داغ ترین ها :
لیدار (Lidar) چیست و در آیفون چه کاری انجام می‌دهد؟

لیدار (Lidar) چیست و در آیفون چه کاری انجام می‌دهد؟

اسکنر لیدار یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌ها بین آیفون 12 و آیفون 12 پرو مکس اپل محسوب می‌شود. اما لیدار چیست و مهم‌تر این‌که آیا برای ارتقا به آیفون 12 پرو یا پرو مکس به اندازه کافی خوب است یا نه؟ با مجله تکنولایف همراه باشید تا تمام آنچه باید در مورد لیدار بدانید را به شما بگوییم.

لیدار نقطه تمایز آیفون 12 با سری‌های قبل

دامنه آیفون 12 نشان دهنده یک گام بزرگ و رو به جلو برای این سری از گوشی‌ آیفون است. آیفون 12 با بازطراحی ظاهری، بهبود نمایشگر و چیپست قابل توجه 5 نانومتری بیونیک A14 در قلب خود ترکیبی متناسب و درخور ساخته است. اما زمانی که از تفاوت بین آیفون 12 استاندارد و آیفون 12 پرو صحبت می‌کنیم، اختلافات بسیار ظریف و نزدیک به هم می‌شود.
یکی از این تفاوت‌های اساسی بین دامنه آیفون 12 و آیفون 12 پرو، گنجاندن اسکنر لیدار است. حال این اسکنر لیدار چیست و آیا این آپشن جدید ارزش این تفاوت قیمت را دارد؟ این اسکنر در محدوده آیفون 12 پرو چه کاری انجام می‌دهد؟

لیدار چیست؟

لیدار چیه
لیدار در حقیقت یک اسکنر است که با شلیک لیزر و اندازه‌گیری زمان برگشت نور، فاصله بین خود و اشیا موجود در یک محیط را اندازه‌گیری می‌کند. این اسکنر از لحاظ نوع کارکرد شبیه به رادار عمل می‌کند، با این تفاوت که رادار امواج رادیویی دوربرد را با نور مادون قرمز عوض می‌کند. زمانی که از لیزر استفاده می‌کنید، مادون قرمز از کار می‌افتد و شما عملاً توانایی کار همزمان لیزر و مادون قرمز را نخواهید داشت. با به وسیله‌ی دوربین گوشی می‌توانید از لیدار استفاده کنید.
اسکنر لیدار با شلیک هزاران لیزر در ثانیه علاوه بر اندازه‌گیری فاصله جسم از فرد، اندازه خود جسم را هم در زمان واقعی نشان می‌دهد. از داده‌های اسکنر لیدار برای ساخت مدل سه بعدی، بهبود قابلیت فوکوس خودکار دوربین، ارائه تجربیات دقیق‌تر واقعیت افزوده (AR) و مواردی دیگر استفاده می‌شود.

اسکنر دوربین آیفون 12 پرو
علاوه بر مواردی که اشاره کردیم می‌توان در اتومبیل‌های خودران، ساخت و ساز، ساخت مدل و ماکت سه بعدی هم از این تکنولوژی استفاده کرد. شرکت‌های زیادی به‌دنبال روشی خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر برای استفاده از این‌گونه فن‌آوری‌های روز هستند. به عنوان مثال برای شبیه سازی مسابقات اتومبیل‌رانی در بازی پروجکت کار (Project CARS) از اسکنر لیدار به عنوان نمایشی دقیق دیجیتالی استفاده کرده‌اند، که شما با دیدن کیفیت و میزان واقع‌گرایانه بودن آن به میزان دقت اسکنر لیدار پی می‌برید.
اسکنر لیدار به طور کلی در مقیاسی بسیار کمتر نسبت به رادار کار می‌کند. اگر چه قابلیت‌های دقیق رادار به اسکنر لیدار مورد نظر بستگی دارد. درواقع، اگر چه اسکنر لیدار در آیفون 12 پرو و آیپد پرو توانایی تشخیص و شناسایی اجسام در فاصله 5 متری را دارد، اما در اتومبیل‌های خودران یا سلف‌کنترل دامنه بسیار وسیع‌تری را پوشش می‌دهد. دلیل این کار هم کاملا مشخص است چون این خودروها باید بتوانند ترافیک ورودی، عابر پیاده، علائم راهنمایی و رانندگی را مشاهده و به‌خوبی تشخیص دهند، تا در صورت بروز خطرات احتمالی در جاده بتواند واکنشی صحیح نشان دهد.

لیدار در محدوده آیفون 12 پرو چه کاری انجام می‌دهد؟

اپل تنها برای بهبود عملکرد واقعیت افزوده و ارتقا کیفیت اپلیکشن‌های واقعیت مجازی و بالا بردن دقت آن‌ها، تصمیم به اضافه کردن قابلیت لیدار به آیفون 12 گرفت. در بازی‌هایی مانند پوکیمون و پوکیمون‌گو (که رابطه تنگاتنگی با محیط اطراف برقرار می‌کنند)، به علت عملکرد ضعیف گوشی در شبیه سازی اجسام، رندر گرافیکی واقعیت مجازی با تاخیر صورت گرفته و اجسام داخل برنامه پرش پیدا می‌کند. با استفاده از تکنولوژی لیدار، این دست مشکلات کاملاً برطرف خواهد شد.
پس در این حالت دیگر خبری از پرش نیست و همه چیز در جای خود ثابت خواهند ماند. همچنین این اسکنر این اجازه را به شما می‌دهد که محصولات ایکیا (IKEA) را در خانه خود پیش نمایش کنید. یعنی با شبیه سازی محیط خانه، این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی وسیله یا ابزاری را به محیط اضافه کنید. البته تنها اینگونه محصولات را شامل نمی‌شود بلکه هر برنامه‌ای که این قابلیت را پشتیبانی کند می‌تواند از این تکنولوژی استفاده کند.
واقعیت افزوده در کل سری آیفون 12 عالی عمل کرده است، اما اسکنر لیدار از سری پرو این سری در شناخت محیط و لنگر انداختن و بروز اشیا مجازی در دنیایی واقعی که اسکنر در گوشی به وجود آورده است قدمی بزرگ و رو به جلو برای این سری گوشی‌های آیفون بود.

اسکن سه بعدی لیدار

قابلیت لیدار فقط به بهبود عملکرد واقعیت مجازی محدود نمی‌شود. ماهیت و عملکرد اسکنر لیدار به گونه‌ای عمل می‌کند که برنامه “Measure” در آیفون 12 پرو بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر نسبت به سایر مدل‌ها عمل می‌کند. این بهبود عملکرد به اندازه‌ای است که برای اولین بار فرد می‌تواند دوربین خود را به سمت دیگری هدایت کند و اندازه‌گیری قد (طول) به صورت بسیار دقیق انجام شود.
البته این بهبود عملکرد تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. تجربه کار با دوربین آیفون 12 پرو مخصوصا در مورد عکاسی در نور کم، نسبت به سایر مدل‌ها پیشرفت و بهبود چشمگیری داشته است. در سایر آیفون‌ها برای رقابت با مدل‌های هم رده اندرویدی، به نسخه فوکوس خودکار تشخیص فاز(PDAF) که در فناوری فوکوس پیکسلی (pixel focus) اپل وجود دارد، متکی شده‌اند. مسأله در این نوع از تصویربرداری مانند سایر رقابت‌ها در این زمینه، فناوری تعیین نقطه کانونی به نور متکی است. به همین دلیل است که در فضا و یا مکان‌هایی که نور عکس‌ها کم است تصاویر تار به نظر می‌رسند.
اما در در آیفون 12 پرو با بهره‌گیری و کمک از اسکنر لیدار با اندازه‌گیری فاصله بین آیفون و موضوع عکس، دیگر نیازی به اعتماد نور محیط برای دریافت یک نقطه کانونی دقیق نیست. پس دیگر مانند گذشته لازم نیست در شب تعدادی عکس بگیریم تا بتوانیم عکسی با کیفیت در بین آن‌ها انتخاب کنیم یا کلی زمان برای تنظیم کردن نقطه کانونی بگذاریم. مخصوصا در زمانی که گوشی را بر روی سه پایه قرار داده‌اید و از حالت اختصاصی شب استفاده می‌کنید.

آیا می‌توان با آیفون 12 پرو اسکن سه بعدی گرفت؟

حتما با خود می‌گویید دیگر با این همه قابلیت قطعا این کار را هم انجام می‌دهد. این درحالی است که لیدار در اسکن ساختما‌ن‌ها، محیط‌ها و سایر اشیا بسیار خوب عمل می‌کند. اما با این حال برای اسکن از اشیا، کاملا با دقت عمل نمی‌کند. تمام این عملکرد مطابق با مغز برنامه معروف دوربین آیفون Halide که توسط سباستین (Sebastiaan de With) توسعه یافته است.
توسعه دهنده این قابلیت (سباستین‌ د‌ویت) یک برنامه برای اثبات مفهوم بر پایه اسکنر لیدار را توسعه داد. او تصمیم گرفت که بر روی اسکن سه بعدی اشیا و چاپ آن در چاپگر سه بعدی هم کار کند. در این مسیر سباستین کشف کرد که خروجی آن توسط سیستم در حال حاضر به اندازه کافی دقیق نیست. البته لازم به ذکر است این تست با آیپد پرو انجام شد و نه با آیفون 12 پرو اما هر دوی آن‌ها دارای اسکنر لیدار یکسانی هستند. به همین خاطر انتظار می‌رود که خروجی یکسانی داشته باشند.

شناخت محیط با لیدار

البته آن دسته از عزیزانی که به این سبک تکنولوژی‌ها علاقه زیادی دارند دلسرد نشوند، چرا که در وب‌سایت سباستین که در مورد مغز و هسته لیدار یعنی هالیده نوشته است، ادعا شده که تمامی این روند تازه نقطه‌ی شروع فوق‌العاده برای یک مدل سه بعدی است. پس امید است در آینده نه چندان دور همه‌ی نسبت‌ها و اندازه‌ها بسیار دقیق بوده و قابلیت چاپ سه بعدی را داشته باشد.
با این تفاسیر، اگرچه با استفاده از اسکنر لیدار در آیفون نمی‌توان مدل‌های سه بعدی پیشرفته‌ای دریافت کرد، اما این اسکنر می‌تواند یک مدل پایه برای کار به شما ارائه دهد.

آیا لیدار برای تشخیص چهره(Face ID) هم استفاده می‌شود؟

جواب این سوال منفی است. این در حالی است که اسکنر تشخیصی چهره از یک ماتریس نقطه سه بعدی برای اندازه‌گیری تناسب چهره شما و تایید هویت شما استفاده می‌کند، با این حال فاصله را اندازه‌ نمی‌گیرد. پس عملا لیدار در این حوزه هیچ کمکی به این سیستم نمی‌کند. لیدار طراحی شده تا اشیا را در فاصله نزدیک و مجاورت گوشی شناسایی و با جزئیات چشمگیر تصویر سازی کند. اسکنر لیدار با شناسایی و اندازه‌گیری اشیا تا فاصله 5 متری محیط و اجسام پیرامون را شبیه سازی می‌کند.

اسکن چهره با لیدار
آیا اسکنر لیدار در آینده به سراغ آیفون‌های دیگر می‌رود؟

در حال حاضر این ویژگی منحصر به آیفون‌ها و آیپد‌های سطح پرو است، اما با توجه به تصمیمات و حتی آینده‌ای که این اسکنر دارد در بلند مدت سنسور را به محدوده سایر آیفون‌ها می‌رساند. با این حال این‌که شرکت اپل کی تصمیم می‌گیرد که این ویژگی را به سایر گوشی‌ها خود اضافه کند کمی نامشخص است.
با توجه به سیاست‌های کلی اپل انتظار می‌رود که این شرکت بخواهد برای 1 یا 2 سال از انحصار لیدار در دستگاه‌های سطح پرو استفاده‌های فراوانی ببرد. تمام قابلیت‌های جدید ارائه شده از اسکنر لیدار مانند توانایی اندازه‌گیری دقیق اشیا و بهبود فوکوس بر روی عکاسی در نور کم، باعث می‌شود که خرید آیفون در مقایسه با گزینه‌های اندرویدی هم رده خود (که معمولا به سیستم‌های دوربین مدت پرواز ToF متکی هستند)، ارزش بیشتری داشته باشد.

لیدار در آیفون های دیگر
سخن پایانی

اسکنر لیدار گامی بسیار بزرگ در راستای اسکن و حتی چاپ 3 بعدی برای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. اپل هم به عنوان شرکتی که همیشه پرچمدار تکنولوژی‌های روز است با استفاده از این آپشن نشان داد که همچنان در بازارهای رقابتی حرفی برای گفتن دارد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%84%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1-lidar-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-%da%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%ac%d8%a7%d9%85-%d9%85%db%8c/
ads
ads