داغ ترین ها :
مقایسه گلکسی واچ 5 و اپل واچ 8

مقایسه گلکسی واچ 5 و اپل واچ 8

گلکسی واچ ۵ و اپل واچ سری ۸ از جمله بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار به شمار می‌روند. ساعت‌هایی که طرفداران خاص خود را دارند. در این مطلب به مقایسه این محصول پرداختیم.

گلکسی واچ 5

گلکسی واچ ۵

اپل واچ سری 8

اپل واچ ۸

گلکسی واچ 5

گلکسی واچ ۵

امتیاز

8
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
8.0
باتری :
8.0
اسپیکر :
8.0
رابط کاربری :
8.0
عملکرد :
8.0

نقاط قوت

  • برخورداری از استانداردهای محافظتی نظامی
  • عملکرد مناسب باتری
  • سیستم عامل Wear OS با ویژگی‌های جذاب
  • پشتیبانی از شارژ سریع

نقاط ضعف

  • کمی بزرگ
  • سازگاری کامل تنها با گوشی‌های اندرویدی مخصوصا گوشی‌های سامسونگ

اپل واچ سری 8

اپل واچ ۸

امتیاز

8
طراحی :
8.0
صفحه نمایش :
8.5
باتری :
7.0
اسپیکر :
8.0
کیفیت ساخت :
7.5
رابط کاربری :
8.5
عملکرد :
8.0

نقاط قوت

  • صفحه نمایش با کیفیت و فوق‌العاده درخشان
  • عملکرد عالی
  • پشتیبانی از ویژگی تشخیص تصادف

نقاط ضعف

  • سازگاری تنها با پلتفرم iOS
  • قیمت بالا
  • عملکرد باتری ظعیف

اگر ساعت پرچمدار بخواهید احتمالا نهایتا به دو برند اپل و سامسونگ خواهید رسید و باید بین این دو غول آمریکایی و کره‌ای یکی را انتخاب کنید. گلکسی واچ 5 و اپل واچ سری 8 جدیدترین ساعت‌های پرچمدار این دو برند بزرگ هستند و به همین جهت در ادامه قصد داریم به مقایسه اپل واچ 8 و گلکسی واچ 5 بپردازیم تا مشخص شود کدام مدل ارزش خرید بالاتری دارد.

 

خرید اپل واچ 8 در تکنولایف: قیمت اپل واچ سری 8

نگاهی به تاریخچه اپل واچ و گلکسی واچ

اپل واچ‌ چندین سال است که در زمینه ساعت‌های هوشمند برند اول است و هر سال فروش بالایی را تجربه می‌کند. سامسونگ از چند سال قبل به صورت جدی وارد این رقابت شد و به‌خصوص از سال قبل و در گلکسی واچ 4 به لطف همکاری با شرکت گوگل و استفاده از wearOs توانست ساعت بسیار کامل‌تری را وارد بازار و از فاصله خود را با رقیب آمریکایی بکاهد.

در نسل جدید یعنی گلکسی واچ 5 و اپل واچ سری 8 این رقابت بسیار نزدیک شده و سامسونگ توانسته خود را به یک قدمی شرکت اپل برساند. در ادامه با مقایسه این دو ساعت در بخش‌های مختلف متوجه خواهیم شد که هر مدل در چه قسمت‌هایی نسبت به رقیب برتری دارد.

طراحی و نمایشگر

طبق معمول اپل واچ سری 8 مانند نسل‌های قبلی از طراحی مستطیلی استفاده می‌کند و حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار کمی دارد تا بیشتر فضای روبرویی در اختیار پنل باشد. به روی بدنه این ساعت یک دکمه و همچنان یک تاج چرخان که به Digital Crown شهرت دارد دیده می‌شود. به کمک این تاج شما می‌توانید بین منوها اسکرول کنید و راحت‌تر از ساعت خود بهره ببرید.

این تاج باعث باعث می‌شود تا زمانی که دستتان خیس است و یا به دلیل ورزش تعریق زیادی داشته‌اید هم بتوانید با ساعت کار کنید و نیازی نباشد تا از طریق لمس فرمان مورد نظر خود را منتقل کنید. در سوی دیگر گلکسی واچ 5 مانند نسل قبلی از طراحی دایره‌ای شکل بهره می‌برد و حاشیه‌های بیشتری هم دارد. البته سامسونگ از این حاشیه‌ها یک استفاده نرم افزاری برده است و شما با کشیدن دست خود به کناره‌های ساعت می‌توانید بین منوها اسکرول کنید، دقیقا مانند تاج موجود به روی اپل واچ!

تفاوت اپل واچ و گلکسی واچ 5

البته که Digital Crown اپل واچ استفاده راحت‌تری دارد و شما با دست خیس هم می‌توانید از آن استفاده کنید اما این قابلیت به روی گلکسی واچ در صورت خیس شدن ساعت کارایی 100 درصدی خود را از دست می‌دهد. به روی این ساعت پرچمدار هم دو دکمه دیده می‌شود که به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر با ساعت کار کنید.

هر دو ساعت هوشمند شیشه‌های مقاومی دارند تا در برابر خط و خش و ضربه دوام بیاورند. هر دو مدل می‌توانند در برابر نفوذ آب تا عمق 50 متری مقاومت کنند و با خیال راحت می‌توانید با این دو محصول به استخر و شنا بروید. گلکسی واچ 5 همچنین از گواهی نظامی MIL-STD-810H هم پشتیبانی می‌کند تا از نظر مقاومت در برابر سقوط از رقیب آمریکایی خود مقداری برتر باشد.

هر دو ساعت در دو اندازه به بازار عرضه می‌شوند. شما می‌توانید گلکسی واچ 5 را در دو نسخه 40 و 44 میلی‌متری خریداری کنید که وزن هر کدام به‌ترتیب 29 و 32.8 گرم است. در طرف دیگر اپل واچ هم دو نسخه 41 و 45 میلی‌متری دارد و وزن آن‌ها به 31.9 و 38.8 گرم می‌رسد و این نشان می‌دهد که در حالت کلی وزن ساعت اپل مقداری بیشتر از کهکشانی سامسونگ است که البته در عمل خیلی احساس نمی‌شود.

اپل واچ سری 8

گلکسی واچ 5 نسخه 40 میلی‌متری دارای نمایشگری 1.19 اینچی با رزولوشن 396 در 396 و نسخه 44 میلی‌متری دارای پنلی 1.36 اینچی با رزولوشن 450 در 450 است. هر دو نمایشگر از نوع سوپر امولد هستند و تراکم پیکسلی آن‌ها به 330 می‌رسد. در سوی دیگر اپل واچ سری 8 نسخه 41 میلی‌متری دارای پنلی 1.6 اینچی با رزولوشن 352 در 430 و نسخه 45 میلی‌متری دارای نمایشگری 1.8 اینچی با رزولوشن 396 در 484 است. هر دو پنل از نوع Retina LTPO OLED هستند و در هر اینچ از 326 پیکسل میزبانی می‌کنند.

هر دو ساعت می‌توانند تا 1000 نیت روشنایی تولید کنند که برای محیط‌های باز عدد کافی به نظر می‌رسد و به‌علاوه هر دو مدل از قابلیت AOD هم بهره می‌برند تا شما بتوانید همواره زمان را بدون روشن کردن ساعت مشاهده کنید. کیفیت نمایشگر اپل واچ سری 8 و گلکسی واچ 5 بسیار خوب است و خیلی تفاوت زیادی بین آن‌ها دیده نمی‌شود، هرچند که اندازه بزرگ‌تر اپل واچ و شکل مستطیلی آن باعث می‌شود تا محتوا راحت‌تر دیده شود.

 

خرید پلکسی واچ 5 در تکنولایف: قیمت گلکسی واچ 5

نرم افزار و سخت افزار

گلکسی واچ از چیپست مشابهی با نسل قبلی استفاده کرده و این یعنی قدرت سخت افزاری گلکسی واچ 5 هیچ تفاوتی با گلکسی واچ 4 ندارد. این محصول از تراشه 5 نانومتری Exynos W920 قدرت می‌گیرد و 1.5 گیگابایت رم و 16 گیگابایت هم حافظه داخلی دارد. سرعت این ساعت مانند نسل قبلی خوب است و توان آن برای اجرای برنامه‌ها کاملا کافی به نظر می‌رسد و در انجام کارهای مختلف هیچ کندی دیده نمی‌شود و می‌توانید به خوبی بین منوها اسکرول کنید.

اپل واچ سری 8 از تراشه Apple S8 استفاده می‌کند که نسل جدیدتر S7 است اما در عمل عملکردی تقریبا مشابه دارد و خیلی نمی‌توان تغییرات آن را بهبود به حساب آورد. اپل واچ سری 8 دارای 1 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی است و در منوها و اجرای برنامه نیز عملکرد بسیار روان و سریعی دارد.

شما از نظر سخت افزاری قطعا هیچ مشکلی با این دو مدل نخواهید داشت و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری در نظر گرفت، هرچند که مقدار حافظه داخلی بیشتر اپل واچ باعث می‌شود تا بتوانید دیتای بیشتری را به روی ساعت خود ذخیره کنید که یک نکته مثبت است. از نظر نرم افزاری اما همه چیز کاملا متفاوت است و دو ساعت در دو دنیای متفاوت هستند.

مقایسه نرم افزار اپل واچ و گلکسی واچ

گلکسی واچ 5 از سیستم عامل Wear OS استفاده می‌کند (همان اندروید برای گجت‌های پوشیدنی) و سامسونگ رابط کاربری مخصوص خود یعنی One UI Watch را به روی این سیستم عامل نصب کرده است تا ظاهر ساعت و آیکون‌ها و تنظیمات شبیه به گوشی‌های این سازنده کره‌ای باشد. اپل واچ سری 8 اما از سیستم عامل watchOS استفاده می‌کند که مخصوص خود اپل است و شباهت زیادی هم به IOS دارد.

به دلیل همین تفاوت نرم افزاری اپل واچ سری 8 تنها امکان اتصال به ایفون‌ها را دارد و شما نمی‌توانید این محصول را به گوشی اندرویدی خود متصل کنید. از سوی دیگر همین اتفاق برای گلکسی واچ 5 رخ داده است و شما این ساعت را تنها می‌توانید به گوشی‌های اندرویدی متصل کنید و امکان استفاده از آن با ایفون وجود ندارد. پس در واقع اپل واچ که انحصاری ایفون‌ها است و گلکسی واچ 5 هم برای دنیای اندرویدی‌هاست و تازه برخی از قابلیت‌های آن تنها با گوشی‌های سامسونگ کاربرد دارند.

به طور کلی استور موجود برای اپل واچ سری 8 و کلا watchOS مقداری غنی‌تر از استور موجود برای گلکسی واچ است و شما به روی اپل واچ به برنامه‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت. البته این مقایسه به دلیل این که امکان استفاده از اپل واچ با گوشی اندرویدی وجود ندارد خیلی منطقی نیست و در نهایت اندرویدی‌ها باید به سراغ گلکسی واچ یا هواوی واچ و برندهای دیگر بروند.

 

پیشنهاد مطالعه:
بررسی اپل واچ سری 8

 

سنسورها و قابلیت‌ها

از آنجایی که با دو ساعت پرچمدار مواجه هستیم طبیعی است که هر دو مدل از سنسورهای مرسوم برخوردار باشند و در عمل هم همین اتفاق رخ داده است. هر دو ساعت از سنسورهایی مانند سنجش ضربان قلب، سنجش اکسیژن خون و همچنین سنجش دمای بدن بهره‌مند هستید و به لطف سنسور سنجش نور محیط می‌توانند نور نمایشگر را به صورت خودکار تنظیم کنند.

سنسور سنجش دمای بدن در اپل واچ کمک می‌کند تا ساعت دقیق‌تر بتواند وضعیت خواب و سلامت شما را زیر نظر داشته باشد و دقیق‌تر زمان عادت ماهانه بانوان را تشخیص دهد. این سنسور در چند ماه اول عرضه گلکسی واچ 5 به روی این ساعت فعال نبود که کمی عجیب به نظر می‌رسید. گلکسی واچ 5 از سنسور BioActive برخوردار است و می‌تواند چندین کار مانند سنجش ضربان قلب و اکسیژن خون را در یک لحظه انجام دهد.

این کهکشانی به لطف سنسور BIA می‌تواند وضعیت فیزیکی شما از جمله حجم عضله‌ها، درصد چربی بدن، درصد آب بدن و بسیاری از موارد دیگر را اندازه‌گیری کند تا درک بهتری از وضعیت جسمانی خود داشته باشید و بهتر بتوانید ورزش خود را تنظیم و پیگری کنید. این موضوع قطعا یکی از برتری‌های اصلی گلکسی واچ 5 نسبت به اپل واچ سری 8 است و سامسونگ در این زمینه موفق‌تر عمل کرده است.

قابلیت سنجش توده بدنی در گلکسی واچ 5

هر دو ساعت می‌توانند وضعیت شما را در طول ورزش‌های مختلف زیر نظر داشته باشید و همچنین وضعیت خواب شما را کنترل کنند. عملکرد سنسورهای دو ساعت بسیار خوب است و خیلی نمی‌توان یکی را برتر از دیگری در نظر گرفت. شما می‌تواند با این دو محصول تماس برقرار کنید، پیام بفرستید و نرم افزارهای شخص ثالث را دانلود و نصب کنید.

شما از طریق هر دو ساعت می‌توانید به اسپاتفای متصل شوید و یا آهنگ‌های خود را به این محصولات انتقال دهید و با اتصال بادزهای خود به ساعت بدون نیاز به گوشی به موزیک گوش دهید. هر دو مدل از وای فای و NFC پشتیبانی می‌کنند و نسخه‌های سیم‌کارت خور دارند (البته سیم‌کارت‌های الکترونیکی که در ایران فعال نیست).

 

پیشنهاد مطالعه:
بررسی گلکسی واچ ۵ پرو

 

شارژدهی باتری

گلکسی واچ 5 بسته به نسخه از یک باتری 284 یا 410 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند و سامسونگ ادعا کرده که این ساعت می‌تواند تا 50 ساعت دوام بیاورد. در طرف دیگر اپل واچ سری 8 بسته به نسخه یک باتری 282 یا 308 میلی آمپر ساعتی دارد و می‌تواند تا 18 ساعت دوام بیاورد. از این اعداد و ارقام که بگذریم شارژدهی این دو محصول در دنیای واقعی چگونه است؟

مقایسه شارژدهی باتری دو ساعت پرچمدار

بدون شک گلکسی واچ 5 برنده این بخش است، اما نه با اختلافی که سامسونگ ادعا می‌کند. این ساعت با استفاده روزمره و نسبتا سنگین می‌تواند 1 روز دوام بیاورد و با استفاده سبک‌تر می‌توانید 1.5 روز شارژدهی را انتظار داشته باشید. در سوی دیگر اپل واچ همان 18 ساعت یا مقداری کمتر کار می‌دهد و نمی‌توان یک روز کامل همراه شما باشد. به بیان ساده شما می‌توانید به روی ساعت پرچمدار سامسونگ برای یک روز سنگین و شلوغ حساب باز کنید اما اپل واچ سری 8 نمی‌تواند این کار را انجام دهد و قبل از پایان روز مجبور خواهید شد تا آن را به شارژ متصل کنید.

 

 

جمع بندی

انتخاب بین این دو مدل در ابتدا بسیار ساده است، اگر از ایفون استفاده می‌کنید باید اپل واچ سری 8 را انتخاب کنید و اگر در دنیای اندروید هستید هم باید بین این دو مدل به سراغ گلکسی واچ 5 بروید، پس عملا خیلی حق انتخابی دیده نمی‌شود. گذشته از این موضوع انتخاب بین این دو مدل به سلقه شخصی برمی‌گردد که طراحی گرد را ترجیح بدهید یا طراحی مستطیلی شکل اپل واچ را.

به طور کلی گلکسی واچ از نظر سنجش وضعیت توده بدنی و شارژدهی محصول بهتری نسبت به اپل واچ است و از طرفی اپل واچ نمایشگر بزرگ‌تری دارد و استور اختصاصی آن برنامه‌های بیشتری را دربر می‌گیرد.

سوالات متداول

تفاوت اپل واچ و گلکسی واچ 5 چیست؟ در ابتدا باید در نظر داشته باشید که اپل واچ به گوشی اندرویدی متصل نمی‌شود و همچنین شما نمی‌توانید گلکسی واچ 5 را به ایفون متصل کنید. پس انتخاب بین این دو مدل بسته به برند گوشی شما بسیار ساده می‌شود.

اپل واچ سری 8 به گوشی سامسونگ متصل می‌شود؟ نه‌تنها اپل واچ سری 8 به گوشی سامسونگ متصل نمی‌شود، بلکه هیچ اپل واچی به هیچ گوشی اندرویدی متصل نمی‌شود و این محصولات تنها برای اتصال به ایفون‌ها ساخته شده‌اند.

اپل واچ 8 باتری بهتری دارد یا گلکسی واچ 5؟ گلکسی واچ 5 شارژدهی بهتری دارد و بین 1 تا 1.5 روز دوام می‌آورد، در صورتی که اپل واچ سری 8 نمی‌تواند یک روز کامل هم شارژدهی داشته باشد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
4 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/galaxy-watch-5-vs-apple-watch-8/
ads
ads