داغ ترین ها :
راهنمای تعویض رم لپ تاپ

راهنمای تعویض رم لپ تاپ

یکی از راه‌ترین و ارزان‌ترین راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید لپ تاپ قدیمی خود را سریع‌تر کنید تعویض رم لپ تاپ است. با این کار شما می‌توانید برنامه‌های بیشتری را به صورت همزمان باز داشته باشید و هنگام ویرایش ویدئو و وب‌گردی و مولتی تسکینگ کمتر با مشکل مواجه می‌شوید و بازی‌ها نیز بهتر اجرا می‌شوند. در ادامه این مطلب همراه تکنولایف باشید تا به آموزش تعویض رم لپ تاپ بپردازیم.

 

برای خرید انواع رم لپ تاپ DDR4 و DDR5 به فروشگاه تکنولایف سر بزنید: قیمت رم لپ تاپ

 

رم چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

رم در واقع حافظه موقت لپ تاپ یا کامپیوتر شماست که دیتای موقتی که قرار است در لحظه استفاده کنید را در خود نگه می‌دارد. برای مثال تصور کنید شما در گوگل کروم 10 تب مختلف باز کرده‌اید و می‌خواهید بسته به کار خود بین این تب‌ها جابجا شوید بدون این که نیاز باشد سایت‌ها مجدد باز شوند. این دقیقا وظیفه رم است که این تب‌ها را به صورت باز نگه دارد.

زمانی که رم لپ تاپ شما کم باشد اگر چند برنامه را در کنار هم باز کنید دیگر رم نمی‌توانید یکی از آن‌ها را به صورت باز نگه دارد و پس از خارج شدن از برنامه آن را می‌بندد و این یعنی شما هر بار باید از ابتدا این برنامه را باز کنید. بازی‌های مختلف هم به نسبت به رم بالایی نیاز دارند و اگر لپ تاپ گیمینگ خریداری می‌کنید یا سیستمی با رم 16 یا بالاتر بخرید یا خودتان طبق آموزش آن را ارتقاء دهید.

 

جدیدترین مدل های موس لپ تاپ و کامپیوتر را می توانید از تکنولایف بخرید

تعویض رم لپ تاپ لنوو امکان پذیر است؟

فارغ از برند لپ تاپ شما یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که آیا رم لپ تاپ شما قابلیت ارتقاء دارد یا خیر. اگر لپ تاپ شما چنین قابلیتی نداشته باشد نمی‌توانید رم آن را افزایش دهید و هنگام خرید یک لپ تاپ باید به این مورد توجه ویژه داشته باشید مخصوصا اگر قرار است چندین سال از آن استفاده کنید و مقدار رم اولیه نیز پایین است.

آموزش تعویض رم لپ تاپ لنوو

ساده‌ترین راه برای چک کردن امکان ارتقاء لپ تاپ مراجعه به سایت Crucial System Advisor و انتخاب لپ تاپ مورد نظر است. شما ابتدا برند لپ تاپ و در ادامه سری و در آخر مدل لپ تاپ را انتخاب می‌کنید و این سایت به شما می‌گوید که لپ تاپ شما قابلیت ارتقاء رم دارد یا خیر. اگر لپ تاپ شما چنین امکانی ندارد ادامه مطلب خیلی برایتان کاربردی نخواهد بود اما اگر چنین قابلیتی برای لپ تاپ شما در نظر گرفته شده در ادامه با آموزش تعویض رم لپ تاپ لنوو، ایسوس، دل و برندهای دیگر همراه ما باشید.

 

برای آشنایی با مفهوم Custom laptop در مطلب زیر:
لپ تاپ کاستوم شده چیست

 

چه رمی باید برای لپ تاپ خود خریداری کنیم؟

در بالا سایت Crucial System Advisor را به شما معرفی کردیم. زمانی که در این سایت مدل لپ تاپ خود را انتخاب می‌کنید، اگر برای لپ تاپ شما امکان ارتقاء در نظر گرفته شده باشد این سایت حداکثر مقدار رمی که می‌توانید به روی سیستم نصب کنید را به شما نمایش می‌دهد و با زدن گزینه compatible ram حافظه‌های رم سازگار با لپ تاپ شما نمایش داده خواهد شد.

فارغ از این که چه گزینه‌هایی به شما نمایش داده می‌شود، جزئیاتی مانند مشخصات فیزیکی را مشاهده کنید تا بتوانید خودتان باید چه رمی را در داخل کشور خریداری کنید.

آموزش تعویض رم لپ تاپ ایسوس و برندهای دیگر

پیش از هر چیزی در نظر داشته باشید که مراحل تعویض رم لپ تاپ بر اساس برندهای مختلف چندان تفاوتی ندارد و به طور کلی مراحل مشابهی را باید پشت سر بگذارید. قبل از پرداختن به آموزش در نظر داشته باشید که الکتریسیته ساکن دست شما می‌تواند به قطعات آسیب وارد کند و به همین جهت حتما قبل از لمس قطعات یک فلز را با دست خود لمس کنید.

آموزش تعویض رم لپ تاپ ایسوس

  • نحوه تعویض رم لپ تاپ ایسوس و برندهای دیگر به این شکل است که ابتدا باید لپ تاپ را خاموش کنید؛
  • لپ تاپ را از شارژ دربیاورید (اگر متصل است)؛
  • پیچ‌های پشت لپ تاپ را باز کنید. به طور کلی بهتر است تا به دفترچه راهنما لپ تاپ نگاهی داشته باشید و بدانید که رم دقیقا در کدام قسمت قرار گرفته است؛ چرا که برخی از لپ تاپ‌ها بخشی جداگانه برای رم دارند و شما نیازی نیست که کل پنل پشتی را باز کنید؛
  • زمانی که درب پشت لپ تاپ را باز کردید حتما یک عکس با گوشی خود به ثبت برسانید که بدانید دقیقا هر سیم و قطعه در کدام قسمت قرار گرفته است؛
  • رم فعلی را از لپ تاپ خارج کنید. برای این کار کلیپ‌های کنار رم را بکشید تا رم آزاد شود (اگر قرار نیست رم قبلی را خارج کنید و تنها می‌خواهید یک رم جدید به لپ تاپ اضافه کنید نیازی نیست که رم فعلی را از جای خود خارج کنید و تنها باید رم جدید را در اسلات خالی قرار دهید).
  • رم جدید را نصب کنید. توجه ویژه داشته باشید که دستتان نباید به روی بخش طلایی رنگ رم برود و باید رم را از گوشه‌ها در دست نگه دارید. رم را در جای خود قرار دهید؛
  • درب پشت لپ تاپ را ببندید؛
  • لپ تاپ را روشن کنید؛
  • تمام!

به محض روشن کردن لپ تاپ شما به مقدار رم بیشتر دسترسی خواهید داشت و نیازی تا هیچ کار به‌خصوصی انجام دهید. همان طور که بالاتر هم عنوان کردیم نحوه تعویض رم لپ تاپ سونی با تعویض رم لپ تاپ دل تفاوتی ندارد و برای هر کدام تنها کافیست امکان ارتقاء را چک کرده و سپس مراحل بالا را پشت سر بگذارید.

 

اگر موس شما روی لپ تاپ یا کامپیوتر درست کار نمی‌کند، مطلب زیر را بخوانید:
حل مشکل کار نکردن موس

 

جمع بندی

در این مطلب روش تعویض رم لپ تاپ را به شما آموزش دادیم و همچنین عنوان کردیم که از چه راهی باید ارتقاء پذیر بودن لپ تاپ خود را چک کنید و چگونه باید رم مناسب برای خرید را پیدا کنید.

سوالات متداول

نحوه تعویض رم لپ تاپ چگونه است؟ تعویض رم لپ تاپ نیاز به هیچ تخصص یا مهارت خاصی ندارد و با کمی صبر و حوصله می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. در کل اما اگر خیلی اهل انجام کارهای این‌چنینی نیستید بهتر است به یک تعمیرکار یا متخصص مراجعه کنید.

رم چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ رم حافظه موقت لپ تاپ یا کامپیوتر شماست که دیتای موقتی که قرار است در لحظه استفاده کنید را در خود نگه می‌دارد. به نوعی رم حافظه موقت و SSD یا HDD حافظه دائمی است و نحوه کار این دو بخش بسیار شبیه به هم است.

از کجا بفهمیم میشه رم لپ تاپ رو ارتقاء دارد؟ ساده‌ترین راه برای چک کردن امکان ارتقاء حافظه رم لپ تاپ، مراجعه به سایت Crucial System Advisor و انتخاب لپ تاپ مورد نظر است. شما در این سایت به طور دقیق مدل لپ تاپ خود را وارد می‌کنید و سایت به شما می‌گوید که لپ تاپ شما امکان ارتقاء حافظه رم دارد یا خیر.

 

بیشتر بدانید:
کلاک پالس رم چیست

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. علی

    سلام
    یه سوال
    مثلا تو یه لپ تاپ که رمش موقع خرید ۸ گیگ بوده و امکان ارتقا تا ۳۲ گیگ رو داره و یه دونه اسلات رم خالی هم داره آیا میشه یه رم ۱۶ گیگ رو در کنار اون ۸ گیگ اصلی اضافه کرد تا بشه ۲۴ گیگ رم؟؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علی

      سلام بله
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d8%b9%d9%88%db%8c%d8%b6-%d8%b1%d9%85-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be/
ads
ads