داغ ترین ها :
فر گازی بهتر است یا فر برقی؟

فر گازی بهتر است یا فر برقی؟

اگر قصد تهیه فر دارید؛ اما نمی‌دانید که فر برقی بهتر است یا فر گازی در این مقاله از تکنولایف قصد داریم تا به مقایسه ویژگی‌ها و نحوه کارکرد فر برقی و گازی بپردازیم.

 

قیمت انواع اجاق گاز و فر در تکنولایف: خرید فر و اجاق گاز

فر برقی یا گازی برقی؟

اگر مسئله اینجاست که فر برقی بهتر است يا گازي پس باید اول با ویژگی‌های هر دو فر آشنا باشیم تا در نهایت بتوانیم کامل‌ترین مقایسه و بهترین جواب را در دست‌هایمان داشته باشیم.

فر برقی چیست و عملکرد آن چگونه است؟

فر برقی دستگاهی است که در ساخت آن از چندین المنت جهت ایجاد گرما استفاده شده است. فرهای برقی با توجه به تعداد المنت و جایگاه قرارگیری آن‌ها به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که قیمت متفاوتی هم دارند. برای مثال بعضی از فرهای برقی فقط دارای 2 یا 3 المنت در قیمت پایین هستند و گرما بیشتر از سمت پایین به غذا می‌رسد؛ اما مدل دیگری هم داریم که در بالا و پایین المنت‌ها قرار دارند که در این فرهای برقی به کمک ترموستات قرار گرفته گرما به صورت یکنواخت به غذا انتقال پیدا می‌کند و دما از یک ثانیه‌ای به بعد در هر نقطه از فر برقی یکسان است که این از مزایای پخت و پز با فر برقی است.
علاوه‌بر ترموستات‌ها که به یکسان شدن دما کمک می‌کند، وجود فن در فر برقی هم باعث می‌شود تا هوای گرم به گردش دربیاید و هیچ قسمتی از غذا نسوزد یا قسمت‌هایی از غذا که در مجاورت مستقیم المنت هم نیستند، به طور کامل پخته شوند.
فر برقی به نام فر توکار هم معروف است، زیرا به صورت توکار درون کابینت یا دیوار آشپزخانه قرار می‌گیرد.

فر گازی چیست و نحوه کار فر گازي چگونه است؟

فر گازی به دو صورت فر داخل گاز و فر مبله در بازار وجود دارد. فر گازی برقی مبله خودش به تنهایی ابعادی برابر با یک گاز دارد و برای افرادی که در طول روز بیشتر از بقیه غذاهای نیازمند فر یا کیک و شیرینی می‌پزند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. فر گازي برای روشن شدن نیاز دارد تا به لوله کشی گاز شهری وصل شود، به همین دلیل اگر قصد استفاده از فر گازی جدا از اجاق گاز دارید، باید شیر گاز جداگانه هم داشته باشید؛ البته اگر الان برای شما سوال ایجاد شده که پس اگر فر گازی با گاز کار می‌کند، چرا باید سیم برق هم داشته باشد و به نام فر گازی برقی هم به فروش برسد، که جواب درست به این صورت است که برای روشن شدن چراغ‌های درون فر یا سیستم اتوماتیک برخی از مدل‌ها نیاز به برق شهری وجود دارد و باید علاوه‌بر شلنگ گاز، سیم برق هم داخل دو شاخه پریز قرار بگیرد.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید اجاق گاز

 

فر برقی بهتر است یا فر گازی؟ (مزایا و معایب فر برقی و گازی)

ابتدا با مزایا و معایب فر برقی شروع می‌کنیم و در ادامه ویژگی‌های فر گازی را بسط می‌دهیم تا در قسمت بعدی بهترین جمع‌بندی را برای این مقایسه داشته باشیم.

مزایای فر برقی

  • معمولا فرهای برقی ابعاد جمع‌وجورتری دارند و برای افرادی که آشپزخانه کوچک و اجاق گاز رومیزی دارند، بهترین گزینه محسوب می‌شود.
  • فر برقی بر خلاف مایکروویو غذا را با اشعه گرم نمی‌کند و گرمای فر برقی حاصل از داغ شدن المنت‌ها است.
  • فرهای برقی معمولا از تکنولوژی آب کردن یخ مواد غذایی پشتیبانی می‌کنند، به همین دلیل با استفاده از یخ زدایی می‌تواند روی زمان پخت و گرم کردن مواد غذایی تاثیر بالایی بگذارد؛ به همین دلیل استفاده از فر برقی برای افرادی که زمان کوتاهی برای پخت و پز دارند؛ گزینه مناسبی محسوب می‌شود.
  • درجه حرارت در فرهای برقی می‌تواند بیشتر از فرهای گازی تغییر کند.
  • قنادها و شیرینی پزهای خانگی که همواره در تلاش برای ترد کردن و حجم دادن به شیرینی و دسر خود هستند، معمولا ترجیح می‌دهند که از فر برقی استفاده کنند تا مواد پف و حجم بیشتری داشته باشند و تردی آن‌ها بیشتر به چشم بیاید.
  • تمیز کردن فرهای برقی به این صورت است که تا 50 درصد توسط خود دستگاه تمیز می‌شود؛ در واقع مدل‌هایی هستند که به قابلیت تمیز کنندگی خودکار مجهز شده‌اند و از این نظر شما می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید و کمتر خسته شوید.
  • تنوع مدل‌های پخت در فر برقی بیشتر است. فر برقی کلیدها و گزینه‌های متنوع‌تری برای پخت دارد.

معایب فر برقی

  • فر برقی یکی از لوازم آشپرخانه گران قیمت در این دوران محسوب می‌شود.
  • اگر فر برقی دچار نقص فنی شود، مستلزم خرج بیشتری است.
  • برای تعمیر فر برقی باید در جست‌وجو قطعات دیجیتال باشید که نسبت به فر گازی متخصصین کمتری بر این امر اشراف دارند.
  • در کشور ایران هزینه مصرف برق از هرینه مصرف گاز بیشتر است، پس به صرفه است که در صورت استفاده مداوم حتی در ساعات اوج مصرف از فر برقی کمتر استفاده کنید.
  • اگر برق قطع شود، فرآیند پخت متوقف می‌شود که احتمال این اتفاق در تابستان بسیار زیاد است.

مزایای فر گازی

  • فر گازی پس از روشن شدن به سرعت داغ می‌شود و بعد از خاموش شدن هم با سرعت بیشتری سرد می‌شود.
  • خطر اتصالی و آتش سوزی در فر گازی کمتر است.
  • قیمت فر گازی کمتر است و هزینه کمتری برای تعمیر آن باید پرداخت.
  • فر گازی برای پخت غذا بهتر است زیرا غذا کمتر خشک می‌شود و رطوبت مواد غذایی به طور نسبی حفظ می‌شود.
  • قبض گاز در خانه‌های ایرانی کمتر از قبض برق است.

معایب فر گازی

  • احتمال آتش سوزی در فر گازی بیشتر است.
  • تنوع برنامه‌ها و قابلیت‌های فر گازی کمتر از فر برقی است.
  • کنترل سخت‌تر دما در فر گازی
  • برای روشن کردن فر گازی قدیمی باید شعله به صورت مستقیم و دستی روی ترموکوبل قرار بگیرد و به تازگی در فرهای گازی جدید قابلیت جرقه زدن قرار گرفته است.
  • در بعضی از مدل‌ها المنت‌های بالا و پایین فر گازی به طور یکسان روشن نمی‌شوند.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین برند فر توکار

 

نتیجه نهایی مقایسه فر گازی بهتر است یا فر برقی

پیش از این که اقدام به خرید و استفاده از فر کنید تا به سوال فر برقي بهتر است يا گازي در ذهن خود جواب دهید، باید ابتدا میزان کارکرد و نیاز خود را به فر مشخص کنید تا در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید. پس ابتدا به سوال‌های زیر پاسخ دهید.

  • آیا شغل شما در ارتباط با استفاده از فر است؟

اگر جواب شما بله است، پس در نظر داشته باشید که قناد هستید یا آشپز؛ زیرا نحوه غذای خروجی در فر گازی با فر برقی متفاوت است. اگر قناد هستید و به پف کردن مواد نیاز دارید، بهتر است به خرید فر برقی روی بیاورید. اگر آشپز هستید و خشک شدن غذا برای شما ضرر محسوب می‌شود؛ پس بهتر است تا به فکر خرید فر گازی باشید.

  • آیا در طول روز ساعت‌های زیادی را با فر کار دارید؟

در صورتیکه جواب بله است، باید بدانید که هزینه برق گران‌تر از گاز است و در تابستان‌ها ممکن است با مشکل قطعی برق مواجه شوید. اگر هزینه قابل پرداخت برای شما اهمیت دارد و دچار محدودیت هستید، در این صورت معمولا در میان فرهای گازی مدل‌های ارزان قیمت‌تر بیشتر قرار دارند و دست شما برای انتخاب بازتر است.

سخن آخر

انتخاب فر برقی یا گازی برقی دقیقا یکی از همان دسته چالش‌هایی است که معمولا افراد با آن‌ها مواجه می‌شوند و برای پیدا کردن جواب درست سایت‌ها را بالا و پایین می‌کنند؛ به همین دلیل ما در این مقاله از تکنولایف این دو محصول را به طور جامع مقایسه کردیم. اگر مشکلی برای پرداخت قبض‌های برق ندارید و برای پخت شیرینی و کیک قصد دارید تا از روش‌های پخت متنوع استفاده کنید یا خشک شدن مواد ضرری به مزه و طعم غذا و شیرینی وارد نمی‌کند، پس بهتر است از فر برقی استفاده کنید؛ اما درصورتیکه، قیمت و هزینه‌های پرداختی برای شما ملاک است، بیشتر آشپزی می‌کنید و حفظ رطوبت غذا هم در زمان پخت برای شما اهمیت دارد، فر گازی گزینه بهتری است.

پرسش‌های متداول

سرعت پخت با فر گازی بیشتر است یا فر برقی؟

فر گازی زودتر گرم می‌شود، اما برای پخت غذا دارای قابلیت‌ها و گزینه‌های متنوع به اندازه فر برقی نیست.

برای پخت شیرینی فر گازی بهتر است یا فر برقی؟

برای شیرینی فر برقی بهتر است؛ اما برای غذا فر گازی بهتر است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%81%d8%b1-%da%af%d8%a7%d8%b2%db%8c-%db%8c%d8%a7-%d9%81%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d9%82%db%8c/
ads
ads