داغ ترین ها :
آموزش تنظیمات بایوس لپ تاپ hp برای نصب ویندوز

آموزش تنظیمات بایوس لپ تاپ hp برای نصب ویندوز

در ایران از آنجایی که ویندوزها اکثرا اورجینال نیستند شما هر چند مدت یک بار مجبور می‌شوید ویندوز لپ تاپ خود را عوض کنید و از این جهت دانستن تنظیمات بایوس اهمیت دارد. در این مطلب به تنظیمات بایوس برای نصب ویندوز به روی لپ تاپ‌های HP می‌پردازیم.

 

برای بهره‌‌مندی از آفرهای ویژه تکنولایف، لیست قیمت لپ تاپ های HP را بررسی کنید: لپ تاپ اچ پی

 

بایوس چیست؟

بایوس (BIOS) یا Basic Input/Output System پردازشگر نرم افزاری اصلی سیستم است و به روی مادربرد قرار گرفته است. بایوس مهم‌ترین بخش برای روشن شدن سیستم است و وظیفه دارد که بخش‌های مختلف را برای روشن شدن چک کند.

در واقع بایوس را می‌توانیم مانند یک کاتالیزور بدانیم که به روشن شدن لپ تاپ یا کامپیوتر شما کمک می‌کند. بایوس که به روی یک تراشه قابل پاک کردن، قابل برنامه ریزی و حافظه فقط خواندنی برنامه ریزی شده است هنگام خاموش شدن کامل سیستم، داده‌ها را در خود ذخیره کرده و در هنگام روشن شدن مجدد سیستم آن داده‌ها را بازیابی می‌کند.تنظیمات بایوس لپ تاپ اچ پی برای نصب ویندوز

سیستم بایوس همچنین مسئول این است که داده‌های بین سیستم عامل و دستگاه‌های متصل شده مثل کیبورد، هارد، پرینتر، موس و دیگر موارد را مدیریت کند. شما هر بار که سیستم خود را روشن می‌کنید BIOS از طریق فرآیندی به نام Power-On Self Test یا POST مشخص می‌کند که دستگاه‌های متصل شده به درستی کار می‌کنند یا نه.

تنها زمانی سیستم شما روشن می‌شود که تأییدیه‌های لازم را از بایوس دریافت کرده باشد و در صورت مشکل سیستم شما به طور کامل روشن نمی‌شود و این در واقع وظیفه بایوس است که مشکل وجود را تشخیص دهد.

اگر بایوس مشکلی را تشخیص دهد یک صفحه ارور را به شما نمایش می‌دهد و در برخی از موارد صدای بوق مانندی هم تولید می‌کند.

وظایف BIOS کدام است؟

برای این که درک بهتری از بایوس داشته باشید در این بخش وظایف اصلی BIOS را شرح می‌دهیم.

POST

همان طور که بالاتر نیز توضیح دادیم زمانی که شما سیستم خود را روشن می‌کنید بایوس فرآیندی به نام POST را آغاز کرده و مطمئن می‌شود که مشکلی در سیستم عامل یا دستگاه‌های متصل به سیستم وجود نداشته باشد.

در واقع می‌توانید این فرآیند را یک کنترل کلی قبل از روشن شدن سیستم در نظر بگیرید و این فرآیند POST در صورت بروز هر مشکلی از روشن شدن سیستم جلوگیری کرده و مشکل را به شما نمایش می‌دهد.

خرید مک بوک

تنظیمات CMOS

لپ تاپ شما همه اطلاعات پایه‌ای مثل زمان و یا تنظیمات کلی سخت افزاری را در CMOS ذخیره می‌کند. این یعنی هر تغییری که به روی BIOS اعمال کنید در تراشه حافظه‌ای به نام Complementary Metal-Oxide Semiconductor یا CMOS ذخیره می‌شود و همین بخش مسئول تاریخ، ساعت، پسوردهای ذخیره شده و موارد این چنینی است.

Bootstrap loader

این برنامه که در ROM لپ تاپ یا سیستم شما حضور دارد وظیفه دارد که بخش هارد سیستم عامل را لود کند. همچنین زمانی که شما لپ تاپ را ری استارت می‌کنید همین برنامه وظیفه دارد که POST را فعال کند تا مجدد قبل از روشن شدن سیستم یک عیب یابی کامل انجام شود.

درایورهای BIOS

درایورهای بایوس برنامه‌های مختلفی هستند که در تراشه حافظه دستگاه ذخیره می‌شوند و وظیفه بوت کردن سیستم و همچنین عملیات ابتدایی را برعهده دارند.

 

بهترین برند هارد اکسترنال چیست؟
بهترین مارک هارد اکسترنال

 

چگونه به تنظیمات بایوس لپ تاپ اچ پی برای نصب ویندوز وارد شویم؟

هر بار که دکمه پاور لپ تاپ خود را فشار می‌دهید، بایوس اولین بخشی است که سیستم عامل شما را به اجرا درمی‌آورد و تنظیمات اعمال شده توسط شما را بازیابی می‌کند و عملا باعث می‌شود لپ تاپ شما به لپ تاپ مخصوص خودتان تبدیل شود و هربار مجبور نباشید تا از نو تنظیمات را مشخص کنید.

چه بخواهید بایوس لپ تاپ خود را آپدیت کند و چه بخواهید که تنظیمات آن را تغییر دهید نیاز دارید تا به بخش BIOS وارد شوید. کلید‌های ورود به بخش بایوس می‌تواند برای هر مدل متفاوت باشد اما به طور کلی با یکی از دکمه‌های F2، F1، F12 یا DEL می‌توانید به این بخش وارد شوید.تنظیمات بایوس لپ تاپ hp برای نصب ویندوز

دکمه بایوس لپ تاپ خود را باید به محض روشن کردن لپ تاپ فشار دهید تا به تنظیمات بایوس وارد شوید. به طور کلی اما برای پیدا کردن دکمه‌های مخصوص به لپ تاپ خودتان نام آن را به همراه عبارت BIOS Keys در گوگل وارد کنید.

زمانی که این دکمه را به محض روشن شدن لپ تاپ فشار بدهید به منو Startup منتقل می‌شوید که در این منو باید گزینه BIOS Setup را انتخاب کنید. در این بخش منو جدیدی باز می‌شود که موارد زیر را دربرمی‌گیرد. در ادامه هر یک از این بخش‌ها را به طور کامل‌تر توضیح می‌دهیم.

  • File: در این بخش می‌توانید اطلاعات سیستم را مرور کنید و تاریخ یا ساعت را تغییر دهید.
  • Storage: در این بخش می‌توانید اطلاعات مختلف در مورد حافظه دستگاه را مشاهده کرده و گزینه‌های بوت را انتخاب کنید. شما می‌توانید در این بخش حافظه دستگاه را نیز تست کنید.
  • Security: در این بخش شما امکان خواهید داشت تا رمز تنظیم کنید و Ids سیستم را مشاهده کنید.
  • Power: در این بخش می‌توانید قابلیت‌های مربوط به انرژی را تنظیم کرده و مدیریت کنید.
  • Advanced: در این بخش می‌توانید Power-On، bus و گزینه‌های دستگاه از جمله num lock را انتخاب کنید.

منوی File از تنظیمات بایوس

به این بخش به خصوص که وارد شوید با گزینه‌های زیر مواجه می‌شوید که ما در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم.

  • System information: اطلاعات سیستمی مربوط به بایوس، مدل کامپیوتر، شماره سریال و نوع پردازنده را مشخص می‌کند.
  • About: در این قسمت می‌توانید اطلاعات مختلف در مورد منوی بایوس را مطالعه کنید.
  • System log: در این بخش می‌توانید یک Log از آپدیت بایوس را مشاهده کنید.
  • Set time and date: در این قسمت می‌توانید تاریخ و زمان سیستم را تغییر دهید.
  • Default setup: در این بخش می‌توانید تغییرات تنظیمات بایوس را به عنوان حالت پیش فرض جدید معرفی کنید و یا تنظیمات را به حالت پیش فرض برگردانید.
  • Apply default and exit: از طریق این بخش می‌توانید تنظیمات را به حالت پیش فرض برگردانید و سپس از این بخش خارج شوید.
  • Ignore changes and exit: از طریق این بخش می‌توانید تغییر تنظیمات را نادیده گرفته و سپس از این بخش خارج شوید.
  • Save changes and exit: از طریق این بخش می‌توانید تغییر تنظیمات را ذخیره کرده و سپس از این بخش خارج شوید.

منوی Storage از تنظیمات بایوس

زمانی که به بخش حافظه یا Storage وارد می‌شوید گزینه‌های زیر برای شما نمایش داده خواهد که هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد و به هر قسمت اشاره خواهیم کرد.تنظیمات بایوس hp برای نصب ویندوز

  • Device configuration: از کلیدهای پیمایش استفاده کرده و یک دستگاه ذخیره سازی داده را انتخاب کنید. سپس Enter را بزنید تا بتوانید به مدل نامبر، نسخه Firmware و اطلاعات سریال نامبر دسترسی پیدا کنید.
  • Storage options: گزینه SATA emulation را به AHCI تغییر دهید.
  • Boot order: در این بخش می‌توانید مشخص کنید که کامپیوتر از چه دستگاه ابتدا برای بوت کردن سیستم استفاده کند. در واقع در این بخش است که می‌توانید تنظیمات بایوس لپ تاپ HP برای نصب ویندوز را تغییر دهید و فلش مموری که ویندوز به روی آن قرار دارد را انتخاب کنید.

منوی Security از تنظیمات بایوس

این بخش تنظیمات بایوس مربوط به امنیت و پسوردها است که هر مورد را به شما معرفی می‌کنیم.

  • Setup password: شما از طریق این گزینه می‌توانید برای ورود به تنظیمات بایوس سیستم خود رمز مشخص کنید تا هر کسی نتواند به این بخش مهم دسترسی پیدا کند و تنطیمات بایوس سیستم شما را تغییر دهد.
  • Power-On password: در این بخش می‌توانید رمزی برای روشن کردن لپ تاپ یا سیستم مشخص کنید.
  • Device security: در این بخش می‌توانید امنیت دستگاه‌های متصل شده را تغییر دهید.
  • USB security: از طریق این بخش می‌توانید پورت‌های USB سیستم را فعال یا غیرفعال کنید. در واقع می‌توانید با خاموش کردن این گزینه کاری کنید که هیچ دستگاه جانبی نتواند دیگر به سیستم شما متصل شود.
  • Slot security: از طریق این گزینه می‌توانید درگاه PCI Express سیستم را فعال یا غیرفعال کنید.
  • Network boot: از طریق این گزینه می‌توانید قابلیت‌های Network boot را خاموش یا روشن کنید.
  • System Ids: در این بخش می‌توانید به اطلاعات موجود در زمینه شماره SKU، شماره ID پیکربندی نرم افزاری و سخت افزاری و دیگر موارد دسترسی پیدا کنید.
  • System security: در این بخش به تنظیمات کلی و همچنین گزینه بازگرداندن تنظیمات به حالت کارخانه دسترسی خواهید داشت.
  • System boot configuration: در این بخش می‌توانید گزینه‌های Secure boot یا Legacy support را فعال یا غیر فعال کنید.

 

چرا خرید لپ تاپ از عراق به عنوان یک کشور همسایه رواج یافته است؟
تفاوت قیمت لپ تاپ در ایران و عراق

 

منوی Power از تنظیمات بایوس

  • OS Power management: در این بخش امکان خواهید داشت تا گزینه Runtime power management را فعال یا غیر فعال کرده و یا تنظیمات idle power savings را تغییر دهید.
  • Hardware option management: در این بخش تنظیمات مدیریت انرژی از جمله SATA، S4 و S5 را می‌توانید تغییر دهید.
  • Thermal: در این بخش می‌توانید سرعت فن CPU سیستم را مشاهده کنید.

منوی Advanced از تنظیمات بایوس

  • Power-On options: در این قسمت می‌توانید مشخص کنید که پس از این که لپ تاپ از بی شارژی خاموش شد عملکرد بخش POST که در بالا توضیح دادیم به چه صورت باشد.
  • BIOS Power-On: در این بخش می‌توانید روز و ساعت‌های مورد نظر برای روشن شدن کامپیوتر را مشخص کنید. در واقع می‌توانید به سیستم خود برای روشن شدن زمان بدهید.
  • Bus options: تنظیمات پیشرفته بخش Bus را می‌توانید از طریق این گزینه خاموش یا روشن کنید.
  • Device options: تنظیمات دستگاه از جمله رفتار دکمه Lock را می‌توانید تغییر دهید.

چگونه ویندوز 10 را به روی لپ تاپ نصب کنیم؟

در بخش‌های قبل به طور کامل به شما توضیح دادیم که چگونه وارد بایوس لپ تاپ اچ پی خود شوید و همچنین تنظیمات بوت لپ تاپ Hp برای نصب ویندوز کدام هستند. همچنین در ادامه به شما بخش‌های مختلف بایوس را معرفی کردیم. در این بخش به شما آموزش می‌دهیم که چگونه ویندوز 10 را به روی سیستم خود نصب کنید.تنظیمات بایوس لپ تاپ اچ پی برای نصب ویندوز

  • در ابتدا مطمئن شوید که هیچ فایل مهمی در درایو اصلی شما وجود نداشته باشد؛ چرا که این درایو در فرایند نصب مجدد ویندوز به طور کامل فرمت می‌شود. اگر لپ تاپ شما تنها یک درایو اصلی دارد حتما اطلاعات مهم خود را به یک هارد دیسک انتقال دهید.
  • فایل نصبی ویندوز ۱۰ را به روی لپ تاپ خود دانلود کنید. این فایل احتمالا حدود ۴ یا ۵ گیگابایت حجم دارد.
  • یک فلش ۸ گیگابایتی یا بیشتر انتخاب کرده و آن را به سیستم متصل کنید. توجه داشته باشید که فلش در طول عملیات نصب ویندوز فرمت می‌شود و اگر اطلاعات مهمی به روی آن است حتما آن را به لپ تاپ یا هارد خود انتقال دهید.
  • برنامه Rufus‌ را دانلود و نصب کنید. سپس این برنامه را اجرا کرده و دقیقا فلش متصل کرده به سیستم را انتخاب کنید.
  • در ادامه باید فایل دانلود کرده ویندوز را در این برنامه انتخاب کنید و سپس گزینه‌ی موجود در برنامه را به جای GPT به روی MBR قرار دهید (البته اگر در بوت منو فلش خوانده نشد باید بار دیگر GPT را انتخاب کنید اما اکثر لپ تاپ ها و سیستم‌ها با MBR کار می‌کنند).
لپ تاپ گیمینگ بنر
  • حالا شروع را انتخاب کنید تا ویندوز ۱۰ به برای نصب به روی فلش انتقال پیدا کند. این فرایند به نسبت سرعت سیستم شما و همچنین فلش ممکن است حدود ۳۰ دقیقه به طول بینجامد.
  • در ادامه حالا مدل لپ تاپ خود را در گوگل به همراه Boot menu سرچ کنید تا دکمه‌های مخصوص لپ تاپ شما برای ورود به بخش بوت منو به شما نمایش داده شود. این ترکیب دکمه‌های یا حتی یک دکمه تکی می‌تواند برای سیستم‌های مختلف متفاوت باشد.
  • حالا لپ تاپ یا سیستم خود را خاموش کنید. به محض روشن کردن دوباره دکمه‌های لازم برای ورود به بوت منو را انتخاب کنید. حالا به منوی بوت منتقل می‌شوید و به سادگی در این بخش می‌توانید فلش وصل شده به ویندوز را انتخاب کنید.
  • بعد از کمی صبر به بخش نصب ویندوز ‍۱۰ منتقل می‌شود. در این قسمت باید نوع ویندوز دلخواه خود و درایو مورد نظر را انتخاب کنید. فقط در نظر داشته باشید که درایو اصلی خود که ویندوز در آن بوده است را در ابتدا فرمت کنید.
  • در ادامه فرایند نصب ویندوز کمی به طول می‌انجامد و در نهایت ویندوز به روی سیستم شما نصب می‌شود.
  • چون به احتمال خیلی زیاد ویندوز اصلی به روی لپ تاپ خود نصب نکرده‌اید پس از بالا امدن ویندوز باید آن را کرک کنید و در نهایت درایوهای مختلف لپ تاپ را به روی آن نصب کنید.

 

مقایسه دو برند لپ تاپ محبوب در ایران:
مقایسه لپ تاپ اچ پی با ایسوس

 

سوالات متداول

بایوس چیست؟ بایوس (BIOS) یا Basic Input/Output System پردازشگر نرم افزاری اصلی سیستم است و به روی مادربرد قرار گرفته است. بایوس مهم‌ترین بخش برای روشن شدن سیستم است و وظیفه دارد که بخش‌های مختلف را برای روشن شدن چک کند. در واقع بایوس را می‌توانیم مانند یک کاتالیزور بدانیم که به روشن شدن لپ تاپ یا کامپیوتر شما کمک می‌کند. بایوس که به روی یک تراشه قابل پاک کردن، قابل برنامه ریزی و حافظه فقط خواندنی برنامه ریزی شده است هنگام خاموش شدن کامل سیستم، داده‌ها را در خود ذخیره کرده و در هنگام روشن شدن مجدد سیستم آن داده‌ها را بازیابی می‌کند.

تنظیمات بایوس HP برای نصب ویندوز کدام است؟ در بخش Boot order می‌توانید مشخص کنید که کامپیوتر از چه دستگاه ابتدا برای بوت کردن سیستم استفاده کند. در واقع در این بخش است که می‌توانید تنظیمات بایوس لپ تاپ HP برای نصب ویندوز را تغییر دهید و فلش مموری که ویندوز به روی آن قرار دارد را انتخاب کنید.

چگونه به تنظیمات بایوس لپ تاپ اچ پی برای نصب ویندوز وارد شویم؟ کلید‌های ورود به بخش بایوس می‌تواند برای هر مدل متفاوت باشد اما به طور کلی با یکی از دکمه‌های F2، F1، F12 یا DEL می‌توانید به این بخش وارد شوید. دکمه بایوس لپ تاپ خود را باید به محض روشن کردن لپ تاپ فشار دهید تا به تنظیمات بایوس وارد شوید. به طور کلی اما برای پیدا کردن دکمه‌های مخصوص به لپ تاپ خودتان نام آن را به همراه عبارت BIOS Keys در گوگل وارد کنید.

خرید لوازم گیمینگ و کنسول
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

16 نظر

  1. مهدی

    سلام دوستان من لپ تاپ zbook 17 g6 دارم و هرچی تو بایوس رو میگردم قسمت xmp رو نمیتونم پیدا کنم تا فعالش کنم، لطفا راهنمایی کنید 🙏

  2. reza

    سلام من لپ تاپم ری استارت نمیشه و وقتی برای بروز رسانی ویندوز میخوام اقدام کنم خاموش میشه و تا خودم دوباره روشنش نکنم روشن نمیشه اگه اطلاعاتی دارید ممنون میشم بهم کمک کنید

  3. محمد

    با سلام می خواهم win10 نصب کنم تنظیمات bios را انجام دادم ولی از روز dvd بوت نمی شود روی دستگاه دیگر با همین dvd انجام می شود مشکل کجاست
    دستگاه hp pavilion 15 -p205ne است

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد

      سلام وقت بخیر از فلش مموری استفاده کنید کلا روش بهتری هست
  4. احسان نیک پی

    سلام
    وقت بخیر
    میگه بایوس رو روی فلش بریزید و متصل کنید به سیستم

  5. احسان نیک پی

    سلام
    وقت بخیر
    فن لپ‌تاپتون مشکل پیدا کرده و بایوس وظیفه داره این موضوع رو به شما یادآوری کنه
    موفق باشید

  6. javad

    سلام لب تابم اچ پی قدیمی است مدل سریزکامپک ۳۲بیتی میخواستم ببینم باچه دکمه ازروی کیبوردلب تابم به قسمت بایوس برای نصب ویندوز برویم ممنون میشم اگه زودجواب بدهید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به javad

      سلام وقت بخیر مدل لپ تاپ رو گوگل کنید به همراه عبارت BIOS KEYS پیروز باشید
      1. محمد

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام من الان نمیدونم چیکار کنم نوشته The BTOS recovery files can ot be found or the files are corrupted. Using another computer and a USB flash drive, download the latest BTOS file from the HP website and craete a BTOS USB recovery drive for the pc that needs recovery. insert the BOTS USB recovery drive into the pc that needs recovery and restart the pc. To learn nore about craeting a USB recovery drive, .نمی‌دونم باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید
        1. امیرعلی

          پاسخ به محمد

          سلام من لپ تاپم روشن نمیشه و فقط کپس لاکش چشمک میزنه قبلا به این مشکل خورده بودم ولی بعد از دو سه بار خاموش روشن کردن درست میشد چه کار باید کنم؟
          1. احسان نیک پی

            پاسخ به امیرعلی

            سلام وقت بخیر احتمال داره ویندوز پریده باشه
  7. سجاد

    سلام وقت بخیر
    لپتابم موقع روشن شدن ارور میده نمیدونم چی کار کنم لطفا راهنماییم کنید
    POST Error
    The system has detected that a cooling fan may not be working properly. Before continued operation it is recommended to: -Press enter to clear the message and allow the system to arrive at Windows Desktop -Perform a Windows shutdown -Clean the exterior of the vents to remove dust buildup while the computer is off -Check for BIOS update
    Fan Speed Failure (90F)

  8. رونیکا

    سلام
    لبتالم اچ پی است
    وقتی روشن میکنم یه خطای میده و میگه یا F10 بزن و يا F1
    F10 که میزنم وارد یه صفحه میشه که نمیدونم چیه ولی F1 که میزنم این خطار رو نشون میده:

    Non system disk or disk error

    replace and strike any key when ready

    البته بعد یکسری پیغام ها که زود رد میشه.

    ممنون میشم کمک کنید که بتونم لب تابم روشن کنم.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به رونیکا

      سلام وقت بخیر ویندوز پریده و به صفحه بایوس منتقل میشید احتمالا اگه میتونید خودتون ویندوز عوض کنید که از طریق راهنمای موجود در وبلاگ اقدام کنید و در غیر این صورت از مغازه‌های مرتبط کمک بگیرید موفق باشید
  9. Amir

    سلام چطوری میتونم لپتابم رو بوت کنم تاویندوزنصب کنم همه روش هارو امتحان کردم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Amir

      سلام دوست عزیز وقت شما بخیر باشه روش مشخصی وجود نداره و بوت هر برند و هر مدل با یه دکمه خاص هست مدل لپ تاپ خودتون رو در گوگل به همراه دکمه های بوت منو سرچ کنید پیروز باشید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%aa%d9%86%d8%b8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%88%d8%b3-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be-hp-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b5%d8%a8-%d9%88%db%8c/
ads
ads