داغ ترین ها :

نقد و بررسی تخصصی پوکو m5

گوشی Poco M5 از جمله گوشی‌های خوش قیمتی به شمار می‌رود که ویژگی‌های جذابی دارد. در بررسی پوکو M5 سعی داریم شما را بیشتر با این گوشی آشنا کنیم و ببینیم که این محصول ارزش خرید دارد یا خیر؟

بررسی پوکو M5

Poco M5

خرید Poco M5

امتیاز

6
دوربین :
طراحی :
صفحه نمایش :
باتری :
اسپیکر :
رابط کاربری :
عملکرد :

نقاط قوت

  • عملکرد قابل قبول
  • دوربین‌ها در روز عملکرد مناسبی دارند

نقاط ضعف

  • روشنایی صفحه نمایش در محیط‌های باز کافی نیست
  • دوربین‌ها در شب عملکرد خوبی ندارند
  • سرعت شارژ زیاد نیست

گوشی Poco M5 به عنوان یکی از محصولات خوش قیمت شیائومی شناخته می‌شود که ویژگی‌های مناسبی هم دارد. در بررسی poco m5 سعی می‌کنیم شما را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های این گوشی پوکو بیشتر آشنا کنیم. محصولی که با توجه به قیمت می‌تواند نظر خیلی‌ها را به سمت خود جلب کند. قبل از اینکه به بررسی پوکو m5 بپردازیم، باید با مشخصات گوشی پوکو M5 آشنا شوید.

مشخصات گوشی پوکو M5
وزن و ابعاد ۱۶۴ در ۷۶٫۱ در ۸٫۹ میلی‌متر
۲۰۱ گرم
صفحه نمایش ۶٫۵۸ اینچ
IPS LCD
۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل
۹۰ هرتز
پردازنده MediaTek MT8781 Helio G99
حافظه داخلی 128 گیگابایت
رم 6 گیگابایت
دوربین دوربین اصلی با حسگر ۵۰ مگاپیکسل
دوربین ماکرو با حسگر ۲ مگاپیکسل
دوربین تشخیص عمق با حسگر ۲ مگاپیکسل
کارت حافظه دارد
شارژ سریع ۱۸ وات
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی

 

ظاهری آشنا با تغییرات جدید

اولین قسمتی که در بررسی پوکو ام 5 باید به ان اشاره کنیم، طراحی این محصول است. البته در ابتدا به آیتم‌های داخل بسته‌بندی این گوشی اشاره می‌کنیم. در کنار گوشی، شاهد کابل شارژ و شارژر و قاب ژله‌ای هستیم. بسته‌بندی کلی گوشی هم مانند دیگر گوشی‌های پوکو است. جعبه‌ای زرد رنگ را مشاهده می‌کنید که نسبتا بزرگ به نظر می‌رسد.

عکس گوشی پوکو M5

گوشی پوکو M5 از نظر ظاهری به گوشی‌های قبلی پوکو شبیه است، اما همچنان خلاقیت‌هایی در طراحی آن دیده می‌شود. خلاقیت در طراحی این گوشی را روی قاب پشتی مشاهده می‌کنید.  جایی که دوربین پشت داخل بخشی مجزا دیده می‌شود. پشت گوشی به دو قسمت تقسیم شده است. بخشی مشکی رنگ که ماژول دوربین داخل آن قرار گرفته و قسمت خاکستری رنگ طرح چرمی که کاملا مسطح طراحی شده. این مدل طراحی را روی مدل‌های قبلی گوشی‌های پوکو M هم دیده بودیم. قاب پشتی همچنان پلاستیکی است، اما بافت آن به شکلی است که چرمی به نظر می‌رسد.  قاب پلاستیکی گوشی اثر انگشت را به خودش جذل نمی‌کند، اما در برابر جذب گرد و خاک ضعیف عمل می‌کند.

در حالی که گوشی ظاهری جذاب و نسبتا مدرن دارد، بدنه و فریم آن پلاستیکی است. شاید این موضوع یکی از نقاط ضعف این گوشی هوشمند باشد.

با نگاهی به این گوشی متوجه می‌شوید که روی لبه سمت چپ آن درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه دیده می‌شود. روی لبه سمت راست هم دکمه پاور را مشاهده می‌کنید که با حسگر تشخیص اثر انگشت ترکیب شده است. روی این قسمت دکمه‌های تظیم صدا هم قرار گرفته‌اند.

روی لبه بالای گوشی جک ۳٫۵ میلی‌متری خروجی صدا و میکروفن را مشاهده می‌کنید. روی لبه پایین گوشی هم اسپیکر، پورت USB-C و میکروفن دیگر را مشاهده می‌کنید.

ظاهر جلوی گوشی هم نسبت به قیمتی که برای پوکو M5 در نظر گرفته شده، جلب توجه می‌کند. صفحه نمایشی را مشاهده می‌کنید که حاشیه‌های باریکی دارد و دوربین سلفی داخل ناچ قطره‌ای روی آن قرار گرفته است.

عکس دوربین سلفی پوکو m5

گوشی پوکو M5 را راحت می‌توانید در دست بگیرید و حس بدی هم به شما منتقل نمی‌کند. اگر چه جنس بدنه این محصول پلاستیکی است و وزن آن نزدیک به ۲۰۰ گرم است، اما راحت می‌توانید با آن کار کنید.

 

نقد و بررسی پرفروش‌ترین گوشی سال سامسونگ:
بررسی گوشی A13

 

صفحه نمایشی که کیفیت مناسبی ارائه می‌کند

در ادامه نقد و بررسی تخصصی پوکو m5 قصد داریم به ویژگی‌های صفحه نمایش این محصول اشاره کنیم. گوشی Poco M5 از صفحه نمایش ۶٫۵۸ اینچی IPS LCD استفاده می‌کند. صفحه نمایشی که روی گوشی پوکو M4 5G هم قرار گرفته بود. صفحه نمایش پوکو ام ۵ وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل را پیش روی کاربران قرار می‌دهد و نرخ نوسازی آن ۹۰ هرتز است. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که این صفحه نمایش از HDR پشتیبانی نمی‌کند.

رفرش ریت پوکو M5 چقدر است؟

صفحه نمایش Poco M5 به نیاز کاربران به خوبی پاسخ می‌دهد. صفحه نمایش این امکان را دارد که میزان روشنایی را خودکار تغییر دهد. صفحه نمایش این گوشی ۴۰۲ نیت روشنایی تولید می‌کند که خیلی زیاد نیست و ممکن است در زیر نور خورشید کمی اذیت شوید.

صفحه نمایش پوکو m5

تنظیمات رنگی مختلفی برای صفحه نمایش در نظر گرفته شده است. به صورت پیش فرض تنظیمات رنگ روی حالت Vivid قرار گرفته است و می‌توانید آن را روی حالت‌های Saturated و خودکار هم قرار دهید. البته صفحه نمایش از نظر میزان دقت رنگ خیلی شگفت انگیز نیست، اما تنظیماتی که در اختیار کاربران قرار گرفته باعث می‌شوند که بتوان نوع نمایش رنگ‌ها را تغییر داد.

 

بررسی یک گوشی هم رده از سامسونگ:
نقد و بررسی گوشی a23 5g

 

باتری یکی از ویژگی‌های جذاب پوکو M5 است

از دیگر بخش‌هایی که در نقد و بررسی پوکو m5باید به آن اشاره کنیم، باتری است. گوشی پوکو m5 به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده و از آنجایی که به تراشه Helio G99 مجهز شده هم مصرف کمی دارد.

در تست‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که باتری این گوشی برای ۱۸ ساعت و ۳۵ دقیقه وب گردی و ۱۵ ساعت و ۵ دقیقه تماشای ویدئو مناسب خواهد بود.  برای مقایسه باید بگوییم که باتری این گوشی عملکرد نسبتا بهتر در مقایسه با گوشی A04s و A13 دارد، اما تقریبا با عملکرد باتری Poco M4 برابری می‌کند.

متاسفانه باید بگوییم که سرعت شارژ پوکو M5 خیلی زیاد نیست و این موضوع برای گوشی‌ای که در سال ۲۰۲۲ راهی بازار شده، خوب نیست. گوشی Poco M5 با شارژر سریع ۱۸ وات راهی بازار شده است. برای اینکه بتوانید باتری را از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید، به ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. در مدت زمان ۳۰ دقیقه هم می‌توانید ۲۴ درصد ظرفیت باتری را شارژ‌ کنید.

اسپیکری تنها که حجم صدای بالایی تولید نمی‌کند

در ادامه بررسی پوکو M5 به اسپیکر اشاره می‌کنیم. برای این گوشی هوشمند تنها از یک اسپیکر استفاده شده است. اسپیکری که حجم صدای خیلی زیادی تولید نمی‌کند، اما کیفیت قابل قبولی دارد. صدای خواننده را شفاف به گوش می‌رسد و صداهای مید هم قابل قبول است. حتی اسپیکر این گوشی کمی صدای باس هم تولید می‌کند.

از دیگر ویژگی‌‌های این اسپیکر می‌توانیم این نکته اشاره کنیم که در بالاترین میزان حجم صدا، صداها با نویز همراه نمی‌شوند.

رابط کاربری با امکانات بالا

رابط کاربری و سیستم عامل از دیگر بخش‌هایی است که در بررسی پوکو m5 می‌خواهیم به آن بپردازیم. این گوشی هوشمند با اندروید ۱۲ و رابط کاربری MIUI 13 راهی بازار شده و بعید نیست که چند ماه دیگر اندروید ۱۳ را هم دریافت کند. رابط کاربری این گوشی دقیقا همان رابط کاربری گوشی‌های شیائومی است که البته یکسری از ویژگی‌های پوکو به آن اضافه شده است.

شیائومی در رابط کاربری MIUI 13 سعی کرده که مدیریت رم و توان CPU به شکل بهتری انجام شود. اگر به گوشی‌های شیائومی کار کرده باشید، قطعا با این گوشی هم مشکلی نخواهید داشت.

دو قسمت اعلان‌ها و Control Center را روی این گوشی مشاهده می‌کنید. صفحه خانه، اپلیکیشن‌هایی که به تازگی اجرا کرده‌اید و منوی تنظیمات دقیقا همان چیزی هستند که روی دیگر گوشی‌های شیائومی هم دیده بودیم.

از ویژگی‌های جذاب رابط کاربری MIUI 13 می‌توانیم به ویژگی‌های بسیار زیادی که برای شخصی‌سازی پیش روی کاربران قرار می‌دهد، اشاره کنیم. البته گوشی پوکو M5 از یکسری ویژگی‌های سخت‌افزاری برخوردار نیست و به همین دلیل در رابط کاربری هم تنظیمات مربوط به آن‌ها را مشاهده نمی‌کنیم. به طور مثال این گوشی صفحه نمایش OLED ندارد و حسگر تشخیص اثر انگشت آن هم زیر صفحه نمایش قرار نگرفته است. به همین دلیل خبری از صفحه نمایش همیشه روشن و انیمیشن حسگر تشخیص اثر انگشت نیست. البته همچنان می‌توانید روی گوشی پوسته‌های مختلفی نصب کنید یا آیکون اپلیکیشن‌ها را تغییر دهید.

اپلیکیشن Security را روی گوشی Poco M5 مشاهده می‌کنید. این اپلیکیشن بد افزارهایی که روی گوشی شما نصب شده‌اند را شناسایی و حذف می‌کند. همچنین به وسیله آن می‌توانید Blacklist خودتان را مدیریت کنید یا دسترسی اپلیکیشن‌ها به اینترنت را محدود کنید. حتی می‌توانید مصرف باتری را زیر نظر بگیرید و رم گوشی را خالی کنید. با این اپلیکیشن می‌توانید دسترسی دیگر اپلیکیشن‌ها به قسمت‌های مختلف گوشی را هم تغییر دهید.

حسگر تشخیص اثر انگشت قرار گرفته روی گوشی پوکو M5 عملکرد بسیار خوبی دارد. این حسگر هم سریع و هم بسیار دقیق است. البته که می‌توانید این دکمه را به صورتی برنامه ریزی کنید که در صورت نگه داشتن طولانی مدت ان اپلیکیشن دوربین اجرا شود.

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی زیبای آنر 70:
بررسی honor 70

 

سخت‌افزار معمولی برای کارهای معمولی

 

در ادامه بررسی پوکو ام 5 نوبت به سخت افزار این گوشی می‌رسد. گوشی پوکو M5 اولین محصولی نیست که با تراشه Helio G99 راهی بازار شده است. این تراشه که با فناوری ۶ نانومتری ساخته شده از پردازنده هشت هسته‌ای بهره می‌برد و پردازنده گرافیکی Mali-G57 هم روی آن قرار گرفته است.

مدلی که برای نقد و بررسی تخصصی پوکو m5 در اختیار داشتیم از ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کرد. در کارکردهای معمولی این گوشی مشکلی ندارد و همه چیز با سرعت مناسبی اجرا می‌شود. با سرعت خوبی می‌توانید بین اپلیکیشن‌ها گردش کنید و در صورت باز کردن چندین اپلیکیشن به صورت همزمان، سرعت گوشی کم نمی‌شود.

برای اینکه درک بهتری از سخت افزار این گوشی کسب کنید، از بنچمارک‌های مختلف مانند 3D Mark، PC Mark و Geekbench استفاده کردیم. در ادامه می‌توانید نتایج این آزمایش‌ها را مشاهده کنید:

گوشی Poco M5 در میان‌ گوشی‌هایی که در این بازه قیمتی راهی بازار شده‌اند، از عملکرد خوبی برخوردار است. حتی این گوشی از پس اجرای بازی‌های جدید البته با تنظیمات متوسط و نرخ فریم مناسب بر می‌آید. در ادامه می‌توانید ویدئوی کوتاهی از اجرای بازی Call of Duty Mobile روی پوکو M5 را مشاهده کنید:

 

 

سه دوربین پشت

از مهمترین قسمت‌هایی که در نقد و بررسی پوکو m5 باید به آن اشاره کنیم، دوربین است. دوربین اصلی پوکو M5 از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد که عکس‌های ۱۲٫۵ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. در کنار دوربین اصلی، دوربین ماکرو و دوربین تشخیص عمق هم دیده می‌شوند که هر دو از حسگر ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. دوربین جلوی این گوشی از حسگر ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

اپلیکیشن دوربین

همان اپلیکیشن دوربینی که روی دیگر گوشی‌های شیائومی مشاهده کردید را روی این گوشی مشاهده می‌کنید. با سوایپ به سمت چپ و راست می‌توانید به حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری دسترسی داشته باشید. البته یکسری از حالت‌ها هم داخل منوی همبرگری اپلیکیشن دوربین است. حالت عکاسی پرو هم برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

عکاسی در روز با دوربین اصلی

از آنجایی که با گوشی خیلی گران قیمتی مواجه نیستیم، نباید از عملکرد دوربین آن انتظار بالایی داشته باشید. با این حال باید بگوییم که عملکرد دوربین اصلی در شرایطی که نور مناسبی در اختیار داشته باشید، بد نیست و عکس‌های مناسبی در اختیار خواهید داشت.

رنگ‌ها در عکس‌هایی که دوربین اصلی ثبت می‌کند، کمی ضعیف است و عکس‌ها رنگ‌پریده به نظر می‌رسند. با این حال عکس‌های میزان جزییات قابل قبولی دارند و نویز کمی در آن‌ها دیده می‌شوند.

عکاسی با دوربین ماکرو

از آنجایی که دوربین ماکرو از فوکوس خودکار استفاده نمی‌کند، سخت می‌توانید عکس‌هایی ثبت کنید که لرزش نداشته باشند. به همین دلیل باید چند عکس ماکرو پشت هم بگیرید تا یکی از آن‌ها کیفیت لازم را داشته باشد. عکس‌ها ماکرویی که با پوکو m5 ثبت می‌کنید، خیلی کیفیت بالایی ندارند. جزییات در آن‌ها کم به نظر می‌رسد و رنگ‌ها هم باز کم‌رنگ هستند.

البته که از این حسگر ۲ مگاپیکسلی ماکرو نباید انتظار خیلی زیادی داشته باشید. این حسگر آنقدر کوچک است که اگر روی گوشی نبود هم اتفاقی رخ نمی‌داد.

عکاسی با دوربین پرتره

دوربین پرتره هم کیفیت خیلی بالایی را از خود ارائه نمی‌کند. این دوربین هم از حسگر ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. موضوعی که بارها با آن مواجه شدیم این است که دوربین پرتره خیلی خوب نمی‌تواند سوژه اصلی را از محیط پس زمینه جذا کند و بعضی وقت‌ها بخش‌هایی از سوژه اصلی هم تار می‌شود.

عکس‌های پرتره کمی نویز دارند و رنگ‌های آن‌ها کم است. البته که عکس‌های جزییات مناسبی دارند و از درخشانی نسبتا خوبی هم بهره می‌برند. البته باز هم باید به این موضوع اشاره کنیم که هر چقدر نور بهتری در اختیار داشته باشید، می‌توانید عکس‌های بهتری ثبت کنید.

 

مشخصات گوشی هواوی میت 50 پرو را زیر یک بررسی کامل بردیم:
بررسی هواوی mate 50 pro

 

عکاسی با دوربین سلفی

از آنجایی که گوشی پوکو M5 قیمت خیلی زیادی ندارد، دوربین سلفی کیفیت مناسبی از خودش ارائه می‌کند. عکس‌هایی که دوربین سلفی ثبت می‌کند، نویز کمی دارند و میزان جزییات قابل قبولی را به تصویر می‌کشند. همچنین باید بگوییم که عکس‌های سلفی درخشانی مناسبی هم دارند.

عکاسی در شب با دوربین اصلی

عکاسی با پوکو M5s در شب کمی نا امید کننده است. این گوشی نمی‌تواند عکس‌های با کیفیتی در شب ثبت کند. عکس‌ها در شب نویز بیشتری دارند و رنگ‌ها هم دقیق ثبت نمی‌شوند.

دوربین پوکو M5 به حالت Night Mode مجهز شده و با فعال کردن آن می‌توانید عکس‌های بهتری در شب در اختیار داشته باشید. البته حذف شدن نویزها باعث می‌شود که کمی از جزییات عکس‌ها کم شود.

عکاسی در شب با حالت Night Mode خاموش:

عکاسی در شب با حالت Night Mode روشن:

فیلم برداری با گوشی Poco M5

با این گوشی می‌توانید ویدئوهای Full HD با نرخ ۳۰ فریم برثانیه ثبت کنید. از این گوشی انتظار نداشته باشید که بتواند برای شما ویدئوهای 4K ثبت کند. همان چیزی که درباره دوربین اصلی گفتیم در فیلم‌برداری هم دیده می‌شود. ویدئوها رنگ‌های کمی دارند، اما جزییات قابل قبولی ثبت می‌کنند. در ادامه می‌توانید نمونه کیفیت فیلم‌برداری این گوشی را مشاهده کنید.

 

آیا پوکو M5s ارزش خرید دارد؟

در بررسی پوکو M5 سعی کردیم شما را با این گوشی بیشتر آشنا کنیم. گوشی پوکو M5 تفاوت‌های متعددی در مقایسه با پوکو M4 دارد و با قیمت مناسب تری هم راهی بازار شده است. M5 صفحه نمایش با کیفیتی دارد که نرخ نوسازی آن به ۹۰ هرتز می‌رسد. اسپیکر نسبتا خوبی هم برای این محصول در نظر گرفته شده است. دوربین‌ها با توجه به قیمت عملکرد قابل قبولی از خود ارائه می‌کنند، اما عالی نیستند.

سخت‌افزار در نظر گرفته شده برای گوشی هم باعث شده که بتوانید کارهای روزانه را بدون مشکل انجام دهید. با این حال سرعت شارژ این گوشی خیلی زیاد نیست، اما ظرفیت باتری آن باعث شده که بتوانید یک روز کاری بدون مشکل با گوشی کار کنید.

سوالات متداول

گوشی Poco M5 برای عکاسی مناسب است؟ دوربین‌های پوکو M5 در روز عملکرد مناسبی دارند، اما در شب عکس‌های خوبی ثبت نمی‌کنند.

آیا پوکو M5 ضد آب است؟ خیر. این گوشی ضد آب نیست.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
9 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

13 نظر

  1. امیر

    سلام Poco m و پوکو X چیه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به امیر

      سلام سری X میان رده و سری M اقتصادی
      1. جعفر حارث آبادی

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام دوستان من دو بار آپدیت کردم و هیچ فرقی نکرد و نیم ساعت طول کشید روشن بشه هر کسی آپدیت کرده لطفاً راه حلشو بگه منم آپدیت کنم ممنون
  2. zahra

    این گوشی اسمارت ویو داره؟

  3. مهدی

    سلام آیا این گوشی پوکوm5 حافظه ی دوم داره؟چجوری باید فعال کرد؟

    1. جعفر حارث آبادی

      پاسخ به مهدی

      سلام من گوشی دارم از همه نظر عالیه فقط میخام آپدیت کنم miui13رو به14 به مشکلی نمیخوره روشن میشه لطفاً راهنمایی کنید ممنون
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به جعفر حارث آبادی

        سلام آپدیت برای رفع مشکلات و عموما باعث ایجاد مشکل نمیشه ولی تصمیم با خودتون
        1. محمد

          پاسخ به احسان نیک پی

          سلام بین گوشی هانزو ۵۰ ریمیلی و m5 s و m5 کدوم قهتر برا گیم و فیلم دیدن اگ میشه بهم بگین
          1. احسان نیک پی

            پاسخ به محمد

            سلام پوکو M5s
  4. حامد

    عالی. نقد خوبی بود

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حامد

      خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده🌱
      1. حامد

        پاسخ به احسان نیک پی

        سپاس . بین این گوشی و سامسونگ a14 , کدام میتونه انتخاب بهتری باشه؟ با توجه به اینکه هر دو در یک رنج قیمتی قرار دارند.ممنون از راهنماییتون.
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به حامد

          سلام وقت خوش پوکو M5
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/review/xiaomi-poco-m5-review/
ads
ads