داغ ترین ها :
مایکروسافت و پلی استیشن بر سر Call of Duty به توافق رسیدند

مایکروسافت و پلی استیشن بر سر Call of Duty به توافق رسیدند

سونی (Sony) و مایکروسافت (Microsoft) بالاخره بر سر مجموعه Call of Duty به توافق رسیدند. به لطف این توافق مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) به انتشار این مجموعه روی پلی استیشن ادامه می‌دهد. در ادامه این خبر با تکنولایف همراه باشید.

فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت، اعلام کرد که این شرکت و سونی برای نگه داشتن کالاف دیوتی روی پلی استیشن به توفق رسیده‌اند. فعلا مشخص نیست که این توافق‌نامه مثل آن چه در مورد نینتندو (Nintendo) و دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری دیدیم به صورت 10 ساله تنظیم شده است یا نه.

این پایانی است بر جدال بین هر دو شرکت که طی یک سال گذشته پس از اعلام خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت در ژانویه 2022 آغاز شده بود. این بحث حسابی بالا گرفته بود و طرفین به خاطر این مسئله در دادگاه نیز حضور پیدا کردند.

این قرارداد ممکن است مثل توافق‌نامه مایکروسافت و نینتندو 10 ساله باشد. البته چنین قراردادی را مایکروسافت با شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری نیز امضا کرده بود تا Call of Duty را برای سرویس‌های رقیب هم عرضه کند. با این حال مایکروسافت تا این لحظه در این خصوص چیزی اعلام نکرده است.

در ماه دسامبر 2022 مایکروسافت قراردادی 10 ساله را برای عرضه کالاف دیوتی روی پلی استیشن به سونی پیشنهاد داده بود که این شرکت با آن موافقت نکرد. حتی سونی در دادگاه‌های مایکروسافت نسبت به احتمال انحصاری شدن این مجموعه اظهار نگرانی کرده بود. البته بحث صرفا به انحصاری کردن خلاصه نمی‌شد و سونی می‌گفت ایکس باکس ممکن است این آثار را با مشکلات فنی یا کیفیت پایین‌تر در دسترس کاربران سونی قرار دهد.

مایکروسافت و پلی استیشن بر سر Call of Duty به توافق رسیدند

با این وجود در دادگاه مایکروسافت علیه سازمان فدرال تجارت (FTC) ایمیلی از جیم ریان (Jim Ryan)، رئیس پلی استیشن، خوانده شد که نشان می‌داد او در واقع نسبت به انحصاری شدن کالاف دیوتی نگرانی ندارد. در ایمیل رایان آمده بود که «مطمئنا ما تا سال‌های سال قرار است Call of Duty را روی پلی استیشن داشته باشیم». وکلای مایکروسافت اظهار کردند که ریان از همان ابتدا هم هیچ نگرانی خاصی در رابطه این قرارداد (خرید اکتیویژن بلیزارد) نداشته و در ژانویه 2022 برای اطمینان از سرنوشت کالاف دیوتی با فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، صحبت کرده است.

حال پس از گذشت این همه بحث و جدل طی 18 ماه گذشته بین مایکروسافت و سونی بر سر آینده آثار اکتیویژن بلیزارد روی پلی استیشن، این دو شرکت به توافق رسیده‌اند. در جریان دادگاه مایکروسافت و FTC ایمیلی خوانده شد که فیل اسپنسر آن را برای ریان ارسال کرده بود. در این ایمیل لیستی از بازی‌های اکتیویژن که روی پلی استیشن باقی می‌مانند، آورده شده بود. اما ریان از این لیست راضی نبود. او در این باره اظهار کرده بود که:

این لیست هیچ معنایی ندارد. در این لیست نام آثار مشخصی دیده می‌شود که روی پلی استیشن باقی خواهند ماند. برای مثال Overwatch در این لیست قرار دارد، اما Overwatch 2 که نسخه جدید است، اینجا نیست.

این ایمیل به مشکلات اسپنسر و ریان بر سر آثار اکتیویژن دامن زد. فقط چند روز پس از ارسال این ایمیل، اسپنسر در مصاحبه با رسانه The Verge گفت که مجموعه Call of Duty حداقل برای چند سال آینده برای پلی استیشن عرضه خواهد شد. اما ریان از این که اسپنسر مذاکرات بر سر قرارداد را عمومی کرده اصلا خوش‌اش نیامد و اعلام کرد که پیشنهادات از خیلی جهات راضی‌کننده نیست و تاثیر کاربران ما در آن در نظر گرفته نشده است.

ریان در ادامه گفت:

قصد نداشتم در رابطه با مسئله‌ای که آن را بحثی کاری و محرمانه در نظر گرفته بودم اظهار نظر کنم، اما احساس کردم نیاز است که مستقیما نظر بدهم، چون این فیل اسپنسر بود که بحث را عمومی کرد.

 

تنش‌ها بر سر سرنوشت قرارداد اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت وقتی به بالاترین سطح خود رسید که جیم ریان با بابی کوتیک (Bobby Kotick)، مدیرعامل اکتیویژن، در تاریخ 21 فوریه سال جاری (همزمان با نشست مایکروسافت، اکتیویژن، سونی و دیگر شرکت‌ها با ناظران اتحادیه اروپا) به گفتگو پرداخت.

مایکروسافت و پلی استیشن بر سر Call of Duty به توافق رسیدند

ریان به کوتیک گفت: «من یک قرارداد جدید برای کالاف دیوتی نمی‌خواهم. فقط می‌خواهم این ادغام (اکتیویژن بلیزارد با مایکروسافت) صورت نگیرد.» جیم ریان در جریان شهادت در دادگاه مایکروسافت علیه FTC گفته‌های خود در این جلسه را تایید کرد. او گفت: «من به او (بابی کوتیک) گفتم که این معامله ضدرقابتی بوده و امیدوارم ناظران کارشان را انجام دهند و مانع آن شوند.» کوتیک هم به نظر می‌رسد قصد داشته با ارائه یک قرارداد جدید به سونی در صورت شکست در معامله با مایکروسافت از ایجاد دردسر برای خودش پیشگیری کند.

مایکروسافت همواره ادعا کرده که قرار نیست مانع از انتشار Call of Duty روی پلی استیشن شود. چرا که این اقدام از نظر مالی اصلا به نفع‌شان نیست. اسپنسر تلاش کرد در ماه نوامبر سال قبل، پیش از این حضور مجدد در دادگاه این مسئله را حل کند، اما موفق نشد.

حالا همه چشم‌ها به رگولاتوری بریتانیا که سال قبل از انجام معامله جلوگیری کرده بود، دوخته شده است. مایکروسافت و سازمان رقابت و بازار (CMA) هفته گذشته اعلام کردند که نبرد حقوقی خود را متوقف کرده‌اند تا به نتیجه‌ای رسیده و نگرانی‌های این سازمان را نسبت به بازار بازی‌های ابری از بین ببرند. CMA چند روز پیش اعلام کرد که ممکن است تحقیقات بر سر این معامله وارد فاز جدیدی شود. این سازمان تاریخ اعلام رای نهایی را از 27 تیر ماه (18 جولای) به 7 شهریور ماه (29 آگوست) موکول کرده است. حال باید صبر کرد و دید CMA در نهایت چه تصمیمی در خصوص ادغام مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد خواهد گرفت.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ فکر می‌کنید مایکروسافت می‌تواند با این قرارداد سهم خود را در بازار کنسول‌ها افزایش دهد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/sony-microsoft-call-of-duty-cod-deal-signed/
ads
ads