داغ ترین ها :
آیفون 12 در مقابل آیفون 8: آیا سه سال تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند؟

آیفون 12 در مقابل آیفون 8: آیا سه سال تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید آیفون 12 و خواهر و برادر‌های آن هم‌اکنون در بین کاربران به عنوان پرچمدار گوشی‌های هوشمند اپل شناخته می‌شوند، در حالی که آیفون 8 نیز در سال 2017 یکبار این موقعیت را داشته است. در حال حاضر مشخص شده است که آیفون 12 از ویژگی‌های بیشتر و مشخصات به روزتری نسبت به آیفون 8 برخوردار است، اما وقتی می‌خواهیم بدانیم که چگونه می‌توان پول خود را به بهترین شکل ممکن خرج کرد، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود. به طور کلی آیفون 12 از صفحه نمایش و قدرت همه‌ جانبه بهتری برخوردار است، اما اگر دستگاه سبک‌تر و کوچکتری را ترجیح می‌دهید، آیفون 8 می‌تواند انتخاب بهتری باشد. در این مقاله مقایسه گوشی از تکنولایف، ما وقت خود را برای مقایسه آیفون 12 و آیفون 8 صرف کردیم تا تفاوتی که در این سه سال به وجود آمده است را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین شما می‌توانید با مطالعه این مقاله دقیقا ببینید که بهترین گزینه برای شما با توجه به بودجه‌تان کدام است. پس برای خرید گوشی اپل با ما همراه باشید.

  • قیمت و در دسترس بودن

در ابتدا لازم است بدانید که آیفون 8 در 22 سپتامبر 2017 به بازار عرضه شد، درحالی که آیفون 12 در 23 اکتبر سال 2020 در دسترس کاربران قرار گرفت. در ابتدای راه‌اندازی قیمت آیفون 8 از 1079 دلار آمریکا برای مدل 64 گیگابایتی شروع شد که قیمت آن در طول سال‌ها به تدریج پایین آمد. در حال حاضر آیفون 8 توسط شرکت اپل متوقف شده است اما اگر موفق شوید که آن را در بازار پیدا کنید، می‌توانید حتی با نصف قیمت نیز خریداری کنید. البته بعید است که آیفون 8‌های موجود در بازار جدید باشند و معمولا از قبل متعلق به فروش بوده یا تمدید می‌شوند.

مقایسه آیفون 12 و آیفون 8 از نظر قیمت و در دسترس بودن

آیفون 12 نیز برای مدل 64 گیگابایتی از 1349 دلار آمریکا در دسترس کاربران قرار گرفت. بدیهی است که آیفون 8 در مقایسه با تلفن همراهی که پس از سه سال به بازار عرضه شده است از نظر قیمت مقرون به صرفه‌تر است، اما خرید آن کاملا به میزان تمایل شما برای سرمایه‌گذاری در ویژگی‌های دیگر بستگی دارد. البته ناگفته نماند برای آیفون 12 که از 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارد، طرفداران زیادی وجود ندارد و به زبان ساده اکثر کاربران با گذشت زمان به فضای بیشتری احتیاج پیدا خواهند کرد.

  • طراحی

آیفون 8 با ابعاد 138.4 در 67.3 در 7.3 میلی‌متر با وزن 148 گرم نسبت به آیفون 12 که از ابعاد 146.7 در 71.5 در 7.4 میلی‌متر و وزن 162 گرمی برخوردار است، کوچکتر و سبکتر می‌باشد. اما با این وجود، علیرغم بسته‌بندی آیفون 12، مقدار عمق آن کاملا یکسان است و مقایسه فقط به خاطر 14 گرم وزن نیز غیر ضروری می‌باشد. به طور کلی توجه داشته باشید که اندازه آن‌ها تفاوت چندانی ندارند و از این ویژگی نمی‌توان به عنوان معامله شکن استفاده کرد.

به دلیل طراحی که بیش از هر چیز دیگری یادآور آیفون 4 است، نگه داشتن آیفون 12 نسبت به مدل قبلی کمی تیزتر می‌باشد. به عنوان مثال لبه‌های آن از زوایای منحنی آیفون 8 دارای زاویه تیز 90 درجه می‌باشد. البته ناگفته نماند اپل معتقد است این بدان معناست که شیشه پشت گوشی در برابر سقوط آزاد دو برابر بیشتر مقاوم‌تر است و قسمت جلوی آن دارای یک سپر سرامیکی می‌باشد که به محافظت بیشتر از آن کمک می‌کند. هم‌چنین آیفون 12 از حداقل حاشیه‌ها برخوردار است و فقط یک بریدگی بزرگ در بالای صفحه دارد.

مقایسه آیفون 12 و آیفون 8 از نظر طراحی

آیفون 8 دارای لبه‌های منحنی است و نگه داشتن آن کمی راحت‌تر می‌باشد، اما بدون شک از مقاومت بالاتری برخوردار نیست. شیشه عقبی آن بسیار عالی به نظر می‌رسد، اما ما بر خلاف آیفون 12 محافظت خوب در برابر سقوط را نداریم، که در این صورت قطعا این تلفن همراه برای مقاومت در برابر اتفاقات روزمره به یک قاب نیاز دارد، زیرا مستعد خراش و اثر انگشت است. هم‌چنین می‌توان گفت که آیفون 8 از جلو بدتر به نظر می‌رسد و حاشیه‌های بزرگ در پایین و بالای نمایشگر وجود دارد. اما در نهایت آیفون 12 برای مقاومت در آب با رتبه IP68 به معنای حداکثر عمق 6 متر به مدت 30 دقیقه در مقایسه با رتبه IP67 آیفون 8 قرار می‌گیرد که برابر با عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه می‌باشد.

  • نمایش دادن

به طور کلی آیفون 12 در مقابل آیفون 8 در طی سه سال دارای تغییرات زیادی بوده است. آیفون 8 دارای صفحه نمایش 7/4 اینچی Retina HD است که از فناوری IPS بهره می‌برد. در مقابل، آیفون 12 دارای صفحه نمایش 1/6 اینچی Super Retina XDR OLED است. به علاوه وضوح تصویر نیز در آیفون 8 با ابعاد 750 در 1334 و در آیفون 12 با ابعاد 1170 در 2532 متفاوت می‌باشد. نمی‌توان انکار کرد که آیفون 12 به نظر بهتر است اما این بدان معنا نیست که آیفون 8 جایگاه خود را نداشته باشد. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که روزهای قدیمی نمایشگرها و دستگاه‌های کوچکتر را ترجیح می‌دهید، بدون شک آیفون 8 هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد.

مقایسه آیفون 12 و آیفون 8 از نظر صفحه نمایش

البته واضح است که آیفون 12 با توجه به پخش جریانی مطالب، گزینه بهتری است. آیفون 12 ممکن است بزرگ‌ترین نمایشگر را در بین تمام آیفون‌ها نداشته باشد اما مطمئنا در مقایسه با صفحه آیفون 8 تاثیر بیشتری می‌گذارد که این ویژگی با پشتیبانی HDR که می‌تواند تصاویر را بیشتر به چشم بیاورد، تقویت می‌شود. البته اگر دستان کوچکی دارید، ممکن است ترجیح دهید که با حداقل تلاش به طور کامل به صفحه نمایش آیفون 8 دسترسی داشته باشید تا اینکه نیاز به کشش با مدل جدید داشته باشید.

  • دوربین

وقتی صحبت از کیفیت دوربین می‌شود، در اینجا هیچ مسابقه‌ای وجود ندارد. اگر می‌خواهید که تصاویر عالی زیادی بگیرید و هزینه اضافی آن را نیز دارید به آیفون 12 بیشتر از آیفون 8 نیاز دارید. آیفون 12 یک سیستم دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی را شامل می‌شود که دارای یک لنز f/2/4 فوق عریض و یک لنز f/1/6 پهن یا استاندارد می‌باشد، در حالی که آیفون 8 فقط یک لنز عریض 12MP، f/1/8 دارد. به نظر می‌رسد که این یک کنتراست خیلی بزرگ نیست، به ویژه اگر شما به ندرت تصاویر فوق‌العاده گسترده‌ای می‌گیرید، اما آیفون 12 با نسخه‌های بسیار بیشتری از آن پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید در سناریوهای کم نور نیز به خوبی عکس بگیرید.

به علاوه آیفون 12 از حالت پرتره‌ای نیز برخوردار است که در آیفون‌های قدیمی همانند آیفون 11 این ویژگی را مشاهده کرده‌ایم، اما آیفون 8 این ویژگی را ندارد. هم‌چنین ویژگی‌های پیشرفته بوکه، کنترل عمق و یک سری شش جلوه را فراهم می‌کند تا تصاویر پرتره شما بهتر از قبل به نظر برسند. هنگامی که نوبت به سلفی می‌رسد، آیفون 8 از یک دوربین 7 مگاپیکسلی FaceTime HD بهره می‌برد، در حالی که آیفون 12 به جای آن یک دوربین 12 مگاپیکسلی TrueDepth ارائه می‌دهد که باز هم گزینه‌های مفید حالت Portrait به همراه حالت Night در آن وجود دارد.

مقایسه آیفون 12 و آیفون 8 از نظر دوربین

ضبط ویدیو نیز یکی از ویژگی‌های برتری آیفون 12 نسبت به آیفون 8 می‌باشد، به این صورت که هر دو مدل می‌توانند با رزولوشن p1080 یا K4 با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کنند، اما آیفون 12 با ضبط فیلم HDR Dolby Vision تا حداکثر 30 فریم در ثانیه را نیز ضبط می‌کند. از این رو آیفون 8 به راحتی نمی‌تواند با چند سال توسعه دوربین دیگر رقابت کند. البته لازم به ذکر است که آیا می‌خواهید از قابلیت‌های ضبط فیلم برتر برخوردار باشید یا خیر که اگر جواب مثبت باشد، آیفون 12 پرو و یا آیفون 12 پرو مکس دقیقا همان چیزی است که شما نیاز دارید.

  • مشخصات و عملکرد

آیفون 8 اولین آیفونی بود که پردازنده شش هسته‌ای یا به طور دقیق‌تر تراشه All Bionic در قلب خود داشت و در آن زمان این ویژگی بدان معنا بود که بازی‌ها و برنامه‌ها روان اجرا می‌شدند و برای چند وظیفه نیز مناسب بود، اما با این حال هرگز تغییر دهنده بازی نبود. در حالی که آیفون 12 با چیپست A14 Bionic عملکرد چشمگیری دارد و به همین دلیل مطمئنا از آینده بیشتری برخوردار خواهید بود و به احتمال زیاد برای مدتی در مقابل آخرین بازی‌ها ایستادگی خواهید کرد. به علاوه آیفون 12 از قابلیت اتصال به تلفن همراه برخوردار است و از 5G پشتیبانی می‌کند، در حالی که آیفون 8 فقط 4G را ارائه می‌دهد.

مقایسه آیفون 12 و آیفون 8 از نظر مشخصات و عملکرد

حتی اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که هنوز تحت پوشش 5G نیست، باز هم آیفون 12 گزینه بسیار بهتری می‌باشد، زیرا بدون شک در آینده نزدیک همه چیز تغییر خواهد کرد و آیفون 12 در طولانی مدت بسیار مفیدتر از آیفون 8 خواهد بود. شروع هر دو مدل فقط 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی است و بعدا راهی برای افزودن فضای ذخیره سازی وجود ندارد. در واقع 64 گیگابایت، دیگر برای تلفنی با هر دو کالیبر کافی نیست و بهتر است که حداقل بودجه 128 گیگابایت برای آیفون 12 در نظر گرفته شود، در حالی که تنها جایگزین آیفون 8، 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی است.

  • عمر باتری

اپل با هر بار تکرار به طور مداوم در حال بهبود عمر باتری آیفون است، اما پیشرفت سریعی ندارد و هر دو آیفون 8 و آیفون 12 با توجه به اینکه با آن‌ها چه کاری انجام می‌دهید در اکثر مواقع می‌توانند یک روز کامل را مدیریت کنند. شاید ناهنجارترین چیز در اینجا این باشد که مطمئن شوید یک آیفون 8 جدید خریداری کرده‌اید نه یک مدلی که بهبود یافته است و در این صورت فقط از یک باتری جدید بهره‌مند می‌شوید. اپل اینگونه حساب می‌کند که شما می‌توانید در طول روز با آیفون 8، 13 ساعت و با آیفون 12، 17 ساعت به پخش ویدیو دست پیدا کنید. در واقع این رقم کمی فرو می‌ریزد و شما احتمالا در طول روز چندین کار مختلف را انجام خواهید داد تا اینکه فقط تماشا کنید.

مقایسه آیفون 12 و آیفون 8 از نظر عمر باتری

البته ناگفته نماند که 5G بودن آیفون 12 نیز تاثیر قابل توجهی در طول عمر باتری دارد تا سرعت مرور بهتری داشته باشید. لازم به ذکر است آیفون 8 اولین سری از شارژ بی‌سیم بود که آیفون 12 نیز این روند را ادامه داده و براساس آن کار می‌کند که در این صورت اکنون با ارائه شارژ بی‌سیم MagSafe، شما یک گزینه اضافی برای نحوه شارژ ایمن خود دارید. فقط توجه داشته باشید که آیفون 12 دارای بلوک شارژر مخصوص به خود نیست و فقط دارای یک کابل شارژ است که اگر به لوازم یدکی دسترسی ندارید، ممکن است آزاردهنده باشد.

آیفون 12 بهتر است یا آیفون 8؟

بدیهی است که اگر پول بی‌هدف باشد، آیفون 12 بهترین گزینه است، اما شما می‌توانید آیفون 8 را با هزینه بسیار کمتری خریداری کنید. به علاوه اگر شما یک کاربر قدرتمند هستید که تمایل به داشتن یکی از سریع‌ترین آیفون‌ها و دوربین بهتر دارید، عاقلانه است که آیفون 12 را خریداری کنید. هم‌چنین اگر دوست دارید در حین حرکت، فیلم و سایر محتوای جریانی را تماشا کنید، صفحه نمایش OLED بسیار برتر از صفحه نمایش آیفون 8 می‌باشد. با این حال اگر تلفن همراه کوچکتری را ترجیح می‌دهید که بتوانید به راحتی آن را در یک دست بگیرید، حتی با دستهای کوچک، آیفون 8 از جذابیت بیشتری برخوردار است. از این گذشته اگر علاقه چندانی به عکس گرفتن ندارید، نیازی نیست که هزینه اضافی برای یک دوربین پیشرفته خرج کنید. در عوض می‌توانید در هزینه‌های اضافه صرفه‌جویی کنید و از وسیله‌ای راحت‌تر برای نگهداری آن لذت ببرید. در نهایت، فقط شما می‌دانید که اولویت‌هایتان چیست و جدیدترین فناوری را ترجیح می‌دهید یا یک دستگاه راحت و خوش دست؟

سخن پایانی

در این مقاله از تکنولایف ما آیفون 12 و آیفون 8 را به طور کامل مقایسه کردیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با آیفون 8 یا آیفون 12 نیاز دارید، می‌توانید وارد سایت تکنولایف به نشانی https://www.technolife.ir/ شوید و یا با شماره 02147708000 تماس بگیرید تا کارشناسان تکنولایف اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-12-%d8%a8%d8%a7-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-8/
ads
ads