داغ ترین ها :
چگونه کارتریج را عوض کنیم؟

چگونه کارتریج را عوض کنیم؟

اگر تنها در اداره و شرکتی که کار می‌کنید از پرینتر‌ها کمک می‌گیرید احتمالا هیچگاه نیاز به خرید کارتریج جدید و تعویض آن با کارتریج قبلی نخواهید داشت. اما اگر پرینتر خانگی داشته باشید هر چند مدت یک بار باید کارتریج را تعویض کرده و یا آن را شارژ کنید. در هر دو صورت شما نیاز دارید تا به کارتریج دسترسی داشته باشید و در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه خارج کردن کارتریج از پرینتر را توضیح دهیم.

 

انواع کارتریج را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت کارتریج

تفاوت تعویض کارتریج با شارژ کردن آن چیست؟

شرکت‌های سازنده پرینتر پیشنهاد می‌کنند تا پس از به پایان رسیدن کارتریج یک کارتریج جدید خریداری کنید و آن را به‌جای کارتریج تمام شده قرار دهید اما این کار هزینه نسبتا زیادی دارد، به‌خصوص برای کاربران در ایران که باید با قیمت بالایی کارتریج‌های جدید را خریداری کنید. روشی که بسیار از افراد در همه جهان از جمله ایران انجام می‌دهند شارژ کردن کارتریج است.

روش تعویض کارتریج

این یعنی کاربر به‌جای این که کل کارتریج را تعویض کند، جوهر یا پودر مخصوص کارتریج را خریداری می‌کند (بسته به نوع پرینتر) و آن را درون کارتریج فعلی قرار می‌دهد تا به‌نوعی کارتریج شارژ شود و بتواند همچنان به فعالیت خود ادامه دهد. در نظر داشته باشید که شارژ کارتریج برای همه پرینترها در دسترس نیست و همچنین شارژ کارتریج تونر دشوارتر از کارتریج جوهری است.

 

پیشنهاد مطالعه:
درام کارتریج چیست

 

چگونه کارتریج را عوض کنیم؟

چه بخواهید کارتریج را تعویض کنید و چه بخواهید آن را شارژ کنید در هر صورت ابتدا باید به این قطعه دسترسی داشته باشید. به همین جهت در ادامه روش تعویض کارتریج را به شما آموزش خواهیم داد. مراحل را به ترتیب و به‌دقت دنبال کنید؛ چرا که مراحل ساده است اما یک اشتباه ساده می‌تواند برای شما هزینه زیادی را به همراه داشته باشد.

خارج کردن کارتریج

نحوه خارج کردن کارتریج از پرینتر به طور کامل به محصول شما بستگی دارد و به همین جهت ما تنها می‌توانیم به کلیت این موضوع اشاره کنیم و برای دسترسی به جزئیات بیشتر باید از دفترچه راهنما پرینتر خود کمک بگیرید. به طور کلی برای خارج کردن کارتریج باید:

  • پرینتر را روشن کنید؛ شاید تصور کنید که این کار را در حالت خاموش بودن پرینتر باید انجام دهید، اما در عمل برای این که به کارتریج دسترسی داشته باشید باید پرینتر خود را روشن کنید.
  • درب پرینتر را باز کنید؛ بسته به مدل پرینتری که استفاده می‌کنید ممکن است بتوانید از بخش بالایی، کناری یا پشتی پرینتر به داخل آن دسترسی پیدا کنید. برای اطلاع از این موضوع مدل پرینتر را در اینترنت جستجو کنید و یا به سراغ دفترچه راهنما بروید. شما همچنین می‌توانید به دنبال راهنمایی به روی بدنه باشید (مثلا دستگیره کوچکی برای باز کردن درب).
  • کارتریج را پیدا کنید؛ بسته به نوع پرینتر که لیزری است یا جوهر افشان با کارتریج تونر یا کارتریج جوهری مواجه خواهید شد. کارتریج جوهر افشان اندازه بسیار کوچک‌تری دارد ولی در کل کارتریج‌های در شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند.
  • کارتریج را از جای خود خارج کنید؛ کارتریج‌ها به حالت‌های مختلف و متنوعی از جای خود خارج می‌شوند. در برخی مدل‌ها شما باید کارتریج را مقداری به سمت داخل فشار دهید تا به صورت خودکار بیرون بیاید و در برخی مدل‌های هم تنها باید آن را بیرون بکشید. در مدل‌هایی هم شما باید ابتدا ضامن کارترج را جدا کنید و سپس اقدام به خارج کردن آن کنید.
  • حالا شما به کارتریج دسترسی خواهید داشت. در ادامه توضیح می‌دهیم که بسته به این که بخواهید آن را تعویض یا شارژ کنید باید چه کارهایی انجام دهید.

 

انواع پرینتر لیزری و جوهرافشان را می توانید از تکنولایف بخرید: پرینتر

 

اگر می‌خواهید کارتریج را تعویض کنید

اگر قصد دارید کارتریج را تعویض کنید مراحل زیر را پشت سر بگذارید.

کارتریج تونر

  • کارتریج فعلی را دور بیندازید؛ چرا که دیگر به آن نیازی نخواهید داشت.
  • کارتریج جدید را از بسته خارج کرده و قدری تکان دهید.
  • چسپ پشت کارتریج یا کنار آن (بسته به مدل) را از آن خارج کرده و کارتریج جدید را به جای کارتریج قبلی قرار دهید. حتما در نظر داشته باشید که اصلا نباید دست خود را به روی بخشی که چسب آن را جدا می‌کنید قرار دهید و این بخش به هیچ عنوان نباید لمس شود، پس به گونه‌ای کارتریج را در دست بگیرید که به صورت ناخودآگاه این قسمت لمس نشود.
  • تمام!

اگر می‌خواهید کارتریج را شارژ کنید

اگر بخواهید کارتریج را شارژ کنید داستان کمی متفاوت می‌شود. البته مراحل شارژ کارتریج را در یک مطلب دیگر توضیح داده‌ایم و در اینجا تنها به موارد مهم هنگام این کار اشاره خواهیم کرد.

  • زمانی که کارتریج فعلی را از پرینتر خارج کنید مراقب باشید که دست خود را به روی بخش پشتی یا کناری آن قرار ندهید. این بخش جایی است که با پرینتر ارتباط برقرار می‌کند. برای اطمینان می‌توانید به روی این قسمت یک چسب قرار دهید، البته چسبی که بعدا به راحتی جدا شود.
  • کارتریج را شارژ کنید. مراحل این کار را در مطلبی جداگانه توضیح داده‌ایم.
  • چسب کارتریج که به روی آن قرار دادید را جدا کنید. اگر هم چسبی قرار ندادید مراقب باشید که بخش گفته شده را لمس نکنید.
  • کارتریج را در جای خود قرار دهید.
  • تمام!

 

پیشنهاد مطالعه:
آموزش شارژ کارتریج

 

جمع بندی

در این مطلب به شما نحوه تعویض کارتریج را آموزش دادیم. این کار به طور کلی ساده است و تنها در چند مرحله انجام می‌شود اما باید حین انجام کارهای نکته‌های اساسی را مد نظر داشته باشید که در متن به این موارد اشاره کردیم.

سوالات متداول

چگونه کارتریج را خارج کنیم؟ در متن مراحل خارج کردن کارتریج را کامل توضیح داده‌ایم اما به طور کلی ابتدا باید پرینتر را روشن کردن و سپس درب پرینتر را باز کنید تا بتوانید به کارتریج دسترسی داشته باشید. در نهایت هم بسته به مدل پرینتر می‌توانید کارتریج را با کشیدن، هل دادن به سمت داخل یا آزاد کردن ضامن از جای خود خارج کنید.

کارتریج یک بار مصرف است؟ شرکت‌های سازنده توصیه می‌کنند که پس از اتمام کارتریج آن را دور بیندازید و به سراغ کارتریج جدید بروید اما این کار خیلی به‌صرفه نیست و اکثر افراد کارتریج خود را با جوهر یا پودر (بسته به مدل پرینتر و کارتریج) شارژ می‌کنند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%aa%d8%b9%d9%88%db%8c%d8%b6-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1%db%8c%d8%ac/
ads
ads