داغ ترین ها :
رابط کاربری موبایل چیست؟ کدام رابط کاربری برای موبایل بهتر است؟

رابط کاربری موبایل چیست؟ کدام رابط کاربری برای موبایل بهتر است؟

زمانی که یک گوشی هوشمند را روشن می‌کنید، همین چیزی که با آن سروکار پیدا می‌کنید رابط کاربری یا همان User Interface است که به‌اختصار UI گفته می‌شود. رابط کاربری یک گوشی باعث می‌شود که بتوانید با گوشی هوشمندی که در اختیار دارید راحت‌تر کار کنید. ظاهر گرافیکی جذاب و سریعی که روی بیشتر گوشی‌های هوشمند مشاهده می‌کنید، همان رابط کاربری خواهند بود. همان آیکون‌های رنگی، حرکت‌‌های لمسی به سمت چپ و راست و بالا و پایین و ژست‌های حرکتی مختلفی که برای کنترل گوشی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، بخشی از رابط کاربری گوشی را تشکیل می‌دهند. در حقیقت بدون رابط کاربری مناسب، اصلا نمی‌توانید با گوشی هوشمند و ویژگی‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده کار کنید. مثلا خیلی‌ها سوال می‌کنند که رابط کاربری سامسونگ چیست یا رابط کاربری گوشی های شیائومی چیست و روی چه گوشی‌هایی قرار می‌گیرند؟ در این مطلب قصد داریم به معرفی این رابط‌های کاربری بپردازیم.

یک رابط کاربری خوب نقش یک هدایت‌کننده را ایفا می‌کند. تصویر کنید گوشی هوشمند شما شهری بزرگ به‌حساب می‌آید و رابط کاربری هم نقش خیابان‌ها و تابلوهای راهنمای مختلف را دارند که به شما می‌گویند به کجا بروید و چه کاری باید انجام دهید. حالا هر چقدر که این تابلوها و خیابان‌ها سر راست‌تر باشند و از سرعت بیشتری بهره ببرند، شما راحت‌تر می‌توانید به مقصد برسید. پس زمانی که حرف از رابط‌کاربری خوب به میان‌ می‌آید، منظور رابط کاربری‌ای خواهد بود که کاربران با آن احساس راحتی بیشتری کنند و امکانات بیشتری در اختیار داشته باشند.

شرکت‌های سازنده موبایل سعی می‌کنند رابط کاربری گوشی را به شکلی طراحی کنند که امکاناتی که در نظر دارند را پیش روی مخاطب قرار دهند. برای انتخاب بهترین رابط کاربری اندروید هم حرف و حدیث‌ها و جنجال‌های زیادی به راه افتاده است؛ اما رابط کاربری و تجربه کاربری چیزی است که کاربران باید آن را انتخاب کنند و چیزی نیست که بتوان به شکل خاص اعلام کرد که یک رابط کاربری گوشی از رابط کاربری دیگر بهتر است.

در ابتدا قصد داریم به معرفی رابط کاربری و تجری کاربری گوشی‌های مختلف بپردازیم.

رابط کاربری سامسونگ چیست؟

یکی از انواع رابط کاربری که فقط هم روی گوشی‌ سامسونگ و تبلت‌های این شرکت مشاهده می‌کنید، وان یو آی (One UI) خواهد بود. پس در جواب سوال رابط کاربری سامسونگ چیست؟ باید به One UI اشاره کنیم. رابط کاربری وان پو آی شرکت سامسونگ از چند سال پیش روی گوشی‌های این شرکت قرار گرفت. در حال حاضر هم One UI 3 به‌عنوان جدیدترین نسخه این رابط کاربری به‌حساب می‌آید که به همراه اندروید ۱۱ برای گوشی‌های سامسونگ منتشر شده است. ویدئوی زیر تیزری کوتاه برای معرفی رابط کاربری One UI 3 است:

 

رابط کاربری سامسونگ به نظر بسیاری از کاربران حرفه‌ای و حتی مردم به‌عنوان بهترین رابط کاربری اندروید شناخته می‌شود. سامسونگ سعی کرده این رابط کاربری ترکیبی عالی از نرم‌افزار و سخت‌افزار باشد و بتواند حس طبیعی بودن بیشتر به کاربران منتقل کند. سامسونگ در رابط کاربری وان یو آی سعی کرده از ژست‌های حرکتی جدید و نویگیشن‌بار جدیدی استفاده کند. این رابط کاربری به حالت تاریک هم مجهز شده و همچنین توانسته بسیاری از قابلیت‌های جدیدترین نسخه اندروید را هم در خود قرار دهد.

رابط کاربری One UI 1 سامسونگ

سامسونگ در One UI 1 کلی ویژگی جدید در اختیار کاربران قرار داد و به همین دلیل این رابط کاربری به‌سرعت موردتوجه مردم قرار گرفت. رابط کاربری سامسونگ یا همان One UI 1 به صورتی طراحی شده بود که بتواند موردتوجه بسیاری از توسعه‌دهندگان و حتی مردم قرار بگیرد. اولین چیزی که در این رابط کاربری نظر مردم را به خود جلب کرد، وجود حالت تاریک بود. این ویژگی روی بسیاری از اپلیکیشن‌ها تأثیرگذار بود و حتی باشد که به شکل رسمی به اندروید ۱۰ و iOS 13 هم اضافه شود. در این رابط کاربری برای اولین‌بار شاهد این موضوع بودیم که سامسونگ حالت ویرایش عکس‌ها را به‌صورت بومی در اختیار کاربران قرار داد. در این رابط کاربری با صفحه‌نمایش همیشه روشن هم مواجه شدیم. همچنین دستیار صوتی بیکس‌بی هم با ارتقا زیادی مواجه شد.

پس از مدتی سامسونگ این رابط کاربری را به نسخه ۱.۱ و ۱.۵ هم به‌روزرسانی کرد. در این به‌روزرسانی‌ها ویژگی‌های جدیدی به رابط کاربری دوربین، حسگر تشخیص اثر انگشت اضافه شد و حتی عملکرد گوشی‌ها هم بهتر شد. رابط کاربری One UI 1.1 و One UI 1.5 در سال ۲۰۱۹ برای گوشی‌هایی مانند سری گلکسی A مانند گلکسی A30، گلکسی A50 و گلکسی A70 و سری گلکسی اس 10 منتشر شد.

رابط کاربری One UI 2 سامسونگ

رابط کاربری سامسونگ با وان یو آی نسخه دوم بار دیگر با تغییرات جدیدی مواجه شد و ویژگی‌های جدیدی هم دریافت کرد. این رابط کاربری تجربه کاربران را بسیار بهبود بخشید و باعث شد که کاربران بهتر از قبل بتوانند با گوشی‌های سامسونگ کار کنند. در این رابط کاربری ویژگی ضبط از روی صفحه‌نمایش به‌صورت پیش‌فرض قرار گرفته بود. صفحه‌نمایش داینامیک روی گوشی قرار گرفته بود و اندروید اوتو هم به صورت پیش فرض روی آن قرار گرفته بود. رابط کاربری One UI 2 برای گوشی‌های گلکسی اس ۱۰، گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی اس ۹ و گلکسی نوت ۹ منتشر شد.

رابط کاربری One UI سامسونگ

سامسونگ این رابط کاربری را به نسخه‌های One UI 2.1، One UI 2.5 هم به‌روزرسانی کرد. در این نسخه‌ها، رابط کاربری One UI  از صفحه‌های نمایشی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی می‌کرد. امکان Quick Share، Music Share و حالت‌های عکاسی جدید در اختیار کاربران قرار گرفت. رابط کاربری One UI 2.1 ابتدا برای گوشی گلکسی اس 20 و گلکسی زد فلیپ منتشر شد؛ اما در ادامه برای گوشی‌های گلکسی اس 9، گلکسی نوت 9، گلکسی نوت 10 و گلکسی فولد منتشر شد. همچنین در سال ۲۰۲۰ برخی از گوشی‌های سری گلکسی A هم به این رابط کاربری مجهز شدند.

رابط کاربری One UI 2.5 هم برای گوشی‌های گلکسی نوت 20 منتشر شده بودند و سپس برای گلکسی اس 20 هم منتشر شد. این رابط کاربری تنظیمات جدیدی برای دوربین و سیستم ژست‌های حرکتی به همراه داشت.

رابط کاربری One UI 3 سامسونگ

رابط کاربری One UI 3 بر اساس اندروید 11 توسعه پیدا کرد. این رابط کاربری در آذر ماه سال ۲۰۲۰ برای گوشی گلکسی S20 منتشر شد و با تغییرات زیادی همراه بود. به طور مثال محل قرار گرفتن کنترل صدا تغییر کرد و منوی اعلان‌ها هم با ظاهری متفاوت پیش روی کاربران قرار گرفت. ویجت‌ها در این رابط کاربری سامسونگ بهبود پیدا کردند و انیمیشن‌های کلی این رابط کاربری هم بهبود پیدا کردند.

سامسونگ پس از مدتی رابط کاربری One UI 3.1 را منتشر کرد. این رابط کاربری برای گوشی‌های گلکسی S21 عرضه شد و سپس در برای گوشی‌های گلکسی S20 هم منتشر شد. از جمله تغییرات مهم این رابط کاربری بهبود عملکرد دوربین و اضافه شدن ویژگی‌های جدید و ارتقا پیدا کردن قابلیت فوکوس خودکار بود.

رابط کاربری One UI 3 سامسونگ

رابط کاربری شیائومی چیست؟

از آنجایی که گوشی‌های شیائومی هم کاربران بسیار زیادی دارند، قطعا با رابط کاربری شیائومی هم سروکار داشته‌اید. شیائومی از رابط کاربری MIUI برای گوشی‌های خودش استفاده می‌کند. رابط کاربری MIUI نسخه به شدت شخصی‌سازی شده اندروید توسط شیائومی به حساب می‌آید که ویژگی‌های جالب توجهی دارد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توانیم به پشتیبانی از پوسته‌های مختلف اشاره کنیم. البته شیائومی نسخه‌‌های مختلفی از این رابط کاربری را روی گوشی‌های متفاوت خود قرار می‌دهد. به طور مثال این رابط کاربری در کشور چین و خارج از کشور چین با تفاوت‌های مختلفی روی گوشی‌های این شرکت قرار میگیرد. قبل از هر چیز بد نیست تیزر رابط کاربری MIUI 12 را هم مشاهده کنید:

 

شیائومی حتی گوشی‌هایی با سیستم‌عامل اندروید وان راهی بازار می‌کند که از رابط کاربری MIUI  استفاده می‌کنند. شیائومی معمولا تنها یک نسخه اصلی از اندروید را برای گوشی‌های خودش عرضه می‌کند، اما تا چهار سال به انتشار نسخه‌های جدید رابط کاربری MIUI برای گوشی‌های مختلف خودش ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: به‌روزرسانی بزرگ MIUI 12.5 برای شیائومی

اولین نسخه رابط کاربری MIUI براساس اندروید ۲.۲ توسعه پیدا کرد و تنها زبان چینی ساخته شده بود. این رابط کاربری در آن زمان تنها از نوت، موزیک، گالری و بکاپ برخوردار بود.

رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

از آنجایی که گوگل با دولت چین مشکلات زیادی دارد، بسیاری از سرویس‌های این شرکت در کشور چین در دسترس نیستند. به همین دلیل رابط کاربری MIUI در کشور چین از سرویس‌های گوگل پلی (Google Play Services) استفاده نمی‌کند. با این حال شیائومی گوشی‌های خودش را در خارج از کشور چین با سرویس‌های گوگل پلی در اختیار مردم قرار می‌دهد. به همین دلیل گوشی‌های شیائومی در خارج از چین از گوگل پلی، جی میل، مپ و پلی استور بهره می‌برند. حتی نسخه جهانی رابط کاربری MIUI هم از گوگل تاییدیه دریافت کرده است.

درحالی که رابط کاربری شیائومی برپایه اندروید توسعه پیدا کرده، عملکرد این رابط کاربری بیشتر شبیه به iOS می‌ماند و حتی شیائومی سعی کرده ژست‌های حرکتی شبیه به گوشی‌های آیفون برای MIUI در نظر بگیرد. شکل ظاهری آیکون‌ها در MIUI بسیار شبیه به IOS است و نوع قرارگرفتن آیکون‌ها در کنار هم، باعث شده که این شباهت بیشتر از هر زمان دیگری شود. حتی قرار گرفتن منوها در قسمت Settings هم شبیه به iOS به نظر می‌رسد. همه این موارد را در کنار شباهت ظاهری رابط کاربری شیائومی با iOS قرار دهید. شیائومی با این کار قصد دارد بسیاری از کاربران آيفون را به سمت گوشی‌های خودش بکشاند تا شاید بهتر بتوانند با اندروید کار کنند.

رابط کاربری MIUI 12 گوشی‌های شیائومی

شیائومی از سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت بیشتر به سمت اندروید خالص پیش برود. این کار دلایل متفاوتی داشت. یکی از آن‌ها این بود که MIUI 10 از نو برای اندروید ۹ ساخته شده بود و از روش‌های مولتی تسکینگ و ژست‌های حرکتی جدیدی بهره می‌برد. این تغییرات ابتدا در MIUI 9 صورت گرفت و با گوشی شیائومی می میکس 2s در اختیار کاربران قرار گرفت. یکی دیگر از تفاوت‌های رابط کاربری شیائومی با اندروید این است که می‌توان از پوسته‌های مختلف و فونت دلخواه روی MIUI استفاده کرد.

رابط کاربری گوشی آیفون چیست؟ با iOS بیشتر آشنا شوید

سیستم عامل iOS یا iPhone OS یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های عامل موبایل دنیا به حساب می‌آید. اپل با iOS و رابط کاربری خاصی که دارد، دنیای گوشی‌های هوشمند را متحول کرد. این رابط کاربری را می‌توان الگویی برای رابط‌های کاربری دیگر از جمله بسیاری از گوشی‌های اندرویدی هم دانست. رابط کاربری آیفون تنها روی همین گوشی‌ها دیده می‌شود و به اپل آن را به شکل کاملا اختصاصی برای محصولات خود توسعه می‌دهد. iOS در کنار آیفون روی آیپاد تاچ هم دیده می‌شود. حتی نسخه‌ای مخصوص از آن هم روی آیپد عرضه شده که البته در طول چند سال گذشته به iPad OS تغییر نام داده است. در ادامه می‌توانید تیزری هم از معرفی iOS 14 مشاهده کنید:

 

سیستم عامل iOS با رابط کاربری خاص و زیبایی خودش برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ به همراه نسل اول آیفون معرفی شد. پس از آن سال iOS به سرعت محبوب شد و توانست مخاطب‌های زیادی کسب کند. iOS توانست استانداردهای لازم برای یک گوشی هوشمند را شکل دهد. فروشگاه اپلیکیشن خاص خودش را داشت و توانست تعامل خوبی با صفحه‌های لمسی داشته باشد. اپل نسخه‌های اصلی iOS را سالانه منتشر می‌کند و سعی می‌کند در نسخه‌های جدید امکانات فوق‌العاده‌ای پیش روی کاربران قرار دهد. جدیدترین نسخه iOS در حال حاضر iOS 14 نام دارد. البته شرکت اپل چند وقت پیش سیستم عامل iOS 15 را هم معرفی کرد که تا مدتی دیگر به همراه آیفون ۱۳ منتشر می‌شود. یکی از خوبی‌های سیستم عامل iOS این است که روی گوشی‌های قدیمی‌تر اپل هم عرضه می‌شود. مثلا iOS 15 همچنان برای iPhone 6s و مدل‌های بعد از آن منتشر خواهد شد. این موضوع باعث شده که کاربران همچنان بتوانند از گوشی خود استفاده کنند و به فکر خرید یک گوشی جدیدتر نباشند.

بیشتر بخوانید: آموزش کالیبره کردن باتری خانواده‌ی آیفون 11 در iOS 14.5

سیستم عامل iOS یکی از اولین سیستم‌های عاملی بود که از صفحه‌های نمایش لمسی و حالت چند لمس هم‌زمان پشتیبانی می‌کرد. این سیستم‌عامل ژست‌های حرکتی مختلف را معرفی کرد و دکمه‌های مجازی را پیش روی کاربران قرار می‌داد.

بسیاری از تکنولوژی‌های جذاب حوزه موبایل از جمله حسگر تشخیص اثر انگشت و تشخیص چهره، چینش آیکون‌ها و تغییر لایوت‌های مختلف، حالت رمزگذاری و کلی استانداردهای دیگر در سیستم عامل iOS و گوشی‌های آیفون برای اولین‌بار معرفی شدند.

سیستم عامل iOS 14

مقایسه MIUI و One UI ؛‌ سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

دو شرکت سامسونگ و شیائومی رقابت سنگینی در بازار موبایل با یکدیگر دارند و در کشورهای مختلف با هم رقابت می‌کنند. شیائومی با عرضه گوشی‌های ارزان قیمتی مانند ردمی توانسته سهم بازار بیشتری از سامسونگ پیدا کند. سامسونگ هم برای رقابت با شیائومی گوشی‌های سری A و سری M را راهی بازار می‌کند. این دو شرکت سعی می‌کنند گوشی‌هایی با ظرفیت باتری متفاوت و سخت‌افزاری رقابتی راهی بازار کنند؛ اما در کنار رقابت بر سر گوشی این دو شرکت سعی می‌کنند محصولات خود را با رابط کاربری بهتری در اختیار کاربران قرار دهند. سامسونگ با رابط کاربری One UI و شیائومی هم با رابط کاربری MIUI این کار را انجام می‌دهد. هر دو شرکت سعی می‌کنند نسخه‌ای مخصوص از اندروید را برای کاربران خود توسعه‌دهند که عملکرد بهتری دارد و از ویژگی‌های جذاب‌تری استفاده می‌کنند. حالا می‌خواهیم این رابط کاربری و تجربه کاربری را با دیگری مقایسه کنیم تا شاید بتوانیم بهترین رابط کاربری اندروید را شناسایی کنیم. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که انواع رابط کاربری موجود روی گوشی‌های اندرویدی کمی مقایسه ما را سخت‌ کرده است. با این حال سعی کردیم به مقایسه دو رابط کاربری گوشی پر مخاطب بپردازیم. از آنجایی که سامسونگ و شیائومی هم مخاطب‌های زیادی دارند، رابط کاربری گوشی‌های این دو شرکت را مقایسه کردیم.

رابط کاربری گوشی

انواع رابط کاربری اندروید فلسفه خاص خود را دارند. این موضوع در رابط کاربری سامسونگ و شیائومی هم احساس می‌شود. در ابتدا با سامسونگ شروع می‌کنیم. سامسونگ با رابط کاربری One UI تجربه کاربری با گوشی‌‌های خود را کاملا متحول کرد. سامسونگ از آیکون‌هایی با گوشه‌های گرد و منوهایی با همین حالت کمک گرفت. این موارد به خوبی را ظاهر خود گوشی‌های سامسونگ که لبه‌های گرد داشت هم هماهنگ بود. سامسونگ لبه‌های گرد با به منوی تنظیمات، منوی اعلان‌ها و حتی اپلیکیشن‌های خودش هم آورد. اتفاقی که باعث شد این رابط کاربری ظاهری زیباتر پیدا کند.

از طرف دیگر شیائومی سعی کرده یک تعال جالب را در رابط کاربری خود ایجاد کند. رابط کاربری شیائومی بسیار مینیمال طراحی شده و خیلی هم شبیه به iOS است.هیچ گونه اپ دراوری روی این رابط کاربری دیده نمی‌شود و منو اعلان‌های این رابط کاربری هم به خاص از روی iOS کپی شده است.

امکان شخصی سازی رابط کاربری گوشی

هر دو رابط کاربری one UI و MIUI امکانات شخصی‌سازی مختلفی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهند. رابط کاربری شیائومی در زمان حرکت بین منوها انیمیشن‌های جذابی دارد و حتی می‌توانید آن‌ها را شخصی‌سازی کنید. امکان تغییر در لیاوت صفحه خانه  و آیکون‌ها را هم خواهید داشت. حتی می‌توانید آیکون‌های جدید از گوگل پلی دانلود کنید. شیائومی برای اینکه کاربران تغییرات بیشتری را شاهد باشند، تعداد زیادی وال پیپر و آیکون و فونت در فروشگاه خودش ارائه می‌کند.

سامسونگ در این قسمت ضعیف‌تر از شیائومی ظاهر نشده و عملکرد خوبی دارد. رابط کاربری One UI این امکان را به کاربران می‌دهد که بتوانند تنظیمات صفحه‌خانه را تغییر دهند، لیاوت اپلیکیشن‌ها را دست‌کاری کنند و حتی تغییرات خوبی در منو اعلان‌ها به وجود بیاورند. امکان تغییر کاربری دکمه بیکس‌بی هم در اختیار کاربران قرار گرفته است.

سامسونگ هم فروشگاهی مخصوص برای دانلود پوسته و آیکون در اختیار کاربران قرار می‌دهد که عملکردی بهتر از فروشگاه شیائومی در برای این قسمت دارد.  نه تنها والپیپرهای بهتری را در فروشگاه سامسونگ مشاهده می‌کنید، بلکه امکان شخصی‌سازی آیکون‌ها و حتی صفحه نمایش همیشه روشن هم پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد.

امکانات

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که هر دو رابط کاربری One UI و MIUI در مقایسه با اندروید خالص دارند، داشتن ویژگی‌های بهتر و بیشتر است. با رابط کاربری One UI می‌توانید از حالت تاریک استفاده کنید و حتی می‌توانید فیلتر نور آبی را در شب‌ها فعال کنید. حتی امکان ضبط صفحه نمایش هم در اختیار کاربران قرار میگیرد.

صفحه نمایش خمیده گوشی‌های سامسونگ هم باعث شده که بتوانید از این صفحه استفاده‌های بیشتری بکنید. مثلا می‌توانید روی قسمت خمیده لیست مخاطبت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف قرار دهید.

در رابط کاربری سامسونگ یک ابزار کاربردی دیگر به نام Secure Folder هم دیده می‌شود. می‌توانید اپلیکیشن‌ها، تصاویر، مدارک و ویدئوهای خود را در این قسمت پنهان کنید.

رابط کاربری MIUI هم ویژگی‌های جالب توجهی دارد. مثلا روی این رابط کاربری حالت مطالعه، حالت تاریک و حالت مخفی کردن اپلیکیشن‌ها هم دیده می‌شود. این امکان را در MIUI خواهید داشت که اپلیکیشن‌ها را با حسگر تشخیص اثر انگشت پنهان کنید و حتی بتوانید از کل صفحه اسکرین‌شات بگیرید. روی برخی گوشی‌های شیائومی امکان شخصی‌سازی صفحه نمایش همیشه روشن را هم خواهید داشت.

ژست‌های حرکتی

هر دو شرکت سامسونگ و شیائومی سعی‌ کرده‌اند ژست‌های حرکتی بیشتری نسبت به اندروید خالص در اختیار کاربران قرار دهند. این ژست‌های حرکتی باعث شده‌اند که با سرعت بهتری بتوانید با گوشی کار کنید. با سوایپ کردن می‌توانید به سرعت به صفحه خانه بیایید و یا به منوی مولتی تسکینگ دسترسی داشته باشید. می‌توانید به سرعت صفحه‌ها را جابه‌جا کنید. سامسونگ سعی کرده ژست‌های حرکتی سرراست‌تری روی رابط کاربری One UI قرار دهد تا کاربران سردرگم نشوند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید هر دو رابط کاربری امکانات مختلف و امکان شخصی‌سازی پیشرفته‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این حال رابط کاربری سامسونگ ظاهری جذاب‌تر دارد و عملکرد بهتری را هم به نمایش می‌گذارد. البته این موضوع همان‌طور که گفتیم می‌تواند خیلی حسی باشد؛ اما در عمل رابط کاربری سامسونگ عملکرد بهتری به ما نشان داد.

انواع رابط کاربری

درست است که ما به معرفی دو رابط کاربری گوشی های اندرویدی پرداختیم، اما شرکت‌های مختلف سعی می‌کنند بسته به نیازی که دارند بهترین رابط کاربری اندروید را پیش روی کاربران قرار دهند. رابط کاربری و تجربه کاربری یکی از دلایل مهمی به حساب می‌آید که مردم به واسطه آن به سمت خرید یک گوشی هوشمند تشویق می‌شوند. حالا که متوجه شدید رابط کاربری سامسونگ چیست و شیائومی هم از چه رابط کاربری استفاده می‌کند، می‌توانیم به شکل مختصر به انواع رابط کاربری گوشی های هوشمند بپردازیم.

بیشتر بخوانید: کدام برند گوشی بهتر است؟ سامسونگ، شیائومی یا آیفون

رابط کاربری Oxygen OS برای گوشی‌های وان پلاس

رابط کاربری Oxygen OS یک پوسته پیشرفته برای اندروید به حساب می‌آید. البته این پوسته از نظر ظاهر بسیار به اندروید خالص نزدیک است، اما ویژگی‌های بسیار زیادی دارد. این موضوع باعث شده که رابط کاربری گوشی‌های وان پلاس سریع و نرم و روان باشند. این رابط کاربری انیمیشن‌های بسیار جذابی دارد و از قابلیت‌های مناسبی مانند ضبط از روی صفحه نمایش، حالت ذن و حالت Fnatic Mode بهره می‌برد که برای بازی کردن مناسب خواهد بود. اگر می‌خواهید تجربه‌ای نزدیک به اندروید خالص داشته باشید، یک گوشی وان پلاس با رابط کاربری Oxygen OS قطعا برای شما مناسب خواهد بود.

رابط کاربری Oxygen OS

رابط کاربری Color OS برای گوشی‌های اوپو و ریلمی

گوشی‌های اوپو و ریلمی را هم کم کم در بازار ایران مشاهده خواهید کرد. این گوشی‌‌ها از رابط کاربری Color OS استفاده می‌کنند. این رابط کاربری نشان داده که عملکرد خوبی به همراه دارد و توانایی مدیریت رم را دارد.  این رابط کاربری به شکل زیادی با الگوبرداری از iOS طراحی شده است. شرکت اوپو از ویژگی‌های هوش مصنوعی بسیار زیادی روی این گوشی استفاده و حتی روی این موضوع بسیار زیاد تمرکز کرده است. البته رابط کاربری Color  OS همچنان نیاز به پیشرفت دارد. آیکون‌ها بسیار درخشان به نظر می‌رسند و شباهت زیاد آن به iOS نظر افراد زیادی را به خود جلب نکرده است.

رابط کاربری Color OS

اندروید وان یا اندروید خالص

سیستم عامل اندروید وان برای گوشی‌‌های ارزان قیمتی که رم پایینی دارند مناسب خواهد بود. مثلا شیائومی گوشی Mi A1 را با این رابط کاربری در اختیار کاربران قرار داد. گوشی‌های سری ردمی A  یا برخی از گوشی‌های نوکیا، موتورولا و حتی ایسوس هم با این سیستم عامل راهی بازار می‌شوند. اندروید وان همان اندروید خالص را پیش روی مخاطب‌ها قرار می‌دهد که روی گوشی‌های پیکسل مشاهده می‌کنید. سرعت این سیستم عامل باتوجه به گوشی‌های که آن را اجرا می‌کنند، واقعا عالی است و نشان داده که گوگل چقدر اندروید وان را بهینه کرده است.

اندروید وان

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

9 نظر

  1. محمد

    سلام گوشی من الجی k61 هستش خداوکیلی از خیلی جهات از بعضی گوشیها که اندروید 12 و 13 آپدیت میشن گوشی من خیلی سر تر از اونهاس خواهشاً یه راهی جلو پام بزارید منم از اندروید 11 بتونم بالاتر آپدیت کنم میگم از لحاظ دوربین 4 تایی حافظه 128 گیگ بهترین تاچ و ال سی دی زور داره رو 11 بمونه دمتون گرم.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد

      سلام از اونجایی که شرکت الجی از دنیای موبایل خارج شد دیگه رام‌های جدید هم در دسترس قرار نمیگیره
  2. نام (الزامی)

    من که هیچ وقت نتونستم با هیچ رابط کاربری به جز اندروید وان کنار بیام 😐

  3. mmdrza__BoB

    من خودم ی عمر با one UI سامسونگ و ی حدود ی ماهی هم هست ک با miui کار میکنم … من بیشتر با miui حال کردم تا رابط کاربری سامسونگ ولی ی خورده باگ داشت ک احتمالا اپدیتش کنم بهتر میشه … ولی miui امکاناتش بهتر از one UI هست

  4. Hamed

    به نظر من one UI خیلی بهتر از miui با اینکه خودم شیائومی دارم

  5. حامد

    من گوشیم miui 12 است باگهای سنگین داره چیکار کنم؟

    1. مجید نوردوست

      پاسخ به حامد

      اگه براش MIUI 12.5 اومده، حتما آپدیت کن. به احتمال زیاد درست میشه.
  6. علی

    به نظرم iOS و One UI یکی از بهترین‌ها هستن. خیلی سریع و راحتن و امکانات بسیار خوبی هم دارن

    1. ...

      پاسخ به علی

      خیر آی او اس سریع و راحت و با امکانات بیشتر هست ولی وان یو آی هم رده آی او اس نیست
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads
ads