داغ ترین ها :
راهنمای خرید تبلت؛ نکاتی که باید قبل از خرید بدانید!

راهنمای خرید تبلت؛ نکاتی که باید قبل از خرید بدانید!

اگر قصد خرید تبلت داشته باشید فارغ از این که چه برندی را انتخاب می‌کنید باید بدانید که چه مشخصه‌هایی برای یک تبلت اهمیت دارد. در صورتی که از ویژگی‌های مهم باخبر باشید بهتر می‌توانید به گزینه نهایی خود برای خرید برسید. از این رو در این مطلب ما قصد داریم به راهنمای خرید تبلت بپردازیم و به بخش‌هایی اشاره کنیم که باید قبل از خرید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشید.

 

برای اطلاع از قیمت تبلت می‌توانید به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

ارگونومی؛ پاشنه آشیل تبلت‌ها!

تبلت‌ها نمایشگرهای بزرگی دارند و همین موضوع باعث می‌شود هم وزن آن‌ها افزایش پیدا کند و هم ابعاد بسیار بزرگ‌تری نسبت به یک گوشی هوشمند داشته باشند. این وزن زیاد و ابعاد بزرگ احتمالا محبوبیت تبلت‌ها برای استفاده طولانی‌مدت می‌کاهد، بخصوص اگر به بازی‌ کردن علاقه‌مند باشید و یا اهل تماشای فیلم و سریال باشید. از این جهت قبل از خرید تبلت به وزن، ضخامت، ابعاد و البته متریال بدنه آن توجه داشته باشید.

به اندازه و وزن تبلت توجه داشته باشید

اگر دست‌های کوچک‌تری دارید و یا می‌خواهید تبلت را برای کودک خود خریداری کنید پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مدل‌هایی با نمایشگر زیر 10 اینچ بروید. مثلا آیپد مینی 2021 یا گلکسی A7 لایت سامسونگ ابعاد خوب و مناسبی دارند.

 

مقایسه گوشی با تبلت؛ کدام را بخریم؟

گوشی یا تبلت

 

صفحه نمایش

یکی از دلایلی که کاربران به سراغ تبلت‌ها می‌روند اندازه بزرگ‌تر نمایشگر آن‌ها به نسبت گوشی‌های هوشمند و راحتی بیشتر هنگام استفاده به نسبت لپ تاپ‌ها و تلویزیون‌ها است. به همین دلیل هم کیفیت صفحه نمایش یک تبلت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

به طور کلی تبلت‌ها از نظر کیفیت صفحه نمایش و همچنین قابلیت‌هایی مانند نرخ نوسازی یک پله عقب‌تر از گوشی‌های هوشمند هستند؛ چرا که یک گوشی میان‌رده حال حاضر بازار نمایشگر سوپر امولد با نرخ نوسازی 120 هرتزی دارد، در حالی که یک تبلت میان‌رده به یک پنل IPS با نرخ نوسازی 60 هرتز مجهز می‌شود.

کیفیت صفحه نمایش تبلت اهمیت بالایی دارد

تا حد امکان بسته به بودجه‌ای که دارید تبلتی را انتخاب کنید که کیفیت صفحه نمایش آن FHD باشد. اگر بودجه‌ بالایی برای خرید تبلت در نظر گرفته‌اید به سراغ مدل‌هایی با پنل سوپر امولد و نرخ نوسازی 120 هرتزی بروید.

 

پیشنهاد مطالعه:
تفاوت آیپد با تبلت

سیستم عامل

در دنیای تبلت‌ها با سه سیستم عامل کلی ویندوز، اندروید و iPadOs مواجه می‌شوید. اگر در پی راهنمای خرید تبلت ویندوزی هستید بهترین برندی که می‌توانید به سراغ آن بروید خود مایکروسافت و سرفیس‌های این شرکت است. تبلت‌های ویندوزی به معنای واقعی می‌توانند نقش لپ تاپ را هم ایفا کنند و به شما امکان می‌دهند تا نرم افزارهای محبوب ویندوزی را بدون هیچ محدودیتی به روی تبلت نصب کنید.

اگر کار شما به گونه‌ای است که به تبلتی نیاز دارید تا نرم افزارهای ویندوز را اجرا کند بدون شک به سراغ تبلت با سیستم عامل ویندوز بروید. به غیر از مایکروسافت برندهای دیگری چون ایسوس، لنوو، دل، اچ پی و برندهای دیگر هم در زمینه تولید تبلت ویندوزی فعالیت دارند.

راهنمای خرید تبلت ویندوزی

سیستم عامل بعدی اندروید است. اندروید خیلی نیازی به معرفی ندارد و همه ما تجربه استفاده از آن را به روی گوشی‌های هوشمند برندهای مختلف (به غیر از اپل) داریم. اندروید توسط گوگل توسعه داده می‌شود و نسخه‌ای هم که به روی تبلت‌ها قرار می‌گیرد دقیقا مانند گوشی‌های هوشمند است و این دقیقا ایرادی است که کاربران به گوگل وارد می‌کنند.

اندروید در واقع به طور کامل برای نمایشگرهای بزرگ بهینه نشده است و در برخی از موارد و اجرای برخی برنامه‌ها مشکلات عجیب و غریبی دیده می‌شود. گوگل وعده داده که در آینده نزدیک این سیستم عامل را برای نمایشگرهای بزرگ‌تر هم بهینه کند و نرم افزارها را با نمایشگرهای بزرگ‌تر تطبیق دهد. اگر به تبلت‌های اندرویدی علاقه دارید باید به سراغ راهنمای خرید تبلت سامسونگ، شیائومی، هواوی، لنوو و برندهای این‌چنینی بروید.

آخرین سیستم عامل هم iPadOs است، سیستم عاملی که می‌توان آن را نسخه دیگری از iOS برای نمایشگرهای بزرگ‌تر به حساب آورد. اپل این سیستم عامل را برای آیپدهای خود استفاده می‌کند و در برندهای دیگر iPadOs دیده نمی‌شود. دقیقا مانند IOS این سیستم عامل نیز عملکردی بسیار نرم، روان و سریع‌ دارد و نرم افزارها نیز سازگاری بالایی با iPadOs دارند، البته به غیر از عدم وجود واتساپ و همچنین تمام صفحه نبودن اینستاگرام.

سیستم عامل IPADOS

اگر از ایفون و مک بوک استفاده می‌کنید و نیاز به تبلت دارید بدون هیچ شکی به سراغ آیپدهای اپل بروید و بسته به بودجه یکی از مدل‌های ایپد پرو، ایپد ایر یا آیپد نسل 10 و 9 را انتخاب کنید.

 

بهترین آیپد اپل کدام است؟

بهترین تبلت اپل

 

سخت افزار؛ پادشاهی آیپدها!

درست مانند گوشی‌های هوشمند قدرت سخت افزاری تبلت‌ها نیز اهمیت زیادی دارد و هنگام مطالعه راهنمای خرید تبلت شیائومی و سامسونگ و برندهای دیگر باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد، مخصوصا اگر قیمت تبلت پایین است. از نظر قدرت سخت افزاری آیپدها به مراتب از رقبای اندرویدی خود قوی‌تر هستند و ارزان‌ترین آیپد بازار که نسل 9 است از تراشه A13 استفاده می‌کند، چیپستی که همچنان می‌تواند تمام تراشه‌های میان‌رده کوالکام مانند اسنپدراگون 778 را پشت سر بگذارد.

از طرفی آیپد پروهای جدید به تراشه M2 مجهز شده‌اند تا از بسیاری از لپ تاپ‌ها هم قوی‌تر باشند، چه برسد به تبلت‌های دیگر! همچنین محصولی مانند سرفیس گو 3 از پردازنده اینتل Gold 6500Y استفاده می‌کند و حدود 400 دلار قیمت دارد. آیپد نسل 9 با قیمت پایه‌ای 330 دلاری دارای تراشه A13 است که از نظر قدرت توان حداقل دو برابری دارد.

در دنیای تبلت‌های اندرویدی سخت افزار معمولا عقب‌تر از گوشی‌های اندرویدی هم‌قیمت قرار می‌گیرد (به جز گزینه‌های پرچمدار) و این موضوع را شاید بتوان یک نقطه ضعف به حساب آورد.

باتری

مگر می‌شود صحبت از راهنمای خرید تبلت هواوی، سامسونگ، شیائومی یا لنوو باشد اما بحث باتری و شارژدهی محصول به میان نیاید؟ تبلت‌ها به واسطه اندازه بزرگی که دارند از باتری‌های پرظرفیت‌تری هم استفاده می‌کنند اما به طور کلی باید به شارژدهی آن‌ها توجه داشته باشید. یک تبلت باید بتواند حداقل یک روز در صورت داشتن استفاده نرمال شامل وب‌گردی، گشتن در شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم و سریال و کمی بازی را دوام بیاورد.

به ظرفیت باتری تبلت توجه کنید

دوربین

دوربین بخش مهمی از یک تبلت به حساب نمی‌آید؛ زیرا کاربران با تبلت‌های بزرگ خود در پی عکاسی نیستند و برای این کار از گوشی هوشمند کمک می‌گیرند. در تبلت‌ها دوربین سلفی بیشتر از دوربین اصلی اهمیت دارد؛ چرا که قرار است شما را در تماس‌های تصویری و جلسات آنلاین همراهی کند. در صورت امکان تبلتی خریداری کنید که دوربین سلفی آن از نوع فوق عریض باشد و بتوانید زاویه بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

لوازم جانبی

برخی از تبلت‌ها همراه با قلم به بازار عرضه می‌شوند و برخی دیگر از قلم پشتیبانی می‌کنند ولی باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید. به عنوان مثال گلکسی تب S7 FE یا کل سری تب S8 سامسونگ همراه با قلم در دسترس قرار می‌گیرند ولی برای آیپدهای اپل باید قلم را به صورت جداگانه خریداری کنید.

پشتیبانی تبلت از کیبورد و قلم را در نظر بگیرید

به غیر از قلم بسیاری از تبلت‌های بازار از کیبورد نیز پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید با خرید کیبورد از خود شرکت، تبلت را به دنیای لپ تاپ‌ها وارد کنید. در زمینه کیبورد سرفیس‌های مایکروسافت و آیپدها اپل وضعیت خوبی دارند و گزینه‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

با بهترین تبلت های شیائومی آشنا شوید.

بهترین تبلت شیائومی

 

جمع‌بندی

یک تبلت پرچمدار تقریبا در تمام زمینه‌هایی که ذکر کردیم شرایط خوب و مثبتی دارد ولی اگر می‌خواهید تبلت میان‌رده یا اقتصادی خریداری کنید باید با توجه به اولویت‌های خود به سراغ مدلی بروید که بیشترین همخوانی را با نیاز شما داشته باشد.

سوالات متداول

از نظر سخت افزاری قوی‌ترین تبلت‌ها کدام گزینه‌ها هستند؟ به‌طور کلی آیپدهای اپل سخت‌افزار قوی‌تری دارند.

آیا کیفیت دوربین تبلت اهمیت زیادی دارد؟ تبلت وسیله چندان مناسبی برای عکاسی نیست، اما برای برگزاری جلسات آنلاین‌تان حتما به دوربین سلفی باکیفیت‌تری نیاز خواهید داشت.

تبلت اندرویدی بهتر است یا ویندوزی؟ اگر به نرم افزارهای ویندوزی نیاز دارید به سراغ تبلت‌های ویندوزی بروید. در صورتی که لازم است تمامی برنامه‌ها را به راحتی از گوشی اندرویدی خود به روی تبلت نصب کنید به سراغ سیستم عامل اندروید بروید و در صورتی که در اکوسیستم اپل هستید آیپدها را انتخاب کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/tablet-buying-guide/
ads
ads