داغ ترین ها :
برای بازی لپ تاپ بخریم یا PC

برای بازی لپ تاپ بخریم یا PC

برای بازی کردن لپ تاپ بخریم یا PC؟ جواب این سؤال برای هر کسی به این بستگی دارد که شما دقیقاً به چه چیزی اهمیت می‌دهید؟ بعضی‌ها عاشق یک صفحه نمایشگر بزرگ منحنی، یک ماوس گیمینگ بلادی w90 pro با هشت تا دکمه و یک کیبورد گیمینگ فاکس ایکس ری حرفه‌ای به همراه نور کم اتاق خواب هستند اما بعضی از گیمرها با یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی گیمینگ ایسوس rog با صفحه نمایش بی‌نظیر و 170 درجه نمایش با یک پردازنده‌ی گرافیک شش گیگابایتی، ماوس و کیبورد جذاب و حرفه‌ای در کافه‌ها و جمع‌های خودمانی دنبال بازی هستند. پس  بستگی به خواست شما دارد، یک لپتاپ قابل حمل سبک یا یه غول بزرگ خانگی؟ مقایسه pc و لپتاپ از جایی جالب‌تر هم می‌شود که بحث شیرین قیمت را هم به آن اضافه کنیم. در این مقایسه لپ‌تاپ ایسوس rog را با یک pc گیمینگ با حدود قیمت یکسان بررسی می‌کنیم، با تکنولایف همراه باشید.

 

تکنولایف فروشگاه آنلاین لپ تاپ با امکان ارسال به سراسر کشور است: قیمت لپ تاپ

 

کارت گرافیک GPU

از عمده دلایلی که پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ عملکرد ضعیف‌تری نسبت به PC دارند، مسئله‌ی دما در کارت‌های گرافیک است. شرکت اینویدیا NVIDIA مدعی شده که در کارت‌های سری RTX3000 و علی‌الخصوص نسخه 3060 این تفاوت را بین لپ‌تاپ و PC به حداقل ممکن رسانده و قدرتی در حد PC را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. با نگاهی به ادعای شرکت سازنده متوجه می‌شویم که هنوز هم کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ به اندازه‌ی PCهای گیمینک کارایی ندارند، اما این تفاوت تا چه میزان است؟

در لپ‌تاپ ROG گیمینگ از کارت گرافیکی انویدیا NVIDIDA مدل GFORCE 3060 استفاده شده که دارای شش گیگابایت حافظه اختصاصی پردازنده است. در مقابل درون PC یک پردازنده گرافیکی TUF GTX 1660S GAMING قرار دارد که مقاوم در برابر گرد و غبار است و پاشش یک روان کننده که اغلب کاربرد در هوافضا دارد باعث صدای کمتر و استقامت بیشتر می‌شود. هنگام بازی هر دو کارت گرافیک با ریزولوشن خوب و بدون لگ در بازی‌هایی همچون WRC 9 و DOOM ETERNAL و همچنین HALF_LIFE را اجرا کردند اما در کیفیت 4K (یا بالاترین کیفیت) دست برنده قطعاً با PC است

حافظه ذخیره سازی (SSD.HDD) و حافظه رم (RAM)

حافظه رم یا (Random Access Memory) سخت‌افزاری است که برنامه‌های کاربردی و داده‌های مورد استفاده فعلی در آن نگهداری می‌شوند تا پردازشگر دستگاه به سرعت به آنها دسترسی پیدا کند. به نوعی RAM حافظه اصلی دستگاه محسوب می‌شود، سرعت خواندن و بارگذاری در RAM بسیار سریع‌تر از حافظه‌های دیگر کامپیوتر مانند هارد دیسک HDD یا حافظه‌های SSD یا درایو نوری است. تا زمانی که رایانه روشن است، داده‌ها در RAM حفظ می‌شوند، اما با خاموش شدن رایانه از بین می‌روند. هنگامی که رایانه راه اندازی مجدد می‌شود، سیستم عامل و سایر فایل‌ها معمولاً از یک HDD یا SSD مجدداً در RAM بارگذاری می‌شوند. عملکرد RAM به دلیل نوسانات آن RAM نمی‌تواند داده‌های دائمی را ذخیره کنند. RAM را می‌توان با حافظه کوتاه مدت یک فرد و یک هارد دیسک را با حافظه بلند مدت یک فرد مقایسه کرد. حافظه کوتاه مدت بر کار فوری متمرکز است، اما فقط می‌تواند تعداد محدودی از داده‌ها را در هر زمان در نظر داشته باشد. وقتی حافظه کوتاه مدت یک فرد پر می‌شود، می‌توان با داده‌هایی که در حافظه بلند مدت مغز ذخیره شده است، آن را تازه کرد. یک کامپیوتر نیز به این روش کار می‌کند. اگر RAM پر شود، پردازنده کامپیوتر باید مکرراً به هارد دیسک برود تا داده‌های قدیمی موجود در RAM را با داده‌های جدید پوشش دهد.

در این قسمت تفاوت بین لپ‌تاپ و PC به حداقل خود رسیده و می‌توان گفت نه تنها روی کاغذ بلکه در عملکرد هم تفاوتی از هر نظر با هم نداشته و حافظه رم 16GB DDR4 لپ تاپ در مقابل رم GAIL EVO 16GB کاملاً عملکرد یکسان و با کارایی بالا داشتند. همین معادله برای حافظه ذخیره‌سازی هم صدق می‌کند. هر دو چه PC و چه لپ‌تاپ را می‌توان با اضافه کردن حافظه پر سرعت SSD تا حدی سرعت آن را افزایش داد.

 

از کجا بفهمیم باتری لپ تاپ اصل است؟
تفاوت باتری های لپ تاپ

 

جدیدترین مدل های کیبورد گیمینگ و سایر انواع کیبورد کامپیوتر را می توانید از تکنولایف بخرید

 

نمایشگر

امروزه استاندارد تصویر با کیفیت 1920*1080 پیکسل (فول اچ دی) شناخته می‌شود. اما این فقط استاندارد به روز نمایشگرها است. نکته‌های قابل ملالحظه در مانیتور نرخ تازه‌سازی تصویر (رفرش ریت) و نوع پنل به کار رفته (TFT, LPS و …) و اندازه‌ی آن است.

در اینجا به مقایسه نمایشگر (15.7 اینچی) لپ‌تاپ ROG ASUS و مانیتور ASUS VY (27 اینچ) می‌پردازیم.

هردو نمایشگر با قدرت نمایش بیش از 16 میلیون رنگ و رزولوشن 1920* 1080 با هم برابری می‌کنند با این تفاوت که نرخ به روزرسانی تصویر در لپ تاپ 300 هرتز بوده، در حالی در مانیتور ASUS VY این عدد فراتر از 75 هرتز نیست البته همراه تکنولوژی Flicker-Free و تکنولوژی کاهش اشعه آبی مضر.

هر دو نمایشگر از زاویه‌ی دید بسیار خوبی دارا هستند، نمایشگر لپ‌تاپ با زاویه دید 170 درجه و LCD ASUS با زاویه دید 178 درجه عملکرد خود را رخ می‌کشند تا همه چیز در این مقایسه نزدیک باشد. البته استفاده از واژه همه کمی زود بود، یک فاکتور مهم یعنی اندازه می‌تواند برنده این نبرد را مشخص کند که تفاوت نسبتاً زیادی را با هم دارند. اما واقعاً اندازه بزرگ LCD مزیت محسوب می‌شود یا جز معایب سیستم ماست؟

 

انواع مانیتور گیمینگ را می توانید از تکنولایف بخرید: مانیتور گیمینگ

 

سهولت استفاده

لپ تاپ‌ها به صورت کلی در زمینه سهولت استفاده و کارایی راحت برگ برنده را از رقیب خود ربوده و فاصله زیادی هم گرفته‌اند. این مسئله زمانی ک شما دانشجو باشید و یا یک کارمند یا کاربری که هر جایی به سیستم خود نیاز پیدا می‌کند، کاملاً محسوس‌تر می‌شود. ولی این مقایسه صرفاً برای گیم پلیر هاست که این موضوع هم فرقی در نتیجه نهایی ایجاد نمی‌کند.

شما هرجایی که باشید در سفر، هواپیما، قطار، کافه و…تا رسیدن به بازی فقط تا باز کردن لپ‌تاپ‌تان نیاز دارید، همچنین از لحاظ حجمی و وزنی هم PC حرفی برای گفتن نخواهد داشت. چون لپ‌تاپ ASUS ROG فقط با وزن 2.3 کیلو گرم شاید از کارتون‌های خالی لوازم PC هم سبک‌تر باشد. در آخر هم مسئله انرژِی که با قطعی یا هر مسئله دیگه عملاً PC را غیر قابل استفاده می‌کند ولی در لپ تاپ با استفاده از باطری 4 سلولی این مشکل نه تنها کاملاً رفع شده حتی به یک برتری هم نسبت به مدل‌های قبلی خودش تبدییل شده است. برنده بخش سهولت در استفاده حتماً لپ تاپ است.

 

 

قابلیت ارتقا و تعمیرات

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در مقایسه لپ‌تاپ و PC قابلیت ارتقا و تعمیر در آنهاست. در این مورد PC از انعطاف قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. امروزه دنیای تکنولوژی با سرعت باور نکردنی رو به جلو حرکت می‌کند و هر روزه تکنولوژی‌های جدیدتر و نسخه‌های جدید روانه بازار می‌شوند. برای عقب نماندن از این قافله باید سیستم را ارتقا داد که ارتقا در PC به راحتی قابل انجام است. حتی در خیلی از موارد با کمی آشنایی به کامپیوتر این کار نیاز به تکنسین مخصوص هم ندارد و کاربر به راحتی می‌تواند قطعه جدید را نصب و راه‌اندازی کند. ولی در لپ‌تاپ‌ها این قضیه خیلی کاربرد ندارد و ارتقا در حد خیلی کم (RAM و یا حافظه SSD) انجام می‌شود و دست کاربر خیلی باز نیست. پس اگر به فکر ارتقا مداوم سیستم خود هستید، PC انتخاب درست‌تری نسبت به لپ‌تاپ است و همینطور در مسئله تعمیرات در PC که اکثراً نیاز به تعویض قطعه است اینکار به‌راحتی و در زمان بسیار اندک انجام پذیر است. ولی در لپ‌تاپ قالب خرابی‌ها نیاز به تکنسین مجرب دارد و به حداقل  چند روز از وقت شما را طلب می‌کند.

 

تغییر زبان به فارسی:
چگونه زبان لپ تاپ را فارسی کنیم

 

جمع‌بندی مقایسه لپ‌تاپ و PC برای بازی

نتیجه‌گیری از مقایسه به اینجا کشیده شد که اگر صرفاً می‌خواهید بازی کنید و گرافیک و سخت‌افزار بهتری داشته باشید، PC گیمینگ گزینه مناسب‌تری برای شماست. ولی اگر گیمر هستید و نیاز دارید که چند جای مختلف و هر زمان ممکن سری به بازی محبوب خود بزنید، همچنین در کنار گیمینگ از فواید یک لپ‌تاپ با کیفیت هم لذت ببرید و در مقابل یک کیس گیمینگ خانگی PC GAMING هم کم نیاورید، حتماً لپ‌تاپ گیمینگ گزینه بسیار مناسب‌تری نسبت به PC خواهد بود.

اگر لپ‌تاپ بخریم (ASUS ROG STRIX GAMING)

1: با اندازه کوچک و وزن خیلی کمی که دارد قابلیت جابه‌جایی داریم.

2: از نظر سخت‌افزاری در مرحله‌ی قابل قبولی قرار می‌گیریم.

3: به خاطر استفاده از قطعاتی با فرکانس کم مصرف برق (انرژِی) کمتری استفاده خواهیم کرد.

4: اکثر بازی‌های روز دنیا را با کیفیت خوب و بدون لگ بازی می‌کنیم.

اگر PC GAMING بخریم

1: قدرت پردازشی و گرافیکی بیشتری خواهیم داشت.

2: برای ارتقا سیستم مشکلی نخواهیم داشت و همچنین در صورت خرابی، تعمیرات PC به راحتی قابل تعمیر است.

3: گرما را راحت‌تر دفع می‌کند بنابرین قطعات عمر بیشتری خواهد داشت.

 

متداول‌ترین ها به همراه راه حل:
مشکلات لپ تاپ hp

 

سوالات متداول

گرافیک در PC بهتر عمل می‌کند یا لپ‌تاپ؟

عموما به خاطر استفاده از فن‌های خنک کننده در PC طول عمر قطعات بیشتر از لپ‌تاپ‌ها است اما از نظر کارایی امروزه بهره‌وری در لپ‌تاپ‌ها و PC های گیمینگ یکسان هستند.

لپ‌تاپ بخریم یا PC؟

قابل حمل بودن، داشتن باطری و قیمت تمام شده کمتر نسبت به PC، لپ‌تاپ را انتخاب بهتری نشان می‌دهد. در ضمن با داشتن یک لپ تاپ گیمینگ شما از خرید ماوس، کیبورد، انگل بلوتوث و WIFI بی‌نیاز خواهید شد. چون این ست اکسسوری با رنگ ست RGB و کارایی مناست در لپ‌تاپ شما گنجانده شده است.

آیا رایانه شخصی سریعتر از لپ‌تاپ است؟

معمولا دسکتاپ‌ها سریعتر از لپ‌تاپ‌ها کار می‌کنند و رایانه‌های شخصی گران‌تر معمولاً سریع‌تر کار می‌کنند. در حقیقت قیمت‌ آنها در سرعت بسیار تاثیرگذار است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be-%da%af%db%8c%d9%85%db%8c%d9%86%da%af-%db%8c%d8%a7-pc/
ads
ads