داغ ترین ها :
مقایسه گوشی ایرانی با خارجی

مقایسه گوشی ایرانی با خارجی

در بازار کشور و به خصوص در بخش گوشی‌های میانرده‌ اگر شما تصمیم بگیرید یک محصول خریداری کنید با برندهای بسیار متنوعی از جمله شیائومی، سامسونگ، ریلمی، وان‌پلاس، اینفینیکس، هواوی و دیگر برندها مواجه خواهید شد. اما در این میان برندهای ایرانی مثل جی‌پلاس یا جی ال ایکس چه وضعیتی دارند؟

آیا خرید گوشی‌های ایرانی منطقی است و این محصولات می‌توانند با رقبای خارجی و به خصوص چینی خود رقابت کنند؟ در ادامه‌ی این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت و گوشی‌های ایرانی را با گوشی‌های خارجی بررسی خواهیم کرد.

 

لیست امروز جدیدترین گوشی های هوشمند را در سایت تکنولایف ببنید: قیمت امروز گوشی

 

گوشی ایرانی واقعا ایرانی است؟

بگذارید این مطلب را با مطرح کردن یک سوال بسیار مهم آغاز کنیم. آیا گوشی‌های ایرانی مثل جی ال ایکس و گوشی جی‌ پلاس واقعا ایرانی هستند یا تنها نام ایرانی بودن را یدک می‌کشند.

قضیه از این قرار است که گوشی‌های ایرانی در واقع خیلی ایرانی نیستند؛ چرا که بیشتر قطعات و بخش‌های آن‌ها توسط شرکت‌های خارجی و عموما چینی ساخته می‌شود و نهایت داخلی بودن این محصولات به مونتاژ یا متصل کردن قطعات آن‌ها برمی‌گردد.

پس اگر در ذهن ما گوشی‌های داخلی به این صورت هستند که از قطعات داخلی در آن‌ها استفاده شده این تفکر از پایه غلط است و مثلا در بخش سخت افزاری بیشتر از تراشه‌های شرکت مدیاتک برای گوشی‌های تولید داخل بهره برده شده که بسیاری دیگر از برندها مثل سامسونگ و شیائومی هم از تراشه‌های این شرکت استفاده می‌کنند.

تفاوت گوشی‌های داخلی و خارجی در چیست؟

پس طبق گفته‌های بالا ممکن است تصور کنید پس یک گوشی ایرانی با یک گوشی سامسونگ چه تفاوتی دارد؟ چرا باید گوشی‌های خارجی خریداری کنید یا این محصولات چه برتری نسبت به برندهای داخلی دارند؟

اولین دلیل برای خرید گوشی‌های خارجی این است که برندهای ایرانی در همه‌ی بازه‌های قیمتی گوشی تولید نکرده‌اند و اگر شما یک گوشی بالارده یا قاتل پرچمدار بخواهید حتما باید به سراغ برندهای خارجی و محصولاتی آن‌ها بروید و در حال حاضر برندهای داخلی خیلی در این بخش فعالیت نمی‌کنند.

دومین دلیل می‌تواند پشتیبانی نرم افزاری باشد. یعنی مثلا شما با خرید گوشی سامسونگ یا شیائومی قطعا از دریافت یک یا دو بروزرسانی اندروید و رابط کاربری آسوده خاطر هستید و می‌دانید که این برندها حتی بروزرسانی‌های امنیتی هم برای گوشی‌های خود ارائه می‌کنند.

اما در مورد برندهای داخلی در بخش نرم افزاری حقیقتا تضمینی وجود ندارد و نمی‌دانیم که برندهای داخلی تا چه مدت قرار است این محصولات را بروزرسانی کنند و اطلاع دقیقی از آپدیت‌های امنیتی هم در دست نداریم.

 

آموزش های مورد نیاز خود را در بلاگ تکنولایف بخوانید:
آموزش حل مشکل اکانت گوگل بعد از فکتوری ریست موبایل

 

مقایسه گوشی ایرانی با خارجی

برای این که به واقع متوجه تفاوت‌های موجود بین گوشی‌های داخلی و خارجی شوید و خودتان بتوانید تصمیم درست‌تری اتخاذ کنید در این بخش یک گوشی ایرانی را با یک رقیب هم قیمت خارجی مقایسه می‌کنیم.

در این قسمت ما به مقایسه مختصر جی ال ایکس شاهین 2 با گلکسی M12 سامسونگ و پوکو ام 3 شیائومی می‌پردازیم.

در بخش طراحی از نظر ظاهری که شما باید به سلیقه‌ی خود تصمیم به برتری یکی از این سه گوشی بگیرید اما از نظر ارگونومی جی ال ایکس شاهین 2 نسبت به دو رقیب دیگر بهتر عمل می‌کند و وزن و ضخامت کمتری دارد.گوشی پوکو

در بخش نمایشگر هر سه گوشی پنل‌هایی IPS دارند که در شاهین 2 و پوکو ام 3 شاهد رزولوشن FHD و در M12 شاهد رزولوشن HD هستیم. نمایشگر شاهین 2 با اندازه‌ی ۶.۳ اینچی کوچک‌تر از دو رقیب دیگر یعنی پوکو ام 3 با ۶.۵۳ اینچ و گلکسی M12 با اندازه ۶.۵ اینچ است.

در این بین اما تنها گلکسی M12 است که از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی استفاده می‌کند و دو گوشی دیگر از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی بهره می‌برند. پس در نهایت به نوعی در بخش نمایشگر هم شاهین 2 چیزی از رقبا کم ندارد و می‌تواند پا به پای آن‌ها حرکت کند.

در بخش سخت افزاری گلکسی M12 از اگزینوس 850 خود سامسونگ استفاده می‌کند و برای پوکو ام 3 تراشه‌ی اسنپدراگون 662 در نظر گرفته شده است. نماینده جی ال ایکس هم قدرت خود را از طریق تراشه مدیاتک هلیو P60 تأمین می‌کند.

در بین این سه گوشی بهترین قدرت سخت افزاری را پوکو ام 3 دارد و در جایگاه دوم شاهین 2 قرار می‌گیرد و جایگاه آخر به M12 کره‌ای‌ها می‌رسد. پس همان طور که مشاهده می‌کنید شاهین 2 در زمینه سخت افزاری هم از رقیب کهکشانی خود بهتر عمل می‌کند.

در بخش نرم افزاری M12 از One UI 3.1 بر پایه‌ی اندروید ۱۱ استفاده می‌کند و برای پوکو ام 3 رابط کاربری MIUI 12 بر پایه‌ی اندروید ۱۰ در نظر گرفته شده و شاهین 2 از اندروید ۹ بهره می‌برد. پس جی ال ایکس از نسخه‌ی قدیمی‌تری از اندروید برای نماینده خود بهره برده و همچنین خبری از رابط کاربری هم نیست و شاهین 2 بیشتر شبیه به گوشی‌های اندروید خام است.

پس همان طور که در ابتدای مطلب هم عنوان کردیم شاید بتوانیم یکی از معایت گوشی‌های ایرانی را استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید نسبت به رقبا بدانیم. همچنین از نظر بروزرسانی هم خیلی مشخص نیست که این محصولات تا چند سال آپدیت می‌شوند.

در حالی که دو گوشی خارجی در این بازه‌ی قیمتی از حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایتی استفاده می‌کنند شاهین 2 به سراغ نسخه ۱۲۸ گیگابایتی رفته که یک مزیت است و به شما امکان می‌دهد تا داده‌های بسیار بیشتری را به روی گوشی خود ذخیره کنید.

در بخش دوربین خیلی قصد نداریم به سراغ کیفیت هر سنسور و دوربین برویم و بیشتر به مشخصات این دوربین این گوشی‌های می‌پردازیم و به همین اطلاعات اکتفا می‌کنیم.

دوربین اصلی هر سه‌ این محصولات ۴۸ مگاپیکسلی است و دوربین فوق عریض ۸ و ۵ به ترتیب در شاهین 2 و گلکسی M12 این دوربین اصلی را همراهی می‌کند. پوکو ام 3 هم که از داشتن لنز فوق عریض بی بهره مانده و این لنز برخوردار نیست.

پوکو ام 3 و گلکسی M12 هر دو از لنزهای ماکرو ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند و شاهین 2 از داشتن این لنز بی بهره است و در نهایت هر سه گوشی دوربین تشخیص عمق میدان با سنسور ۲ مگاپیکسلی دارند.

پس فارغ از این که این دوربین‌ها در واقعیت چه عملکردی را از خود نشان بدهند حداقل از روی مشخصات می‌توانیم بگوییم که شاهین 2 از رقبا عقب نیست و به خوبی می‌تواند با آن‌ها رقابت کند.مقایسه گوشی ایرانی با خارجی

و همچنین جالب است بدانید که دو رقیب خارجی از دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند و جی ال ایکس برای شاهین 2 یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی در نظر گرفته است.

در بخش باتری جی ال ایکس به نسبت رقبا کمی ضعیف‌تر عمل کرده و برای شاهین 2 باتری با ظرفیت ۳۹۵۰ میلی آمپر ساعت را مناسب دیده است و این در حالیست که M12 و پوکو M3 به ترتیب از باتری‌هایی ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کنند.

طبیعتا شارژ دهی شاهین 2 ضعیف‌تر از رقبا خواهید بود و ظرفیت کمتر باتری باعث می‌شود این گوشی نتواند مانند رقبا حدود ۲ روز شارژ دهی کند. هر چند شارژ دهی شاهین 2 قابل قبول است و حدودا می‌تواند یک روز کامل را دوام بیاورد.

در زمینه فناوری شارژ سریع هم نماینده ایران و چین از شارژ سریع ۱۸ واتی استفاده می‌کنند و برای نماینده کره‌ای‌ها شارژ سریع ۱۵ واتی در نظر گرفته شده است.

همان طور که در مجموع مشاهده کردید گوشی شاهین 2 به نسبت دو رقیب از شیائومی و سامسونگ عملکرد خوبی دارد و تقریبا در تمام بخش‌ها می‌تواند پا به پای آن‌ها عمل کند و این نشان می‌دهد که این محصول در بازه‌ی قیمتی خود ارزش خرید مناسبی دارد.

 

چطور روی گوشی از ساندکلود موزیک دانلود کنیم؟
دانلود اهنگ از ساند کلود

 

گوشی ایرانی بخریم یا خارجی

در بررسی شاهین 2 با دو رقیب خارجی به شما نشان دادیم که این گوشی چیزی از رقبا کم ندارد و نباید با دید اشتباهی به این محصول نگاه کنیم. به نظر می‌رسد گوشی‌های ایرانی مثل جی ال ایکس و جی‌پلاس به نقطه‌ای رسیده‌اند که شما می‌توانید به عنوان یک گزینه هنگام خرید گوشی به آن‌ها فکر کنید.

به نظر من اگر در بازه‌‌ی قیمتی که قصد خرید گوشی دارید یکی از بهترین گزینه‌های شما از جی ال ایکس یا جی‌پلاس است، چرا که نه؟ حتما از بین این دو برند یا برندهای دیگر ایرانی انتخاب کنید.

اما اگر گوشی گران قیمت‌تری می‌خواهید یا برایتان مهم است که دقیقا گوشی شما چند بروزرسانی اندروید دریافت می‌کند و وضعیت بروزرسانی‌های امنیتی به چه صورت خواهد بود به سراغ گزینه‌های خارجی بروید.

 

تلویزیون ایرانی بخریم یا خارجی؟ کدام برند داخلی بهتر است؟
بهترین تلویزیون ایرانی

 

سوالات متداول

تفاوت گوشی‌های داخلی و خارجی در چیست؟ اولین دلیل برای خرید گوشی‌های خارجی این است که برندهای ایرانی در همه‌ی بازه‌های قیمتی گوشی تولید نکرده‌اند و اگر شما یک گوشی بالارده یا قاتل پرچمدار بخواهید حتما باید به سراغ برندهای خارجی و محصولاتی آن‌ها بروید و در حال حاضر برندهای داخلی خیلی در این بخش فعالیت نمی‌کنند. دومین دلیل می‌تواند پشتیبانی نرم افزاری باشد. یعنی مثلا شما با خرید گوشی سامسونگ یا شیائومی قطعا از دریافت یک یا دو بروزرسانی اندروید و رابط کاربری آسوده خاطر هستید و می‌دانید که این برندها حتی بروزرسانی‌های امنیتی هم برای گوشی‌های خود ارائه می‌کنند.

گوشی ایرانی واقعا ایرانی است؟ قضیه از این قرار است که گوشی‌های ایرانی در واقع خیلی ایرانی نیستند؛ چرا که بیشتر قطعات و بخش‌های آن‌ها توسط شرکت‌های خارجی و عموما چینی ساخته می‌شود و نهایت داخلی بودن این محصولات به مونتاژ یا متصل کردن قطعات آن‌ها برمی‌گردد.

گوشی ایرانی بخریم یا خارجی؟ در بررسی شاهین 2 با دو رقیب خارجی به شما نشان دادیم که این گوشی چیزی از رقبا کم ندارد و نباید با دید اشتباهی به این محصول نگاه کنیم. به نظر می‌رسد گوشی‌های ایرانی مثل جی ال ایکس و جی‌پلاس به نقطه‌ای رسیده‌اند که شما می‌توانید به عنوان یک گزینه هنگام خرید گوشی به آن‌ها فکر کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%db%8c/
ads
ads