داغ ترین ها :
مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

کنسول نسل نهمی بیش از یک سال پیش عرضه شد و توانسته تا به این جای کار برای شرکت سونی (Sony) موفقیت‌ آفرین شود. با این حال مشکلات اقتصادی در کشور ما مانع از این شده که بسیاری از گیمرها بتوانند کنسول خود را ارتقا دهند، اما آیا ارتقا کنسول ارزش‌اش را دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 بپردازیم تا پاسخی برای این سوال پیدا کنیم که پلی استیشن 5 بخریم یا 4!؟ پس در ادامه با تکنولایف همراه باشید.

 

برای خرید کنسول های سونی از سایت تکنولایف هم دیدن کنید: قیمت ps5

 

کنسول PS5 پس از عرضه توانست به سرعت محبوبیت پیدا کند و در حال حاضر کاربران زیادی در سراسر دنیا دارد. اگر چه این دستگاه سریع‌ترین کنسول بازار نیست، اما باید قبول کرد که این محصول نسبت به نسل پیشین ارتقا قابل توجه یافته است. در نسل نهم معماری کاملا تغییر کرده، پشتیبانی از رزولوشن‌ها ارتقا پیدا کرده و به لطف حافظه SSD، سرعت کنسول نیز بهبود قابل توجهی یافته است. در واقع می‌توان گفت در مقایسه PS5 و PS4، کنسول جدید سونی از بسیاری از جوانب برتری دارد.

ما در این مقاله قصد داریم درباره موضوعات مختلفی صحبت کنیم و بحث‌های زیادی را پوشش دهیم؛ از مشخصات فنی گرفته تا جزئیات طراحی دستگاه و بازی‌هایی که برای کنسول جدید منتشر شده یا قرار است عرضه شود. پس اگر می‌خواهید کنسول خود را ارتقا دهید، ولی بنا به دلایلی در تصمیم خود تردید دارید، این مقاله می‌تواند به شما کمک زیادی کند. در نتیجه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تفاوت ps4 با ps5 4 و ps4 pro از نظر مشخصات فنی

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

پلی استیشن 5 بخریم یا 4

حتی اگر یک نگاه گذرا به مشخصات فنی PS5 بیندازید، خودتان متوجه می‌شوید که این کنسول نسبت به PS4 یا حتی PS4 Pro در سطح بسیار بالاتری قرار دارد. سونی قابلیت‌های سازگاری و سخت افزاری کنسول نسل نهمی خود را تقریبا از هر نظر که فکرش را کنید ارتقا داده است. در دستگاه جدید ما شاهد وجود حافظه داخلی بهتر، قطعات محاسباتی سریع‌تر، قابلیت پشتیبانی از دیسک‌های حجیم‌تر و توانایی پشتیبانی از رزولیشن‌های بالاتر هستیم. کنسول جدید سونی در دو مدل عرضه می‌شود که Standard Edition و Digital Edition نام دارد؛ البته باید بدانید که این دو مدل از نظر مشخصات فنی تفاوتی با هم ندارند. تنها فرق آن‌ها این است که در نسخه دیجیتال، خبری از درایو مربوط به قرار دادن دیسک بازی‌ها نیست.

پلی استیشن 5 پلی استیشن 4 پلی استیشن 4 پرو
پردازنده مرکزی 8 هسته و 16 رشته

فرکانس تا 3.5 گیگاهرتز (متنوع)

8 هسته جگوار با فرکانس 1.6 گیگاهرتز 8 هسته جگوار با فرکانس 2.1 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی 36 واحد محاسباتی (یا CU) با فرکانس 2.23 گیگاهرتز و 10.3 ترافلاپس (فرکانس‌های متنوع) 18 واحد محاسباتی با فرکانس 800 مگاهرتز و 1.84 ترافلاپس 36 واحد محاسباتی با فرکانس 911 مگاهرتز و سرعت 4.2 ترافلاپس
حافظه (RAM) 16 گیگابایت GDDR6 8 گیگابایت GDDR5 8 گیگابایت GDDR5
حافظه داخلی 825 گیگابایت SSD (قابل شخصی‌سازی) 500 گیگابایت یا 1 ترابایت HDD 1 ترابایت HDD
حافظه خارجی اسلات NVMe SSD و USB HDD هارد HDD از نوع 2.5 اینچی و USB HDD هارد HDD از نوع 2.5 اینچی و USB HDD
درایو اپتیکال Ultra HD Blu-ray Blu-ray Blu-ray
خروجی ویدیویی 4K با نرخ به روز رسانی 120 هرتز و 8K 1080p 4K

 

ما در مقاله مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 به صورت جزئی و مو شکافانه مشخصات فنی این دستگاه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. اما تا به این جای کار فقط سعی کردیم شما را به صورت کلی با این مشخصات آشنا کنیم تا دید عمومی بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشید. از آن جایی که PS5 کنسول جدید سونی است، دارای معماری ساخت جدیدتری بوده و از همین جهت درست نیست که بخواهیم مشخصات آن را به صورت مستقیم صرفا با اعداد و ارقام روی کاغذ با نسخه پیشین قیاس کنیم.

برای مثال هر دو کنسول PS5 و PS4 Pro تعداد واحدهای محاسباتی (CU یا Compute Unit) برابری دارند، اما CUهای کنسول نسل نهمی سونی چگالی ترانزیستور بیشتری دارند و در نتیجه قدرت خیلی بالاتری را نسبت به پلی استیشن 4 پرو ارائه می‌دهند. اما فارغ از این مورد، باقی مشخصات را می‌توان به صورت مستقیم با یکدیگر مقایسه کرد. برای مثال می‌توان به سادگی تشخیص داد که درایو اپتیکال و پشتیبانی PS5 از رزولوشن نسبت به نسل هشتم واقعا بهتر است.

 

شاید نیاز داشته باشید:
پلی استیشن پلاس چیست

 

پردازنده گرافیکی در ps4  و ps5

مقایسه گرافیک پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

سونی برای کارت گرافیک پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 از چیپست‌های AMD Radeon استفاده کرده است که در نسل جدید قدرت بسیار بیشتری دارند. علاوه بر این، تعداد واحدهای محاسباتی در کنسول جدید دو برابر شده است و آن‌ها از Clock Speed بالاتری نیز بهره می‌برند. البته باید بدانید که مهم‌ترین تفاوت این دو دستگاه مربوط به TFLOP آن‌ها می‌شود که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ترافلاپس (Teraflops) یک اصطلاح رایج و بسیار مهم برای توسعه‌دهنده‌های کنسول‌های بازی است و این اهمیت بالا، بدون دلیل نیست. اگر چه TFLOPS از نظر کلی نشان‌دهنده سطح عملکرد یک دستگاه نیست، اما در مقایسه PS5 و PS4 باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در کنسول نسل قبلی سونی، 18 واحد محاسباتی با فرکانس 800 مگاهرتز وجود دارند و سرعت آن‌ها نیز 1.84 ترافلاپس است. این عدد یعنی پلی استیشن 4 می‌تواند 1.84 تریلیون عملیات ممیّز شناور را در یک ثانیه پردازش کند. در قیاس این دو کنسول باید بگوییم که مقدار TFLOPهای کارت گرافیک دستگاه جدید سونی به 10.3 می‌رسد.

حتی اگر بخواهیم صرفا به همین یک عدد بسنده کنیم، باید بگوییم که پردازنده گرافیکی PS5 تقریبا 8 برابر قوی‌تر از PS4 بوده و نسبت به PS4 Pro نیز حدودا 2.5 برابر قدرت بیشتری دارد. سونی به لطف استفاده از 36 واحد محساباتی در کارت گرافیک جدیدش توانسته عملکرد کنسول نسل نهمی خود را تا حد بسیار زیادی ارتقا دهد و به Clock Speed بالاتری برسد. پلی استیشن 5 هسته‌هایی با فرکانس 2.23 گیگاهرتزی دارد که نسبت به نسل پیش پیشرفت زیادی را به خود دیده است. البته باید بدانید که فرکانس در کنسول جدید سونی تنوع دارد.

با این که ما از PS5 ارائه Clock Speed بالایی را انتظار داریم، اما به نظر می‌رسد که تنوع فرکانس بوده که برای سونی اهمیت بیشتری داشته است. سرعت به 2.23 گیگاهرتز می‌رسد، اگر چه با توجه به آن چه پردازنده گرافیکی موجود به آن نیاز دارد، این مقدار کمتر می‌شود. کنسول PS4 با فرکانس قفل شده روی 800 مگاهرتز قدرت را جوری بر اساس حجم کاری تغییر می‌دهد که بتواند Clock Speed خوبی ارائه دهد. بازی‌هایی که کیفیت و مشخصات بالاتری دارند، به برق و قدرت بیشتری نیاز خواهند داشت، اما سرعت همیشه روی 800 مگاهرتز ثابت خواهد ماند.

 

پیشنهاد مطالعه:
ریجن های ps5

 

در نسل جدید قدرت و برق ثابت بوده، اما Clock Speed قابل تغییر است. طراح سیستم پلی استیشن 5، مارک سرنی (Mark Cerny)، در مورد بخش‌های فنی این دستگاه توضیحاتی را ارائه داده است که ما در مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 با استناد بر آن‌ها نکاتی را خاطر نشان خواهیم کرد. جالب است بدانید که هسته پردازنده گرافیکی با 36 واحد محاسباتی دارای فرکانس 1 گیگاهرتز به همان اندازه‌ی یک پردازنده گرافیکی با 48 واحد محاسباتی دارای فرکانس 750 مگاهرتز، TFLOP تولید می‌کند (4.6 ترافلاپس)، اما عملکرد بازی‌های ویدیویی در آن‌ها یکسان نخواهد بود.

ایده کلی این است که Clock Speed بالاتر، مزیت اصلی محسوب می‌شود، نه CUهای بیشتر؛ زیرا CUهای کندتر، زمان بیشتری را برای امور محاسباتی خود نیاز دارند. به لطف قابلیت بهره‌مندی از فرکانس‌های متنوع، پردازنده گرافیکی PS5 می‌تواند به Clock Speed بالاتری نسبت به آن چه انتظار دارید، برسد. البته این موضوع به میزان انرژی نیز بستگی دارد و با توجه به این که گفتیم میزان برق و قدرت ثابت است، فرکانس نیز از حد خاصی بالاتر نمی‌رود.

تا این جا ما صرفا به مقایسه PS5 و PS4 از حیث تعداد CUها پرداختیم، اما با توجه به این که معماری کنسول جدید سونی جدیدتر است، نباید صرفا به همین اعداد بسنده کرد. هر یک از CUهای پلی استیشن 5 تقریبا 60 درصد ترانزیستورهای بیشتری نسبت به CUهای پلی استیشن 4 دارند. همان‌طور که سرنی در کنفرانس خود اعلام کرد، 36 واحد محاسباتی PS5 عملکردی معادل 58 واحد محاسباتی PS4 دارد.

بطور خلاصه باید بگوییم که قابلیت‌های گرافیکی پلی استیشن 5 بسیار بیشتر از کنسول نسل هشتمی سونی است. در واقع PS5 تعداد هسته‌های بیشتری دارد و این هسته‌ها از سرعت بالاتری برخوردارند و در نتیجه عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

 

 

تفاوت پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 از نظر تصویر و صدا

مقایسه صدا و تصویر پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

افزایش قدرت گرافیکی پلی استیشن 5 بی‌دلیل نبوده است و در واقع سونی تلاش کرده به لطف این تغییرات بتواند بازی‌ها را با رزولوشنی به مخاطبان ارائه دهد که پیش از این مانندش را ندیده بودند. از نظر خروجی تصویر باید بگوییم که کنسول جدید سونی از کیفیت 4K با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و کیفیت 8K (که هر دوی آن‌ها به دلیل کابل HDMI 2.1 رفرش ریت متنوعی دارند) پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر پلی استیشن 4 فقط می‌تواند خروجی 1080p را به گیمرها ارائه دهد که با توجه به میزان مصرف برق، معمولا همین مقدار نیز کاهش پیدا می‌کند. قابل ذکر است که پلی استیشن 4 پرو قابلیت ارائه کیفیت 4K را دارد.

این که در نسل جدید سونی استفاده از کابل HDMI 2.1 را مد نظر قرار داده است، حتی با توجه به این که بسیاری از کاربران دارای تلویزیون‌هایی با پورت‌های HDMI 2.1 نیستند، یک حرکت هوشمندانه و آینده‌نگرانه به حساب می‌آید. استانداردهای جدید سونی نشان از ارائه رزولوشن و نرخ فریم بالاتر دارد، اما محدودیت‌های احتمالی برای سال‌ها و حتی دهه‌ها موجب آزار و اذیت‌تان نخواهند شد. نکته‌ی مهم‌تری که باید در رابطه با این موضوع و ارتباط آن با تجربه بازی‌های ویدیویی اشاره کنیم، این است که HDMI 2.1 از نرخ فریم‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و این موضوع از به هم ریختن تصویر، لگ و داشتن تجربه بد از آثار مورد علاقه‌تان جلوگیری خواهد کرد.

از آن جایی که ما وارد نسل جدید شده‌ایم، در ابتدا تصورمان بر این بود که ارائه رزولوشن بالا یک ویژگی قابل توجه برای کنسول‌ها خواهد بود و شرکت‌ها در امر بازاریابی، احتمالا روی این نکته توجه ویژه‌ای خواهند داشت؛ گرچه این موضوع تا حدی درست پیش‌بینی شده بود، اما دقیقا آن چیزی نبود که انتظارش را داشتیم. در واقع همه ما می‌دانیم که سونی و مایکروسافت (Microsoft)، هر دو در کنسول‌های جدیدشان قابلیت بهره‌مندی از رزولوشن 8K را فراهم کرده‌اند. گرچه این ویژگی برای گیمرها بسیار هیجان‌انگیز است، اما باید بگوییم که این موضوع لزوما حاکی از این نیست که شما می‌توانید بازی‌ها را روی چنین رزولوشنی تجربه کنید.

احتمالا تجربه بازی‌ها با رزولوشن 8K در زمانی متداول شود که در حال نزدیک شدن به پایان راه کنسول‌های نسل نهمی باشیم. در حال حاضر بیشتر تمرکز شرکت‌ها روی ارائه کیفیت 4K است. مشکل اصلی کنسول PS5، نرخ به روز رسانی 120 هرتزی آن است، زیرا در حال حاضر بسیاری از مانیتورها و تلویزیون‌ها از کیفیت 4K و رفرش ریت بالاتر پشتیبانی می‌کنند. با فرض این که کارت گرافیک این دستگاه قابلیت ارائه نرخ 60 فریم بر ثانیه یا بالاتر را دارد، شما باید تلویزیونی داشته باشید که بتوانید به PS5 متصل شده و این میزان از رفرش ریت را ارائه دهد.

از نظر صدا باید بگوییم که پلی استیشن 5 می‌تواند صداهایی باز، فراخ و اتمسفریک تولید کند. تکنولوژی صدای سه بعدی کنسول جدید سونی افکت‌ها را به خوبی ارائه می‌دهد و تجربه جالبی از صدای 3D را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. تمام این موارد نشان می‌دهند که PS5 نسبت به PS4 تجربه واقع‌گرایانه‌تر و بهتری را از بازی‌های ویدیویی ارائه می‌دهد.

 

مقایسه های نزدیک به این مقاله:
مقایسه Nintendo Switch با PS4

 

قیمت کدام محصول مقرون به صرفه است؟

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

پلی استیشن 5 بخریم یا 4

با توجه به ارتقا چشم‌گیر مشخصات فنی در نسل جدید کنسول‌های سونی و اضافه شدن حافظه‌های SSD، منطقی است که در مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4، محصول جدیدتر قیمت بالاتری داشته باشد. نسخه استاندارد PS5 با برچسب قیمتی 499.99 دلاری عرضه شده است و نسخه دیجیتال آن نیز قیمتی معادل 399.99 دلار دارد. با در نظر گرفتن قدرت بالای کنسول جدید سونی و توجه به این نکته که این دستگاه می‌تواند 99 درصد از بازی‌های PS4 را اجرا کند، قائدتا باید قبول کرد که این محصول ارزش برچسب قیمتی‌اش را دارد. مطمئن باشید پس از خرید PS5 دیگر هیچ نیازی به کنسول نسل هشتمی خود حس نخواهید کرد.

جالب است بدانید که قیمت پلی استیشن 4 آن قدرها هم از نسخه نسل نهمی سونی کمتر نیست. در واقع یک PS4 Slim با حافظه 1 ترابایتی حدودا 299.99 دلار قیمت دارد و PS4 Pro با حافظه 1 ترابایتی را نیز می‌توانید با قیمتی معادل 399.99 دلار تهیه کنید. پس با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که قیمت این دو نسل تفاوت چندانی ندارد، اما از آن جایی که نسخه نسل نهمی قدرت و قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد، گزینه معقول‌تری به حساب می‌آید. این که دو نسل مختلف از کنسول‌ها با فاصله چند ساله بین عرضه هر کدام، چنین اختلاف کمی در قیمت‌شان دارند، عجیب است و موجب شگفتی بسیاری از افراد می‌شود. اما باید بدانید که با توجه به چشم‌انداز فعلی صنعت بازی‌های ویدیویی، شرکت‌های سازنده کنسول‌های خانگی باید قیمت‌های رقابتی ارائه دهند و به همین دلیل هم ما شاهد افزایش قیمت قابل توجهی نبوده‌ایم.

 

جدیدترین بازی های جذاب پلی استیشن 4:
بهترین بازی های PS4

 

فرق ps4 با ps5 از نظر حافظه داخلی

پلی استیشن 4 یا پلی استیشن 5

کنسول PS5 نسبت به PS4 و PS4 Pro از نظر ظرفیت حافظه داخلی ارتقا قابل ملاحظه‌ای را به خود ندیده است. اگر مدل پایه پلی استیشن 4 را داشته باشید، می‌دانید که این محصول با حافظه داخلی 500 گیگابایتی در دسترس گیمرها قرار دارد. اما در طرف دیگر، کنسول نسل نهمی سونی با حافظه داخلی 825 گیگابایتی عرضه شد که نسبت به نسل قبل ارتقا نه چندان زیادی پیدا کرده است. اما اگر مدل‌های جدید PS4 یا کنسول پلی استیشن 4 پرو را داشته باشید، با خرید محصول جدید سونی 175 گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی‌تان کم خواهد شد؛ زیرا این موارد با حافظه 1 ترابایتی عرضه شده‌اند.

اما باید بدانید که در مقایسه PS5 و PS4، عملکرد هارد وجه تمایز اصلی به حساب می‌آید. سونی یک SSD سفارشی و خاص را در کنسول جدید خود به کار برده است که سرعت خام پهنای باند آن به 5.5 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. هارد جدید سونی به صورت مخصوص برای پلی استیشن 5 ساخته شده است و این موضوع به آن اجازه می‌دهد که با معماری این دستگاه ارتباط بهتری داشته باشد. به همین دلیل است که ظرفیت 825 گیگابایتی این هارد شاید کمی در ابتدا عجیب به نظر برسد.

قابل ذکر است که حتی یک SSD دسته دوم هم عملکرد بسیار سریع‌تری از هارد پلی استیشن 4 ارائه می‌دهد. بد نیست اشاره کنیم که سرعت دیسک مکانیکی نسل قبل 5400RPM (دور در دقیقه) بود. جدای از مزایای حافظه‌های Flash-Based سونی از نظر عملکرد، کنسول PS5 از یک SSD Controller نیز بهره می‌برد. این SSD controller از فشرده‌سازی سخت افزاری برای ZLIB و حتی مهم‌تر از آن، Oodle Kraken، پشتیبانی می‌کند.

Kraken یک الگوریتم برای فشرده‌سازی و خارج کردن فایل‌ها از حالت فشرده است. شرکت RAD Game Tools این الگوریتم را ساخته که می‌تواند فایل‌ها را حتی با حجمی کمتر از ZLIB فشرده کند. همچنین خارج کردن فایل‌ها از حالت فشرده در این روش سریع‌تر انجام می‌شود. در عمل این یعنی که فایل‌های مربوط به بازی‌های ویدیویی می‌توانند از طریق ماژول‌های فلش خوانده شوند و پس از خارج شدن از حالت فشرده، در PS5 با سرعت بیشتری نسبت به PS4 به سیستم منتقل شوند.

در حال حاضر کاربران پلی استیشن 4 از Decompression بهینه بهره می‌برند و این موضوع موجب خرسندی گیمرها شده است. در حقیقت در بازی‌های چند سال اخیر نظیر Marvel’s Spider-Man و Star Wars Jedi: Fallen Order رندر بر اساس آن چه گیمر می‌بیند، انجام می‌شود؛ در نتیجه خبری از بارگذاری داده‌های غیر ضروری و جانبی جهان اثر نیست. با این حال، هنوز هم حداقل بخشی از Assetهای موجود در جهان بازی باید در حالت عادی باقی بمانند و این امر غیر قابل اجتناب است. دلیل آن هم این است که در واقع هارد PS4 در حدی سریع نیست که بتواند برخی از داده‌های ضروری را به موقع منتقل کند. از همین رو توسعه‌دهنده‌های بازی‌ها محدودیت‌هایی در این امر دارند. برای مثال می‌توان به بافت‌ها (Texture) در بازی‌ها اشاره کرد.

 

انواع تجهیزات جانبی کنسو ل بازی در تکنولایف: لوازم جانبی کنسول بازی

کاملا واضح است که بازی‌ها به لطف SSDهای جدید با سرعت بیشتری بارگذاری می‌شوند. اما فارغ از این موضوع، باید بدانید که بازی‌سازان به لطف این حافظه‌ها در نمایش دادن Assetهای آثارشان آزادی عمل بیشتری دارند. دلیل آن هم چیزی نیست جز سرعت بسیار بالای SSDها روی پلی استیشن 5. به لطف چنین سرعتی، فایل‌های بازی‌ها در کسری از ثانیه از حافظه داخلی به سیستم منتقل می‌شوند. در نتیجه نحوه نمایش Assetها راحت‌تر می‌شود و به لطف کنسول نسل نهمی سونی، توسعه‌دهندگان کار ساده‌تری خواهند داشت.

تنها نقطه ضعف SSD در PS5 ظرفیت کم آن است. اما باید بدانید که سونی برای این موضوع راه حلی نیز پیشنهاد داده است. درست مانند PS4، شما در کنسول جدید نیز می‌توانید از اسلات دیگر هارد استفاده کنید و حافظه داخلی‌تان را ارتقا دهید. البته در این دستگاه خبری از جایگاهی برای هاردهای 2.5 اینچی نیست و باید از NVMe SSD استفاده کنید.

در مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 باید بگوییم که عملکرد PCI-e NVMe SSD به شکل واضحی بهتر از درایو مکانیکی 2.5 اینچی یا حتی SATA SSDها است. در مجموع نسل 8 و 9 از کنسول‌های خانگی سونی از نظر حافظه داخلی تفاوت‌های زیادی دارند.

 

 

بازی‌های نسل هشتم و نهم

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

پلی استیشن 5 بخریم یا 4

کنسول PS4 دارای لیست طویلی از بازی‌های فوق‌العاده و انحصاری است که از میان آن‌ها می‌توان به Bloodborne ،God of War ،Until Dawn ،Uncharted 4 و موارد دیگر اشاره کرد. خبر خوب این است که شما می‌توانید این آثار را روی PS5 نیز تجربه کنید. اکثر مواقع نیز این بازی‌ها روی کنسول نسل نهمی سونی تجربه بهتری را برای‌تان به ارمغان می‌آورند. این نکته برای بسیاری از گیمرها حائز اهمیت است و دلیل خوبی برای تصمیم‌گیری جهت رفتن به سراغ نسل جدید کنسول‌های خانگی محسوب می‌شود. به لطف قابلیت Backward Compatibility گیمرها می‌توانند بازی‌های قدیمی پلی استیشن 4 خود را روی پلی استیشن 5 تجربه کنند.

کاملا مبرهن است که تجربه بازی‌های ویدیویی مهم‌ترین دلیل برای خرید PS5 محسوب می‌شود؛ از همین رو ما می‌توانیم به شما این اطمینان را بدهیم که کمبودی از این بابت حس نخواهید کرد. گیمرها می‌توانند همین حالا آثاری مثل Demon’s Souls ،Marvel’s Spider-Man: Miles Morales ،Godfall و Sackboy: A Big Adventure را روی کنسول نسل نهمی سونی بازی کنند. اما بحث صرفا به همین موارد خلاصه نمی‌شود و در این مدت بازی‌هایی خوبی مثل Horizon Forbidden West ،Gran Turismo 7 و Death Loop نیز روی پلی استیشن 5 عرضه شده‌اند و توانسته‌اند نظر بسیاری از کاربران را به سوی خود جلب کنند. همچنین بازی God of War Ragnarok نیز در دست ساخت است و با خرید PS5 می‌توانید این اثر را نیز در بهترین حالت‌اش تجربه کنید. این تنها ابتدای راه این دستگاه است و شک نکنید که تا چند سال آینده، آثار موفق و بزرگ مختلفی روی آن منتشر خواهند شد.

شما با تهیه اشتراک سرویس PlayStation Plus نیز می‌توانید به تعداد بسیار زیادی از بازی‌ها دسترسی پیدا کنید. قابل ذکر است که برای اشتراک ماهیانه این سرویس تنها 9.99 دلار باید پرداخت کنید.

قابلیت Backward Compatibility

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

همان‌طور که گفتیم، کنسول نسل قبلی سنی آثار انحصاری زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها فوق‌العاده هستند و تا مدت‌ها می‌توانند سرگرم‌تان کنند. در نتیجه بسیاری از کاربران شاید در نگاه اول نیازی به تهیه پلی استیشن 5 نداشته باشند. اما باید بدانید که به لطف قابلیت Backward Compatibility می‌توان آثار زیادی را در نسل جدید نیز تجربه کرد. در حال حاضر بالغ بر چهار هزار بازی برای پلی استیشن 4 عرضه شده‌اند که شما می‌توانید تقریبا 99 درصد آن‌ها روی PS5 نیز تجربه کنید. PSVR نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

متاسفانه قابلیت Backward Compatibility صرفا مخصوص بازی‌های PS4 است و شما از آن نمی‌توانید برای تجربه بازی‌های PS2 ،PS1 و PS3 استفاده کنید. جدای از بازی‌ها جدید باید بدانید که کنسول نسل نهمی سونی از آثار حجیم‌تر و بزرگ‌تری پشتیباتی خواهد کرد. پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو دارای درایو Blu-ray استاندارد هستند. دیسک‌های Blu-ray می‌توانند تا 25 گیگابایت داده را در یک لایه خود ذخیره کنند و اگر چه امکان ذخیره تا 6 لایه امکان‌پذیر است، اما اکثریت قریب به اتفاق دیسک‌های Blu-ray از حالت دو لایه تجاوز نمی‌کنند.

از سوی دیگر پلی استیشن 5 مانند ایکس باکس سری ایکس دارای درایو Ultra HD Blu-ray است. در کنار قابلیت پخش فیلم‌های UHD، درایو اپتیکال جدید می‌تواند از ظرفیت بیشتر دیسک‌های Ultra HD Blu-ray نیز بهره ببرد. در حال حاضر UHD Blu-rays از سه ظرفیت پشتیبانی می‌کند؛ 50 و 66 گیگابایت در دو لایه و 100 گیگابایت در سه لایه. برخلاف Blu-rayهای استاندارد، ظرفیت بالای بازی‌ها در این موارد به چشم می‌خورد.

 

دو برند مطرح سازنده کارت گرافیک را مقایسه کردیم:
مقایسه کارت گرافیک Nvidia با AMD

 

مقایسه PS5 و PS4 از نظر کنترلر

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

تا این جای کار در مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 به موارد زیادی اشاره کردیم و درباره ویژگی‌های مختلف این دو کنسول حرف زدیم. اما باید بدانید که یکی دیگر از تفاوت‌های نسل نهم و هشتم در کنترلر آن‌ها است. در نسل جدید دیگر خبری از دسته‌های DualShock نیست و سونی به سراغ طراحی جدیدی تحت عنوان DualSense رفته است. این دسته عمر باتری بیشتری دارد، از تریگرهای تطبیق‌پذیر (Adaptive Triggers) بهره‌مند بوده و مهم‌تر از همه، دارای قابلیت بازخورد هپتیک (Haptic Feedback) است. اما تریگرهای تطبیق‌پذیر به چه دردی می‌خورند؟ در واقع این تریگرها به شما حس واقع‌گرایانه‌ای القا می‌کنند و تجربه بهتری از تعامل با محیط بازی را برای‌تان به ارمغان می‌آورند. میزان مقاومت این تریگرها نسبت به شرایط بازی متفاوت است. مثلا حس واقعی این قابلیت را زمانی حس می‌کنید که قصد دارید در یک بازی، زه یک کمان را بکشید. در این شرایط می‌توانید حس فشار روی دستان کاراکتر را بهتر حس کنید. به همین صورت حسی که از شلیک با یک سلاح اتوماتیک خواهید داشت با احساسی که در زمان شلیک با یک شات‌گان (Shutgun) به شما دست خواهد داد، متفاوت است.

این قابلیت موجب می‌شود که شور و هیجان بازی برای گیمر بیشتر شود و در این حالت کاربر می‌تواند بیش از پیش خود را در دنیای بازی غرق کند. بازخورد هپتیک نیز کار مشابهی را انجام می‌دهد، با این تفاوت که در این حالت لرزش کنترلر محوریت دارد. لرزش‌های پویا یا داینامیک (Dynamic) برای القا حس مربوط به حضور و راه رفتن روی سطوح مختلف کاربرد دارد و همچنین به لطف آن می‌تواند لگد زدن اسلحه را حس کنید. بازی‌های مختلفی از قابلیت‌های بازخورد هپتیک و تریگرهای تطبیق‌پذیر بهره‌مند شده‌اند و امیدواریم که آثار بیشتری با بهره بردن بیشتر از این ویژگی‌ها عرضه شوند. به جرات می‌توان گفت که دسته دوال سنس یک مزیت بزرگ نسبت به کنترلر ایکس باکس سری ایکس به حساب می‌آید و این موضوع در زمان عرضه موجب خوشحالی طرفداران سونی شد.

علی‌رغم تمام این‌ها، دسته دوال سنس و دوال شاک 4 خصوصیات مشترک زیادی دارند. مثلا هر دوی آن‌ها دارای چینش مشابهی هستند. با این حال باید اشاره کنیم که در کنترلر جدید، دکمه Create وجود ندارد و دکمه Share جایگزین آن شده است. به لطف این دکمه کاربران می‌توانند به سرعت بازی را استریم کنند یا اسکرین‌شات‌ها (Screenshot) و ویدیوهای‌اش را با سایرین به اشتراک بگذارند. قابل ذکر است که شما در کنترلر جدید نیز می‌توانید از وجود میکروفون داخلی و جک هدفون بهره‌مند شوید. علاوه بر این، وجود اسپیکر یکپارچه، سنسور حرکت و تاچ‌پد (Touchpad) خوب از دیگر مزایای این محصول به حساب می‌آید.

 

خرید کنترلر پلی استیشن 5: دسته PS5

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4: نسخه‌های مختلف

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، اگر قصد داشته باشید کنسول نسل نهمی سونی را بخرید، دو گزینه پیش روی‌تان قرار خواهد گرفت. یکی از مدل‌های PS5 به شما اجازه استفاده از دیسک بازی‌ها را می‌دهد، در صورتی که مدل دیگر صرفا دیجیتالی بوده و با تهیه آن، باید بازی‌های‌تان را فقط به صورت آنلاین تهیه کنید. این که می‌خواهید نسخه استاندارد یا دیجیتالی را بخرید کاملا به خودتان بستگی دارد و یک موضوع شخصی است. کنترلر دوال سنس نیز در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف عرضه می‌شود که می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. نسخه اصلی کنسول نسل جدید سونی با ترکیبی از رنگ‌های سفید و مشکلی عرضه شده است که در وسط آن یک فرو رفتگی دیده می‌شود. نسخه دیجیتالی با توجه به این که فاقد درایو مخصوص دیسک است، کمی کوچک‌تر بوده و طراحی مدرن‌تری دارد.

برخلاف پلی استیشن 5 که از همان ابتدای کار در دو نسخه عرضه شد، پلی استیشن 4 تنها در یک مدل در سال 2013 در دسترس قرار گرفت. البته در سال‌های بعد مدل‌های دیگری از دستگاه‌های نسل هشتم تحت عنوان PS4 Pro و PS4 Slim عرضه شدند. احتمالا در سال‌های آینده مدل‌های تقویت شده و متفاوت‌تر از PS5 را خواهیم دید.

سایر تفاوت‌های ps5 و ps4

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

هیچ کدام از کنسول‌های پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 با قابلیت Dolby Atmos در بازی‌ها سازگار نیستند. با این وجود باید ذکر کنیم که PS5 از یک موتور صوتی جدید تحت عنوان Tempest 3D استفاده می‌کند. این موتور صوتی قابلیت ارائه صداهای 3D را دارد که شما می‌توانید به لطف هدست Pulse 3D سونی از آن لذت ببرید. این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا می‌تواند تجربه‌ای خوب، عمیق و سینمایی را برای گیمرها به ارمغان آورد.

از نظر اپلیکیشن‌های موجود، تفاوت‌هایی در PS5 و PS4 به چشم می‌خورد که البته زیاد نیستند. شما می‌توانید تمامی برنامه‌های Netflix ،Amazon Prime Video و Apple TV را روی این دستگاه‌ها با کیفیت 4K HDR تماشا کنید (البته نسخه استاندارد کنسول پلی استیشن 4 قادر به ارائه کیفیت 4K نیست). Disney Plus نیز در کنار چند شبکه تلویزیونی دیگر روی این کنسول‌ها در دسترس قرار دارند. در پلی استیشن 5 می‌توانید درست مانند PS4 موزیک‌های مورد علاقه‌تان را از طریق Spotify در پس‌زمینه بازی‌ها در حالت پخش قرار دهید.

 

در انتخاب کادو برای مناسبتی مردد هستید؟ تکنولایف هدایای دیجیتالی روز را به شما پیشنهاد میکند:
هدیه دیجیتالی

 

جمع‌بندی مقایسه PS5 و PS4

مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

در مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 پیش از هر چیز باید گفت که هر دوی این دستگاه‌ها، جزو بهترین کنسول‌های خانگی قرن 21 میلادی هستند. یکی از مواردی که می‌تواند در تعیین تمایل شما نسبت به هر محصول نقش داشته باشد، PS4 نسبت به رقیب نسل نهمی خود قیمت کمتری دارد و ممکن است از نظر اقتصادی برای عده‌ای از کاربران گزینه مناسب‌تری باشد. اگر می‌خواهید کیفیتی بالاتر از 1080p را تجربه کنید، باید به سراغ پلی استیشن 4 پرو بروید. ولی اگر با کیفیت HD کنار می‌آيید، لزومی به خرید نسخه گران‌تر از کنسول نسل هشتمی سونی نیست.

در سمت دیگر اگر بودجه محدودی ندارید و می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید، پیشنهاد ما این است که حتما به سراغ PS5 بروید. این کنسول کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهد و دارای بازی‌های انحصاری زیادی است و آثار جدیدی نیز برای آن ساخته خواهند شد. این دستگاه می‌تواند کیفیت 4K را به شما ارائه دهد و برای طولانی مدت گزینه مناسب‌تری است. قدرت اجرایی پلی استیشن 5، قابلیت پشتیبانی آن از برخی از لوازم جانبی هوشمند و پتانسیل ارائه آثاری با کیفیت 8K از جمله مزایای مهم این محصول به حساب می‌آید.

اگر همین حالا هم کاربر PS4 هستید و می‌خواهید بدانید که خرید PS5 ارزش‌اش را دارد یا نه، باید بگوییم این موضوع به مباحث دیگری نیز ارتباط پیدا می‌کند. در واقع اگر تلویزیون خوبی دارید یا می‌خواهید یک تلویزیون با قابلیت پشتیبانی از نرخ به روز رسانی 120 هرتز تهیه کنید، می‌توانید خرید پلی استیشن 5 را نیز مد نظر قرار دهید. زیرا برای تجربه بازی‌ها با بهترین کیفیت ممکن روی این کنسول باید از نمایشگر خوبی بهره‌مند باشید. علاوه بر این، یادتان نرود که در سال‌های پیش رو بازی‌های انحصاری زیادی روی کنسول نسل نهمی سونی عرضه خواهد شد و اگر شما همچنان در نسل پیش گیر کرده باشید، شانس تجربه آن‌ها را از دست خواهید داد.

این بود مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4. نظر شما درباره مقایسه این دو نسل از کنسول‌های شرکت سونی چیست؟ انتخاب شما PS5 است یا PS4؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

17 نظر

  1. امیر طاها رجبی

    پی اس ۴ چون ارزون تر و حجم زیاد تر و بازی های بیشتری دارد

    1. متین

      پاسخ به امیر طاها رجبی

      مخصوصا اگه کپی خور باشه
  2. بازی کن

    سلام ps4 ps5 کدوم برای. واقعیت مجازی بهتره

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به بازی کن

      سلام طبیعتاً PS5
  3. امیر

    من هردوشو داشتم ولی پلی استیشن ۴ خیلی بهتر از پنجه
    ۱. پی اس ۴ بهتر و جمعو جور تره
    ۲.پی اس ۵ خیلی سرو صدامیکنه ودستش خوش دست نیستو
    ….

    1. مهدی

      پاسخ به امیر

      من قبلاً پی اس فور داشتم الان هم فایو دارم میتونم قاطعانه بگم دسته به خوش دستی دسته پی اس ۵ نیست الان هم ۳روزه که دستگاه روشنه (بخواطر دانلود بازی )هنوز داغ نکرده حتی همین الان که دارم این کامنتو مینیویسم دستگاه روشنه از نظر داغ کردن هیچ مشکلی نی از همه نظر ps5 بهترین انتخابه ولی اگر بودجتون محدوده پی اس فور پرو بعد از ps5 بهترین انتخاب میتونه باشه
    1. S

      پاسخ به امیر

      احتمالا جنس شناس نیستی و الا تفاوت فاحش بین این دو تا را درک میکردی
    1. Bande

      پاسخ به امیر

      Ps5 یدونه دستش خوبه. تو اومدی میگی خیلی سرو صدا داره فلان
      1. MR

        پاسخ به Bande

        شمایی که ps5 رو امتحان نکردی بی زحمت نیا بگو ps4 بهتره یه نگاه به مشخصات ps5 بنداز متوجه میشی کدوم بهتره سرعت لودینگ ، گرافیک ، قدرت cpu از هر لحاظ ps5 بهتره خودم هر دوتاشو داشتم ولی ps5 یه چیز دیگس
        1. Hossein

          پاسخ به MR

          دوستان واقعا قابل مقایسه نیستن با اینکه خودم ps4 دارم ولی بازم ps5 یک نسل بالاتر و معلومه که ps5 بهتره روز به روز داره براش بازی میاد مثل spider man 2 و gta6 ولی بازم ps4 هم بد نیست و کلی بازی های خوب داره که تا چند سال دیگه جواب میده
  4. ابوالفضل پورموذن

    من هردوشو داشتم ولی پلی استیشن ۴ خیلی بهتر از پنجه
    ۱. پی اس ۴ بهتر و جمعو جور تره
    ۲.پی اس ۵ خیلی سرو صدامیکنه ودستش خوش دست نیستو
    ….

  5. arman

    اره دیگه هیچ فرقی با پلی استیشن۴ نداره که تو بریتانیا پرفروش ترین کنسول شد

  6. محمد طه

    خیلی دروغ میگید
    Ps4 من پرو هم نیست اما یه تروبایت هستش
    از نظر گرافیکی و اینا خیلی فرقی با ps5 نداره
    اونجا که گفتید الان مردم بیشتر ps5 دارن اشتباه کردید
    Ps4 بین مردم بیشتر هست

    1. آریا

      پاسخ به محمد طه

      شما دوست عزیز کیفیت کالاف سونی 4 را با سونی 5 یکی میدونی
    1. unknown

      پاسخ به محمد طه

      تروبایت؟ :| اصلا هم فرقی نداره:|
    1. سینا

      پاسخ به محمد طه

      من ps4 داشتم 5 هم الان خریدم فائو هشت پله جلو تره و ۲ سال دیگه از ps4 پشتیبانی نمیشه و قدیمی میشه داخل خارج همه ps5 دارن
      1. به تو چه

        پاسخ به سینا

        داداش مشخصه ps5 اگه داشته باشی بهتره و البته اگه خر پول باشی چون خودش و بازی هاش ۱۰۰ برابر گرون تره توی ایران که تحریمه ps4 واقعا به صرفه تره
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/ps5-vs-ps4/
ads
ads