داغ ترین ها :
مقایسه گوشی S23 Ultra با iPhone 14 Pro Max

مقایسه گوشی S23 Ultra با iPhone 14 Pro Max

شرکت سامسونگ و اپل را می‌توانیم در زمینه‌های مختلف دو شرکت رقیب بدانیم، اما این رقابت در زمینه گوشی‌های هوشمند به اوج می‌رسد و کهکشانی‌های سامسونگ جدی‌ترین رقبای ایفون‌های اپل هستند. مدتی قبل بود که سامسونگ آخرین و بهترین ستاره از کهکشان خود به نام S23 اولترا را معرفی کرد و به جنگ با ایفون 14 پرو مکس فرستاد. ما در این مطلب قصد داریم به مقایسه گوشی s23 ultra با iphone 14 pro max بپردازیم تا مشخص شود در هر بخش کدام مدل مشخصات بهتری دارد و در نهایت ارزش خرید کدام پرچمدار بیشتر است. پس در ادامه این مقایسه جذاب همراه تکنولایف باشید.

ایفون 14 پرو مکس

ایفون 14 پرو مکس

گلکسی s23 اولترا

عکس گوشی s23 ultra

ایفون 14 پرو مکس

ایفون 14 پرو مکس

امتیاز

9.0
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
9.0
باتری :
8.0
اسپیکر :
9.0
رابط کاربری :
9.5
عملکرد :
10
دوربین :
9.0

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا
  • دوربین‌های باکیفیت
  • صفحه نمایش همیشه روشن
  • کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری عالی
  • بلندگوهای بسیار باکیفیت
  • ناچ یا جزیره داینامیک که بسیار خلاقانه به نظر می‌رسد

نقاط ضعف

  • شارژ سریع خیلی هم سریع نیست
  • همچنان خبری از پورت USB-C نیست
  • اگر نور صفحه نمایش را تا انتها زیاد کنید، مصرف باتری خیلی زیاد می‌شود
  • شارژ داخل گوشی نیست

گلکسی s23 اولترا

عکس گوشی s23 ultra

امتیاز

8.5
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
9.0
باتری :
7.5
اسپیکر :
8.5
رابط کاربری :
8.5
عملکرد :
9.5
دوربین :
9.0

نقاط قوت

  • بهترین گوشی اندرویدی بازار با کیفیت ساخت فوق العاده
  • پشتیبانی از قلم که امکانات زیادی به گوشی اضافه کرده است
  • عملکرد خوب باتری و برخورداری از شارژ سریع قابل قبول
  • دوربین‌های فوق العاده
  • عملکرد سخت‌افزاری عالی

نقاط ضعف

  • شارژر به همراه گوشی عرضه نشده
  • از نظر ظاهری تفاوت چندانی با گلکسی S22 اولترا ندارد
  • قیمت بالا

 

طراحی و کیفیت ساخت

هر دوی این گوشی‌ها از طراحی مشابهی به نسبت نسل قبلی استفاده می‌کنند و اپل و سامسونگ ترجیح داده‌اند تا فعلا طراحی گوشی‌های پرچمدار خود را تغییر ندهند. این بخش را با ایفون 14 پرو مکس آغاز می‌کنیم، محصولی که به روی قاب پشتی آن لوگوی اپل و همچنین فریم بزرگ دوربین‌ها دیده می‌شود. این فریم به نسبت نسل قبلی بزرگ‌تر شده تا بتواند دوربین بهبود یافته این پرچمدار را در خود جای دهد.

طراحی قاب پشتی کاملا مات است و طبق انتظار سازنده آمریکایی از شیشه استفاده کرده تا هنگام استفاده از گوشی کیفیت بالای محصول به طور کامل به شما منتقل شود. بیشترین تغییر نماینده اپل در بخش نمایشگر رخ داده، جایی که ناچ بالای نمایشگر حالا دیگر به اندازه قبل نیست و اپل از حالتی به نام dynamic island استفاده کرده است. این ناچ می‌تواند بسته به استفاده شما تغییر شکل دهد و مثلا موزیک در حال پخش را در خود جای داده یا عدد ثانیه‌شمار گوشی را به شما نمایش دهد.

نمای پشتی ایفون 14 پرو مکس

این تغییر و البته کم شدن حاشیه‌های اطراف نمایشگر باعث شده تا نسبت نمایشگر به بدنه به عدد خوب بالای 88 درصد برسد. ایفون 14 پرو مکس از فریمی از جنس فولاد ضد زنگ استفاده می‌کند و مانند نسل قبلی طراحی کاملا تخت دارد. به روی فریم سمت راست تنها دکمه پاور دیده می‌شود و سمت چپ دکمه‌های ولوم، دکمه بی‌صدا کردن و البته خشاب سیم‌کارت دیده می‌شود. در نهایت بخش پایینی هم میزبان اسپیکر، میکروفون و درگاه لایتنینگ است.

نمای روبرویی ایفون 14 پرو مکس

به سراغ ستاره جدید سامسونگ برویم، پرچمداری که از نظر ظاهری تا حد بسیار زیادی شبیه به نسل قبلی یعنی S22 Ultra است. قاب پشتی این گوشی از جنس شیشه است و با گوریلاگلس ویکتوس 2 مراقبت می‌شود. این شیشه طراحی مات و جذابی دارد و در بالا سمت چپ از لنز دوربین‌ها به صورت هم‌سطح با قاب پشتی میزبانی می‌کند و خبری از یک فریم یکپارچه نیست. لنز دوربین‌های این گوشی هم بیرون زدگی دارند و این موضوع باعث می‌شود تا کهکشانی کره‌ای‌ها به خوبی به روی سطوح صاف قرار نگیرد.

نمای پشتی s23 ultra

به غیر از دوربین‌ها، قاب پشتی تنها لوگوی سامسونگ را در پایین شامل می‌شود و امتداد این قاب به فریم کناری دستگاه می‌رسد. این طراحی حالا مقداری تخت‌تر از نسل قبلی شده که در عمل باعث می‌شود نگه داشتن گوشی در دست حس بهتری داشته باشد. فریم کناری از جنس آلومینیوم است و طراحی براقی هم دارد. این فریم در سمت راست از دکمه‌های ولوم و پاور میزبانی می‌کند و در بالا میکروفون دوم دیده می‌شود. در آخر فریم پایینی درگاه Type-C، اسپیکر، میکروفون دوم، خشاب سیم‌کارت و البته جایگاه قلم را شامل می‌شود.

بخش روبرویی S23 اولترا نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته و شاهد پنلی با لبه‌های خمیده هستیم که حدود 90 درصد از فضای روبرویی را به خود اختصاص داده و حاشیه‌های بسیار کمی دارد. حال که مشخصات ظاهری دو پرچمدار را با هم مرور کردیم بد نیست نگاهی به وزن آن‌ها و البته ارگونومی این محصولات داشته باشیم. ایفون 14 پرو مکس 240 گرم وزن و 7.9 میلی‌متر ضخامت دارد و این اعداد برای رقیب 234 و 8.9 میلی‌متر هستند.

طراحی گلکسی s23 اولترا

به طور کلی با دو گوشی سنگین مواجه هستیم که واقعا نمی‌توانیم آن‌ها را خوش‌دست بدانیم. به‌علاوه گلکسی S23 اولترا مقداری کشیده‌تر از رقیب است و این مورد در کنار ضخامت کمتر باعث می‌شود تا ارگونومی نماینده اپل را مقدار کمی بهتر بدانیم، هرچند که دو گوشی در این زمینه نمره نسبتا پایینی دریافت می‌کنند.

هر دو گوشی از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کنند اما با این تفاوت که ایفون 14 پرو مکس تا عمق 6 متری به مدت 30 دقیقه مقاوم است و S23 اولترا می‌تواند تا عمق 1.5 متری دوام بیاورد و به بیان ساده مقاومت نماینده اپل در برابر نفوذ بسیار بیشتر است. ایفون 14 پرو مکس در چهار رنگ بنفش، مشکی، نقره‌ای و طلایی قابل خرید است و S23 اولترا به شما بین رنگ‌های بنفش، مشکی، سبز و کرمی حق انتخاب می‌دهد.

انتخاب برنده بین این دو گوشی در زمینه طراحی کار ساده‌ای نیست و بیشتر به این موضوع بر می‌گردد که بر اساس سلیقه شخصی خود ظاهر کدام مدل را بپسندید، اما در کل به دلیل گواهی ضد آب قوی‌تر و البته فریم فولاد ضد زنگ ایفون 14 پرو مکس می‌توانیم از نظر کیفیت ساخت این محصول را با اختلاف جزئی برنده بدانیم.

 

تفاوت نسل جدید و قدیم قاتل پرچمدار شیائومی:
مقایسه گوشی شیائومی 12t pro با 11t pro

 

صفحه نمایش

مقایسه آیفون 14 پرو مکس با s23 ultra به بخش نمایشگر می‌رسد، جایی که دو سازنده از آخرین و بهترین فناوری‌های موجود استفاده کرده‌اند تا نگاه کردن به این گوشی‌ها از همیشه جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد. اول از همه به سراغ گلکسی S23 اولترا می‌رویم، کهکشانی که دقیقا از پنل سال قبلی استفاده می‌کند و سامسونگ حتی میزان روشنایی را نیز افزایش نداده است.

گلکسی S23 اولترا از نمایشگری 6.8 اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 3088 در 1440 استفاده می‌کند. این پنل تراکم 500 پیکسل بر هر اینچ را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد و از نرخ نوسازی 120 هرتزی و HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند و نسبت 19.3 به 9 دارد. این مشخصات همگی مانند S22 اولترا هستند اما این به معنای بد بودن نمایشگر این پرچمدار جدید است؟ قطعا خیر!

نمایشگر s23 اولترا

صفحه نمایش این گوشی کیفیت بسیار خوبی دارد و از لحظه اول که به آن نگاه کردن توجه شما را به خود جلب می‌کند. شما می‌توانید بین دو حالت زنده و معمولی یکی را انتخاب کنید که حالت پیش فرض همان زنده یا Vivid است و باعث می‌شود رنگ‌ها غلیظ‌تر و جذاب‌تر به نمایش دربیایند. دقت رنگ‌ها در حالت زنده خوب است اما عالی نیست و برای دقت‌ بالاتر باید از حالت معمولی استفاده کنید.

از نظر نرخ نوسازی این پنل حالت تطیبقی دارد و می‌توانید گزینه Adaptive یا Standard را انتخاب کنید. حالت اول نرخ نوسازی را بین 10 تا 120 و گزینه دوم نرخ نوسازی را بین 10 تا 60 هرتز تنظیم می‌کند. البته در عمل نرخ نوسازی در کمترین حالت به روی 24 قرار می‌گیرد و شاید عدد 10 هرتز ادعایی بیش نباشد. به هر روی این محصول به خوبی می‌تواند نرخ نوسازی را بسته به استفاده شده تنظیم کند تا بهترین تجربه ایجاد شده و باتری زیادی هم مصرف نشود.

ایفون 14 پرو مکس در سوی دیگر نمایشگری 6.7 اینچی با رزولوشن 2796 در 1290 دارد. این پنل از نوع LTPO Super Retina XDR OLED است و تراکم پیکسلی 460 را ارائه می‌کند. این صفحه نمایش دارای نسبت 19.5:9 است و از نرخ نوسازی 120 هرتزی، HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند. نرخ نوسازی این صفحه نمایش می‌تواند تا عدد 1 هرتز کاهش پیدا کند که عملکردی تحسین‌برانگیز است.

نمایشگر ایفون 14 پرو مکس

این گوشی برای اولین بار از قابلیت AOD پشتیبانی می‌کند، ویژگی‌ که چندین سال است در دنیای اندرویدی حضور دارد و حالا تازه به ایفون 14 پرو و 14 پرو مکس اضافه شده است. کیفیت این نمایشگر بی‌نظیر است و مانند همیشه اپل در زمینه دقت رنگ هم عالی عمل کرده و دقت رنگ‌های پنل ایفون 14 پرو مکس بهتر از S23 اولترا است.

به سراغ یک موضوع مهم دیگر یعنی میزان روشنایی این دو صفحه نمایش برویم، جایی که اپل ادعا کرده ایفون 14 پرو مکس می‌تواند تا 2000 نیت روشنایی ساطع کند و سامسونگ هم ادعا کرده که s23 اولترا نهایت روشنایی 1750 نیتی دارد. در عمل اما این اعداد چگونه هستند و کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟ کهکشانی کره‌ای در حالت تنظیم دستی روشنایی می‌تواند تا 520 نیت نور از خود ساطع کند. این عدد در صورت روشن کردن Extra Brightness به 830 نیت می‌رسد و در حالت خودکار می‌تواند تا 1275 نیت افزایش پیدا کند.

در سوی دیگر میزان روشنایی پنل ایفون 14 پرو مکس در حالت تنظیم دستی حدود 830 نیت است و این عدد در صورت روشن کردن روشنایی خودکار و قرارگرفتن در زیر نور مستقیم خورشید تا عدد بی‌نظیر 1760 نیت افزایش پیدا می‌کند. این یعنی اگر قابلیت Extra Brightness را به روی s23 اولترا روشن نکنید، هم در داخل خانه و هم در محیط باز روشنایی صفحه نمایش 14 پرو مکس بیشتر از رقیب کره‌ای خود است.

مقایسه نمایشگر 14 پرو مکس و اس 23 اولترا

انتخاب گوشی برنده در این بخش هم بسیار دشوار است؛ چرا که نمایشگر هر دو گوشی جزو بهترین‌های موجود در جهان است، اما در کل اگر دقت رنگ‌ها برای شما اهمیت دارد و پنلی با میزان روشنایی بیشتر می‌خواهید ایفون 14 پرو مکس را برای خرید انتخاب کنید و در صورتی که حاشیه‌های کمتر نمایشگر برای شما اهمیت دارد به سراغ S23 اولترا بروید.

 

تفاوت های دو میانرده از شیائومی و آنر:
مقایسه شیائومی 12T با آنر 70

 

اسپیکر

هر دو گوشی پرچمدار دارای یک اسپیکر اصلی در لبه پایینی هستند و اسپیکر مکالمه برای هر دو نقش اسپیکر دوم را ایفا می‌کند تا صدای استریو به گوش برسد. اسپیکر مکالمه از نظر بلندی صدا طبیعتا مقداری ضعیف‌تر از اسپیکر اصلی است و بسته به نگه داشتن گوشی در حالت افقی یا عمودی در نقش کانال سمت چپ یا راست ظاهر می‌شود.

عملکرد خوب اسپیکر اس 23 اولترا

گلکسی S22 اولترا سال قبل در زمینه اسپیکر عقب‌تر از ایفون 13 پرو مکس بود و حجم صدا و کیفیت کمتری داشت، اما امسال S23 اولترا توانسته تقریبا خود را به ایفون 14 پرو مکس برساند و هر دو مدل دارای صدایی شفاف، واضح، تفکیک شده و فراگیر هستند و حجم صدای خروجی یکسانی هم دارند. پس در این قسمت برنده‌ای نداریم و هر دو گوشی عملکرد مشابهی را از خود به نمایش می‌گذارند.

نرم افزار و رابط کاربری

زمانی که یک گوشی اندرویدی و ایفون را در بخش نرم افزار با هم مقایسه می‌کنیم قبل از هرچیزی بحث از تفاوت سیستم عامل این دو گوشی به میان می‌آ‌ید. اپل سیستم عامل IOS را توسعه داده و به روی ایفون‌ها از آن استفاده می‌کند. در سوی دیگر شرکت گوگل اندروید را توسعه می‌دهد و مثلا سامسونگ این سیستم عامل را به روی گوشی‌های خود قرار می‌دهد و به روی این سیستم عامل از رابط کاربری اختصاصی خود به نام One UI بهره می‌برد.

سیستم عامل IOS عملکرد بسیار خوب و بی‌نقصی دارد و از آنجایی که نرم افزار و سخت افزار ایفون‌ها توسط خود اپل ساخته می‌شود سازگاری فوق‌العاده بین آن‌ها وجود دارد. این سیستم عامل آزادتر از قبل شده و امکان شخصی‌ سازی بیشتری هم در اختیار شما قرار می‌دهد، هرچند که هنوز از این نظر با اندروید بسیار متفاوت است.

عملکرد عالی قلم اس پن

سیستم عامل اندروید بسیار آزادتر است و به شما امکان می‌دهد تا اکثر بخش‌ها را به سلقه خود تغییر دهید. در این سیستم عامل می‌توانید برنامه‌های خود را از منابع آنلاین نیز دریافت کنید ولی این امکان برای ایفون‌ها وجود دارد. نهایتا این که بخواهیم یک گوشی را از نظر نرم افزاری برتر بدانیم اصلا صحیح نیست و باید بسته به سلیقه و نیاز به سراغ یکی از آن‌ها بروید. در کل باید اشاره کنیم که One UI سامسونگ قطعا یکی از بهترین رابط کاربری‌های اندرویدی است و عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

نقد و بررسی و تست گیمینگ قدرتمندترین گوشی اندرویدی سال:
بررسی S23 Ultra

 

عملکرد سخت افزاری

اگر به چند سال قبل برگردیم ایفون‌ها به لطف تراشه‌های اختصاصی خود اپل نسبت به رقبای اندرویدی برتری قابل توجهی داشتند، اما هر سال شرکت کوالکام و تراشه‌های اسنپدراگون آن پیشرفت کردند و توانستند تا این اختلاف را به حداقل برسانند. از طرفی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ تا نسل قبلی با دو تراشه اسنپدراگون و اگزینوس روانه بازار می‌شدند و عمده موجودی داخل کشور از نسخه اگزینوس بود و در عمل خیلی نمی‌توانست با تراشه‌های اپل رقابت کند.

امسال اما سامسونگ تصمیم بسیار خوبی گرفته و در سری S23 اولترا فقط از تراشه جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده کرده است. این تراشه 4 نانومتری دارای هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.36 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.8 و سه هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی Adreno 740 را نیز شامل می‌شود. این چیپست قدرت فوق‌العاده‌ای دارد و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند به درخواست‌های شما پاسخ بدهد.

در سوی دیگر ایفون 14 پرو مکس از تراشه 4 نانومتری A16 Bionic استفاده می‌کند. این چیپست هم معماری 4 نانومتری دارد و از شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Everest با فرکانس 3.46 گیگاهرتز و چهار هسته Sawtooth با فرکانس 2.02 گیگاهرتز میزبانی می‌کند و Apple GPU را دربر می‌گیرد. طبق انتظار قدرت این تراشه هم تحسین‌برانگیز است و شما تا چند سال آینده می‌توانید به روی عملکرد بی‌نقص این چیپست حساب باز کنید.

برای درک بهتر قدرت این دو تراشه در ادامه به مقایسه آن‌ها در تست‌های مختلف خواهیم پرداخت. A16 به نظر می‌رسد از نظر پردازنده مرکزی حدود 5 درصد از رقیب خود قوی‌تر باشد اما از طرف دیگر اسنپدراگون 8 نسل 2 مقداری از نظر گرافیکی چیپست قوی‌تری است. در بنچمارک GeekBench 5 و عملکرد تک هسته‌ای A16 حدود 25 درصد بهتر عمل می‌کند و در عملکرد کلی این اختلاف به حدود 8 درصد کاهش می‌یابد اما همچنان برتری با A16 است.

در تست 3DMark اسنپدراگون 8 نسل 2 حدود 30 درصد بهتر از A16 عمل می‌کند که اختلاف قابل توجهی است. جالب است که در این تست ثبات عملکرد اسنپدراگون 8 نسل 2 از نظر گرافیکی بهتر از A16 است و فریم‌ریت بالاتری را نیز به اجرا درمی‌آورد. هر دو گوشی از 5G هم پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید از سریع‌ترین اینترنت همراه ممکن بهره‌مند شوید.

این بخش هم برنده‌ای ندارد؛ چرا که دو تراشه به هم نزدیک هستند و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری به حساب آورد. بدون شک اما می‌توانید تا سه سال آینده بدون هیچ مشکلی به روی عملکرد این دو گوشی و این دو تراشه حساب باز کنید. در دراز مدت احتمالا تراشه A16 مقداری بهتر از رقیب بتواند عملکرد را حفظ کند و ثبات بیشتری هم داشته باشد.

 

دوربین ایفون ۱۵ پرو مکس بهتره یا s23 ultra؟
مقایسه آیفون 15 پرو مکس با s23 ultra

 

باتری

گلکسی s23 اولترا مانند نسل قبل از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند و ایفون 14 پرو مکس یک باتری 4323 میلی آمپر ساعتی دارد. طی تجربه سال‌های قبل به خوبی می‌دانیم که نباید شارژدهی یک گوشی را از روی میزان ظرفیت باتری آن قضاوت کنیم. پس در عمل تفاوت آیفون 14 پرو مکس با S23 اولترا در زمینه باتری چقدر است؟

قبل از پرداختن به جزئیات بیشتر باید اشاره کنیم که هر دو پرچمدار شارژدهی باتری خوبی دارند و باید سامسونگ و اپل را به دلیل این موفقیت بزرگ مورد تحسین قرار داد. گلکسی s23 اولترا با یک بار شارژ می‌تواند حدود 40 ساعت مکالمه 3G یا 21.5 ساعت وب‌گردی یا 23.5 ساعت پخش مداوم ویدئو را دوام بیاورد. این اعداد برای ایفون 14 پرو مکس به ترتیب 27.5، 23.5 و 24.5 هستند.

این یعنی شارژدهی ایفون 14 پرو مکس در استفاده ترکیبی بهتر از کهکشانی کره‌ای‌ها است اما S23 اولترا در زمینه میزان مکالمه عملکرد بهتری دارد. شما با یک بار شارژ و استفاده معمول می‌توانید انتظار داشته باشید این دو پرچمدار بیش از 1 روز دوام بیاورند و این شارژدهی برای 14 پرو مکس می‌تواند به 1.5 روز هم برسد.

 

بیشتر بخوانید:
نقد و بررسی گوشی M53

 

دوربین

به بخشی می‌رسیم که هر دو پرچمدار نسبت به نسل قبلی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و رقابت آن‌ها بسیار سخت و نزدیک شده است. ایفون 14 پرو مکس مانند نسل قبل از سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو استفاده می‌کند و گلکسی S23 اولترا دارای چهار لنز عریض، فوق عریض، تله فوتو و پریسکوپ تله فوتو است. در ادامه به بررسی هر دوربین خواهیم پرداخت تا مشخص شود کدام پرچمدار عملکرد بهتری دارد.

رابط کاربری دوربین اس 23 اولترا

دوربین اصلی

سامسونگ برای اولین بار در گوشی‌های خود به سراغ سنسور 200 مگاپیکسلی رفته است تا عملکرد دوربین پرچمدار خود را وارد مرحله جدیدی کند. این سنسور مدل Samsung ISOCELL HP2 با اندازه 1/1.3 اینچی و اندازه پیکسل 0.6 میکرونی پشت لنزی 24 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F/1.7 قرار گرفته و از لرزشگیر اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار تشخیص فاز چندجهته و فوکوس لیزری پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین به صورت پیش فرض 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند؛ چرا که 16 پیکسل برای جذب نور بهتر درون یک پیکسل قرار می‌گیرند.

در طرف دیگر بالاخره اپل هم سنسور 12 مگاپیکسلی خود را کنار گذاشته و از سنسوری 48 مگاپیکسلی استفاده کرده است. این موضوع را می‌توان پیشرفت اصلی 14 پرو مکس نسبت به نسل قبلی دانست. این سنسور مدل Sony IMX803 با اندازه 1/1.28 اینچی و اندازه پیکسل 1.22 میکرونی در پشت لنزی 24 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت نسل دوم پشتیبانی می‌کند و با ترکیب پیکسل‌ها به صورت پیش‌ فرض تصاویری 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

در ابتدا به سراغ عکس‌های ایفون 14 پرو مکس برویم. این تصاویر دقیقا همان چیزی هستند که از اپل انتظار داریم، یعنی در عکس‌ها نویز دیده نمی‌شود، دقت رنگ بسیار خوب است و کنتراست بسیار خوبی را شاهد هستیم. به لطف Smart HDR عکس‌ها رنج دینامیکی وسیعی دارند و کاملا هم طبیعی به نظر می‌رسند. در کل کیفیت تصاویر بی‌نظیر است و فقط می‌توان به شارپنس در جزئیات شلوغ مانند چمن و برگ درختان ایراد گرفت.

البته اپل حالت RAW و عکاسی 48 مگاپیکسلی نیز برای شما در نظر گرفته است که نتیجه به‌واقع تحسین‌برانگیز است. این عکس‌ها شارپنس فوق‌العاده‌ای دارند و مشکل گفته شده در بالا کاملا حل می‌شود و جزئیات تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. این تصاویر از همه نظر تقریبا بی‌نقص هستند و نمی‌توان هیچ ایرادی به آن‌ها وارد کرد.

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی ایفون 14 پرو مکس:

اما داستان ستاره جدید کهکشان سامسونگ چگونه است؟ این گوشی می‌تواند به لطف سنسور 200 مگاپیکسلی خود رقیب بسیار قدرتمندی مانند ایفون 14 پرو مکس را شکست دهد؟ عکس‌های ثبت شده با گلکسی S23 اولترا کیفیت بسیار خوبی دارند. دقت رنگ در این تصاویر به خوبی رقیب نیست و رنگ‌ها کمی غلیظ‌تر و البته گرم‌تر از حالت عادی و طبیعی به ثبت می‌رسند. جذب نور در عکس‌ها دقیق است و در کل شاید شما این تصاویر غلیظ‌تر را بیشتر بپسندید.

شارپنس عکس‌ها به نسبت نسل قبلی بسیار بهتر شده و حالا حتی در لبه‌ها هم سوژه‌ها واضح ثبت می‌شوند. به لطف سنسور 200 مگاپیکسلی سطح جزئیات هم بهتر است و نویز کمتری نسبت به قبل دیده می‌شود. به غیر از حالت پیش فرض 12 مگاپیکسلی شما می‌توانید در حالت 50 و 200 مگاپیکسلی نیز عکاسی کنید. تصاویر 50 مگاپیکسلی جزئیات بیشتری دارند و خوشبختانه سطح رنج دینامیکی آن‌ها نیز کاهش پیدا نمی‌کند. حالت 200 مگاپیکسلی اما خیلی جذاب نیست؛ چرا که حجم عکس‌ها بسیار زیاد می‌شود و به‌علاوه آن‌گونه که باید و شاید جزئیات بیشتر نمی‌شود.

نمونه عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی s23 اولترا:

در زمینه فیلم‌برداری همیشه برتری با ایفون‌های اپل بوده است و امسال هم همین داستان تکرار می‌شود. ایفون 14 پرو مکس می‌توانید در نهایت کیفیت 4K 60fps فیلم‌برداری کند و این رزولوشن برای s23 اولترا برابر با 8K 30fps است. با این وجود ویدئوهای ضبط شده با نماینده اپل کیفیت بهتری دارند و در یک کلام فوق‌العاده‌اند. فیلم‌های s23 اولترا هم بسیار خوب هستند اما نمی‌توانند به خوبی رقیب باشند.

در نهایت پس برنده دوربین اصلی کدام گوشی است؟ در نظر داشته باشید که هر دو گوشی دوربین‌های بی‌نقصی دارند و قطعا هر کدام را که خریداری کنید می‌توانید عکس‌ها و ویدئوهای بسیار جذابی به ثبت برسانید. در مقاوم مقایسه اما در زمینه فیلم‌برداری که برنده ایفون 14 پرو است و این برتری در زمینه عکاسی هم با اختلاف جزئی دیده می‌شود. عکس‌های 14 پرو مکس جذب نور دقیق‌تری دارند و دقت رنگ آن‌ها نیز بالاتر است. البته باید اشاره کنیم که برتر دانستن دوربین اصلی 14 پرو مکس در همه زمینه‌ها صحیح نیست و این گفته به طور کلی ذکر می‌شود.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض گلکسی s23 اولترا سنسوری 12 مگاپیکسلی مدل Sony IMX564 با اندازه 1/2.55 اینچی و اندازه پیکسل 1.4 میکرونی دارد. این سنسور پشت لنزی 13 میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند تا بتواند تصاویر نمای نزدیک هم با آن به ثبت برسانید که البته در بخش‌های بعدی بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

نمونه عکس‌های دوربین فوق عریض s23 اولترا:

ایفون 14 پرو مکس دارای دوربین فوق عریض با سنسور 12 مگاپیکسلی است. این سنسور با اندازه 1/2.55 اینچی و اندازه پیکسل 1.4 میکرونی در پس لنزی 13 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید از این دوربین برای ثبت تصاویر ماکرو نیز استفاده کنید.

نمونه عکس‌های دوربین فوق عریض ایفون 14 پرو مکس:

دوربین‌های فوق عریض معمولا کیفیت خیلی عالی ندارند، حتی در گوشی‌های پرچمدار، اما اپل و سامسونگ با پرچمداران جدید خود خلاف این موضوع را ثابت کرده‌اند. عکس‌های فوق عریض هر دو گوشی بسیار خوب است. در این تصاویر جزئیات زیادی دیده می‌شود و دقت رنگ، کنتراست و رنج دینامیکی بسیار دقیق و مناسب است. در این قسمت برنده‌ای نداریم اما اگر بخواهیم خیلی دقیق دو گوشی را مقایسه کنیم شاید بتوان با برتری بسیار جزئی s23 اولترا را برنده اعلام کرد.

تله فوتو

دوربین تله فوتو نماینده اپل سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه 1/3.5 اینچی دارد و در پشت لنزی 77 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا 3 برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند.

در طرف دیگر گلکسی s23 اولترا دو دوربین تله فوتو دارد، یکی با زوم اپتیکال 3 برابری و یکی پریسکوپ تله فوتو با زوم اپتیکال 10 برابری. دوربین تله فوتو دارای سنسوری 10 مگاپیکسلی با اندازه 1/3.52 اینچی و اندازه پیکسل 1.12 میکرونی است. این سنسور پشت لنزی 70 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F/2.4 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

نمونه عکس‌های تله فوتو اس 23 اولترا:

دوربین پریسکوپ تله فوتو هم سنسوری 10 مگاپیکسلی با اندازه 1/3.52 اینچی و اندازه 1.12 میکرونی دارد. این سنسور در پس لنزی 230 میلی‌متری با دیافراگم F/4.9 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

عکس‌های تله فوتو ایفون 14 پرو مکس جزئیات و شارپنس خوبی دارند و دقت رنگ آن‌ها نیز بالا است. رنج دینامیکی وسیع و کنتراست بالا باعث می‌شود در نهایت عکس‌های خوبی به‌دست بیاید. عکس‌های تله فوتو گلکسی s23 اولترا نیز کیفیت خوبی دارند و تنها ایرادی که می‌توان به آن‌ها وارد کرد جذب نور زیاد در برخی از عکس‌ها است که باعث می‌شود دقت رنگ و رنج دینامیکی کاهش پیدا کند.

ایفون 14 پرو مکس در حالت کلی می‌تواند تا 15 برابر به صورت دیجیتالی به روی سوژه‌ها زوم کند و این عدد برای کهکشانی سامسونگ 100 برابر است. پس به طور کلی اگر بخواهید تا 3 برابر به روی سوژه‌ها زوم کنید، برتری جزئی را با ایفون 14 پرو مکس می‌دانیم، اما اگر به مقدار بیشتری زوم نیاز داشته باشید بدون شک s23 اولترا برنده خواهد بود.

ماکرو

دوربین فوق عریض هر دو گوشی از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کنند و این یعنی شما می‌توانید با دوربین فوق عریض تصاویر نمای نزدیک یا ماکرو نیز به ثبت برسانید. عکس‌های ماکرو کیفیت بسیار خوبی دارند؛ چرا که کیفیت دوربین فوق عریض بالا است و تصاویری با دقت رنگ خوب و جزئیات بالا به ثبت می‌رساند.

نمونه ماکرو‌های ایفون 14 پرو مکس:

نمونه ماکروهای اس 23 اولترا:

 

تفاوت های گوشی a53 با a73 سامسونگ را در مطلب زیر بررسی کردیم:

مقایسه a53 با a73

 

پرتره

هر دو گوشی قادر به ثبت تصاویر پرتره هستند. گلکسی s23 اولترا می‌تواند در حالت زوم 1 برابری و 3 برابری پرتره ثبت کند. این تصاویر در اکثر مواقع برش بسیار دقیقی دارند و پس‌زمینه نیز به حالت طبیعی مات می‌شود. سوژه جزئیات کافی دارد و کنتراست و شارپنس آن نیز رضایت‌بخش است. طبق عکس‌های گرفته شده پرتره‌های 3x جذاب‌تر هستند، هرچند که عکس‌های 1x مقداری جزئیات بهتری دارند.

نمونه پرتره‌های ایفون 14 پرو مکس:

ایفون 14 پرو مکس می‌تواند در سه حالت 1 برابر، 2 برابر و 3 برابر تصاویر پرتره را به ثبت برساند. تصاویر پرتره برش عالی دارند و حالت پیش فرض نیز 2x است که عملکرد تحسین‌برانگیزی هم دارند و تصاویر فوق‌العاده جذابی به ثبت می‌رساند. پس‌زمینه عکس‌ها در نمونه‌های گرفته شده با 14 پرو مکس مقداری طبیعی‌تر از رقیب است.

نمونه پرتره‌های اس 23 اولترا:

در نهایت با اختلاف بسیار کم می‌توانیم برنده را پرتره‌های 14 پرو مکس بدانیم.

سلفی

کهکشانی کره‌ای از دوربین سلفی با سنسوری 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که روی کاغذ نسبت به سنسور 40 مگاپیکسلی s22 اولترا یک پس‌رفت به حساب می‌‌آید، اما در عمل شما نتایجی تقریبا مشابه با نسل قبل دریافت خواهید کرد. این عکس‌ها نویز کمتری نسبت به نسل قبلی دارند و از نظر رنج دینامیکی و دقت رنگ هم خوب هستند و تنها می‌توانیم مقداری کمی جزئیات تصاویر را کمتر از نسل قبلی بدانیم.

نمونه عکس‌های سلفی اس 23 اولترا:

سلفی نماینده آمریکایی‌ها نیز دارای سنسوری 12 مگاپیکسلی است و طبق انتظار تصاویر بسیار خوبی به ثبت می‌رساند. نویز در این عکس‌ها به خوبی کنترل می‌شود و رنج دینامیکی نیز وسیع است. در این تصاویر جزئیات بسیار زیادی را شاهد هستیم و رنگ‌ها نیز نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند. در این بخش اعلام گوشی برتر مقداری دشوار است و دو رقیب عملکرد بسیار نزدیکی دارند، هرچند در نهایت شاید مقدار بسیار کمی سلفی‌های ایفون 14 پرو مکس دقیق‌تر باشد.

نمونه عکس‌های سلفی 14 پرو مکس:

قابلیت‌ها و امکانات

با گلکسی s23 ultra این بخش را آغاز می‌کنیم، پرچمداری که بدون شک اصلی‌ترین ویژگی‌ آن برخورداری از قلم S-Pen است. این قلم قبل‌تر به روی سری نوت از گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شود و پس از حذف این سری به گوشی‌های اولترا سری s اضافه شد. گلکسی s21 اولترا از قلم پشتیبانی می‌کرد اما جایگاهی برای آن نداشت اما از s22 اولترا به بعد این قلم دقیقا مانند سری نوت به بخش پایینی گوشی اضافه شد.

قلم این گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و تأخیر آن بسیار کم است. این موضوع باعث می‌شود هنگام نوشتن با قلم یا طراحی کردن حس استفاده از قلم و کاغذ را داشته باشید. از طریق قلم می‌توانید ژست‌های حرکتی مختلفی را انجام دهید و راحت‌تر با گوشی کار کنید. در عمل این که قلم تا چه حد برایتان کاربردی است به نوع استفاده شما بستگی دارد.

قلم کاربردی اس 23 اولترا

در سوی دیگر اپل به ایفون 14 پرو مکس قابلیت ارتباط ماهواره‌ای را اضافه کرد که البته در ایران کاربردی ندارد و باعث می‌شود تا در مناطق دور افتاده که هیچ آنتن یا سیگنالی وجود ندارد بتوانید برای افراد پیام بفرستید و آن‌ها را از وضعیت خود باخبر کنید.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل بهترین پرچمدار سامسونگ و اپل را با هم مقایسه کردیم تا مشخص شود کدام مدل ارزش خرید بالاتری دارد. در نظر داشته باشید که در بازار ایران هنوز وضعیت ریجستری ایفون 14 پرو مکس مشخص نیست و ممکن است این محصول ریجستر نشود و در این صورت دیگر امکان استفاده از گوشی با سیم‌کارت وجود نخواهد داشت.

سوالات متداول

S23 ultra بهتر است یا آیفون 14 پرو مکس؟ هیچ‌یک از این دو گوشی را نمی‌توان به طور کامل برتر از دیگری دانست و هرکدام در بخش‌هایی برتر از رقیب است. برای نمونه قلم s23 اولترا یکی از نکات مثبت است و مثلا پنل ایفون 14 پرو مکس از نظر میزان روشنایی وضعیت بهتری دارد.

ایفون 14 پرو مکس باتری بهتری دارد یا s23 اولترا؟ هر دو گوشی با وجود پرچمدار بودن شارژدهی باتری بسیار خوبی دارند و می‌توانند بیش از یک روز کامل دوام بیاورند. در این بین اما طبق تست‌های مختلف و در استفاده روزمره و ترکیبی عملکرد 14 پرو مکس مقداری بهتر از رقیب است.

اس 23 اولترا قوی‌تر است یا 14 پرو مکس؟ هر دو گوشی قدرت سخت افزاری بسیار زیادی دارند و تا چند سال در بالاترین سطح می‌توانند از پس هر کاری بربیایند. در نهایت اما حدود 5 تا 10 درصد A16 قدرت بیشتری دارد و اسنپدراگون 8 نسل 2 نیز مقداری از نظر گرافیکی در اجرای بازی‌ها موفق‌تر است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
14 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

12 نظر

  1. ماکان

    سلام داداش نوشتی s23 ultra شبیه به s22ultra هست و ونقطه ضعف هم گذاشتی
    ایفون ۱۴ پرومکس که شبیه آیفون ۱۱ س درباره ش هیچ چیزی نگفتی

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ماکان

      سلام ظاهر سلیقه‌ایه هست ولی این ایرادی که تو اکثر بررسی ها گرفته میشی به S23 اولترا
  2. کوروش

    گوشی سامسونگ مال اونایی هست که وضعشون خوبه ونیازی به خودنمایی وادای پول دار ها در اوردن ندارن ولی گوشی سیب گاز گرفته همانطور که از لوگوش معلومه مال کسانی هس که میخان ادای پولدار ها را در بیارن وسیب را نصفه میخورن تمام

  3. علیرضا

    عشق فقط s23 ultra
    آیفون کیفیتش به سامسونگ نمیرسه تازه خییییلی زشت هم هست

  4. شاهین

    کلا این مطالب حرفهای کلیشه ای و بی منطق سالیان قبل طرفداران اپل هست که عموما هم کمتر از یکدرصد از کارایی های گوشیشون بهره میبرن. علاوه بر اینکه نه تنها تمام این مقایصات از روی اقماض و جانبداری شدید اپل بود بسیاری از کم و کاستی های اپل رو مثل عدم انتن دهی مناسب . عدم امکان تماشای ویدئو های رایگان عدم امکان بهره مندی از میلیون ها نرم افزار رایگان و کپی . عدم رریجستری در ایران. عدم پشتیبانی و خدمات پس از فروش و تامین قطعات . رابط کاربری کودک پسند و غیر حرفه ای در برابر رابط کاربری بسیار حرفه ای و قابل شخصی سازی سامسونگ و … رو نام نبرد . و از اون فاجعه طر بسنده کردن اختلاف فاحش داشتن قدرتمند ترین قلم که بسیار کاربردی است و تقریبا هر روز و برای هر قشری کارایی داره در مقایسه با امکان پیام ماهواره ای اپل که نه تنها صد سال یک بار هم برای کسی کارایی نداره بلکه اصلا تو ایران کلا قطعه . خلاصه وقتتون رو تلف خوندن این مطلب نکنید . امیدوارم نویسنده وجدان انتشار مطلب رو داشته باشه که البته با مطالبی که بالا نوشته بعید میدونم

    1. علی

      پاسخ به شاهین

      سلام و عرض ادب خدمت کل دوستان حاضر در کامنت . آقا شاهین آیفون ها تو دنیای گوشی ها حکم رولزرویس تو دنیای ماشین ها هستش . اپل همواره از نظر دوربین ، کیفیت صدا ، کیفیت ساخت ، میزان فروش در دنیا ، عملکرد سخت افزاری و همچنین عمر باتری و فیلمبرداری تو اوج بوده و هست ، اصلا اپل یک جواهر ناب و غیر قابل تکرار تو دنیای گجت های هوشمند هست . خوب ناسلامتی آمریکا طراحی کرده و ساخته ها ، اصلا تکنولوژی آمریکا با کره یکی هست ، فاصله ی تکنولوژی آمریکا با کره مثل فاصله ی زمین تا کهکشان هست .
      1. زهرا جهان

        پاسخ به علی

        اخه امریکا نمیزنه که چین میزنه بعدم مگه این جواهر حالا چقد گرونتره از s23خیلی تفاوت فاحشی ندارن که بگیم ایفون خیلی گرونتره پس خاصتره فقط چون خارج از کشور زیاد استفاده میکنن فک میکنن خیلی خوبه
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به شاهین

      سلام و عرض ادب دوست خوبم ''مقایسات'' بر اساس بررسی تخصصی گوشی‌ها در تکنولایف و همچنین در نظر گرفتن تست‌های منابع معتبر نوشته‌ میشه حالا این که شما معتقدی ios ضعیفه باعث نمیشه 4 گوشی پرفروش‌ دنیا ایفون‌ها نباشن. البته شاید مردم چون ios بده زیاد میخرن :)
  5. neda

    خلاصه فقط فک کردی چجوری سامسونگ رو تخریب کنیاااا ایفونم ببری بالااا😕😂 این همه زحمت کشیدی حداقل دیگ دروغ چاشنیش نکن راجع بهش… راجع ب دوربین وقیمت سامسونگ وشارژر ک تخریبش کردی نسبت ب ایفون درحالیک اصلا اینطورنیس ولی خیلی جاهاسرتر عمل کرده مخصوصا فیلمبرداری عالی

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به neda

      دوست خوبم مطالب بر اساس تست‌های انجام شده در تکنولایف و همچنین به کمک منابع بسیار معتبر نوشته میشن تصمیم همیشه با شماست در رابطه با فیلم‌برداری هم سال‌هاست که ایفون‌ها با اختلاف برترن
      1. Hesam

        پاسخ به احسان نیک پی

        با سلام و خسته نباشیدخدمت آقا احسان عزیز . واقعا مقاله خیلی جمع و جور و عالی بود واقعا استفاده کردم و الان با خوندن این مقاله می تونم بهتر برای انتخاب بین S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو‌ مکس به جمع بندی برسم فقط یه لطفی بکنید که مقایسه S 23 اولترا را با ۱۳ اولترا شیاموئی هم بذارید با تشکر فراوان
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به Hesam

          سلام و عرض ادب خوشحالم که مقاله براتون مفید بوده و همراه ما هستید حسام عزیز🌱 در لیست مطالب قرار میدیم حتما 🙏
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/samsung-s23-ultra-vs-iphone-14-pro-max/
ads
ads