داغ ترین ها :
مقایسه شیائومی 12T pro با 11T pro؛ بلندپروازی های شیائومی ادامه دارد!

مقایسه شیائومی 12T pro با 11T pro؛ بلندپروازی های شیائومی ادامه دارد!

مقایسه شیائومی 12T pro با 11T pro می‌تواند برای افرادی که یکی از این دو گوشی هوشمند را بخرند بسیار جذاب باشد. ما در این مطلب این دو گوشی هوشمند را از نظر دوربین و عملکرد سخت‌افزاری و ویژگی‌های مختلف با هم مقایسه کردیم.

شیائومی 11 تی پرو

شیائومی 12 تی پرو

شیائومی 11 تی پرو

امتیاز

8.0
طراحی :
8.0
صفحه نمایش :
8.0
باتری :
8.0
اسپیکر :
8.0
رابط کاربری :
8.0
عملکرد :
8.5
دوربین :
8.0

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  • نمایشگر باکیفیت امولد
  • باتری قابل قبول و شارژ سریع 120 واتی
  • عملکرد سخت افزاری خوب
  • دوربین باکیفیت

نقاط ضعف

  • شارژدهی باتری می‌توانست بهتر باشد
  • سلفی‌ها خیلی عالی نیستند

شیائومی 12 تی پرو

امتیاز

8.5
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
8.5
باتری :
8.0
اسپیکر :
8.5
رابط کاربری :
8.0
عملکرد :
9.0
دوربین :
8.5

نقاط قوت

  • نمایشگر عالی با وضوح بالا
  • PWM با نرخ 1920 هرتز
  • شارژ سریع 120 واتی
  • دوربین اصلی عالی است
  • عملکرد سخت افزاری بسیار خوب است
  • اسپیکر عملکرد بسیار خوبی دارد

نقاط ضعف

  • کیفیت ساخت نسبت به نسل قبل کاهش داشته
  • شارژدهی باتری می‌توانست بهتر باشد
  • ماکرو خوب نیست
  • نبود تله فوتو

شیائومی در حال حاضر قطعا یکی از بهترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است و در بازار کشور ما نیز فروش بالایی را تجربه می‌کند. این برند گوشی‌های قاتل پرچمدار خود را در سری T به بازار عرضه می‌کند و این گوشی‌ها محبوبیت و ارزش خرید بالایی دارند. شیائومی 12 تی پرو جدیدترین و بهترین عضو از این خانواده است و 11 تی پرو که نسل قبلی به حساب می‌آید با قیمت کمتری هنوز برای خرید در دسترس قرار دارد. در عمل این دو گوشی چقدر با هم تفاوت دارند؟ آیا بهتر نیست که با صرف بودجه کمتر 11 تی پرو را خریداری کنید؟ در ادامه این مطلب همراه تکنولایف باشید تا 11 تی پرو و 12 تی پرو شیائومی را در بخش‌های مختلف با هم مقایسه کنیم.

 

خرید گوشی های شیائومی با گارانتی معتبر از تکنولایف: قیمت روز گوشی شیائومی

 

طراحی و کیفیت ساخت

در زمینه طراحی قطعا می‌توان ژن‌های مشترک زیادی را بین 12 تی پرو و 11 تی پرو یافت کرد. گوشی جدیدتر از نظر شکل کلی دوربین‌ها مقداری تغییر کرده است و حالا فریم دوربین به حالت دو تکه درآمده است و بخش پایینی با رنگ قاب پشتی هماهنگ می‌شود و در رنگ‌های مختلف تغییر می‌کند. بیرون‌زدگی این فریم نیز در مقایسه با نسل قبلی مقداری بیشتر شده که این موضوع به دوربین اصلی 12 تی پرو برمی‌گردد که از سنسوری با رزولوشن بالاتر استفاده می‌کند.

قاب پشتی 12 تی پرو

قاب پشتی هر دو گوشی از جنس شیشه است و در شیائومی 11 تی پرو گوریلاگلس ویکتوس برای مراقبت استفاده شده و در 12 تی پرو با یک پس‌رفت عجیب سازنده چینی به سراغ گوریلاگلس 5 رفته است. قاب پشتی هر دو گوشی با انحنا به فریم کناری متصل می‌شود تا گوشی بهتر در دست قرار بگیرد و ارگونومی بهبود پیدا کند. به سراغ فریم کناری دو گوشی برویم، جایی یک تغییر عجیب دیگر در 12 تی پرو اتفاق افتاده است.

شیائومی 11 تی پرو از فریم آلومینیومی استفاده می‌کند و این در حالیست که 12 تی پرو از فریم پلاستیکی بهره می‌برد و شیائومی در زمینه کیفیت ساخت در نسل جدید به جای حرکت به سم جلو به سمت عقب حرکت کرده است و قطعا شیائومی 11 تی پرو را می‌توانیم گوشی باکیفیت‌تری نسبت به برادر خود بدانیم. فریم سمت راست در هر دو مدل میزبان دکمه‌های ولوم و پاور است.

قاب پشتی شیائومی 11 تی پرو

در بالای دو گوشی اسپیکر دوم، نوشته هارمن کاردن، میکروفون دوم و اینفرارد دیده می‌شود و فریم پایینی اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، خشاب سیم‌کارت و درگاه Type-C را شامل می‌شود. این دو برادر دارای وزن 205 گرمی و یکسان هستند و تنها ضخامت 12T Pro با کاهش 0.2 میلی‌متری نسبت به قبل به عدد 8.6 رسیده است. در کل از نظر ارگونومی دو گوشی بسیار شبیه به هم هستند و نمی‌توان هیچ کدام را برتر از دیگری در نظر گرفت.

فریم روبرویی دو گوشی هم دقیقا شبیه به هم است و دوربین سلفی درون یک حفره کوچک در بالای نمایشگر خودنمایی می‌کند و اسپیکر مکالمه نیز در منتها الیه بالایی صفحه نمایش دیده می‌شود. البته xiaomi 12t pro حاشیه‌های کمتری نسبت به 11t pro دارد و حدود 87 درصد از فضای روبرویی آن را نمایشگر به خود اختصاص داده، در حالی که این عدد برای نسل قبل حدود 85 درصد  است.

هر دو گوشی از گواهی IP53 برخوردار هستند و می‌توانند در برابر پاشش قطرات آب و باران مقاومت داشته باشند. این گواهی را با ضدآب بودن اشتباه نگیرید و قرارگرفتن این دو گوشی درون آب به آن‌ها آسیب جدی وارد خواهد کرد. شیائومی 11 تی پرو در سه رنگ خاکستری، سفید و آبی آسمانی قابل خرید است و برای 12 تی پرو نیز سه رنگ مشکی، نقره‌ای و آبی در نظر گرفته شده است.

در نهایت باید گفت این دو گوشی شیائومی بسیار شبیه به هم هستند و دشوار است که بخواهیم یکی را برتر بدانیم اما در کل از نظر کیفیت ساخت 11 تی پرو با وجود این که قدیمی‌تر است کیفیت بهتری دارد و هم از فریم آلومینیومی استفاده می‌کند و هم قاب پشتی و روبرویی آن با گوریلاگلس ویکتوس مراقبت می‌شود.

 

مقایسه پرچمداران سال اپل و سامسونگ:
مقایسه دوربین s23 ultra با iphone 14 pro max

 

صفحه نمایش؛ برگ برنده 12 تی پرو!

شیائومی طی چند سال اخیر نشان داده که در زمینه صفحه نمایش جزو بهترین‌ها است و حتی در گوشی‌های ارزان‌تر خود هم از پنل‌های باکیفیتی بهره می‌برد. شیائومی 11 تی پرو نمایشگر بسیار خوبی دارد اما سازنده چینی در نسل جدید پا را از این هم فراتر گذاشته و به جرأت یکی از بهترین پنل‌های موجود در جهان و قطعا بهترین در این بازه قیمتی را مقابل شما قرار می‌دهد.

گوشی Xiaomi 12t pro دارای صفحه نمایشی 6.67 اینچی از نوع Amoled با رزولوشن 2712 در 1220 است و در نتیجه تراکم 446 پیکسل بر هر اینچ را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. این نمایشگر از نرخ نوسازی 120 هرتزی، Dolby Vison، HDR10+ پشتیبانی می‌کند و به لطف 12 بیتی بودن می‌تواند گستره رنگی 68 میلیاردی را پوشش دهد. این مشخصات نویدبخش یک صفحه نمایش بسیار خوب و جذاب است.

نمایشگر 12 تی پرو

در کنار این مشخصات گفته شده باید عنوان کنیم که نرخ لمس این پنل برابر با 480 هرتز است و همچنین نرخ PWM آن به 1920 هرتز افزایش پیدا کرده و این اتفاق باعث می‌شود چشم شما دیگر به دلیل پرش صفحه نمایش خسته نشود (برخی از کاربران با پنل اولد مشکل دارند و این اتفاق این مشکل را برطرف می‌کند). دقت رنگ در این نمایشگر بسیار خوب است و رنگ‌ها بسیار زنده و پویا نمایش داده می‌شوند. در واقع قطعا این پنل در بازه قیمتی گوشی 12 تی پرو بی‌رقیب است.

نمایشگر 12 تی پرو

در تنظیمات نمایشگر این محصول چهار حالت Vivid، Saturated، Original color و Advanced settings دیده می‌شود و شما همچنین می‌توانید از قابلیت Adaptive colors استفاده کنید تا خود گوشی گرمی و سردی پنل را بسته به نور محیط تنظیم کند. حالت پیش فرض Vivid است و محتوا را با کنتراست بالا و رنگ‌های غلیظ به نمایش درمی‌آورد. این پنل نرخ نوسازی تطبیقی دارد و می‌تواند بین 120، 90 و 60 جابجا شود و تا هم عملکرد بسیار روانی را شاهد باشیم و هم باتری کمتری مصرف شود.

در سوی دیگر این رقابت گوشی شیائومی 11t pro قرار می‌گیرد، محصولی که از یک پنل 6.67 اینچی از نوع امولد با رزولوشن FHD+ استفاده می‌کند و تراکم 395 پیکسل بر هر اینچ را در اختیار قرار می‌دهد. این پنل طبق انتظار از نرخ نوسازی 120 هرتزی و محتوای HDR10+ پشتیبانی می‌کند و Dolby Vision و گستره‌ رنگی 1 میلیاردی از دیگر مشخصات آن هستند. نرخ لمس این نمایشگر هم مانند 12 تی پرو برابر با 480 هرتز است که برای بازی کردن اهمیت زیادی دارد.

کیفیت این صفحه نمایش هم بسیار خوب است و رنگ مشکی با عمق بی‌نهایت و دیگر رنگ‌ها به صورت بسیار زنده و جذاب به نمایش گذاشته می‌شوند و نرخ نوسازی 120 هرتزی هم روان بودن پخش محتوا را تضمین می‌کند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید درواقع تراکم پیکسلی 12 تی پرو بیشتر شده که باعث می‌شود نمایشگر آن مقداری واضح‌تر شود و همچنین به‌جای گسترده رنگی 1 میلیاردی از گستره 68 میلیاردی پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر 11 تی پرو

مقایسه گوشی شیائومی 12t pro با 11t pro در بخش پنل ما را به قسمت روشنایی دو نمایشگر می‌رساند، جایی که دو گوشی عملکرد تقریبا یکسانی دارند اما باز هم برتری جزئی با 12 تی پرو است. هر دو صفحه نمایش در حالت دستی می‌توانند تا حدود 520 نیت روشنایی تولید کنند و این عملکرد در حالت خودکار تا حدود 840 برای 11 تی پرو و تا حدود 910 نیت برای 12 تی پرو قابل افزایش است و این یعنی در محیط باز به خوبی می‌توانید محتوا را مشاهده کنید.

در نهایت باید بگوییم که برنده این بخش شیائومی 12 تی پرو است اما این به معنای بد بودن پنل 11 تی پرو نیست و در اصل هر دو مدل پنل‌های بسیار عالی دارند و 12 تی پرو مقداری برتر است.

اسپیکر

این دو گوشی یک اسپیکر در لبه پایینی و یک اسپیکر دیگر در لبه بالایی دارند و جالب است که شیائومی به این موضوع بسنده نکرده و از اسپیکر مکالمه نیز کمک گرفته است. این یعنی صدای استریو تولید شده در این دو محصول از بالا، پایین و البته روبرو شنیده می‌شود که اتفاق جذابی به حساب می‌آید. از نظر بلندی صدا هر دو گوشی عملکرد خوبی دارند ولی 12 تی پرو مقداری بهتر عمل می‌کند و حجم صدای بیشتری را می‌توانید ایجاد کند.

اسپیکرهای هارمن کاردن

از نظر کیفیت هم عملکرد این دو گوشی نزدیک به هم ارزیابی می‌شود اما در نهایت باز هم 12t pro جزئیات را مقداری بهتر و دقیق‌تر به گوش می‌رساند و بیس و تفکیک بهتری را هم از آن دریافت می‌کنیم. همه این موارد در کنار هم باعث می‌شود تا در بخش اسپیکر هم گوشی جدیدتر را محصول برتر معرفی کنیم.

نرم افزار و رابط کاربری

از آنجایی که دو گوشی شیائومی را با هم مقایسه می‌کنیم طبق انتظار بخش نرم افزاری آن‌ها یکسان خواهد بود و به همین جهت خیلی قصد نداریم به این قسمت بپردازیم. شیائومی 11 تی پرو به صورت پیش فرض از اندروید 11 و MIUI 12 استفاده می‌کند ولی آپدیت MIUI 14 بر پایه اندروید 13 برای آن در دسترس قرار گرفته و کاربران می‌توانند گوشی خود را به آخرین نسخه آپدیت کنند.

در طرف دیگر 12 تی پرو از از ابتدا از MIUI 13 بر پایه اندروید 12 استفاده می‌کند و این گوشی هم به MIUI 14 بر مبنای اندروید 14 آپدیت می‌شود. پس در واقع در حال حاضر هر دو گوشی نسخه نرم افزاری یکسانی دارند ولی قطعا در آینده 12 تی پرو به دلیل جدیدتر بودن یک آپدیت کلی بیشتر دریافت خواهد کرد.

به گفته شیائومی رابط کاربری MIUI 14 برای انجام کارهای مختلف حالا از منابع کمتری استفاده می‌کند و به توان پردازشی و باتری کمتری نیاز دارد و در کل بهینه‌تر شده است. این نسخه به شما امکان می‌دهد تا ویجت‌های خود را طبق سلیقه خود به روی صفحه قرار دهید و همچنین پوشه‌های جدید و چندگانه ایجاد کنند.

این رابط کاربری قابلیت شخصی سازی بسیاری زیاد دارد و قابلیت‌های بسیار زیادی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد تا بدون شک MIUI را یکی از بهترین رابط کاربری‌های موجود در دنیای اندروید بدانیم.

عملکرد سخت افزاری؛ چقدر قدرت می‌خواهید؟

در مقایسه شیائومی 12t pro با 11t pro قبل از این که به بخش سخت افزار بپردازیم بهتر است یک نکته مهم را یادآور شویم. گاهی ممکن است قدرت سخت افزاری یک گوشی بیشتر از دیگری باشد اما این برتری در عمل اصلا احساس نشود و فقط در کارهای بسیار سنگین گوشی قوی‌تر مقداری بهتر عمل کند. برای مثال تراشه A16 اپل از A15 قوی‌تر است اما در عمل اصلا چنین چیزی در استفاده روزمره و حتی بازی کردن احساس نمی‌شود. با علم به این موضوع حال به سراغ مشخصات سخت افزاری این دو قاتل پرچمدار برویم.

شرکت شیائومی برای 12 تی پرو سنگ تمام گذاشته و به سراغ پرچمدار شرکت کوالکام یعنی تراشه 4 نانومتری اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 رفته است. این تراشه دارای هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3.19 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.75 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی Adreno 730 را دربر می‌گیرد.

عملکرد سخت افزاری 12 تی پرو

این چیپست تا قبل از معرفی اسنپدراگون 8 نسل 2 قوی‌ترین تراشه موجود در دنیای اندرویدی بود و حالا هم جزو قوی‌ترین‌های موجود در جهان به حساب می‌آید و می‌تواند همه بازی‌ها و برنامه‌ها را در سریع‌ترین حالت ممکن به اجرا دربیاورد و تا چند سال نیز به عملکرد فوق‌العاده خود ادامه دهد. در طرف دیگر شیائومی 11 تی پرو چه وضعیتی دارد؟ آیا این گوشی هم می‌تواند از نظر سخت افزاری راضی کننده باشد؟

شیائومی 11 تی پرو از تراشه 5 نانومتری اسنپدراگون 888 قدرت می‌گیرد. این چیپست از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Kryo 680 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، سه هسته Kryo 680 با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 680 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 660 را در بر می‌گیرد.

این تراشه نسل قبلی اسنپدراگون 8 نسل 1 به حساب می‌آید و همچنان هم قدرت بسیار خوبی دارد و قطعا شما را در انجام هیچ کاری ناامید نخواهد کرد. برای درک بهتر قدرت سخت افزاری این دو مدل و مقایسه دقیق‌تر آن‌ها به سراغ تست‌های مختلف خواهیم رفت و نتایج را با هم مرور می‌کنیم.

عملکرد سخت افزاری 11 تی پرو

در حالت کلی به نظر می‌رسد عملکرد اسنپدراگون 8 نسل 1 در زمینه پردازنده مرکزی حدود 10 درصد بهتر از اسنپدراگون 888 باشد و این اختلاف در زمینه پردازنده گرافیکی به حدود 17 درصد افزایش پیدا می‌کند. در بنچمارک مشهور Antutu تراشه جدید موفق شده تا حدود 30 درصد نمره بالاتری را به دست بیاورد و این اختلاف در تست GeekBench 5 و عملکرد چند هسته‌ای تنها به 5 درصد می‌رسد. جالب است بدانید که در تست 3DMark این اختلاف به عدد 75 درصد می‌رسد و نسل جدید بسیار بهتر عمل می‌کند. البته همین بنچمارک نشان می‌دهد که پایداری اسنپدراگون 888 بهتر از 8 نسل 1 است.

هر دو مدل از سه نسخه 128 رم 8، 256 رم 8 و 256 رم 12 استفاده می‌کنند و حافظه داخلی در همه مدل‌ها از نوع UFS 3.1 است. در نهایت در بخش سخت افزار طبق گفته‌ها شیائومی 12 تی پرو به لطف تراشه جدیدتر و قوی‌تر برنده می‌شود اما باید بگوییم که در استفاده روزمره خیلی این برتری واضح نیست و شاید تنها در اجرای بازی‌ها و انجام پردازش‌های سنگین این تفاوت دیده شود. پس تصمیم بر اساس نیاز با شما خواهد بود.

 

مقایسه دو گوشی هم‌رده دیگر:
مقایسه شیائومی ۱۲ پرو با s21 fe

 

باتری

شیائومی هر دوی این گوشی‌ها را با یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می‌کند ولی این الزاما به معنای شارژدهی یکسان نیست. البته در این مورد خاص باید بگوییم که در استفاده ترکیبی شارژدهی باتری این دو گوشی بسیار شبیه است و هر دو می‌توانند یک روز را دوام بیاورند اما نه بیشتر! در واقع دوام باتری این دو قاتل پرچمدار خوب است اما عالی نیست.

بگذارید نگاهی به نتایج تست باتری این دو محصول داشته باشیم. شیائومی 12 تی پرو با یک بار شارژ می‌تواند حدود 26.5 ساعت مکالمه 3G یا 11 ساعت وبگردی یا 17 ساعت پخش مداوم ویدئو را دوام بیاورد. این اعداد برای رقیب به ترتیب 22.5، 13 و 14.5 هستند. در عمل اما هر دو نزدیک به هم عمل می‌کنند و یک صبح تا شب را دوام می‌آورند و قبل از پایان روز باید حتما آن‌ها را به شارژ متصل کنید.

آداپتور 120 واتی

صحبت از شارژ کردن این گوشی‌ها شد بد نیست اشاره کنیم که خوشبختانه برعکس جعبه ایفون‌ها و گوشی‌های سامسونگ جعبه این دو محصول هنوز هم پر است و در آن می‌توانید آداپتورهایی 120 واتی را پیدا کنید. به لطف این آداپتورها می‌توانید این دو محصول را در مدت حدود 22 دقیقه از 0 تا 100 شارژ کنید. این یعنی اگر با شارژ 20 درصد گوشی خود را به شارژ متصل کنید احتمالا در حدود 15 دقیقه شارژ آن کامل خواهد شد، عملکردی تحسین برانگیز از شیائومی و دو نماینده قابل آن!

دوربین؛ 200 مگاپیکسل کافیست؟

اگر به چند سال قبل برگردیم دوربین‌ها دارای سنسورهای 5، 8 یا نهایت 12 مگاپیکسلی بودند و خبری از سنسورهای 48، 64، 108 یا 200 مگاپیکسلی نبود. پیشرفت روزافزون فناوری باعث شده تا دوربین‌ گوشی‌ها کم کم خود را به دوربین‌های حرفه‌ای نزدیک کنند. در ادامه به مقایسه دقیق دوربین‌های این دو گوشی خواهیم پرداخت تا مشخص شود دوربین کدام مدل عکس‌های بهتری به ثبت می‌رساند.

دوربین های 12 تی پرو

دوربین اصلی

شیائومی معمولا به گوشی‌های قاتل پرچمدار خود هر سال یک قابلیت یا ویژگی جدید و جذاب را اضافه می‌کند و امسال نوبت به بخش دوربین رسیده و این سازنده چینی برای 12 تی پرو دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی را در نظر گرفته است. این سنسور مدل Samsung ISOCELL HP1 با اندازه 1/1.12 اینچی و اندازه پیکسل 0.64 میکرونی استفاده در پس لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.7 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند. این دوربین با ترکیب کردن 16 پیکسل در 1 پیکسل به صورت پیش فرض تصاویری 12.5 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

در سوی دیگر شیائومی 11 تی پرو دارای سنسوری 108 مگاپیکسلی مدل Samsung S5KHM2 با اندازه‌ی 1/1.52 اینچی و اندازه پیکسل 0.7 میکرونی است. این سنسور در پشت لنزی 26 میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند و به صورت پیش فرض به دلیل ترکیب 9 پیکسل تصاویری 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. طبق اعداد و ارقام و روی کاغذ دوربین اصلی 12 تی پرو باید برتر از رقیب خود باشد اما در واقعیت داستان به چه شکل است؟

عکس‌های ثبت شده با 11 تی پرو به عنوان یک گوشی میان‌رده یا قاتل پرچمدار خوب و مناسب است اما تصاویر ثبت شده با 12 تی پرو در رده‌بندی پرچمداران قرار می‌گیرد و قطعا در این بازه قیمتی بهترین کیفیتی است که می‌توانید از دوربین اصلی یک گوشی دریافت کنید. در واقع دوربین‌های گوشی 11 تی پرو در سایت Dxomark توانسته‌اند به نمره کلی 108 دست پیدا کنند در صورتی که نمره دوربین‌های 12 تی پرو به عدد 129 می‌رسد و این اختلاف به خوبی نشان می‌دهد که قاتل پرچمدار جدید تا چه حد تصاویر خوب و باکیفیتی به ثبت می‌رساند.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی 12 تی پرو:

دوربین اصلی 12T pro تصاویر بدون نویز با جزئیات بسیار زیاد به ثبت می‌رساند. در این عکس‌ها رنج دینامیکی بسیار وسیع است و کنتراست و شارپنس نیز در سطح خوبی قرار می‌گیرد و رنگ‌ها هم دقت خوبی دارند، هرچند مقداری غلیظ‌تر از حالت نرمال هستند که می‌تواند بسته به سلیقه شما خوب یا بد ارزیابی شود (می‌توانید این موضوع را از طریق تنظیمات تا حد زیادی تغییر دهید).

شما به غیر از حالت پیش فرض می‌توانید از حالت 50 مگاپیکسلی و 200 مگاپیکسلی هم استفاده کنید. در حالت 50 مگاپیکسلی جزئیات بسیار بیشتر می‌شود ولی رنج دینامیکی مقداری کاهش پیدا می‌کند که کاملا منطقی به نظر می‌رسد. حالت 200 مگاپیکسلی اما خیلی جذاب نیست؛ چرا که تصاویر آن حجمی بین 45 تا 85 مگابایت دارند و همچنین سطح جزئیات نیز نسبت به حالت 50 مگاپیکسلی خیلی تغییر نمی‌کند.

پس در نهایت باید بگوییم که دوربین اصلی 11 تی پرو عملکرد خوبی دارد اما عملکرد دوربین اصلی 12 تی پرو قطعا در حد پرچمداران است و تصاویر بهتری به ثبت می‌رساند و اگر دوربین برای شما اهمیت دارد بدون شک از بین این دو مدل به سراغ Xiaomi 12t pro بروید.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هر دو گوشی دارای سنسور 8 مگاپیکسلی است. برعکس دوربین اصلی هر دو گوشی که کیفیت بسیار خوبی دارد (به خصوص 12 تی پرو)، دوربین فوق عریض این دو قاتل پرچمدار کاملا معمولی است و نمی‌توان خیلی به عنوان یک دوربین عالی به روی آن حساب کرد. جزئیات ثبت شده در این تصاویر معمولی است و در لبه‌های نرمی دیده می‌شود و نویز افزایش پیدا می‌کند. رنج دینامیکی این عکس‌ها به خصوص در نمونه‌های ثبت شده با 12 تی پرو خوب است و در کل عملکرد فوق عریض هر دو گوشی را متوسط ارزیابی می‌کنیم.

نمونه تصاویر فوق عریض 12 تی پرو:

دوربین ماکرو

شیائومی 11 تی پرو از یک دوربین تله فوتو ماکرو با سنسور 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و از فوکوس خودکار هم بهره می‌برد تا شما بتوانید عکس‌های نمای نزدیک جذابی به ثبت برسانید. در این تصاویر جزئیات کافی دیده می‌شود و به لطف Auto Focus نیازی نیست تا دائما فاصله لنز تا سوژه را تغییر دهید تا فوکوس صحیح به دست بیاید. در طرف دیگر شیائومی 12 تی پرو با یک پس‌رفت همراه بوده و از دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی آن هم بدون فوکوس خودکار استفاده می‌کند تا عکس‌های نمای نزدیک این مدل خیلی خوب نباشد و نتوان تصاویر جذابی با آن به ثبت رساند. برنده این بخش بدون شک 11 تی پرو است.

نمونه ماکروهای 12 تی پرو:

دوربین سلفی

دوربین سلفی 11 تی پرو سنسوری 16 مگاپیکسلی دارد و این سنسور در نسل جدید به 20 مگاپیکسل تغییر کرده است. هر دو سنسور از قابلیت Quad Bayer استفاده می‌کنند و به همین جهت خروجی تصاویر آن‌ها به ترتیب 4 و 5 مگاپیکسلی است. سلفی‌های دو گوشی کیفیت مناسبی دارند اما مانند دوربین اصلی بسیار خوب نیستند و برخی از رقبا در این بازه قیمتی عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند و مثلا سلفی S21 fe شرایط بهتری دارد. از بین 11 تی پرو و 12 تی پرو اما عملکرد سلفی نسل جدید بهتر است و عکس‌ها رنج دینامیکی وسیع‌تر و جزئیات بهتری دارند.

پرتره

هیچ‌یک از این دو گوشی لنز تشخیص عمق میدان ندارند و تصاویر پرتره با قابلیت نرم افزاری به ثبت می‌رسد. پرتره‌های 12 تی پرو در حالت زوم دو برابری به ثبت می‌رسند و برش دقیقی هم در سوژه‌ها ساده و برش نسبتا دقیقی در سوژه‌های پیچیده دارند. جزئیات و شارپنس در محیط باز خوب است و در محیط بسته کاهش پیدا می‌کند. از نظر میزان مات شدن پشت سوژه هم شرایط رضایت‌بخش است و همچنین شما می‌توانید این تنظیمات را در گالری پس از ثبت تصاویر تغییر دهید و افکت پس‌زمینه را کم و زیاد کنید.

نمونه پرتره‌های 12 تی پرو:

در طرف دیگر شرایط برای 11 تی پرو هم کم و بیش یکسان است ولی تصاویر این گوشی بدون زوم به ثبت می‌رسند و برس و جزئیات خوبی هم دارند. در نهایت اما اگر بخواهیم پرتره‌های این دو گوشی را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که 12 تی پرو تصاویر جذاب‌تری به شما تحویل می‌دهد که بخش زیادی از آن به دلیل زوم دو برابری و دقیق‌تر شدن تصاویر پرتره است.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل به مقایسه 11t pro با 12t pro پرداختیم و برتری هریک را در بخش‌های مختلف عنوان کردیم. اگر بودجه برای شما اولویت است بدون شک به سراغ 11 تی پرو بروید؛ چرا که این گوشی ارزش خرید بالایی دارد و در تمامی بخش‌ها مشخصات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از طرفی اگر بهترین دوربین ممکن، بهترین نمایشگر موجود در این بازه قیمتی و بهترین سخت افزار را می‌خواهید گوشی شیائومی 12 تی پرو را انتخاب کنید. این محصول عملا می‌تواند با پرچمداران بازار در تمامی بخش‌ها رقابت کند ولی در نهایت قیمت پایین‌تری دارد و همین نشان دهنده ارزش خرید بسیار بالای آن است.

سوالات متداول

بین 11 تی پرو و 12 تی پرو کدام دوربین اصلی بهتری دارد؟ دوربین اصلی 11 تی پرو خوب است و به عنوان یک میان‌رده و یا قاتل پرچمدار عملکرد مناسبی دارد. دوربین اصلی 12 تی پرو اما بسیار بهتر از بازه قیمتی محصول عمل می‌کند و می‌تواند با پرچمداران موجود در بازار رقابت کند. بنابراین قطعا 12 تی پرو از این نظر گوشی بهتری است.

نمایشگر 12 تی پرو بهتر است یا 11 تی پرو؟ 11 تی پرو نمایشگر بسیار خوبی دارد ولی نمایشگر 12 تی پرو دارای وضوح بیشتر و در نتیجه تراکم پیکسلی بهتر است. همچنین این پنل مقداری روشنایی بیشتری دارد و از گستره رنگی 68 میلیاردی هم پشتیبانی می‌کند (12 بیتی).

شارژدهی باتری 12 تی پرو بهتر است یا 11 تی پرو؟ هر دو گوشی شارژدهی تقریبا یکسانی دارند و می‌توانند با استفاده معمول حدود یک روز دوام بیاورند. هر دو از شارژ سریع 120 واتی پشتیبانی می‌کنند و حدود 20 دقیقه از 0 تا 100 شارژ می‌شوند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
2 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. شایان

    قطعا 12 تی پرو خیلی بهتره مخصوصا دوربینش توی روز

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/xiaomi-12t-pro-vs-xiaomi-11t-pro/
ads
ads