داغ ترین ها :
مشکلات سنسورهای مجاورت و راه های رفع آن در گوشی های مختلف

مشکلات سنسورهای مجاورت و راه های رفع آن در گوشی های مختلف

گوشی‌های هوشمند از بخش‌های مختلف تشکیل شده‌اند که به صورت هماهنگ کار می‌کنند و می‌توانند تجربه‌ای جذاب را برای کاربران رقم بزنند. سنسور مجاورت به ساده‌سازی بسیاری از روش‌های استفاده از گوشی کمک خواهد کرد و شما زمانی عملکرد آن‌ها را تشخیص خواهید داد که از کار بیفتند. در این مقاله قصد داریم روش تعمیر سنسور مجاورت گوشی و سایر موارد پیرامون آن را آموزش دهیم. مشکل سنسور مجاورت شیائومی و نحوه کالیبراسیون سنسور مجاورت شیائومی در کنار مشکل سنسور مجاورت سامسونگ همگی اینجا یک پاسخ و یک راه حل خواهند داشت.

سنسور مجاورت چیست؟

نقش سنسور Proximity یا سنسور مجاورتی را می‌توان تشخیص میزان نزدیک بودن کاربران به گوشی و ارائه یک پاسخ مناسب دانست. در حقیقت سنسور مجاورت می‌تواند در فعال‌سازی قابلیت‌ها برای پاسخ دادن موثر باشد. به عنوان مثال، هنگامی که به دستگاه نگاه می‌کنید با روشن شدن نمایشگر مواجه خواهید شد و زمانی که اسمارتفون را روی گوش قرار می‌دهید هم می‌تواند نمایشگر را خاموش کند. در حقیقت حسگر مجاورت می‌تواند ویژگی‌های صورت شما را تشخیص دهد و بدین ترتیب، قفل گوشی را بازگشایی خواهد کرد. در صورتی که گوشی خود را درون جیب قرار دهید، سنسور مجاورت می‌تواند از فشار دادن کلید لمسی تصادفی جلوگیری کند. سنسور مجاورت را باید یک تراشه مفید دانست که شاید کاربران از عملکرد آن در طول روز آگاهی نداشته باشند، اما نقش فوق‌العاده‌ای در ارائه قابلیت‌های منحصر به فرد و کاربردی خواهد داشت.

 

 

روش آزمایش سنسور مجاورت

در صورتی که نسبت به عملکرد صحیح سنسور مجاورت خود اطمینان ندارید، آزمایش‌ و روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای بررسی عملکرد حسگر استفاده کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام کار، گوشی موبایل خود را مجددا راه‌اندازی کرده تا بتوانید از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرده یا باعث رفع آن‌ها شوید.

یکی از روش‌های آزمایش سنسور مجاورت را باید قرار دادن گوشی در نزدیکی صورت دانست؛ هنگامی که این کار را انجام دهید، باید خاموش یا روشن شدن خودکار نمایشگر دستگاه را مشاهده کنید. یکی دیگر از روش‌های آزمایش را می‌توان برقراری تماس و قرار دادن گوشی در نزدیک گوش بوده تا بتوانید عملکرد سنسور مجاورت را مشاهده کنید.

در صورتی که با آزمایش‌های ذکرشده حسگر مجاورت کار نکند، می‌توانید یک برنامه شخص ثالث رایگان همانند Sensor Test را دانلود کرده و عملکرد سنسور مجاورت را مشاهده کنید. اگر هیچ کدام از روش‌ها نتوانند نتیجه دلخواه شما را ارائه کنند، احتمالا سنسور مجاورت به درستی عمل نکرده و باید یکی از راه‌حل‌هایی که در ادامه مطرح خواهیم کرد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

1: خاک و گرد و غبار نزدیک سنسور را تمیز کنید

سنسور مجاورت چیست

با این که گرد و غبار و کثیف شدن دستگاه را شاید نتوان به عنوان یک مشکل بزرگ معرفی کرد، اما هنگامی که افزایش پیدا کند، می‌تواند برای دستگاه مشکلات زیادی ایجاد کند. در صورتی که گرد و غبار جلوی سنسور مجاورت قرار گرفته باشد، مانع از تشخیص صحیح صورت از سوی حسگر خواهد شد.

شما می‌توانید با استفاده از یک پارچه تمیز یا گوش پاک‌کن به آرامی بخش بالایی گوشی خود را که سنسور مجاورت در آن قرار دارد، پاکسازی کنید. در صورتی که نسبت به محل قرارگیری حسگر مجاورت اطمینان ندارید، می‌توانید تصویر بالا را مشاهده کنید. هیچ تفاوتی میان مدل گوشی‌های هوشمند وجود ندارد و همواره سنسور مجاورت در بخش بالای گوشی قرار دارد.

هنگامی که تمیز کردن گوشی را به سرانجام رساندید، وضعیت را مورد بررسی قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که هیچگونه خط و خش وجود نداشته باشد و در غیر این صورت، قطعا روی عملکرد سنسور مجاورت تاثیرگذار خواهد بود.

 

کدام گوشی ها سنسور مغناطیسی دارند؟
چگونه سنسور مغناطیسی گوشی را فعال کنیم

 

2: آیا سنسور مجاورت توسط گلس پوشیده شده است؟

غير فعال كردن سنسور مجاورت شیائومی

محافظ نمایشگر را باید یکی از دلایل اصلی عدم کارکرد صحیح سنسور مجاورت به حساب آورد. در صورتی که شیشه ضخیم باشد یا برای گوشی مناسب نباشد، می‌توانید باعث عدم تشخیص صحیح حسگر مجاورت شود.

در صورتی که به تازگی محافظ صفحه نمایش جدیدی را قرار داده‌اید، بهتر است آن را از نمایشگر جداسازی کرده و وضعیت عملکرد سنسور مجاورت را مجددا مورد بررسی قرار دهید. هنگامی که قصد دارید لوازم جانبی نمایشگر گوشی را خریداری کنید، بهتر است نسبت به تناسب آن با گوشی خود اطمینان حاصل کنید تا در ادامه با مشکلات مشابه مواجه نشوید.

3: آپدیت گوشی را انجام دهید

بروز برخی خطاها و باگ‌ها می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه شود. این مسئله می‌تواند به علت فایل ناسازگار آپدیت باشد یا به صورت موقت ایجاد شده است. تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند با انتشار بروزرسانی‌های گسترده سعی می‌کنند خطاها را رفع کنند، بنابراین ایده خوبی است که نسبت به انجام بروزرسانی دستگاه اقدام کنید. در صورتی که قصد بررسی آپدیت بودن گوشی خود را دارید، باید وارد تنظیمات (Settings) شوید و از بخش سیستم (System)، گزینه پیشرفته (Advanced) را انتخاب کرده و در نهایت روی بروزرسانی سیستم (System Update) ضربه بزنید.

4: استفاده از برنامه برای کالیبره کردن حسگر مجاورت

کالیبراسیون مجدد حسگرهای مجاورت می‌تواند باعث رفع مشکلاتی شود که ممکن است به وجود آمده باشند. کالیبراسیون اهمیت دارد و می‌تواند نسبت به حاصل شدن اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه موثر باشد. آیا تاکنون با راه‌اندازی مجدد GPS برای تنظیم دقیق موقعیت‌ مکانی مواجه شده‌اید؟ همانند تنظیم و راه‌اندازی مجدد دستگاه، تنظیم مجدد سنسورها می‌تواند به عملکرد صحیح آن‌ها کمک کند. برای تنظیم مجدد حسگر مجاورت خود باید از برنامه Reset/Fix سنسور مجاورت استفاده کنید که به صورت رایگان در فروشگاه گوگل پلی در دسترس قرار دارد.

5: راه‌اندازی مجدد دستگاه

در صورتی که کلیه گام‌های ذکرشده با شکست مواجه شود، باید راه‌اندازی مجدد دستگاه را مدنظر قرار دهید. با ریست فکتوری گوشی هوشمند خود، کلیه داده‌ها را پاکسازی کرده و گویا که هم اکنون خریداری کرده‌اید. انجام این کار می‌تواند مشکلات احتمالی به وجود آمده را رفع کرده و بدین ترتیب، عملکرد مجدد حسگر مجاورت را مشاهده کنید.

توصیه می‌کنیم قبل از راه‌اندازی مجدد دستگاه، یک نسخه پشتیبان از کلیه اطلاعات دستگاه تهیه کنید. شما می‌توانید اطلاعات دستگاه را با حساب کاربری گوگل همگام‌سازی کرده و بدین ترتیب نگه‌داری کنید. با انجام این کار هیچگونه اطلاعاتی را از دست نخواهید داد و پس از اتمام بازنشانی، گوگل می‌تواند کلیه موارد را برای شما بازیابی کند. شما می‌توانید مشکل سنسور مجاورت سامسونگ را با این روش حل کنید.

 

 

6: مراجعه به مراکز تعمیر مجاز

کالیبراسیون سنسور مجاورت شیائومی

در صورتی که هیچ کدام از روش‌های ذکرشده نتواند باعث رفع مشکل سنسور مجاورت شود، احتمالا دستگاه دچار آسیب شده و باید به مراکز تعمیرات مجاز منتقل کنید. در صورتی که به تازگی گوشی خود را از دست داده‌اید یا در تصادف دچار مشکل شده است، می‌توان گفت واضح‌ترین علت مشکل به وجود آمده خواهد بود. در حقیقت سنسور مجاورت بسیار ظریف بوده و با فشار زیاد هم به سادگی آسیب خواهد دید.

توصیه می‌کنیم گوشی هوشمند خود را به یک مرکز تعمیر رسمی معتبر و مجاز منتقل کنید و اجازه دهید توسط متخصصان مورد بررسی قرار گیرد. این امکان وجود دارد که با تماشای یک ویدیو در یوتیوب یا سایر شبکه‌های آموزشی تصمیم به انجام کار برای رفع مشکل گرفته باشید، اما توصیه می‌کنیم از انجام هرگونه اقدام که در آن فاقد تخصص لازم هستید برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر، خودداری کنید.

غیرفعال کردن سنسور مجاورت شیائومی

گاهی وقت‌ها امکان دارد شما تصمیم به غیرفعال کردن حسگر مجاورت داشته باشید. انجام این کار مانع از عملکرد صحیح سنسور مجاورت خواهد شد و می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. در صورتی که دارای گوشی شیائومی هستید و قصد دارید مانع از عملکرد سنسور مجاورت شوید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد برنامه تلفن (Phone App) شوید.
  • در ادامه باید وارد تنظیمات (Settings) شوید تا بتوانید به گزینه‌های مختلف دسترسی داشته باشید.
  • هم اکنون باید گزینه تنظیمات تماس‌های دریافتی (Incoming Call Settings) را انتخاب کنید تا وارد مرحله نهایی شوید.
  • در این بخش باید گزینه حسگر مجاورت (Proximity Sensor) را فعال یا غیرفعال کنید.

شما هم اکنون موفق شده‌اید در کوتاه‌ترین زمان، فعال یا غیرفعال‌سازی سنسور مجاورت را در گوشی‌های شیائومی انجام دهید.

 

بهترین دوربین عکاسی چاپ سریع در مطلب زیر:
دوربین عکاسی چاپ سریع ارزان

 

جمع‌بندی

توجه داشته باشید که سنسور مجاورت را نباید به عنوان یک ویژگی مهم تلقی کرد که در صورت فقدان آن، امکان استفاده از دستگاه وجود ندارد. شما می‌توانید در صورت خرابی یا غیرفعال شدن حسگر مجاورت پس از یک مدت زمان کوتاه به عدم عملکرد آن عادت کنید، اما در صورت خرابی احتمالی حسگر مجاورت، بهتر است روش‌های ذکرشده را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید عملکرد مجدد آن را رقم بزنید. شما می‌توانید در چند گام ساده، وضعیت سنسور مجاورت را مورد بررسی قرار دهید و در نهایت، تصمیم‌گیری‌های لازم را پیرامون تعمیر نهایی یا نادیده گرفتن آن اتخاذ کنید.

سوالات متداول

آیا سنسور مجاورت از اهمیت زیادی در گوشی هوشمند برخوردار است؟ کلیه سنسورهای موجود در دستگاه برای راحتی کاربران تعبیه شده‌اند و هیچ کدام اضافی نیستند، بنابراین می‌توان گفت حسگر مجاورت هم اهمیت دارد، اما خرابی آن و عدم پیگیری کاربران باعث نمی‌شود که امکان استفاده از دستگاه وجود نداشته باشید. شما می‌توانید بدون حسگر مجاورت از گوشی هوشمند خود استفاده کنید و این مسئله ظرف مدت زمان کوتاه به یک مسئله ساده تبدیل خواهد شد.

آیا ریست فکتوری برای رفع مشکل سنسور مجاورت ضروری است؟ در صورتی که کلیه روش‌ها را برای تعمیر حسگر مجاورت مورد بررسی قرار داده‌اید، اما مسئله رفع نشود، باید ریست فکتوری را به عنوان گام نهایی قبل از مراجعه به تعمیرگاه مجاز انجام دهید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

16 نظر

  1. حسین الماسی

    سلام دوستان عزیز، بنده بعد از 3-4 ماه درگیری با مشکل سنسور مجاورتی در گوشی نوت 11 شیامی و عدم وجود وقت کافی جهت مراجعه به تعمیرکار به طور اتفاقی تونستم مشکل گوشیمو حل کنم، اینجا میگم شاید بدرد کسی خورد. سوراخ بلندگوی گوشی شیامی درست در لبه بالایی این گوشی قرار داره و مثل اینکه به سنسور مجاورتی هم ربط پیدا می کنه، با یک مسواک خشک ، کاملا تمیز و زبر شروع کنید از سمت خارج به سمت داخل به مدت 4-5 دقیقه روی سوراخهای گوشی کشیدن، خودتون متوجه میشید که سوراخ ها دارن از جرم و گرد و حاک خالی میشن، بعد از تکرار این کار به مدت 4-5 دقیقه سوراخها کاملا تمیز میشن و نتیجه میشه اینکه هم صدای گوشی زیاد میشه و هم مشکل سنسور مجاورتی حل میشه، در مورد گوشی من که اینجوری بود. امید وارم به دردتون بخوره.

  2. مهدیه

    سلام. گوشیم s23 5g و وقتی دستم به بالای نمایشگر نزدیک میشه، صفحه خاموش میشه و یه علامت خیلی کوچیک کم رنگ سمت راست و پایین دوربین ایجاد میشه. گوشی رو که ری‌استارت میکنم خوبه و در حد نیم ساعت بعدش دوباره اینجوری میشه. میشه راهنمایی کنین؟ تازه آپدیت oneUi6 کردمش. ممکنه مال اون باشه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهدیه

      سلام بله احتمالا باگ نرم افزاریه
  3. علی

    سلام وقت بخیر
    گوشیم پوکوm4 pro هستش، سنسور مجاورتی به این صورته که وقتی کسی تماس میگیره صفه خاموش میشه تا وقتی که تماس قطع بشه، ینی کلا سنسور فعاله انگار،
    و همچنین وقتی یه ویس رو از تلگرام باز میکنی، صفه خاموش میشه تا وقتی ک ویس تموم بشه
    چطوری حلش کنم؟
    گلس و گرد غبار هم مشکلی ایجاد نکرده!

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علی

      سلام وقت بخیر باگ نرم افزار هست احتمالا نسخه miui 13 هست؟
  4. Farid

    سلام من گوشی سامسونگa13 تازه خرید کردم سنسوری که نور رو کم یا زیاد کنه کار نمیکنه گوشی فروش هم قبول نمیکنه میگه مشکلی نداره آیا صحت داره تشکر

    1. محمد مهدی

      پاسخ به Farid

      دستت رو از بالا بکش پایین بعد اونجا که نور صفحه را کم و زیاد میونی ستینگ را بزن و اون گزینه را روشن یا خاموش هر جور دوست داری اگه روشن که تکی نور کم و زیاد میشه اگه خاموش خودت دستی درست میکنی
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Farid

      سلام وقت بخیر تنظیمات درسته؟ تنظیم خودکار نور صفحه روشن هست؟
      1. ابولفضل

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام گوشیم A70 توی بازی ژیروسکوپم فعاله ولی کار نمیکنه گفتم شاید مال گوشی باشه میخوام بدونم اصلا ژیروسکوپ داره یا نه
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به ابولفضل

          سلام وقت بخیر بله داره
  5. علی

    سلام ببخشید من گوشی گلکسی m32 دارم به محض اینکه گوشی تکان میدهم فورا گزینه خاموش و ری استارت ظاهر میشه . چه طور میتونم سنسور رو غیر فعال کنم؟ چون هیچکدوم از این توضیحات تو گوشی من پیدا نشد

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علی

      سلام وقت خوش چنین قابلیتی وجود نداره که بخواید خاموش کنید باگ هست احتمالا
      1. پیمان نیک

        پاسخ به احسان نیک پی

        س خوبین خسته نباشید گوشیم a7 2016 هستش سنسور مجاورت گوشی کار نمیکنه صفحه ک خاموش شه گوشی کلا خاموش میشه
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به پیمان نیک

          سلام وقت بخیر باید به تعمیرکار مراجعه کنید
  6. صالح

    من گارد کتابی گرفتم برا گوشیم و با سنسور مجارت هماهنگی نداره چیکار کنم درست بشه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به صالح

      سلام وقت خوش از گارد دیگه ای استفاده کنید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d9%86%d8%b3%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d9%88-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%81%d8%b9-%d8%a2%d9%86/
ads
ads