داغ ترین ها :

ایفون 13 مینی معرفی شد

شما در هر بازه‌ی قیمتی که قصد خرید گوشی هوشمند داشته باشید به احتمال بسیار زیاد با یک گوشی ۶ اینچی یا بزرگ‌تر مواجه می‌شوید و این در حالیست که جابجایی این گوشی‌های بزرگ و قرار دادن آن‌ها درون جیب شلوار چندان کار ساده‌ای نیست و به طور حتم باید بیخیال استفاده یک دستی از گوشی شویم. در دنیای گوشی‌های هوشمند محصولات کوچک خوبی دیگر دیده نمی‌شود و شاید بتوان تنها گوشی کوچک و در عین حال توانمند بازار را ایفون ۱۲ مینی در نظر گرفت. محصولی که از خیلی جهات به دیگر اعضای سری ایفون ۱۲ شباهت دارد اما از نمایشگری ۵.۴ اینچی استفاده می‌کند و به راحتی می‌توان از آن با یک دست استفاده کرد. اپل اما در این بین پا پس نکشیده و امسال نیز آیفون 13 مینی را در کنار دیگر برادرانش در مراسم امشب معرفی کرد. در ادامه‌‌ی این مطلب در تکنولایف قصد داریم به طور مختصر به مشخصات آیفون 13 مینی بپردازیم و ویژگی‌های این کوچک دوست داشتنی اپل را با هم مرور کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت

ایفون ۱۲ مینی را به نوعی می‌توانستیم بهترین گوشی جهان از نظر ارگونومی در نظر بگیریم و امسال نیز می‌توانیم همین گفته را مجددا برای  ایفون ۱۳ مینی بیان کنیم. ایفون ۱۳ مینی از نظر طراحی بسیار شبیه به نسل قبل بوده و تنها دوربین‌های آن به جای چیدمان زیر هم حالا از چیدمان مورب استفاده می‌کنند.

این تغییر چیدمان دوربین‌ها باعث شده تا بتوانید با نگاه کردن به این دو گوشی آیفون 13 مینی را از ایفون ۱۲ مینی تشخیص دهید. البته این که کدام طراحی برای لنز دوربین‌ها بهتر است را به سلیقه شما واگذار می‌کنیم.

آیفون 13 مینی

قاب جلویی نیز بالاخره تغییراتی را به خود دیده و اپل حالا ناچ بالای صفحه نمایش را کوچک‌تر از قبل کرده است (۲۰ درصد) تا فضای بیشتری از قاب جلویی به نمایشگر اختصاص یابد. از آنجایی که ایفون ۱۳ مینی نمایشگر کوچک‌تری نسبت به دیگر گوشی‌های سری ایفون ۱۳ دارد کوچک شدن ناچ این دستگاه بیشتر از دیگر برداران به چشم می‌آید و شما حس بهتری هنگام کار با این محصول خواهید داشت.

لبه‌های این دستگاه مانند ایفون ۱۳ از آلومینیوم ساخته شده‌اند و طراحی کاملا ماتی دارند. قاب پشتی همچنان از جنس شیشه بوده و از طراحی براقی برخوردار است. ایفون ۱۳ مینی مانند دیگر برادران خود از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا ۳۰ دقیقه تا عمق ۶ متری آب دوام بیاورد.

لبه‌های تخت این گوشی باعث شده‌اند تا در ظاهر گوشی بسیار دوست داشتنی و زیبا به نظر برسد اما هنگام در دست گرفتن گوشی این لبه‌ها کمی آزار دهنده هستند و دست شما را اذیت می‌کنند که برای زیبایی ایفون‌های جدید مانند نسل قبل باید با این موضوع کنار بیایید.

ایفون ۱۲ مینی مانند ایفون ۱۲ شش رنگ سفید، مشکی، سبز، قرمز، بنفش و آبی داشت و حالا اپل در آیفون 13 مینی رنگ سبز را با رنگ صورتی جایگزین کرده و دیگر رنگ‌ها دقیقا مشابه با نسل قبل هستند.

دوربین آیفون 13 مینی

 

گوشی های سری آیفون 13 را می توانید به زودی از تکنولایف تهیه کنید: گوشی اپل

صفحه نمایش آیفون 13 مینی

هنگام معرفی سری ایفون ۱۲ همه‌ی کاربران از نبود نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی به خصوص برای مدل‌های پرو متعجب بودند و به اپل بابت این موضوع اعتراض داشتند که البته اعتراض کاملا به جایی هم بود و از گوشی با چنین بر چسب قیمتی نرخ نوسازی بیشتر از ۶۰ هرتز انتظار می‌رود.

جالب است بدانید اپل امسال هم نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را به ایفون ۱۳ و آیفون 13 مینی اضافه نکرده و این قابلیت تنها برای مدل‌های پرو و پرو مکس در نظر گرفته شده است. به این ترتیب شاید نمایشگر ایفون ۱۳ مینی کمی نا امید کننده به نظر برسد و آن را دقیقا مشابه با نسل قبل بدانید اما این حرف دقیقا هم صحیح نیست.

اپل برای نمایشگر همچنان پنل Super Retina XDR OLED را در نظر گرفته و اندازه‌ی آن همچنان ۵.۴ اینچی است. برای این صفحه نمایش رزولوشن FHD+ و تراکم پیکسلی ۴۷۶ در نظر گرفته است. این مشخصات به همراه روشنایی بیشتر (حدود ۳۳ درصد که از ۶۲۵ به ۸۰۰ نیت رسیده است) و همچنین پشتیبانی از True Tone، HDR10، Dolby vision HDR و Wide color gamut باعث شده تا کیفیت صفحه نمایش این گوشی را بسیار عالی بدانیم.

مشخصات صفحه نمایش آیفون 13 مینی

تنها ایراد بزرگی که همچنان می‌توان به بخش نمایشگر وارد کرد همین نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی است که واقعا در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و برای یک گوشی با این بر چسب قیمتی اصلا قابل قبول نیست. البته شما می‌توانید با صرف هزینه بیشتر و خرید مدل‌های ایفون ۱۳ پرو و ایفون ۱۳ پرو مکس از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره مند شوید.

به غیر از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی هیچ ایراد دیگری نمی‌توان به نمایشگر این گوشی وارد کرد و باید گفت یکی از بهترین‌ها در نوع خود است و قطع به یقین شما را راضی خواهد کرد.

اسپیکر

ایفون ۱۲ مینی از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کرد که کیفیت آن مناسب بود و برای گوش کردن به موسیقی و بازی کردن گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسید. ایفون ۱۳ مینی نیز اسپیکرهایی استریو دارد که مانند نسل قبل عملکرد خوب خود را حفظ کرده‌اند و باید دید کیفیت صدای این اسپیکرها در عمل و هنگام انجام تست‌های مختلف چگونه خواهد بود.

نرم افزار و رابط کاربری

ایفون‌های سری ۱۳ از جمله ایفون ۱۳ مینی همگی از iOS 15 به عنوان سیستم عامل پیش فرض استفاده می‌کنند. این سیستم عامل که خیلی نیازی به معرفی ندارد و همگی می‌دانیم که بخش زیادی از موفقیت سازنده آمریکایی به داشتن همین سیستم عامل روان و پایدار برمی‌گردد.

درست است که این سیستم عامل در برخی قسمت‌ها همیشه عقب‌تر از اندروید بوده و امکان شخصی سازی کمتری نسبت به سیستم عامل اپل دارد اما حقیقت این است در زمینه بهینه سازی و یکپارچگی با سخت افزار اصلا قابل مقایسه با اندروید نیست و چند پله بهتر عمل می‌کند.

این نسخه از IOS قابلیت‌های جدیدی را به ایفون‌ها اضافه خواهد کرد و سیستم عامل را یک مرحله به بلوغ نزدیک‌تر خواهد کرد.

مشخصات آیفون 13 و آیفون 13 مینی

همه مشخصات آیفون 13 و آیفون 13 مینی

پردازنده و سخت افزار آیفون 13 مینی

تراشه‌های اپل همواره بهترین عملکرد را از بین تراشه‌های موجود در بازار داشته‌اند و به واسطه‌ی همین تراشه‌های بهینه و پایدار است که اپل می‌تواند با ظرفیت باتری کمتر شارژ دهی بهتری نسبت به رقیبا ارائه دهد.

همین تراشه‌های اختصاصی اپل هستند که عملکردی بسیار سریع و بدون مشکل برای ایفون‌ها به ارمغان می‌آورند و باعث می‌شوند تا خیال شما تا چند سال از بابت توان پردازشی گوشی آسوده باشد.

پردازنده آیفون 13 مینی

عملکرد تراشه‌ی ۵ نانومتری A14 Bionic به روی ایفون‌های سری ۱۲ تحسین بر انگیز بود و حالا اپل پا را فراتر گذاشته و نسل جدید تراشه‌های اختصاصی خود یعنی A15 Bionic را به روی ایفون‌های سری ۱۳ و ایفون ۱۳ مینی قرار داده است. این تراشه حالا در زمینه پردازش گرافیکی ۳۰ درصد بهتر شده و عملکرد بهتری نیز از نظر پردازش عصبی و هوش مصنوعی دارد.

قدرت سخت افزاری ایفون ۱۳ مینی مطابق همان چیزی که انتظارش را داریم تحسین بر انگیز است و هیچ برنامه یا بازی نیست که به تمام قدرت موجود در این تراشه نیاز داشته باشد و این یعنی تا چند سال با خیال راحت می‌توانید جدیدترین بازی‌ها و برنامه‌های موجود را به روی بالاترین درجه گرافیکی موجود اجرا کنید.

این تراشه را ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت حافظه رم (این عدد رسمی نیست ولی احتمالا ایفون ۱۳ و ۱۳ مینی از ۴ گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کنند) همراهی می‌کنند تا از بابت ذخیره سازی اطلاعات و استفاده به صورت مولتی تسکینگ نیز با هیچ مشکلی مواجه نشوید (همان طور که متوجه شدید نسخه ۶۴ گیگابایتی حذف شده و حالا نسخه پایه ایفون ۱۳ مینی از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند).

حافظه داخلی آیفون 13 و آیفون 13 مینی

در نهایت باید گفت ایفون ۱۳ مینی و همچنین برادران بزرگ‌تر خود در حال حاضر قوی‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار هستند و هیچ گوشی دیگری نمی‌تواند از نظر سخت افزاری و توان پردازشی با آن‌ها رقابت کند.

باتری آیفون 13 مینی

یکی از نقاط ضعف اصلی ایفون ۱۲ مینی و به نوعی پاشنه آشیل آن شارژ دهی باتری به حساب می‌آمد که به دلیل ظرفیت کم باتری کاربران پر استفاده مجبور بودند تا این گوشی را تا روزی دو بار به شارژ متصل کنند.

اپل برای حل این مشکل در ایفون ۱۳ مینی ظرفیت باتری را افزایش داده است. طبق گفته‌ی خود اپل حالا ایفون ۱۳ مینی می‌تواند حدود ۱.۵ ساعت بیشتر از نسل قبل دوام بیاورد و شما را به طور کامل در طول روز همراهی کند.

البته که برای دیدن میزان شارژ دهی ایفون ۱۳ مینی در دنیای واقعی باید منتظر انتشار این گوشی و انجام تست‌های باتری باشیم و در حال حاضر نمی‌توان حرفی در این زمینه عنوان کرد.

ایفون‌های سری ۱۲ همگی از شارژ سریع ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کردند و امسال اپل ایفون‌های سری ۱۳ را به شارژ سریع ۲۵ واتی مجهز کرده است. درست است که سرعت شارژ افزایش یافته اما در عوض ظرفیت باتری نیز مقداری زیاد شده و برای آگاهی از سرعت شارژ باید منتظر تست‌های انجام شده در عمل باشیم.

دوربین آیفون 13 مینی

در بخش دوربین سال قبل ایفون ۱۲ و ۱۲ مینی دقیقا مشخصات و کیفیت عکس‌های یکسانی داشتند و امسال نیز دقیقا این دو گوشی در بخش دوربین از امکانات برابری استفاده می‌کنند.

ایفون ۱۲ مینی دو دوربین اصلی و فوق عریض داشت که هر دو از سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کردند. این دوربین‌ها کیفیت بسیار خوبی داشتند اما طبیعی است که پس از گذشت یک سال اپل بخواهد تا این کیفیت را افزایش دهد تا در رقابت نزدیک با محصولات رقیب عقب نماند.

دوربین اولترا واید آیفون 13 مینی

ایفون 13 مینی از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده می‌کند که اندازه‌ی پیسکل 1.7 میکرونی داشته و در پس یک لنز ۷ عنصره ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.6 قرار گرفته است که می‌تواند ۴۷ درصد نور بیشتری جذب کند و این در شب شما می‌توانید عکس‌های بسیار بهتر و با جزئیات‌تری به ثبت برسانید و در نور روز نیز احتمالا رنج دینامیکی بهتری داشته باشیم.

دوربین آیفون 13 مینی واید

دوربین فوق عریض نیز همچنان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد و در پس یک لنز ۵ عنصره ۱۳ میلی متری با دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است و می‌تواند تصاویری ۱۲۰ درجه‌ای به ثبت برساند. این دوربین به گفته اپل در شب و نور کم می‌تواند ۹۲ درصد بهتر از قبل عمل کند که اگر این گفته صحیح باشد حقیقتا با سنسور فوق عریض عالی مواجه هستیم.

دوربین سلفی نیز همان ۱۲ مگاپیکسل است و حالا در شب می‌تواند کمی بهتر عمل کند اما به طور کلی عملکرد آن بسیار شبیه به نسل قبل بوده و تفاوت خیلی بزرگی دیده نمی‌شود.

اپل برای حالت فیلم برداری نیز Cinematic mode را اضافه کرده است که به شما امکان می‌دهد با ایفون 13 خود فیلم‌های حرفه‌ای‌تر و کامل‌تری به ضبط کنید و ابزار بیشتری هنگام فیلم برداری در اختیار داشته باشید.

 

قیمت آیفون 13 مینی

رقابت در بازار بسیار زیاد است و اپل نیز به خوبی از این موضوع خبر دارد و می‌داند که اگر قیمت محصولات خود را افزایش دهد این موضوع می‌تواند تأثیر منفی در میزان فروش ایفون‌های جدید داشته باشد و به همین دلیل هم خوشبختانه ایفون ۱۳ مینی قیمتی مشابه با نسل قبل دارد.

این یعنی قیمت پایه‌ای این محصول از ۶۹۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی شروع شده و قیمت‌های بالاتر افزایش می‌یابد. به طور کلی عدم افزایش قیمت ایفون ۱۳ مینی امری خوشحال کننده است و می‌تواند به فروش بیشتر این دستگاه بینجامد.

قیمت آیفون 13 و قیمت آیفون 13 مینی

جمع بندی

اگر به دنبال خرید یک گوشی کوچک و خوش دست با امکانات پرچمدار هستید قطعا نباید حتی لحظه‌ای در خرید ایفون ۱۳ مینی شک کنید. اما اگر در حال حاضر از ایفون ۱۲ مینی استفاده می‌کنید با توجه به بهبودهای انجام شده شاید خیلی ارزش نداشته باشد که به آیفون 13 مینی کوچ کنید، مگر این که بخواهید به سراغ مدل‌های پرو بروید و از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دیگر امکانات این گوشی‌ها استفاده کنید.

در کل برای قضاوت در مورد این گوشی باید تا زمان انتشار رسمی منتظر بمانیم تا ارزش خرید آن مشخص شود و همه‌ی بخش‌های آن در دنیای واقعی مورد بررسی قرار بگیرد.

 

جدیدترین اخبار از محصولات اپل:

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس معرفی شدند

 

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. علیک😆

    اپل عااااللیییه

  2. سید حسین حسینی

    عجب قولیه این اپل

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-13-%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b4%d8%af/
ads
ads