داغ ترین ها :
پردازنده گوشی من چیست؟

پردازنده گوشی من چیست؟

پردازنده یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده سخت افزار گوشی است. تمامی عملکردهای گوشی توسط پردازنده قابل هماهنگی هستند. کارکرد تمام برنامه‌ها مانند دوربین، پخش کننده موسیقی، بازی و غیره تحت تاثیر پردازنده است؛ بنابراین برای اطلاع دقیق از عملکرد گوشی هوشمندتان بهتر است تا مدل تراشه آن را متوجه شوید. کوالکام، سامسونگ، هوآوی و مدیاتک نام‌های بزرگ در زمینه پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند هستند؛ همچنین کوالکام بزرگترین تامین کننده SOC گوشی‌های هوشمند در جهان است. در این مقاله قصد داریم نحوه پیدا کردن تراشه، سرعت آن و اینکه به کدام شرکت مربوط است را توضیح دهیم. اطلاع از اینکه تراشه گوشی چیست می‌تواند شما را در خرید گوشی نیز کمک کند.

 

تکنولایف جدیدترین موبایل های دنیا را با تنوع بالا به شما ارائه می‌کند: خرید گوشی

 

روش‌های پیدا کردن پردازنده گوشی

برای پیدا کردن پردازنده گوشی نیاز است که از برنامه‌های جانبی کمک بگیرید. بخش تنظیمات گوشی تنها می‌تواند اطلاعاتی مانند رم، حافظه داخلی و غیره را در اختیارتان قرار دهد. تنها برندی که این امکان را برای افراد فراهم کرده هواوی است.

پیدا کردن تراشه گوشی با استفاده از برنامه DevCheck

  1. برنامه DevCheck را از گوگل پلی دانلود کنید.
  2. پس از نصب و اجرای برنامه صفحه اولی که برایتان باز می‌شود، داشبورد آن است.
  3. از نوار بالای صفحه گزینه Hardware را بزنید.
  4. با زدن روی گزینه سخت افزار (Hardware) می‌توانید مشخصات کامل و دقیقی از اطلاعات CPU به دست آورید.

تشخیص پردازنده گوشی از طریق برنامه CPU X

برنامه CPU X یک اپلیکیشن جامع است که اطلاعات دقیقی از پردازنده و دیگر مشخصات گوشی در اختیارتان قرار می‌دهد. با استفاده از این برنامه می‌توانید اطلاعات دیگری درباره دوربین، باتری، اینترنت و سنسورهای گوشی به دست آورید.

پس از اینکه برنامه CPU X را نصب کردید در صفحه اول با لیستی از اطلاعات مختلف درباره مشخصات سخت افزاری گوشی رو به رو می‌شوید. برای فهمیدن تشخیص پردازنده گوشی سامسونگ روی گزینه CPU بزنید. در پنجره‌ای که پیش رویتان باز می‌شود اطلاعات دقیقی از تراشه در اختیارتان قرار داده می‌شود. از ویژگی‌های قابل توجه این برنامه می‌توان به امکان مقایسه گوشی‌های مختلف از نظر سخت افزاری اشاره کرد.

پیدا کردن تراشه گوشی اندرویدی با استفاده از برنامه CPU info

CPU info یکی دیگر از برنامه‌های تشخیص نوع پردازنده گوشی شیائومی و گوشی‌های اندرویدی است. این اپلیکیشن اطلاعات دقیقی درباره تراشه، پردازنده گرافیکی، حافظه داخلی و رم گوشی در اختیارتان قرار می‌دهد. پس از نصب و اجرای برنامه از طریق تب‌های بالا برای فهمیدن پردازنده گوشی گزینه CPU را انتخاب کنید. نام دقیق و مشخصات آن را در سطر SoC Name می‌توانید مشاهده کنید.

 

رم اکستنشن آپشنی که بسیاری از گوشی های جدید دارند:
ram plus چیست

 

تشخیص پردازنده گوشی با استفاده از برنامه Device info

در صورتی که دسترسی به برنامه‌های فوق نداشتید یا نیاز به برنامه‌ای جدید برای تشخیص تراشه گوشی هوشمند دارید یکی دیگر از این برنامه‌های کاربردی Device info محسوب می‌شود. این برنامه نیز مانند سایر اپ‌های مشابه اطلاعات مفیدی درباره حافظه، پردازنده گرافیکی، تراشه و باتری در اخیتارتان قرار می‌دهد. برای دسترسی به هرکدام از این موارد تب‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است که دسترسی و کار کردن با برنامه را راحت‌تر می‌کند. با رفتن به بخش CPU می‌توانید تمامی اطلاعات مفیدی که درباره تراشه گوشیتان نیاز دارید را مشاهده کنید.

تشخیص پردازنده گوشی بدون نرم افزار

تقریبا در اکثر گوشی‌های اندرویدی امکان تشخیص پردازنده گوشی بدون نرم افزار وجود ندارد و تنها با رفتن به بخش تنظیمات (Settings) و انتخاب گزینه Device Info می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره مدل گوشی، حافظه، IMEI و حافظه به دست آورید. همانطور که قبل‌تر نیز گفتیم تنها کمپانی که برای گوشی‌هایش این امکان را فراهم کرده تا بتوانید بدون نرم افزار پردازنده آن را تشخیص دهید برند هواوی است. برای تشخیص پردازنده گوشی هواوی بدون نرم افزار وارد منوی تنظیمات شده و از بخش Device info می‌توانید تراشه گوشی را مشاهده کنید.

از کجا بفهمیم گوشی سامسونگ اسنپدراگون است یا اگزینوس

گوشی‌های پرچمدار سامسونگ را می‌توانید با دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوس تهیه کنید. البته امسال این رویه را تغییر داد و در گوشی‌های سری اس 23 سامسونگ که جدیدترین پرچمداران سامسونگ هستند شاهد تراشه اسنپدراگون هستیم. به دلیل باگ کمتر و عملکرد بهتر تراشه اسنپدراگون اکثر کاربران به دنبال گوشی هستند که با این تراشه عرضه شود. برای فهمیدن تراشه گوشی بدون باز کردن جعبه و قبل از خرید می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

روی جعبه گوشی اطلاعات زیادی را از جمله IMEI، Serial Number و مدل نامبرح را می‌توانید مشاهده کنید. موردی که در این بخش به فهمیدن اسنپدراگون بودن یا اگزینوس بودن گوشی‌های سامسونگ کمک می‌کند مدل نامبر است. در صورتی که عبارات U-U1-W-N-E در آخر مدل نامبر قرار داشت تراشه استفاده شده در گوشی اسنپدارگون است و در صورتی که عبارات B/DS و B در آخر مدل نامبر قرار داشت گوشی با تراشه اگزینوس عرضه شده است.

 

بهترین مدل گوشی حال حاضر بازار ایران کدام است؟
بهترین گوشی های بازار

 

جمع‌بندی

در صورتی که شما نیز جزو آن دسته از کاربرانی هستید که سوال cpu گوشی من چیست را دارید با مطالعه این مقاله می‌توانید به راحتی بدون برنامه یا با  استفاده از برنامه‌های جانبی اطلاعات دقیقی درباره تراشه گوشیتان به دست آورید. دانستن مدل تراشه گوشی می‌تواند کمک کننده خوبی برای فهمیدن قدرت گوشی باشد؛ زیرا بیشتر عملکردهای دستگاه به آن بستگی دارد.

سوالات متداول

پردازنده موبایل من چیست؟

برای فهمیدن پردازنده گوشی می‌توانید از برنامه‌های جانبی مانند Device info، CPU info کمک بگیرید؛ همچنین در صورتی که گوشی هواوی دارید می‌توانید بدون استفاده از برنامه به طور مستقیم از بخش تنظیمات پردازنده موبایلتان را پیدا کنید.

از کجا بفهمیم گوشی سامسونگ اسنپدراگون است یا اگزینوس؟

برای فهمیدن این موضوع می‌توانید قبل از باز کردن جعبه و استفاده از گوشی از طریق مدل نامبر متوجه استفاده از تراشه اگزینوس یا اسنپدارگون شوید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. امید

    ممنون این مطلب خیلی کمک میکنه ولی وقتی جعبه
    شو گم کردیم می توانیم نرم افزار z_cpu نصب کنیم
    تازه با نرم افزار z_cpu می توان از همه ی اطلاعات گوشی با خبر شد!

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d9%85%d9%86-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads
ads