داغ ترین ها :
مقایسه و بررسی کامل تفاوت ایکس باکس سری S با پلی استیشن 5

مقایسه و بررسی کامل تفاوت ایکس باکس سری S با پلی استیشن 5

مایکروسافت (Microsoft) در نسل نهم کنسول های خود دو محصول جدید را راهی بازار کرد که یکی از آن‌ها ایکس باکس سری اس بود. این کنسول بازی با قیمت پایین‌تری نسبت به محصولات هم رده خود ارائه شده است. اما آیا این دستگاه را می‌توان با کنسول نسل نهمی شرکت سونی (Sony) یعنی پلی استیشن 5 مقایسه کرد؟ ما در این مقاله به مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5 و مزایا و قابلیت های هرکدام می‌پردازیم، پس در ادامه این مطلب با تکنولایف همراه باشید.

پلی استیشن 5 بخریم یا ایکس باکس سری اس؟

مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5، از قیمت تا کیفیت و گرافیک!

بدون شک روی برگه تفاوت ایکس باکس سری اس با PS5 بسیار زیاد است. اما انتظاری که گیمرها از یک کنسول دارند، موجب می‌شود که برای هر فرد مزایا و معایب آن‌ها راحت‌تر به چشم بیاید. اگر بحث فقط محدود به مسائل مالی شود، دستگاه دیجیتالی و جمع‌وجور ساخته شده توسط مایکروسافت بدون تردید بهترین گزینه است. اما اگر دوست دارید یک کنسول دیسک‌خور داشته باشید یا می‌خواهید بازی‌های نسل نهم را به بهترین شکل تجربه کنید، کنسول سونی قطعا انتخاب بهتری خواهد بود. انتخاب پلی استیشن 5 صرفا به شما رزولوشن 4K و نرخ فریم بالاتر را نمی‌دهد، بلکه با تهیه آن می‌توانید از قابلیت‌های فوق‌العاده دسته دوال سنس (DualSense) و صدای سه بعدی هم بهره‌مند شوید.

البته در سوی دیگر ایکس باکس سری اس هم می‌تواند دسترسی به صدها بازی را برای شما امکان‌پذیر کند. همچنین قابلیت‌هایی نظیر Quick Resume و سرعت بارگذاری بالای بازی‌ها هم در این دستگاه وجود دارد که می‌تواند تجربه‌ای قابل قبول را برای‌تان به ارمغان آورد. همچنین سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) خود به تنهایی هم قادر است نظر گیمرها را جلب کند. مخصوصا به خاطر باز‌ی‌های فوق‌العاده‌ای که در اختیار گیمرها می‌گذارد و امکان این را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند بازی‌های فوق‌العاده‌ای را در روز عرضه تجربه کنند.

تفاوت ایکس باکس سری اس با PS5 از نظر قیمت

کنسول بازی ps5 در تاریخ 12 نوامبر 2020 به بازار عرضه شد. ایکس باکس سری اس محصول دیگری بود که هم‌زمان با پرچم‌دار مایکروسافت، یعنی ایکس باکس سری ایکس، تقریبا 2 روز پیش از عرضه ps5 راهی بازار شده بود. قیمت این کنسول ها از زمان عرضه تاکنون تغییر چندانی نداشته و Xbox Series S هنوز هم ارزان‌قیمت‌ترین کنسول نسل نهمی بازار به حساب می‌آید. قیمت این دستگاه 300 دلار است، در حالیکه PS5 برچسب قیمتی 500 دلاری دارد.

برای علاقمندان به بازی که می خواهند با یک هزینه اقتصادی و مناسب دست به تجربه بازی های نسل جدید بزنند، اختلاف قیمت 200 دلاری این دو محصول می تواند عاملی تاثیر‌گذار برای انتخاب ایکس باکس سری s باشد. اما اگر اولویت شما کیفیت گرافیک و تجربه کاربری بهتر است قطعا پرداخت این هزینه بیشتر برای خرید پلی استیشن 5 کاملا منطقی خواهد بود.

 

انواع مدل های ایکس باکس را می توانید از تکنولایف تهیه کنید.

 

مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5 از نظر مشخصات فنی

مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5، از قیمت تا کیفیت و گرافیک!

از نظر قدرت خام دستگاه، پلی استیشن 5 بدون تردید از رقیب خود قدرتمندتر است. این امر از نظر فنی واضح است و در مقایسه کیفیت ایکس باکس سری اس با PS5 باید گفت که اگر گیمرها مدتی روی هر دوی آن‌ها بازی‌ها را تجربه کنند، به سرعت متوجه تفاوت‌شان می‌شوند. در واقع کنسول ایکس باکس سری اس در واقع طوری طراحی شده که نسخه‌ای ضعیف‌تر از ایکس باکس سری ایکس باشد و در نتیجه داشتن قدرت کم‌تر نسبت به PS5 هم چیز تعجب‌برانگیزی نیست. اگرچه روی هر دو کنسول از پردازنده 8 هسته‌ای AMD Zen 2 استفاده شده است. در ادامه می توانید مشخصات فنی پلی استیشن ۵ را مشاهده کنید:

  • پردازنده مرکزی: مدل شخصی‌سازی شده تراشه هشت هسته‌ای و 3.5 گیگاهرتزی (فرکانس متغیر) AMD Ryzen Zen 2
  • پردازنده گرافیکی: 3 ترافلاپس | فرکانس متغیر | تا حداکثر 2.23 گیگاهرتز
  • رم: 16 گیگابایت GDDR6
  • نرخ فریم: تا 120 فریم بر ثانیه
  • رزولوشن: تا 8K
  • دیسک نوری: Ultra HD Blu-ray
  • حافظه داخلی: 825 گیگابایت NVMe SSD

 

انواع کنسول بازی پلی استیشن5 را با بهترین قیمت از تکنولایف بخرید: قیمت ps5

 

تجربه بازی بهتری با کنترلرهای دوال سنس پلی ps5

یکی از مواردی که در مشخصات فنی چندان به چشم نمی‌آید ولی واقعا در تجربه گیمرها تاثیر می‌گذارد، کنترلر دوال سنس پلی استیشن 5 است که می‌تواند جذابیت بازی‌ها را برای‌تان دو چندان کند. این دسته دارای قابلیت پاسخ هپتیک بوده، از تریگرهای تطبیق‌پذیر بهره می‌برد و دارای میکروفون و بلندگوی داخلی هم هست. گیمرهایی که هدست ندارند به لطف این کنترلر می‌توانند بدون دردسر با دوستان‌شان مکالمه صوتی برقرار کنند. موتور صوتی Tempest 3D هم شما را با تکنولوژی صدا فراگیر محیط آشنا خواهد کرد که می‌تواند حسابی نظرتان را جلب کند.

این تکنولوژی حالا روی اسپیکرها هم می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و نیاز نیست حتما برای تجربه آن از هدست استفاده کنید. تمامی این قابلیت‌ها را می‌تواند در بازی‌های فرست پارتی (First Party) شرکت سونی تجربه کرد. مثلا بازی Astro’s Playroom که به صورت پیش‌فرض روی تمام کنسول‌های PS5 نصب شده است، می‌تواند گیمرها را با تمام قابلیت‌های خاص این دستگاه آشنا کند.

 

انواع دسته ps5 را می توانید از تکنولایف بخرید

 

مقایسه گرافیک و رزولوشن تصاویر

از این نظر باید در مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5 اشاره کنیم که کنسول ساخته شده توسط مایکروسافت بیش‌تر به یک ارتقا معمولی نسبت به کنسول ایکس باکس وان شباهت دارد. البته Xbox Series S با این حال می‌تواند تمامی بازی‌هایی که روی نسخه بالارده عرضه می‌شوند را اجرا کند؛ البته این در این دستگاه شما محدود به رزولوشن 1440p خواهید شد و شاید هم بتوانید برخی از آثار را روی حالت 4K تجربه کنید. مثلا بازی Ori and the Will of the Wisps روی رزولوشن 4K اجرا می‌شود، اما این چیزی نیست که در بسیاری از آثار دیگر شاهدش باشیم. در حقیقت در مقایسه گرافیک ایکس باکس سری اس با PS5 باید بگوییم که کنسول سونی بدون شک برنده رقابت است.

حتی دارندگان کنسول ایکس باکس وان ایکس هم شاید تهیه Xbox Series S را یک تنزل برای خود قلمداد کنند، چرا که دستگاه خودشان قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K را دارد. اما در سوی دیگر کنسول ارزان‌قیمت نسل نهمی مایکروسافت از قابلیت FPS Boost بهره می‌برد. به لطف این ویژگی، بازی‌هایی که دارای قابلیت Backward Compatibility هستند، نرخ فریم بالاتری را ارائه خواهند داد، می‌توانند خروجی 120 هرتزی را ارائه دهند و از ری‌تریسینگ (Ray-Tracing) بهره ببرند. همچنین به لطف NVMe SSD زمان بارگذاری در بازی‌های موجود در کنسول‌های نسل جدید بسیار کم‌تر است. در ادامه مشخصات فنی ایکس باکس سری اس را برای‌تان آورده‌ایم:

  • پردازنده مرکزی: مدل شخصی‌سازی شده تراشه هشت هسته‌ای و 7 نانومتری AMD با فرکانس 3.6 گیگاهرتزی (3.4 گیگاهرتز با SMT)
  • پردازنده گرافیکی: 4 ترافلاپس | 1.550 گیگاهرتز
  • رم: 10 گیگابایت GDDR6
  • نرخ فریم: تا 120 فریم بر ثانیه
  • رزولوشن: 1440p با قابلیت افزایش ابعاد تا 4K
  • دیسک نوری: ندارد
  • حافظه داخلی: 512 گیگابایت NVMe SSD

 

 

حافظه داخلی ps5 در مقابل ایکس باکس سری اس

یکی از نکات مهم در مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5 این است که کنسول مایکروسافت حافظه داخلی 512 گیگابایتی دارد که برای بازی‌های جدید حسابی کم بوده و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای اکثر گیمرها باشد. مثلا نصب بازی GTA V در کنار جدیدترین نسخه از مجموعه Call of Duty می‌تواند تا حد زیادی حافظه داخلی کنسول‌تان را پر کند. برای رفع این مشکل یا باید به سراغ خرید حافظه داخلی از نوع SSD رفت یا هارد اکسترنال تهیه کرد. تعویض SSD می‌تواند برای بعضی از گیمرها دردسرساز باشد و قیمت بالای این حافظه‌های داخلی و هاردهای اکسترنال هم می‌تواند باعث شود کاربران به این فکر کنند که به جای Xbox Series S می‌توانند به سراغ Xbox Series X بروند.

با این وجود باید بگوییم که هاردهای اکسترنال ارزان‌قیمتی هم در بازار وجود دارند که می‌توانند کارتان را راه بیندازند. روی این هاردها هم می‌توان بازی‌های نسل جدید را اجرا کرد، اما دیگر خبری از بارگذاری سریع نخواهد بود. قابلیت قراردادن بازی‌ها در حافظه اکسترنال در ابتدای عرضه برای کاربران پلی استیشن 5 وجود نداشت، اما سونی پس از مدتی با انتشار به‌روزرسانی سیستم اوضاع را تغییر داد. البته باید اشاره کنیم که اگر یک تجربه بدون نقص روی ایکس باکس سری اس یا PS5 می‌خواهید، باید بازی‌ها را روی حافظه داخلی اجرا کنید.

 

 

وزن و ابعاد کنسول

یک بخش وجود دارد که در مقایسه ی ایکس باکس سری اس با PS5 کنسول مایکروسافت در آن پیروز بلامنازع است؛ آن هم چیزی نیست جز اندازه دستگاه. اگرچه پلی استیشن 5 طراحی جذابی دارد، اما در لیست سنگین‌ترین کنسول‌های سونی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در صورتی که Xbox Series S کوچک‌ترین کنسول ساخته شده توسط مایکروسافت به حساب می‌آید. در نتیجه قرار دادن این دستگاه در مکان‌های مختلف اتاق راحت‌تر بوده و جابه‌جا کردن‌اش هم دردسر کمتری دارد.

مقایسه ایکس باکس سری S با PS5 از نظر بازی‌ها

مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5، از قیمت تا کیفیت و گرافیک!

شاید بحث بازی‌ها تا حد زیادی سلیقه‌ای باشد. اما بیایید با هم در مقایسه مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5 به سراغ نکاتی برویم که تاثیر مهمی روی تجربه‌تان می‌گذارند و اهمیت قابل توجهی دارند. اولین نکته این است که ما در این مقاله در حال مقایسه‌ی کنسولی دیجیتالی با دستگاهی هستیم که نسخه دیسک‌خور آن نیز قابل خرید است. احتمالا کاربرانی که به سراغ Xbox Series S می‌روند، اشتراک گیم پس را هم تهیه خواهند کرد؛ چرا که این هزینه‌ای که برای اشتراک پرداخت می‌کنید حسابی ارزشمند است و موجب می‌شود بتوانید به صدها بازی مختلف دسترسی داشته باشید. حتی بازی‌های انحصاری مایکروسافت هم در روز اول عرضه در دسترس مشترکین سرویس گیم پس قرار می‌گیرند. کاربران با خرید اشتراک Xbox Game Pass Ultimate می‌توانند بازی‌ها را به راحتی دانلود کرده و حتی از طریق فضای ابری آن‌ها تجربه کنند.

هرچند اگر بیش‌تر به دنبال تجربه بازی‌های بزرگ و پرخرج هستید، آثاری نظیر Demon’s Souls، Returnal یا Ratchet & Clank: Rift Apart را روی کنسول به جز پلی استیشن 5 نمی‌توانید تجربه کنید. البته سونی اخیرا سعی کرده برخی از بازی‌های بزرگ‌اش را در دسترس کاربران پلی استیشن 4 هم قرار دهد، اما آثاری نظیر Horizon Forbidden West و Gran Turismo 7 ثابت کرده‌اند که تجربه این بازی‌ها در این دو کنسول اصلا شبیه به هم نیست.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین بازی های ps5

 

البته نباید فراموش کرد که بازی‌های انحصاری PS5 هزینه زیادی هم روی دست‌تان می‌گذارد. چرا که این آثار معمولا با قیمتی کمتر از 70 دلار راهی بازار نمی‌شوند. البته راه‌های برای کم‌تر کردن هزینه‌ها وجود دارد. مثلا اجاره بازی یکی از راه‌ها است. همچنین می‌توانید حواس‌تان را جمع کرده و در زمان مناسب از تخفیف‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها برای کسانی که نسخه PS4 یک بازی را دارند قابلیت ارتقا رایگان ارائه داده‌اند و برخی از استودیوها نیز با قیمت بسیار کمی این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در مقایسه ایکس باکس سری S با PS5 باید بگوییم که مایکروسافت با سیستم Smart Delivery این امر را بهتر مدیریت کرده است.

علی‌رغم این که شما روی ایکس باکس می‌توانید بازی‌های چهار نسل اخیر را تجربه کنید و سیوهای‌تان هم بدون مشکل جابه‌جا می‌شوند، اما عدم عرضه بازی‌های بزرگ و انحصاری یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف در کنسول‌های مایکروسافت به حساب می‌آید. البته با توجه به این که قرارداد اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) با مایکروسافت در حال تکمیل است، به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده احتمالا شاهد تغییرات زیادی باشیم. همچنین سرویس گیم پس هم در این موضوع بی‌تاثیر نیست و همین حالا هم زمزمه‌ها درباره اضافه شدن فرنچایز کالاف دیوتی باعث شده کاربران بیش‌تری به سمت این سرویس اشتراکی کشیده شوند.

جمع‌بندی

در مقایسه ی ایکس باکس سری اس با PS5 باید بگوییم که انتخاب مناسب بین این دو به سلیقه و نیازهای شخصی خودتان بستگی دارد. اما مشخصا Xbox Series S در این مقایسه از نظر قیمت و اندازه برنده است. البته با خرید این دستگاه باید حق اشتراک سرویس گیم پس را حتما تهیه کنید و حواس‌تان هم باید به حافظه داخلی دستگاه باشد. از سوی دیگر کنسول پلی استیشن 5 با این که گران‌تر و سنگین‌تر است، به لطف قابلیت‌ها و قدرت زیادش به معنای واقعی شما را با نسل جدید بازی‌های ویدیویی همراه می‌کند. بهره‌مندی از کنترلر دوال سنس هم تجربه‌ای عالی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد و بازی‌های انحصاری آن از دیگر مواردی است که می‌تواند باعث شود سنگینی ترازو به سمت ساخته‌ی سونی سنگین‌تر شود.

این بود مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره این دو کنسول چیست؟ شما چه معیارهایی را در انتخاب موثر می‌دانید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/xbox-series-s-vs-ps5/
ads
ads