داغ ترین ها :
انواع کیفیت فیلم ها به ترتیب کدام است؟

انواع کیفیت فیلم ها به ترتیب کدام است؟

یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های موجود در جهان که از سالیان دور هم محبوبیت بسیار زیادی داشته تماشای فیلم و سریال است. اگر اهل دانلود فیلم و سریال باشید به خوبی می‌دانید که می‌توان این فیلم‌ها را در نسخه‌های متفاوتی با حجم‌های متنوع دانلود کرد، اما احتمالا نمی‌دانید که تفاوت این نسخه‌ها چیست و باید کدام را برای تماشا انتخاب کنید. در ادامه همراه تکنولایف باشید تا انواع کیفیت فیلم را با هم مرور کنیم و بیشتر با جزئیات آن آشنا شویم تا از این پس با دید بهتری فیلم و سریال مورد علاقه خود را دانلود کنید.

 

برای خرید تلویزیون و انواع لپ تاپ با صفحه نمایش عالی می‌توانید از فروشگاه تکنولایف دیدن کنید.

 

رزولوشن فیلم

قبل از این که بخواهیم با نسخه‌های متفاوت فیلم آشنا شویم بهتر است مروری مختصر بر رزولوشن‌های مختلف داشته باشیم.

رزولوشن 480P

معمولا رزولوشن 480 کمترین وضوحی است که می‌توانید برای فیلم و سریال دانلود کنید. کیفیت ویدئوهایی با این رزولوشن خیلی خوب نیست، اما حجم این ویدئوها پایین است و تنها برای گوشی‌های HD یا در صورت کم بودن حجم اینترنت دانلود این رزولوشن را پیشنهاد می‌کنیم.

رزولوشن 720P

رزولوشن HD یا همان 720P بهترین رزولوشنی است که در صورت کم بودن حجم اینترنت می‌توانید دانلود کنید. ویدئوهای HD به روی نمایشگرهای FHD کیفیت مناسبی دارند. به طور کلی دانلود فیلم و سریال HD به کاربرانی پیشنهاد می‌شود که گوشی یا لپ تاپ با وضوح HD دارند و یا می‌خواهند حجم کمی برای دانلود صرف کنند.

کدام کیفیت فیلم بهتر است

انواع کیفیت فیلم ها به ترتیب

رزولوشن 1080P

رزولوشن 1080P که به نام FHD شهرت دارد مرسوم‌ترین رزولوشن موجود است که بیشترین سازگاری را با دستگاه‌های مختلف برقرار می‌کند. این ویدئوها در کنار رزولوشن بسیار خوب حجم مناسبی هم دارند و برای دانلود فیلم پیشنهاد می‌کنیم به سراغ وضوح FHD بروید. برای مشاهده فیلم در تلویزیون و لپ‌ تاپ‌ها وضوح 1080P بهترین انتخاب ممکن است و می‌توانید از کیفیت تصویر لذت ببرید. بهترین کیفیت فیلم برای موبایل هم FHD و HD به حساب می‌آید.

رزولوشن 1440P

نام دیگر رزولوشن 1440P همان QHD است، وضوحی که در برخی از نمایشگرهای گوشی و لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال مک بوک ایر M1 و گلکسی S22 اولترا دارای این رزولوشن هستند. QHD بین FHD و 4K قرار می‌گیرد و وضوحی دو برابری نسبت به FHD دارد. دانلود فیلم با این رزولوشن برای نمایشگرهایی که دارای این رزولوشن یا وضوح 4K هستند پیشنهاد می‌شود.

رزولوشن 2160P

رزولوشن 2160P را با نام 4K می‌شناسیم، وضوحی که چهار برابر FHD است و به نوعی بهترین کیفیت مرسوم در جهان به حساب می‌آید. حجم فیلم‌های موجود با این رزولوشن بسیار بالا است و تنها در صورتی دانلود آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم که تلویزیون یا مانیتور 4K داشته باشید.

بهترین کیفیت فیلم برای موبایل

رزولوشن 4320P

رزولوشن 4320P که نام دیگر آن 8K است خیلی مرسوم نیست و نمایشگرهای خیلی زیادی در جهان با این رزولوشن وجود ندارد (در واقع تعداد آن کم است). بسیاری از فیلم‌ها تا حداکثر رزولوشن 4K دارند و رزولوشن 8K آن‌ها به دلیل شایع نبودن قابل دانلود نیست.

 

فیلم جدید چی ببینیم؟
پیشنهاد فیلم

 

انواع کیفیت فیلم ها به ترتیب

در این بخش به سراغ نسخه‌های مختلف موجود از فیلم‌ها می‌رویم و شما را با مفاهیمی چون Blu-Ray، BDRip و WEB-DL آشنا می‌کنیم.

کیفیت Blu-Ray

کیفیت Blu-Ray بالاترین کیفیت فیلم ممکن است و این نسخه‌ها از ریپ کردن فیلم‌های دیسک Blu-Ray به دست می‌آیند. فریم ریت فیلم‌ها با این نسخه بسیار بالا است و این ویدئوها حجم بالاتری هم دارند. مشاهده این نسخه‌ها به روی تلویزیون و نمایشگرهای بزرگ بسیار لذت بخش است و در صورت امکان پیشنهاد می‌کنیم فیلم‌های خود را با این رزولوشن دانلود کنید.

کیفیت BDRip

این نسخه بهترین کیفیت ممکنی است که برای پخش در شبکه‌های خانگی تولید می‌شود. از نظر کیفیت تفاوت زیادی بین این نسخه و Blu-Ray وجود ندارد و تنها این نسخه دارای فریم ریت پایین‌تری است و حجم کمتری هم دارد. یعنی در عمل احتمالا برای شما چندان بین این نسخه و بلوری تفاوتی وجود نخواهد داشت.

کیفیت BRRip

اولین نکته این است که این نسخه به صورت رسمی توسط خود سازنده فیلم منتشر نمی‌شود و کاربران حرفه‌ای‌تر آن را از روی نسخه BDRip استخراج می‌کنند. کیفیت این نسخه بسیار خوب است و هم تصویر و هم صدا کیفیت عالی دارد ولی اگر بخواهیم مقایسه کنیم مقداری پایین‌تر از BDRip قرار می‌گیرد.

کیفیت WEB-DL

کیفیت WEB-DL یکی از مرسوم‌ترین نسخه‌هایی است که حین دانلود فیلم و سریال با آن مواجه خواهید شد. این نسخه از سرویس‌های استریم آنلاین بدون انکود شدن استخراج می‌شود و فاقد هرگونه واترمارک است و کیفیت صدا و تصویر خوبی هم دارد. به طور کلی قبل از این که نسخه‌های بالا از فیلم‌ها در دسترس قرار بگیرد این نسخه منتشر می‌شود و از نظر کیفیت نیز بدون مشکل می‌توانید از آن استفاده کنید.

چگونه کیفیت فیلم را بفهمیم

کیفیت WEBRip

این نسخه هم از سرویس‌های آنلاین استخراج می‌شود اما به دلیل انکود شدن کیفیت آن در مقایسه با WEB-DL مقداری کاهش پیدا می‌کند اما همچنان هم مناسب و قابل قبول است و دانلود و تماشای آن را پیشنهاد می‌کنیم.

کیفیت HDTV

این نسخه از روی تلویزیون‌های دیجیتال ضبط می‌شود و به همین دلیل حاوی لوگوی شبکه و تبلیغات کنار تصویر است. بسیاری از سریال‌ها در این نسخه در دسترس قرار می‌گیرند. کیفیت HDTV مناسب و رضایت‌بخش است ولی باید با وجود لوگو و زیرنویس‌های تبلیغاتی کنار بیایید.

کیفیت TVRip

در نسخه TVRip فیلم‌ها از روی تلویزیون به کمک کارت کپچر ضبط می‌شوند و این نسخه کیفیت پایین‌تر نسبت به HDTV دارد؛ چرا که در نسخه قبلی از آنتن‌های دیجیتالی استفاده می‌شود و در TVRip از آنتن‌های آنالوگ. در نظر داشته باشید که این نسخه هم دارای لوگوی شبکه و زیرنویس‌های تبلیغاتی است.

کیفیت DVDRip

این نسخه ریپ شده فیلم از روی دیسک DVD است و دارای کیفیت پایینی است و معمولا از رزولوشن 480P استفاده می‌کند.

کیفیت HDCAM

نسخه HDCAM معمولا اولین نسخه‌ای است که از یک فیلم جدید منتشر می‌شود. این نسخه با دوربین گوشی از روی پرده سینما فیلم‌برداری می‌شود و منبع صدا نیز میکروفون گوشی است و به همین دلیل هم کیفیت تصویر پایین است و هم صدا وضوح خوبی ندارد و نویز زیادی در آن دیده می‌شود. تماشای فیلم در این نسخه را توصیه نمی‌کنیم.

کیفیت HDTS

این نسخه مانند HDCAM است اما با این تفاوت که صدا از منبعی با کیفیت بهتر با تصویر سینک می‌شود. اگر نمونه کیفیت hdts را قبل از دانلود مشاهده کنید متوجه خواهید شد که تماشای فیلم در این حالت چندان لذت‌بخش نیست و بهتر است تا انتشار نسخه باکیفیت‌تر صبر کنید.

 

معرفی بهترین سریال های کره ای در مطلب زیر:
سریال های کره ای جدید

 

انکود یعنی چی؟

هنگام دانلود یک فیلم بعد از رزولوشن و نسخه که در بالا توضیح دادیم به مفهومی تحت عنوان انکودر می‌رسید، اما آیا می‌دانید Encode چه معنایی دارد؟ همان طور که در بالا توضیح دادیم این فیلم‌ها و سریال‌ها از منابع مختلفی استخراج شده و در دسترس قرار می‌گیرند و به همین دلیل هم برای این که به همین کیفیت مناسب برسند نیاز به انکود شدن دارند، یعنی نیاز دارند تا به بهترین شکل تنظیم شوند تا خروجی بهتری حاصل شود. انکودرهای زیر مشهورترین‌های موجود هستند و کیفیت بهتری دارند.

انواع کیفیت فیلم

  • ShaAniG
  • MkvCage
  • Ganool
  • PSA

تفاوت کیفیت فیلم ها x265 چیست؟

این مفهوم مربوط به کدک ویدئوها و فشرده‌ سازی آن‌ها است. این فناوری باعث می‌شود که حجم فیلم‌ها کاهش پیدا کند و با این وجود کیفیت و گستره رنگی هم مقداری بیشتر شود. یعنی در صورت دانلود فیلم با این کدک حجم اینترنت کمتری را صرف خواهید کرد و تصویر باکیفیت‌تری هم مشاهده خواهید کرد. البته استفاده از این نسخه برای کامپیوترهای قدیمی و گوشی‌های ضعیف توصیه نمی‌شود.

چگونه کیفیت فیلم را بفهمیم؟

فرقی نمی‌کند که بخواهید با لپ تاپ ویندوزی خود فیلم و سریال تماشا کنید یا با گوشی اندرویدی، با پشت سر گذاشتن چند مرحله ساده می‌توانید رزولوشن فیلم را به طور دقیق مشاهده کنید. در ویندوز باید به روی ویدئوی مورد نظر کلیک راست کنید و گزینه Properties را بزنید. در مرحله بعدی باید به بخش Details بروید و جزئیات مختلف از جمله رزولوشن و فریم ریت و موارد دیگر را مشاهده کنید. در گوشی‌های اندرویدی هم کافیست درون گالری فیلم را انتخاب کنید و سه نقطه کنار صفحه را بزنید و به روی گزینه Details کلیک کنید.

توجه داشته باشید که مثلا رزولوشن 1920 در 1080 همان FHD است و اگر فیلمی از رزولوشن 1920 در 800 استفاده می‌کرد باز هم آن را FHD به حساب می‌آوریم اما با این تفاوت که هنگام تماشای فیلم در یک پنل 16:9 مرسوم بالا و پایین نمایشگر به حالت مشکی درخواهد آمد.

 

معرفی جدیدترین سریال های محبوب Netflix:
بهترین سریال های نتفلیکس

 

جمع بندی

در این مطلب ابتدا رزولوشن‌های مختلف را به شما معرفی کردیم و در ادامه به سراغ نسخه‌های مختلف از فیلم و سریال‌های موجود رفتیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که چه نسخه‌ای و چه رزولوشنی را برای دانلود انتخاب کنید. اگر فیلمی که می‌خواهید تماشا کنید مشهور است و تولید آن به چند سال قبل برمی‌گردد احتمالا نسخه بلوری از آن موجود است و بهترین انتخاب هم همین نسخه به حساب می‌آید.

از طرفی اگر فیلم مورد نظر شما جدیدتر است پیشنهاد می‌کنیم منتظر بمانید تا نسخه WEB-DL برای دانلود در دسترس قرار بگیرد و خیلی پیشنهاد نمی‌کنیم که به سراغ نسخه‌های بعد از آن بروید.

سوالات متداول

کدام کیفیت فیلم بهتر است؟ برای درک بهتر کیفیت یک فیلم باید به رزولوشن آن و همچنین نسخه فیلم توجه داشته باشید. برای مثال یک فیلم بلوری FHD قطعا کیفیت بسیار خوبی دارد و از طرفی کیفیت یک فیلم WEB-DL با رزولوشن FHD هم همچنان خوب و مناسب است.

چگونه کیفیت فیلم را بفهمیم؟ در ویندوز باید به روی ویدئوی مورد نظر کلیک راست کنید و وارد بخش Properties شوید. در مرحله بعدی باید به بخش Details بروید و جزئیات مختلف را مشاهده کنید. در گوشی‌های اندرویدی هم کافیست در گالری فیلم را انتخاب کرده و از طریق سه نقطه کنار صفحه وارد بخش Details شوید.

انکود فیلم یعنی چی؟ فیلم‌ها از منابع مختلفی استخراج می‌شوند و در دسترس ما قرار می‌گیرند و به همین علت نیاز به پردازش دارند تا بهترین کیفیت برای آن‌ها به دست بیاید و انکود کردن هم یعنی تنظیم فیلم برای به دست آوردن بهترین کیفیت ممکن.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

24 نظر

  1. ابراهیم

    سلام من لپ تاپم hd هست الان یعنی اگه فیلم فول اچ‌دی دانلود کنم با کیفیت hd نشون میده یعنی حجم اینترنت الکی خرج میکنم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ابراهیم

      سلام بله شما هر رزولوشنی دانلود کنید، مانیتور بیشتر از HD نشون نمیده
  2. محمد همایون مرتضوی

    سلام
    اگر میگفتید روزلشن یعنی چه بهتربود

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد همایون مرتضوی

      سلام رزولوشن همون وضوح تصویر هست
  3. وحید

    سلام لپ تاپ من نمایشگر 2.8k داره میخواستم ببینم محتوای 4k داخلش پخش شود کیفیت نهایی چی میشه ؟
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به وحید

      سلام با همون رزولوشن 2.8k پخش میشه
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%da%a9%db%8c%d9%81%db%8c%d8%aa-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85/
ads
ads