داغ ترین ها :
فناوری شارژ سریع PD یا پاور دلیوری چیست؟

فناوری شارژ سریع PD یا پاور دلیوری چیست؟

تکنولوژی هیچگاه متوقف نخواهد شد و روز به روز فناوری‌های جدید و کاربردی معرفی می‌شوند تا زندگی انسان را بهتر و ساده‌تر کنند. در این بین محصولات الکترونیکی پیشرفت زیادی داشته‌اند و به خصوص گوشی‌ها و لپ تاپ‌ها طی چند سال اخیر جهان را دگرگون کرده‌اند. این پویا بودن دنیای فناوری باعث می‌شود دائما مفاهیمی جدید وارد زندگی ما شود که شاید حتی از معنای آن‌ها بی‌خبر هستیم. به عنوان مثال شما می‌دانید power delivery چیست؟ می‌دانید چه کاربردی دارد؟ در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر به این فناوری کوالکام بپردازیم.

 

تکنولایف مرجع معتبری برای بررسی قیمت شارژر در اختیار کاربران خود قرار‌داده است.

 

پاور دلیوری چیست؟

شرکت محبوب کوالکام که سابقه درخشانی در تولید پردازنده‌های اسنپدراگون دارد، چند سالی است که پروژه فناوری شارژ سریع کوالکام Power Delivery را ایجاد کرده و هر ساله سعی در بهبود آن دارد. این فناوری باعث می‌شود دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی و لپ تاپ برق بیشتری را به صورت کنترل‌شده دریافت کنند و در نتیجه سریع‌تر شارژ شوند. یکی از ویژگی‌های جالب پاور دلیوری این است که می‌تواند هم برق را دریافت و هم ارسال کند.

پاور دلیوری چیست؟

به بیان ساده‌تر شما از طریق یک درگاه مجهز به فناوری USB PD هم می‌توانید پاوربانک خود را شارژ کنید و هم از شارژ آن استفاده کنید. بد نیست بدانید که این فناوری در حال حاضر می‌تواند تا 240 وات خروجی را در اختیار قرار دهد که عددی بی‌نظیر و مثال‌زدنی است و به‌خوبی نشان می‌دهد که این سازنده آمریکایی تا چه حد در زمینه شارژ سریع موفق عمل کرده است.

 

 

تفاوت فناوری QC با فناوری PD چیست؟

شاید در ذهن شما این سوال به وجود بیاید که تفاوت فناوری Quick charge با فناوری Power Delivery چیست؟ باید بگوییم که هر دو فناوری به دستگاه کمک می‌کنند تا میزان برق بیشتری دریافت کند و سریع‌تر شارژ شود. در این بین اما دو تفاوت اصلی و اساسی وجود دارد. اول این که نهایت خروجی QC در حال حاضر برابر با 100 وات و نهایت خروجی PD برابر با 240 وات است. دوم این که فناوری QC با تغییر در میزان آمپر تلاش می‌کند تا میزان برق بیشتری را عبور دهد، در حالی که PD هم می‌تواند میزان آمپر را تغییر دهد و هم میزان ولتاژ را؛ پس در نهایت در پاسخ به این سوال که ”شارژ pd چیست” باید اشاره کنیم که منظور از PD همان فناوری Power Delivery است.

power delivery 3.0 چیست؟

پاور دلیوری 3.0 جدیدترین نسل از این فناوری است که می‌تواند تا نهایت خروجی 240 وات را در دسترس قرار دهد. این نسل از جدیدترین فناوری‌های شرکت کوالکام بهره‌مند است و محصولات جدید و گران‌قیمت‌تر معمولا از آن استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید که PD 3.0 با QC 3.0 یکسان نیست و همان‌طور که بالاتر هم توضیح دادیم این دو فناوری تفاوت‌های اساسی دارند.

 

راهنمای خرید شارژر متناسب با نیازهای شما:
بهترین شارژر گوشی

 

شارژ سریع 18 واتی یعنی چه؟

هرچقدر یک گوشی یا یک لپ تاپ از شارژ سریع با توان بالاتری پشتیبانی کند سریع‌تر شارژ می‌شود و هرچقدر این فناوری ضعیف‌تر باشد سرعت شارژ کاهش پیدا خواهد کرد. شارژ سریع 18 واتی به نوعی بعد از فست شارژ 15 واتی ضعیف‌ترین نسخه از شارژ سریع به حساب می‌آید و سرعت خیلی زیادی ندارد. این فناوری معمولا در گوشی‌های اقتصادی یا میان‌رده‌های ارزان قیمت به چشم می‌آید و گوشی‌های میان‌رده و بالاتر معمولا شارژ سریع 25 واتی یا بیشتر دارند.

شارژ سریع 18 واتی چه معنایی دارد؟

 

روش تشخیص کابل شارژر اصلی سامسونگ را در مطلب زیر بیاموزید.

روش تشخیص کابل شارژر اصلی سامسونگ

 

تکنولوژی PD پاوربانک

امروزه که پاوربانک‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و بسیاری از گوشی‌های هوشمند از فناوری‌های فست شارژ و پاور دلیوری استفاده می‌کنند، این استانداردها به دنیای پاوربانک‌ها نیز اضافه شده تا این محصولات هم بتوانند گوشی‌ها را با سرعت بالاتری شارژ کنند. در حال حاضر  انواع پاوربانک با تکنولوژی پاور دلیوری در بازار زیاد شده و تقریبا تمام برندهای پاوربانک محصولاتی با پشتیبانی از این فناوری دارند. اگر قصد خرید پاوربانک فست شارژ دارید، حتما سعی کنید این پاوربانک‌ها از فناوری‌های QC 3.0 و PD 3.0 پشتیبانی کنند و همچنین گوشی شما هم از شارژ سریع و پردازنده کوالکام بهره ببرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این ویژگی‌ها استفاده کنید.

تکنولوژی PD پاوربانک

 

بیشتر بخوانید:
شارژ معکوس چیست

 

سوالات متداول

شارژر PD چیست؟ دستگاه‌های الکترونیکی که از فناوری پاور دلیوری بهره‌مند هستند جریان برق بیشتری دریافت می‌کنند و در نتیجه سریع‌تر شارژ شوند. فناوری پاور دلیوری هم می‌تواند برق را دریافت کند و هم به دستگاهی دیگر منتقل کند.

شارژ سریع 18 واتی یعنی چه؟ هرچقدر یک گوشی یا یک لپ تاپ از شارژ سریع با توان بالاتری پشتیبانی کند سریع‌تر شارژ می‌شود و هرچقدر این فناوری ضعیف‌تر باشد سرعت شارژ افزایش پیدا خواهد کرد. شارژ سریع 18 واتی به نوعی بعد از فست شارژ 15 واتی ضعیف‌ترین نسخه از شارژ سریع به حساب می‌آید و سرعت خیلی زیادی ندارد.

power delivery 3.0 چیست؟ پاور دلیوری 3.0 جدیدترین نسل از این فناوری است که می‌تواند تا نهایت خروجی 240 وات را در دسترس قرار دهد. این نسل از جدیدترین فناوری‌های شرکت کوالکام بهره‌مند است و محصولات جدید و گران قیمت‌تر معمولا از آن استفاده می‌کنند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

23 نظر

  1. حامد

    سلام گوشی من a25هست و از ۰تا ۱۰۰فقط با ۹ولت ۲.۷آمپر شارژ میشه و ولتاژ اول از ۵ولت شروع نمیشه که بعد سوئیچ کنه رو ۹ولت و کلا با ۹ولت شارژ میکنه مشکلی نداره؟
    سوال دوم شارژ اولی که دوشاخه ای سفید و مدل سامسونگ بود رو خریدم هم خودش داغ می‌کرد هم گوشی به اندازه ی بازی کردن داغ می‌کرد رفتم شارژر سه شاخه ای رنگ سیاه سامسونگ ۲۵وات رو خریدم اون دیگه فقط شارژر داغ میکنه و گوشی دمای نرمالی داره .این شارژر جدیده اصلیه؟
    البته لازمه که بگم با دستگاه که شارژر دومی رو چک میکردم گاهی ولتاژ و جریان از ۹ولت ۲.۷میومد رو ۸.۵با جریان ۱.۷۷بعد برمی‌گشت رو ۹ولت ۲.۷که احتمال دادم برا حفاظت از دمای باطری جریان کاهش داده شده .
    ممنون میشم اگر پاسخ دو جواب منو با توجه به نکته ی آخر بدید .تشکر و سال خوبی داشته باشید .

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حامد

      سلام تا حدی داغ شدن حین شارژ طبیعی ولی به شکل زیاد نه عموما گوشی هایی که شارژ سریع دارن ابتدا با توان بالاتری شارژ میشن و رفته رفته این توان کم میشه تا از داغ شدن و آسیب به باتری جلوگیری بشه
      1. حامد

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام .بله کمی گرم شدن طبیعی هست اما نه در حد حدود ۴۰درجه( در حد پردازش سنگین ) .خب با تعویض شارژر به ۳پین مشکل برطرف شد و دیگه گوشی به اون شکل داغ نکرد حتی شارژر هم گرمای نرمالی داره اما برام عجیب اینجاست که از ۰تا ۵۰درصد یا مرحله ی اول رو از ۵ولت شروع نکرد و از ۰تا ۸۵درصد رو با ۹ولت شارژ کرد .البته تو اطلاعات و وضعیت تلفن اونجا که زده چند ساعت روشنه نوشته رتبه ۹ولت ۲.۷۷ که دیگه نمیدونم با شارژ کردن این بهش اضافه شده یا خود گوشی فقط با ۹ولت شارژ میشه که این برام سوال هست . چون شارژر گوشی بابام که ردمی ۱۱t proهست از ۵ولت شروع کرد و بعد رفت رو ۹ولت . با اسیلوسکوپ هم که هر دو رو چک کردم شکل موج(دندان اره ای )تقریبا یکسانی داشتن .
  2. سبحان

    سلام و وقت بخیر
    برای سامسونگ زد فولد ۵ ، به جای فست شارژ ۲۵ واتی ، از فست شارژ ۴۵ واتی سامسونگ استفاده کنیم ، برای گوشی و باتری اسیب زا هست ؟!

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به سبحان

      سلام گوشی به اندازه ۲۵ وات دریافت می‌کنه و مشکلی نداره ولی اگر امکانش هست براتون بهتره که با آداپتور ۲۵ وات باشه
  3. نادر گرجی

    با سلام و وقت بخیر ممنون از مطالب ارزشمندی که گذاشتید مخاوهم بدونم آیا گوشی سامسونگ a21s که شارژر فست ۱۵ واتی دارد قابلیت استفاده از شارژر فست ۲۵ واتی را دارا میباشد یا خیر؟.سپاس از شما و سایت کاربردیتان

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به نادر گرجی

      سلام میتونید با 25 وات بزنید ولی تفاوتی ایجاد نمیکنه گوشی فقط 15 واتش دریافت می‌کنه
  4. مهیار

    سلام وقتتون بخیر
    سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    شارژر گوشی A70 سامسونگ 25w می باشد و شارژر گوشی S21+ سامسونگ 25W wired, PD3.0 می باشد.
    حال آیا با این مشخصات امکان استفاده از شارژر A70 برای S21+ می باشد؟

    1. حمیدرضا معاونی

      پاسخ به مهیار

      تکنولوژی شارژ هم شرطه باید هر دو گوشی تکنولوژی شارژش یکسان باشه یا کوئیک شارژ باشن یا پاور دلیوری وات در مرحله بعدی قرار میگیره🌹
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهیار

      سلام وقت خوش بله مشکلی نداره
  5. محمدصادق

    ممنون از توضیح بین pd و اون یکی مطلب خوبی بود

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمدصادق

      خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده 🌱
  6. احسان

    سلام دوستان
    من یه شارژر دیواری گرفتم که ۲ عدد خروجی داره یکی تایپ c و اون یکی usb معمولی . البته ایفون ۱۳ دارم که با خروجی تایپ سی که داره شارژ میکنم و العان جدیدن یه گوشی a54 گرفتم که کابل داخل جعبه ۲ سر تایپ سی هست و این که وقتی با کابل فابریک وصل میکنم یک طرف به تایپ سی شارژر و یک طرف به گوشی اصلان گوشی سامسونگ شارژ نمیکنه انگار که شارژر تو برق نیست.البطه چون تو بسته گوشی سامسونگ شارژر نبود گوشی رو دارم با شارژر گوشی قبلیم الجی G6 که کوئیک شارژ ۳ هست شارژ میکنم اونم فست.
    الان میترسم ایفون خراب بشه میترسم شارژر دیواری که دارم خوب نباشه که سامسونگ نشناختش ، و بزنه ایفون خراب کنه

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به احسان

      سلام وقت بخیر در صورت تمایل میتوانید شارژر اصلی رو از تکنولایف خریداری کنید
  7. حمیدرضا

    سلام چطور میتونم حالت پاوردلیوری گوشی شیائومی 11t pro را فعال کنم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حمیدرضا

      سلام این قابلیت به صورت خودکار هست زمانی که گوشی رو به شارژ متصل می‌کنید
  8. احسان نیک پی

    سلام
    وقت بخیر
    آداپتور ۲۵ وات خود سامسونگ رو خریداری کنید

  9. شایان طیبی

    سلام و درود
    شارژر های qc4 هم تو بازار ایران موجود هست؟
    گوشی من سامسونگ m33 هست و از شارژر های نسل 4 ساپورت میکنه
    نمیدونم شارژر QC4 یا PD بخرم که طول عمر کفید باتری بیشتر باشه

  10. بخسی

    ممنون از اطلاعات شما و مثل همیشه کامل اما یک سوال
    من گوشی سامسونگ a73 خریدم با توان ۲۵ وات شارژدهی اما
    وقتی به شارژ میزنم مثل همون گوشی قبلیه فست شارژ با توان پایینتر شارژ میکنه چرا ؟ البته هم کابل و کالگی هم درسته ۲۵ وات.
    و یک سوال خروجی شارژر فندکی که pd داره اما وقتی به شارژ میزنم خطا میده و میگه شارژ کابلی چرا ؟

    1. سبحان

      پاسخ به بخسی

      باید از توی تنظیمات سرچ کنید فست شارژ و اون گزینه رو فعال کنید
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به بخسی

      سلام وقت بخیر ممنون از همراهی ارزشمند شما متوجه نشدم، از کجا میگید با توان پایینتر شارژ می‌کنه؟
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%98-%d8%b3%d8%b1%db%8c%d8%b9-power-delivery/
ads
ads