داغ ترین ها :
رفع مشکل فرمت نشدن مموری کارت

رفع مشکل فرمت نشدن مموری کارت

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد یا همین حالا با این مشکل مواجه شده‌اید و نمی‌توانید کارت حافظه SD خود را در اندروید یا کامپیوتر فرمت کنید. در چنین شرایطی روش‌هایی وجود دارد که بتوان مشکلات پیش آمده را برطرف کرد و از کارت حافظه استفاده کرد. علت فرمت نشدن مموری کارت چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم بررسی کاملی داشته باشیم و روش‌هایی برای رفع خطای فرمت کارت حافظه ارائه کنیم.

با این حال پیش از آنکه روش‌های برطرف ساختن یا رفع مشکل فرمت نشدن مموری کارت را بررسی کنیم، ابتدا کمی در مورد کارت‌های حافظه صحبت کرده و همچنین توضیح می‌دهیم که در چه شرایطی ممکن است در کار با کارت حافظه به مشکل خورده و نتوانیم از آن استفاده کنیم. پس در صورتی که با مشکل فرمت نشدن sd card مواجه هستید و به همین علت نمی‌توانید از آن استفاده کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

برای خرید رم گوشی به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

کارت حافظه یا SD Card چیست؟

SD Card مخفف Secure Digital Card یا کارت دیجیتال ایمن است که از استانداردهای اتحادیه‌ی SD پیروی می‌کند. این نوع از کارت‌های حافظه در محصولات مختلف مانند گجت‌های قابل حمل ازجمله دوربین عکاسی، ساعت هوشمند، گوشی هوشمند، کنسول دستی، تبلت و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید اگر به چند دهه‌ی قبل برمی‌گشتیم حتی ایده‌ی حافظه‌ای که بتواند داده‌ها را از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقال دهد و ویژگی قابل حمل بودن را داشته باشد کمی عجیب و دست نیافتنی به نظر می‌رسید؛ اما امروزه شاهد معرفی کارت‌های حافظه‌ای هستیم که ابعاد بسیار کوچکی دارند، ولی می‌توانند ظرفیت قابل‌توجهی از داده را در خود ذخیره کنند.

علت فرمت نشدن رم

همان‌طور که ذکر شد از این کارت‌ها می‌توان در دستگاه‌های مختلف استفاده کرد. با این حال ممکن است به دلایل مختلف، امکان ذخیره‌ی اطلاعات در کارت حافظه صورت نگیرد؛ برای مثال می‌توان به فرمت نشدن کارت حافظه یا حذف نشدن اطلاعات از آن اشاره کرد، اما علت فرمت نشدن فلش مموری چیست؟ در ادامه به تمامی این موارد و روش برطرف ساختن آن اشاره خواهیم داشت.

 

با نحوه انتقال برنامه به کارت حافظه آشنا شوید.
انتقال برنامه به کارت حافظه

 

چرا مموری کارت فرمت نمیشه؟

اصولا کارت حافظه SD باید به سادگی در کامپیوتر یا اندروید فرمت شود. با این حال شرایطی نیز وجود دارد که انجام چنین کاری ممکن نخواهد بود. این موارد عبارتند از:

  • کارت حافظه SD به صورت محافظت شده قرار گرفته است؛
  • کارت حافظه SD دارای بد سکتور است؛
  • کارت حافظه SD ویروس داشته باشد؛
  • به مشکل خوردن کارت حافظه SD به خاطر خطای سیستم فایل.

در صورتی که کارت حافظه با یکی از مشکلات بالا برخورد کند نه تنها عملکرد آن با مشکل مواجه خواهد شد، بلکه امکان فرمت کردن آن نیز وجود نخواهد داشت. البته برای رفع خطای فرمت کارت حافظه راه‌کارهایی وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم.

علت فرمت نشدن مموری کارت

البته پیش از آنکه روش‌ها را شروع کنیم باید گفت که روش‌های ارائه شده از طریق کامپیوتر تهیه شده‌اند و اگر می‌خواهید مشکلات پیش آمده برای کارت حافظه را برطرف سازید، ابتدا باید دستگاه کارت خوان تهیه کنید. در غیر این صورت امکان اتصال کارت حافظه به کامپیوتر را نخواهید داشت.

حالت محافظت از نوشتن اطلاعات روی کارت حافظه را غیرفعال کنید

شاید یکی از دلایل رایج اینکه نمی‌توان کارت حافظه SD را فرمت کرد این باشد که کارت حافظه روی حالت تنها خواندن قرار گرفته و درواقع سیستم امنیتی کارت حافظه اجازه نمی‌دهد آن را فرمت کنید. برای اینکه حالت نوشتن روی کارت حافظه را فعال کنید تنها کافی است که آن را به کامپیوتر متصل کرده و مراحل زیر را انجام دهید.

فرمت مموری کارت خراب

قدم اول: کارت حافظه را از طریق کارت خوان به کامپیوتر متصل کنید و سپس از کیبورد، دو دکمه‌ی ویندوز و R را به‌صورت هم‌زمان فشار دهید؛

قدم دوم: در صفحه‌ای که باز می‌شود باید کارت حافظه را انتخاب کنید. پس از انتخاب آن باید فرمان برداشته شدن حالت فقط خواندن یا Read Only را بردارید. ابتدا فرمان list Disk را وارد کنید. با وارد کردن این فرمان، تمامی حافظه‌های موجود روی دستگاه نمایش داده می‌شوند؛

قدم سوم: حال فرمان Selec Disk * را وارد کنید. دقت داشته باشید که به جای * عدد مقابل دیسک مربوط به کارت حافظه وارد شود؛

قدم چهارم: فرمان attributes disk clear read only را وارد کنید. با ورود این فرمان، کارت حافظه از حالت فقط خواندن خارج خواهد شد.

 

علت پر شدن حافظه گوشی اندرویدی (سامسونگ، شیائومی و هواوی) چیست؟
علت پر شدن حافظه گوشی

 

از نرم افزار کمک بگیرید

در حال حاضر برای هر کاری می‌توان چندین نرم‌افزار را به‌صورت رایگان یا با پرداخت پول، دانلود و نصب کرد. درواقع کارهایی که در گذشته به صرف زمان و هزینه‌ی فراوان نیاز داشتند، اکنون به راحتی و در کمترین زمان ممکن قابل انجام هستند. شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار فرمت فلش مموری که فرمت نمی‌ شود مشکل پیش آمده را برطرف سازید. یکی از این نرم‌افزارها MiniTool Partition Wizard Free Edition نام دارد که اجازه می‌دهد حافظه را پارتیشن‌بندی کرده و همچنین امکان فرمت کردن کارت‌های حافظه‌ی SD را داشته باشید. درواقع این برنامه یکی از بهترین نرم افزارها برای حل این مشکل به حساب می‌آید.

نرم افزار فرمت مموری کارت که فرمت نمی شود

پس از اینکه برنامه را دانلود و نصب کردید، مراحل زیر را انجام دهید:

دانلود برنامه MiniTool Partition Wizard

قدم اول: برنامه را اجرا کرده و صبر کنید تا وارد محیط اصلی آن شوید؛

قدم دوم: در رابط کاربری برنامه‌، روی کارت حافظه کلیک کرده و از منوی سمت چپ، گزینه‌ی پارتیشن بندی یا Format Partition را انتخاب کنید؛

نرم افزار فرمت فلش مموری که فرمت نمی شود

 

قدم سوم: حال از شما خواسته می‌شود برچسب، سیستم فایل و ظرفیت را مشخص سازید. پس از وارد کردن تنظیمات لازم می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی OK به مرحله‌ی بعدی بروید؛

قدم چهارم: حال مانند تصویر گزینه‌ی Apply را بزنید تا تغییرات مدنظر اعمال شوند.

پس از اینکه فرمت کارت حافظه تمام شد، پیامی از اتمام عملیات دریافت خواهید کرد. چنین نرم‌افزارهایی نه‌تنها انجام هر اموری را ساده‌تر می‌سازند، بلکه اجازه می‌دهند مشکلات به وجود آمده برای کارت حافظه را برطرف ساخته و بتوانید بار دیگر از آن‌ها استفاده کنید. نکته‌ی جالبی که در مورد این نرم‌افزار وجود دارد امکان بازیابی اطلاعات از دست رفته حتی پس از فرمت است.

همین سادگی در عملکرد باعث می‌شود تا این اپلیکیشن را یکی از بهترین نرم افزار فرمت مموری کارت که فرمت نمی‌ شود بدانیم.

خرید مک بوک

فرمت مموری کارت خراب با cmd

برنامه خط فرمان یا Command Promt (به اختصار cmd) که cmd.exe نیز شناخته می‌شود به کاربران اجازه می‌دهد فرمان مدنظرشان را به سیستم عامل داده و از این طریق بتوانند بسیاری از خطاها به خصوص در مورد درایوها را برطرف سازند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان از خط فرمان یا cmd برای فرمت كردن مموري کارت خراب استفاده کرد. برای فرمت مموری کارت خراب با cmd مراحل زیر را انجام دهید.

قدم اول: از قسمت نوار سرچ عبارت cmd را تایپ کرده و برنامه‌ی خط فرمان را اجرا کنید؛

قدوم دوم: فرمان Diskpart را تایپ کرده و سپس اینتر را بزنید؛

فرمت مموری کارت خراب با cmd

قدم سوم: حال فرمان list disk را بزنید و سپس فرمان select disk * را وارد کنید. دقت داشته باشید که به جای * شماره‌ی مربوط به کارت حافظه وارد شود؛

قدم چهارم: فرمان list partition را وارد کنید. حال زمان آن رسیده تا فرمان select partition * را وارد کنید. دقت داشته باشید که به جای * شماره‌ی مربوط به کارت حافظه وارد شود؛

قدم پنجم: با وارد کردن فرمان format fs=ntfs quick کارت حافظه فرمت می‌شود.

در نظر داشته باشید که ورود فرمان اشتباه ممکن است باعث ایجاد خلل در عملکرد دستگاه یا از دست رفتن اطلاعات‌تان شود؛ به همین منظور اگر با خط فرمان یا CMD آشنایی ندارید از انجام این روش جلوگیری کنید.

 

علت شناسایی نشدن رم توسط گوشی چیست؟

شناسایی نشدن رم در گوشی

 

فرمت کارت SD با استفاده از Disk Management

دیسک منیجر برنامه‌ی درون ساختی ویندوز برای مدیریت پارتیشن‌ها است که البته اجازه می‌دهد حافظه‌های متصل به دستگاه را مدیریت کرده و پارتیشن‌بندی کنید. در صورتی که نمی‌توانید فرآیند فرمت کارت حافظه خراب با گوشی سامسونگ یا هر برند دیگری را با موفقیت پشت سر بگذارید، استفاده از این بخش دیسک منیجر می‌تواند منجی شما شود.

قدم اول: روی منوی استارت ویندوز، راست کلیک کرده و گزینه‌ی دیسک منیجمنت را انتخاب کنید یا از نوار جستجو عبارت diskmgmt.msc را جستجو کنید؛

قدوم دوم: حال از صفحه‌ای که باز خواهد شد، کارت حافظه را انتخاب کرده و گزینه‌ی فرمت را انتخاب کنید؛

فرمت نشدن sd card

 

قدم سوم: تنظیمات مدنظر مانند فایل سیستم، برچسب و ظرفیت آن را وارد کنید.

نکته: در نظر داشته باشید که در زمان فرمت، اصولا پیش‌فرض برنامه این است که حالت Quick Format اجرا شود. چنین فرمتی اجازه می‌دهد که بتوانید اطلاعات حذف شده را بار دیگر بازیابی کنید. شما می‌توانید این گزینه را بردارید و حافظه را فرمت کامل کنید. با این حال، فرمت کامل سبب خواهد شد که دیگر نتوانید اطلاعات پاک شده را بازیابی کنید.

قدم چهارم: با کلیک روی گزینه‌ی Ok کارت حافظه را فرمت کنید.

با استفاده از روش‌های فوق می‌توانید مشکل فرمت نشدن رم را برطرف ساخته و بار دیگر از آن استفاده کنید. با این حال اگر فکر می‌کنید کارت حافظه به خاطر بدافزارها ویروسی شده است، از روش زیر استفاده کنید.

لپ تاپ گیمینگ بنر

ویروس؛ علت فرمت نشدن کارت حافظه

وجود ویرویس به روی کارت حافظه می‌تواند از فرمت شدن آن توسط کامیپوتر یا گوشی جلوگیری کند و برای همین باید ابتدا این ویروس‌ها را از بین ببرید. در نظر داشته باشید که اتصال کارت حافظه‌ی دارای ویروس به هر دستگاه دیگری باعث خواهد شد که آن دستگاه نیز به مشکل خورده و عملکرد آن با خلل مواجه شود. به همین منظور اگر می‌خواهید ویروس‌های کارت حافظه را از بین ببرید، ابتدا روی کامپیوترتان آنتی ویروس مناسب نصب کرده و آن را آپدیت کنید.

علت فرمت نشدن مموری کارت

حال که مطمئن هستید اتصال کارت حافظه به دستگاه، خللی در عملکرد کامپیوترتان ایجاد نمی‌کند، آن را به دستگاه کارت خوان متصل کرده و سپس آنتی ویروس را اجرا کنید. با اسکن کارت حافظه می‌توانید مشکل پیش آمده را برطرف ساخته و ویروس‌های موجود در کارت حافظه را از بین ببرید.

چگونه اطلاعات کارت حافظه را بازیابی کنیم؟

حال که به علت فرمت نشدن مموری کارت و روش‌های حل آن پرداختیم بد نیست نحوه بازیابی اطلاعات را نیز با هم مرور کنیم تا شما در صورت نیاز بتوانید بخشی از اطلاعات را بازیابی کنید.

شما برای بازیابی اطلاعات به نرم‌افزارهای حرفه‌ای نیاز خواهید داشت که یکی از آن‌ها MiniTool Partition Wizard Pro Ultimate نام دارد. از کارایی این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازیابی اطلاعات از دستگاه‌ها و حافظه‌های مختلف مانند HDD ،SSD ،USB Drive، کارت حافظه‌ی SD و موارد دیگر.
  • بازیابی اطلاعات از پارتیشن خام، پارتیشن حذف شده یا پارتیشن فرمت شده.
  • بازیابی انواع اطلاعات که شامل سند، عکس، فایل صوتی، موسیقی، ویدئویی، آرشیو ایمیل و موارد دیگر می‌شود.

در ادامه مراحل بازیابی اطلاعات را برایتان توضیح خواهیم داد.

قدم اول: پس از نصب برنامه MiniTool Partition Wizard Pro Ultimate آن را اجرا کرده و صبر کنید تا منوی اصلی برنامه در اختیارتان قرار گیرد.

قدم دوم: روی کارت حافظه راست کلیک کرده و از منویی که باز خواهد شد گزینه‌ی Data Recovery را انتخاب کنید.

قدم سوم: برنامه شروع به اسکن کارت حافظه خواهد کرد. بسته به ظرفیت کارت حافظه و اطلاعاتی که در گذشته روی آن قرار داشته است، امکان دارد اسکن و بازیابی اطلاعات کمی زمان ببرد؛ بنابراین صبور باشید.

قدم چهارم: پس از اینکه اسکن کارت حافظه به اتمام رسید، فهرستی برایتان به نمایش درخواهد آمد که فایل‌های قابل بازیافت را نشان می‌دهد. روی فایل‌هایی که می‌خواهید بازیابی شوند، کلیک کرده و سپس منتظر بمانید تا برنامه اطلاعات از دست رفته را در اختیارتان قرار دهد.

علت فرمت نشدن فلش مموری چیست؟

از آنجایی که فلش مموری هم مانند SD Card یک نوع حافظه است تمام دلایل و گفته‌های بالا در مورد فلش مموری هم صدق می‌کند. اگر فلش مموری شما فرمت نمی‌شود باید مشکل را از طریق یکی از روش‌های گفته شده در بالا حل کنید. البته در نهایت این را در نظر داشته باشید که ممکن است فلش به دلیل آسیب کارایی خود را از دست داده باشد.

علت فرمت نشدن فلش مموری

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا به علت فرمت نشدن رم یا همان کارت حافظه جانبی و روش‌های حل آن بپردازیم. در نظر داشته باشید که برای حل این مشکل باید از لپ تاپ یا کامپیوتر کمک بگیرید و حتما به یک قطعه برای اتصال SD Card به لپ تاپ نیاز خواهید داشت که باید آن را پیش از انجام هر یک از روش‌های بالا خریداری کنید.

 

قبل از خرید Flash memory حتما بخوانید:

بهترین فلش مموری

 

خرید لوازم گیمینگ و کنسول

سوالات متداول

چرا کارت حافظه فرمت نمیشه؟ ممکن است به این دلایل باشد: کارت حافظه SD محافظت‌شده است؛ SD کارت دارای بد سکتور است؛ کارت حافظه SD ویروسی شده‌ است؛ دلیل دیگر به مشکل خوردن کارت حافظه SD به خاطر خطای سیستم فایل است.

حل مشکل مموری کارت بدون فرمت امکان پذیر است؟ اگر کارت حافظه شما مشکل پیدا کرده و به خوبی عمل نمی‌کند باید حتما آن را فرمت کنید تا اگر مشکل وجود ویروس و موارد این‌چنینی است برطرف شود. در صورتی که طی فرآیند فرمت کردن با مشکل مواجه شدید می‌توانید از یکی از روش‌های بالا استفاده کنید.

بعد از یافتن دلیل فرمت نشدن رم، چگونه مشکل را حل کنیم؟ چند راه مختلف برای حل این مشکل وجود دارد که ساده‌ترین آن کمک گرفتن از نرم افزار است. یکی از این نرم‌افزارها MiniTool Partition Wizard Free Edition نام دارد که اجازه می‌دهد حافظه را پارتیشن بندی کرده و همچنین امکان فرمت کردن کارت‌های حافظه‌ی SD را داشته باشید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

21 نظر

  1. عماد

    سلام با ویندوز ده یه مموری ۱۲۸ رو فرمت کردم.
    الان روی لپ تاپ راحت باز میشه ولی روی گوشی نه.
    کمک کنید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به عماد

      سلام وقت بخیر احتمالا فرمت رو تغییر دادید
  2. آرمین

    من یک آهنگ با کامپیوتر ریختم تو معموري بعد خراب شد.هر چی میزنم فرما کردن مينويسه نا موفق بود.چون اون پوشه پاک نمیشه .یک راه حل بدین

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به آرمین

      سلام وقت بخیر ویروسی بوده احتمالا از طریق کامپیوتر این مموری را ویروس کشی کنید حتما
      1. rafael dadashi

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام من حافظم پر بود یهو دیدم رمم بالا نمیاد مینویسه خراب است بالای گوشیم یه اعلان قالب بندی میاد زدم اما سر ۲۰% وایساده گیرکرده بعد اومده بیرون الان هرچی میزنم هی ادامش میاد از سر ۲۰%بعد همون لحظه میاد بیرون هرچی میزنم لطفا یه راه حل بدین
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به rafael dadashi

          سلام وقت بخیر باید کامل پاکش کنید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d9%81%d8%b9-%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84-%d9%81%d8%b1%d9%85%d8%aa-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%86-%d9%85%d9%85%d9%88%d8%b1%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%aa/
ads
ads