داغ ترین ها :
تفاوت آیپد با تبلت چیست؟ بررسی و مقایسه کامل

تفاوت آیپد با تبلت چیست؟ بررسی و مقایسه کامل

اگر به دنبال محصولی هستید که کار گوشی هوشمند را انجام دهد، اما صفحه نمایش بزرگ‌تری داشته باشید، تبلت یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌هایی خواهد بود که در پیش روی خودتان خواهید دید. با این حال در بازار تبلت‌ها با محصول دیگری به اسم آیپد هم مواجه می‌شوید. اگر تصور می‌‎کنید که آیپد تفاوتی با تبلت‌های دیگر ندارد، پس بهتر است تا پایان مقایسه و بررسی تفاوت آیپد با تبلت از تکنولایف همراه ما باشید.

تبلت چیست؟

تفاوت آی پد و تبلت چیست

تبلت سیستمی بزرگ‌تر از گوشی موبایل و کوچک‌تر از کامپیوتر است که به صفحه نمایشی لمسی مجهز شده است. بعضی از تبلت‌ها از قلم هم پشتیبانی می‌کنند. تبلت هم مانند گوشی و کامپیوتر از لحاظ نرم افزاری نیاز به سیستم عامل دارد تا بتواند به کار کردن ادامه دهد. امروزه در بازار تبلت‌هایی هستند که با سیستم عامل ویندوز و اندروید کار می‌کنند. بهتر است پیش از خرید حتما سیستم عامل را چک کنید.

انواع تبلت را با بهترین قیمت از تکنولایف بخرید

 

آیپد چیست؟ معرفی گجت هوشمند اپل

مقایسه آیپد و تبلت

آیپد (iPad) حاصل تفکر و طراحی کمپانی اپل است. این جمله که آیپد نوعی تبلت است، اشتباه نیست؛ اما در واقع به غیر از سازنده‌ها فرق آیپد با تبلت در مولفه‌های دیگری هم هست که در این مقاله به مقایسه آیپد با تبلت هم می‌رسیم. مهم‌ترین و بارزترین تفاوت آیپد با تبلت در سیستم عامل است؛ به طوریکه تمامی آیپدها از سیستم عامل مخصوص اپل یعنی iPadOS پشتیبانی می‌کنند و این موضوع در هیچکدام از مدل‌ها و نسل‌های تولید شده هیچگاه تغییر نکرده است.

 

برای خرید و مشاهده قیمت ایپد به تکنولایف مراجعه کنید

 

فرق بین آیپد و تبلت چیست؟

تفاوت آیپد و تبلت

تفاوت در تعریف

تبلت در واقع یک دستگاه دارای سیستم عامل با صفحه نمایشی لمسی است که مانند کامپیوتر و گوشی موبایل با پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های متنوع و همچنین پذیرش سیم کارت و اینترنت داده یا دسترسی به اینترنت از طریق وای فای کار می‌کند. آیپد نوعی تبلت است که سیستم عامل آن نسخه‌های متفاوتی از iPadOS است.

تفاوت در سیستم عامل

  • ویندوز
  • اندروید
  • آیپد او اس (iPadOS)
  • استثنا : لینوکس

سیستم عامل اندروید:

یک سیستم عامل متن باز است که برندهای زیادی مانند سامسونگ از آن استفاده می‌کنند. ویژگی بارز این سیستم اپن‌سورس اینجاست که می‌توان در آن تغییر ایجاد کرد و از همین نظر دانلود و اجرا انواع برنامه‌ها در گوشی‌های اندرویدی کاری آسان و بدون مشکل است.

سیستم عامل ویندوز:

سیستم عامل ویندوز هم روی بسیاری از تبلت‌ها دیده می‌شود. تبلت‌های سرفیس و برخی از تبلت‌های سامسونگ با سیستم عامل ویندوز راهی بازار می‌شوند. این سیتسم عامل دقیقا همان تجربه کاربری با ویندوز را پیش روی کاربران قرار می‌دهد و این موضوع یکی از ویژگی‌های مهم تبلت‌های ویندوزی است.

 

 

سیستم عامل iPadOS

سیستم عامل iPadOS کاملا برعکس اندروید است و هیچگاه نمی‌توان به سورس آن دسترسی داشت و در آن تغییری ایجاد کرد. این سیستم عامل در اختیار اپل قرار دارد و از مزایای آن می‌توان به عدم ویروسی شدن دستگاه و پاک بودن هر برنامه در اپ استور اشاره کرد. البته که کاربران تنها باید اپلیکیشن‌ها را از داخل اپ استور دانلود کنند.

تبلت متفاوت؛ تبلت با سیستم عامل لینوکس:

یکی دیگر از سیستم‌های عامل‌ متن باز در این دوران سیستم عامل لینوکس است که به اندازه ویندوز شهرت ندارد و معمولا مهندسان نرم افزار تمایل به استفاده از آن دارند. عموما مهندسانی که تصور می‌کنند به دلایل کاری نیاز به امنیت بیشتر دارند، از سیستم عامل لینکوس استفاده می‌کنند. تعداد تبلت‌هایی که با لینوکس راهی بازار شده‌اند، انگشت شمار است و برای آشنایی بیشتر شما در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

  • تبلت JingPad
  • تبلت CutiePi
  • تبلت PineTab
  • تبلت Librem 11

تفاوت در نصب و اجرا برنامه های اندرویدی و آیپد

امنیت، عدم ویروسی بودن و نوع برنامه‌های نصبی در اپ استور با گوگل پلی یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین آی پد با تبلت‌های دیگر است. شما برای دانلود برنامه در آیپد چاره‌ای جز دانلود از فروشگاه‌ اپ استور ندارید. در صورتیکه برای سیستم عامل اندروید یا ویندوز می‌توانید از سایت‌های مختلف به جز ویندوز استور و گوگل پلی استفاده کنید. دانلود اپلیکیشن از فروشگاه‌های غیررسمی می‌تواند تبلت‌های ویندوزی یا اندرویدی شما را آلوده کنند.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین تبلت های اپل

 

تفاوت در سخت افزار

نوع پردازنده به کار رفته در ساخت تبلت‌ها فرق آیپد و تبلت به حساب می‌آید. اپل برای ساخت تبلت‌های خود (همان آیپد) از تراشه اختصاصی خودش استفاده می‌کند که از این تراشه‌ها می‌توانیم به تراشه M1 و قدرتمندتر از آن تراشه M2 اشاره کنیم؛ این در حالی است که برای تبلت‌های اندرویدی از تراشه‌هایی مانند اگزینوس و اسنپ دراگون استفاده می‌شود. در مجموع یکی از فرق‌های آیپد با تبلت در پردازنده مرکزی است.

تفاوت در میزان امنیت

برنامه‌هایی که در آیپد نصب می‌کنید، همگی از فیلتر امنیتی اپل عبور کرده‌اند؛ در صورتیکه برای سایر تبلت‌ها فیلتری وجود ندارد و شما باید برای سیستم برنامه آنتی ویروس نصب کنید تا از ویروسی شدن و صدمه دیدن دستگاه و حوادثی مانند پاک شدن برنامه‌ها و داده‌ها جلوگیری کنید. البته با دانلود اپلیکیشن از فروشگاه گوگل پلی برای تبلت‌های اندرویدی و ویندوز استور برای تبلت‌های ویندوزی، نباید با مشکل ویروسی شدن مواجه شوید.

تفاوت در ارتقا حافظه

اگر شما بخواهید میزان حافظه یک تبلت اندرویدی را بیشتر کنید، درصورتیکه تبلت دارای اسلات رم باشد، می‌توانید کارت حافظه مجزا به سیستم اضافه کنید؛ اما فرق آیپد با تبلت در این است که ارتقا میزان حافظه تا به حال برای گوشی‌های آی او اسی و آیپدها قابل انجام نبوده است. در واقع آیپد از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند و این موضوع یکی از نقاط ضعف آیپد به شمار می‌رود.

تفاوت در پورت شارژ

برای شارژ کردن آیپد باید از کابل مخصوص اپل (به غیر از پورت سری آیفون 15 که به تایپ سی تغییر کرده است) یعنی کابل لایتنینگ استفاده کنید ولی برای شارژ کردن سایر تبلت‌ها باید از کابل USB Type C یا microUSB استفاده کنید که تنوع این پورت‌ها بستگی به نوع تبلت و سال ساخت آن دارد.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید تبلت

 

به غیر از سیستم عامل و موارد وابسته؛ فرق آیپد با تبلت چیست؟

فرق آیپد با تبلت چیست

هزینه یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های آیپد با تبلت برندهای دیگر است. اگر قصد خرید و استفاده از ارزان‌ترین تبلت‌ها را دارید؛ پس بهتر است که به سراغ آیپدها نروید. اپل معمولا به دلیل برندسازی و ارزش خریدهایی که برای خود قرار می‌دهد؛ محصولات خود از جمله آیپدها را با قیمتی بالاتر از قیمت متوسط بازار به فروش می‌رساند؛ به همین دلیل اگر عواملی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، برای شما اهمیت فراوانی دارند، به سراغ خرید آیپد بروید.

 

پیشنهاد مطالعه:
مقایسه گوشی با تبلت

 

آیپد بخرم یا تبلت؟

آیپد بخرم یا تبلت؟

اگر فن اپل هستید و سایر گجت‌ها و سیستم‌های شما همگی از اپل هستند و مشکلی با پرداخت قیمت‌های بالا هم ندارید، پس چه بهتر که آیپد خریداری کنید؛ اما اگر قیمت برای شما مهم است و تجربه کار با اندروید و ویندوز هم دارید، پس می‌توانید کارهای خود را با تبلت‌های غیر اپلی جلو ببرید و از امکانات آن‌ها استفاده کنید.

عوامل شباهت آیپد با تبلت چیست؟

  • صفحه نمایش لمسی
  • دوربین
  • پشتیبانی از قلم
  • طراحی مانند گوشی با صفحه نمایش بزرگ

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین تبلت قلم دار

 

سخن آخر

آیپد همان تبلتی است که توسط کمپانی اپل ساخته شده و از سیستم عاملی متفاوت با اندروید و ویندوز بهره می‌برد. همانطور که در این مقاله به نتیجه رسیدیم که اولین و بزرگ‌ترین پاسخ برای سوال رایج تفاوت آیپد با تبلت چیست؛ سیستم عامل است. اگر قصد خرید تبلت دارید؛ اما نمی‌دانید که آیپد می‌خواهید یا تبلت؛ می‌توانید نظرات و سوال‌های خود را در قسمت نظرات کاربران با ما و سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید تا در کنار مواردی که در مقاله ذکر شد، به یک جمع بندی کلی برسید.

پرسش‌های متداول

قیمت آیپد با تبلت چقدر تفاوت دارد؟

از آنجایی که اپل محصول اقتصادی راهی بازار نمی‌‎کند، بنابراین نمی‌توانید انتظار آیپد ارزان قیمت داشته باشید؛ اما در ارتباط با سایر تبلت‌ها این اتفاق به راحتی رخ می‌دهد و شما می‌توانید متناسب با بودجه خود برای خرید یک تبلت اندرویدی یا ویندوزی اقدام کنید.

فرق آیپد و تبلت در چیست؟

آیپد درواقع زیر مجموعه تبلت است که توسط برندی متفاوت به نام اپل تولید می‌شود. آیپد و تبلت در عواملی مانند سیستم عامل، سخت افزار، برنامه‌های قابل نصب، روش ارتقا حافظه، پورت شارژ و از همه مهم‌تر قیمت با یک دیگر تفاوت دارند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%a2%db%8c%d9%be%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d8%a8%d9%84%d8%aa/
ads
ads