داغ ترین ها :
حافظه ssd چیست؟

حافظه ssd چیست؟

احتمالا تا به حال دفعات زیادی نام SSD به گوشتان خورده است، مخصوصا زمانی که حرف از خرید لپ تاپ یا ارتقاء سیستم به میان می‌آید. اما آیا می‌دانید ssd چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ در ادامه این مطلب در تکنولایف همراه ما باشید تا بیشتر با این هارد و عملکرد آن آشنا شویم و مقایسه مختصری بین SSD و HDD داشته باشیم.

 

برای خرید هارد های اس اس دی با تخفیف عالی به فروشگاه تکنولایف سر بزنید: حافظه SSD

 

حافظه ی ssd چیست؟

عبارت SSD مخففی برای solid-state drive است و به دسته‌ای از حافظه‌های مورد استفاده در کامپیوترها گفته می‌شود. SSD ها جایگزین نسل قبلی یعنی HDD شدند و در این محصولات دیگر خبری از قطعات مکانیکی نیست و این موضوع مزیت‌های زیادی را به همراه دارد.

به لطف SSD لپ تاپ یا کامپیوتر شما بسیار سریع‌تر بوت می‌شود و نرم افزارها هم سریع‌تر باز می‌شوند. همچنین SSD کمک می‌کند تا انتقال فایل‌ها با سرعت بسیار بیشتری انجام شود. هارد HDD خواندن و نوشتن دیتاها را از طریق چرخیدن یک دیسک مکانیکی انجام می‌داد و SSD این کار را به کمک تراشه انجام می‌دهد و به دلیل نبود قطعه مکانیکی هم در برابر جابجایی مقاوم‌تر است و هم سرعت بسیار بیشتری دارد.

ssd چیست

این حافظه‌ها در دستگاه‌های بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، از لپ تاپ و کامپیوتر گرفته تا دوربین‌های دیجیتالی و گوشی‌های هوشمند و تبلت. این حافظه‌ها قیمت بالاتری به نسبت HDD های قدیمی‌تر دارند که به دلیل فناوری جدیدتر کاملا امری معقول به نظر می‌رسد.

خرید مک بوک

حافظه SSD چگونه کار می‌کند؟

در بخش قبلی به این پرسش که هارد اس اس دی چیست پاسخ دادیم و حالا وقت آن است تا با نحوه کار SSD آشنا شویم. در بخش خیلی ساده سعی می‌کنیم نحوه کار این حافظه را به شما توضیح دهیم.

درون SSD تراشه‌های فلش مموری وجود دارد که از ترانزیستورها برای نگه داشتن شارژ الکترونیکی استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود هارد SSD حتی در حالت خاموش هم بتواند دیتاها را حفظ کند، دقیقا برعکس اتفاقی که در رم کامپیوتر رخ می‌دهد. این ترانزیستورها یک بیت از دیتا را شامل می‌شوند و در حالت شارژ برابر با 1 و در حالت غیرشارژ برابر با 0 هستند.

حافظه ی ssd چیست

SSD ها تنها می‌توانند در بلاک‌های خالی اطلاعات را بنویسند و به همین دلیل این حافظه از ابزاری برای حل این مشکل استفاده می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود تا سرعت SSD ها به مرور زمان کمتر شود. اس اس دی به طور کلی از سه مدل حافظه استفاده می‌کند: سلول‌های تکی، دوتایی و سه‌تایی.

سلول‌های تکی (Single-level cells) می‌توانند تنها یک بیت را نگه دارند (0 یا 1). این SSD ها گران‌ترین نسخه‌های موجود هستند و در عین حال بیشترین سرعت و مقاومت را هم دارند. سلول‌های دوتایی (Multi-level cells) می‌توانند دو بیت از دیتا را در لحظه نگه دارند و سرعت نوشتن این نوع SSD کمتر از مدل قبلی استو

سلول‌های سه‌تایی در هر لحظه می‌توانند سه بیت از دیتا را ذخیره کنند و به همین جهت هم ارزان‌ترین و کندترین نوع SSD هستند و مقاومت پایین‌تری هم دارند.

 

بهترین هارد های اس اس دی بازار از کدام برند هستند؟
راهنمای خرید ssd

 

قابلیت‌های اصلی SSD کدامند؟

در SSD ها از قطعه مکانیکی استفاده نمی‌شود و این یعنی به راحتی شما می‌توانید هنگام کار هم این هارد را جابجا کنید یا لپ تاپ با تکان دهید، این امکان برای حافظه‌های HDD وجود ندارد و اگر حین کار این هاردها را تکان دهید ممکن است هارد آسیب ببیند و دیتا حذف شود. به دلیل نبود قطعه مکانیکی SSD ها بی‌صداتر هستند و انرژی کمتری هم مصرف می‌کنند. به‌علاوه وزن این نوع حافظه کمتر HDD است تا گزینه‌های بهتری برای لپ تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند باشند.

برتری SSD چیست؟

به طور کلی برتری SSD نسبت به هارد اینترنال HDD را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • حافظه SSD سرعت خواندن و نوشتن بالاتری دارد و سرعت این نوع هارد حداقل 3 یا 4 برابر بیشتر است و اختلاف سرعت می‌تواند به بالای 20 برابر هم برسد.
  • ویندوز شما سریع‌تر بالا می‌آید و برنامه‌ها سریع‌تر لود می‌شوند و همچنین منوی بازی‌ها سریع‌تر بارگزاری می‌شود و پس از هر بار باختن در بازی‌، سریع‌تر به بازی بازخواهید گشت.
  • مقاومت SSD ها بسیار بهتر است. اگر هارد لپ تاپ شما SSD است بدون هیچ نگرانی هنگام روشن بودن لپ تاپ هم می‌توانید آن را تکان دهید و جابجا کنید.
  • انرژی مصرفی SSD ها کمتر از HDD است.
  • حافظه SSD اندازه کوچک‌تری دارد.
  • حافظه SSD وزن کمتری دارد.
  • انتقال دیتا با سرعت بسیار بالاتری انجام می‌شود.

حافظه های ssd چیست

معایب SSD کدامند؟

معایب حافظه‌های SSD عبارتند از:

  • قیمت حافظه SSD قطعا بالاتر از HDD‌ است و هرچقدر SSD سریع‌تر و بهتری خریداری کنید این هزینه بیشتر هم می‌شود.
  • SSD هایی که از تراشه فلش مموری NAND استفاده می‌کنند تنها می‌توانند تعداد دفعه مشخصی دیتا را بنویسند و این یعنی طول عمر آن‌ها کمتر از HDD است.
  • در بالا توضیح دادیم که سرعت SSD ها به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا این حافظه تنها می‌تواند در بلاک‌های خالی اطلاعات را بنویسد و فرآیندی که برای خالی کردن بلاک‌ها استفاده می‌شود به مرور به کاهش سرعت می‌انجامد.
  • SSD ها به دلیل قیمت بالاتر در حافظه‌های پایین‌تری به فروش می‌رسند. برای مثال قبلا لپ تاپ‌ها معمولا 1 ترابایت یا حتی بیشتر حافظه HDD داشتند اما حالا که از SSD استفاده می‌کنند این مقدار حافظه به 512 یا 256 گیگابایت رسیده است.
  • ریکاوری‌ دیتا از حافظه‌های SSD سخت‌تر از حافظه‌های HDD است.

 

مقایسه هارد اس اس دی با HDD:
تفاوت هارد ssd با hdd

 

انواع هارد SSD کدامند؟

در کل دو دسته هارد SSD در بازار دیده می‌شود، یکی هارد SSD از نوع Serial Advanced Technology Attachment یا همان SATA و دیگری از نوع Non-Volatile Memory express یا همان NVMe.

مدل SATA

هارد SSD مدل SATA ارزان‌ترین و البته قدیمی‌ترین نوع هارد SSD است. این هارد بهترین و راحت‌ترین گزینه برای جایگزینی با هارد‌های HDD قدیمی‌ موجود به روی لپ تاپ‌ها به حساب می‌آید؛ زیرا شما به راحتی می‌توانید یک هارد SSD SATA 2.5 اینچی را بدون نیاز به چک کردن مادربرد جایگزین هارد HDD 2.5 اینچی کنید. سرعت این نوع هارد 4 یا 5 برابر سرعت بیشتری نسبت به مدل‌های HDD دارد و برای لپ تاپ‌های قدیمی حتما خرید آن را پیشنهاد می‌کنیم.

هارد اس اس دی چیست

مدل M.2

این نوع از هارد SSD یک قطعه نازیک و مستطیلی شکل است که به دلیل اندازه کوچک خود در لپ تاپ‌های ظریف و سبک زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این نوع SSD باید حتما مادربرد شما دارای شیار مخصوص باشد و به همین جهت باید ابتدا از این موضوع اطمینان حاصل کنید و سپس این هارد را خریداری کنید. این نوع SSD سرعت بالاتری نسبت به SATA دارد و هنگام خرید باید به اندازه این حافظه هم توجه داشته باشید. به عنوان نمونه M.2 SSD 2280 به معنای 22 در 80 میلی‌متر است.

لپ تاپ گیمینگ بنر

مدل PCIe

هارد ssd از نوع PCIe دارای پهنای باند بیشتر و در نتیجه سرعت بالاتری نسبت به SATA است و اصلی‌ترین برتری آن را می‌توان تأخیر بسیار کمتر در نظر گرفت. این نوع SSD هم به مادربرد متصل می‌شود و با کارت صدا و کارت گرافیک هم سازگاری بسیار خوبی دارد. گیمرها معمولا از این نوع SSD استفاده می‌کنند.

انواع SSD

مدل NVMe

NVMe برای ssd های نسل جدید ساخته‌ شده‌اند تا بهترین عملکرد و کمترین زمان پاسخ‌گویی را داشته باشند. این نوع ssd می‌تواند دیتا را با سرعت 3 الی 3.5 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهد. این یعنی انتقال یک فایل 20 گیگابایتی حدود 6 الی 10 ثانیه زمان خواهد برد.

در نهایت چه SSD بخریم؟

بسیاری از لپ تاپ‌های موجود در بازار با امکان ارتقاء حافظه داخلی ساخته شده‌اند و شما به راحتی می‌توانید حافظه آن‌ها را ارتقاء دهید. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید مدل لپ تاپ خود را جستجو کنید و به دنبال قابلیت‌های ارتقاء آن باشید.

در نظر داشته باشید که اگر حافظه لپ تاپ شما HDD است به راحتی می‌توانید با خرید حافظه SSD از نوع SATA سرعت لپ تاپ را ارتقاء دهید اما اگر بخواهید SSD های دیگری خریداری کنید باید سازگاری آن را با مادربرد لپ تاپ خود چک کنید؛ چرا که برخی از مادربردهای شیارهای مخصوص برای این کار را ندارند.

برای لپ تاپ‌ها و سیستم‌های قدیمی که از HDD استفاده می‌کنند خرید SSD از نوع SATA را پیشنهاد می‌کنیم و اگر می‌خواهید سیستم گیمینگ ببندید پیشنهاد می‌کنیم به سراغ SSD NVMe و PCIe بروید. اگر هم یک هارد اکسترنال فوق العاده نیاز دارید و قیمت آن اهمیت چندانی ندارد، خرید هارد اس اس دی اکسترنال را به شما پیشنهاد میکنیم.

 

بررسی یک لپ تاپ گیمینگ از ACER در وبلاگ تکنولایف:
بررسی لپ تاپ ایسر Predator TRITON 300 i7 12700H

 

جمع بندی

در این مطلب به این سوال که حافظه های ssd چیست پاسخ دادیم و مزایا و معایب این هارد را بیان کردیم. حالا که با هارد ssd بیشتر آشنا شدید بهتر می‌توانید برای خرید آن و استفاده در سیستم خود تصمیم‌گیری کنید. در نظر داشته باشید که در عمل ارتقاء از HDD به SSD تا حد بسیار زیادی لپ تاپ شما را سریع‌تر و بهتر می‌کند.

سوالات متداول

حافظه ssd چیست؟ عبارت SSD مخفف solid-state drive است و به دسته‌ای از حافظه‌های مورد استفاده در کامپیوترها گفته می‌شود. SSD ها جایگزین نسل قبلی یعنی HDD هستند و در این محصولات دیگر از قطعات مکانیکی استفاده نشده و این موضوع مزیت‌های زیادی را به همراه دارد.

حافظه SSD چگونه کار می‌کند؟ درون SSD تراشه‌های فلش مموری وجود دارد که از ترانزیستورها برای نگه داشتن شارژ الکترونیکی استفاده می‌کنند. این ترانزیستورها یک بیت از دیتا را شامل می‌شوند و در حالت شارژ برابر با 1 و در حالت غیرشارژ برابر با 0 هستند.

مزایا و معایب SSD کدامند؟ هاردهای SSD سرعت بالا، اندازه کوچک‌تر، وزن کمتر، صدای کمتر و مصرف انرژی کمتری دارند ولی در عوض قیمت آن‌ها بالاتر است و به مرور سرعت این نوع هارد کاهش پیدا می‌کند و طول عمر آن‌ها نیز کمتر از HDD است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. M.t

    مقاله عالی بود تشکر بابت این اطلاعات مفید و کاربردی

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به M.t

      خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده 🌱
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/ssd-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/