داغ ترین ها :
معرفی بهترین فیلم های ایرانی (از گذشته تا به امروز)

معرفی بهترین فیلم های ایرانی (از گذشته تا به امروز)

طی سال‌های اخیر، سینمای ایران با اکران فیلم‌های جذاب در ژانرهای مختلف، دچار تحولات زیادی شده. از دوره اولیه سینمای ایران، یعنی دوران قاجار تا به امروز، سینمای ایران، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و در هر دوره، آینه‌ای تمام‌عیار از جامعه، فرهنگ و دغدغه‌های مردم آن زمان بوده است. در این مقاله، سفری به اعماق سینمای ایران آغاز می‌کنیم و به بررسی لیست بهترین فیلم های ایرانی از دید مخاطب و منتقدین می‌پردازیم. پس همراه ما باشید تا با عبور از میان تاریکی و روشنایی، به گنجینه‌ای از هنر و احساس ناب فیلم‌ های ایرانی برسیم و به تماشای روایت‌های جذاب این فیلم‌ها بنشینیم.

 

برای مشاهده قیمت تلویزیون در مدل‌ها و برندهای مختلف، روی لینک کلیک نمایید.

بهترین فیلم های جدید ایرانی (1400-1403)

بسیاری از مخاطبین، علاقه‌مند به دیدن فیلم‌های جدید ایرانی هستند؛ برای این دسته از افراد، در ادامه بهترین فیلم های ایرانی جدید را معرفی خواهیم کرد:

کت چرمی

کت چرمی

  • سال انتشار: 1402
  • کارگردان: حسین میرزامحمدی
  • بازیگران: جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، ستاره پسیانی، پانته‌آ پناهی، عباس جمشیدی فر

فیلم کت چرمی، جزو بهترین فیلم های سینمایی ایرانی جدید در ژانر درام و رازآلود با بازی درخشان بازیگرانی همچون جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهی، ستاره پسیانی و غیره است.

داستان فیلم: قصه این فیلم، درباره عیسی فرهمند، کارمند بهزیستی است که طی ماموریت بازرسی از مرکز نگهداری دختران خیابانی، با موردی مشکوک مواجه می‌شود و عیسی را با یک باند فساد و ماجراهای مهمانی زیرزمینی غیرقانونی روبرو می‌کند.

در طی قصه فیلم، جواد عزتی به‌عنوان نقش اول فیلم با چالش‌های زیادی همچون تهدیدهای جانی و شغلی روبرو می‌شود؛ اما او تلاش می‌کند تا پرده از این راز بردارد و تا حدودی موفق می‌شود.

ملاقات خصوصی

ملاقات خصوصی

  • سال انتشار: 1401
  • کارگردان: امید شمس
  • بازیگران: پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، رؤیا تیموریان، ریما رامین فر، نادر فلاح، سیاوش چراغی‌پور

یکی دیگر از پربازدیدترین و بهترین فیلم‌ های ایرانی جدید، فیلم ملاقات خصوصی، ساخته امید شمس است. این فیلم عاشقانه ایرانی و با بازی ستارگانی همچون پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، رویا تیموریان، ریما رامین فر و غیره است.

داستان فیلم: قصه ملاقات خصوصی، درباره پروانه با بازی پریناز ایزدیار به‌عنوان نقش اول فیلم است؛ پروانه دختری از خانواده ضعیف است که در خارج از شهر تهران، در یک عطاری مشغول کار است. پدر پروانه سال‌های سال به‌خاطر دزدی به زندان افتاده و همین موضوع زندگی پروانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرهاد با بازی هوتن شکیبا، هم‌بندی پدر پروانه است و طی ملاقات‌های پروانه و پدرش، شیفته او می‌شود. پروانه و فرهاد طی تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های مخفیانه به یکدیگر علاقه‌مند شده و ازدواج می‌کنند؛ اما این اصل داستان فیلم نیست و طی اتفاقات ناگواری، زندگی فرهاد و پروانه با چالش بزرگی مواجه می‌شود.

 

بهترین فیلم های عاشقانه خارجی را در مطلب زیر معرفی کرده ایم:
فیلم عاشقانه

 

علف زار

علف زار

  • سال انتشار: 1401
  • کارگردان: کاظم دانشی
  • بازیگران: پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی

یکی از بهترین فیلم های ایرانی جدید در ژانر اجتماعی، جنایی، فیلم علف زار به کارگردانی کاظم دانشی و بازی‌های درخشان ستارگانی چون پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی و غیره است. این فیلم در واقع اولین فیلم بلند کاظم دانشی است که پس از اکران توانست جزو پربیننده‌ترین و قشنگترین فیلم های ایرانی به‌حساب بیاید و در واقع روایتی از ماجرای تجاوز در خمینی‌شهر اصفهان است.

داستان فیلم: علف زار، روایتگر زندگی بازپرس شعبه چهارم دادگاه کیفری با بازی پژمان جمشیدی است که با پرونده‌ای جنجالی مواجه می‌شود. این پرونده جنجالی در باره مهمانی خانوادگی است که در طول آن، 6 مرد غریبه وارد مهمانی شده و پس از حبس‌کردن مردان، زنان را آزار داده‌اند.

بازپرس پرونده، قصد حل‌وفصل این پرونده را دارد، اما ظاهرا پشت پرده پرونده ماجراهایی است که مانع به جریان افتادن آن می‌شود.

فسیل

فسیل

  • سال انتشار: 1401
  • کارگردان: کریم امینی
  • بازیگران: بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا، الهه حصاری، الناز حبیبی، غلامرضا نیکخواه

یکی از محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین فیلم کمدی ایرانی، طی سال‌های اخیر، فیلم فسیل ساخته کریم امینی است. از بازیگران فسیل می‌توان به بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا، الناز حبیبی، الهه حصاری، بابک کریمی، سید جواد هاشمی، غلامرضا نیکخواه، امید روحانی و غیره اشاره کرد.

فسیل داستانی متفاوت از سه خواننده دهه 50 است که با گذشت زمان و پس از انقلاب، سرنوشت این سه دوست دچار تحولاتی شده و مسیر آن‌ها از یکدیگر جدا می‌شود.

از اصلی‌ترین نقاط قوت فسیل، می‌شود به بازی خارق‌العاده بهرام افشاری به‌عنوان بازیگر اصلی اشاره کرد. بهرام افشاری با به‌کاربردن الفاظ طنز و جذاب و تکیه‌کلام‌های متفاوت، جذابیت فسیل را چندین برابر کرده و باعث شده تا هر مخاطبی، فسیل را به‌جای یک‌بار، چندین بار تماشا کند.

بهترین فیلم های ایرانی (1400 به قبل)

فیلم‌های قدیمی ایرانی نیز، جزو برترین آثار سینمای ایران هستند؛ کارگردانانی همچون کمال تبریزی، علی حاتمی و غیره در دهه‌های گذشته دست به ساخت فیلم‌های بسیار جذابی زدند که این آثار، کماکان مخاطبان مختص به خود را دارند؛ از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی می‌توان به معرفی فیلم های ایرانی زیر پرداخت:

سرخ پوست

سرخ پوست

  • سال انتشار: 1398
  • کارگردان: نیما جاویدی
  • بازیگران: نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی، مانی حقیقی

سرخ پوست یکی از فیلم‌های متفاوت و محبوب ایرانی در ژانر درام و تاریخی، ساخته نیما جاویدی با بازی ستارگانی چون پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی و مانی حقیقی است. یکی از موضوعاتی که سرخ پوست را از بسیاری از فیلم‌های ایرانی متفاوت کرده، اتمسفر و فضای خاص در کنار فیلمنامه قوی، این فیلم است.

داستان فیلم: سرخ پوست، درباره سرگرد نعمت جاهد، یکی از افسران موفق است که به‌تازگی ترفیع گرفته و به ریاست شهربانی منصوب شده؛ اما گم‌شدن یک زندانی، طی روند انتقال، جاهد را با چالش روبرو می‌کند. در کنار چالش نعمت جاهد، مددکاری با بازی پریناز ایزدیار، وارد داستان شده و تضادهای شخصیتی سرگرد جاهد را برملا می‌کند.

 

طرفدار فیلم های اقتباسی هستید؟
کتاب هایی که فیلم شدند

 

بدون تاریخ بدون امضا

بدون تاریخ بدون امضا

  • سال انتشار: 1397
  • کارگردان: وحید جلیلوند
  • بازیگران: نوید محمدزاده، امیر آقایی، هدیه تهرانی، علیرضا استادی

بدون تاریخ بدون امضا، یکی دیگر از بهترین فیلم‌های ایرانی ژانر درام و رازآلود ساخته وحید جلیلوند با بازی نوید محمدزاده، امیر آقایی، هدیه تهرانی است.

داستان فیلم: بدون تاریخ بدون امضا داستان دکتر کاوه نریمان، پزشک شاغل در سازمان پزشکی قانونی است که با یک تصادف وارد دنیای متفاوتی می‌شود.

در اثر تصادف، امیرعلی که کودکی خردسال از قشر ضعیف جامعه است دچار آسیب جزئی می‌شود، اما پدر امیرعلی با دریافت خسارت جزئی، ماجرا را تمام می‌کند.

صبح روز بعد، دکتر کاوه در پزشکی قانونی متوجه مرگ امیرعلی می‌شود و این موضوع او را آشفته می‌کند. طبق گزارش‌های پزشکی قانونی ظاهرا امیرعلی بر اثر خوردن مرغ فاسد که پدرش آن را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کرده، فوت کرده؛ اما کاوه این موضوع را قبول نمی‌کند و خود به معاینه امیرعلی می‌پردازد.

متری شیش و نیم

متری شیش و نیم

  • سال انتشار: 1397
  • کارگردان: سعید روستایی
  • بازیگران: نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار

فیلم سینمایی متری شیش و نیم یکی از آثار موفق سعید روستایی با بازی پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و غیره است که با فیلمنامه جذاب و بازی درخشان بازیگران، توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فجر شد.

داستان فیلم: متری شیش و نیم داستان تقابل سرگرد صمد با بازی پیمان معادی به‌عنوان پلیس مواد مخدر و ناصر خاکزاد با بازی نوید محمدزاده به‌عنوان بزرگ‌ترین توزیع‌کننده مواد است. کارگردان با انتخاب این دو بازیگر به‌عنوان دو قطب اصلی، تماشاگر را بین دوراهی قرار می‌دهد.

یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های، متری شیش و نیم، تقابل صمد و ناصر خاکزاد با دو دیدگاه و جایگاه متفاوت است. صمد برای شرافت کاری خود، از خانواده‌اش گذشته و در آن طرف، ناصر برای رساندن خانواده‌اش به آرزوهایشان، از هر چیزی مایه می‌گذارد.

یکی دیگر از نقاط قوت این فیلم، پایان‌بندی فوق‌العاده آن است که پیشنهاد می‌کنیم با تمامی این تفاسیر، این فیلم سینمایی را خودتان تماشا کنید.

 

اگر در فکر خرید اندرویدباکس هستید، تنوع خوبی از آن‌ها را در فروشگاه تکنولایف می‌توانید مشاهده کنید.

ابد و یک روز

ابد و یک روز

  • سال انتشار: 1397
  • کارگردان: سعید روستایی
  • بازیگران: نوید محمدزاده، پیمان معادی، شبنم مقدمی، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، مهدی قربانی

یکی دیگر از ساخته‌های سعید روستایی که توانسته بهترین اثر در لیست فیلم های ایرانی محسوب شود، فیلم سینمایی ابد و یک روز با بازی فوق‌العاده ستارگانی همچون نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، پیمان معادی، شبنم مقدمی، ریما رامین فر است.

داستان فیلم: ابد و یک روز قصه تلخی از خانواده‌ای آشفته است که درگیر مشکلات مختلفی همچون اعتیاد، فقر، بیکاری هستند. با وجود این مشکلات، سرنوشت سمیه به‌عنوان اصلی‌ترین شخصیت فیلم با بازی پریناز ایزدیار به دلیل مشکلات خانوادگی، بسیار تاریک است؛ او در شرف ازدواج با یک تبعه افغانستانی است درحالی‌که میلی به این ازدواج ندارد.

این فیلم به‌خوبی معضل اعتیاد و تاثیر آن را بر روابط اجتماعی به تصویر می‌کشد. از نقاط قوت اصلی این فیلم می‌توان به سناریو و بازی‌های فوق‌العاده بازیگران آن در کنار پایان‌بندی جذاب اشاره کرد.

فروشنده

فروشنده

  • سال انتشار: 1395
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، مهدی کوشکی، فرید سجادی حسینی، مینا ساداتی

فیلم سینمایی فروشنده، یکی از آثار درخشان اصغر فرهادی با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی و یکی از بهترین فیلم های ایران است.

داستان فیلم: فروشنده داستان زوجی به نام رعنا و عماد، دو بازیگر تئاتر هستند. این زوج به علت نشست زمین، مجبور به ترک خانه و نقل‌مکان به خانه‌ای دیگر می‌شوند. خانه جدید رعنا و عماد پیش‌ازاین خانه زنی بدکاره به نام آهو بوده که این موضوع برای رعنا و عماد دردسر درست می‌کند.

این اثر فضای بسیار متفاوتی دارد و توانست در جشنواره کن جایزه بهترین فیلم‌نامه و جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کند و جزو بهترین سینمایی های ایرانی به‌حساب بیاید.

در دنیای تو ساعت چند است؟

ده فیلم برتر ایرانی

  • سال انتشار: 1394
  • کارگردان: صفی یزدانیان
  • بازیگران: لیلا حاتمی، علی مصفا، زری خوشکام

اگر یک اثر سینمایی هنری می‌خواهید که خاص‌تر از هرآن‌چه تا به حال دیده‌اید باشد، نباید در دنیای تو ساعت چند است را از دست بدهید. زوج محبوب سینما، یعنی علی مصفا و لیلا حاتمی، در کنار زری خوشکام در این فیلم نقش آفرینی کرده اند. علاوه بر آن‌هاکریستف رضایی، آهنگساز ایرانی را نیز در این اثر داریم.

داستان فیلم: گیله گل ابتهاج پس از سال‌ها از فرانسه به ایران برمی‌گردد. فرهاد که از سال‌ها پیش شیدای او بوده، به استقبالش می‌رود و می‌خواهد با مرور خاطرات، خودش را در یاد گلی زنده کند. اما متاسفانه گلی اصلا این خاطرات را به خاطر ندارد.

این فیلم زیبا در رشت فیلمبرداری شده. زیبایی دیالوگ‌ها، حال و هوای شهر زیبای رشت و نحوه فیلمبرداری به گونه‌ایست که محال است این فیلم را دوست نداشته باشید.

جدایی نادر از سیمین

جدایی نادر از سیمین

  • سال انتشار: 1389
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: شهاب حسینی، پیمان معادی، لیلا حاتمی، ساره بیات، مریلا زارعی

جدایی نادر از سیمین، یکی دیگر از شاهکارهای سینمای ایران ساخته اصغر فرهادی است که توانست در سال 2012 جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را دریافت کند. فرهادی در ساخت این فیلم از بازیگران مطرحی همچون پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، مریلا زارعی و ساره بیات استفاده کرده است.

داستان فیلم: همان‌طور که از نام فیلم مشخص است، جدایی نادر از سیمین راجع‌به زوجی است که به دلیل مهاجرت در شرف جدایی و طلاق هستند. سیمین به دنبال مهاجرت با فرزند و همسرش است؛ اما پدر نادر که از آلزایمر رنج می‌برد، دلیل اختلاف این زوج است. پس از مدتی نادر متوجه می‌شود که به‌تنهایی از عهده نگهداری پدرش بر نمی‌آید و ناچار می‌شود تا پرستاری استخدام کند که همین موضوع، شروع داستان و چالش اصلی فیلم جدایی نادر از سیمین است.

 

بهترین های سینمای کلاسیک جهان را از دست ندهید:
فیلم کلاسیک

 

درباره الی

درباره الی

  • سال انتشار: 1388
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: شهاب حسینی، پیمان معادی، مریلا زارعی، مانی حقیقی، صابر ابر، گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی

درباره الی یکی دیگر از بهترین فیلم های ایرانی در کارنامه کاری اصغر فرهادی است که توانست جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین را دریافت کند. از بازیگران این فیلم می‌توان به ستارگانی همچون گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، پیمان معادی، مریلا زارعی، مانی حقیقی، صابر ابر، رعنا آزادی ور، مریلا زارعی و غیره اشاره کرد.

داستان فیلم: قصه فیلم درباره یک اکیپ دوستانه است که قصد دارند برای سپری‌کردن تعطیلات به شمال بروند. دراین‌بین کاراکتر احمد با بازی شهاب حسینی، تازه از خارج برگشته و دوستان احمد، برایش به دنبال همسر می‌گردند. شخصیت الی با بازی ترانه علیدوستی، به‌عنوان معلم مهدکودک فرزند یکی از کاراکترها به جمع اضافه می‌شود و تعطیلات این اکیپ را به تراژدی تلخ تبدیل می‌کند.

میم مثل مادر

میم مثل مادر

  • سال انتشار: 1385
  • کارگردان: رسول ملاقلی‌پور
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، علی شادمان، حسین یاری، شراره دولت‌آبادی

به‌جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین فیلم های ایرانی در ژانر درام، فیلم سینمایی میم مثل مادر، اثر رسول ملاقلی‌پور است. داستان جذاب، کارگردانی حرفه‌ای و نقش‌آفرینی فوق‌العاده بازیگرانی همچون گلشیفته فراهانی، علی شادمان، حسین یاری، شراره دولت‌آبادی، جمشید هاشم‌پور، سحر دولتشاهی و غیره از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این فیلم است.

داستان فیلم: کاراکتر سپیده با بازی گلشیفته فراهانی که در جنگ ایران و عراق، یک پرستار در سردشت بوده، از قربانیان حملات شیمایی است. سال‌ها بعد سپیده باردار می‌شود و پزشک خبر از تاثیرات حملات شیمیایی بر فرزند سپیده و پیشنهاد سقط به او می‌دهند، اما سپیده قبول نمی‌کند و تصمیم می‌گیرد از سهیل همسرش جدا شده و خود به تنهایی فرزندش را بزرگ کند.

 

سال ۲۰۲۳ سالی طلایی برای سینما بود. فیلم های ۲۰۲۳ را از دست ندهید:
بهترین فیلم های ۲۰۲۳

 

چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری

  • سال انتشار: 1384
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، هدیه تهرانی، حمید فرخ‌نژاد، هومن سیدی، پانته‌آ بهرام

چهارشنبه سوری، سومین اثر سینمایی اصغر فرهادی است که با قصه‌ای پیچیده و سناریو متفاوت خود توانست جوایز زیادی مثل سیمرغ بلورین بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر و هوگو طلایی جشنواره فیلم شیکاگو را دریافت کند. بازیگران مطرحی همچون هدیه تهرانی، حمید فرخ‌نژاد، ترانه علیدوستی، پانته‌آ بهرام، هومن سیدی و سحر دولتشاهی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان فیلم: چهارشنبه سوری درباره سوءظن مژده به همسرش است؛ درست در شب چهارشنبه سوری روح‌انگیز با بازی ترانه علیدوستی برای نظافت وارد خانه این زوج می‌شود و درگیر اختلافات این زن و شوهر می‌شود. قصه چهارشنبه سوری مانند سایر فیلم‌های فرهادی، کمی پیچیده است و اگر علاقه‌مند به این نوع فیلم‌ها هستید، تماشای آن را حتما به شما توصیه می‌کنیم.

 

با خرید لپ تاپ می‌توانید فیلم ها را با بهترین کیفیت تماشا کنید.

مهمان مامان

مهمان مامان

  • سال انتشار: 1383
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: گلاب آدینه، حسن پورشیرازی، پارسا پیروزفر، امین حیایی، ملیکا شریفی‌نیا، نسرین مقانلو

مهمان مامان یکی دیگر از آثار محبوب سینمای ایران با اقتباس از کتاب مهمان مامان نوشته هوشنگ مرادی کرمانی است. این اثر به‌عنوان بهترین فیلم سینمایی ایرانی، ساخته داریوش مهرجویی با بازی گلاب آدینه، حسن پورشیرازی، ملیکا شریفی‌نیا، علیرضا جعفری، پارسا پیروزفر، نسرین مقانلو و غیره است.

داستان فیلم: مهمان مامان، درباره خانواده‌ای آبرودار از قشر ضعیف جامعه است. مادر خانواده خبردار می‌شود که خواهرزاده‌اش به همراه نوعروس قرار است به مهمانی بیایند. این موضوع آن‌ها را به جان هم انداخته و همسایه‌ها برای حفظ آبروی این خانواده دست‌به‌دست یکدیگر می‌دهند و سفره‌ای خوش‌رنگ و لعاب برای مهمانان تدارک می‌بینند.

وجود فیلمنامه جذاب، بازی درخشان بازیگران در کنار فضای جذاب فیلم، باعث شده تا مهمان مامان هنوز که هنوز است، جزو ده فیلم برتر ایرانی به‌حساب بیاید.

مارمولک

مارمولک

  • سال انتشار: 1382
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، شاهرخ فروتنیان، فریده سپاه منصور، سهیلا رضوی، مائده طهماسبی، رعنا آزادی ور

فیلم سینمایی مارمولک به‌عنوان فیلم کمدی، یکی از آثار محبوب کمال تبریزی و جزو فیلم های برتر ایرانی با بازی پرویز پرستویی، بهرام ابراهیمی، شاهرخ فروتنیان، فریده سپاه منصور، رعنا آزادی ور، سیروس همتی و غیره است.

داستان فیلم: مارمولک قصه زندانی سابقه داری با نام رضا مثقالی است که به علت سرقت مسلحانه، در زندان به سر می‌برد. رضا طی حادثه‌ای، دچار جراحت شده و به بیمارستان خارج از زندان منتقل می‌شود. در بیمارستان او با یک روحانی آشنا شده و با رباییدن لباس روحانی، موفق به فرار از زندان می‌شود و همین موضوع سرنوشت او را دچار تحول می‌کند.

لیلا

برترین فیلم های ایرانی

  • سال انتشار: 1375
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: علی مصفا، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی نیا، جمیله شیخی

در لیست بهترین فیلم‌ های ایرانی، دیگر فیلمی که جایگاهی ویژه در یاد و خاطره دارد، «لیلا» ساخته‌ی زنده یاد داریوش مهرجویی است. مهرجویی این فیلم را با زوج دوست داشتنی سینما، یعنی لیلا حاتمی و علی مصفا ساخت. لیلا حاتمی پس از بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین هنرپیشه زن ایرانی شد.

داستان فیلم: پس از ازدواج رضا و لیلا، به علت بچه دار نشدن آن‌ها، از جانب خانواده رضا فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌شود. لیلا برای مقابله با این فشارهای روانی که بیشتر از جانب مادرشوهرش است، رو به دوا و درمان می‌آورد تا بتواند هرطور که شده مادر شدن را تجربه کند. با این حال، اتفاقی که خانواده‌ها منتظرش هستند نمی‌افتد و زندگی این زوج دستخوش تغییرات و مشکلات متعددی می‌شود.

این فیلم، نه تنها در کل تاریخ سینمای ایران، بلکه در کارنامه هنری مهرجویی نیز یکی از برترین فیلم های ایرانی قلمداد می‌شود.

من ترانه ۱۵ سال دارم

من ترانه ۱۵ سال دارم

  • سال انتشار: 1381
  • کارگردان: رسول صدرعاملی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، مهتاب نصیرپور، حسین محجوب، میلاد صدرعاملی

من ترانه 15 سال دارم، یکی از موفق‌ترین آثار رسول صدرعاملی در سال 1380 و جزو بهترین فیلمهای ایرانی قدیمی است؛ در این فیلم بازیگرانی همچون ترانه علیدوستی، مهتاب نصیرپور، حسین محجوب، میلاد صدرعاملی، نگار جواهریان و غیره بازی کرده‌اند که در این بین، بازی فوق‌العاده ترانه علیدوستی، باعث محبوبیت من ترانه 15 سال دارم شده است.

داستان فیلم: قصه این فیلم درباره ترانه است. دختری که مادر خود را ازدست‌داده و پدرش در زندان است و با مادربزرگش زندگی می‌کند. ترانه با پسری به نام امیرحسین آشنا شده و به اصرار او، به یکدیگر محرم می‌شوند. بعد از مدتی امیرحسین به خارج می‌رود و ترانه باردار را تنها می‌گذارد. ترانه یکه و تنها به دنبال سرنوشتش می‌رود و فرزندش را به دندان می‌گیرد.

شب یلدا

بهترین فیلم های سینمای ایران

  • سال انتشار: 1380
  • کارگردان: کیومرث پوراحمد
  • بازیگران: محمدرضا فروتن، الهام چرخنده، پروین دخت یزدانیان

فیلم شب یلدا، یکی از فیلم‌های سمبلیک ایرانی است که آقای پوراحمد در سال ۸۰ ساخت. این فیلم آنقدر خوب بود که خیلی‌ها معتقد بودند پس از آن پوراحمد قادر نخواهد بود فیلمی به این خوبی بسازد و فروتن نیز فیلمنامه بهتری برای بازی پیدا نخواهد کرد. بیشترین بخش این اثر، در یک آپارتمان فیلمبرداری شد و بیشترین پرفورمنس نیز بر عهده‌ی فروتن بود. این فیلم در لیست بهترین فیلم های ایران جایگاهی خاص و ویژه دارد و خیلی از افراد در شب یلدا، این فیلم را تماشا می‌کنند.

داستان فیلم: فیلم شب یلدا از جایی شروع می‌شود که حامد، همسر و دخترش را راهی فرانکفورت می‌کند و تنهایی به خانه‌اش بازمی‌گردد. او روزهای خود را به تنهایی در این خانه سپری می‌کند و این مسئله، بعد از صحبت‌هایی که هر روز با همسرش دارد، بیشتر و بیشتر به او فشار می‌آورد. حامد پس از متوجه شدن چیزهایی درباره همسرش دچار مشکلات روانی می‌شود و این تحلیل رفتن و ویرانی را در شمایل خانه‌ی او نیز می‌بینیم.

دیالوگ‌ها، مونولوگ‌ها و اکت‌های خاص این بازیگر جوان، او را به تبدیل شدن به یکی از بهترین بازیگران مرد ایرانی در دهه هشتاد کمک زیادی کرد. این فیلم، برگرفته از زندگی واقعی خود کارگردان است.

 

نقد و بررسی فیلم شب یلدا را از دست ندهید:
فیلم شب یلدا

 

دختری با کفش‌های کتانی

دختری با کفش‌های کتانی

  • سال انتشار: 1378
  • کارگردان: رسول صدرعاملی
  • بازیگران: پگاه آهنگرانی، مجید حاجی‌زاده، اکرم محمدی، عبدالرضا اکبری، محمود عزیزی

دختری با کفش‌های کتانی یکی از پربازدیدترین ساخته‌های رسول صدرعاملی است که در سال 1378 توانست در گیشه سینماهای حدود 200 میلیون تومان، فروش داشته باشد. از بازیگران این فیلم می‌توان به بازی‌های درخشان پگاه آهنگرانی، مجید حاجی‌زاده، اکرم محمدی، عبدالرضا اکبری و غیره اشاره کرد.

داستان فیلم: شخصیت تداعی با بازی پگاه آهنگرانی، دختری شانزده‌ساله است که با پسری به نام آیدین در پارک آشنا شده؛ اما نیروی انتظامی آن‌ها را دستگیر می‌کند و همین موضوع سرنوشت تداعی را تغییر می‌دهد. پس از باخبر شدن پدر و مادر تداعی از ماجرا، آن‌ها از آیدین شکایت می‌کنند و همین موضوع باعث عصبانیت تداعی و فرارش از خانه می‌شود. طی فرار او، ماجراهای غیرمترقبه‌ای برای او پیش می‌آید که مسیر زندگی او را تغییر می‌دهند.

 

پیشنهاد فیلم برای آخر هفته‌های شما:
فیلم خوب

 

بچه های آسمان

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی

  • سال انتشار: 1375
  • کارگردان: مجید مجیدی
  • بازیگران: رضا ناجی، میرفرخ هاشمیان، بهار صدیقی

بچه های آسمان قطعا در میان ۱۰ فیلم برتر سینمای ایران قرار دارد. این فیلم سینمایی را مجید مجیدی در سال ۱۳۷۵ ساخت و در جشنواره‌های مختلفی در سرتاسر دنیا به نمایش درآمد. این فیلم توانست نظر مثبت منتقدین سینما در کشورهای مختلف را به خود جلب کند.

داستان فیلم: پس از این که علی کفش‌های خواهرش زهرا را گم می‌کند، مجبور می‌شوند که هر دو از یک جفت کفش استفاده کنند. پدر آن‌ها آنقدر فقیر است که نمی‌تواند کفش‌های جدیدی برای زهرا بخرد؛ بنابراین، هر روز صبح زهرا کفش‌های علی را می‌پوشد و به مدرسه می‌رود. پس از اتمام مدرسه نیز علی کفش‌ها را از او می‌گیرد و به مدرسه می‌رود. پس از مدتی، قرار است یک مسابقه دو برگزار شود که نفر سوم، یک جفت کفش هدیه خواهد گرفت.

این فیلم آنقدر خوب و خوش ساخت است که نمی‌توان اسم آن را در لیست بهترین فیلم های سینمایی ایرانی لحاظ نکرد.

 

قصد خرید گوشی سامسونگ دارید؟  گوشی a55 و بقیه موبایل‌های این برند را با بهترین قیمت از تکنولایف خریداری کنید.

مادر

مادر

  • سال انتشار: 1368
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران: رقیه چهره‌آزاد، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی، اکبر عبدی، امین تارخ

به‌جرئت می‌توان گفت، فیلم مادر ساخته علی حاتمی، یکی از شاهکارهای سینمای ایران در ژانر درام و جزو بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم است. از بازیگران این فیلم می‌توان به رقیه چهره‌آزاد، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی، امین تارخ، حمید جبلی، اکبر عبدی و غیره اشاره کرد.

داستان فیلم: فیلم مادر، روایتگر مادری است که تصمیم گرفته تا از خانه سالمندان بیرون بیاید و سال‌های آخر عمرش را در خانه‌اش و در کنار فرزندانش به پایان برساند. در بطن داستان، شاهد روابط خواهر و برادرها با هم و با مادر پیرشان هستیم. بازی چشمگیر اکبر عبدی نیز، از همانجا توانست او را به عنوان یکی از بهترین بازیگران مرد ایرانی به جهان معرفی کند.

از اصلی‌ترین نقاط قوت فیلم مادر می‌توان به یکپارچگی فیلمنامه، موسیقی فوق‌العاده، بازی جذاب، دوبله بی‌نظیر فیلم و کارگردانی بی‌نظیر علی حاتمی اشاره کرد.

اجاره ‌نشین‌ها

اجاره ‌نشین‌ها

  • سال انتشار: 1366
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: عزت‌الله انتظامی، حمیده خیرآبادی، رضا رویگری، اکبر عبدی، فردوس کاویانی

اجاره نشین‌ها یکی دیگر از آثار درخشان داریوش مهرجویی در ژانر کمدی – درام و محصول سال 1366 است. از بازیگران این فیلم سینمایی که در لیست بهترین فیلم‌ های ایرانی قرار گرفته است، می‌توان به عزت الله انتظامی، حمیده خیرآبادی، رضا رویگری، اکبر عبدی و غیره اشاره کرد.

داستان فیلم: اجاره نشین‌ها روایتگر ماجرای آپارتمانی پرماجرا و بدون وارث در حاشیه تهران است که نیازمند به تعمیرات اساسی دارد. عباس آقا به‌عنوان مباشر صاحب ملک، زیر بار خواسته سایر ساکنین نمی‌رود و همین موضوع باعث اختلاف همسایه‌ها با یکدیگر می‌شود. طی یک مهمانی شام، عباس آقا با ساکنین ساختمان برای تعمیرات ساختمان توافق می‌کند، اما ماجرایی پیش می‌آید که به‌طور کل تمام نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب می‌کند.

جمع‌بندی

با توجه به تنوع زیاد فیلم‌های ایرانی، نمی‌توان گفت کدام فیلم می‌تواند عنوان بهترین فیلم را از آن خود کند؛ با این حال ما قصد داشتیم به معرفی بهترین فیلم‌ های ایرانی در ژانرها و دهه‌های مختلف بپردازیم و شما را تا حدودی با فیلمنامه و قصه آن‌ها آشنا کنیم. با این حال فیلم‌های دیگری در سینمای ایران هستند که می‌توانند در این لیست قرار بگیرند. خوشحال می‌شویم تا اسامی این فیلم‌ها را شما در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بهترین فیلم های کمدی ایرانی کدامند؟

فیلم های کمدی ایرانی طرفداران زیادی دارند. از بهترین فیلم‌های ایرانی می‌توان به مارمولک، مهمان مامان و فسیل اشاره کرد.

بهترین فیلم های اجتماعی ایرانی کدامند؟

فیلم‌های ابد و یک روز، متری شیش و نیم و علف زار جزو بهترین فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران محسوب می‌شوند.

محبوب‌ترین فیلم ایرانی از دید مخاطبان کدام است؟

فیلم مادر، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های ایرانی از دید مخاطبان و ساخته زنده‌یاد علی حاتمی است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

5 نظر

  1. احسان

    سلام وقتتون بخیر؛ ممنون بابت این مطلب خوب ولی این فیلم ها بنظرم خیلی مشهور هستند نیاز به معرفی ندارند علاوه بر اینکه نویسنده محترم به سلیقه خودش معرفی کرده و نگفته بر چه اساسی این فیلم ها بهترین هستند، بنظرم فیلم های بهتری هم در دهه اخیر ساخته شدند جاشون در این پست خالیه مثل : رگ خواب – شبی که ماه کامل شد – شنای پروانه – لاتاری – جاندار – هزارپا – چ – اخراجی ها 1 – گشت ارشاد 1 – شکارچی شنبه و خیلی فیلم های دیگه از نظر کیفیت خیلی خوب هستند و شاید از بعضی فیلم های گفته شده بهتر باشند. باتشکر

    1. پریا حسن‌زاده

      پاسخ به احسان

      درود و وقت بخیر ببینید برای انتخاب بهترین فیلم‌ها معیارهایی هست که ما موقع نگارش این مطلب در نظر داشتیم. توی این مطلب، سعی نشده که فیلم‌های ناشناخته معرفی شن؛ بلکه هدف ما معرفی بهترین ‌ها بوده و همونطور که خودتون فرمودین فیلمها اکثرا معروف هستند. در آینده، قطعا فیلم‌های بیشتری که باز هم جز بهترین فیلم های ایرانی باشن به لیست ادد خواهد شد.
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به احسان

      سلام ممنون از این که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید حتما لیست آپدیت و تکمیل خواهد شد
  2. A.kh

    اینارو کلا همه میگن شما هم که گذاشتین،حالا ی فیلم جالب بگم خیلی دوسش داشتم!
    فیلم( جان دار )با بازی جواد عزتی
    صدا،تصویر،بازیگرا،اون مفهوم فیلم بسیار عالی بازی شده

    1. احسان

      پاسخ به A.kh

      فیلم جان‌دار خیلی فیلم خوش ساختی هست، اگه به این ژانر علاقمند هستید بنظرم فیلم «زرد» هم ببینید.
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/introducing-the-best-iranian-movies/
ads
ads