هفته آگاهی از سلامت روان: معرفی بهترین اپلیکشین‌ها سلامت روان

هفته آگاهی از سلامت روان: معرفی بهترین اپلیکشین‌ها سلامت روان

اینگونه به نظر می‌رسد که دولت‌های جهان متقاعد شده‌اند تا در حوزه سلامت روان سرمایه‌گذاری کنند، ولی این مهم به میلیون‌ها انسانی که در حال حاضر با مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، حملات پانیک و غیره دست به گریبانند، کمکی نمی‌کند.
با این وجود،سلامت روان و تکنولوژی؟ شرکت‌های تکنولوژی و فناوری کاملا از این حقیقت آگاهند که مدت زمانی‌که کاربران صرف دستگاه‌های هوشمند می‌کنند، ممکن است تا چه میزان برای سلامت آنان خطرناک باشد. شاید به همین دلیل است که برخی برنامه‌های بسیار مفید وجود دارند تا مدت زمان استفاده کاربران هنگام استفاده از برخی اپلیکیشن‌های محبوب (همچون اینستاگرام) را محدود سازند.
در حال حاضر برخی اپلیکیشن‌ها هم برای سیستم iOS و هم سیستم اندروید وجود دارند که به شما درباره چگونه دست و پنجه نرم کردن با اضطراب و دیگر مشکلات بهداشت روان (که هر روز با آن‌ها درگیرید) می‌گویدراهکار می‌دهند.
در این نوشتار مطلب از تکنولایف به معرفی بهترین اپلکیشن‌های مربوط به بهداشت روان پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.:
• برای سیستم‌های اندروید
• گوشی‌های هوشمند سامسونگ
• آیفون

اهمیت سلامت روان

اشخاص از راه‌های مختلفی مانند دویدن، کتاب خواندن، نواختن ساز و غیره به سلامت روان خود کمک می‌کنند. تمامی این روش‌ها، متدهای مهمی برای مدیریت سلامت روان به شمار می‌آیند که افراد با توجه به نوع شخصیت‌ و علاقه‌شان یکی از آن‌ها را برمی‌‌گزینند.
در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌ها مانند اپل و گوگل تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا دسترسی به برخی از برنامه‌ها را محدود سازند. برای مثال، شما ممکن است ساعت‌های طولانی از زمان با ارزش خود را صرف برخی از برنامه‌ها مانند اینستاگرام کنید. بنابراین، این اپلیکیشن‌های محدود کننده کمک بزرگی در متعادل ساختن استفاده از این برنامه‌ها محسوب می‌شوند و اینگونه به بهداشت روان کاربران کمک شایانی می‌کنند.
در ادامه این نوشتار به معرفی چگونگی دسترسی به ابزارهای سلامت دیجیتال و برخی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی پرداخته‌ایم که به شما در ایجاد یک استراتژی توانمند برای مقابله با احساساتی همچون استرس و اضطراب کمک شایانی می‌کنند.

اسکرین تایم- iOS و مک

در iOS12 و maxOS Catalina مشاهده می‌کنیم که اپل تلاش چشمگیری انجام داده تا به زمان مصرفی کاربران در هر یک از اپلیکشن‌ها را اندازه‌گیری کرده و براساس استفاده آن‌ها (از این برنامه‌ها)، محدودیت‌هایی را اعمال کند.
برای دست‌یابی به اسکرین تایم در iOS باید مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Screen Time
و در macOS:

Apple Menu > System Preferences > Screen Time
در اینجا با گزینه‌ای با نام محدودیت اپلیکیشن (App Limits) روبه‌رو می‌شوید. در این گزینه میزان زمانی را که قصد دارید تا صرف هر اپلیکشن نصب شده روی دستگاه خود کنید، مشخص می‌سازید. به عبارتی دیگر، هر محدودیت زمانی که مایلید، تنظیم می‌کنید؛ حتی می‌توانید آن را تنها برای روزهای خاصی فعال کنید. پس از اتمام زمان مشخص شده، می‌توانید 15 دقیقه به وقت خود اضافه کنید، یا تایمر را در آن روز خاموش کرده و یا به سادگی از اپلیکیشن خارج شوید.

اسکرین تایم
اپلیکیشن MindShif CBT- یک اپلیکیشن رفع اضطراب

این اپلیکیشن یک برنامه بسیار جذاب برای همه سنین است که در بیشتر دستگاه‌های اپل قابل اجراست.
اپلیکیشن MindShif CBT هر روز از وضعیت و حالتان سوال می‌پرسد و با توجه به پاسخ‌های شما، سعی می‌کند بهترین راهنمایی را در مورد سلامت روانتان ارائه دهد. این برنامه رایگان در سیستم عامل‌های iOS، iPadOS و macOS به سادگی قابل اجراست و تلاش می‌دارد تا به شما در مقابله با احساساتی همچون استرس، اضطراب یا پانیک که همواره از آن‌ها در رنجید، یاری رساند.
این برنامه یک استرتژی CBT را تدوین می‌کند که می‌توانید در صورت لزوم از آن استفاده کنید و این امکان را فراهم می‌سازد تا دلایل یا موقعیت‌هایی که به شما در غلبه بر احساس‌هایی همچون نگرانی، اضطراب و غیره کمک می‌کند، یادداشت کنید.
سرویس کاتالیست اپل (Apple’s Catalyst) این امکان را ایجاد می‌کند تا برنامه‌های iOS، بر روی رایانه‌های مک (Mac) با سیستم عامل macOS 11 به بالا، به سادگی اجرا شوند. بنابراین شما می‌توانید در بک‌گراند لبتاپ خود در طی روزهای کاری این برنامه را فعال کنید و اینگونه هر گونه احساس اضطراب و استرس ناگهانی خود را رصد کرده و یادداشت کنید؛ یا با برخی راهنمایی‌های CBT بر احساسات این چنین خود فائق آیید و آن‌ها را به درستی مدیریت کنید.

مایند شیفت
اندروید- تندرستی دیجیتالی (Digital Well-being)

ابزار تندرستی دیجیتالی گوگل (Google’s Digital Well-being) در گوشی‌های هوشمند Pixel و در دستگاه‌هایی با سیستم عامل Android 9 Pie به سادگی قابل دسترسی (در قسمت «تنظیمات») است.
کاملا مشابه با برنامه اسکرین تایم اپل، این برنامه نیز به شما این امکان را می‌دهد تا میزان زمانی‌که در اپلیکیشن خاصی صرف می‌کنید، تخمین زنید و در صورت دلخواه، زمان دسترسی خود را به آن‌ها محدود سازید.
این زمان می‌تواند چیزی بین پنج دقیقه تا 24 ساعت باشد، و زمانی که این محدودیت زمانی را اجرا کردید، (پس از اعمال این محدودیت) قادر به دسترسی به اپلکیشن تا پایان روز نخواهید بود.

دیجیتال ول بینگ
اپلیکیشن Wysa

اپلیکشن ویسا (Wysa)، یک چت‌بات خلاقانه هوش مصنوعی درباره سلامت روان است.
این اپلیکیشن شگفترف‌انگیز که یک چت‌بات هوش مصنوعی (AI) است، قابل دسترسی از طریق گوگل پلی استور (Google Play Store) است. در طی یک بازه زمانی، شما می‌توانید با ویسا تعامل داشته باشید و روحیه و خلق‌وخو خود را در طول روزها با آن در میان گذارید. در نهایت این اپلیکیشن تست‌هایی برای سلامت روان مانند GAD7 (برای سنجش اضطراب) و PHQ9 (برای سنجش افسردگی) پیشنهاد می‌دارد.
UI به سادگی قابل استفاده است و حتی رنگ‌بندی آن هنگام مرور ویژگی‌های مفید آن، طرحی آرامشبخش دارد. در وبسایت ویسا، به نسخه‌هایی بر می‌خوریم که ویژه کارمندان، کارکنان بخش خدمات بهداشت و سلامت و همچنین کارمندان اداره بیمه است. این برنامه که مورد تایید سرویس بهداشت ملی انگلستان (NHS) است، در سراسر این کشور قابل دسترسی است. جالب است بدانید این سازمان، از تلاش‌هایی که این برنامه در راستای بهبود کیفیت خود و ارتقا سطح بهداشت روانی جامعه می‌کند، بهره زیادی می‌برد.

ویسا
بهترین شماره‌ تماس‌ها در هفته آگاهی از سلامت روان به منظور بالا بردن کیفیت بهداشت روان جامعه

هیچ‌کسی نباید احساس تنهایی کند، به ویژه زمانی‌که با موجی از احساسات منفی روبه‌رو می‌شود. باید بدانید دوستانی هستند که به صورت آفلاین یا آنلاین مشتاقانه خواهان کمک به شمایند. در زیر برخی از شماره تماس‌هایی را آورده‌ایم که می‌توانید با آن‌ها در اینباره آزادانه سخن گویید. باید بدانید که تمامی اطلاعات شما توسط این سرویس‌ها به صورت محرمانه حفظ خواهند شد.
• ساماریتانس (Samaritans) در بریتانیا با شماره: 123-116
• سازمان خط نجات ملی پیشگیری از خودکشی در ایالات متحده (National Suicide Prevention Lifeline) با شماره تماس: 8255-273-800-1
• سازمان استرالیایی فراتر از ناراحتی (Beyond Blue) با شماره تماس: 4636-22-1300
تمامی سرویس‌های نام برده شده در بالا هر هفت روز هفته و به صورت شبانه‌روز در خدمت‌رسانی آماده‌اند و اطلاعات تمامی مراجعه‌کنندگان کاملا به صورت محرمانه حفظ می‌شود.

سخن آخر

اهمیت سلامت روان نه تنها در هفته سلامت روان بلکه در تمامی روزهای سال باید جدی گرفته شود. در این میان، برخی از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های سودمندی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها به بهداشت روان خود کمک شایانی کنید. تا به حال از این اپلیکیشن‌ها استفاده کرده‌اید؟

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید