داغ ترین ها :
فناوری HDMI 2.1a قابلیت تون مپینگ را به محتوای HDR اضافه می‌کند

فناوری HDMI 2.1a قابلیت تون مپینگ را به محتوای HDR اضافه می‌کند

انجمن HDMI اعلام کرده در نمایشگاه CES 2022 فناوری HDMI 2.1a را معرفی کند که از ویژگی تون مپینگ در دستگاه مبدأ پشتیبانی خواهد کرد.

 

برای خرید تلویزیون و مشاهده قیمت ها، به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

انتظار می‌رود رویداد CES 2022 جایگاهی برای رخ دادن اتفاقات بزرگ باشد؛ اتفاقاتی که آینده‌ی حوزه‌ی دیجیتال را تغییر خواهند داد. یکی از این اتفاقات نیز معرفی استاندارد جدید HDMI 2.1a است که فناوری‌های مختلفی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

انجمن HDMI که وظیفه‌ی تایید و تنظیم گواهی برای استانداردهای جدید HDMI را به عهده دارد اعلام کرده که در خلال نمایشگاه CES 2022 می‌خواهد استاندارد جدیدی به نام HDMI 2.1a را معرفی کند؛ استانداردی که درواقع جایگزین HDMI 2.1 می‌شود.

شاید مهم‌ترین ویژگی که استاندارد HDMI 2.1a به همراه خواهد داشت SBTM باشد. SBTM که مخفف Source Based Tone Mapping است اجازه خواهد داد تا امکان تون مپینگ برای محتوای HDR روی منابع دستگاه اعمال شده و این فرایند در منبع خروجی انجام نشود.

به طور خلاصه‌تر باید گفت که فرض کنید دستگاه پخش کننده‌ی بلوری دارید و آن را به تلویزیون متصل کرده‌اید. حال می‌خواهید محتوای HDR مشاهده کنید. فرایند تون مپینگ روی دستگاه پخش کننده‌ی بلوری انجام خواهد شد و تلویزیون، مانیتور یا هر دستگاه دیگری که استفاده می‌کنید به محتوای پردازش شده دسترسی خواهد داشت.

HDMI 2.1

برای درک بهتر موضوع بهتر است کمی در مورد تون مپینگ توضیح دهیم. اصولا محتوای برخوردار از ویژگی 4K HDR از روشنایی تا نهایت ۴۰۰۰ نیت برخوردار هستند و از گستره‌ی رنگ BT.2020 پشتیبانی می‌کنند. چنین اتفاقی در حالی رخ داده که تلویزیون، مانیتور یا پروژکتورها برای کاهش هزینه از شدت روشنایی بین ۴۰۰ تا نهایت ۱۰۰۰ نیت بهره می‌برند و در زمینه‌ی گستره‌ی رنگ نیز قادر به پشتیبانی از گستره‌ی رنگ BT709 هستند.

ویژگی‌هایی که ذکر کردیم بسیار ضعیف‌تر از مولفه‌هایی است که محتوای 4K HDR ارائه می‌دهد. طبیعتا داده‌های مدنظر نیز نیاز به پردازش دارند. راهکار ارائه شده برای برطرف ساختن مشکل پیش آمده نیز تون مپینگ نام دارد؛ روشی که مشکل بالاتر بودن گستره‌ی رنگ و نور را برطرف می‌سازد تا امکان نمایش در نمایشگر خانگی را داشته باشند.

در محصولات امروزی، بخش تون مپینگ در تلویزیون یا مانیتور انجام می‌شود؛ پروسه‌ای که طی آن، سیگنال ورودی از دستگاه پخش‌کننده در نمایشگر خانگی پردازش می‌شود تا کیفیت تصویر ازجمله نور و دقت رنگ متناسب با نمایشگر تنظیم شود.

با این حال، دستگاه‌هایی نیز در بازار وجود دارد که پروسه‌ی پردازش تون مپینگ را انجام می‌دهند. از این دستگاه‌ها می‌ةوان به کنسول‌های خانگی سری ایکس باکس مایکروسافت اشاره کرد. انتقال اطلاعات نیز از طریق فناوری دالبی ویژن صورت می‌گیرد؛ اما از این پس استاندارد HDMI 2.1a به میان خواهد آمد تا کاربران حق انتخاب بیشتری داشته باشد. درواقع کاربران با استفاده از این استاندارد بدون نیاز به فناوری دالبی ویژن می‌توانند از تماشای محتوای HDR10 و HDR10+ لذت ببرند.

 

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-hdmi-2-1a/
ads
ads