داغ ترین ها :
8 کاربرد هیجان‌انگیز استفاده از  5G

8 کاربرد هیجان‌انگیز استفاده از 5G

اکنون که شبکه‌های 5G در سراسر کشور در حال گسترش هستند، زمان مناسبی است که به فکر برخی از موارد استفاده نوآورانه 5G ‌باشید، زیرا بدون شک جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 5G نیز همانند دیگر به روزرسانی‌ها در زیرساخت شبکه تلفن همراه، ما را با سرعت بی‌نظیر خود شگفت‌زده خواهد کرد که این ویژگی همراه با کاهش تاخیر یا بارگذاری، برای شروع پیش‌بینی برخی از فرصت‌های 5G در سال‌های آینده کافی است. در این مقاله از تکنولایف با ما همراه باشید تا برخی از کاربردهای مهم استفاده از 5G را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

 

برای مشاهده قیمت و خرید انواع گوشی 5G می‌توانید به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

معرفی برخی از کاربردهای هیجان‌انگیز استفاده از 5G

برای درک بهتر 5G، ابتدا لازم است تا شناخت کاملی نسبت به نسل ‌های قبلی فناوری‌های مخابراتی نظیر 2G، 3G و 4G داشته باشید. تصور کنید بتوانید فیلم سینمایی مورد علاقه خود را فقط در یک ثانیه دانلود کنید، یا بدون استرس و نگرانی در یک خودرو بدون راننده بنشینید و دور بزنید، یا اینکه لوازم برقی آشپزخانه را از راه دور بدون هیچ گونه مشکلی کنترل کنید. تمامی این‌ها در آینده‌ای تقریبا نزدیک با ورود 5G امکان‌پذیر خواهد بود.
لازم به ذکر است که 4G و 5G در زمینه اینترنت پرسرعت در حال حرکت با یکدیگر تفاوت دارند، زیرا بهبود این ویژگی با پیشرفت‌های زیادی در فن‌آوری‌های موجود همراه خواهد بود. به علاوه ممکن است باعث ایجاد فناوری‌های کاملا جدید شود که کاربران دیگر نتوانند با شبکه‌های 4G یا 3G کار کنند. به طور کلی زمان تاخیر کم و سرعت بالا، پتانسیل آن را دارد تا صنایع مختلف را دگرگون سازد. از این رو ما نیز در ادامه به چند اتفاق مهم اشاره خواهیم کرد که با ورود 5G به عرصه تکنولوژی بی‌سیم ممکن می‌شوند.

1- اینترنت خانگی پرسرعت

5G قادر است تا اینترنت پرسرعت در اختیار کاربران خانگی قرار دهید که این امر می‌تواند خبر بسیار خوبی برای کاربران باشد و حق انتخاب مصرف‌کنندگان را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در حال حاضر 5G با توجه به سرویس شما سریع‌تر از برخی از اتصالات Wi-Fi کار می‌کند، اما اجرای آن برای خانه‌ها هزینه بالایی در بر خواهد داشت و به همین دلیل نیز اپراتورها سعی دارند تا برخی از هزینه راه‌اندازی را بر گردن مشتریان بیندازند. بدون شک سرعت بارگیری بین 1 Gbps و 10 Gbps و سرعت بارگذاری یا تاخیر 1 میلی‌ ثانیه (ms) اینترنت خانگی 5G مردم را بسیار هیجان‌زده خواهد کرد. توجه داشته باشید که این سرعت‌ها با آنچه از اتصالات فیزیکی اترنت مشاهده می‌کنید قابل مقایسه هستند.

اینترنت ADSL

 

مقایسه سرعت دانلود و آپلود در فناوری 4G و 5G در مجله تکنولایف بخوانید.
فناوری جدید 5G در برابر فناوری 4G

 

2- وسایل نقلیه خود مختار

خودروهای خود مختار یا خودران از عوامل مهم رشد اینترنت نسل پنجم یا 5G خواهند بود. به علاوه پیش‌بینی شده است که وسایل نقلیه بدون راننده بر بستر شبکه‌های پرسرعت، اطلاعاتی نظیر محتوای چندرسانه‌ای، اطلاعات سنسورها و مدیریت فضای ابری را تبادل می‌کنند. از این رو 5G لزوما فقط به شبکه تلفن همراه متکی نیست. این بدان معنی است که ارتباطات C-V2X می‌تواند با استفاده از پروتکل‌های 5G در صورت عدم اتصال به زیرساخت داده‌های بی‌سیم عمومی اتفاق بیفتد. این سیستم‌ها وضعیت چراغ راهنمای بعدی و همچنین تخمینی از زمان برنامه‌ریزی برای تغییر آن چراغ را در اختیار راننده (یا اتومبیل) قرار می‌دهند که برای خودروهای بدون راننده ضروری است.

اینترنت 5G

3- کیفیت پخش جریانی

5G سعی دارد تا کیفیت زندگی روزمره شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و شرایط راحت‌تر و بهتری را در داخل و خارج از خانه برایتان فراهم کند. اگر شما در تلاش هستید تا Netflix را با K4 یا حتی با Wi-Fi خود به جریان بیندازید، این یک پیشرفت به حساب می‌آید که می‌تواند در بهتر شدن زندگی شما، تاثیرگذار باشد. با بهبود سرعت بارگیری، 5G می‌تواند به شما امکان تماشای محتوای K4 را در حین حرکت بدهد که البته با گسترش بیشتر K8، رایج‌تر خواهد شد.
از جمله نکات مهم این مورد، این است که می‌تواند از برنامه تلفن همراه شما و همچنین از شرکت مخابراتی شما استفاده کند. البته ناگفته نماند که برخی از شرکت‌های مخابراتی اتصال اینترنت شما را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که حتی اگر 5G نیز داشته باشید، باز هم فقط می‌توانید نمایش‌های Netflix خود را با کیفیت 1080p تهیه کنید. اما در حال حاضر، پیشنهاد می‌کنیم که سعی نکنید Netflix را با کیفیت K4 و 5G پخش کنید.

اینترنت ۵جی

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره 5G

 

4- مراقبت‌های بهداشتی

یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند از قابلیت 5G استفاده زیادی کند، صنعت بهداشت و درمان است. با توجه به سرعت بالای اتصال 5G، تاخیر به قدری کوتاه است که پزشکان می‌توانند در کمترین زمان ممکن اقدامات پزشکی مورد نیاز را بدون هیچ مشکلی به کار گیرند. البته ناگفته نماند که مراقبت‌های بهداشتی از راه دور تنها پیشرفت بالقوه 5G نیست. با ارائه برخی از بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار نیز می‌توان مواردی نظیر ضربان قلب و فشار خون را مورد بررسی قرار داد. از این رو می‌توان گفت که صنعت پوشیدنی به احتمال زیاد به بخشی جدایی ناپذیر از آینده مراقبت‌های بهداشتی تبدیل شده است.

اینترنت ۵جی

5- ارتباطات بهبود یافته

ما در دورانی بی‌سابقه از تماس‌های ویدیویی زندگی می‌کنیم که در اینجا فرصت‌های زیادی برای پیشرفت وجود دارد. با توجه به تعداد زیادی از افراد که به دلیل ضعیف بودن اتصالات بی‌سیم، با مشکلات زوم برخورد می‌کنند، نیاز به یک شبکه تلفن همراه بهتر در مورد این نوع از ارتباطات کاملا مشخص است. اولین موج تماس ویدیویی با استفاده از شبکه نسل پنجم در جدیدترین تلفن‌های 5G خواهد بود، اما این تنها آغاز کار است. پتانسیل 5G فراتر از تلفن‌های همراه تا واقعیت افزوده و مجازی گسترش می‌یابد. اگرچه ممکن است همچنان در حال به روزرسانی باشند، اما ارتباطات برای اینکه کاربران یک تماس تصویری نزدیک به واقعیت را تجربه کنند، در حال پیشرفت است. آیا می‌توانید تصور کنید که از فاصله یک کیلومتری با هولوگرام سه بعدی با والدین خود تعامل داشته باشید؟ این هدف یا ایده‌آلی است که ما به سمت آن می‌رویم و 5G می‌تواند به ما کمک کند تا به آنجا برسیم.

اشبکه همراه ۵جی

6- کشاورزی

ما با فناوری‌های کشاورزی مسیر طولانی‌ای را طی کرده‌ایم، اما اگر بخواهیم نیاز به تغذیه را برای جمعیتی که روز به روز در حال افزایش است، برطرف کنیم، هنوز مسیر طولانی‌ای در پیش است. بدون شک هرچه بیشتر بتوانیم برای صرفه‌جویی در وقت، آب و پول در پرورش مواد غذایی کار کنیم، بدون تاثیر خیلی زیاد بر محیط زیست، می‌توانیم کارهای بیشتری را انجام دهیم و 5G بیشتر برای این روش‌های دقیق‌تر کشاورزی ضروری است. از این رو تجهیزات کشاورزی مهم به راحتی توسط سیستم مرکزی در زمان واقعی کنترل می‌شوند. این امر نه تنها باعث کاهش هزینه‌های کشاورزی می‌شود، بلکه به ما امکان می‌دهد تا محصولات بیشتری را با بهره‌وری بهتر پرورش دهیم.

اینترنت همراه

7- شهرهای هوشمند

یکی از جالب‌ترین موارد استفاده از فناوری 5G، توانایی داشتن یک شهر هوشمند متصل است. شبکه تلفن همراه قابل اطمینان‌تر به معنای زیرساخت قابل اعتمادتر شهر است. یک نمونه از این موارد شهر هوشمند Alba Lulia است که در حال حاضر از مواردی نظیر نظارت بر ازدحام، مدیریت زباله‌های هوشمند و سنسورهای پارک در رومانی استفاده می‌کند. ایده یک شهر به هم پیوسته یک مفهوم بسیار جذاب است که به احتمال زیاد بسیاری از مشکلات زیرساختی را برطرف می‌کند و همچنین ممکن است برخی از زیرساخت‌های لازم برای حفظ حریم شخصی ساکنان را نیز فراهم کند.

اینرتنت پرسرعت

8- اینترنت اشیا (IoT)

دستگاه‌های هوشمند به خانه‌ها و به طور کلی ساختار اجتماعی ما راه پیدا کرده‌اند. با تبدیل شدن دستیارهای هوشمند همانند الکسا و سیری به بخشی اساسی از زندگی روزمره، خانه‌های ما با افزدون 5G هوشمندتر می‌شوند. اگر چه اکثر مردم فکر می‌کنند 5G عمدتا فقط برای یک تلفن هوشمند است، اما همان‌طور که گفته شد تاثیر قابل توجهی در فناوری خانه‌های ما خواهد داشت. نکته کلیدی در اینجا توانایی 5G برای ارائه یک شبکه کم مصرف با قدرت کم (LPWAN) است که می‌تواند اتصال مطمئن‌تری را ایجاد کند. 5G نه تنها می‌تواند اتصال بی‌سیم پایدارتری را به مناطق روستایی بیشتری برقرار کند، بلکه می‌تواند بسیاری از دستگاه‌های مختلف را تحت یک استاندارد بی‌سیم واحد متحد کند. البته ناگفته نماند که در این صورت باید ارتباط بین دستگاه‌ها را نیز بهبود بخشد.

اینترنت اشیاء

سخن پایانی

در این مقاله از تکنولایف ما به معرفی 8 کاربرد هیجان‌انگیز استفاده از 5G پرداختیم. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد فناوری 5G هستید، می‌توانید وارد سایت تکنولایف به نشانی https://www.technolife.ir/ شوید و مقالات مختلف در این مورد را بررسی کنید.

 

 

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/8-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d9%87%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c%d8%b2-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-5g/
ads
ads