داغ ترین ها :
5G چقدر سریع است؟

5G چقدر سریع است؟

همان‌طور که می‌دانید سال هاست به طور پیوسته خبرهای هیجان‌انگیز زیادی در مورد شبکه‌های 5G، نسل پنجم فناوری شبکه تلفن، همراه از گوشه و کنار دنیا شنیده می‌شود. تمامی شرکت‌های بزرگ مخابراتی 5G نیز شبکه‌های سراسری اولیه خود را مستقر کرده‌اند و آماده‌اند تا دسترسی و قابلیت‌های این شبکه‌ها را در سال جاری و سال‌های آتی به طور جدی گسترش دهند. 5G مزایای بالقوه زیادی نسبت به 4G دارد، اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که مورد بحث قرار می‌گیرد، سرعت اینترنت 5G است. در این مقاله از تکنولایف با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره سرعت 5G کسب کنید؛ شاید لازم شد شما هم یک گوشی 5G برای خودتان تهیه کنید.

نکاتی در رابطه با سرعت 5G

واقعیت این است که سرعت 5G شما به فاکتورهای زیادی بستگی دارد، از جمله اینکه کجا هستید، چند نفر دیگر در حال اتصال هستند، به چه شبکه 5G متصل هستید و از چه دستگاه 5G استفاده می‌کنید. در اینجا تمامی نکاتی را که باید در مورد سرعت 5G بدانید به طور کامل برایتان شرح داده‌ایم.

  • سرعت ایده‌آل 5G

حداکثر سرعت تئوری یا همان سرعت ایده‌آلِ درنظرگرفته‌شده برای 5G بسیار پیشگامانه است، اما قبل از اینکه شما در دنیای واقعی بدون در نظر گرفتن دستگاه متصل به حداکثر سرعت برسید، راهی طولانی در پیش داریم. با توجه به میزان پوشش 5G شما، حداکثر سرعت بارگیری اغلب از 1 گیگابیت بر ثانیه تا 10 گیگابیت بر ثانیه است و تاخیر یا زمان ارسال اطلاعات نیز می‌تواند به 1 میلی ثانیه برسد. جدول زیر سرعت نظری فناوری 5G را در برابر نسل‌های مختلف فناوری بی‌سیم قرار می‌دهد:

 

5G 4G LTE-A 4G 3G HSPA+ 3G 2G

نسل

1-10Gbps 300Mbps-1Gbps 150Mbps 42Mbps 7.2Mbps 0.3Mbps

حداکثر سرعت

50Mbps and Up 15Mbps-50Mbps 10Mbps 5Mbps 1.5Mbps 0.1Mbps

سرعت متوسط

 

لازم به ذکر است که میانگین‌های جدول تقریبی اسن و تمامی فناوری‌های مختلف نتایج را به طور روشن و مستقیم ارائه نمی‌دهند، زیرا حتی بعد از شروع نسل بعدی، نسل بعدی تکامل یافته و… توسعه می‌یابد. به علاوه شرکت‌های مخابراتی نیز شبکه‌های خود را به اشتباه برچسب‌گذاری می‌کنند. مثلا بسیاری از آن‌ها HSPA+ که یک فناوری 3G است را به عنوان 4G برچسب‌‌گذاری می‌کنند. LTE-A آخرین نسل از شبکه 4G به شمار می‌رود که در محدوده 5G قرار دارد و از نظر تئوری می‌توانند فقط به 1Gbps برسند. البته ناگفته نماند که هنوز هم این سرعت‌ها در حال حاضر در هیچ کجا در دسترس نیستند و بیشتر به مودم داخل دستگاه شما بستگی دارند.

 

مطالب مرتبط: آیا 5G خطرناک است؟

 

  • سرعت بارگیری 5G در دنیای واقعی

در ابتدا باید گفته شود که سرعت بارگیری با توجه به نوع 5G متصل به شما بسیار متفاوت است. به علاوه بهتر است بدانید که 5G از چند باند فرکانسی مختلف تشکیل شده است. طیف باند کم (low-band) که غالبا به آن Sub-6 می‌گویند، قادر است مسافت‌های طولانی را طی کند و از موانع نفوذ کند، اما سرعت بارگیری کمتری را ارائه می‌دهد. عکس این مورد نیز برای طیف باند بالا یعنی mmWave صادق است که سرعت بارگیری فوق‌العاده‌ای دارد، اما امواج رادیویی نمی‌توانند راه طولانی را طی کنند یا از موانع عبور کنند. اگر چه باندهای فرکانسی با پوشش mmWave وجود دارند، اما در حال حاضر شبکه‌های موجود در سراسر کشور به باند کم 5G وابسته هستند که با گذشت زمان و بهبود کیفیت شبکه‌های 5G، این امر احتمالا تغییر خواهد کرد.

سرعت بارگیری 5G

طبق مطالعه اخیر Speedcheck، متوسط سرعت بارگیری 5G در حال حاضر 59 مگابیت بر ثانیه است که خیلی سریع‌تر از شبکه 4G معمولی شما نیست. البته این سرعت با توجه به شرکت مخابراتی ممکن است کمی متفاوت باشد، به عنوان مثال AT&T متوسط سرعت بارگیری 53 مگابیت بر ثانیه، T-Mobile 47 مگابیت بر ثانیه و Verizon 44 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. همچنین طبق Speedcheck، سرعت متوسط 5G فقط 7/2 برابر سرعت متوسط 4G است، نه صدها برابر سریعتر که در نهایت به آن دست خواهیم یافت.

شایان ذکر است که سرعت بارگیری فقط به نوع اتصال 5G شما بستگی ندارد، بلکه تعداد افراد متصل به شبکه نیز سرعت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر چه تعداد افراد بیشتر به طور همزمان به یک برج سلول متصل شوند، پهنای باند کمتری به طور خاص در اختیار شما قرار می‌گیرد. به همین دلیل mmWave می‌تواند در مکان‌هایی همانند استادیوم‌ها، جایی که هزار نفر می‌توانند به طور همزمان به یک شبکه متصل شوند، مهم باشد.

 

پیشنهاد نویسنده: 8 کاربرد هیجان انگیز اینترنت نسل پنجم 5G

 

  • تاخیر و سرعت 5G

شاید تاخیر مهم‌تر از سرعت بارگیری 5G در دنیای واقعی باشد. الس بائرت، مدیر بازاریابی و ارتباطات در NetComm به دیجیتال ترندز گفت: «بدون شک ورود 5G سرعت بالاتری را برای کاربران به همراه خواهد داشت، اما این سرعت‌ها با توجه به نوع طراحی شبکه توسط اپراتورها و تعداد کاربران در شبکه متفاوت خواهد بود.» در مصاحبه‌ای دیگر نیز گفته شد: «اگرچه 5G قادر به ارائه سرعت بالاتر خواهد بود، اما تفاوت اصلی که کاربران متوجه خواهند شد، تاخیر بسیار کم در 5G نسبت به 3G یا 4G است و این امر سبب می‌شود تا برنامه‌های جدیدی در فضای اینترنت اشیا ایجاد شود.»

تاخیر و سرعت 5G

طبق یک مقاله از اتحاد شبکه‌های نسل بعدی موبایل که به ایجاد استانداردها کمک کرده است، شبکه‌های 5G باید 10 میلی‌ ثانیه تاخیر به طور کلی و 1 میلی ثانیه برای موارد خاص که به تاخیر کمتری نیاز دارند، ارائه دهند. این گزارش همچنین پیشنهاد می‌کند، نرخ داده تا 1 گیگابیت بر ثانیه باید در برخی از محیط‌های خاص همانند دفاتر داخلی پشتیبانی شود؛ در‌حالی‌که حداقل 50 مگابیت بر ثانیه باید در همه جا در دسترس باشد.

 

بیشتر بخوانید: فناوری 5G چیست؟

 

سرعت 5G در سال 2021 چقدر است؟

اگرچه سرویس 5G اکنون با تلفن 5G به طور گسترده در دسترس است، اما به‌نظر می‌رسد که جایگزینی کامل آن به جای 4G  کمی زمان‌بر باشد. درحالی‌که هر شرکت مخابراتی همچنان شبکه‌های بی‌سیم خود را بهبود می‌بخشد و روی استقرار 5G کار می‌کند، کاربران 5G باید انتظار تاخیر کاهش یافته و سرعت بیشتر را داشته باشند. طی چند سال آینده، علاوه بر گسترش اساسی منطقه‌ای که شبکه‌های 5G تحت پوشش آن هستند، دسترسی بهتری به فرکانس‌های باند متوسط و بالا خواهید دید.

همچنین در دستگاه‌های دارای قابلیت 5G افزایش قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد. در حال حاضر نیز یک آیفون 5G و یک سامسونگ Galaxy S20 با قابلیت 5G وجود دارد، اما هنوز تمامی دستگاه‌ها از فناوری بی‌سیم جدید پشتیبانی نمی‌کنند و همان‌طور که گفته شد به طور کلی استفاده از فناوری 5G هم برای شرکت‌های مخابراتی و هم برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند زمان‌بر است. در‌صورتی‌که، تمایل دارید اطلاعات بیشتری از فناوری 5G کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید انواع گوشی به سایت تکنولایف به نشانی https://www.technolife.ir/ شوید و مقاله‌های مرتبط را بخوانید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. محمد فخریان

    سلام و خسته نباشید به تیم محترم تکنولایف
    گیگابیت بر ثانیه رو گیگابایت بر ثانیه نوشتید و (AT&T) رو هم برعکس لطفاً درست کنید.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد فخریان

      سلام دوست عزیز وقت خوش ممنون از توجهتون تصحیح شد
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b3%d8%b1%d8%b9%d8%aa-5g/
ads
ads