داغ ترین ها :
راهنمای خرید کنسول بازی

راهنمای خرید کنسول بازی

این روزها بازار بازی‌های ویدیویی بسیار داغ است و از بزرگ تا کوچک، افراد زیادی مشغول گذراندن اوقات خود پای بازی‌های هیجان‌انگیز هستند و حتی از این راه درآمد کسب می‌کنند. یک راهنمای خرید کنسول بازی خانگی می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد و اطلاعات شما را درمورد کنسول‌های نسل نهم بیشتر کند. البته نینتندو سوییچ اولد هم کنسول دستی محبوب دیگری است که به بررسی کلی آن هم می‌پردازیم و مزایای آن را هم به شما می‌گوییم. اگر اهل بازی‌های ویدیویی هستید و برایتان سوال است که در این روزها چه کنسولی بخریم، این مطلب به شما کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب را بر اساس نیاز خود داشته باشید.

از نوامبر ۲۰۲۰، جدیدترین کنسول‌های مایکروسافت یعنی ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس وارد بازار شدند و درحال حاضر یکی از قدرتمندترین کنسول‌های بازی به شمار می‌روند. از طرفی دیگر، پلی‌استیشن 5 هم گزینه‌ی دیگری است که گیمرها به آن علاقه دارند و این محصول شرکت سونی هم بسیار باکیفیت است. پس چه کنسولی بخریم که هم از لحاظ کاربرد به انتظار ما نزدیک‌تر باشد و هم بازی‌هایی که ما می‌خواهیم را بتواند اجرا کند؟

 

انواع کنسول بازی را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید کنسول بازی

ایکس‌ باکس‌ سری ایکس

مایکروسافت با کنسول‌های جدیدی که به بازار عرضه کرده، حق انتخاب زیادی را به کاربران خود می‌دهد. ایکس‌باکس سری ایکس برای افرادی که می‌خواهند بازی‌ها را با وضوح  4K و کیفیت بالا تجربه کنند و ایکس‌باکس سری اس برای کسانی که قصد دارند بدون پرداخت هزینه‌ی زیاد با وضوح Full HD یا 1440p انواع گیم‌ها را بازی کنند. می‌توان این طور گفت که ایکس‌باکس سری اس و ایکس‌باکس سری ایکس انواع انتظارات را پوشش می‌دهند و هر کس می‌تواند با توجه به نیاز خود یکی از این دو کنسول خانگی را خریداری کند. بازیکنان حرفه‌ای که تلویزیون 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دارند، ایکس‌باکس سری ایکس را انتخاب می‌کنند و کسانی که تلویزیون 4K ندارند و نمی‌خواهند پول زیادی هزینه کنند، ایکس باکس سری اس را خریداری می‌کنند.

یکی از نکات مهم این کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت، ظاهر آن‌ها است. از همان ابتدا که این کنسول‌ها معرفی شدند، توجه مردم به شکل و ابعاد جالب آن‌ها جلب شد. ظاهری متفاوت که با کنسول‌های نسل‌های پیشین تفاوت دارد و به اصطلاح جمع و جورتر است. ایکس باکس‌سری اس در ابعاد ۲۷۲ در ۱۴۱ در ۶۵ میلی‌متر ساخته شده و ۱٫۹۳ کیلوگرم وزن دارد. سری اس نسبت به سری ایکس کوچک‌تر است و وزن کمتری دارد. دلیل آن‌ هم عدم وجود دیسک درایو در این کنسول است.

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در رابطه با کنترلر کنسول‌های جدید ایکس‌باکس این است که این کنترلرها همچنان از باتری‌های قلمی استفاده می‌کنند. این موضوع برای عده‌ی زیادی جای تعجب داشته و نقدهای بسیاری بر این ویژگی شده است. کنترلر ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس نسبت به نسل قبلی هیچ تغییر خاصی نکرده و مایکروسافت تنها به برطرف کردن برخی از مشکلات آن بسنده کرده است. لازم به ذکر است که با استفاده از هر جفت باتری قلمی، بازیکن قادر خواهد بود  تا ۴۰ ساعت از کنترلر استفاده کند و از تجربه‌ی بازی‌ها لذت ببرد.

موضوعی که باید به آن اشاره کنیم این است که هر دو کنسول ایکس باکس سری اس و سری ایکس از حافظه SSD استفاده می‌کنند. این موضوع باعث شده که سرعت اجرای بازی‌ها روی این کنسول‌ها فوق‌العاده افزایش پیدا کند. همچنین باید بگوییم که این کنسول‌ها از بازی‌های ایکس باکس وان به صورت ارجینال پشتیبانی می‌کنند. پس با خرید این کنسول‌ها‌ می‌توانید به ارشیو بزرگی از بازی‌های نسل قبل دسترسی پیدا کنید.

از طرف دیگر باید بگوییم که ایکس باکس سری ایکس از پردازنده AMD Zen 2 استفاده می‌کند که فرکانس آن در حالت نرمال به ۳٫۸ گیگاهرتز می‌رسد. همچنین باید بگوییم که پردازنده گرافیکی این کنسول با معماری RDNA 2 توسعه پیدا کرده است. پردازنده گرافیکی این محصول به ۵۶ واحد پردازشی مجهز شده و ۳۵۸۴ هسته دارد. پردازنده گرافیکی این محصول هم با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز کار می‌کند. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که قدرت پردازش ایکس باکس سری ایکس به ۱۲ ترافلاپس می‌رسد.

 

 

ایکس باکس سری اس؛ ارزان ترین کنسول نسل نهم

ایکس باکس سری اس کنسولی ضعیف‌تر از ایکس باکس سری ایکس به شمار می‌رود. با این حال از سخت افزار قدرتمندی بهره می‌برد که باعث شده بتواند بازی‌های نسل جدید را با وضوح تصویر FUll HD به راحتی اجرا کند. روی این کنسول از همان پردازنده AMD Zen 2 استفاده شده اما فرکانس آن پایین‌تر است. همچنین پردازنده گرافیکی این کنسول هم از معماری RDNA 2 پشتیبانی می‌کند که البته سرعت آن از سرعت پردازنده گرافیکی سری ایکس پایین‌تر است. قدرت پردازش این کنسول به ۴ ترابایت می‌رسد.

اگر تلویزیون 4K ندارید بهترین انتخاب شما ایکس باکس سری S خواهد بود. با این حال اگر تلویزیون 4K دارد و می‌خواهید بازی‌های جدید با نهایت کیفیت اجرا کنید، ایکس باکس سری ایکس گزینه مناسبی است. بد نیست بگوییم که هر دوی این کنسول‌ها از تکنولوژی Ray-Tracing پشتیبانی می‌کنند.

 

انواع ایکس باکس را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت ایکس باکس

پلی‌ استیشن ‌5

هنگام خرید کنسول پلی‌استیشن 5 باید به ویژگی‌های مختلف این کنسول نسل نهمی توجه کرد. این سری از پلی‌استیشن دارای دو نسخه است که یکی از آن‌ها دیسک درایو دارد  و دیگری دیجیتال است و دیسک درایو ندارد. اگر توانایی خرید بازی به صورت مجازی را دارید، می‌توانید نسخه‌ی فاقد دیسک درایو را خریداری کنید. در این راهنمای خرید کنسول بازی این نکته را گوشزد می‌کنیم که نسخه‌ی فاقد دیسک درایو می‌تواند برای خارج نشینان مناسب‌تر باشد. البته اگر اهل جمع‌آوری نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها باشید ماجرا فرق می‌کند.

از لحاظ سخت افزاری پلی‌استیشن ‌5 از پردازنده‌ی قدرتمندی با معماری AMD Ryzen و نسخه‌ی ۷ نانومتری Zen 2 با ۸ هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی بهره می‌برد که دارای فرکانس متغیر 3.5 گیگاهرتز است. پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول از سری Radeon شرکت AMD بوده که از معماری شخصی‌سازی شده‌ی RDNA 2 و قدرت ۱۰.۲۸ ترافلاپس تشکیل شده است. در واقع این پردازنده نسبت به کنسول نسل قبلی یعنی پلی‌استیشن ‌4 بسیار بهتر بوده و کیفیت بیشتری ارائه می‌کند. ناگفته نماند که پلی‌استیشن 5 مجهز به درایو SSD، نسل جدید درایوهای حافظه است.

همان‌طور که می‌دانید کنترلرهای بازی پلی‌استیشن تا به امروز با نام DualShock شناخته می‌شدند اما بعد از عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهم، سونی سری جدیدی از کنترلرهای خود با نام DualSense معرفی کرد. این کنترلر ظاهری بسیار جذاب دارد و رابط کاربری آن از دید بسیاری از منقدین قابل تحسین است. سونی ادعا می‌کند که به واسطه‌ی این کنترلر، کاربر تجربه‌ی متفاوت و نزدیک‌تری نسبت به بازی‌های ویدیویی خواهد داشت.

از لحاظ ظاهری سونی این بار متفاوت عمل کرده و طراحی جالب‌تری را برای پلی‌استیشن 5 درنظر گرفته است. طبیعی است که یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید کنسول بازی به آن توجه کنید، ظاهر آن شمرده می‌شود. لازم به ذکر است که نسخه‌ی دیجیتال پلی‌استیشن 5 ابعاد کوچک‌تری نسبت به نسخه‌ی معمولی آن دارد اما از نظر کارکرد و قدرت این دو کنسول با یکدیگر برابری می‌کنند.

 

انواع پلی استیشن ۵ را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت ps5

نینتندو سوییچ

در مقایسه با کنسول‌های محبوبی مثل پلی‌ استیشن و ایکس‌ باکس، نینتندو سوییچ نقش یک کنسول دستی و قابل حمل و نقل را ایفا می‌کند که برای تجربه‌ی بازی‌ها راحت‌تر و متفاوت‌تر است. آخرین نسخه‌‌ای که کمپانی نینتندو برای کنسول‌های خود درنظر گرفت، نینتندو سوییچ اولد نام دارد که با همان سخت افزار سابق سوییچ عرضه شده است. بزرگترین تغییر این نسخه نسبت به نسخه‌ی قبلی، جایگزینی نمایشگر ۶.۲ اینچی ال‌سی‌دی با صفحه ۷ اینچی اولد و بدون حاشیه جدید به شمار می‌رود. نکته‌ی مثبت دیگری که در این راهنمای خرید کنسول بازی به شما گوشزد می‌کنیم این است که کنسول نینتندو سوییچ اولد دو برابر مدل قبلی خود حافظه دارد. کنسول نینتندو سوییچ به این صورت ساخته شده که هم به تلویزیون متصل می‌شود و هم می‌توانید از آن به عنوان کنسول قابل حمل استفاده کنید. این کنسول را می‌توانید به واسطه داک مخصوصی که دارد به تلویزیون متصل کنید. اگر این کنسول را از داک خارج کنید می‌توانید بازی‌های مورد نظر خودتان را روی صفحه نمایش خود کنسول تجریه کنید. این کنسول از کنترلرهای جذابی هم بهره می‌برد. کنترلرهایی که از بدنه کنسول جدا می‌شوند و به راحتی قابل استفاده هستند. اگر به دنبال کنسول قابل حمل می‌گردید که همه جا آن را به همراه خود داشته باشید، نینتندو سوییچ گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود.

هنگامی که قصد دارید کنسول جدیدی خریداری کنید، باید به انتظارات و نیاز خود از آن کنسول توجه کنید. اگر ترجیح می‌دهید حتی در رفت و آمد و سفر همچنان کنسول خود را همراه داشته باشید، نینتندو سوییچ می‌تواند منطقی‌ترین انتخاب شما باشد. این کنسول‌ هم مانند بسیاری دیگر از کنسول‎‌های بازی دارای عناوین انحصاری است. بازی‌هایی مثل The Legend of Zelda، Mario Kart، Animal Crossing و Super Mario Odyssey تنها تعدادی از بازی‌هایی هستند که به واسطه‌ی نینتندو سوییچ قابل اجرا هستند و بازی‌های باکیفیت و محبوبی هم به شمار می‌روند.

 

انواع نینتندو سوئیچ را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت نینتندو

بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس و پلی‌استیشن

بدیهی است که یکی از نکاتی که باید هنگام خرید کنسول بازی خانگی به آن توجه کنیم، بازی‌های انحصاری آن‌ها است. سونی و مایکروسافت هر دو در صنعت گیمینگ پیشرو هستند و تعدادی از بازی‌ها را به انحصار خود در آورده‌اند تا تنها کاربرانی که آن کنسول خاص را دارند بتوانند از تجربه‌ی بازی‌های انحصاری لذت ببرند. تعداد این بازی‌ها کم است اما این عناوین آن‌قدر مهم هستند که عده‌ی زیادی به‌خاطر تنها یکی از آن‌ها برای خرید کنسول هزینه می‌کنند. بازی‌هایی نظیر Demon’s Souls، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، Horizon: Call of the Mountain، Ghost of Tsushima، سری Uncharted، Death Strandin، سری God of War و The Last of Us در انحصار سونی هستند و اکثر آن‌ها تنها روی کنسول‌های پلی‌استیشن اجرا می‌شوند.

علاوه ‌بر سونی، مایکروسافت هم در زمینه‌ی انحصار بازی‌ها سیاستی در پیش گرفته تا به تعداد طرفداران کنسول‌ و نام تجاری خود اضافه کند. Forza Horizon 5، Halo Infinite، Redfall، The Gunk، State of Decay 3 و S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl تنها تعدادی از بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس هستند که بسیار خوش‌ساخت هستند و گیمرها به آن‌ها علاقه‌ی زیادی نشان داده‌اند. با توجه به این که از لحاظ کیفیت این دو شرکت سونی و مایکروسافت با یکدیگر رقابت می‌کنند، بد نیست که زمان خرید و پیدا کردن راهنمای خرید کنسول، به بازی‌های انحصاری هم توجه کنیم. البته که مایکروسافت چند سالی است که از سرویس اشتراکی گیم پس رونمایی کرده است. با خرید اشتراک گیم پس می‌توانید به تمام بازی‌های انحصاری مایکروسافت برای ایکس باکس در روز عرضه درسترسی داشته باشید. همچنین این سرویس بیش از ۱۰۰ بازی را در اختیار شما قرار می‌دهد و همیشه هم بازی‌های جدیدی به ان اضافه می‌شود.

سوالات متداول

بهترین کنسول بازی ایران چیست؟ با توجه به تجربه سال‌های گذشته، کنسول‌های پلی استیشن محبوب‌تر هستند و افراد بیشتری این کنسول‌ها را خریداری می‌کنند. با این حال ایکس باکس سری ایکس و سری اس به واسطه سرویس گیم پس گزینه ارزشمندی برای خرید به شمار می‌روند و با هزینه‌ای کم می‌توانید بازی‌های جدید را تجربه کنید.

بهترین کنسول قابل حمل چیست؟ کنسول نینتندو سوییج و نینتندو سوییچ لایت از جمله بهترین کنسول‌های بازی قابل حمل بازار هستند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%da%a9%d9%86%d8%b3%d9%88%d9%84-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c/
ads
ads