داغ ترین ها :
مقایسه گلکسی A54 با شیائومی 11T Pro؛ دود از کنده بلند می شود!

مقایسه گلکسی A54 با شیائومی 11T Pro؛ دود از کنده بلند می شود!

فهرست مطالب طراحی و کیفیت ساخت صفحه نمایش اسپیکر نرم افزار و رابط کاربری عملکرد سخت افزاری؛ گوشی جدید، قدرت بیشتر؟ باتری دوربین جمع بندی؛ a54 بهتره 11t pro؟ سوالات متداول سری T از گوشی‌های شیائومی قاتل پرچمداران این برند هستند و همگی ارزش خرید بسیار بالایی دارند. آخرین نسل از این گوشی‌ها با نام شیائومی 12 […]

گلکسی A54

گلکسی A54

شیائومی 11 تی پرو

شیائومی 11 تی پرو

گلکسی A54

گلکسی A54

امتیاز

7.6
طراحی :
8
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
8.5
اسپیکر :
7
کیفیت ساخت :
8
رابط کاربری :
7
عملکرد :
7.5
دوربین :
7.5

نقاط قوت

  • طراحی جدید مانند سری S23 به همراه IP67
  • قاب پشتی شیشه‌ای
  • نمایشگر عالی با روشنایی ۱۰۰۰ نیت
  • قدرت سخت افزاری مناسب
  • دوربین‌های خوب و کارامد
  • پکیج باتری خوب

نقاط ضعف

  • آداپتور درون جعبه نیست
  • تراشه نسبت به رقبا ضعیف‌تر است

شیائومی 11 تی پرو

شیائومی 11 تی پرو

امتیاز

7.9
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
8.5
اسپیکر :
7.5
کیفیت ساخت :
8.5
رابط کاربری :
7
عملکرد :
8.5
دوربین :
8

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت عالی
  • نمایشگر باکیفیت با عمق رنگ 10 بیتی
  • سخت افزار بسیار خوب
  • شارژ سریع 120 واتی
  • دوربین اصلی باکیفیت
  • اسپیکر خوب

نقاط ضعف

  • نبود گواهی ضد آب
  • شارژدهی باتری عالی نیست
  • داغ شدن در استفاده سنگین

سری T از گوشی‌های شیائومی قاتل پرچمداران این برند هستند و همگی ارزش خرید بسیار بالایی دارند. آخرین نسل از این گوشی‌ها با نام شیائومی 12 تی و شیائومی 12 تی پرو در ایران موجود هستند ولی این مدل‌ها قیمت بالایی دارند. شیائومی 11 تی اما حالا گوشی بسیار خوش‌قیمتی شده و با هزینه یک میان‌رده می‌توانید آن را خریداری کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه شیائومی ۱۱ تی پرو با a54 سامسونگ بپردازیم تا مشخص شود کهکشانی جدید ارزش خرید بالاتری دارد یا قاتل پرچمدار قبلی شیائومی و اینکه بتوانید بررسی قیمت موبایل بهترین انتخاب را داشته باشید؛ همراه ما باشید.

 

فروشگاه موبایل تکنولایف در دسترس در تمام ایران: خرید گوشی

 

طراحی و کیفیت ساخت

شیائومی 11 تی پرو گوشی خیلی جدیدی نیست و بیش از 1.5 سال از عرضه آن به بازار می‌گذرد. این محصول با زبان طراحی قبلی گوشی‌های شیائومی دیزاین شده ولی همچنان هم ظاهر زیبا و مهم‌تر، جنس بدنه بسیار خوبی دارد. قاب پشتی این گوشی از جنس شیشه است و گوریلا گلس ویکتوس از آن محافظت می‌کند.

به روی قاب پشتی در بالا سمت چپ فریم مستطیل شکل و مشکی رنگ دوربین‌ها دیده می‌‌شود که در تمامی رنگ‌ها همین حالت مشکی را دارد و مثل گوشی‌های جدیدتر رنگ فریم دوربین با تغییر رنگ قاب پشتی عوض نمی‌شود. فریم دوربین طراحی دو تکه دارد و در سمت چپ لنزها قرار گرفته‌اند و در سمت راست فلش و توضیحات لنز اصلی و موارد دیگر دیده می‌شود.

شیائومی 11 تی پرو

قاب پشتی 11 تی پرو در کناره‌ها با انحنا به فریم کناری متصل می‌شود، اتفاقی که در اکثر گوشی‌های جدید دیگر شاهد آن نیستیم و قاب پشتی با طراحی کاملا تخت به کناره‌ها وصل می‌شود. به طور کلی از نظر ارگونومی لبه‌های انحنادار قاب پشتی باعث می‌شود گوشی بهتر و مطمئن‌تر در دست قرار بگیرد و حس امنیت بیشتری داشته باشد.

فریم کناری در این گوشی آلومینیومی است، نکته‌ای که در این بازه قیمتی کمتر دیده می‌شود و جالب‌تر این که حتی نسل جدیدتر خود این گوشی با نام شیائومی 12 تی پرو نیز با فریم پلاستیکی وارد بازار شده است. در سمت راست این فریم دکمه پاور و ولوم دیده می‌شود و در بالا اسپیکر دوم، میکروفون دوم، اینفرارد و نوشته هارمن کاردن خودنمایی می‌کند. فریم پایینی این محصول هم میزبان اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، خشاب سیم‌کارت و البته درگاه Type-C است.

استفاده از ترکیب شیشه و فلز در Xiaomi 11T Pro باعث شده تا این گوشی به هنگام در دست گرفتن برای اولین بار حس یک پرچمدار را به شما منتقل کند و کیفیت ساخت بسیار خوبی داشته باشد. به سراغ گوشی رقیب برویم، کهکشانی که با سر و صدای زیادی وارد بازار شد و از همان ابتدا بسیار مورد توجه کاربران ایرانی و جهانی قرار گرفت.

قاب پشتی شیائومی 11 تی پرو

اولین نکته‌ای که پس از دیده گلکسی A54 توجه شما را به خود جلب می‌کند، طراحی یکسان آن در مقایسه با گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس است. این گوشی دارای طراحی کاملا تخت است و در لبه‌های قاب پشتی هیچ انحنایی ندارد. لنز دوربین‌های این کهکشانی بدون داشتن فریم و با طراحی مینیمال به روی قاب پشتی دیده می‌شوند و A54 حالا از همیشه زیبا‌تر شده است.

اتفاق بسیار مثبت دیگری که بالاخره پس از سال‌ها رخ داده استفاده سامسونگ از شیشه در یک گوشی میان‌رده است. قاب پشتی گلکسی A54 از جنس شیشه است و با گوریلا گلس 5 هم مراقبت می‌شود. این قاب پوشش براق دارد و به راحتی کثیف می‌شود و اثر انگشت و لک را به خود می‌گیرد. استفاده از شیشه در این کهکشانی باعث شده تا این میان‌رده هنگام در دست گرفتن حس مرغوب‌تری داشته باشد.

فریم کناری این محصول اما پلاستیکی است و پوشش مات هم دارد. طراحی این فریم تخت نیست و کمی انحنادار طراحی شده تا لبه‌های گوشی هنگام قرار گرفتن در دست حس بهتری داشته باشند و فشار زیادی را به دست وارد نکنند. به روی فریم سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور دیده می‌شود و در بالا میکروفون دوم و خشاب سیم کارت و کارت حافظه جانبی خودنمایی می‌کند. فریم پایینی نیز اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه Type-C را شامل می‌شود.

شیائومی 11 تی پرو 204 گرم وزن و 8.8 میلی‌متر ضخامت دارد. این اعداد برای گلکسی A54 برابر با 202 گرم و 8.2 میلی‌متر است. از طرفی با وجود یکسان بودن پهنای دو گوشی، نماینده شیائومی حدود 6 میلی‌متر طول بیشتری دارد. هر دو گوشی از نظر ارگونومی وضعیت خوبی دارند ولی در کل گلکسی A54 هنگام قرارگیری در دست حس راحت‌تری دارد.

مقایسه گوشی a54 با شیائومی 11T pro در بخش طراحی را با نگاهی به پنل روبرویی دو گوشی به پایان می‌بریم. دو گوشی از روبرو شباهت‌های زیادی با هم دارند و هر دو از دوربین سلفی درون یک حفره‌ کوچک استفاده می‌کنند و اسپیکر مکالمه در منتها الیه بالایی دیده می‌شود. البته که نسبت نمایشگر به بدنه در A54 حدود 83 درصد و در 11 تی پرو حدود 85 درصد است و نماینده شیائومی حاشیه‌های کمتری اطراف پنل دارد.

کره‌ای‌ها برای گلکسی A54 از گواهی IP67 استفاده کرده‌اند تا این کهکشانی بتواند برای مدت 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام بیاورد. در سوی دیگر شیائومی 11 تی پرو گواهی IP53 به معنای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش قطرات آب دارد و نمی‌تواند به صورت مستقیم درون آب قرار بگیرد. البته که به طور کلی پیشنهاد نمی‌کنیم به صورت عمدی این قابلیت را امتحان کنید؛ چرا که خود شرکت‌های سازنده نیز این بخش را جزو گارانتی قرار نمی‌دهند.

گلکسی A54 در چهار رنگ بنفش، لیمویی، مشکی و سفید در دسترس قرار دارد و شما می‌توانید شیائومی 11T pro را در سه رنگ مشکی، سفید و آبی آسمانی خریداری کنید. از نظر کیفیت ساخت برنده این مقایسه را نماینده شیائومی می‌دانیم؛ چرا که این گوشی فریم آلومینیومی دارد و از گوریلا گلس ویکتوس هم استفاده می‌کند. در طرف دیگر گلکسی A54 خوش‌دست‌تر است و از قابلیت ضد آب هم استفاده می‌کند. پس انتخاب بسته به نیاز بر عهده خود شما.

 

بیشتر بخوانید:
مقایسه a53 با poco x5 pro

 

صفحه نمایش

سامسونگ در زمینه نمایشگر یکی از بهترین شرکت‌های موجود در جهان است و به همین جهت انتظار داریم گلکسی A54 در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. این گوشی از نمایشگری 6.4 اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن 2340 در 1080 استفاده می‌کند و به همین جهت تراکم پیکسلی 403 را در اختیار قرار می‌دهد. سامسونگ برای این نمایشگر از نسبت 19.5 به 9 بهره برده و نرخ نوسازی 120 هرتزی و پشتیبانی از HDR10+ از دیگر ویژگی‌های مهم این پنل هستند.

کیفیت این صفحه نمایش در یک کلام عالی است. مانند بسیاری از گوشی‌های سامسونگ شما در تنظیمات صفحه نمایش با دو گزینه Vivid و Natural مواجه خواهید شد. حالت Vivid پیش فرض است و رنگ‌ها را در گستره رنگی DCI-P3 با دقت خوبی به نمایش درمی‌آورد. در حالت پیش فرض پنلی کمی سرد است و می‌توانید از طریق تنظیمات بر اساس سلیقه آن را کمی گرم‌تر کنید تا رنگ‌ها طبیعی‌تر شوند.

 

حالت Natural اما رنگ‌ها را در گستره رنگی sRGB به نمایش درمی‌آورد و به همین جهت هم رنگ‌ها دقت بالاتری دارند، هرچند که از جذابیت پنل تا حد زیادی کاسته می‌شود. نرخ نوسازی این گوشی 120 هرتزی استفاده و محتوا به لطف همین موضوع بسیار نرم و روان مقابل دیدگان شما قرار می‌گیرند. خوشبختانه برعکس نسل قبلی این قابلیت تطبیق‌پذیر است و می‌تواند بر اساس استفاده شده بین 120 و 60 جابجا شود.

این پنل از HDR هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید محتوای سازگار را با کیفیت بالاتری مشاهده کنید. این ویژگی نیز در گلکسی A53 وجود نداشت و به تازگی به این کهکشانی اضافه شده است. این نمایشگر قابلیت دیگری هم به نام Vision Booster دارد. این ویژگی از پرچمداران سامسونگ به ارث رسیده و باعث می‌شود در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید هم رنگ‌ها همچنان طبیعی نمایش داده شوند (تقریبا ویژگی مانند True Tone اپل).

در طرف دیگر شیائومی 11 تی پرو نمایشگری 6.67 اینچی از نوع امولد با رزولوشن FHD+ دارد و تراکم 395 پیکسل بر هر اینچ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. این پنل دارای نرخ نوسازی 120 هرتزی است و از محتوای HDR10+، Dolby Vision و گستره‌ رنگی 1 میلیاردی نیز پشتیبانی می‌کند (پنل 10 بیتی است). نرخ لمس این صفحه نمایش 480 هرتز است و این اتفاق برای گیمرها می‌تواند جذاب باشد و به داشتن حس گیمینگ بهتر کمک کند.

نمایشگر شیائومی 11 تی پرو

همان‌طور که از مشخصات این صفحه نمایش انتظار داریم کیفیت آن بسیار خوب است. در تنظیمات صفحه نمایش چهار حالت دیده می‌شود. حالت پیش فرض (Vivid) و Saturated رنگ‌ها را در گستره رنگی DCI-P3 به نمایش در می‌آورند و حالت پیش فرض می‌تواند غلظت رنگ را بسته به شرایط نوری محیط تغییر دهد. حالت بعدی Standard است که رنگ‌ها را در گستره رنگی sRGB با دقت 1.3 دلتا ای به نمایش درمی‌آورد. شما همچنین به کمک گزینه آخر می‌توانید تمام تنظیمات نمایشگر را به صورت دستی تنظیم کنید.

رنگ‌ها در این صفحه نمایش زنده و پویا هستند و تماشای محتوا لذت فراوانی دارد. سازگاری این پنل با HDR و دالی ویژن باعث می‌شود تا محتوای سازگار با کیفیت بسیار خوبی پخش شود و رنگ‌ها گستره دینامیکی عریض‌تری داشته باشند. نرخ نوسازی 120 هرتزی در این گوشی باعث می‌شود محتوا بسیار روان باشد. خوشبختانه این رفرش ریت از نوع تطبیق‌پذیر است و می‌تواند بین 120، 90 و 60 جابجا شود.

آخرین بخشی که در زمینه صفحه نمایش به آن می‌پردازیم بحث میزان روشنایی است. گلکسی A54 می‌تواند در حالت دستی و با افزایش روشنایی پنل تا آخر حدود 460 نیت روشنایی را در اختیار قرار دهد. با روشن کردن حالت خودکار این عدد هنگام قرارگیری در محیط باز تا 980 نیت هم می‌تواند افزایش پیدا کند.

میزان روشنایی نمایشگر شیائومی 11 تی پرو

در سوی دیگر روشنایی نمایشگر شیائومی 11 تی پرو در حالت دستی حدود 520 نیت است. اگر از روشنایی خودکار کمک بگیرید و یا گزینه Sunlight Boost را فعال کنید این عدد تا حدود 840 نیت می‌تواند افزایش پیدا کند. این یعنی در محیط داخل خانه روشنایی نماینده شیائومی مقداری بیشتر است و در محیط باز و بیرون از خانه، گلکسی A54 پنل روشن‌تری دارد.

فرقی نمی‌کند که کدام گوشی را خریداری کنید، در هر صورت پنلی بسیار خوب و باکیفیت پیش روی شما قرار می‌گیرد و می‌توانید از تماشای محتوا لذت ببرید. اگر نمایشگر بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهید و قرار است محتوای 10 بیتی و دالبی ویژن زیاد تماشا کنید شیائومی 11 تی پرو انتخاب مناسب‌تری برای شماست، اما اگر زیاد بیرون از خانه هستید و روشنایی نمایشگر برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد به سراغ A54 بروید، البته که حداکثر روشنایی 11 تی پرو هم برای محیط باز کاملا کافی است.

در پست بررسی redmi note 12 pro 5G ببنید:

تست گیمینگ ردمی نوت ۱۲ پرو 5g

 

اسپیکر

گلکسی A54 و شیائومی 11 تی پرو هر دو به لطف داشتن دو اسپیکر می‌توانند صدای استریو و فراگیر تولید کنند. در کهکشانی سامسونگ اسپیکر مکالمه در نقش اسپیکر دوم ظاهر می‌شود و شرایط برای نماینده شیائومی هم همین است با این تفاوت که اسپیکر بالایی دو خروجی دارد، یکی به روی فریم بالایی و دیگری خروجی اسپیکر مکالمه.

 

از نظر بلندی صدای خروجی عملکرد هر دو مدل مشابه و خوب است. بلندی صدا در هر گوشی‌های پرچمدار زیاد نیست ولی مناسب است و قطعا شما را راضی می‌کند. از نظر کیفیت هم هر دو گوشی عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارند اما کمی کیفیت 11 تی پرو در تولید بیس و صدای میانی بهتر است.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A54 گوشی بسیار جدیدی است و به همین دلیل از آخرین نسخه نرم افزاری سامسونگ یعنی One UI 5 بر پایه اندروید 13 استفاده می‌کند. این گوشی طبق گفته سامسونگ تا چهار سال آپدیت نرم افزاری و تا پنج سال آپدیت امنیتی دریافت خواهد کرد که این نکته را بسیار جذاب و مثبت می‌دانیم.

رابط کاربری One UI 5 بسیار شبیه به نسل قبل است و تنها با بهینه‌سازی‌هایی برای عملکرد بهتر همراه شده است. البته که این نسخه از One UI با اندروید 13 ترکیب شده و این موضوع یکپارچگی زیبایی را در رابط کاربری به‌وجود آورده است و مثلا با انتخاب یک رنگ از طریق Color Palette، این رنگ بر کل فضای گوشی غالب می‌شود.

در سوی مقابل شیائومی 11 تی پرو به صورت پیش فرض از MIUI 12.5 بر مبنای اندروید 11 بهره می‌برد. در حال حاضر MIUI 14 بر پایه اندروید 13 برای این گوشی عرضه شده و شما می‌توانید از آخرین قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم افزار جدید برخوردار شوید. طبق سیاست‌های شیائومی به احتمال قوی MIUI 15 هم برای این گوشی عرضه خواهد شد.

رابط کاربری MIUI 14 طبق ادعای شیائومی تا 60 درصد از حافظه رم و چیپست استفاده بهینه‌تری دارد و در استفاده روزمره سریع‌تر عمل می‌کند. این UI همچنین در نسخه جدید بیش از هر زمان دیگری شبیه به IOS شده و زبان طراحی ویجت‌ها و کنترل سنتر را کاملا از شرکت آمریکایی الهام گرفته است.

این که One UI در کل بهتر است یا MIUI یک بحث دیگری است و در حوصله این مطلب نمی‌گنجد. از طرفی در کل انتخاب رابط کاربری تا حد زیادی هم سلیقه‌ای است و هر کاربر ممکن است طراحی و شکل و شمایل یک UI را بیشتر بپسندد. در حال حاضر اما طبق تجربه MIUI از نظر قابلیت‌ها رابط کاربری غنی‌تری است و One UI از نظر عملکرد بهینه و بدون مشکل.

انتخاب رابط کاربری بهتر را به شما واگذار می‌کنیم اما در نظر داشته باشید که شیائومی 11 تی پرو در بهترین حالت یک آپدیت نرم افزاری دیگر دریافت می‌کند ولی پیش روی A54 چهار آپدیت دیگر قرار دارد و اگر این نکته برای شما اهمیت دارد انتخاب گلکسی A54 منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

 

بهترین ها را برای شما لیست کردیم:
بهترین گوشی دنیا

 

عملکرد سخت افزاری؛ گوشی جدید، قدرت بیشتر؟

گوشی‌های قاتل پرچمدار معمولا از تراشه‌های پرچمدار نسل قبلی استفاده می‌کنند و قدرت سخت افزاری بسیار خوبی هم دارند. در همین راستا شیائومی 11 تی پرو از تراشه 5 نانومتری اسنپدراگون 888 استفاده کرده است، تراشه‌ای که پرچمدار دو نسل قبل کوالکام به حساب می‌آید و پس از آن اسنپدراگون 8 نسل 1 و اسنپدراگون 8 نسل 2 به بازار عرضه شده‌اند.

این چیپست هشت هسته پردازنده مرکزی به صورت یک هسته Cortex-X1 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز دارد و پردازنده گرافیکی Adreno 660 را نیز شامل می‌شود. در ادامه ابتدا به مشخصات سخت افزاری گوشی رقیب می‌پردازیم و سپس دو محصول را با هم مقایسه می‌کنیم.

گلکسی A54 از تراشه 5 نانومتری اگزینوس 1380 قدرت می‌گیرد، چیپستی که نسل جدیدتر اگزینوس 1280 موجود به روی A53 به حساب می‌آید و دارای هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5 را هم شامل می‌شود. اما گذشته از این مشخصات، در عمل این دو محصول چقدر قدرت دارند؟

چیپست اسنپدراگون 888 از نظر پردازنده مرکزی حدود 50 درصد و از نظر پردازنده گرافیکی حدود 100 درصد قوی‌تر از اگزینوس 1380 است. در تست مشهور Antutu 9 شیائومی 11 تی پرو حدود 60 درصد نمره بالاتری را کسب می‌کند و این اختلاف در تست 3DMark به 100 درصد می‌رسد. در تست GeekBench 5 و عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای نیز اسنپدراگون 888 حدود 40 الی 45 درصد قوی‌تر از اگزینوس 1380 عمل می‌کند.

عملکرد سخت افزاری شیائومی 11 تی پرو

در استفاده روزمره هر دو گوشی عملکرد سریع و روانی دارند ولی با این وجود برنامه‌ها در شیائومی 11 تی پرو سریع‌تر باز می‌شوند و این گوشی هنگام اجرای بازی‌ها یا پردازش‌های سخت عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. البته که این گفته اصلا به معنای کند بودن A54 نیست و این کهکشانی عملکرد سریع و خوبی دارد.

شیائومی 11 تی پرو می‌تواند بازی مانند PUBG Mobile را با فریم‌ریت 83 و گرافیک اولترا به اجرا دربیاورد و یا Call of Duty‌ را با گرافیک اولترا و فریم‌ریت 60 پیش روی شما قرار دهد. بازی World of Tanks Blitz با گرافیک اولترا و فریم‌ریت عالی 110 اجرا می‌شود و برای Genshin Impact می‌توانید با گرافیک اولترا به روی فریم‌ریت 60 حساب باز کنید. در این بازی‌ها اگر گرافیک را از اولترا به high کاهش دهید فریم‌ریت بسیار بهتر می‌شود.

شرایط برای گلکسی A54 طبیعتا متفاوت است و این کهکشانی توانایی اجرای بازی‌ها در حالت اولترا با این فریم‌ریت را ندارد. شما در حالت گرافیک متوسط یا بالا می‌توانید فریم‌ریت 40 الی 55 را با این گوشی تجربه کنید. نماینده سامسونگ در چهار نسخه 128 گیگابایت با رم 6، 128 گیگابایت با رم 8، 256 گیگابایت با رم 6 و 256 گیگابایت با رم 8 تولید شده و شیائومی 11 تی پرو از سه نسخه 128 گیگابایت با رم 8، 256 گیگابایت با رم 8 و 256 گیگابایت با رم 12 استفاده می‌کند.

گلکسی A54 در اجرای بازی‌ها

گلکسی A54 به شما اجازه می‌دهد تا به کمک کارت حافظه جانبی بر میزان حافظه داخلی بیفزایید اما شیائومی 11 تی پرو چنین امکانی ندارد. هر دو گوشی از 5G پشتیبانی می‌کنند و در آینده می‌توانید از این اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوید. در نهایت قطعا برنده بخش سخت افزار نماینده شیائومی است و اگر قدرت سخت افزاری برای شما مهم است بدون هیچ شکی به سراغ شیائومی 11 تی پرو بروید.

 

مقایسه گوشی شیائومی ۱۳ اولترا با s23 ultra سامسونگ:
تفاوت شیائومی 13 اولترا با s23 ultra

 

باتری

مقایسه a54 با 11T Pro ما را به بخش مهم باتری می‌رساند. هر دو برند ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت را برای گوشی‌های خود مناسب دیده‌اند، ولی از طرفی اندازه متفاوت نمایشگر و تراشه‌های متفاوت احتمالا باعث می‌شود تا شارژدهی یکسانی را شاهد نباشیم. در ادامه ابتدا با هم اعداد و ارقام ثبت شده توسط این دو گوشی را مرور می‌کنیم و سپس به عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی می‌پردازیم.

شیائومی 11 تی پرو با یک بار شارژ کامل می‌تواند تا 22.5 ساعت مکالمه 3G یا تا حدود 13 ساعت وبگردی یا 14.5 ساعت پخش مداوم ویدئو را دوام بیاورد. همین اعداد برای کهکشانی سامسونگ به ترتیب 29.5، 18 و 20 ساعت هستند. این اعداد به خوبی نشان می‌دهند که شارژدهی A54 بهتر از شیائومی 11 تی پرو است.

با داشتن استفاده نرمال و روزمره 11 تی پرو می‌تواند 1 روز کامل دوام بیاورد، ولی این عملکرد برای A54 حدود 1.5 روز یا حتی بیشتر است. پس از نظر میزان شارژدهی نماینده سامسونگ وضعیت بهتری دارد و مدت زمان بیشتری می‌تواند شما را همراهی کند. نکته مهم بعدی در زمینه باتری، فناوری شارژ سریع است، جایی که مقایسه این دو گوشی کمی عجیب به نظر می‌رسد.

سرعت شارژ شیائومی 11 تی پرو

شیائومی 11T Pro از فناوری شارژ سریع 120 واتی پشتیبانی می‌کند و مهم‌تر این که آداپتور هم درون جعبه این گوشی دیده می‌شود. در طرف مقابل فناوری شارژ سریع گلکسی A54 برابر با 25 وات است و درون جعبه هم هیچ آداپتوری دیده نمی‌شود. نماینده شیائومی به کمک این آداپتور در مدت 21 دقیقه از 0 تا 100 شارژ می‌شود و این مدت برای گلکسی A54 برابر با 60 دقیقه است. این یعنی 11 تی پرو سه برابر سریع‌تر شارژ می‌شود و آداپتور هم درون جعبه دارد.

در واقع می‌توانیم بگوییم که اگر شارژدهی برای شما اولویت دارد و می‌خواهید گوشی مدت زمان طولانی‌تری دوام بیاورد، گلکسی A54 گزینه مناسب‌تری برای شما است، اما اگر در کل پکیج باتری برای شما مهم است قطعا شیائومی 11 تی پرو به لطف فناوری شارژ سریع 120 واتی و فول شارژ شدن در 20 دقیقه و همچنین شارژدهی مناسب و یک روزه می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

 

باتری موبایل سامسونگ شما چقدر سالم است؟
کد تست سلامت باتری سامسونگ

 

دوربین

تفاوت شیائومی 11t pro با a54 را در تمامی بخش‌ها توضیح دادیم و حالا نوبت به قسمت مهم دوربین‌ها و عملکرد دو گوشی در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری می‌رسد. قطعا این بخش می‌تواند تأثیر شایانی در انتخاب شما داشته باشد و به همین جهت هم به صورت مجزا به دوربین‌های مختلف خواهیم پرداخت تا گوشی برتر مشخص شود.

دوربین اصلی

شیائومی 11 تی پرو سنسوری 108 مگاپیکسلی مدل Samsung S5KHM2 با اندازه‌ی 1/1.52 اینچی و اندازه پیکسل 0.7 میکرونی دارد و در پس لنزی 26 میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند و به صورت پیش فرض به دلیل ترکیب 9 پیکسل در 1 پیکسل، تصاویری 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

کیفیت عکس‌های ثبت شده با 11 تی پرو در نور روز عالی است. این تصاویر دقت رنگ خوبی دارند و سطح جزئیات هم بالا است. کنتراست تصاویر مناسب بوده و رنج دینامیکی گسترده‌ای مشاهده می‌شود. تقریبا می‌توانیم ادعا کنیم که نویزی در عکس‌ها دیده نمی‌شود و جذب نور دقیقی را شاهد هستیم.

شما می‌توانید از حالت 108 مگاپیکسلی نیز استفاده کنید. در این حالت عکس‌ها با جزئیات بالاتری به ثبت می‌رسند و با زوم کردن به روی عکس سوژه‌ها حالت آبرنگی و نرم به خود نمی‌‌گیرند. البته که این حالت باعث می‌شود رنج دینامیکی کمی محدودتر شود و کنتراست نیز مقداری کاهش پیدا کند. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی از این Mode استفاده کنید که نیاز داشته باشید پس از ثبت تصویر به روی سوژه به‌خصوصی زوم کنید.

با فرارسیدن شب معمولا کار برای دوربین‌ها دشوار می‌شود و عملکرد آن‌ها تا حد زیادی افت می‌کند. شیائومی 11 تی پرو از حالت نایت مود خودکار برخوردار است و این یعنی خود گوشی تصمیم می‌گیرد چه موقع و کجا از این قابلیت بهره ببرد. کیفیت تصاویر گرفته شده در شب با 11t pro فوق‌العاده است. این عکس‌ها جذب نور دقیق و بالانس شده‌ای دارند و شارپنس و سطح جزئیات هم بسیار خوب است (به نسبت عکس‌های شب).

رنج دینامیکی این تصاویر رضایت بخش است و بخش‌های تاریک و روشن عکس در حالت تعادل قرار دارند. حالت نایت مود باعث نمی‌شود غلظت رنگ‌ها بیش از حد افزایش پیدا کند و رنگ‌ها همچنان نزدیک به واقعیت به ثبت می‌رسند. اگر ترجیح می‌دهید عکس‌ها با میزان روشنایی بیشتری به ثبت برسند می‌توانید به سراغ حالت نایت مود دستی بروید.

البته که نایت مود دستی باعث می‌شود تا تصاویر حالت طبیعی و واقعی خود را از دست بدهند و تا حدی بیش از حد روشن شوند. این اتفاق شاید برای کاربران حرفه‌ای چندان جذاب نباشد اما قطعا اکثر کاربران از این تصاویر بیشتر استقبال خواهند کرد و به همین جهت می‌توانید از آن استفاده کنید، به‌خصوص که بخش‌های تاریک عکس با جزئیات بهتری به ثبت می‌رسد.

در سمت دیگر گلکسی A54 قرار می‌گیرد، گوشی که از دوربین اصلی با سنسور 50 مگاپیکسلی مدل Sony IMX766 با اندازه 1/1.56 اینچی و اندازه 1.0 میکرونی استفاده می‌کند. این سنسور در پشت لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین هم به دلیل ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل به صورت 12.5 مگاپیکسلی ثبت می‌شوند.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی A54:

عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A54 کیفیت بسیار خوبی دارند. در این تصاویر جذب نور دقیق و رنگ سفید هم بالانس خوبی دارد. رنگ‌ سوژه‌ها نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند و به‌نوعی دیگر مانند A53 همه‌چیز غلظت زیادی ندارد و رنگ‌های طبیعی‌تری را دریافت خواهید کرد. به‌نظر می‌رسد سامسونگ پردازش تصاویر را در تراشه جدید خود مقداری تغییر داده است.

در نمونه عکس‌های A54 رنج دینامیکی گسترده و وسیعی دیده می‌شود و شارپنس و کنتراست نیز در سطح خوبی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با این کهکشانی در حالت رزولوشن کامل و 50 مگاپیکسلی نیز عکاسی کنید. در این حالت عکس‌ها جزئیات بالاتری خواهند داشت و مهم‌تر این که دقت رنگ یا حتی رنج دینامیکی خیلی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. اگر به عکسی با جزئیات زیاد نیاز دارید این حالت قطعا به کارتان خواهد آمد.

سازنده کره‌ای هنگام معرفی این کهکشانی تمرکز زیادی به روی تصاویر شب داشت. سامسونگ ادعا می‌کرد که این محصول نسبت به نسل قبلی و حتی رقبا می‌تواند در شب عکس‌های بهتری به ثبت برساند. در واقعیت هم تا حد زیادی با سامسونگ موافق هستیم. در عکس‌های شب جذب نور هنوز دقیق و گستره دینامیکی نسبتا عریض است. البته که قطعا نویز نسبت به تصاویر روز بیشتر می‌شود و شارپنس و کنتراست نیز کاهش می‌یابد ولی در کل نتیجه شما را راضی می‌کند.

هر دو گوشی دوربین اصلی بسیار خوبی دارند و فارغ از این که کدام مدل را انتخاب کنید می‌توانید تصاویر بسیار عالی در روز و شب به ثبت برسانید، اما اگر بخواهیم ریزتر به مقایسه بپردازیم شیائومی 11 تی پرو را برتر می‌دانیم؛ چرا که عملکرد این مدل در شب و روز عالی است و تصاویر بسیار جذابی برای شما ثبت می‌کند.

 

چگونه گوشی را از دسترس خارج کنیم ولی از اینترنت استفاده کنیم؟
کد از دسترس خارج شدن گوشی

 

دوربین فوق عریض

نماینده شیائومی از یک سنسور 8 مگاپیکسلی برای دوربین فوق عریض استفاده می‌کند. این دوربین می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی به نسبت رزولوشن به ثبت برساند. این تصاویر جزئیات زیادی دارند و حتی در کناره‌ها نیز خیلی سوژه‌ها حالت آبرنگی پیدا نمی‌کنند. نویز در این عکس‌ها بسیار کم است و رنج دینامیکی رضایت‌بخشی را شاهد هستیم. شارپنس این تصاویر دقیق و به اندازه است و رنگ‌ها هم نزدیک به واقعیت به ثبت می‌رسند.

نمونه عکس‌های فوق عریض A54:

نماینده سامسونگ در طرف دیگر از یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این دوربین هم می‌تواند عکس‌های بسیار عالی بگیرد. این نمونه‌ها کنتراست خوب و جزئیات زیادی دارند و رنج دینامیکی هم وسیع است. سوژه‌ها در این تصاویر دقت رنگ مناسبی دارند و از کیفیت کلی این عکس‌ها بسیار راضی هستیم.

هر دو گوشی در زمینه تصاویر فوق عریض خوب عمل می‌کنند و شما به راحتی می‌توانید به روی عملکرد آن‌ها حساب باز کنید ولی به‌نظر می‌رسد کیفیت عکس‌های فوق عریض گلکسی A54 مقداری بهتر از رقیب چینی باشد.

دوربین سلفی

دوربین سلفی شیائومی 11T Pro سنسوری 16 مگاپیکسلی دارد. تصاویر ثبت شده با این دوربین کیفیت عالی ندارند و برخی از مواقع به صورت مات و بدون جزئیات خوب به ثبت می‌رسند. در واقع سوژه حالت آبرنگی و نرم به خود می‌‌گیرد و عملکرد این دوربین را صرفا قابل قبول می‌دانیم. در سوی دیگر سنسور سلفی A54 رزولوشن 32 مگاپیکسلی دارد و سلفی‌های جذابی هم به ثبت می‌‌رساند. دقت رنگ این عکس‌ها بالا است و جزئیات زیادی را شاهد هستیم. پس برنده این بخش را کهکشانی سامسونگ می‌دانیم.

نمونه سلفی‌های گلکسی A54:

ماکرو

هر دو گوشی دارای دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی هستند. تصاویر ماکرو گلکسی A54 کیفیت خوب و جزئیات مناسبی دارند ولی در سوی دیگر عملکرد شیائومی 11 تی پرو واقعا عالی است. در واقع می‌توانیم ادعا کنیم تصاویر ماکرو این گوشی تقریبا یکی از بهترین‌ها است و قطعا می‌تواند چینی‌ها را برنده این بخش کند. شما با 11T pro می‌توانید تصاویر نمای نزدیک بسیار خوبی به ثبت برسانید.

نمونه عکس‌های ماکرو A54:

پرتره

پرتره‌ها با دوربین اصلی دو گوشی گرفته می‌شوند و فرایند برش سوژه از پس‌زمینه به کمک نرم افزار انجام می‌شود. این تصاویر در هر دو گوشی کیفیت بسیار خوبی دارند. سوژه با دقت مناسبی از پس‌زمینه جدا می‌شود و جزئیات زیادی هم دارد. کنتراست، رنج دینامیکی، شارپنس و دقت رنگ هم مناسب است و شاید نتوانیم یکی از این گوشی‌ها را برتر معرفی کنیم.

نمونه عکس‌های پرتره A54:

فیلم‌برداری

شیائومی 11 تی پرو به لطف تراشه قدرتمند خود می‌تواند ویدئوهای 8K 30fps یا 4K 60fps ضبط کند. این کیفیت در گلکسی A54 به 4K 30fps محدود شده است. به طور کلی پیشنهاد نمی‌کنیم به سراغ حالت 8K در شیائومی 11 تی پرو بروید؛ چرا که هم حجم به شکل بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند و هم کیفیت نهایی خیلی بهتر از 4K نیست.

فیلم‌های 4K 60fps ثبت شده با 11 تی پرو واقعا عالی هستند. جزئیات زیاد، بالانس رنگ سفید دقیق، دقت رنگ بالا، شارپنس به اندازه و عدم وجود نویز ویژگی‌هایی هستند که در این ویدئوها دیده می‌شود. رنج دینامیکی این فیلم‌ها به واقع فوق‌العاده است و از گستردگی آن می‌توان لذت برد. شرایط برای گلکسی A54 هم تقریبا مشابه است با این تفاوت که ویدئو 4k به صورت 30 فریم ضبط می‌شود و گستره دینامیکی نیز مقداری محدودتر است.

در کل قطعا برنده بخش فیلم‌برداری را شیائومی 11 تی پرو معرفی می‌کنیم.

جمع بندی؛ a54 بهتره 11t pro؟

گلکسی A54 و شیائومی 11T Pro دو گوشی خوب و جذاب برای خرید هستند. این دقیقا به نیاز شما بستگی دارد که کدام را انتخاب کنید. اگر کیفیت ساخت، کیفیت دوربین اصلی، کیفیت عکس‌های ماکرو، کیفیت ویدئوها، کیفیت اسپیکر، قدرت سخت افزاری، سرعت شارژ باتری، وجود آداپتور درون جعبه و فناوری‌های دالبی ویژن و گستره رنگی 1 میلیاردی برای شما اهمیت دارد بدون هیچ شکی شیائومی 11 تی پرو را انتخاب کنید.

از طرفی اگر گواهی IP67، نمایشگر روشن‌تر، آپدیت نرم افزاری طولانی‌تر، کیفیت دوربین سلفی، کیفیت دوربین فوق عریض و شارژدهی باتری برای شما اولویت است به سراغ کهکشانی سامسونگ بروید. در کل بدون هیچ شکی می‌توانیم ادعا کنیم که شیائومی 11 تی پرو ارزش خرید بالاتری نسبت به A54 دارد ولی در نهایت تصمیم طبق گفته همیشه با شما خواهد بود. بررسی گوشی موبایل را می‌توانید در وبلاگ تکنولایف بخوانید.

سوالات متداول

شیائومی 11 تی پرو باتری بهتری دارد یا گلکسی A54؟ از نظر سرعت شارژ شیائومی 11 تی پرو به لطف آداپتور 120 واتی سه برابر سریع‌تر شارژ می‌شود ولی از نظر شارژدهی باتری گلکسی A54 بهتر عمل می‌کند. در کل پکیج باتری 11 تی پرو را جذاب‌تر می‌دانیم.

گلکسی A54 قوی‌تره یا شیائومی 11T pro؟ چیپست اسنپدراگون 888 از نظر پردازنده مرکزی حدود 50 درصد و از نظر پردازنده گرافیکی حدود 100 درصد قوی‌تر از اگزینوس 1380 است. اگر برای شما قدرت سخت افزاری اهمیت دارد بدون شک به سراغ 11 تی پرو بروید.

دوربین شیائومی 11 تی پرو بهتره یا گلکسی A54؟ دوربین اصلی، ماکرو و فیلم‌برداری 11 تی پرو کیفیت بهتری دارد و از طرفی سلفی‌ها و فوق‌عریض گلکسی A54 بهتر عمل می‌کند.

بهترین گوشی سامسونگ از لحاظ امکانات و قیمت مناسب کدام است؟ دو محصول جدید سامسونگ به نام های سامسونگ a35 و a55 دو محصول جدید سامسونگ هستند. این دو گوشی میان رده اختلاف بسیار کمی با پرچمداران این برند دارند. برای خرید a55 و a35 می‌توانید به صفحه خرید گوشی سامسونگ مراجعه کنید.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
7 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/xiaomi-11t-pro-vs-galaxy-a54/
ads
ads