داغ ترین ها :

خشونت در بازی های رایانه ای – پادکست بازی قسمت نهم

در این قسمت از پادکست بازی به موضوع خشونت در بازی‌های ویدیویی پرداختیم. آیا بازی‌های خشن باعث می‌شوند که گیمرها به افراد خشن و حتی آدمکش تبدیل شوند؟ بیش از ۳ میلیارد نفر در دنیا بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهد. این بازی‌ها، یکی از محبوب‌ترین تفریحات افراد در درجه سنین مختلف است. اما برای والدین نگران که فرزندانشان زمان زیادی را پای بازی‌های ویدیویی می‌گذارند، این سوال پیش می‌آید که آیا بازی‌های ویدیویی منجر به خشونت‌های شدید می‌شود؟ آیا ممکن است خشونت در بازی های رایانه ای باعث شود کسانی که این بازی‌ها را انجام می‌دهند تحت تاثیر آن قرار بگیرند و دست به کارهای خشونت‌باری همچون قتل بزنند؟ ما در این مطلب، به این موضوع می‌پردازیم.

خشونت در بازی های کامپیوتری

بازی‌های خشن رایانه‌ای مانند Mortal Kombat یا God of War، همیشه بازی‌های محبوبی بوده‌اند که درجه خشونت بالایی دارند و با این که این بازی‌ها عموما درجه سنی دارند، خیلی از افراد کم‌سن‌وسال نیز به دلیل هیجان بالای آن‌ها سراغ این بازی‌ها می‌روند.

بازی های خشن رایانه ای

بازی‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند، نسبت به بازی‌های چند سال پیش از گرافیک بالاتری برخوردار هستند و خیلی از جزيیات کاملا شبیه‌سازی شده و حس و حال واقعی دارد. بنابراین کسی که این بازی‌ها را انجام می‌دهد، می‌تواند صحنه‌های خشن شبه واقعی را مشاهده کند.

در این قبیل بازی‌ها، شکل‌های مختلف کشتن آدم‌ها و آسیب زدن به آن‌ها دیده می‌شود. اما آیا می‌توانیم تاثیر خشونت در بازی را به زندگی واقعی هم نسبت دهیم؟ آیا خشونت بازی‌ها به طوری است که افراد تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیرند و چنین کارهایی، مثلا قتل را در زندگی واقعی انجام دهند؟

موضوع تاثیر خشونت در بازی های ویدیویی، موضوعی است که از سال‌ها پیش، محققین و روانشناسان زیادی به آن پرداخته‌اند. شاید بتوان گفت اولین باری که دانشمندان به تحقیق بر این بازی‌ها روی آوردند، سال ۱۹۷۶ بود. سوژه‌ای که منجر شد آن‌ها به فکر تحقیق شوند، بازی‌ای به نام Death Race بود. در سال ۱۹۹۳ نیز پس از انتشار بازی‌های خشن Mortal Kombat و Night Trap، باز هم موج نگرانی‌ها بالا رفت و یک سال بعد، سیستم رده بندی سنی به بازی‌ها ایجاد شد که آن‌ها را براساس محتوا و میزان خشونت، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. کمی بعد مشخص شد که حدود ۵۰ درصد از پسران و ۱۴ درصد از دختران در رده‌ سنی بین ۱۲ تا ۱۷ سال، بازی‌های مختص بزرگسالان را انجام می‌دهد.

تاثیر بازی های خشن بر کودکان

در سال ۲۰۱۸ نیز، رئیس جمهور وقت آیالات متحده آمریکا یعنی دونالد ترامپ، به علت چند حمله‌ی مسلحانه به مدارس، خیلی جدی خواست که تاثیر بازی‌ های کامپیوتری در سلامت روان بچه‌ها بررسی شود.
پس از این درخواست، دانش آموزان چندین مدرسه مورد بررسی قرار گرفتند.

آیا خشونت در بازی های کامپیوتری منجر به قتل می‌شود؟

جواب کوتاه به این سوال، «خیر» است. اگر منظور این باشد که آیا بچه‌ها بعد از انجام بازی های خشن ممکن است کسی را بکشند، قطعا منفی است و در قاتل شدن افراد فاکتورهای مختلفی دخیل هستند و نمی‌توان گفت که شخصی با سلامت روان کامل، پس از انجام بازی خشن ممکن است مرتکب جنایت شود.

قتل به واسطه بازی های خشن کامپیوتری

طبق تحقیقاتی که در سال‌های مختلف و به دست دانشمندان در کشورهای مختلف انجام شده، بازی‌هایی که خشونت گرافیکی بالایی دارند، ادبیات نامناسبی دارند و ایجاد اضطراب می‌کنند، می‌توانند تا حدی روی افرادی که آن‌ها را انجام می‌دهند (به‌خصوص کودکان و نوجوانان که راحت تحت تاثیر قرار می‌گیرند) تاثیر بذارند. این تاثیرات می‌تواند به صورت یاد گرفتن ناسزا و حرف‌های نامناسب باشد یا این‌که شخص اندکی پرخاشگر شود. اما این‌که شخص مرتکب قتل شود ناممکن است.

برای ارتکاب جنایتی از جمله آدمکشی یا آسیب زدن به دیگران، مشکلات زمینه‌ای دیگری دخیل هستند و اگر کسی چنین کاری را بکند، باید پیشینه‌ی روانی او بررسی شود. بنابراین نمی‌توانیم بازی‌های خشونت بار را عاملی بدانیم که مستقیما باعث می‌شود فرد، شخص دیگری را به قتل برساند یا او را آزار دهد.

جمع‌بندی

در این مطلب، به مسئله‌ای پرداختیم که سال‌ها است ذهن خیلی از مادر و پدرهای نگران را به خود مشغول کرده است. همانطور که در این مطلب به تاثیر خشونت در بازی های رایانه ای روی کودکان و نوجوانان پرداختیم، مشخص شد که تاثیر این بازی‌ها بسیار جزئی است و ممکن است موجب به خشونت‌های کلامی شود. اما این که باعث شود افراد مرتکب جنایت شوند، اصلا محتمل نیست و برای بروز این مسئله خیلی موارد گسترده‌تری دخیل هستند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/video-game-violence-blame-gaming-podcast-ep9/