داغ ترین ها :
نقد و بررسی ps5 از کیفیت ساخت و گرافیک تا لوازم جانبی

نقد و بررسی ps5 از کیفیت ساخت و گرافیک تا لوازم جانبی

پلی استیشن ۵ به عنوان جدیدترین کنسول بازی سونی توانسته طرفداران زیادی کسب کند. این کنسول بازی‌های بسیار جذابی هم دارد. اگر به فکر خرید این کنسول هستید، بررسی آن را حتما بخوانید.

پلی استیشن ۵

خرید پلی استیشن ۵

امتیاز

8
طراحی :
کیفیت ساخت :
رابط کاربری :

نقاط قوت

  • حافظه SSD بسیار سریع
  • ویژگی‌های جذاب دسته PS5
  • رابط کاربری خوب
  • پشتیبانی از بازی‌های PS4

نقاط ضعف

  • اندازه خیلی بزرگ
  • دسته پلی استیشن ۵ برای یکسری افراد بزرگ است

حدودا سه سال از زمان عرضه کنسول‌های نسل نهمی می‌گذرد و به نظر می‌رسد هنوز هم پلی استیشن 5 بهترین کنسول بازی است که می‌توان در سال 2023 به سراغ‌اش رفت. ما در این مقاله به بررسی PS5 می‌پردازیم. پس در ادامه این مطلب با تکنولایف همراه باشید.

قابلیت های ps5 و تغییرات چشمگیر آن نسبت به نسل های قبلی

به خاطر موفقیت‌های فراوان پلی استیشن 4، کاربران انتظارات بسیار زیادی از پلی استیشن 5 داشتند. حالا راحت می‌توان ادعا کرد که سونی (Sony) از هر لحاظ توانسته کیفیتی بالاتر از نسل قبل را ارائه دهد. ما قرار است در این مقاله به صورت کاملا به این اشاره کنیم که چه ویژگی‌هایی باعث شده‌اند PS5 به کنسولی این قدر خوب تبدیل شود. پس در ادامه نقد و بررسی PS5 را از دست ندهید.

دسته DualSense سونی به لطف قابلیت‌های پاسخ هپتیک و تریگرهای تطبیق‌پذیر یک محصول انقلابی در صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید. در واقع همین کنترلر به خودی خود می‌تواند یکی از دلایل مهم برای خرید پلی استیشن 5 باشد. علاوه بر این، شرکت سازنده نسخه ارتقا یافته آن را با نام DualSense Edge هم راهی بازار کرده که به همان اندازه خوب و جذاب است، اما قیمتی دارد که برای همه کاربران مناسب نیست.

در بررسی PS5 باید بگوییم که این کنسول با رابط کاربری جدید، SSDهای پرسرعتی که زمان بارگزاری در بازی‌ها را به شدت کاهش داده‌اند، صدای سه‌بعدی بسیار جذاب و سخت افزار خیلی قدرتمند خود توانسته از هر جهت به پلی استیشن 4 برتری داشته باشد. به همین دلایل و مواردی از این قبیل، پس از تجربه بازی‌های ویدیویی با پلی استیشن 5، بعید است به این سادگی‌ها بتوان از آن دست کشید.

نمایی از محل پورت HDMI که پشت کنسول PS5 قرار گرفته است.

با وجود تمام این‌ها، نباید ظاهر متفاوت و ابعاد بزرگ و جاگیر آن را نادیده بگیریم. اندازه این کنسول موجب می‌شود که برخی کاربران نتوانند آن را در مکان‌های مدنظرشان قرار دهند. هرچند باید گفت که این دستگاه علی‌رغم اندازه بزرگی که دارد، مشکل چندانی در خنک کردن قطعات نخواهد داشت. شما می‌توانید کنسول‌تان را به صورت عمومی یا افقی در محیط موردنظرتان قرار دهید؛ اما برای قرار گرفتن به شکل افقی به یک پایه نگهدارنده نیاز پیدا خواهید کرد. با این که سه سال از زمان عرضه این کنسول می‌گذرد، اما از آن زمان تاکنون به نظر می‌رسد کاربران مشکلات خاصی را با کنسول‌شان تجربه نکرده‌اند.

تنها بخشی که شاید سونی نسبت به آن در این مدت کم‌توجهی نشان داده، پشتیبانی از بازی‌هایی است که می‌توان آن‌ها را روی تلویزیون‌های 120 هرتزی با اتصال کابل HDMI 2.1 تجربه کرد. با این حال باید بگوییم که بازی‌هایی که نرخ 120 فریم بر ثانیه را ارائه می‌دهند در حال بیش‌تر شدن هستند و ما اخیرا آثاری فرست‌پارتی و تردپارتی گوناگونی را با این قابلیت‌ها دیده‌ایم؛ از جمله این آثار می‌توان به Horizon Forbidden West، Fortnite و Ghostwire Tokyo اشاره کرد.

اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از قابلیت VRR هم موردی است که نمی‌توان در نقد و بررسی PS5 آن را مورد توجه قرار نداد. قابلیت VRR (یا همان نرخ به‌روزرسانی متنوع) موجب می‌شود تجربه بازی‌ها روی تلویزیون‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، بسیار روان و لذت‌بخش باشد. در واقع به لطف این قابلیت شما می‌توانید نرخ فریم بالایی را تجربه کنید. همچنین دیگر نباید نگران مشکلاتی نظیر Screen Tearing باشید. در مجموع عملکرد کلی بازی‌ها به لطف این قابلیت بهبود پیدا خواهد کرد. به همین خاطر هم ما از اضافه شدن این قابلیت به پلی استیشن 5 بسیار خوشحال هستیم.

با این وجود شما برای داشتن تجربه‌ای خوب از بازی کردن با PS5 و دیدن قدرت زیاد آن نیازی به تلویزیون‌های بالارده نخواهید داشت. گیمرها می‌توانند روی بازی‌های جدید و قدیمی به یک اندازه از بارگزاری بسیار سریع و باورنکردنی، عملکرد خیلی خوب اجرایی و سطح بالای جلوه‌های بصری لذت ببرند.

سونی رابط کاربری را هم دست‌خوش تغییراتی کرده و حالا همه‌چیز ساده‌تر از قبل شده است. در واقع ایجاد تغییرات در بخش‌های کلیدی UI می‌تواند موجب ارائه تجربه بهتری به کاربران شود. علاوه بر این، حالا کاربران PS Plus Essential می‌توانند به راحتی هر چه بیش‌تر به بازی‌های جذاب دسترسی پیدا کنند و مشترکین Plus Extra و Premium هم می‌توانند به سراغ Game Catalog و Classics Catalog بروند. نکته مهم دیگر هم این است که شما از همان روز اول می‌توانید به لطف قابلیت Backward Compatibility بهترین بازی‌های پلی استیشن 4 را روی کنسول نسل نهمی‌تان تجربه کنید.

در نتیجه به طور کلی باید بگوییم که این کنسول، همان چیزی است که اکثر گیمرها از یک دستگاه مخصوص بازی انتظار دارند. بازی‌های انحصاری زیادی هم روی پلی استیشن 5 می‌توان تجربه کرد و آثار زیادی هم در دست ساخت هستند.

البته شاید فعلا تعداد بازی‌های انحصاری به اندازه‌ای نباشد که بتوانند به تنهایی شما را به خرید کنسول ترغیب کنند، اما در آینده نزدیک قرار است آثاری عرضه شوند که می‌توانند نظرتان را تغییر دهند. پشتیبانی از بازی‌های پلی استیشن 2 و پلی استیشن 3 هم موضوعی است که نباید با بی‌اهمیتی از کنار آن گذشت. باید در بررسی PS5 بگوییم که ما اطمینان داریم با گذر زمان ارزش تجربه بازی روی این کنسول بالاتر خواهد رفت.

 

انواع کنسول بازی پلی استیشن 5 را بهترین قیمت از تکنولایف بخرید

 

از نسل جدید بازی های ویدیویی با گرافیک فوق العاده لذت ببرید

از زمان عرضه پلی استیشن 5 تاکنون بازی‌های خوبی برای کاربران آن در دسترس قرار گرفته‌اند. بازی Returnal یکی از آثاری است که تقریبا از تمامی مزایای این کنسول بهره می‌برد. بازی‌های Horizon Forbidden West و Gran Turismo 7 هم به لطف سخت افزار جدید بسیار چشم‌نواز هستند. در این میان بازی Ratchet and Clank: Rift Apart به قدری جذابیت بصری دارد که فقط باید خودتان ببینید تا باور کنید این اثر چطور می‌تواند گیمر را جذب خود کند.

 پلی استیشن 5 برای افرادی که می‌خواهند نسل جدید بازی‌های ویدیویی را تجربه کنند و گیمرهایی که دوست دارند همچنان از تجربه آثار پلی استیشن 4 لذت ببرند، یک انتخاب ایده‌آل است. این محصول به خوبی می‌تواند پلی میان نسل قبلی و نسل کنونی کنسول‌ها باشد. در نتیجه با تجربه بازی روی این دستگاه، مطمئنا اصلا به بازگشت به سمت PS4 فکر هم نخواهید کرد.

در بخش سخت افزاری ارتقا حافظه داخلی به NVMe SSD و استفاده از GPU قدرتمند باعث شده که بتوانید در بازی‌ها از قابلیت Ray Tracing بهره برده و نرخ فریم بالایی را دریافت کنید. نکاتی دیگری مثل بهره‌مندی دوال سنس از میکروفون داخلی که موجب می‌شود برای مواقعی نیازتان به هدست از بین برود هم موردی است که از بهره‌مندی از آن خوشحال خواهید شد. در کل باید در نقد و بررسی PS5 گفت که این کنسول ساخته شده تا در عین ارائه قدرت زیاد، کار را برای همه کاربران‌اش ساده‌تر کند.

بد نیست اشاره کنیم که این کنسول در دو مدل منتشر شده است؛ نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 دقیقا همان نسخه استاندارد بوده که فقط درایو دیسک 4K Blu-Ray آن حذف شده است. این نسخه نسبت به مدل دیسک‌خور ارزان‌تر هم بوده و برچسب قیمتی 400 دلاری دارد. ما در مقاله مقایسه پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال به تفاوت‌های این دو مدل اشاره کرده‌ایم و شما با مطالعه آن می‌توانید مدلی که برای‌تان مناسب است را انتخاب کنید.

به هر حال هر دوی این مدل‌ها می‌توانند یک ارتقا ارزشمند نسبت به پلی استیشن 4 باشند و شما را به بهترین شکل با نسل جدید بازی‌های ویدیویی آشنا می‌کنند. اگر می‌خواهید نگاهی عمیق‌تر به این کنسول بیندازید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه بررسی PS5 را از دست ندهید. در ادامه ما به صورت کامل تمام آن چه باید درباره کنسول نسل نهمی سونی بدانید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

 

قیمت و تاریخ عرضه پلی استیشن 5

  • تاریخ عرضه PS5: روز 12/19 نوامبر سال 2020
  • قیمت پلی استیشن 5 استاندارد: 500 دلار
  • قیمت پلی استیشن 5 دیجیتال: 400 دلار

کنسول PS5 در تاریخ 12 نوامبر سال 2020 در آمریکای شمالی، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و نیوزلند عرضه شد. این یعنی عرضه آن دو روز پس از انتشار کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت (Microsoft) یعنی ایکس باکس سری ایکس و اس اتفاق افتاد. پلی استیشن 5 حدود یک هفته بعد، در تاریخ 19 نوامبر، در سایر نقاط دنیا راهی بازار شد.

در بررسی PS5 استاندارد باید بگوییم که این مدل با درایو دیسک 4K Blu-Ray، دارای برچسب قیمتی 500 دلاری است. اگر این مبلغ از بودجه‌تان بیش‌تر است، می‌توانید به سراغ نسخه دیجیتالی بروید که دقیقا قابلیت‌های مدل دیگر را دارد و فقط فاقد درایو دیسک است. شما با خرید PS5 Digital می‌توانید 100 دلار در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کنید.

پلی استیشن 5 در زمان عرضه قیمتی بیش‌تر از آن چه داشت که ما در زمان عرضه پلی استیشن 4، پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو دیده بودیم. این محصولات همگی 400 دلاری بودند، اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که حالا حدود 4 تا 7 سال از زمان عرضه آن‌ها می‌گذرد. شما حالا با پرداخت 100 دلار بیش‌تر، از مزایای فوق‌العاده‌ای بهره‌مند خواهید شد. PS5 کنسول ارزانی نیست، اما مطمئنا ارزش صرف هزینه را دارد.

البته قیمت دستگاه در نقاط مختلف دنیا می‌تواند متفاوت باشد. همچنین درست مثل Oculus Quest 2 گاهی شاهد افزایش قیمت این کنسول هم بوده‌ایم که سونی تورم جهانی را علت این اتفاق می‌داند. با این حال مایکروسافت قرار نیست فعلا به دلیل مشابه دست به افزایش قیمت کنسول‌های‌اش بزند.

 

 

طراحی و کیفیت ساخت کنسول

اگر کنسول‌های بازی رده‌بندی وزنی داشتند، پلی استیشن 5 در دسته سنگین‌وزن‌ها قرار می‌گرفت. اگر چه طراحی خاص و حالت قوس‌دار دستگاه کار را برای اندازه‌گیری دشوار می‌کند، اما می‌توان گفت که ابعاد این محصول تقریبا 39 در 10.4 در 26 سانتی‌متر (ارتفاع × عرض × عمق) است. وزن این کنسول هم کم نیست. PS5 کنسولی 4.5 کیلوگرمی است که وقتی آن را برمی‌دارید کاملا سنگینی‌اش را احساس خواهید کرد.

با توجه به این ابعاد و ارقام می‌توان نتیجه گرفت که این محصول بزرگ‌ترین کنسول ساخته شده توسط سونی به حساب می‌آید و آن قدر بزرگ است که به سادگی نمی‌توان آن را جایی در کنار یا زیر تلویزیون جای داد. بسیاری از کاربران پس از خرید پلی استیشن 5 شاید مجبور شوند دکوراسیون خود را تغییر دهند تا مشکل موقعیت مکانی این دستگاه حل شود.

طراحی این کنسول هم باعث دوقطبی شدن کاربران شده است. برخی طراحی این محصول را واقعا دوست دارند و بعضی از افراد هم اصلا آن را جذاب نمی‌دانند. با این وجود باید گفت که اندازه بزرگ و طراحی خاص آن می‌تواند در هر محیطی نظر جمع حاضر را به سوی خود جلب کند. شما می‌توانید رنگ‌های مختلف پلی استیشن 5 را خریداری کنید. همین چند روز پیش هم رنگ‌ها خاص و جذاب جدیدی معرفی شدند که تا اواخر سال جاری میلادی یا ابتدای سال 2024 در دسترس قرار می‌گیرند.

یک مورد جذاب هم که باید به آن اشاره کنیم، افکت نورپردازی جذاب سیستم است که در حین کار با دستگاه یا قرار داشتن آن در حالت Rest Mode می‌توان به آن توجه کرد. نوارهای نوری هم به جذابیت پلی استیشن 5 افزوده‌اند و موجب شده‌اند این محصول بسیار زیباتر از نسل قبل باشد. درست مثل پلی استیشن 5، در این کنسول هم وقتی دستگاه در حالت Rest Mode باشد، نورها نارنجی‌رنگ می‌شوند و وقتی آن را روشن کنید رنگ‌ها به آبی و سفید تغییر می‌کنند.

 

برای مشاهده قیمت و خرید کنسول بازی به تکنولایف مراجعه کنید

 

از نظر بدنه باید گفت که استفاده از پلاستیک براق در قسمتی که درگاه‌های USB در آن قرار دارند، به نظر انتخاب خوبی نبوده است. چرا که این بخش ممکن است پس از مدتی خش‌دار شود (حتی اگر خیلی در استفاده از آن مراقب باشید). این بخش گرد و غبار و لکه را هم به شدت جذب می‌کند.

PS5 به خاطر حالت قوس‌دار و ارتفاع زیادش کمی در ابتدا برای ستاپ کردن شاید برای‌تان چالش ایجاد کند و در واقع از این نظر تجربه‌ای بی‌نقص را برای کاربران به وجود نخواهد آورد. شما نمی‌توانید بدون پایه این کنسول را به صورت افقی قرار دهید. علاوه بر این، اگر پایه مخصوص آن را در حالت عمودی استفاده نکنید، جریان هوا شاید به خوبی برقرار نشود و دستگاه‌تان احتمالا در خطر افزایش دما قرار خواهد گرفت. امیدواریم سونی با عرضه پلی استیشن 5 اسلیم در آینده بتواند چالش‌های پیش روی گیمرها را برطرف کند. بد نیست اشاره کنیم که استند اگرچه کاربردی است، اما به طور کلی بی‌کیفیت به نظر می‌رسد.

از نظر پورت‌های دستگاه باید بگوییم که PS5 دارای یک درگاه USB-A و یک درگاه USB-C در بخش جلویی بوده و دو پورت USB-A در پشت‌اش دارد. در قسمت پشتی کنسول پورت HDMI 2.1، پورت Ethernet و درگاه برق هم تعبیه شده‌اند.

عملکرد PS5 در قدرت پردازنده و حافظه داخلی

وقتی بحث مشخصات فنی به میان می‌آید، باید در بررسی بررسی PS5 دیجیتال و استاندارد بگوییم که شما با دستگاهی مجهز به سخت افزار قدرتمند طرف هستید. GPU یک مدل جدید و شخصی‌سازی شده RDNA 2 است که در کنار پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen 2 با نرخ کلاک 3.5 گیگاهرتزی به شما اجازه می‌دهد بازی‌ها را بتوانید با کیفیت 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه تجربه کنید.

این محصول رم 16 گیگابایتی از نوع GDDR6 دارد و دارای حافظه داخلی 825 گیگابایتی NVMe SSD است. به طور کلی باید گفت که این کنسول از نظر مشخصات فنی کاملا رضایت‌بخش بوده و عملکرد اجرایی‌اش نظرتان را جلب خواهد کرد. پلی استیشن 5 حتی قادر به ارائه رزولوشن 8K هم هست. هرچند برای بهره‌مندی از این کیفیت باید به‌روزرسانی مخصوصی از سوی سونی دریافت شود.

تنها مشکلی که احتمالا با مشخصات فنی این کنسول خواهید داشت، مربوط به مقدار حافظه داخلی آن خواهد بود. این دستگاه به جای ارائه حافظه داخلی 1 یا 2 ترابایتی، یک SSD با حجم 825 گیگابایتی دارد. این تصمیم احتمالا با هدف کاهش هزینه کلی محصول صورت گرفته است. اما به هر حال اگر از گیمرهایی باشید که بازی‌های زیادی روی کنسول نصب می‌کنید، احتمالا به همین خاطر به مشکل خواهید خورد.

باید اشاره کنیم که از این 825 گیگابایت، فقط 667.2 گیگابایت قابل استفاده خواهد بود. این حجم برای ذخیره حدود 16 بازی کافی است و می‌توان آثاری نظیر Astro’s Playroom و Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و چندین بازی پلی استیشن 4 مثل God of War و Detroit: Beyond Human را روی‌اش نگه داشت. هرچند تعداد بازی‌هایی که می‌توانید نصب کنید با توجه به آثار موردنظرتان و حجم آن‌ها برای هر کاربر متفاوت خواهد بود.

البته شما می‌توانید با صرف هزینه بیش‌تر SSD کنسول را ارتقا دهید. اما هزینه بالای این کار شاید بسیاری از کاربران را از انجام‌اش مصرف کند. با این وجود خبر خوب این است که با صرف هزینه‌ای کم‌تر می‌توانید هارد اکسترنال بخرید و آن را طریق درگاه USB به دستگاه‌تان وصل کنید. البته در این حالت از مزیت بزرگ سرعت زیاد SSD داخلی محصول دیگر بهره‌مند نخواهید بود. البته SSD اکسترنال هم وجود دارد که سرعت بارگزاری بالایی ارائه می‌دهد. اما آن‌ها نیز نسبت به هاردهای اکسترنال معمولی دارای قیمت‌های بالاتری هستند.

فعلا بازی‌های زیادی منتشر شده‌اند که از سخت افزار قوی PS5 حسابی استفاده کرده‌اند و کاری کرده‌اند که کاربران ارزش پولی صرف کرده‌اند را بهتر ببینند. اما مطمئنا آثاری زیادی هم در راه هستند که می‌توانند از حداکثر پتانسیل این دستگاه بهره ببرند.

نسبت به نسل قبل شاید کاهش زمان بارگزاری در بازی‌ها باشد که پیش از هر چیزی بهبودش به چشم می‌آید. مثلا در نسخه پلی استیشن 4 بازی Marvel’s Spider-Man Remastered زمان بارگزاری بین 15 تا 20 ثانیه بود، اما این مدت‌زمان در نسل جدید به کم‌تر از یک ثانیه کاهش پیدا کرده است. همچنین لود کامل بازی Demon’s Souls هم فقط چند ثانیه طول می‌کشد. بازی Returnal هم دیگر اثری است که توانسته بهره زیادی از SSD فوق سریع کنسول جدید سونی ببرد. با این که در این بازی شما بارها از یک محیط به محیط دیگر منتقل می‌شوید، اما شاهد هیچ صفحه لودینگی نخواهید بود.

مورد بعدی که در نقد و بررسی PS5 قرار است به آن اشاره کنیم، بهبود چشم‌گیر گرافیکی آن است. گیمرها می‌توانند بازی Astro’s Playroom را با نرخ ثابت 60 فریم بر ثانیه و روی رزولوشن 4K تجربه کنند. شما اکثر بازی‌ها را می‌توانید با 60fps تجربه کنید یا با انتخاب حالت 30 فریم بر ثانیه، از جذابیت‌های بصری بیش‌تر بهره ببرید. این یک ارتقا بزرگ نسبت به پلی استیشن 4 است؛ در نسل قبل فقط می‌توانستیم بازی‌ها را روی حالت 1080p و 30fps تجربه کنیم.

انتظار می‌رود که در آینده بازی‌های بیش‌تری با قابلیت اجرای روی رزولوشن 4K و ارائه نرخ 120 فریم بر ثانیه عرضه شوند. همچنین احتمالا می‌توان بازی‌هایی که از نظر گرافیکی خیلی سنگین نیستند را روی حالت 8K با نرخ 60 فریم بر ثانیه تجربه کرد. هرچند فعلا ما انتظار نداریم که بازی‌های زیادی بتوانند این اهداف را محقق کنند (بیش‌تر بازی‌ها با کیفیت 4K اجرا می‌شوند و نرخ فریم بالاتری را ارائه می‌دهند). پس منتظر بازی‌های بزرگی باشید که می‌توانند در حالت 4K و 120fps اجرا شوند و تجربه‌ای خوب را برای‌تان به ارمغان آورند.

فعلا بازی‌های کمی هستند که بتوانند نرخ 120 فریم بر ثانیه را ارائه دهند. از جمله این آثار می‌توان به Call of Duty: Black Ops Cold War، Devil May Cry V: Special Edition، Dirt 5، Rainbow Six Siege و WRC 9 اشاره کرد. البته باید اشاره کنیم که برای بهره‌مندی از نرخ 120 فریم بر ثانیه و کیفیت 4K باید تلویزیونی داشته باشید که از اتصال HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند. امیدواریم لیست بازی‌هایی که 120fps ارائه می‌دهند به زودی طولانی‌تر شود. چرا که فعلا ما شاهد آثار بیش‌تری با این ویژگی روی ایکس باکس سری ایکس و اس هستیم.

رزولوشن و کیفیت تصویر پلی استیشن 5

اما در صورت انتخاب پلی استیشن 5 می‌توان چه انتظاراتی از این کنسول داشت؟ در حال حاضر اکثر بازی‌ها می‌توانند روی حالت 4K نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه را در حالت Performance Mode (در ادامه درباره‌اش توضیح می‌دهیم) به شما ارائه دهند. کیفیت 4K موجب می‌شود تکسچرها در بازی جذاب‌تر به نظر برسند و علاوه بر این، پشتیبانی از HDR هم در ارائه بهتر رنگ‌ها و داشتن کنتراست بهتر کمک می‌کند.

این‌ها در کنار ری تریسینگ و افکت‌های پارتیکلی بهبود یافته حالا تجربه کاربران را نسبت به قبل حسابی بهتر کرده‌اند. در نتیجه به بهترین شکل حالا می‌توان با نسل جدید بازی‌ها آشنا شد و دید که بازی‌های ویدیویی در طی 10 سال اخیر چقدر پیشرفت کرده‌اند.

در بررسی PS5 Digital باید گفت که اگر چه همه بازی‌های نسل جدید از Performance Mode بهره نمی‌برند، اما اکثرشان دارای این حالت هستند. این قابلیت موجب می‌شود شما بتوانید داشتن نرخ فریم بالاتر را بر رزولوشن و کیفیت گرافیکی بهتر در اولویت قرار دهید. به لطف آن، گیمرها می‌توانند مواردی نظیر افکت‌های گرافیکی جذاب مثل ری تریسینگ و کیفیت بالای سایه‌ها و رزولوشن را فدا کرده، تا بتوانند به جای 30 فریم، نرخ 60 فریم بر ثانیه را تجربه کنند.

اما چرا باید این‌ها را فدای تجربه بازی با نرخ فریم بالاتر کرد؟ در جواب باید بگوییم که هر چه نرخ فریم بالاتری داشته باشید، بازی روان‌تر خواهد بود و به دستورات‌تان سریع‌تر واکنش نشان خواهد داد. این موضوع بیش‌تر در بازی‌های شوتر اول شخص که ریتم سریعی دارند و باید تصمیمات لحظه‌ای بگیرید، اهمیت خود را کاملا نشان می‌دهد.

تجربه بازی‌ها با نرخ فریم بالا روی کنسول‌های بازی چیزی بوده که طی دهه‌های اخیر به خاطر سخت افزار ضعیف قابل دسترسی نبوده است. در نتیجه گیمرها از این که حالا می‌توانند بازی‌ها را به صورت کاملا روان تجربه کنند، لذت خواهند برد؛ هرچند این به معنی عدم بهره‌مندی کامل از حداکثر جذابیت‌های گرافیکی باشد.

اگر به نرخ فریم اهمیت زیادی نمی‌دهید، می‌توانید به جای Performance Mode به سراغ Resolution Mode بروید. این حالت رزولوشن بالاتر را در اولویت قرار می‌دهد. در نتیجه رندر بازی بهتر خواهد بود و می‌توانید از ری تریسینگ و جزئیات گرافیکی بهتر لذت ببرید. این حالت در آثاری مثل Marvel’s Spider-Man: Miles Morales جذابیت‌های خود را نشان می‌دهد. اگر این حالت را در این بازی فعال کنید، نورپردازی حسابی بهتر می‌شود، پنجره‌ها در زیر نور آفتاب به زیبایی می‌درخشند و بازتاب‌هایی واقع‌گرایانه را به نمایش می‌گذارند. افکت‌ها پارتیکلی هم در این حالت بسیار چشم‌نواز هستند.

پس انتظاراتی که می‌توان از PS5 داشت مواردی نظیر بارگزاری سریع‌تر، نرخ فریم بهتر در حالت Performance Mode و رزولوشن و کیفیت گرافیکی بالاتر در حالت Resolution Mode هستند.

3D Tempest Audio در پلی استیشن 5 واقعا چقدر خوب است؟

3D Tempest Audio در پلی استیشن 5

3D Tempest Audio پلی استیشن 5 در واقع برداشتی از Dolby Atmos  یا به طور کلی صدای محیطی است. این قابلیت روی تمام هدست‌های سازگار با صدای سه بعدی و تلویزیون‌های مجهز به این تکنولوژی کار می‌کند.

در نقد و بررسی PS5 باید بگوییم که این قابلیت به اندازه Windows Sonic یا Dolby Atmos تجربه خوبی ارائه می‌دهد، اما به اندازه‌ای که انتظار داشتیم، انقلابی نیست. در بازی Astro’s Playroom قابلیت 3D Tempest Audio موجب می‌شود بتوانید صدای عبور سفینه‌ها از کنار سرتان را به بهترین شکل بشنوید و در بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales به لطف آن قادر خواهید بود صدای نزدیک شدن دشمنان را بهتر تشخیص دهید. با این حال باید بگوییم که این قابلیت آن قدرها که سونی از آن تعریف می‌کرد پرجزئیات و بی‌نقص نیست؛ حداقل فعلا. انتظار می‌رود در آینده این قابلیت به بلوغ بیش‌تری برسد و بتواند تجربه‌ای بهتر را برای گیمرها به ارمغان آورد.

بازی Returnal نشان داد که صدای سه بعدی می‌تواند ابزار قدرتمندی برای غرق شدن در جهان یک اثر باشد و در بازی‌هایی که ریتم سریعی دارند، حسابی به دردتان خواهد خورد. در واقع می‌توان گفت بخش صوتی در این سبک از بازی‌ها به اندازه بخش بصری حائز اهمیت است. این قابلیت را شاید بتوان بهترین تکنولوژی اضافه شده به پلی استیشن 5 قلمداد کرد و ما امیدواریم سونی پشتیبانی از آن را ادامه دهد.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین هدست برای ps5

 

خنک‌کنندگی و سروصدای کنسول

یکی از مهم‌ترین مزایای کنسول نسل نهمی سونی نسبت به نسل قبل خود این است که ما در این مدل شاهد سروصدای زیادی نیستیم. گرمای ایجاد شده هم در این دستگاه چندان زیاد نیست. البته در بررسی PS5 باید بگوییم که این کنسول در اجرای برخی از بازی‌ها سروصدای کمی ایجاد می‌کند که البته در مقایسه با پلی استیشن 4 این صداها ناچیز است.

کنسول‌های PS4 و PS4 Pro به خاطر ایجاد سروصدای فراوان توسط فن‌های‌شان شناخته می‌شدند و مدل‌های ابتدایی آن‌ها گرمای زیادی هم تولید می‌کردند. اما حالا در نسل جدید این مشکلات ریشه‌کن شده‌اند.

اگر پس از ساعت‌ها بازی کردن دست‌تان را نزدیک پلی استیشن 5 نگه دارید، مشخصا خروج هوای داغ را احساس خواهید کرد (هدف طراحی هم همین بوده). اما به طور کلی نسبت به پلی استیشن 4 پرو این تولید گرما کم‌تر است.

کنسول نسل نهمی سونی فقط در اجرای آثاری نظیر Horizon: Zero Dawn یا God of War احتمالا سروصدایی در حد PS4 Pro ایجاد خواهد کرد. البته بازی‌های سنگین زیادی هنوز روی PS5 عرضه نشده‌اند و امکان دارد در آینده آثاری عرضه شوند که این موضوع را به چالش بکشند. سونی گفته که سعی دارد با ارائه به روزرسانی‌هایی دست به بهینه کردن عملکرد فن‌های دستگاه بزند. در نتیجه بعید در آینده سروصدای فن‌ها در حین اجرای برخی بازی‌ها کم‌تر یا شاید هم بیش‌تر شود.

تجربه ای متفاوت از بازی با کنترلر دوال سنس

خبر خوب این است که شما با خرید پلی استیشن 5 یک دسته دوال سنس هم دریافت خواهید کرد. این کنترلر را وقتی در دست می‌گیرید، حسی مشابه DualShock 4 پلی استیشن 4 ارائه می‌دهد و وقتی طولانی‌مدت هم بازی می‌کنید، اصلا برای‌تان خسته‌کننده نخواهد بود. در واقع پس از در دست گرفتن دسته PS5 دیگر استفاده از دوال شاک 4 برای‌تان جذابیتی نخواهد داشت.

وقتی اولین بار دوال سنس را در دست می‌گیرید، احساس خواهید کرد کمی سنگین است، اما به طور کلی حس خوبی را ارائه می‌دهد و به شکلی مناسب در دست قرار می‌گیرد. با این که بخش زیادی از سطح دسته را پوششی پلاستیک به رنگ سفید مات پوشانده است، اما زیر بخش‌های کناری محل قرار گرفتن دست‌ها دارای بافت زبرتری است که موجب عدم سر خوردن دست‌ها شده و استفاده از کنترلر را راحت‌تر می‌کند.

در حقیقت اگر با دقت نگاه کنید، می‌بینید این بافت‌ها را لوگوهای ریز پلی استیشن تشکیل داده‌اند که نشان‌دهنده ظریفت‌کاری شرکت سونی است. این دسته ترکیبی از دو رنگ است و چهار دکمه سمت راست آن دارای همان علایم قدیمی مثلث، دایره، مربع و ضربدر هستند؛ هرچند حالا این دکمه‌ها فاقد رنگ هستند که تا حدی ما را به یاد رویکرد مینیمالیستی در طراحی PS Vita می‌اندازند.

در اطراف تاچ‌پد مرکزی دوال سنس می‌تواند نورپردازی را دید، اما نوارهای نوری که در نسخه قبل شاهدشان بودیم، از قسمت بالای دسته به بخشی منتقل شده‌اند که دیگر موقعیت‌مکانی بدی ندارند. در نتیجه دیگر شاهد بازتاب آزاردهنده نور در تلویزیون‌تان نخواهید بود.

جایگاه قرارگیری آنالوگ‌ها هم مثل کنترلرهای پیشین است و در واقع از این نظر دوال سنس شباهت زیادی به دوال شاک 4 دارد. این آنالوگ‌ها دارای بافت هستند که حس خوبی القا می‌کند و به نظر در طول زمان مقاوم‌تر هم خواهند بود.

آنالوگ‌ها در دسته پلی استیشن 4 گاهی پس از مدت‌زمان زیادی از بازی کردن دچار مشکل می‌شدند، اما این مشکل احتمالا برای دسته جدید سونی به وجود نمی‌آید. قابل ذکر است که این کنترلر دارای دکمه‌هایی بوده که در سایر دسته‌های سونی پیش‌تر آن‌ها را ندیده بودیم. مثلا دوال سنس دکمه Mute دارد که میکروفون داخلی دسته را خاموش می‌کند.

 

پیشنهاد مطالعه:
مقایسه دسته ps4 با ps5

 

شما با این دکمه می‌توانید صدای اسپیکرهای تلویزیون یا صدای هدست را هم قطع کنید که در مواقع زیادی می‌تواند برای‌تان کمک‌کننده باشد. بد نیست اشاره کنیم که اگر می‌خواهید از میکروفون دسته استفاده کنید، بهتر است آن را در موقعیت معمول خود قرار دهید و نیازی نیست کنترلر را در جلوی دهان خود نگه دارید. هرچند به طور کلی ما نمی‌توانید استفاده از این قابلیت را برای چت صوتی توصیه کنیم، چرا که صدای محیط را به شدت جذب می‌کند و کیفیت بالایی برای ارائه ندارد.

اما شاید یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های دوال سنس بهره‌مندی از تریگرهای تطبیق‌پذیر باشد که به توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی اجازه می‌دهند حس بهتری را از تجربه گیم‌پلی به گیمرها ارائه دهند. در واقع این تریگرها با سفت شدن در مواقع مورد نیاز در طی گیم‌پلی حس واقع‌گرایانه‌تری را به کاربران ارائه می‌دهند تا اعمالی مثل فشردن پدال در بازی‌های ماشینی یا کشیدن زه تیروکمان برای‌تان جذابیت بیش‌تری داشته باشد.

پاسخ هپتیک هم یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد و بسیار خوب در دسته است که ما قصد داریم در نقد و بررسی PS5 به آن اشاره کنیم. به لطف این قابلیت، مثلا وقتی شخصیت درون بازی در سطوح خاصی مثل یک سطح فلزی در حال دویدن باشد، کنترلر سعی می‌کند حسی مشابه را به مخاطب القا کند. تجربه‌ای که حسابی برای گیمرها لذت‌بخش خواهد بود.

تا به حال اکثر بازی‌ها از قابلیت پاسخ هپتیک پلی استیشن 5 بهره برده‌اند و توانسته‌اند به سهم خود گیمرها را با این قابلیت آشنا کنند. ما امیدواریم در آینده شاهد عرضه بازی‌های بیش‌تری با قابلیت سازگاری با این ویژگی باشیم. هرچند انتظار می‌رود قابلیت پاسخ هپتیک بیش‌تر در آثار فرست پارتی سونی خودنمایی کند. برای مثال بازی Returnal سعی می‌کند از حداکثر قابلیت‌های دوال سنس بهره‌مند شود. مثلا شما در این اثر به لطف قابلیت پاسخ هپتیک می‌توانید بارش باران را حس کنید و تریگرهای تطبیق‌پذیر هم با عملکرد خاص‌شان تجربه‌ای کم‌نظیر را به کاربران ارائه می‌دهند. البته اگر علاقه‌ای به این ویژگی‌ها ندارید، نگران نباشید. چرا که می‌توان عملکرد پاسخ هپتیک و تریگرهای تطبیق‌پذیر را غیرفعال کرد.

شارژدهی دوال سنس هم نسبت به دوال شاک 4 بهبود زیادی پیدا کرده است. شما با تجربه بازی‌های گوناگون مثل Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و Astro’s Playroom می‌توانید انتظار شارژدهی 12.5 ساعته از این دسته را داشته باشید. هرچند این موضوع به طور کامل به نوع بازی موردنظر و میزان استفاده آن اثر از قابلیت‌های کنترلر پلی استیشن 5 بستگی دارد. در نتیجه شارژدهی می‌تواند در حین تجربه برخی بازی‌ها به کم‌تر از 12 ساعت هم برسد.

با این حال این میزان شارژدهی نسبت به شارژدهی 5 تا 8 ساعته دسته نسل قبل یک پیشرفت چشم‌گیر به حساب می‌آید. با این که احتمالا باتری‌های داخلی به مرور زمان ضعیف می‌شوند، اما این میزان شارژدهی در ابتدای کار برای سونی یک قدم بزرگ محسوب می‌شود؛ مخصوصا با توجه به این که این کنترلر تکنولوژی‌های فراوانی برای ارائه دارد. علاوه بر این، گیمرها در صورت تمایل می‌توانند از این دسته‌ها با اتصال سیم هم استفاده کنند.

شما برای شارژ دوال سنس دو راهکار دارید؛ یکی این که دسته را مستقیما با کابل USB-C یا USB-A داخل جعبه به کنسول وصل کنید، یکی هم این که آن را روی پایه شارژ مخصوص کنترلر قرار دهید. این پایه شارژ می‌تواند با استفاده بخش فلزی تعبیه شده در قسمت پایینی دسته که در نزدیکی جک 3.5 میلی‌متری قرار دارد، هم‌زمان دو کنترلر را شارژ کند.

علاوه بر این، شما می‌توانید از طریق درگاه‌های USB پشتی یا استفاده از کابل USB-C به USB-C در حین استفاده از درگاه USB-C جلویی دست به شارژ کردن دوال سنس یا هدست‌تان بزنید. استفاده از هر یک از این روش‌ها می‌تواند کارتان را راه بیندازد، اما استفاده از پایه شارژ و قرار دادن آن در کنار کنسول علاوه بر کارایی، جذابیت ظاهری زیادی هم خواهد داشت.

 

انواع دسته ps5 را در رنگبندی متنوع از تکنولایف تهیه کنید

 

قابلیت‌های خاص و جذاب PS5

قابلیت‌های خاص و جذاب PS5

طراحی یک بخش مهم در کنسول محسوب می‌شود، اما چیزی که یک دستگاه را متمایز می‌کند، قابلیت‌های آن است. خوشبحتانه پلی استیشن 5 ویژگی‌های زیادی دارد که ارزش خریدش را بالا می‌برد.

کنسول جدید سونی نوآوری‌های زیادی دارد و تغییرات قابل توجهی را نسبت به نسل‌های قبل به خود دیده است. در نتیجه شاید برای عادت کردن به آن و نحوه استفاده از دکمه‌ها برای دسترسی به بخش‌های خاص مجبور باشید کمی صبر و حوصله به خرج دهید. برای مثال حالا فشردن دکمه PlayStation روی دوال سنس قرار نیست شما را به منوی سریع ببرد، بلکه در عوض Control Center را باز خواهد کرد.

البته Control Center از نظر کارایی شباهت زیادی به منوی سریع دارد و اجازه می‌دهد به زیرمنوهای زیادی دسترسی داشته باشید. از این قسمت شما می‌توانید لیست دوستان را ببینید، دانلودهای در حال تکمیل و اعلان‌ها را مشاهده کنید و اگر حساب کاربری‌تان با برنامه‌ای مثل Spotify متصل است، به آن دسترسی داشته باشید.

یکی از برجسته‌ترین قابلیت‌های PS5 چیزی نیست جز Cards. این بخش کارکرد زیادی دارد و مثلا اجازه می‌دهد شما بتوانید تروفی‌های‌تان را تحت نظر داشته باشید یا مستقیما به سراغ یک بخش خاص از بازی مثل چالش یا حالت چندنفره بروید. همچنین به لطف این ویژگی شما می‌توانید ببینید چه مدت‌زمانی را صرف رسیدن به یک سطح یا مرحله کرده‌اید. علاوه بر این، از این قسمت می‌توان به خبرهای مربوط به یک توسعه‌دهنده هم دسترسی داشت. در کنار این‌ها با استفاده از حالت تصویر در تصویر می‌توان به تماشای استریم گیم‌پلی دوستان هم مشغول شد که جذابیت‌های خاص خود را دارد. به لطف Cards می‌توان به اطلاعات عمیق‌تری از بازی‌ها هم دسترسی پیدا کرد که حالا به زیبایی در صفحه خانگی نمایش داده می‌شوند.

شما می‌توانید با فشار دادن آنالوگ سمت چپ نگاهی به بخش Cards بیندازید و در واقع با این کار می‌توانید نیاز به رفتن به منوی اصلی یک بازی یا حالت خاص را برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر، دور بزنید. این بخش برای گیمرهایی با توانایی کم‌تر هم می‌تواند به خوبی مفید واقع شود، چرا که این دست از افراد می‌توانند در بازی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند به بخش ویدیوهای آموزشی بروند تا آیتم‌های قابل‌جمع‌آوری را پیدا کنند یا یاد بگیرند که چطور باید از پس یک چالش خاص برآیند.

در مجموع باید گفت که Cards یک بخش مفید در پلی استیشن 5 محسوب می‌شود، هرچند اسکرولر کردن افقی در این قسمت می‌تواند عملی اذیت‌کننده باشد. همچنین نمایش هر یک از کارت‌ها کمی با تاخیر همراه است که این موضوع با توجه به سرعت بالای سیستم عجیب به نظر می‌رسد. با این که Cards یک ویژگی حیاتی در کنسول نیست، اما می‌تواند تجربه‌ای خوب و منحصربه‌فرد را به کاربرانی که به سراغ دستگاه نسل جدید می‌روند، ارائه دهد.

جدای از این موارد، ویژگی‌هایی مثل گروه‌ها و دیگر محیط‌های اجتماعی که در نسل قبل شاهدشان بودیم مثل SharePlay و قابلیت اشتراک‌گذاری راحت ویدیو در این کنسول هم وجود دارند. همچنین شما از طریق منو می‌توانید به سرعت به سراغ اثری بروید که دوستان‌تان در حال تجربه‌اش هستند یا آن‌ها را به گروه‌های بزرگ‌تر دعوت کنید. اشتراک‌گذاری ویدیو روی PS5 درست مشابه این عملکرد در پلی استیشن 4 است و تنها مزیت آن این خواهد بود که می‌توانید از طریق Cards پیش‌نمایش آن را مشاهده کنید.

حال که حرف از ویژگی‌های مربوط به محیط‌های اجتماعی به میان آمد باید در نقد و بررسی PS5 بگوییم که علاوه بر تایپ پیام با استفاده از آنالوگ‌ها و D-Pad، می‌توانید از طریق راهکارهای دیگری هم این کار را انجام داد. در واقع به لطف میکروفون داخلی دوال سنس کنسول جدید سونی قابلیت پشتیبانی از فرمان صوتی را دارد و شما از این طریق می‌توانید پیام‌های‌تان را بنویسید. همچنین از طریق دستور صوتی می‌توان دست به باز کردن بازی‌ها و برنامه‌های گوناگون زد یا کنسول را در حالت Rest Mode قرار داد.

 

پیشنهاد مطالعه:
رست مود ps5 چیست

 

البته گاهی در دیکته ممکن است شاهد اشتباه باشید و دقت در این روش خیلی زیاد نباشد (درست مثل اکثر نرم‌افزارهایی که این قابلیت را ارائه می‌دهند)، اما این قابلیت برای مواقعی که می‌خواهید پیغامی سریع را به دوست‌تان برسانید، مفید خواهد بود. در کل نباید انتظاری در حد Google Assistant داشته باشید.

تنظیمات دستگاه هم دست کاربر را کاملا باز می‌گذارد و شما می‌توانید درجه سختی یا معکوس کردن محور X و Y را خودتان روی دسته در طی بازی تعیین کنید. همان‌طور که گفتیم گیمرها قادر به انتخاب حالت گرافیکی هم خواهند بود و می‌توانند یکی از حالت‌های Performance یا Resolution را انتخاب کنند.\

تنوع بازی‌های پلی استیشن 5

نقد و بررسی پلی استیشن 5 در تنوع بازی

اکثر کنسول‌ها زمانی که روانه بازار می‌شوند بازی‌های مخصوصی همراه خود ندارند و PS5 هم از این قائده مستثنی نبود. در نتیجه در ماه‌های ابتدایی بیش‌تر گیمرها صرفا باید شاهکارهای نسل قبل نظیر God of War، The Last of Us Part II، Marvel’s Spider-Man و Uncharted 4: A Thief’s End را کنسول جدیدشان تجربه می‌کردند.

اگر تا به حال بازی‌های بزرگ نسل هشتم را تجربه نکرده‌اید، قابلیت Backwards Compatibility به شما بهترین فرصت را می‌دهد تا بتوانید به سراغ آثار پیشین بروید. گیمرها حتی می‌توانند بازی‌هایی مثل Ghost of Tsushima و Days Gone را هم با نرخ 60 فریم بر ثانیه تجربه کنند.

اگر از مشترکین پلی استیشن پلاس هستید هم می‌توانید به لطف PlayStation Plus Collection جدید سونی به آثار نسل‌های قبل دسترسی داشته باشید. البته روی تمامی مدل‌های پلی استیشن 5 بازی Astro’s Playroom به صورت پیش‌فرض نصب شده و می‌تواند قابلیت‌های دوال سنس را به شما معرفی کند.

این اثر که دنباله‌ای برای Astro Bot: Rescue Mission به حساب می‌آید، اثری در سبک پلتفرمر بوده که علی‌رغم سرگرم‌کننده بودن، برای آشنایی با کنسول جدید سونی تجربه‌اش کاملا پیشنهاد می‌شود.

 

جدیدترین بازی های ps5 را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید بازی ps5

 

تجربه بازی Astro’s Playroom زمان زیادی از شما نخواهد گرفت و پس از تجربه این بازی می‌توانید آن را از دستگاه حذف کنید تا به 10 گیگابایت حافظه بیش‌تر دسترسی داشته باشید. اگر خواستید بعدا دوباره آن را نصب کنید، کافی است به سراغ لیست بازی‌ها در PlayStation Store بروید.

اما حالا با گذشت سه سال از زمان عرضه پلی استیشن 5 چه چیزی می‌توان درباره آثار قابل‌تجربه روی این کنسول گفت؟ در واقع باید بگوییم که در حال حاضر هم بخش عمده لیست بازی‌های کنسول نسل جدید سونی را آثار میان‌نسلی تشکیل می‌دهند که با قابلیت Backwards Compatibility می‌توان آن‌ها را تجربه کرد.

با این وجود در این مدت بازی‌های فرست پارتی زیادی هم منتشر شده‌اند که برخی از آن‌ها جزو برترین آثار چند سال اخیر هستند. از جمله بازی‌های ارزشمند این دستگاه می‌توان به Sackboy: A Big Adventure، دیمن سولز، The Last of Us: Part 1، God of War Ragnarok، هورایزن فوربیدن وست، ریترنال و گرن توریسمو 7 اشاره کرد. بازی‌های تردپارتی با ارزشی مثل Resident Evil Village، Stray، Saints Row، Elden Ring و Assassin’s Creed Valhalla هم می‌توانند حسابی سرگرم‌تان کنند.

علاوه بر تمام این‌ها، بازی‌های مستقل مختلفی هم در دسترس قرار دارند که می‌توان به سراغ‌شان رفت. مثلا بازی ایندی Bugsnax اولین اثری بود که می‌توانستید با اشتراک پی اس پلاس آن را دانلود کنید.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین بازی های ps5

 

قابلیت Backwards Compatibility

قابلیت Backwards Compatibility

ما در مقاله بررسی PS5 به نام شاهکارهای زیادی در دنیای بازی‌های ویدیویی اشاره کردیم که همه‌شان از طریق PlayStation Plus Collection قابل تجربه هستند. این لیست شامل آثار نسل‌های گذشته سونی است که کاربران پلی استیشن پلاس بدون پرداخت هزینه می‌توانند آن‌ها را روی کنسول جدیدشان تجربه کنند.

در این بین بازی‌های بزرگ زیادی وجود دارند، اما آثار کم‌تر شناخته‌شده‌ای را هم می‌توان یافت که می‌توانند مدت‌ها سرگرم‌تان کنند. مثلا Persona 5 و The Last Guardian آثاری هستند که ارزش صرف وقت را دارند. پی اس پلاس درست است که در حد Xbox Game Pass نیست، اما رضایت خیلی از طرفداران را به دست می‌آورد.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین لوازم جانبی ps5

 

جمع‌بندی

در انتهای نقد و بررسی PS5 باید بگوییم که این کنسول به بهترین شکل ممکن می‌تواند شما را با نسل نهم بازی‌های ویدیویی همراه کند. این دستگاه بازی‌ها را با کیفیت 4K اجرا می‌کند، زمان بارگزاری را خیلی کم‌تر کرده و دسته بسیار جذابی دارد که شما را بیش از پیش در دنیای بازی‌ها غرق می‌کند. این کنسول بازی‌های پلی استیشن 4 را به شکلی بهتر ارائه می‌دهد و کلی اثر جذاب جدید برای تجربه در اختیارتان قرار خواهد داد.

البته این محصول بی‌نقص نیست و اندازه بزرگ‌اش می‌تواند نکته منفی قابل توجهی برای کاربران باشد. همچنین دوال سنس کنترلری نیست که برای گیمرهایی با دستان کوچک بتواند انتخاب ایده‌آلی در نظر گرفته شود. اما اگر از این موارد فاکتور بگیرید، شما با دستگاهی قدرتمند و فوق‌العاده ارزشمند طرف خواهید بود.

این بود بررسی PS5. امیدواریم این مقاله باری شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره کنسول نسل نهمی سونی چیست؟ از مدل‌های آینده این کنسول چه انتظاراتی دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
7 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/review/ps5-review/
ads
ads