داغ ترین ها :
مقایسه ردمی نوت 12 با گلکسی A14

مقایسه ردمی نوت 12 با گلکسی A14

فهرست مطالب طراحی و کیفیت ساخت صفحه نمایش؛ رقابتی وجود ندارد! اسپیکر نرم افزار و رابط کاربری عملکرد سخت افزاری باتری دوربین؛ رقابتی نزدیک! جمع بندی سوالات متداول ردمی نوت 12 فورجی یک گوشی جذاب از شیائومی است که به نسبت قیمت ارزش خرید بالایی دارد و می‌تواند هر کاربری را راضی کند. در سوی […]

گوشی A14 سامسونگ

گلکسیی A14 4G

شیائومی ردمی نوت 12

گوشی A14 سامسونگ

گلکسیی A14 4G

امتیاز

6.5
طراحی :
7
صفحه نمایش :
7
باتری :
7
اسپیکر :
6
کیفیت ساخت :
6
رابط کاربری :
7.5
عملکرد :
5.5
دوربین :
6

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت قابل قبول
  • صفحه نمایش بزرگ با کیفیت مناسب
  • عملکرد کلی دوربین‌ها
  • شارژدهی خوب باتری
  • نرم افزار جدید و بروز

نقاط ضعف

  • سخت افزار می‌توانست بهتر باشد
  • نبود آداپتور درون جعبه

شیائومی ردمی نوت 12

امتیاز

7
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
8
باتری :
7.5
اسپیکر :
6
کیفیت ساخت :
6.5
رابط کاربری :
7
عملکرد :
6.5
دوربین :
6.5

نقاط قوت

  • طراحی جدید و مدرن
  • ارگونومی خوب
  • نمایشگر عالی با روشنایی بالا و نرخ نوسازی 120 هرتز
  • شارژدهی خوب و سرعت شارژ بالا
  • سخت افزار مناسب
  • دوربین‌های خوب

نقاط ضعف

  • کیفیت فیلم‌برداری خیلی خوب نیست

ردمی نوت 12 فورجی یک گوشی جذاب از شیائومی است که به نسبت قیمت ارزش خرید بالایی دارد و می‌تواند هر کاربری را راضی کند. در سوی دیگر گلکسی A14 یکی از کهکشانی‌های محبوب و خوش‌قیمت سامسونگ به حساب می‌آید که طرفداران خاص خودش را دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد. در ادامه به مقایسه ردمی نوت 12 با A14 خواهیم پرداخت تا مشخص شود کدام گزینه انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

 

برای مشاهده لیست امروز تخفیف های موبایل تکنولایف روی لینک بزنید: قیمت روز گوشی

 

طراحی و کیفیت ساخت

اگر سری جدید پرچمداران سامسونگ یعنی S23، S23 پلاس و S23 اولترا را دیده باشید به خوبی می‌دانید که گوشی‌های میان‌رده جدید این سازنده کره‌ای شباهت بسیار زیادی به مدل‌های پرچمدار دارند و شرکت سامسونگ طبق سیاست‌های جدید در تمام گوشی‌های خود فارغ از بازه قیمتی از طراحی یکسانی استفاده کرده است.

گلکسی A14 نیز از این قاعده مستثنی نیست و ظاهری شبیه به میان‌رده‌های A54 و A34 و S23 و S23 پلاس دارد. قاب این کهکشانی پلاستیکی است و در بالا سمت چپ آن لنز دوربین‌ها بدون هیچ فریمی دیده می‌شود. این گوشی دارای طراحی تخت است و لبه‌های قاب پشتی هیچ انحنایی ندارد.

پشت گلکسی A14

سازنده کره‌ای خود قاب پشتی را ساده طراحی نکرده و به روی قاب پترن‌هایی راه راه دیده می‌شود که می‌تواند بسته به سلیقه شما جذاب یا غیر جذاب باشد. در سوی دیگر شیائومی برای ردمی نوت 12 فورجی طراحی کاملا ساده و ماتی را در نظر گرفته که اثر انگشت بسیار کمی را به خود جذب می‌کند. این قاب پلاستیکی در بالا سمت چپ میزبان فریم دوربین‌ها و لنزهای مختلف درون آن است.

فضای داخل فریم دوربین‌ها هم‌رنگ با قاب پشتی است و این نکته زیبایی این گوشی را افزایش داده است. گوشی Redmi Note 12 4G نیز مانند رقیب طراحی کاملا تختی دارد و در کناره‌ها هیچ انحنایی دیده نمی‌شود. جالب‌تر این که این گوشی فریم کناری تختی هم دارد، دقیقا مانند ایفون‌های اپل و این در حالیست که فریم کناری گلکسی A14 انحنا دارد تا گوشی بهتر در دست جا بگیرد.

عکس گوشی ردمی نوت 12

در مقایسه ردمی نوت ۱۲ با a14 باید اشاره کنیم که هر دو مدل در سمت راست از دکمه‌های ولوم و پاور میزبانی می‌کنند، با این تفاوت که دکمه‌های ردمی نوت ۱۲ فورجی کمی پایین‌تر از دکمه‌های A14 هستند. در بالای ردمی نوت ۱۲ جک 3.5 میلی‌متری، اینفرارد و میکروفون دوم دیده می‌شود و گلکسی A14 تنها از میکروفون دوم میزبانی می‌کند.

هر دو مدل در سمت چپ خشاب سیم کارت و کارت حافظه جانبی را شامل می‌شوند و در پایین اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه Type-C را دربر می‌گیرند (جک 3.5 میلی‌متری A14 هم به روی فریم پایینی دیده می‌شود). قبل از این که بخواهیم به سراغ فریم روبرویی برویم نگاهی به ابعاد و ارگونومی دو گوشی داشته باشیم و از نظر وزن و ضخامت به مقایسه a14 با نوت ۱۲ بپردازیم.

درگاه سیم کارت گوشی A14

گلکسی A14 دارای وزنی 201 گرمی و ضخامت 9.1 میلی‌متری است. این اعداد برای ردمی نوت 12 برابر با 183.5 گرم و 7.9 میلی‌متر هستند. نماینده شیائومی همچنین 2 میلی‌متر طول کمتر و حدود 2 میلی‌متر عرض کمتری دارد. همه این‌ها در کنار هم از ارگونومی بهتر ردمی نوت 12 خبر می‌دهند. به هنگام در دست گرفتن گوشی نماینده چینی‌ها حس بهتر و راحت‌تری را به شما انتقال می‌دهد و از این نظر گزینه برتر به حساب می‌آید.

دکمه پاور شیائومی نوت 12

 

تست دوربین شیائومی ۱۳ اولترا را از دست ندهید:
بررسی گوشی xiaomi 13 ultra

 

به سراغ پنل روبرویی دو گوشی برویم، جایی که نمایشگر ردمی نوت ۱۲ موفق شده حدود 85 درصد از فضای روبرویی را به خود اختصاص دهد در حالی که این عدد برای گلکسی A14 تنها 80 درصد است. همچنین دوربین سلفی ردمی نوت 12 درون یک ناچ حفره‌ای قرار گرفته ولی گلکسی A14 یک ناچ قطره‌ای دارد. حاشیه‌های اطراف نمایشگر کهکشانی کره‌ها واقعا بیشتر است و این موضوع لذت تماشای محتوا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بدون شک از این نظر هم برتری حتمی با ردمی نوت 12 فورجی است.

دوربین گوشی Redmi note 12

سامسونگ گلکسی A14 را در چهار رنگ مشکی، نقره‌ای، سبز و زرشکی تولید کرده و ردمی نوت 12 دارای سه رنگ خاکستری، آبی و سبز است. به عنوان جمع بندی کلی باید بگوییم که در زمینه طراحی و کیفیت ساخت گوشی ردمی نوت 12 برنده است؛ چرا که این مدل هم از نظر ارگونومی وضعیت بهتری دارد و هم حاشیه‌های بسیار کمتری به نسبت رقیب دارد. همچنین این گوشی به لطف گواهی IP53 در برابر پاشش قطرات آب مقاوم است ولی چنین گواهی در A14 دیده نمی‌شود.

صفحه نمایش؛ رقابتی وجود ندارد!

احتمال تا به حال این جمله را شنیده‌اید که افراد ادعا می‌کنند که ‘’گوشی‌های شیائومی مشخصات بهتری نسبت به رقبای سامسونگی دارند’’. سازنده چینی با تولید ردمی نوت 12 فورجی ثابت کرده که این ادعا در برخی از بازه‌های قیمتی کاملا صدق می‌کند. این گوشی از یک پنل 6.67 اینچی از نوع امولد با رزولوشن 2400 در 1080 استفاده می‌کند و در هر اینچ تراکم 395 را پیش چشمان شما قرار می‌دهد.

این صفحه نمایش از نرخ نوسازی 120 هرتزی هم پشتیبانی می‌کند تا هیچ حرفی را باقی نگذارد. این مشخصات نمایشگر معمولا به روی گوشی‌هایی با برچسب قیمتی دو برابر یا 70 درصد گران‌تر دیده می‌شود و بسیار خوشحال هستیم که شیائومی در این گوشی خوش‌قیمت از چنین پنل باکیفیتی استفاده کرده است.

این نمایشگر به لطف فناوری امولد رنگ مشکی را با عمق بی‌نهایت نمایش می‌دهد و پیکسل‌ها هنگام نمایش این رنگ به حالت خاموش درمی‌آیند. سایر رنگ‌ها نیز در این نمایشگر بسیار زنده و شارپ هستند و تماشای محتوا در این پنل لذت فراوانی دارد. در حالت پیش فرض این صفحه نمایش رنگ‌ها را در گستره رنگی DCI-P3 نمایش می‌دهد و دقت قابل قبولی هم دارد، ولی رنگ سفید کمی مایل به آبی نمایش داده می‌شود. در صورتی که دقت رنگ برای شما اهمیت بالایی دارد از حالت Standard استفاده کنید تا رنگ‌ها در گستره رنگی sRGB نمایش داده شوند.

صفحه نمایش ردمی نوت 12 شیائومی

صفحه نمایش ردمی نوت 12 4G به لطف نرخ نوسازی 120 هرتزی محتوا را نیز بسیار روان به نمایش درمی‌آورد و شما هنگام اسکرول کردن در گوشی و منوها حس بسیار سریعی خواهید داشت. در سوی دیگر گلکسی A14 دارای پنلی 6.6 اینچی از نوع PLS LCD با رزولوشن 2408 در 1080 است و تراکم پیکسلی 400 را در اختیار قرار می‌دهد. طبق ادعای سامسونگ فناوری PLS نسخه بهبود یافته IPS است که از نظر نمایش رنگ‌ها عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

کیفیت نمایشگر گلکسی A14 خوب است ولی قطعا در سطح پایین‌تری نسبت به ردمی نوت ۱۲ فورجی قرار می‌گیرد. این پنل شارپی کمتری دارد و رنگ‌ها به جذابی پنل رقیب نمایش داده نمی‌شوند. در واقع صفحه نمایش گلکسی A14 به نسبت این بازه قیمتی خوب است ولی پنل ردمی نوت 12 فورجی عالی است.

گلکسی A14 از نرخ نوسازی 60 هرتزی استفاده می‌کند و در آن خبری از نرخ نوسازی 120 هرتزی یا حتی 90 هرتزی هم نیست. تفاوت نرخ نوسازی 60 در این گوشی با 120 هرتز در ردمی نوت ۱۲ فورجی به وضوح دیده می‌شود و محتوا در پنل نماینده شیائومی بسیار روان‌تر و سریع‌تر پیش چشمان شما قرار می‌گیرد و شما هنگام کار با گوشی حس بهتری را تجربه خواهید کرد.

عکس گوشی A14 سامسونگ

بخش دیگری که در زمینه نمایشگرها اهمیت زیادی دارد میزان روشنایی پنل است. هرچقدر این عدد بیشتر باشد شما در محیط‌های باز و زیر نور مستقیم خورشید بهتر می‌توانید محتوا را مشاهده کنید. صفحه نمایش ردمی نوت ۱۲ فورجی در حالت دستی روشنایی ۴۷۵ نیتی دارد که این عدد در حالت خودکار می‌تواند تا ۷۵۰ نیت افزایش پیدا کند. روشنایی پنل A14 نیز 500 نیت است.

در محیط داخلی میزان روشنایی هر دو گوشی کاملا مناسب و کافی است ولی در محیط باز داستان متفاوت می‌شود. ردمی نوت ۱۲ فورجی به لطف روشنایی ۷۵۰ نیتی محتوا را بدون مشکل به شما نمایش می‌دهد ولی برای تماشای محتوا در پنل A14 در محیط باز با مشکل و دشواری مواجه خواهید شد و نمی‌توانید محتوایی شفاف را مشاهده کنید.

در مقایسه a14 با note 12 در زمینه نمایشگر با توجه به توضیحات بالا ردمی نوت ۱۲ فورجی را با اختلاف زیاد برنده این بخش می‌دانیم. صفحه نمایش گلکسی A14 به نسبت این بازه قیمتی صرفا قابل قبول است ولی پنل Note 12 4G به نسبت بازه قیمتی عالی عمل می‌کند و هیچ ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد. پس اگر کیفیت نمایشگر برای شما اهمیت دارد از بین این دو گزینه حتما ردمی نوت ۱۲ فورجی را برای خرید انتخاب کنید.

 

کدام میانرده ی بهتری است؟
مقایسه A34 با ردمی نوت 12 پرو

 

اسپیکر

شیائومی برای ردمی نوت 11 از اسپیکرهای استریو استفاده کرده بود ولی در نسل جدید شاهد پسرفت در این زمینه هستیم و ردمی نوت 12 از اسپیکری تکی استفاده می‌کند. این بلندگوی تکی حجم صدای قابل قبولی دارد ولی بلندی صدا عالی نیست. از نظر کیفیت هم می‌توانیم عملکرد را مناسب بدانیم و این اسپیکر می‌تواند برای تماشای محتوا بدون هندزفری یا گوش دادن به موزیک در محیط آرام مناسب باشد.

در سوی دیگر گلکسی A14 نیز وضعیت کاملا مشابهی دارد و جالب‌تر این که از نظر بلندی صدا و کیفیت هم وضعیت تقریبا یکسانی را شاهد هستیم. این کهکشانی اسپیکر قابل قبولی به نسبت بازه قیمتی دارد ولی طبیعتا نمی‌توانیم صدای دریافتی از آن را فراگیر یا باکیفیت و عالی بدانیم. در نهایت این بخش برنده ندارد و عملکرد هر دو گوشی تقریبا یکسان است.

نرم افزار و رابط کاربری

سامسونگ و شیائومی این دو گوشی را در سال 2023 روانه بازار کرده‌اند و خوشبختانه همین موضوع باعث شده تا هر دو مدل از جدیدترین نسخه نرم افزاری موجود استفاده کنند. ردمی نوت 12 از ابتدا دارای MIUI 14 بر پایه اندروید 13 است و گلکسی A14 از One UI 5 بر پایه اندروید 13 استفاده می‌کند. هر دو گوشی به طور حتم اندروید 14 را نیز دریافت می‌کنند و ممکن است اندروید 15 نیز برای آن‌ها عرضه شود.

about phone galaxy a14

هر دو رابط کاربری به بلوغ رسیده‌اند و عملکرد بهینه‌ای دارند و قابلیت‌های کاربردی و جذابی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در این بخش خیلی قصد نداریم MIUI 14 را با One UI 5 مقایسه کنیم اما به صورت مختصر باید گفت که از نظر بهینه بودن One UI کمی برتر از MIUI است و از نظر قابلیت‌ها و امکانات MIUI مقداری وضعیت بهتری دارد.

شیائومی در MIUI 14‌ رابط کاربری خود را بسیار بهینه‌تر کرده و حالا دیگر سخت افزار کمتر برای انجام کارهای مختلف درگیر می‌شود. میزان استفاده از حافظه رم هم بهینه‌تر و بهتر شده و گوشی سریع‌تر می‌تواند برنامه‌ها را باز کرده و بین آن‌ها جابجا شود.

عملکرد سخت افزاری

مرور تفاوت گوشی a14 با نوت 12 ما را به بخش سخت افزار می‌رساند، جایی که گوشی شیائومی Redmi Note 12 4G از تراشه 6 نانومتری اسنپدراگون 685 استفاده می‌کند. این تراشه 8 هسته پردازنده مرکزی شامل 4 هسته Cortex-A73 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز دارد و پردازنده گرافیکی Adreno 610 را نیز دربر می‌گیرد. قبل از این که بخواهیم در مورد قدرت این چیپست صحبت کنیم بهتر است نگاهی هم به چیپست گلکسی A14 داشته باشیم.

گلکسی A14 4G در دو نسخه سخت افزاری تولید شده، یکی با اگزینوس 850 و دیگری با مدیاتک هلیو G80. قطعا نسخه هلیو G80 قدرت سخت افزاری بیشتری دارد ولی موجودی حال حاضر کشور بیشتر اگزینوس 850 است و به همین جهت ما هم همین نسخه را ملاک بررسی قرار می‌دهیم. تراشه 8 نانومتری اگزینوس 850 دارای هشت هسته پردازنده مرکزی به صورت دو هسته Cortex-A75 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 است و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 را نیز شامل می‌شود.

نتایج بنچمارک‌های نوت 12 فورجی

برای این که بهتر با قدرت سخت افزاری دو گوشی آشنا شوید بهتر است به سراغ بنچمارک‌های مختلف برویم. در حالت کلی اسنپدراگون 685 تا 80 درصد قدرت پردازشی بهتر دارد و این اختلاف در زمینه پردازش‌های گرافیکی به بیشتر از 2 برابر می‌رسد. در بنچمارک Antutu تراشه اسنپدراگون 685 حدود 2.2 برابر نمره بیشتری را کسب کرده و این اختلاف در تست GeekBench 5 و بخش تک هسته‌ای به 2.3 برابر و در بخش چند هسته‌ای به 70 درصد می‌رسد.

فارغ از این اعداد و ارقام در استفاده روزمره هم ردمی نوت 12 فورجی سرعت بالاتری دارد و عملکرد روان‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. گلکسی A14 در رابط کاربری و هنگام باز کردن برنامه‌ها کمی کندتر عمل می‌کند که این اتفاق با توجه به توان سخت افزاری کمتر این گوشی کاملا طبیعی است. همچنین دلیل دیگر برتر بودن ردمی نوت 12 را می‌توان نرخ نوسازی 120 هرتزی پنل دانست که باعث می‌شود همه چیز روان‌تر و سریع‌تر باشد.

هر دو گوشی دارای نسخه‌های 64 گیگابایت با رم 4، 128 گیگابایت با رم 4 و 128 گیگابایت با رم 6 هستند و نماینده شیائومی یک نسخه 128 گیگابایت با رم 8 نیز دارد. هر دو گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و شما به صورت همزمان می‌توانید از دو سیم کارت و یک کارت حافظه جانبی استفاده کنید.

اگر برای شما قدرت سخت افزاری اهمیت دارد یا گوشی می‌خواهید که در استفاده روزمره عملکرد سریع‌تر و روان‌تری داشته باشد، بدون شک از بین این دو گوشی به سراغ ردمی نوت 12 فورجی بروید.

 

چگونه از اسکرین شات استوری مطلع شویم؟
برنامه خبر دادن اسکرین شات از استوری

 

باتری

ردمی نوت ۱۲ فورجی و گلکسی A14 از باتری‌هایی 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کنند و از نظر میزان ظرفیت تفاوتی دیده نمی‌شود. هر دو گوشی می‌توانند با یک بار شارژ کامل 1 الی 1.5 روز شما را همراهی کنند که عملکرد خوب و جذابی است. سامسونگ برای کهکشانی خود شارژ سریع 15 واتی را در نظر گرفته و درون جعبه نیز خبری از آداپتور نیست و باید به صورت جداگانه اقدام به خرید آن کنید.

درگاه شارژ گوشی A14

در سوی دیگر ردمی نوت ۱۲ فورجی از شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند و درون جعبه آن نیز آداپتور دیده می‌شود. گلکسی A14 با یک آداپتور 15 واتی در 30 دقیقه تا 30 درصد شارژ می‌شود و فول شارژ شدن آن نیز به 2 ساعت و 20 دقیقه زمان نیاز دارد. ردمی نوت 12 فورجی به لطف فناوری شارژ سریع قوی‌تر در مدت 30 دقیقه تا 55 درصد و در مدت 1 ساعت و 10 دقیقه تا 100 درصد شارژ می‌شود.

درگاه شارژ شیائومی نوت 12

این یعنی نماینده شیائومی سرعت شارژ دو برابری نسبت به نماینده سامسونگ دارد و درون جعبه نیز از آداپتور بهره می‌برد. با توجه به این توضیحات قطعا ردمی نوت ۱۲ برنده این بخش است و پکیج باتری بهتر و کامل‌تری دارد.

 

یک پله بالاتر نوت 12 را می توان با A24 سامسونگ هم قیاس کرد:
مقایسه گوشی a24 با نوت ۱۲

 

دوربین؛ رقابتی نزدیک!

دوربین a14 بهتر است یا ردمی نوت 12؟ این پرسشی است که در ذهن بسیاری از کاربران وجود دارد و این بخش قصد داریم به آن پاسخ دهیم. در ادامه عملکرد تک تک دوربین‌ها را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم تا در نهایت مشخص شود کدام مدل توانایی بیشتری در زمینه دوربین دارد.

عکاسی با گلکسی a14

دوربین اصلی

ردمی نوت 12 از سنسوری 50 مگاپیکسلی مدل Samsung S5KJN1 با اندازه سنسور 1/2.76 اینچی و اندازه پیکسل 0.64 میکرونی استفاده می‌کند. این سنسور در پس لنزی 26 میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. به دلیل ترکیب پیکسل‌ها عکس‌های این گوشی به صورت پیش فرض 12.5 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

گلکسی A14 هم دارای دوربین اصلی با سنسوری 50 مگاپیکسلی است. مدل این سنسور به صورت دقیق مشخص نیست ولی حدس می‌زنیم که مانند گوشی رقیب، این مد هم دارای سنسور S5KJN1 خود سامسونگ باشد. این سنسور در پشت لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم F/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند.

دوربین ردمی نوت 12 فورجی تصاویر بسیار خوبی به نسبت بازه قیمتی به ثبت می‌رساند. این عکس‌ها بی‌نقص نیستند ولی زمانی که نگاهی به برچسب قیمتی این مدل داشته باشیم متوجه خواهیم شد که برخی از ایرادها به چنین گوشی ارزان قیمتی وارد نیست. در این عکس‌ها جزئیات و شارپنس به حد کفایت دیده می‌شود و دقت رنگ‌ها نزدیک به واقعیت است.

دوربین اصلی ردمی نوت 12

کنتراست در عکس‌ها خوب است ولی گاهی بیش از اندازه می‌شود و بخشی از جزئیات را از بین می‌برد و حالت مصنوعی به عکس می‌دهد. همچنین ایرادی دیگری که می‌توان به تصاویر گرفته شده توسط ردمی نوت ۱۲ فورجی وارد کرد وجود مقداری نویز در عکس‌ها است و پردازش تصویر نمی‌تواند با موفقیت این نویز‌ها را کم کند یا از بین ببرد.

عملکرد این دوربین در شب و نور کم خیلی خوب و عالی نیست و البته از این بازه قیمتی انتظاری به غیر از این هم نداریم. سایه‌ها در تصاویر شب بدون جزئیات هستند و گستره دینامیکی نیز محدود است. به‌علاوه شارپنس و کنتراست خوبی را هم شاهد نیستیم و منابع نوری هم به خوبی مدیریت نمی‌شوند. روشن کردن نایت مود بخشی از این مشکلات را حل می‌کند ولی در نهایت کیفیت تصاویر عالی نمی‌شود.

به سراغ کهکشانی سامسونگ برویم، جایی که این گوشی هم می‌تواند عکس‌های خوبی برای این بازه قیمتی به ثبت برساند. تصاویر دارای جزئیات نسبتا زیادی هستند و گستره دینامیکی نیز به حد کافی وسیع است. در تصاویر مانند گوشی رقیب مقداری نویز دیده می‌شود و وایت بالانس نیز در اکثر مواقع دقیق است. البته غلظت رنگ‌ها خیلی عالی نیست و به نوعی گاهی سوژه‌ها کمی بی‌حال و بی‌روح به ثبت می‌رسند.

دوربین اصلی گلکسی A14

کیفیت عکس‌های گلکسی A14 در شب مانند ردمی نوت ۱۲ فورجی خیلی خوب نیست و حتی نماینده سامسونگ مقداری ضعیف‌تر از نوت 12 نیز عمل می‌کند. به نوعی خیلی نمی‌توانید به روی عکس‌های شب این دو گوشی حساب باز کنید و به‌خصوص گلکسی A14 شرایط بدتری دارد.

در نهایت به عنوان جمع بندی باید بگوییم که عملکرد دوربین اصلی هر دو گوشی به نسبت بازه قیمتی خوب است و نمی‌توان خیلی به آن‌ها ایرادی وارد کرد. البته که تصاویر در شب خیلی کیفیت خوبی ندارند. در کل این بخش برنده مشخصی ندارد و عملکرد گلکسی A14 و ردمی نوت 12 4G نزدیک به هم ارزیابی می‌شود.

 

مشکلی که بیشتر روی گوشی های قدیمی شیائومی وجود دارد:
حذف تبلیغات اینترنتی روی گوشی شیائومی

 

دوربین فوق عریض

ردمی نوت 12 فورجی دارای دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی است. این دوربین عکس‌هایی با نویز نسبتا بالا و جزئیات متوسط به ثبت می‌رساند و بسیاری از سوژه‌ها حالت نرم و آبرنگی دارند. این تصاویر برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند ولی در مانیتورهای بزرگ‌تر به وضوح ضعف آن‌ها نمایان می‌شود.

نمونه عکس‌های فوق عریض ردمی نوت 12

نمونه عکس‌های فوق عریض A14

گلکسی A14 در سوی دیگر دارای یک دوربین فوق عریض 5 مگاپیکسلی است و عکس‌های فوق عریض کاملا معمولی ثبت می‌کند. این تصاویر نویز زیاد و جزئیات کمی دارند و سوژه‌ها به حالت آبرنگی و نرم به ثبت می‌رسند. با وجود این که تصاویر فوق عریض هیچ یک از دو گوشی خیلی خوب نیست اما با اختلاف جزئی ردمی نوت 12 را برتر می‌دانیم.

ماکرو

کیفیت دوربین ماکرو این دو گوشی خوب نیست و سنسور 2 مگاپیکسلی آن‌ها توانایی بالایی در ثبت تصاویر نمای نزدیک ندارد.

نمونه عکس‌های ماکرو ردمی نوت 12

نمونه عکس‌های ماکرو A14

پرتره

ردمی نوت 12 دارای دوربین سنجش عمق میدان 2 مگاپیکسلی است و می‌تواند پرتره‌های بسیار خوبی با دوربین اصلی به ثبت برساند. سوژه در این عکس‌ها جزئیات و دقت بالایی دارد و همچنین پس‌زمینه نیز به خوبی و به قدر کافی مات می‌شود. وضعیت گلکسی A14 نیز مشابه است و این مدل نیز از سنسور 2 مگاپیکسلی برای دوربین عمق میدان استفاده می‌کند. کیفیت پرتره‌های کهکشانی سامسونگ نیز خوب است و می‌تواند رضایت شما را به‌دست بیاورد، هرچند که در نهایت مقداری ردمی نوت 12 را برتر می‌دانیم.

نمونه عکس‌های پرتره A14

سلفی

هر دو گوشی دارای دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی هستند ولی دوربین سلفی A14 دیافراگم گشوده‌تر و در نتیجه جذب نور بهتری دارد. عکس‌های سلفی ردمی نوت 12 کیفیت خیلی خوبی ندارند و نویز زیادی در عکس‌ها دیده می‌شود. به‌علاوه که جزئیات هم خیلی زیاد نیست و در برخی از مواقع خروجی مات می‌شود. در طرف دیگر کهکشانی سامسونگ وضعیت بهتری دارد و سلفی‌هایی با نویز کمتر و جزئیات بیشتر به ثبت می‌رساند. برنده این بخش گلکسی A14 است.

نمونه سلفی‌های ردمی نوت 12

نمونه سلفی‌های A14

فیلم‌برداری

هر دو گوشی می‌توانند در نهایت کیفیت FHD 30fps فیلم‌برداری کنند. این ویدئوهای ضبط شده با ردمی نوت 12 کیفیت خیلی خوبی ندارند و نرم بودن سوژه‌ها و همچنین محدود بودن رنج دینامیکی باعث می‌شود تا خروجی خیلی خوبی را شاهد نباشیم. کیفیت فیلم‌های FHD گلکسی A14 اما بهتر از رقیب است و ویدئوها دارای جزئیات بیشتری هستند. پس برنده این بخش نماینده کره‌ای‌ها است.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل دو گوشی گلکسی A14 و ردمی نوت 12 را با هم مقایسه کردیم تا مشخص شود هر گوشی در چه بخش‌هایی برتری دارد. اگر برای شما ارگونومی گوشی، بخش نمایشگر، سرعت شارژ گوشی، وجود آداپتور درون جعبه، قدرت سخت افزاری بیشتر اهمیت دارد ردمی نوت 12 فورجی را انتخاب کنید ولی اگر برای شما کیفیت تصاویر سلفی، ویدئوها و شارژدهی باتری اهمیت دارد (البته A14 مقدار کمی از نظر شارژدهی بهتر از ردمی نوت 12 است) کهکشانی کره‌ای‌ها را انتخاب کنید.

سوالات متداول

گلکسی A14 نمایشگر بهتری دارد یا ردمی نوت 12 فورجی؟ ردمی نوت 12 نمایشگر بسیار بهتری به نسبت A14 دارد. این پنل هم دارای روشنایی بیشتری است و هم کیفیت بهتری دارد. همچنین این پنل از نرخ نوسازی 120 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند و از همه نظر نسبت به رقیب برتری دارد.

قدرت سخت افزاری ردمی نوت 12 بیشتره یا گلکسی A14؟ ردمی نوت 12 به لطف برخورداری از اسنپدراگون 685 قدرت سخت افزاری بیشتری نسبت به گلکسی A14 با تراشه اگزینوس 850 دارد.

ردمی نوت 12 فورجی دوربین‌های بهتری دارد یا گلکسی A14؟ هر دو گوشی به نسبت بازه قیمتی دوربین‌های خوبی دارند ولی در این بین دوربین فوق عریض و پرتره نوت 12 بهتر است و در زمینه سلفی و فیلم‌برداری A14 برتری دارد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
8 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/samsung-a14-vs-redmi-note-12-4g/
ads
ads