ریبین فرجی

    توضیحاتتون عالی بود
    لطفا زود موجودش کنید که منتظریم 🥲

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ریبین فرجی

      ممنون از همراهی شما 🌱
  3. شاهین

    یک ماهه تقریبا این گوشی با ریجستری و گارانتی برای آنباکس اومده و رسیده دستتون… اما برای فروش نذاشتید… اگر میخواید بفروشید زودتر اگرم نه دیگه بررسیشو برای چی میزارید!

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به شاهین

      سلام به زودی برای خرید در دسترس قرار میگیره
      1. متین

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام وقتتون بخیر گوشی مثل شیائومی ۱۴ پرو اگه با پک چین و رام گلوبال موجود بشه رام گلوبال از طرف شرکت نصب شده یا شما برا نصب رام گلوبال مجبورین پلمپ رو باز کنید؟ بعد اینکه روی پک چین اگه رام گلوبال نصب بشه مشکلی پیش نمیاد یعنی گوشی باگ نمیگیره یا کند نمیشه؟
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به متین

          سلام بستگی به شرکت‌های وارد کننده داره نه مشکلی پیش نمیاد اگه درست نصب بشه
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/review/xiaomi-14-review/
ads
ads