داغ ترین ها :
گوشی رفرش (ریفربیشد) چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

گوشی رفرش (ریفربیشد) چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

یکی از معضلات خرید گوشی در بازار ایران، مطمئن نبودن از کالای اورجینال، رفرش یا ریپک است. گوشی‌های تمام کمپانی‌های بزرگ گوشی سازی، شاید در خط تولید با مشکل مواجه شوند و ایراداتی داشته باشند، سازندگان هم این را قبول دارند و گوشی را رایگان برای مشتری تعویض خواهند کرد. اما تکلیف گوشی‌هایی که نقص فنی دارند و به شرکت سازنده برمی‌گردند چیست؟ سرنوشت این گوشی‌ها چه می‌شود؟ آیا آن ها را باز می‌کنند و از اجزایش در دیگر گوشی‌ها استفاده می‌کنند؟ همراه مجله تکنولایف باشید در ادامه این مطلب تا بدانید سرنوشت این گوشی‌های مرجوعی چه می‌شود.

گوشی ریفربیشد (Refurbished) یا گوشی رفرش شده چیست؟

فرض کنید یک گوشی نو خریده‌اید، آن را باز می‌کنید و متوجه یک مشکل در ظاهر یا سخت‌افزار آن مانند دوربین یا نمایشگرش می‌شوید، این مشکل طبیعتاً در خط تولید شرکت سازنده رخ‌داده است و آن کمپانی موظف است گوشی سالم تحویل مشتری دهد. پس در صورت رخ‌دادن این مشکل، شما می‌توانید گوشی را به شرکت سازنده بازگشت دهید و یک گوشی کاملاً نو تحویل بگیرید.
اما گوشی‌ای که مرجوع می‌شود و نقص فنی دارد، در شرکت مادر تعمیر و رفع نقص می‌شود و با یک علامت یا نوشته منحصربه‌فرد دوباره با قیمت بسیار پایین‌تر روانه بازار می‌شود. به این نوع گوشی‌ها، گوشی‌های رفرش شده یا Refurbished می‌گویند.

 

کاملترین لیست قیمت روز گوشی را در فروشگاه اینترنتی تکنولایف ببنید؛ ما جدیدترین‌ها را به بهترین قیمت ارائه می‌کنیم.

 

مشکل گوشی ریفرش شده چیست؟

گوشی‌های ریفربیشد هیچ فرقی در اصالت و کیفیت کالا با دیگر محصولات ندارند، فقط در تولید آن ها مشکلی پیش‌آمده و دچار نقص جزئی شده است که قابل‌حل است و زمانی که توسط شرکت مادر تعمیر می‌شود، خیالتان از این بابت راحت باشد که گوشی ریفرش شده هیچ مشکلی نخواهد داشت. این گوشی‌ها هر مشکلی که داشته باشند توسط شرکت سازنده با همان تکنولوژی و کیفیت قطعات تعمیر می‌شوند و در اصل تفاوتی با گوشی‌های دیگر ندارند.

گوشی رفرش شده بخریم یا نه؟

شاید بسیاری از مردم علاقه به خرید گوشی رفرش شده نداشته باشند و ترجیح بدهند هزینه بیشتر بدهند و گوشی رفرش نشده بخرند. در ایران تشخیص این گوشی‌ها بسیار سخت است، زیرا فروشندگان سودجو برای درآمد بیشتر گوشی‌های خراب را می‌خرند و به شرکت سازنده ارسال می‌کنند تا گوشی نو به‌صورت رایگان تحویل بگیرند.

گوشی رفرش سامسونگ

شرکت سازنده برای گوشی‌های رفرش شده بسته‌بندی خاص با شماره مدل متفاوت در نظر می‌گیرد تا این دسته از گوشی ها به راحتی برای مردم قابل تشخیص باشند. اما یک سری فروشندگان در بازار موبایل ایران جعبه این گوشی ها را عوض می کنند تا اثر ظاهری ای از گوشی رفرش شده نباشد.

بازهم تاکید می‌کنیم که گوشی رفرش شده هیچ مشکلی ندارد و خرید آن بد نیست، اما نه با قیمت گوشی رفرش نشده. ارزش گوشی‌های رفرش شده حداقل نصف قیمت اصلی آن مدل است و همین دلیل باعث ارزشمند شدن این دسته از محصولات می‌شود.
اما با تعویض گوشی ریفرش شده و فروش آن در جعبه‌های اورجینال بدون نام و نشان از رفرش با قیمت اصلی محصول رفرش نشده، سر مشتری کلاه می‌گذارند و به دلیل نبود نمایندگی رسمی در ایران، دست مشتری به جایی بند نیست و مال‌باخته محسوب می‌شود.
پس خرید گوشی Refurbished را در ایران پیشنهاد نمی‌کنیم، به این دلیل که چنین چیزی در ایران بعید است و توسط تعمیرکار معمولی تعمیر شده است. اما در خارج از ایران بسته به مشکلی که گوشی داشته و پولی که پرداخت می‌کنید، خرید گوشی ریفربیشد تقریباً ارزش خرید بالایی دارد.

چجوری بفهمیم گوشی رفرش است؟

در خارج از ایران که تشخیص این گوشی‌ها بسیار راحت است، زیرا نمی‌توانند جعبه را عوض کنند و روی آن ها نوشته شده که گوشی ریفربیشد است. اما در ایران متأسفانه خرید این گوشی‌ها ناخواسته است و طبق خواسته مشتری این گوشی‌ها فروخته نمی‌شوند. به همین دلیل این گوشی‌ها با جعبه گوشی رفرش نشده فروخته می‌شوند و مشتری شاید هیچ‌وقت نفهمد که چه کلاه بزرگی سرش رفته است.

برای جلوگیری از ای کلاه برداری تنها یک روش وجود دارد، شناسایی این مدل گوشی‌ها و نخریدن آن ها؛ با نخریدن این مدل گوشی‌ها سودجوها متوجه می‌شوند که مردم آگاهی دارند و چنین کاری را انجام نمی‌دهند چون برایشان سودی نخواهد داشت.
راحت‌ترین راه‌های تشخیص گوشی‌های رفرش شده در ابتدا این است که به جعبه گوشی دقت کنید؛ محصولات ریفربیشد اکثراً برای شرکت اپل هستند و این شرکت هر گوشی‌ای را که رفرش می‌کند روی آن کلمه Refurbished را هک می‌کند و جعبه آن ساده‌تر از جعبه محصولات رفرش نشده است. همین‌طور جعبه‌های تقلبی از فونت‌های شبیه به جعبه اصلی استفاده می‌کنند اما دقیقا نمی توانند همان فونت را استفاده کنند و اگر با دستمال مرطوب روی آن بکشید رنگ نوشته‌ها محو می‌شود.

 

 

گوشی رفرش شده

یکی دیگر از راه‌های تشخیص گوشی ریفرش شده، شماره مدل این گوشی‌ها است، اگر در ابتدای شماره مدل گوشی خریداری شده کلمه N باشد یعنی رفرش شده است، اگر F باشد یعنی توسط شرکت‌های مختلف تعمیر شده و اگر M بود یعنی محصول رفرش نشده و از ابتدا سالم بوده است.
یکی دیگر از روش‌های مطمئن شدن از اصالت محصولات اپل، چک کردن شماره سریال است. شماره سریال گوشی را در این سایت وارد کنید تا بدانید گوشی شما چقدر از گارانتی‌اش مانده است و تا حالا روشن شده یا خیر.

 

شاید نیاز داشته باشید:

تمام روش های دایورت پیامک در اپراتورهای مختلف

 

خرید از فروشگاه های مطمئن

پس بهترین راه برای این که از خرید خود مطمئن شوید، در ابتدا چک کردن کامل پک گوشی است، به‌هیچ‌عنوان گوشی را ندیده خریداری نکنید مگر اینکه آن فروشگاه آن‌قدر مطمئن باشد که به شما گارانتی اصالت کالا بدهد. توجه کنید که فروشگاهی که خرید اینترنتی از آن می‌کنید نماد اعتبار داشته باشد، مانند فروشگاه اینترنتی تکنولایف که با چندین شعبه حضوری و نماد اعتبار، به یکی از مورد اطمینان ترین فروشگاه‌های موبایل ایران تبدیل شده است.

گوشی ریپک چیست؟

گوشی‌های رفرش، گوشی‌های دارای نقص فنی هستند که توسط شرکت مادر تعمیر شده و با قیمت کمتر فروخته می‌شوند، این محصولات کاملاً اورجینال و باکیفیت هستند. اما گوشی‌های ریپک به‌هیچ‌عنوان تضمین نمی‌شوند که اصالت داشته باشند. در به وجود آمدن این پک ها شرکت سازنده هیچ دستی ندارد و در واقع فروشندگان سودجو با بازکردن پک گوشی‌ها، لوازم جانبی آن ها را با لوازم جانبی غیر اصل جابه‌جا می‌کنند و آن را به‌عنوان پک اصلی می‌فروشند.

گوشی رفرش شده

حتی با اینکار ممکن است گوشی دست‌ دوم یا گوشی غیر اصلی هم در جعبه قرار دهند. البته در گوشی‌های ریپک اکثراً لوازم جانبی برداشته می‌شود، به این دلیل که فروختن آن ها سود آور است و دردسری ندارد. از آن جایی که لوازم جانبی بسیار گران شده است، این کار می‌تواند سود زیادی برای فروشندگان داشته باشد، البته گوشی‌های جدید فقط یک شارژر دارند و خبری از قاب و هندزفری نیست، اما همان شارژر را هم می‌توانند با شارژر تقلبی جایگزین کنند و با فروش لوازم جانبی اصلی به‌صورت جداگانه، سود کلانی به جیب بزنند.
پس سعی کنید به‌هیچ‌عنوان گوشی ریپک نخرید، حتی با یک سوم قیمت کالای اصل، گوشی ریپک پر ریسک ترین محصولی است که می‌توانید خرید کنید و صددرصد برای شما ضرر است.

 

 

چجوری گوشی ریپک را تشخیص دهیم؟

گوشی‌های ریپک را تنها در ظاهر می‌توان شناسایی کرد، دقت به جعبه گوشی و پلمپی که دارد اولین و مهمترین شرط اصلی بودن کالا است. هر کمپانی نوع پک کردن مخصوص خود را دارد و برای کلاهبرداران سخت است دقیقاً همان پک را تولید کنند. پس هنگام خرید اول به پک گوشی توجه کنید که چطوری نایلون آن روی جعبه کشیده شده است و چین‌وچروک غیرعادی ندارد.

گوشی رفرش شده

اگر این مرحله را رد کردید و هنوز از اصالت کالا مطمئن نبودید، به لوازم جانبی خیلی دقت کنید، لوازم جانبی اصلی خیلی با لوازم جانبی تقلبی تفاوت دارد، از کیفیت ساخت گرفته تا ظریف‌کاری محصول و شمایلی که دارد. سپس گوشی را خوب چک کنید که مبادا خود گوشی تقلبی باشد و کلاه بزرگی سرتان برود.

گوشی ریپک سامسونگ چیست؟

گوشی‌های سامسونگ به دلیل محبوبیتی که در بازار دارند و در بسیاری از فروشگاه‌ها این گوشی‌ها باز و دوباره پک می‌شوند، به‌راحتی قابل ریپک شدن هستند. گوشی‌های سامسونگ پک خیلی سخت و مخصوصی ندارند به همین دلیل اکثر فروشندگان این گوشی‌ها را از پک خارج می‌کنند، چه به‌منظور تولید محتوا از آن ها چه به‌منظور جابه‌جایی لوازم جانبی اصل آن ها.

تنها راه جلوگیری از این پک ها، دقت به بسته‌بندی محصول، کنترل لوازم جانبی و فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید. اگر گوشی شما ریپک باشد و از فروشگاهی که اعتبار نداشته باشد آن را خرید کنید، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید پک را پس بدهید تا پول خود را پس بگیرید یا آن را عوض کنید. در این صورت با ضرر زیادی مواجه می‌شوید، پس سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا در صورت پیش‌آمدن این مشکلات بتوانید از گارانتی اصالت کالای آن استفاده کنید.

 

 

لپ تاپ رفرش چیست؟

همان‌طور که بعضی از گوشی‌ها در خط تولید دارای مشکل ظاهری یا سخت‌افزاری می‌شوند، محصولات دیگر مانند لپ‌تاپ و ساعت هوشمند و دیگر محصولات هم می‌توانند دچار این نقص‌ها شوند. لپ‌تاپ‌هایی که دارای نقصی در بدنه یا سخت‌افزار مانند هارد، سی‌پی‌یو یا نمایشگر باشند به شرکت سازنده ارجاع داده می‌شوند و به‌عنوان لپ‌تاپ رفرش شده با قیمت کمتر نسبت به مشکلی که داشته به فروش می‌رسد.

لپ تاپ رفرش شده

محصولات ریفر یا همان ریفربیشد قابل اطمینان هستند به شرطی که توسط خود کمپانی سازنده تعمیر شده باشند و دارای گارانتی 1 ساله یا حداقل 6 ماهه باشد. در غیر این صورت اصالت کالا زیر سؤال می‌رود و بهتر است از خرید چنین محصولی که از اصالت آن اطمینان ندارید، اجتناب کنید.

فرق محصول استوک و رفرش چیست؟

محصول رفرش در اصل محصولی است که از آن استفاده نشده و به دلیل نقص فنی در خط تولید به شرکت سازنده بازگشت خورده و تعمیر شده، در اصل این محصولات کاملاً اورجینال هستند و به‌اندازه همان گوشی رفرش نشده کیفیت دارد. اما محصول استوک در حقیقت مصرف شده است و تعمیری بودن یا نبودن در محصولات استوک بستگی به درجه کیفی آن دارد.

برای مثال فروشگاه سانتوس در برزیل امکان برگشت کالا تا یک هفته حتی بدون دلیل را هم دارد، کالاهای برگشتی مستقیم به انبار می‌روند و در فروش‌های عمده یا به‌عنوان کالای استوک از آن ها استفاده می‌شود.

گوشی رفرش شده
کالاهای استوک درجه‌بندی دارند، بعضی از کالاها که اصلاً استفاده نشده باشند و در حد آکبند باشند درجه A کالای استوک را دریافت می‌کنند. این کالاها قیمت نزدیک به کالای آکبند دارند و خرید آن ها خیلی منطقی نیست، به این دلیل که با مقداری هزینه بیشتر می‌توانید آکبند تهیه کنید. کالاهایی که مقداری استفاده شده باشند ولی بسیار تمیز باشند درجه B کالاهای استوک را دریافت خواهند کرد که قیمت منصفانه‌ای حتی تا نصف قیمت آکبند آن کالا را دارند. این درجه از کالاهای استوک ارزش خرید بالایی دارند و پیشنهاد می‌کنیم سمت خرید کالاهای درجه C استوک نروید؛ این محصولات معمولاً تعمیری هستند و سن‌وسال بالایی دارند و در حقیقت عمر خود را کرده‌اند.

 

 

گوشی رفرش بخریم یا استوک؟

لوازم الکترونیکی قیمت بالایی دارند و هر وسیله الکترونیکی یک‌عمر مشخصی دارد، به همین دلیل خرید گوشی استوک را توصیه نمی‌کنیم. اگر به فکر خرید گوشی استوک هستید، باید به دنبال گوشی‌ای باشید که در حد آکبند باشد و در این صورت قیمتش با کالای آکبند تفاوتی ندارد.

از طرفی گوشی رفرش شده بسیار مورد خوبی برای خرید است، یک گوشی با قیمت نصف اما تعمیر شده توسط شرکت سازنده. این گوشی‌ها هیچ تفاوتی در کیفیت با گوشی‌های ریفرش نشده ندارند و فقط به دلیل نقص فنی از قیمت آن ها کاسته شده است، اکا مشکل اینجا است که در ایران محصول رفرش شده با قیمت واقعی وجود ندارد. سودجوهای بازار موبایل گوشی رفرش شده را قیمت گوشی رفرش نشده به مردم می‌فروشند و سر مشتری کلاه می‌گذارند.

گوشی استوک

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم سمت گوشی رفرش در ایران نروید، اما اگر بتوانید به‌صورت مستقیم خودتان گوشی رفرش تهیه کنید از کشورهای دیگر، ارزش بالایی دارد خرید خوبی محسوب می‌شود، اما خرید گوشی دست دوم هم به‌اندازه خرید گوشی رفرش سخت است و باید به دنبال یک گوشی فوق‌العاده تمیز و بدون نقص با قیمت منصفانه بگردید. اما اگر همچین محصولی پیدا کردید حتماً با بردن پیش کارشناس به خرید آن فکر کنید.
به نظر شما خرید گوشی ریفربیشد عاقلانه است؟ آیا تابه‌حال گوشی دست دوم خریده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

19 نظر

  1. احسان

    سلام وقت تون بخیر
    آقا خواهش میکنم جواب بدید من یه ۱۳پرو خریدم قسمت سایت اپل سریال که میزنم این پیام رو میده
    iPhone 13 Pro Max Purchase Date: April 1978 Serial Number: D1WGQ4R92J

    Activate Your Device We’re unable to display coverage details because your device hasn’t been registered. Please contact your Apple product retailer or your wireless carrier to register this device. Find your wireless carrierSee your service options

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به احسان

      سلام گوشیتون 5L؟
  2. یونس

    سلام وقت بخیر. سوال من اینه که گوشی های آیفون رفرش شده توی سایت اپل نات اکتیو میخوره؟

  3. Zahra

    سلام وقتتون بخیر
    من یه گوشی 13پرومکس خریداری کردم به گفته فروشنده نات اکتیو بود اما الان مدل نامبر با 5L شروع شده
    یعنی گوشی ریپک و تعمیریه؟

  4. Arian

    سلام
    ببخشید گوشی که من خریدم و دیروز اکتیو کردم الان تو سایت چک کاوریج اپل میزنم مینیویسه coverage expired
    ولی دیروز که گوشی هنوز روشن نشده بود میزدم مینوشت نات اکتیو
    و بعد از روشن کردن تاریخ همون روز رو نشون میداد و مینوشت : expires
    علت چیه؟
    گوشی با پارت نامبر ch هست .13 max

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Arian

      سلام وقت بخیر روشن کنید از حالت not active خارج میشه دیگه
  5. آرین

    سلام
    ببخشید آیا ممکنه گوشی نات اکتیو رفرش یا تعمیر شده باشه؟
    گوشی که فروشنده میخواد بفروشه 13 promax پارت نامبر ch نات اکتیو هست ولی ابتدای مدل نامبرش با 5 شروع میشه الان این رفرشه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به آرین

      سلام وقت بخیر اگه نات اکتیو باشه یعنی تا حالا استفاده نشده
  6. محمد هاشمس

    سلام ١٢ پرومكس ٥١٢ خريدم ٢ تا بهم گفت نات اكتيو هست ولي الان ١ هفته گذشته و فهميدم نامبر يكي با f شروع شده و يكي ديگه با N بايد چيكار كنم وچه معني هايي ميدن

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد هاشمس

      سلام وقت بخیر N به معنای تعویض هست F به معنای ریفربیشد
  7. جمشیدی

    سلام وقت بخیر من یه گوشی آیفون ۱۲ پرو‌مکس گرفتم البته نات اکتیو بود و به گفته فروشنده اورجینال اما سریال نامبرش بیشتر حروف داره و اینکه پارت نامبرش با 5G شروع میشه آیا گوشی رفرش هست ؟

  8. علی رضایی

    سلام من یه گوشی f42سامسونگ گرفتم احساس میکنم باطریش ایراد داره شارج زود تموم میکنه .
    به طور مداوم اگه اینترنت بچرخی .
    چقد باید دوام بیار .
    باطری ۵۰۰۰ میلی امپر
    وقتی صبح ۱۰۰ میشه از شارج در میارم مثلا ۲ ساعت بعدش میشه ۹۸ یا ۹۷
    هیچ دست نزدم.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علی رضایی

      سلام وقت بخیر اون کم شدن شارژ در حالت استندبای طبیعی هست با استفاده معمول و نور متوسط باید حداقل ۶ ساعت به بالا اسکرین تایم بده
  9. فرهاد

    با عرض سلام و خسته نباشید من چند روز پیش یک گوشی سامسونگ s21 fe با گارانتی داریا همراه کاملا پلمپ شده و حضوری از فروشگاهی در شهرستان محل سکونتم خریداری کردم،،نرم افزار phone info sam رو نصب کردم و روی قسمت تعمیری بودن دستگاه چک کردم میزنه گوشی شما ظاهرا تعمیری است بخاطر اینکه شماره سریال با تاریخ ساخت هماهنگی ندارد میخواستم بدونم این نرم افزار تا چه حد مورد اطمینان است،،شماره imei رو از روی جعبه و داخل گوشی چک کردم درست بود،گوشیم ساخت هند و رام امارات است،ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به فرهاد

      سلام وقت بخیر این برنامه ها ۱۰۰ درصد درست نیستن همیشه بعید می‌دونم گوشیتون مشکلی داشته باشه
      1. مريم

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام و ممنون از توضيحات خوبتون. من چند تا سوال دارم. يك اينكه منظورتون از شماره ي مدل گوشي كه بايد با حرف m شروع بشه همون model number هست؟! يا سريال نامبر؟ چون اينا دو تا چيز متفاوتن. سوال دوم اينكه گوشي ١٢ پرومكس كه من از همين تكنولايف خريدم باتريش چقدر بايد شارژ نگه داره؟ ايا طبيعيه كه در پنج دقيقه كه من تو اين سايتم، دو سه درصد شارژ كم بشه؟
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به مريم

          سلام وقت بخیر مدل نامبر سلامت باتری چند درصده؟ همچنین شاید آداپتور اصلی نیست میزان نور صفحه هم خیلی مهم
          1. زهرا

            پاسخ به احسان نیک پی

            سلام وقتتون بخیر، ببخشید سریال نامبر با M شروع بشه ،مدل نامبر با 5L به چه معنیه؟
            1. احسان نیک پی

              پاسخ به زهرا

              سلام وقت بخیر مدل نامبر ملاک هست طبق چیزی که من اطلاع دارم این گوشی ها گارانتی رسمی شرکت اپل رو ندارن
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%b1%d9%81%d8%b1%d8%b4-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads
ads