داغ ترین ها :
کالیبره کردن باتری لپ تاپ چیست و چگونه انجام می شود؟

کالیبره کردن باتری لپ تاپ چیست و چگونه انجام می شود؟

ممکن است شما نیز هنگام کار کردن با لپ‌تاپ با مشکلاتی مانند تمام شدن ناگهانی باتری مواجه شده باشید. بدون باتری کار کردن با لپ تاپ علنا غیر ممکن می‌شود و خراب شدن و تمام شدن ناگهانی باتری لپ تاپ می‌تواند موضوع آزاردهنده‌ای تلقی شود. هرچقدر هم از باتری لپ تاپ درست استفاده کنید به مرور ضعیف می‌شود و ظرفیت آن کاهش می‌یابد. با استفاده از کالیبره کردن باتری لپ تاپ می‌توانید کمی مدت زمان نگهداری شارژ را بالاتر ببرید.

 

فروشگاه تکنولایف بالاترین تنوع قیمت و سخت افزار لپ تاپ را به شما پیشنهاد می‌کند: خرید لپ تاپ

چرا کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ ضروری است؟

اگر قصد دارید که از باتری لپ‌تاپ‌ خود به درستی مراقبت کنید باید نکاتی را رعایت کنید. برای مثال باید اجازه دهید گاهی باتری کم شود و سپس آن را شارژ بزنید؛ همچنین هنگام شارژ شدن از لپ تاپ استفاده نکنید. درست شارژ کردن و چرخه شارژ منظم داشتن عمر باتری لپ تاپ را افزایش می‌دهد. کالیبره کردن باتری عمر باتری بیشتری را در اختیار شما قرار نمی‌دهد؛ اما تخمین دقیق‌تری از میزان باتری باقیمانده دستگاه شما ارائه می‌دهد.

چند وقت یکبار باید باتری لپ تاپ را کالیبره کرد؟

افرادی که در زمینه تکنولوژی تخصص دارند اعلام کرده‌اند که بهتر است باتری لپ‌تاپ را سه ماه یکبار کالیبره کنید. این موضوع کمک می‌کند خوانش باتری شما دقیق باشد. کالیبره کردن باتری لپ تاپ موضوع خیلی مهمی نیست و حتما نباید این کار را انجام دهید؛ اما اگر باتری لپ تاپ را به طور منظم کالیبره نکنید ممکن است با نشان دادن درصد شارژ کافی نیز به طور ناگهانی خاموش شود.

دانستن این موضوع نیز خالی از لطف نیست که برخی از دستگاه‌های مدرن اصلا نیازی به کالیبراسیون باتری ندارند. برای مثال، اپل کالیبراسیون باتری را برای مک‌های قدیمی‌تر با باتری‌های قابل تعویض توسط کاربر توصیه می‌کند؛ اما می‌گوید که برای مک‌های جدیدتر این کالیبراسیون لازم نیست.

روش کالیبره کردن باتری لپ تاپ

با استفاده از این روش بدون نیاز به ابزار یا برنامه خاصی می‌توانید به راحتی باتری لپ تاپتان را کالیبره کنید.

  • لپ‌تاپ را به شارژ وصل کنید و صبر کنید باتری آن کاملا پر شود و درصد شارژ آن به 100 درصد برسد.
  • بدون اینکه شارژر را از لپ تاپ جدا کنید 2 ساعت لپ تاپ را بعد از شارژ کامل رها کنید. با این روش اجازه می‌دهید تا در صورت داغ بودن باتری سرد شود.
  • در این مرحله به بخش power management settings لپ‌تاپ رفته و تنظیمات آن را طوری قرار دهید که با داشتن شارژ 5 درصد به حالت Hibernet برود. برای دسترسی سریع به این تنظیمات مراحل زیر را دنبال کنید:

Control Panel > Hardware and Sound > Power Options > Change plan settings > Change advanced power settings

  • برای گذاشتن میزان درصد باتری روی 5 درصد پس از طی مسیر فوق در قسمت Battery از طریق گزینه Critical battery action به سراغ منوی Critical battery level بروید و میزان درصد باتری را روی کمترین حالت بگذارید. (برخی لپ‌تاپ‌ها 5 درصدی نیستند و کمترین میزان باتری آن‌ها 7 یا 10 درصد است به هر حال روی کمترین مقداری که وجود دارد آن را تنظیم کنید.)
  • پس از اعمال تنظیمات فوق لپ‌تاپ را از برق بکشید و تا زمانی که به صورت خودکار لپ تاپ به حالت Hibernate می‌رود صبر کنید.

نکته: توجه داشته باشید که حالت ذخیره انرژی برای دستگاهتان فعال نباشد. در صورت فعال بودن تخلیه باتری به درستی انجام نخواهد شد. برای غیرفعال کردن و مدیریت حالت ذخیره انرژی مسیر زیر را طی کنید:

Control Panel > Hardware and Sound > Power Options > Change plan settings.

  • پس از اینکه لپ تاپ به صورت خودکار به حالت Hibernate رفت 5 ساعت یا کمی بیشتر آن را در همان حالت رها کنید.
  • پس از گذشت 5 ساعت کامپیوتر خود را دوباره به پریز وصل کرده و آن را تا 100 درصد شارژ کنید. در این مرحله می‌توانید در صورتی که با لپ تاپ کاری دارید انجام دهید.

پس از شارژ شدن کامل باتری لپ‌تاپتان به درستی کالیبره شده است و از این به بعد به طور دقیق‌تری درصد باتری را نمایش خواهد داد و شاهد خاموش شدن‌های یهویی دستگاه نخواهید بود. مزیت اصلی کالیبراسیون این است که با طی کردن کامل مراحل آن یکبار به کلی شارژ لپ تاپ را تخلیه می‌کنید سپس مجدد آن را کامل شارژ می‌کنید. وقتی این چرخه شارژ کامل را پشت سر گذاشتید عملکرد باتری بهبود خواهد یافت.

 

از کجا بفهمیم باتری لپ تاپ چند سلولی است؟
سلول باتری لپ تاپ

کالیبره کردن لپ تاپ ایسوس

برای کالیبره کردن لپ تاپ ایسوس مراحل زیر را دنبال کنید. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که در مدل‌های جدید نیازی به این کار نیست:

  • ابتدا باتری لپ تاپ را تا 100 درصد شارژ کنید و حداقل دو ساعت بعد از شارژ شدن نیز آن را از برق نکشید.
  • لپ تاپ را خاموش کنید و مجددا روشن کنید. قبل از بالا آمدن ویندوز با فشار دادن یک کلید خاص مانند F2، Del، Esc به تنظیمات BIOS یا UEFI دسترسی پیدا کنید. این کلید می‌تواند بسته به مدل‌ لپ تاپ متفاوت باشد.
  • هنگامی که وارد تنظیمات BIOS/UEFI شدید باید دنبال گزینه‌ای در رابطه با باتری یا کالیبراسیون باتری باشید. محل قرارگیری این گزینه در مدل‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.
  • گزینه battery calibration یا learning mode را فعال کنید سپس تنظیمات را ذخیره کرده و از این بخش خارج شوید.
  • از لپ تاپ تا زمان تمام شدن باتری آن استفاده کنید و صبر کنید تا به طور کامل خاموش شود.
  • پس از اینکه لپ تاپ به طور کامل خاموش شد مجددا آن را به شارژ وصل کنید و بدون روشن کردن آن صبر کنید تا درصد شارژ به ۱۰۰ برسد. پس از اینکه باتری به طور کامل شارژ شد فرآیند کالیبراسیون به اتمام رسیده است.

توجه داشته باشید که کالیبراسیون باتری برای همه مدل‌های لپ تاپ نیاز نیست و برخی از لپ تاپ‌ها و سیستم عامل‌های جدید دارای سیستم‌های مدیریت باتری پیشرفته هستند که ممکن است فرآیند کالیبراسیون را غیر ضروری کند. علاوه بر این، انجام کالیبراسیون باتری به طور مکرر می‌تواند طول عمر باتری را کاهش دهد.اگر مطمئن نیستید که لپ تاپ ASUS شما از کالیبراسیون باتری پشتیبانی می‌کند یا نه به سایت محصول یا دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

لپ‌تاپ‌های ایسوس برنامه‌ای اختصاصی برای کالیبراسیون باتری ندارند. کالیبراسیون باتری معمولاً از طریق تنظیمات BIOS یا UEFI انجام می‌شود و ممکن است در هر مدلی متفاوت باشد؛ همچنین لپ‌تاپ‌های جدید با باتری لیتیوم یونی نیازی به کالیبراسیون ندارند.

نرم افزار کالیبره کردن باتری لپ تاپ

برنامه‌های جانبی کالیبراسیون باتری لپ‌تاپ ابزاری برای بررسی سلامت باتری و بهینه‌سازی آن هستند. وای‌فای، بلوتوث، فرآیندهای CPU پس‌زمینه و بسیاری موارد دیگر می‌توانند بر عملکرد باتری تأثیر بگذارند بدون اینکه شما حتی متوجه شوید. با استفاده از نرم افزار کالیبره کردن باتری لپ تاپ می‌توانید تمامی این عملکردهایی را که روی باتری تاثیرگذارند را نیز بررسی کنید.

نرم افزار کالیبره کردن باتری لپ تاپ لنوو

با استفاده از نرم افزار energy manager می‌توانید باتری لپ تاپ لنوو را کالیبره کنید. به این نکته توجه داشته که این برنامه اختصاصی برای لنوو طراحی شده و روی لپ‌تاپ‌های دیگر از آن استفاده نکنید.

  • برنامه Energy Manager را دانلود کرده و روی سیستم نصب کنید.
  • توجه داشته باشید که تا اتمام مراحل کالیبره کردن لپ‌تاپ باید آن را به شارژ وصل کنید؛ همچنین هنگام انجام تمامی مراحل از لپ تاپ استفاده نکنید.
  • در منوی اصلی برنامه گزینه‌ای وجود دارد که آیکون آن سه خط موازی است. روی آن بزنید و به مرحله بعدی بروید.
  • در این پنجره روی گزینه Gauge Reset بزنید سپس پاپ آپی مبنی بر اینکه عملیات کالیبراسیون چندین ساعت زمان می‌برد برایتان ظاهر می‌شود روی Ok بزنید.
  • پس از زدن روی گزینه Ok عملیات آغاز می‌شود و تا پایان روند کار آن لپ تاپ را از برق نکشید و از آن استفاده نیز نکنید.

 

بهترین لپ تاپ بازار ایران در حال حاضر کدام است؟
بهترین مدل لپ تاپ

 

جمع‌بندی

کالیبره کردن باتری لپ تاپ به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق‌تر و بهتری از میزان شارژ دستگاه و سلامت باتری آن داشته باشید. لپ‌تاپ‌های قدیمی نیاز دارند تا چند ماه یکبار این کار را برای داشتن سلامت باتری انجام دهید و لپ‌تاپ‌های جدید نیز بستگی به سازنده دارد؛ اما اکثر آن‌ها نیازی به این موضوع ندارند. در این مقاله روش کالیبره کردن باتری لپ تاپ را به طور کامل توضیح دادیم.

سوالات متداول

برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ اچ پی باید چه اقداماتی انجام داد؟

کالیبره کردن اکثر مدل‌های لپ تاپ روش یکسانی دارد و برای این کار موارد گفته شده در مقاله را به دقت انجام دهید.

چند وقت یکبار باید باتری لپ تاپ را کالیبره کرد؟

بهتر است باتری لپ‌تاپتان را هر سه ماه یکبار کالیبره کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%a9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d9%87-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be/
ads
ads