داغ ترین ها :
چگونه گوشی اصل و تقلبی را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

چگونه گوشی اصل و تقلبی را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

در حال حاضر می‌توان گوشی‌های هوشمند از برندهای متنوعی را در بازار یافت که در رده‌های مختلف سخت‌افزاری و قیمت وجود دارند. با این حال، تنوع محصولات تنها چالشی نیست که پیش رویتان قرار دارد. درواقع در کنار اینکه باید مدل متناسب با نیازهایتان را در میان انبوهی از محصولات موجود در بازار بیابید، باید دقت داشته باشید که گوشی تقلبی خریداری نکنید. اگر نگاهی به محصولات موجود در بازار داشته باشید، متوجه خواهید شد که در کنار گوشی اصل و دارای اصالت، محصولاتی نیز یافته می‌شوند که فیک و تقلبی هستند و اگر در هنگام خرید نتوانید فیک یا اصل بودن گوشی را تشخیص دهید، سرتان کلاه خواهد رفت؛ اما روش های تشخیص گوشی اصل از تقلبی چیست؟

 

برای خرید گوشی اصل با گارانتی معتبر به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

در مقاله‌ای که پیش رو دارید به شما نکاتی را ارائه خواهیم داد تا بتوانید تفاوت میان گوشی اصل و تقلبی را متوجه شده و آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید. در روش‌هایی که توضیح خواهیم داد، نه‌تنها امکان تشخیص محصولات اندرویدی وجود دارد، بلکه می‌توانید مدل‌های فیک آیفون‌ها را نیز از نمونه‌های اصلی تشخیص دهید. با تکنولایف همراه باشید و روش های تشخیص گوشی اصل از تقلبی را دنبال کنید.

در ابتدا باید بگوییم که خرید از فروشگاه‌های معتبر مانند تکنولایف باعث می‌شود که با مشکلاتی مانند خرید محصول تقلبی مواجه نشوید. درواقع خرید گوشی تقلبی در زمانی رخ می‌دهد که از فروشگاه‌های غیرمعتبر یا اشخاص اقدام به خرید کنید. در ادامه به دنبال بررسی نحوه‌ی تشخیص آیفون فیک از نمونه‌ی اصلی خواهیم رفت.

روش های تشخیص گوشی اصل از تقلبی برای آیفون

روش اول: تطابق اطلاعات موجود روی بسته‌بندی با نرم‌افزار گوشی را بررسی کنید

تطابق اطلاعات جعبه آیفون با گوشی

اصولا روی بسته‌بندی گوشی، اطلاعاتی مانند شماره سریال، کد IMEI و شماره مدل وجود دارد. برای اینکه مطمئن شوید گوشی آیفونتان اصل است یا تقلبی می‌توانید به بخش تنظیمات رفته و تطابق شماره سریال، کد IMEI و شماره مدل ثبت شده روی جعبه را با آنچه در بخش تنظیمات زده است، بررسی کنید.

اگر اطلاعات وارد شده با یکدیگر تطابق نداشته باشند، گوشی که خریداری کرده‌اید درواقع مدلی تقلبی یا فیک است. تطابق اطلاعات به این معنا خواهد بود که از گوشی هوشمند اصل برخوردار خواهید بود.

روش دوم: بررسی شماره سریال

بررسی شماره سریال ایفون در سایت اپل

شما می‌توانید با بررسی شماره سریال از اینکه گوشی هوشمند فیک است یا اصل مطمئن شوید. ابتدا وارد منوی تنظیمات شده و سپس به بخش General بروید. حال گزینه‌ی About را انتخاب کرده و سپس شماره سریال آیفون را به دست آورید.

وب سایت رسمی اپل بخشی دارد که امکان بررسی اصالت دستگاه را به شما ارائه می‌دهد. به بخش Check Coverage اپل بروید. در این بخش از شما خواسته می‌شود که شماره سریال آیفون را وارد کنید. حالات مختلفی رخ می‌دهد که برای مثال به دو نمونه اشاره می‌کنیم:

اگر آیفونتان فیک باشد عبارت Invalid Serial Nubmer را مشاهده خواهید کرد که یعنی گوشی هوشمند در اختیارتان توسط اپل ساخته نشده و نمونه‌ی فیک و تقلبی است.

اگر آیفونتان تاکنون استفاده نشده باشد، عبارت This phone has not been activated را مشاهده خواهید کرد.

 

در مطلبی بهترین روش های تشخیص گوشی نو از کارکرده را توضیح داده ایم:
از کجا بفهمیم گوشی نو است یا کارکرده؟

 

روش سوم: کد IMEI را بررسی کنید

بررسی IMEI گوشی

هر گوشی هوشمندی ازجمله آیفون‌های اپل دارای کد IMEI هستند. برای بررسی اصالت دستگاه می‌توانید کد IMEI آیفون را در سایت http://www.imeipro.info بررسی کنید. البته امکان بررسی کد در سامانه‌ی همتا نیز وجود دارد.

وارد بخش تنظیمات آیفون شده و سپس به بخش General بروید. حال گزینه‌ی About را انتخاب کرده و کد IMEI را به دست آورید. اکنون می‌توانید کد IMEI را در سامانه‌ی همتا یا وب‌سایت ذکر شده بررسی کنید. اگر گفته شد که چنین محصولی وجود ندارد یا اطلاعات محصول دیگری برایتان به نمایش درآمد، آیفونی که خریده‌اید تقلبی یا فیک است.

راه ساده‌تری نیز برای یافتن کد IMEI وجود دارد. به بخش کلید‌های تماس وارد شده و کد #06#* را وارد کنید.

روش چهارم: بدنه‌ی دستگاه را چک کنید

چک کردن بدنه آیفون

به بدنه‌ی دستگاه نگاه کنید. هیچ یک از آیفون‌های اپل دارای درگاهی برای اتصال کارت حافظه‌‌ی microSD یا هر مدل کارت حافظه‌ی دیگری نیستند و اگر گوشی هوشمندتان دارای چنین درگاهی باشد، متاسفانه گوشی آیفون فیک یا تقلبی خریداری کرده‌اید. درواقع احتمال دارد که گوشی هوشمند اندرویدی با طراحی شبیه به آیفون خریده باشید و سرتان کلاه رفته باشد.

روش پنجم: لوگوی اپل در پنل پشتی دستگاه را بررسی کنید

جنس لوگو اپل در پشت گوشی

تمامی آیفون‌ها دارای لوگوی اپل در پنل پشتی هستند. با بررسی این لوگو می‌توانید متوجه شوید که آیا گوشی هوشمندی که در اختیار دارید اصل است یا تقلبی. اصولا لوگوی اپل به حالتی طراحی شده که اگر سطح آن را لمس کنید تفاوتی با بدنه ندارد و نمی‌توان هرگونه برآمدگی لوگو نسبت به سطح بدنه یا تفاوت جنسشان را متوجه شد. اگر چنین اتفاقی رخ داد، گوشی هوشمندتان تقلبی است.

 

از پارت نامبر آیفون چقدر می‌دانید؟
تفاوت پارت نامبر های آیفون

 

روش ششم: آیفون را با مدل دیگری مقایسه کنید

مقایسه با ایفون های دیگر

گوشی هوشمندتان را با مدل دیگری از آیفون که از اصل بودن آن مطمئن هستید در کنار یکدیگر قرار داده و مقایسه کنید. هر دو گوشی هوشمند به دلیل اینکه از یک مدل هستند باید دارای سایز، مشخصات و طراحی ظاهری مشابه باشند. هرگونه تفاوت به این معنا خواهد بود که گوشی هوشمندتان تقلبی است.

شما می‌توانید ظاهر گوشی هوشمند را با مدل مشابه در وب‌سایت اپل مقایسه کنید.

روش هفتم: اپلیکیشن‌های پیش فرض را بررسی کنید

کنترل سنتر ایفون

اصولا تمامی اپلیکیشن‌های اختصاصی اپل به‌صورت پیش‌فرض روی آیفون‌ها نصب شده‌اند که شامل مرورگر سافاری، اپ استور و قطب‌نما می‌شود. اگر در منوی رابط کاربری به جای اپ استور، پلی استور گوگل را مشاهده کردید، مطمئن باشید که گوشی تقلبی را به جای آیفون به شما فروخته‌اند. در غیر این صورت باید بتوانید به اپ استور دسترسی داشته باشید و اپلیکیشن‌های مبتنی بر iOS را روی آیفونتان نصب کنید.

روش های تشخیص گوشی اصل از تقلبی برای اندرویدی‌ها

روش اول: گوشی از نسخه‌ی به‌روز اندروید استفاده کند

به روز بودن اندروید گوشی

اصولا مدل‌های فیک گوشی‌های اندرویدی از سیستم‌عاملی قدیمی برخوردار هستند؛ به این صورت که گوشی هوشمندی شبیه به مدل گران‌قیمت، طراحی و ساخته شده است، اما از مشخصات سخت‌افزاری به مراتب ضعیف‌تری استفاده می‌کند و همین امر سبب می‌شود که نتواند از نسخه‌ی به‌روز سیستم‌عامل اندروید استفاده کند.

درواقع چنین محصولاتی از نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند. برای فهمیدن اینکه گوشی هوشمندی که خریداری کرده‌اید تقلبی است یا اصل، کافی است به منوی تنظیمات گوشی هوشمند رفته و نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید را از بخش درباره‌ی گوشی به دست آورید.

حال به وب‌سایت‌های معتبر مانند فروشگاه تکنولایف بروید. نام گوشی هوشمندی را که خریداری کرده‌اید در قسمت جستجو وارد کرده و نسخه‌ی سیستم‌عامل را مقایسه کنید. اگر از آنچه در وب‌سایت تکنولایف درج شده، سیستم‌عامل گوشی هوشمندتان قدیمی‌تر بود به احتمال فراوان محصولی که خریداری کرده‌اید فیک و تقلبی است.

روش دوم: بررسی کیفیت ساخت و مشخصات گوشی

بررسی مشخصات گوشی اندروید با نرم افزار

اگر گوشی هوشمندی خریداری کرده‌اید که گران‌قیمت است، بنابراین از کیفیت ساخت بالایی نیز باید برخوردار باشد. اصولا در دست گرفتن گوشی ارزان‌قیمت حس خوبی را به شما منتقل نخواهد کرد؛ به خصوص اگر محصول مدنظر، نمونه‌ی کپی از گوشی گران‌قیمتی باشد. با بررسی ظاهر گوشی و کیفیت ساخت آن می‌توانید تاحدودی متوجه شوید که آیا گوشی هوشمند مدنظر تقلبی است یا فیک. علاوه بر آن می‌توانید مشخصات ظاهری و سخت‌افزاری دستگاه را با اطلاعات درج شده در وب‌سایت رسمی برند مدنظر مقایسه کنید.

 

حراجی گوشی های دست دوم را با اطلاعات کافی رصد کنی:
راهنمای خرید گوشی دست دوم

 

روش سوم: بررسی کد IMEI

بررسی کد imei گوشی های اندروید

IMEI کدی ۱۵ رقمی است که نه‌تنها برای دانستن کارکرده یا نو بودن گوشی هوشمند می‌توانید از آن استفاده کنید، بلکه اصالت گوشی هوشمند را نیز مشخص می‌سازد. اصولا هر گوشی هوشمند نیز از کدی متفاوت با محصولات دیگر استفاده می‌کند. در حال حاضر چندین روش نیز برای یافتن کد IMEI وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در روش اول می‌توانید به بخش صفحه‌کلید برقراری تماس رفته و کد #06#* را در وارد کنید تا کد مدنظر برایتان نمایش داده شود. در روش دیگر می‌توانید به بخش تنظیمات گوشی هوشمند بروید و کد IMEI را به دست آورید. کافی است که به بخش تنظیمات بروید. وارد قسمت درباره‌ی گوشی (About Phone) شوید. از بخش وضعیت یا Status کد IMEI را به دست آورید.

حال که کد IMEI را در اختیار دارید از سرویس‌های مختلف می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از سرویس همتا است. سیستم همتا به شما می‌گوید که گوشی هوشمندی که خریداری کرده‌اید مدل تقلبی است یا اصالت دارد.

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت سامانه همتا نسبت استعلام اصالت دستگاه اقدام کنید. علاوه بر آن، می‌توانید در گوشی هوشمند نیز کد #۷۷۷۷#* را وارد کرده و سپس گزینه‌ی ۱ یا استعلام اصالت را انتخاب کنید. پس از مدتی برایتان پیامکی ارسال خواهد شد و در مورد تاریخچه‌ی گوشی هوشمند توضیحاتی را ارائه خواهد داد.

تکمیل فرآیند خرید در سامانه همتا

اگر در توضیحات وب‌سایت یا پیامکی که دریافت کرده‌اید اطلاعات به نمایش درآمده با مشخصات گوشی هوشمند تطابق نداشت یا گفته شد که چنین کدی وجود ندارد متاسفانه محصولی که خریداری کرده‌اید فک و تقلبی است. شما می‌توانید از وب‌سایت IMEIPro نیز کمک بگیرید.

روش چهارم: استفاده از بنچمارک‌ها

بنچمارک Antutu

اصولا بنچمارک‌ها برای نشان دادن توان پردازشی و بازده سخت‌افزاری دستگاه شناخته می‌شوند. با این حال از بنچمارک‌هایی مانند بنچمارک انتوتو می‌توانید برای سنجش اصالت دستگاه استفاده کنید. درواقع تمامی مدل‌هایی که شرکت سازنده به بازار عرضه می‌کند از مشخصات سخت‌افزاری یکسانی برخوردار هستند و درنتیجه باید بازده یکسانی در بنچمارک‌ها داشته باشند.

بنچمارک انتوتو را از پلی استور دانلود کرده و آن را اجرا کنید. بنچمارک انتوتو چهار مولفه‌ی مختلف را بررسی می‌کند و به هر یک از آن‌ها، امتیازی را اختصاص می‌دهد. این چهار مولفه شامل بازده پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی، حافظه و UX می‌شود. پس از اختصاص امتیاز به هر یک از مولفه‌ها، امتیازهای به دست آمده به‌صورت مجموع در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

حال کافی است به وب‌سایت رسمی انتوتو رفته و امتیازی که به گوشی هوشمندتان اختصاص یافته را با مدل‌های موجود در بنچمارک مقایسه کنید. امتیازهایی که در فهرست انتوتو قرار گرفته درواقع میانگین امتیازی است که از بررسی حداقل هزار دستگاه به دست آمده و درواقع به شما اجازه می‌دهد که متوجه شوید آیا گوشی هوشمندتان اصالت دارد یا خیر.

اصولا باید مدلی که اصل باشد امتیازی یکسان با محصولات موجود در بنچمارک انتوتو کسب کند. با این حال، امکان دارد که بنچمارک برای گوشی هوشمندتان به درستی اجرا نشده باشد. به همین علت بهتر است چندین بار بنچمارک را اجرا کرده و بررسی کنید که چه امتیازهایی به گوشی هوشمندتان اختصاص می‌یابد.

 

آموزش ضبط صفحه نمایش گوشی های اپل:
اسکرین رکوردر آیفون

 

کلام آخر

شما کاربران تکنولایف می‌توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک قرار داده بگویید که آیا تجربه‌ی خرید گوشی فیک را داشته‌اید و از چه طریق متوجه شدید که محصول تقلبی در اختیار دارید؟ همچنین اگر روشی برای تشخیص گوشی اصل یا تقلبی در نظر دارید که در مقاله به آن اشاره نشده است، می‌توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک قرار دهید.

پرسش‌های متداول

آیا امکان دارد روی گوشی آیفون، اپلیکیشن‌های اندرویدی نصب کرد؟ خیر. چنین امکانی وجود ندارد و اگر در آیفون، آیکون پلی استور را مشاهده کردید یا امکان نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی را داشتید، آیفونی که خریده‌اید درواقع گوشی اندرویدی بوده و تقلبی است.

کد IMEI و شماره سریال روی جعبه با تنظیمات گوشی تطابق ندارد، آیا گوشی من تقلبی است؟ به احتمال فراوان بله. اصولا مشخصات ثبت شده روی جعبه‌ی محصولات اصل با آنچه در تنظیماتشان وجود دارد، یکسان است. با این حساب، اگر تفاوتی را مشاهده کردید، به احتمال فراوانی گوشی فیک خریداری کرده‌اید.

کد IMEI گوشی را چگونه به دست آورم؟ با رجوع به بخش تنظیمات گوشی امکان به دست آوردن کد IMEI به همراه شماره سریال وجود دارد. همچنین می‌توانید کد #06#* را شماره گرفته و اطلاعات مدنظرتان را به دست آورید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%82%d9%84%d8%a8%db%8c/
ads
ads