داغ ترین ها :
آموزش کامل اسکن مدارک و عکس با کامپیوتر

آموزش کامل اسکن مدارک و عکس با کامپیوتر

اسکن کردن مدارک، عکس و انواع فایل از دیگر فعالیت‌هایی است که این روزها زیاد انجام می‌شود. اگر شما هم در طول روز باید با دستگاه اسکنر کار کنید؛ اما کار با دستگاه را به طور کامل بلد نیستید، در این مقاله از تکنولایف می‌توانید با آموزش کامل اسکن مدارک و عکس با کامپیوتر آشنا شوی؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

اولین کار در اسکن مدارک با کامپیوتر چیست؟

اسکن مدارک با کامپیوتر

اولین مرحله در اموزش اسکن کامپیوتر این است که شما دستگاه اسکنر را به کامپیوتر یا لپ تاپ خود متصل کنید. این اتصال کار بسیار آسانی است؛ تنها کافی است تا کابل اسکنر را در درگاه کامپیوتر قرار دهید که معمولا اسکنرهای نسل جدید دارای کابل USB Type A هستند. (اتصال از طریق روش Plug and Play) البته در ارتباط با اتصال دستگاه اسکن به کامپیوتر روش‌های غیر سیمی دیگری هم مانند اتصال از طریق شبکه و برنامه FlexiHub وجود دارد. در کل اولین قسمت در اموزش اسکن گرفتن با کامپیوتر مطمئن شدن از اتصال این دو دستگاه به یک دیگر است.

 

انواع دستگاه اسکنر را می توانید با بهترین قیمت از تکنولایف بخرید

 

اموزش اسکن مدارک با کامپیوتر

اموزش اسکن مدارک با کامپیوتر

در این قسمت قصد داریم تا به شما آموزش دهیم که چگونه اسکنر را به کامپیوتر خود وصل کنید. ما در این مقاله به اتصال اسکنر به سیستم عامل ویندوز خواهیم پرداخت.

1. نحوه قرار دادن سند و برگ روی اسکنر

مدارک و اسناد خود را به صورت برگ به برگ روی صفحه شیشه‌ای اسکنر قرار بدید. توجه داشته باشید، در صورتیکه قصد اسکن کردن هر دو طرف برگ را دارید، برگ را ابتدا به سمتی روی شیشه قرار دهید که مایل به اسکن هستید، حال می‌توانید اسکنر را روشن کنید.

2. پیدا کردن قسمت Windows Fax and Scan در ویندوز

از آنجایی که آموزش اسکن با ویندوز 7 و بالاتر از آن تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند و با یادگیری اسکن با ویندوز 7 روش‌های اسکن با ویندوز 8، 9، 10 و 11 را هم بلد می‌شوید؛ پس می‌توان اشاره کرد که در این قسمت از طریقه اسکن گرفتن با کامپیوتر کار بسیار ساده است. شما نیاز دارید تا در قسمت سرچ (آیکون ذره بین) ویندوز کامپیوتر عبارت Windows Fax and Scan را جست‌وجو کنید.

3. انتخاب تب New Scan

اموزش اسکن مدارک در ویندوز

از میان تب‌های بالا باید تب «اسکن جدید» یا همان New Scan را انتخاب کنید تا پنجره جدیدی باز شود.

نکته: اگر به هر دلیلی اتصال اسکنر با سیستم شما قطع شده باشد، در همین مرحله مشخص می‌شود. در صورتیکه این دو دستگاه به هم وصل نباشند؛ پس از انتخاب New Scan با پنجره اروری مواجه می‌شوید که در آن گفته است: هیچ اسکنری تشخیص داده نشد.

آموزش اسکن با ویندوز 7

 

 

4. انتخاب نوع فایل اسکن

در صورت وصل بودن اسکنر به سیستم پنجره جدید New Scan دارای بخش‌هایی است که از میان آن‌ها شما باید در بخش از میان گزینه‌های موجود نوع فایل قابل اسکن را برای گزینه Profile انتخاب کنید. مثلا فایل یک عکس است. پس Profile را روی حالت Photo قرار دهید.

5. انتخاب رنگ اسکنر

در این بخش هم همچنان با صفحه New Scan کار دارید. برای بخش Color Format باید رنگی که می‌خواهید فایل با آن اسکن شود را انتخاب کنید. اگر اسکنر شما تنها از اسکن سیاه و سفید پشتیبانی کند؛ قاعدتا تنها می‌توانید رنگ Black and White انتخاب کنید؛ اما در صورتیکه اسکنر از اسکن رنگی هم پشتیبانی کند؛ قطعا گزینه به جز سیاه و سفید هم وجود دارد.

6. انتخاب فرمت فایل خروجی

در قسمت پایین صفحه New Scan برای قسمت File type باید از میان گزینه‌های موجود فرمت فایل را انتخاب کنید. برای مثال jpg یا png. نکته اینجاست که اگر فایل شما تنها یک عکس نیست، معمولا خروجی فایل PDF از همه بهتر است؛ پس اگر قصد اسکن کردن عکس را ندارید، File type را روی حالت PDF قرار دهید.

7. انتخاب رزولوشن فایل خروجی

بعد از قسمت File type بخش دیگری به اسم Resolution دارید که میزان آن بر پایه Dots Per Inch است. در صورتیکه آشنایی با میزان رزولوشن دارید، می‌توانید این بخش را تغییر دهید؛ اگر هم ندارید، می‌توانید به رزولوشن 300 dpi بسنده کنید.

نکته: میزان روشنایی (Brightness) و کنتراست هم می‌توانید تغییر دهید. ممکن است به حالت دیفالت این 2 گزینه درون سیستم روی عدد صفر باشند.

8. پیش نمایش قبل اسکن

بهتر است قبل از اسکن کردن روی گزینه پیش نمایش (Preview) کلیک کنید تا فایلی که قرار است روی برگه اسکن شود را از الان ببینید.

9. انتخاب گزینه Scan

برای مرحله آخر گزینه Scan را انتخاب کنید.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین پرینتر های چندکاره برای پرینت و اسکن مدارک

 

در طریقه اسکن با کامپیوتر فایل نهایی در کدام قسمت ذخیره می شود؟

آموزش اسکن مدارک با کامپیوتر

بعد از نهایی شدن اسکن فایل پایانی در قسمت Documents ذخیره می‌شود. در فولدر داکیومنت فولدر جدیدی به نام Scanned Documen ایجاد می‌شود که فایل‌های اسکن شده در آن قرار می‌گیرند؛ به این ترتیب در آینده در صورت نیاز به فایل‌های اسکن شده دسترسی پیدا خواهید کرد.

حالت استثنا اسکن با ویندوز 7

در آموزش اسکن با ویندوز 7 اکثر روند با سایر ویندوزها مانند ویندوز 10 و بالاتر از آن یکسان است؛ اما مرحله اول کمی متفاوت است که در اینجا به توضیح این تفاوت می‌پردازیم تا درصورتیکه همچنان از ویندوز 7 استفاده می‌کنید؛ بتوانید صفر تا صد مراحل اسکن مدارک و عکس با کامپیوتر با همین مقاله پیش ببرید.
1. روی منو Start کلیک کنید.
2. گزینه Devices and Printers را انتخاب کنید.
3. صفحه جدید Devices and Printers باید به دنبال اسم اسکنر باشید. اسم دستگاه اسکن را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید تا کامپیوتر تشخیص دهد که قصد استفاده از کدام اسکنر را دارید.
4. منو جدیدی به نام Manufacturers Printer Actions روبه رو شما باز می‌شود که در آن گزینه تنظیمات اسکنر قرار دارد تا انتخاب کنید.
در صفحه جدید گزینه New Scan قرار دارد. روی این تب کلیک کنید تا صفحه‌اش باز شود. مابقی مراحل کاملا شبیه اسکن با ویندوز بالاتر از 7 است.
5. مراحل مشابه آموزش اسکن با ویندوز 7 با ویندوز 10 و بالاتر
6. انتخاب نوع فایل قابل اسکن را برای گزینه Profile
7. انتخاب رنگ (سیاه و سفید یا رنگی) برای بخش Color Format
8. انتخاب فرمت فایل خروجی برای بخش File type
9. انتخاب رزولوشن، میزان روشنایی و کنتراست فایل خروجی
10. انتخاب گزینه پیش نمایش (Preview)
11. انتخاب گزینه Scan

 

جدیدترین مدل های پرینتر چندکاره را می توانید از تکنولایف بخرید

 

سیستم مک او اس خود را چگونه به اسکنر وصل کنم؟

طریقه اسکن مدارک با مک

اگر سیستم شما توسط اپل ساخته شده و از سیستم عامل MacOS بهره‌مند است، آموزش اسکن با کامپیوتر مک متفاوت از سیستم ویندوزی است، به همین دلیل این بخش از مقاله به کمک شما می‌آید.

  1. اسکنر را به سیستم متصل کنید و آن را روشن کنید.
  2. کاغذ را همانند قبل از صفحه‌ای که باید روی آن اسکن انجام شود، روی صفحه شفاف اسکنر قرار دهید.
    Apple Menu را باز کنید.
  3. گزینه System Preferences را انتخاب کنید.
  4. حال باید گزینه Printers & Scanners را انتخاب کنید. این گزینه به صورت یک پرینتر نمایش داده می‌شود.
  5. روی اسم اسکنر خود کلیک کنید.
  6. روی تب Scan در قسمت بالای صفحه کلیک کنید.
  7. انتخاب Open Scanner را انجام دهید.
  8. گزینه Show Details را انتخاب کنید.
  9. در بخش Format نوع فرمت فایل خروجی را انتخاب کنید. اگر عکس است، انتخاب کنید که png باشد یا jpg اما اگر هرچیزی به غیر از عکس است، بهتر است که PDF را انتخاب کنید.
  10. در قسمت Kind باید رنگ اسکن را انتخاب کنید. برای گرفتن اسکن رنگی باید روی حالت Color و برای اسکن سیاه و سفید باید از Black and White استفاده کنید.
  11. در بخش Scan To هم می‌توانید فولدری که قصد دارید تا فایل نهایی در آن ذخیره شود را انتخاب کنید.
  12. اگر بخواهید تغییراتی در میزان نور و کنتراست و سایز و هرچیز دیگری هم ایجاد کنید، می‌توانید در بخش Resolution، size، Rotation Angle و Auto Selection استفاده کنید.
  13. برای مرحله آخر روی گزینه Scan کلیک کنید تا اسکنر فعالیت اسکن کردن خود را شروع کند.

سخن آخر

آموزش اسکن با کامپیوتر کار بسیار راحتی است؛ البته با توجه به اینکه سیستم عامل می‌تواند ویندوز یا MacOS باشد؛ طریقه اسکن گرفتن با کامپیوترهای ویندوزی و مک او اسی متفاوت است که در مقاله آموزش تصویری اسکن با کامپیوتر به طور کامل به آموزش و بررسی مراحل انجام اسکن در هر دو سیستم عامل پرداختیم؛ حتی در صورتیکه کامپیوتر شما از ورژن‌های قدیمی از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند، مانند ویندوز 7 شما باز هم می‌توانید اسکنر را به کامپیوتر وصل کنید و با آموزشی که در این مقاله داده شده است، به راحتی می‌توانید هر گونه مدرکی را اسکن کنید. اگر شما هم در ارتباط با اسکن مدارک با کامپیوتر تجربه‌ای دارید یا همراه با این مقاله مرحله به مرحله با ما جلو آمده‌اید، می‌توانید با نوشتن نظر خود در قسمت نظرات کاربران تجربه‌ها و پیشنهادات خود را با ما و سایر مخاطبین این مقاله به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

اسکن با ویندوز 7 تا چه حد با اسکن مدارک با کامپیوتر ویندوز 10 11 تفاوت دارد؟

برای اسکن گرفتن با کامپیوتر ویندوز 7 باید ابتدا گزینه Devices and Printers را انتخاب کنید و بعد از آن می‌توانید به صفحه New Scan برسید؛ درصورتیکه در ویندوز 10 و بالاتر از آن در قسمت سرچ بار کامپیوتر باید عبارت Windows Fax and Scan را جست‌وجو کنید تا به صفحه New Scan برسید؛ مراحل بعدی شبیه به هم هستند.

اموزش اسکن کامپیوتر مک با ویندوز فرق دارد؟

بله فرق دارند و تنها در یک صفحه که نوع فرمت، رنگ اسکن و فاکتورهای دیگری مانند رزولوشن مشخص می‌شود، با هم متفاوت نیستند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1/
ads
ads