داغ ترین ها :
مشکلات بایوس در کامپیوتر و لپ تاپ و روش های رفع آن

مشکلات بایوس در کامپیوتر و لپ تاپ و روش های رفع آن

مشکلات و خطاهای بایوس را می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که دانست که برای کاربران رخ می‌دهد. در حقیقت بروز این هشدارها و نمایش خطاهای بایوس می‌تواند دلایل گوناگون و مهمی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم دلایل بروز خطاها و مشکلات بایوس را آموزش دهیم تا شما بتوانید آن‌ها را به سادگی در صورت بروز مشکل حل کنید؛ با ما در تکنولایف همراه باشید.

 

تمام کامپیوترها و نوت بوک های موجود در تکنولایف را ببنید: قیمت لپ تاپ

 

1: مشکلات بایوس ؛ Failed to Overclock

مشکل بایوس Failed to Overclock

صفحه خطای Failed to Overclock زمانی رخ می‌دهد که تنظیمات بایوس شما به صورت کامل پاکسازی شده باشد و معمولا هیچ ربطی به اورکلاک واقعی سیستم ندارد؛ در صورتی که سعی کرده باشید سیستم خود را اورکلاک کنید هم با این پیغام مواجه خواهید شد. برخی از اتفاق‌های رایج که می‌توانند باعث بروز خطا شوند را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • سیستم شما به صورت فیزیکی جابه‌جا شده است.
  • باتری CMOS خراب باشد.
  • سیستم دارای مشکلات برق است.
  • اورکلاک کردن RAM یا CPU
  • افزودن یک دستگاه جدید معیوب

ما اورکلاک کردن هیچ کدام از بخش‌های یک سیستم سالم را توصیه نمی‌کنیم. در حقیقت هیچ شخصی نمی‌تواند پشتیبانی اورکلاک کردن رم یا پردازنده را پشتیبانی کند و این مسئله به نظر شخصی کاربران بستگی دارد که تمایل داشته باشند برای افزایش سرعت و عملکرد، انرژی بیشتری نسبت به کامپوننت طراحی شده به CPU یا RAM ارسال کند.

توجه داشته باشید که اورکلاک کردن می‌تواند طول عمر رایانه شخصی را کاهش دهد و در نهایت باعث آسیب‌دیدگی سخت افزار خواهد شد. هنگام استفاده از یک رایانه شخصی که سالم است با دمای بیشتری نسبت به یک ساخت استاندارد مواجه خواهید بود. اورکلاک به صورت تصاعدی می‌تواند میزان گرما را در رایانه افزایش دهد و موجب فرسودگی و پارگی بیشتر قطعات شود.

 

آموزش گام به گام حذف پسورد بایوس لپ تاپ HP:
حذف پسورد بایوس لپ تاپ

 

2: مشکل بایوس Failed Device

خطا و مشکل Failed Device را باید دومین نمونه رایج از خطاهای احتمالی دانست؛ در حقیقت این مشکل زمانی اتفاق خواهد افتاد که یک فلش مموری، دستگاه USB یا هارد دیسک جدید به رایانه شخصی خود متصل کنید. گاهی وقت‌ها افزودن یک فلش یا هارد جدید به رایانه شخصی نباید باعث بروز مشکل شود. خرابی درایوهای USB و فلش مموری یا هارد دیسک‌های معیوب می‌توانند باعث بروز خطای موردنظر در بایوس شوند. در صورتی که بلافاصله پس از متصل کردن دستگاه‌های ذکرشده به سیستم با خطای بایوس مواجه شوید، باید آن را جداسازی کرده و کامپیوتر را مجددا راه‌اندازی کنید. اگر پس از حذف دستگاه جانبی با حل مشکل مواجه شوید هم می‌توانید فرض کنید که دستگاه جدید معیوب یا ناپایدار است.

در صورتی که قطعه جدیدی از تجهیزات را اضافه کرده‌اید، ابتدا باید آن را جداسازی کرده و مجددا راه‌اندازی کنید تا بروز احتمالی خطا را بررسی کنید. اگر پس از حذف دستگاه جدید شاهد عملکرد صحیح بایوس بودید، می‌توان گفت منبع خرابی را پیدا کرده‌اید. در صورتی که قطعه جدیدی از تجهیزات را اضافه کرده‌اید، ابتدا باید آن را جداسازی کرده و مجددا راه‌اندازی کنید. اگر هنگام حذف دستگاه جدید شاهد نمایش هیچگونه خطایی نباشید، امکان دارد مشکل ناسازگاری میان دستگاه جدید و سیستم شما وجود داشته باشد. اتصال دستگاه به رایانه دیگر می‌تواند به شما در دستیابی به نتیجه بهتر کمک کند.

بازیابی تنظیمات کارخانه بایوس

در صورتی که تنظیمات بایوس شما بازنشانی شده یا اگر سعی کرده‌اید کامپیوتر خود را اورکلاک کنید و در انجام کار شکست خورده‌اید، امکان دارد نیازمند ریست فکتوری تنظیمات پیش‌فرض کارخانه بایوس باشید. بازیابی بایوس به تنظیمات کارخانه می‌تواند کلیه موارد را در برگه پروفایل‌های بایوس ذخیره‌سازی کند و بیشتر مادربردهای مدرن از این مسئله پشتیبانی می‌کنند. به سادگی هر یک از نمایه‌هایی که از قبل و در زیر برگه موردنظر بارگیری کرده‌اید تا بتوانید بازیابی را انجام دهید، بازنشانی کنید.

اجرای تنظیمات پیش فرض بایوس

در قسمت پایین می‌توانید به راهنمای سریع درباره روش بارگیری پروفایل‌های بایوس دسترسی پیدا کنید:

  • با انتخاب کلید Delete یا F2 (این مسئله به نوع مادربرد بستگی دارد) در طول فرایند بوت کامپیوتر (زمانی که صفحه بایوس ظاهر می‌شود) خود وارد بایوس شوید.
  • وارد برگه Tools شوید.
  • شما باید یک آیتم با عنوان پروفایل (Profile) را مشاهده کنید. به سادگی باید از یکی از نمایه‌ها برای بارگیری تنظیمات استفاده کنید.
  • کلید F10 را بزنید و گزینه ذخیره‌سازی و راه‌اندازی مجدد (Save and Reset) را انتخاب کنید. هم اکنون تنظیمات بایوس به حالت اولیه باز خواهد گشت.

 

آموزش تنظیمات بایوس ایسوس در مطلب زیر:
بوت نشدن uefi در لپ تاپ asus

 

3: مشکل بایوس لپ تاپ Boot Device Error

مشکلات بایوس ؛ Boot Device Error

خطای دستگاه بوت را باید یک اتفاق رایج در میان مادربردهای مدرن دانست که از UEFI پشتیبانی می‌کنند. درایو DVD یا هارد دیسک ممکن است به صورت UEFI بوت شود و امکان دارد همواره عمل نکند. همچنین UEFI از طرح پارتیشن GPT استفاده کند که برتر از MBR به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که UEFI در مادربردهای مدرن به صورت پیش‌فرض قرار دارد، اما مشخص شده است که هنگام متصل شدن دستگاه‌های جدید امکان تغییر تنظیمات وجود دارد. راه‌اندازی DVD یا هارد درایو ممکن است همواره روی UEFI تنظیم می‌شود، عمل نکند و پیشنهاد می‌شود مطمئن شوید که بوت اولیه دستگاه روی DVD یا هارد دیسک قرار دارد.

در منوی بوت یک مادربرد جدید شاهد تعداد کمی از گزینه‌های مادربردهای قدیمی خواهید بود. با پیمایش به سمت پایین و در صفحه راه‌اندازی، گزینه‌های مربوط به بوت DVD یا هارد دیسک را مشاهده خواهید کرد. با پایین آمدن بیشتر در صفحه می‌توانید گزینه‌های بوت بیشتری را مشاهده کنید که در یک لیست قرار گرفته‌اند. در صورتی که قصد دارید درایو DVD را بوت کنید، کافی است گزینه DVD Boot را انتخاب کنید و مطمئن شوید که UEFI در بالای لیست قرار ندارد. تنظیمات ذکرشده باید برای گزینه‌های راه‌اندازی هارد دیسک هم اعمال شوند. هنگامی که این تنظیمات ذخیره‌سازی شود، باید بتوانید درایو DVD یا هارد دیسک را بدون مشکل بوت کنید.

معمولا شما می‌توانید از گزینه بوت سریع (Quick Boot) استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد دستگاه موردنظرتان را برای بوت انتخاب کنید.

  • با انتخاب کلید Delete یا F2 وارد بایوس شوید؛ این مسئله وابسته به مدل مادربرد دستگاه شما خواهد داشت.
  • برای دسترسی به حالت نمای پیشرفته باید کلید F7 را در صورت وجود داشتن، انتخاب کنید.
  • وارد منوی بوت شوید و به سمت پایین حرکت کرده تا گزینه‌های بوت و همچنین گزینه‌های هارد دیسک اولیه و درایو DVD را مشاهده کنید.
  • مطمئن شوید گزینه‌های اولیه بوت مربوط به انواع مختلف UEFI نیستند.
  • کلید F10 را بزنید یا گزینه ذخیره‌سازی و راه‌اندازی مجدد (Save and Reset) را انتخاب کنید.

 

آموزش rufus ساخت فلش بوتیبل در مطلب زیر:
نصب ویندوز با rufus

 

4: مشکلات بایوس ؛ CPU Fan Error

بسیاری از مشتریان با خطایی مواجه می‌شود که به آن‌ها می‌گوید فن CPU دارای خطا است؛ توجه داشته باشید که این مسئله به دلیل کندتر بودن فن‌های بی‌صدا در مقایسه با فن‌های معمولی است. یکی دیگر از دلایل بروز این خطا در بایوس را می‌توان هنگام بازنشانی تنظیمات بایوس دانست که معمولا به علت خاموش شدن نامناسب یا قطع جریان برق رخ می‌دهد. توصیه می‌کنیم در تنظیمات بایوس، بخش مربوط به مانیتور سخت افزار را بررسی کرده تا در صورت بروز خطا نسبت به فعال بودن فن CPU اطمینان حاصل کنید. با این حال کماکان توصیه می‌کنیم که سنسور فن را در بایوس خاموش کنید. تقریبا کلیه تنظیمات فن در بایوس را می‌توان در بخش مانیتور سخت افزار مشاهده کنید. همچنین برای دستورالعمل‌های دقیق‌تر باید دفترچه راهنمای مادربرد را مطالعه کرده و مورد بررسی قرار دهید.

با مشاهده خطای فن CPU باید کلید F1 را فشار دهید که در حالت کلی باعث بارگذاری صفحه بایوس خواهد شد. با خاموش کردن دستی سنسورهای سرعت فن می‌توانید مطمئن شوید که کلیه سنسورهای فن در بخش مانیتور سخت افزار خاموش هستند. ساده‌ترین راه برای بازنشانی بایوس تنظیم مجدد پروفایل است. توجه داشته باشید این قابلیت در مادربردهایی که از UEFI پشتیبانی می‌کنند موجود بوده و در صورتی که کماکان با مشکل مواجه هستید، باید دستگاه را به مراکز تعمیر مجاز انتقال دهید.

 

اگر پسورد ویندوز را یادتان رفت، چه باید بکنید:
فراموش کردن رمز ویندوز

 

جمع‌بندی

همانطور که ذکرشد، مشکلات و خطاهای بایوس در کامپیوتر یا لپ تاپ می‌توانند دلایل مختلف داشته باشند. ما در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین خطاهای بایوس را معرفی کرده و راه‌حل آن‌ها را ارائه کنیم تا بتوانید مشکلات خود را در کوتاه‌ترین زمان حل کنید.

سوالات متداول

آیا خطاهای بایوس جدی هستند؟ هر گونه خطای بایوس به یک علت خاص نمایش داده می‌شود که معمولا راه‌حل‌های ساده‌ای دارند. معمولا نمایش این خطاها تهدیدکننده سلامت دستگاه نبوده و می‌توانید آن‌ها را به سادگی حل کنید.

آیا خاموش کردن فن پردازنده به دستگاه آسیب نمی‌زند؟ این مورد در شرایط خاص امکان‌پذیر بوده و بهتر است در صورت نداشتن دانش و اطلاعات کافی از انجام این کار خودداری کنید. توصیه می‌کنیم برای انجام این کار به مراکز مجاز تعمیرات مراجعه کرده و مشورت‌های لازم را دریافت کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

17 نظر

  1. علی

    سلام حالتون خوبه من هنگام اپدیت bios وسط دانلود خاموش شده لپ تاپ بعد الان صفه سیاه پنج تاstepگزاشته باید چیکار کنم ؟

  2. علی

    سلام وقت بخیر
    لپ تاپ یک مشکلی پیدا کرده بعد از ارتقاء بایوس صفحه به صورت نصفه می آید یعنی صفحه لپ تاپ 15.6 است ولی صفحه در حد یک صفحه 13 اینچ نشون میده و سمت چپ سیاه است از طریق کابل HDMI به تلویزیون وصل کردم دیدم انجا هم صفحه به صورت نصفه و کراپ شده است در بخش گرافیک بایوس یک گرافیک زده که مدل با مدل گرافیک سیستم من فرق می کند هر چقدر هم که می خواهم بایوس قدیمی را نصب کنم سیستم اجازه نمی دهد من بایوس از سایت خود ایسر دانلود کردم مدل اولترابوک بنده V7 برند ایسر است

    1. مجید نوردوست

      پاسخ به علی

      سلام. بایوس رو اشتباه زدی باید لپ تاپ رو ببری گارانتی. شانس آوردی هنوز تصویر داری
  3. دانیال

    با سلام
    من میخواستم vram رو از توی بایوس ارتقا بدم ، ولی نمیتونم پیداش کنم ، NB configurationهم نداره توی advanced

    مادربرد asus prime b560
    intel i5 11400F
    GTX 1050 ti 4gb

  4. مجید

    سلام. من چند وقتی هست کامپیوتر که روشن میکنم دیباگر مادربورد کد 4F نشون میده. تو اینترنت سرچ کردم راه حلی نبود. احتمال داره مشکل از بایوس باشه؟

  5. علیرضا

    سلام و وقت بخیر. من لپ تاپم رو دادم سرویس کردن و ssd انداختم. حالا گاهی اوقات در حال کار کردن صدای رفرش شدن cpu میاد و یه صفحه کوچیک سیاه میاد و میره. ولی هیچ هنگی ندارم. نرم افزار نصب کردم سی پی یو چک کرد زد 39% اورکلاک در صورتی که اصلا اورکلاگ نکردم من

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علیرضا

      سلام وقت بخیر می‌تونه مشکل از ویندوزتون هم باشه اگه امکان پذیر براتون عوض کنید
  6. مهدی

    سلام کامپیوتر من خود به خود کلا پرید فقط طه تا بوق میده و دیگه صفحه نمیاد مانیتور کلا سیاهه کیس هم همینجورژ کار میکنه

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهدی

      سلام وقت بخیر قدیمی هست سیستم؟ احتمال داره مشکل از مادربرد باشه همچنین در این موقع می‌تونه مشکل از مموری باشه
  7. ناصر

    سلام.لبتاب ایسر بنده که فن آن همیشه کند میچرخید اقدام به داون گرید کردن بایوس نمودم و در حالی که داشت خاموش میشد چون خیلی طول کشید دکمه پاور را زدم و لبتاب خاموش شد و دیگه اصلا صفحه بایوس هم بالا نمیاد ولی ال ای دی روشن میشه چکارش باید بکنم ؟ ممنون

    1. بهرام

      پاسخ به ناصر

      درود. بایوس رو ابدیت کردم نشد تمام قطعات رو یکی یکی در اوردم جا زدم. کارت گرافیک تازه انداختم یه رم تازه هم تنها با اون روشن کردم نشد. پاور و سی پی یو رو ندارم که چک کنم خیلی خوب کار می کنه تنها اون چند تا بوق رو نمی زنه. ایا اگر اینطور کار کنه اسیب می بینه .باسپاس
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به بهرام

        سلام وقت بخیر در کل این نشانه وجود مشکل هست و طبیعتا اگه حل نمیشه ممکن قطعه ای آسیب ببینه
    1. بهرام

      پاسخ به ناصر

      درود چند وقته برای کارت گرافیکم مشکل پیش اومد و یه دو نه از رم ها عوض کرد ویندوز تازه 10 ریختم خیلی خوب کار می کنه ولی هنگام بالا اومدن سیستم دیگه صدای هیچ بوقی نمی یاد مشکل از کجاست اگه با یوس با فلش ابدیت کنم باید با برنامه فیوز کپی بشه فایل تازو تو فلش ؟با سپاس
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به بهرام

        سلام وقت بخیر میتونید بایوس آپدیت کنید ولی احتمالا مشکل از بخش دیگه ای هست که بایوس بابت اون ارور میده این مشکل می‌تونه در مموری، پردازنده یا ... باشه
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ناصر

      سلام وقت بخیر صفحه روشن میشه چی نشون میده؟
      1. محمد

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام خسته نباشید اقا من ویندوزمو میخوام عوض کنم هر دکمه ای رو میزنم تنظیمات بایوس نمیاد ک بخوام کاری کنم مثلا موقع ریستارت دکمه دلیت رو میزنم صفحه سیاه میمونه و سیستم روشن
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به محمد

          سلام وقت خوش برخی از مدل‌های جای خاصی روی بدنه لپ تاپ هست برای ورود به بایوس مدل لپ تاپ خودتون رو با عبارت bios keys در گوگل جستجو کنید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%88%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1-%d9%88-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be/
ads
ads