داغ ترین ها :
آشنایی کامل با HyperOS در اندروید ۱۴

آشنایی کامل با HyperOS در اندروید ۱۴

همزمان با آمدن گوشی شیائومی ۱۴، این کمپانی اعلام کرد که یک رابط کاربری جدید به اسم HyperOS برای گوشی‌های خود تدارک دیده که قرار است به‌زودی جایگزین MIUI شود.

حال که اولین گوشی‌های مبتنی بر این رابط کاربری به‌ بازار روانه شده‌اند، می‌بینیم که علی‌رغم اسم خاصی که دارد، این رابط کاربری با مدل پیشین (حداقل در ظاهر) چندان هم تفاوتی ندارد! بنابراین کسانی که با رابط کاربری قبل یعنی MIUI کار کرده‌اند، با این پوسته‌ی جدید به هیچ چالشی برنخواهند خورد. در واقع می‌شود گفت در ظاهر فقط تغییراتی جزئی در آيکون‌ها را شاهد خواهیم بود و بقیه موارد مانند قبل هستند.

شیائومی، اصل تمرکز خود را بر بخش‌های پنهانی و زیرین گذاشته و تلاش کرده تا ایرادات قبلی را با این رابط کاربری بهینه کند. حداقل می‌شود گفت که در اولین نسخه این رابط کاربری که براساس اندروید ۱۴ است این را شاهد هستیم. حال نگاهی خواهیم انداخت به ویژگی‌های اصلی و تغییراتی که برای استفاده راحت کاربران در این پوسته‌ی جدید ایجاد شده است.

بهینه‌سازی‌های زیرپوستی

شیائومی ادعا کرده که یکی از تغییرات اصلی در هایپر او اس، نحوه ساماندهی و برنامه ریزی منابعی است که منجر به جابه‌جایی سریع بین تسک‌ها می‌شود و زمان پاسخگویی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

سرعت عمل بالای این رابط کاربری در گوشی شیائومی

رابط کاربری جدید سبک‌تر از MIUI است و می‌شود گفت که ۳.۵ گیگابایت وزن کمتری داشته و با داشتن تنها ۹ گیگابایت، سریعتر کارها را انجام می‌دهد.

بخش دیگر از آپدیت، OTA  یا به‌روزرسانی بی‌سیم سریعتر است.

بروزرسانی بهتر در رابط کاربری جدید و سبک شیائومی

طراحی و نوآوری‌ها در بخش رابط کاربری

این پوسته با تمرکز بر فلسفه داینامیک و پالت رنگی‌های بانشاط ساخته شده. پالت رنگی‌هایی که از طبیعت، گل‌ها، کهکشان و دیگر المان‌هایی که در جهان دیده می‌شود الهام گرفته‌اند.

از انیمیشن‌هایی که در این پوسته به کار رفته‌اند نباید غافل شویم. انیمیشن‌های جدید در اطراف وضعیت شارژ (status bar) دیده می‌شود. برای مثال، موقعی که گوشی در حال شارژ شدن است، شاهد یک پاپ آپ هستیم که روی نمایشگر می‌آید و میزان شارژ را نشان می‌دهد. میزان شارژ هدفون و هندزفری وایرلس شما نیز در همان بالا نمایش داده خواهد شد.

هایپر او اس همچنین از رندرینگ پیچیده‌تر پشتیبانی می‌کند و موجب می‌شود که تمامی المان‌ها حالت واقع‌گرایانه‌ای به خود بگیرند. این ویژگی در بخش بصری برنامه آب و هوا، در بافت‌های مختلف، المان‌های شفاف و … دیده می‌شود. البته باید گفت که در گوشی‌های قوی و پرچمدار این برند دیده می‌شود؛ چرا که نیاز به سخت‌افزار قوی دارد.

اگر بخواهیم این رابط کاربری را قضاوت کنیم، باید گفت که نسخه تروتمیز شده‌ی MIUI است. جلوه‌ی مات، افکت‌های HDR و حالت پاپ آپ که در صفحات مختلف دیده می‌شود، باعث می‌شود که موقع کار با این پوسته احساس راحتی بیشتری کنید.

شخصی‌سازی‌ها

بخش شخصی‌سازی‌ها یا Customization سر جای قبلی خود است؛ البته کمی تغییرات را به خود دیده. برای مثال، نگاهی بیندازید به بخش لاک اسکرین. همانطور که پیداست، هم می‌توانید به سلیقه خود یک تم بسازید، هم از نمونه‌های موجود استفاده کنید و آن را با توجه به سلیقه، شخصی‌سازی کنید.

customize-ui-design

استایل‌های جدید لاک اسکرین را مشاهده کنید. شما می‌توانید یک عکس را انتخاب کرده و تغییرات و افکت‌هایی روی آن اعمال کنید.

در میان تم‌ها، فونت‌ها و آیکون‌ها،  و همینطور والپیپرهای موجود، گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. حالت Always on  نیز کاملا قابلیت شخصی‌سازی شدن دارد.

منوی اپلیکیشن‌ها، هم به حالت افقی و هم عمودی قابل اجرا است. بنابراین هم می‌توانید حالت کشویی را روی گوشی خود داشته باشید، هم حالت ساده‌ی هوم اسکرین را.

سازگاری و اتصال

هایپر او اس امکان اتصال قوی‌تر را برای دستگاه‌هایی که از یک حساب شیائومی استفاده می‌کنند، ایجاد کرده. این قابلیت در MIUI نبود و فقط در این پوسته آن را شاهد هستیم.

hyperos-multitasking

شما امکان Multi-tasking دارید. یعنی می‌توانید صفحه گوشی را در دیگر دیوایس‌های خود بیندازید. برای مثال در تبلت یا کامپیوتر. با این کار دیگر نیاز به اشتراک گذاری فایل‌ها نیست.

hyperos-connectivity

جا دارد بگوییم، که در این کار، سامسونگ و موتورولا هنوز بالا دست را دارند و مالتی تسک در آن‌ها بهتر اتفاق می‌افتد. با این حال، باید گفت که شیائومی اتصال قوی‌تری را رقم زده است. شما می‌توانید، صفحه نمایش را با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارید، همزمان با کمک دوربین گوشی عکسی را بگیرید و در بخش نوت گوشی الصاق کنید، و به موزیک گوش دادن خود ادامه دهید. حتی می‌توانید تم و رنگ‌ها ررا در همه دستگاه‌ها یکسان کنید.

قابلیت AI

با روی کار آمدن HyperOS، شیائومی هم به ترند هوش مصنوعی پیوست. گوشی‌های گوگل پیکسل اولین ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی را در سری پیکسل ۷ رونمایی کردند. سامسونگ هم اسال به‌طور اختصاصی به این قابلیت در گوشی‌های خود پرداخت. شیائومی هم قول افزودن چنین ویژگی‌هایی را به محصولات جدید خود داده. مثلا این برند چینی می‌خواهد کاری کند که تمامی دیتای LLM بدون نیاز به اتصال به اینترنت، قابل پردازش باشد. بنابراین کلیه قابلیت‌های AI به‌طور آفلاین نیز کار خواهد کرد.

با تمام این تبلیغاتی که شیائومی کرد، هیچ قابلیت مشابهی در شیائومی ۱۴ و ۱۳ اولترا ندیدیم. این در حالیست که هر دو این گوشی‌ها از هایپر او اس جدید استفاده می‌کنند. شاید به این خاطر است که این قابلیت جدید در مرحله تست و توسعه هستند و هنوز به طور عمومی لانچ نشده‌اند. پس شاید نه فعلا، اما به زودی شاهد تغییراتی باشیم.

درست مانند گوشی‌های پیکسلز و دو سری آخر گلکسی اس،‌هایپر او اس که در شیائومی به کار رفته نیز می‌تواند مکالمات زنده را تبدیل به زیرنویس کند و در ویدیوها یا دیگر اپلیکیشن‌ها نمایش دهد. این ویژگی‌ در اپلیکیشن‌های چت ویدیویی نیز وجود دارد. بنابراین نیاز نیست که در جلسات آنلاین نت برداری کنید.

گالری اپ گوشی نیز تغییر خواهد کرد و شاهد اسمارت سرچ خواهیم بود. درست مانند برنامه‌ی Google Photos.

قابلیت‌های هوش مصنوعی به این جا ختم نخواهد شد! علاوه بر ابارهای ادیت عکس معمول، در گالری نیز می‌توانید از AI Protrait استفاده کنید. این قابلیت می‌تواند عکسی از شما را با آنالیز دیتابیس گوشی و دیگر تصاویری که در داخل گالری دارید خلق کند. بعد، این عکس را می‌توانید در هر محیطی که بخواهید قرار دهید. برای مثال، در یک فضای برفی،  در یک جزیره استوایی یا … .

ویژگی AI Expansion دیگر برنامه ادیت عکس است که در اختیار شما قرار می‌گیرد. این برنامه اجازه می‌دهد که تصویر پس زمینه را توسعه دهید. این ویژگی هوش مصنوعی، بک گراند و محیط عکس را می‌فهمد و می‌تواند محیط اطراف را بسط دهد.

امنیت

امنیت سیستم عامل، یکی از بخش‌های بسیار ضروری آن است و شیائومی هم مشخصا زمان زیادی را صرف آن کرده است. سیستم امنیتی TEE که در واقع سیستم ایمنی سخت افزاری است، تمام دیتای حساس و مهم شما را در یک زیرهسته یا میکروکرنل مستقل نگهداری می‌کند.همچنین اثر انگشت و دیتای اپتیکال را نیز به‌خوبی حفظ می‌کند. چیزی که لازم است بدانید این است که این قابلیت در تمامی دیوایس‌هایی که از هایپر او اس استفاده می‌کنند، وجود دارد.

پایان

از نگاه خیلی از کاربران، هایپر او اس خیلی متفاوت از MIUI نیست. در واقع می‌توان آن را این‌طور تعریف کرد که نسخه‌ی اصلاح شده‌ی پوسته قبلی است که ویژگی‌های مثبت قبلی را حفظ کرده و ویژگی‌های منفی را  به لطف هوش مصنوعی در جهت بهبود ارتقا داده است.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/xiaomi-hyperos-review/
ads
ads