داغ ترین ها :
مقایسه گلکسی A53 با پوکو X5 Pro

مقایسه گلکسی A53 با پوکو X5 Pro

فهرست مطالب طراحی و کیفیت ساخت صفحه نمایش اسپیکر نرم افزار و رابط کاربری عملکرد سخت افزاری باتری دوربین جمع بندی؛ a53 بهتره یا poco x5 pro؟ سوالات متداول سری X از گوشی‌های شرکت پوکو طی چند سال اخیر جزو جذاب‌ترین مدل‌های موجود در بازار بوده‌اند و همیشه ارزش خرید بسیار زیادی داشته‌اند. آخرین نماینده […]

پوکو X5 Pro

پوکو X5 Pro

گلکسی A53

گلکسی A53

پوکو X5 Pro

پوکو X5 Pro

امتیاز

7.5
طراحی :
7
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
7.5
اسپیکر :
7
کیفیت ساخت :
7
رابط کاربری :
7.5
عملکرد :
7.5
دوربین :
7

نقاط قوت

  • طراحی جذاب
  • نمایشگر باکیفیت
  • شارژدهی باتری خوب
  • اسپیکرهای قوی استریو
  • عملکرد سخت افزاری خوب
  • کیفیت مناسب دوربین‌

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه
  • عدم عرضه با اندروید 13 از ابتدا

گلکسی A53

گلکسی A53

امتیاز

7
طراحی :
7
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
7
اسپیکر :
7
کیفیت ساخت :
7.5
رابط کاربری :
7.5
عملکرد :
7
دوربین :
7

نقاط قوت

  • طراحی خوب و گواهی IP67
  • نمایشگر مناسب
  • شارژدهی باتری خوب
  • کیفیت دوربین
  • آپدیت نرم افزاری طولانی

نقاط ضعف

  • عدم وجود آداپتور در جعبه
  • عملکرد سخت افزاری می‌توانست بهتر باشد

سری X از گوشی‌های شرکت پوکو طی چند سال اخیر جزو جذاب‌ترین مدل‌های موجود در بازار بوده‌اند و همیشه ارزش خرید بسیار زیادی داشته‌اند. آخرین نماینده از این سری پوکو ایکس 5 پرو نام دارد که با مشخصات جدیدی وارد بازار شده تا موفقیت پوکو ایکس 3 پرو و پوکو ایکس 4 پرو را تکرار کند. در طرف دیگر گوشی گلکسی A53 سامسونگ دقیقا قیمت مشابهی دارد و از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه گوشی پوکو x5 پرو با سامسونگ A53 بپردازیم.

 

جدیدترین لیست گوشی های موجود در بازار را ببنید: قیمت روز گوشی

 

طراحی و کیفیت ساخت

مقایسه poco x5 pro با a53 در بخش طراحی را با ایکس 5 پرو آغاز می‌کنیم. این گوشی از یک قاب پلاستیکی کاملا تخت استفاده می‌کند که در لبه‌ها هیچ انحنایی ندارد و در بالا فریم مستطیلی دوربین‌ها را شامل می‌شود. این فریم دوربین‌ها در داخل یک فریم بزرگ دیگر قرار گرفته که در سمت راست آن لوگوی POCO با فونت درشت دیده می‌شود.

قاب پشتی دارای پوشش مات است و به همین جهت اثر انگشت زیادی را جذب نمی‌کند. به طور کلی طراحی پوکو ایکس 5 پرو در رنگ‌های مختلف کمی متفاوت است و نمی‌توانیم شرایط همه رنگ‌ها را یکسان بدانیم. برای مثال اگر شما رنگ زرد را انتخاب کنید قاب پشتی زرد خواهد بود ولی فریم کلی دوربین‌ها به رنگ مشکی دیده می‌شود و حتی فریم کناری هم مشکی است (دکمه پاور رنگ زرد دارد).

عکس گوشی پوکو x5 pro

از طرفی اگر رنگ آبی را انتخاب کنید کل قاب پشتی شامل دوربین‌ها و فضای بین لنزها به رنگ آبی درمی‌آیند و فریم کناری هم آبی می‌شود. رنگ مشکی هم که وضعیت مشخصی دارد و همه بخش‌ها کاملا تیره هستند. لبه‌های کنار در این گوشی مانند قاب پشتی مات هستند و طراحی کاملا تخت هم دارند. یعنی سازنده چینی هیچ انحنایی برای پوکو ایکس 5 پرو در نظر نگرفته است، نه برای لبه‌های قاب و نه برای فریم کناری.

به روی فریم سمت راست پوکو X5 پرو دکمه پاور و دکمه‌های ولوم دیده می‌شود. در بالا اسپیکر دوم، میکروفون دوم، اینفرارد و البته جک 3.5 میلی‌متری صدا خودنمایی می‌کند. در نهایت فریم پایینی میزبان اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، درگاه Type-C و خشاب سیم‌کارت و SD Card است.

در طرف دیگر نماینده شرکت سامسونگ یعنی گلکسی A53 قرار می‌گیرد، گوشی که ظاهری مشابه در مقایسه با A73 و A33 دارد. گلکسی A53 دارای قاب پشتی پلاستیکی با پوشش مات است. این قاب کاملا تخت بوده و از فریم دوربین‌ها به صورت یکپارچه با قاب پشتی میزبانی می‌کند. این فریم کاملا یکدست با قاب پشتی طراحی شده تا این گوشی ظاهر زیبا‌تری داشته باشد. فرقی ندارد که کدام رنگ گلکسی A53 را انتخاب کنید، از سفید و مشکی گرفته تا آبی و هلویی، در هر صورت فریم دوربین‌ها و فضای بین لنزها همرنگ قاب پشتی هستند.

طراحی گلکسی A53

فریم کناری در گلکسی A53 برعکس گوشی رقیب پوشش براق دارد و زیاد هم کثیف می‌شود. این فریم کاملا تخت نیست و کمی انحنا دارد تا گوشی بهتر در دست قرار بگیرد. این کهکشانی در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور و در بالا میکروفون دوم را شامل می‌شود و در بخش پایینی نیز اسپیکر، میکروفون اصلی، درگاه Type-C و البته خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه به چشم می‌آید.

در مقایسه گوشی a53 با poco x5 pro نوبت به بحث ارگونومی می‌رسد. نماینده شیائومی 181 گرم وزن و 7.9 میلی‌متر ضخامت دارد و این اعداد برای نماینده سامسونگ برابر با 189 گرم و 8.1 میلی‌متر هستند. از طرفی پوکو X5 پرو حدود 3.5 میلی‌متر کشیده‌تر و البته حدود 1 میلی‌متر پهن‌تر است. این توضیحات یعنی در کل با دو گوشی مناسب از نظر ارگونومی مواجه هستیم و خیلی نمی‌توان یکی را برتر دانست.

این دو گوشی از نظر طراحی پنل روبرویی بسیار شبیه هستند و هر دو از دوربین سلفی درون ناچ حفره‌ای در بالای نمایشگر میزبانی می‌کنند. البته که نسبت نمایشگر به بدنه در X5 پرو حدود 87 درصد است و در گلکسی A53 حدود 85.5 درصد و این یعنی نماینده چینی‌ها حاشیه‌های کمتری دارد و با حس بهتری می‌توان محتوا را در آن تماشا کرد. ناگفته نماند که اسپیکر مکالمه در هر دو میان‌رده بالای دوربین سلفی و چسبیده به لبه بالایی دیده می‌شود.

نگاهی به دو گوشی در کنار یکدیگر:

سامسونگ برای گلکسی A53 از گواهی IP67 استفاده کرده تا این محصول بتواند به مدت 30 دقیقه در عمق 1 متری آب مقاومت کند و شما با خیال راحت بتوانید از این کهکشانی در شرایط بارانی هم بهره ببرید. در طرف دیگر شیائومی در Poco X5 Pro به استفاده از گواهی IP53 اکتفا کرده و این محصول تنها می‌تواند پاشش قطرات آب را دوام بیاورد.

در نهایت تعیین برنده این بخش از نظر ظاهری را به شما واگذار می‌کنیم، ولی از نظر کیفیت ساخت، گلکسی A53 به لطف داشتن گواهی IP67 محصول برتری است. البته که ممکن است این موضوع برای شما اهمیتی نداشته باشد و در این صورت بسته به سلیقه می‌توانید یکی از دو گوشی را انتخاب کنید.

 

مقایسه های پیشنهادی:
ناتینگ فون 1 بهتر است یا آنر 70

 

صفحه نمایش

پوکو X5 Pro نمایشگری 6.67 اینچی از نوع امولد با رزولوشن 2400 در 1080 دارد و به همین جهت تراکم پیکسلی 395 را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. این نمایشگر از نرخ نوسازی 120 هرتزی، گستره رنگی 1 میلیاردی، HDR10+ و Dolby Vison پشتیبانی می‌کند تا به نسبت بازه قیمتی از نظر مشخصات بی‌نظیر باشد.

ناگفته نماند که این نمایشگر از PMW 1920 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود در نور کم چشم شما بسیار کمتر اذیت شود و با مشکل سردرد مواجه نشوید. در واقع تاثیر این قابلیت را به صورت مستقیم مشاهده نخواهید کرد ولی در طولانی مدت سبب می‌شود تجربه راحت‌تری هنگام کار با پنل داشته باشید.

نمایشگر پوکو ایکس 5 پرو

در سوی دیگر کره‌ای‌ها ترجیح داده‌اند تا برای گلکسی A53 پنلی 6.5 اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن 2400 در 1080 را استفاده کنند تا در هر اینچ 405 پیکسل قرار بگیرد. این گوشی هم از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند ولی دیگر خبری از HDR و گستره رنگی 1 میلیاردی و Dolby Vision نیست.

گلکسی A53 نمایشگری باکیفیت دارد و رنگ مشکی را با عمق بی‌نهایت و رنگ‌های دیگر را به صورت پویا و زنده به نمایش درمی‌آورد. این پنل در حالت Vivid در گستره رنگی DCI-P3 قرار می‌گیرد و دقت رنگ مناسبی هم دارد و محتوا خیلی علیظ‌ شده به نمایش درنمی‌آیند. از طرفی حالت Natural در گستره sRGB قرار می‌گیرد و دقت بسیار خوبی دارد.

نمایشگر گلکسی A53

در طرف دیگر عملکرد پوکو ایکس 5 پرو نیز عالی است. در حالت پیش فرض که Vivid است این پنل رنگ‌ها را در گستره DCI-P3 نمایش می‌دهد و در حالت Saturated رنگ‌ها باز هم در همین گستره ولی با غلظت بیشتر نمایش داده می‌شوند. در آخر حالت Standard رنگ‌ها را در گستره sRGB به نمایش درمی‌آورد و در صورت حالت Custom هم می‌توانید به صورت دستی کنتراست، غلظت رنگ، حجم رنگ‌ها و بسیار از موارد دیگر را تغییر دهید.

 این نمایشگر از محتوای HDR و Dolby Vison هم پشتیبانی می‌کند تا در هنگام پخش این نوع محتوا عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. همچنین اگر شما محتوایی با عمق رنگ 10 بیتی را در این گوشی پخش کنید، رنگ‌ها جذاب‌تر و محتوا باکیفیت‌تر از پنل رقیب خواهند بود. در نظر داشته باشید که این نسخه در بسیاری از فیلم‌های خارجی دانلود شده دیده می‌شود و در دسترس قرار دارد.

هر دو گوشی از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنند ولی این حالت در گلکسی A53‌ همیشه ثابت است و نرخ نوسازی در عدد 120 قفل می‌شود. در Poco X5 Pro اما نرخ نوسازی می‌تواند بین اعداد 120، 90، 60 و 30 جابجا شود تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. البته که در عمل شما حس مشابهی را تجربه خواهید کرد.

نمایشگر گلکسی A53

در نهایت آخرین موضوعی که در بخش نمایشگر باقی می‌ماند میزان روشنایی این دو پنل است. سامسونگ ادعا کرده که نمایشگر گلکسی A53 می‌‌تواند در حالت حداکثری تا 800 نیت روشنایی را در اختیار قرار دهد و پوکو هم اعلام کرده X5 Pro توانایی تولید حدود 900 نیت نور را دارد. در تست‌های انجام شده نماینده سامسونگ و شیائومی به ترتیب موفق شده‌اند در حالت دستی به عدد 430 و 490 و در حالت خودکار به عدد 830 و 910 دست پیدا کنند.

این یعنی روشنایی پنل پوکو ایکس 5 پرو مقداری از رقیب بیشتر است و در صورت تابش مستقیم نور خورشید راحت‌تر می‌توانید محتوا را مشاهده کنید. البته 830 نیت روشنایی گلکسی A53 هم کاملا کافی و مناسب است و در محیط باز با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

در نهایت بخش صفحه نمایش را به این شکل جمع بندی می‌کنیم که کهکشانی سامسونگ کیفیت و عملکرد بسیار خوبی دارد ولی با این وجود poco x5 پرو کمی بهتر عمل می‌کند. این گوشی هم مقداری پنل روشن‌تری دارد و هم از دالبی ویژن و HDR پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر همچنین دارای نرخ نوسازی تطبیقی است و نرخ PMW 1920 هرتزی آن باعث می‌شود در طولانی مدت چشم‌ها کمتر خسته شوند. پس برنده این قسمت Poco X5 Pro است.

اسپیکر

پوکو ایکس 5 پرو دارای دو اسپیکر است، یکی در پایین و دیگری در بالا. اسپیکر بالایی دو خروجی دارد، یکی به سمت بالا و دیگری به سمت روبرو. این گوشی از نظر بلندی صدا عملکرد بسیار خوبی دارد و صدای استریو بلندی را تولید می‌کند. از طرفی عملکرد اسپیکرها از نظر کیفیت هم بسیار خوب است و وکال به صورت شفاف شفاف شنیده می‌شود و بیس هم حضور پر رنگی دارد.

عملکرد اسپیکر A53 و پوکو ایکس 5 پرو

شرایط برای گلکسی A53 هم یکسان است و این کهکشانی نیز یک اسپیکر در پایین و یک اسپیکر در بالا (اسپیکر مکالمه) دارد. البته که اسپیکر بالایی فقط یک خروجی به سمت جلو دارد و مانند رقیب خبری از خروجی به روی فریم بالایی نیست. بلندی صدای این گوشی هم خوب است و صدای خروجی کیفیت مناسبی دارد. البته که نه از نظر بلندی و نه از نظر کیفیت این کهکشانی نمی‌تواند شانه به شانه رقیب حرکت کند.

با توجه به این توضیحات برنده بخش اسپیکر را نماینده پوکو می‌دانیم و این گوشی با توجه به بازه قیمتی عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. بد نیست در آخر هم اشاره کنیم که گلکسی A53 جک 3.5 میلی‌متری صدا ندارد و نمی‌توانید هندزفری‌های سیمی قدیمی خود را به آن متصل کنید ولی پوکو ایکس 5 پرو خوشبختانه از این درگاه استفاده می‌کند.

 

تفاوت a54 با a73 چیست و کدام گوشی بهتری است؟
مقایسه a54 با a73

 

نرم افزار و رابط کاربری

گوشی Poco x5 پرو با رابط کاربری MIUI 14 که جدیدترین نسخه موجود به حساب می‌آید، بر پایه اندروید 12 روانه بازار شده است. راستش را بخواهید ترجیح می‌دادیم گوشی به این جدیدی از اندروید 13 بهره ببرد ولی به هر روی این نسخه و احتمالا اندروید 14 در آینده برای این گوشی عرضه می‌شود.

منوی پوکو ایکس 5 پرو

گلکسی A53 از طرف دیگر با One UI 4 بر پایه اندروید 12 به بازار عرضه شده و در حال حاضر از نسخه جدیدتر یعنی One UI 5 بر پایه اندروید 13 استفاده می‌کند. سامسونگ وعده داده که این گوشی و بسیاری از دیگر اعضای این خانواده تا 4 سال آپدیت نرم افزاری و تا 5 سال آپدیت امنیتی دریافت خواهند کرد.

در این مطلب قرار نیست به طور کامل MIUI و One UI را مورد بررسی قرار دهیم و پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این دو رابط کاربری و البته قابلیت‌های فراوان آن‌ها دو مطلب زیر را مطالعه کنید. در کل اما هر دو UI تا حد زیادی پخته شده‌اند و شیائومی در MIUI 14 تا حد زیادی رابط کاربری خود را از نظر استفاده از منابع CPU و رم و دیگر موارد بهینه کرده است.

پیشنهاد مطلب: تغییرات و ویژگی‌های رابط کاربری MIUI 14

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های One UI 5

عملکرد سخت افزاری

مقایسه گوشی پوکو x5 پرو با گلکسی a53 ما را به بخش سخت افزاری می‌رساند، بخشی که قطعا برای هر کاربری اهمیت بالایی دارد و هر چقدر قدرت سخت افزاری یک گوشی بهتر باشد در طولانی مدت کمتر دچار کندی و مشکل می‌شود. در واقع ممکن است عملکرد دو گوشی امروز شبیه باشد ولی دو سال بعد یکی خیلی بهتر از دیگری عمل کند.

سامسونگ برای کهکشانی خود از تراشه 5 نانومتری اگزینوس 1280 استفاده کرده است. این چیپست هشت هسته پردازنده مرکزی با چیدمان دو هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز دارد و پردازنده گرافیکی Mali-G68 را هم شامل می‌شود.

در سوی دیگر پوکو X5 پرو از تراشه 6 نانومتری اسنپدراگون 778G قدرت می‌گیرد. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی به صورت یک هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز دارد و پردازنده گرافیکی Adreno 642L را نیز در بر می‌گیرد.

نتیجه تست‌های گوشی x5 pro:

پوکو ایکس 5 پرو از نظر پردازشی حدود 25 الی 30 درصد بهتر از گلکسی A53 عمل می‌کند و همین اختلاف در زمینه پردازش‌های گرافیکی نیز دیده می‌شود. در استفاده روزمره هر دو گوشی عملکرد مناسب و روانی دارند و بدون مشکل از پس کارهای معمول برمی‌‌‌آیند. در انجام کارهای سنگین و اجرای بازی‌ها اما برتری با تراشه اسنپدراگون 778G و در واقع پوکو X5 Pro است.

پردازنده اسنپدراگون 778G دارای حافظه رم LPDDR5 با حداکثر پهنای باند 25.6 گیگابیت بر ثانیه است و پردازنده اگزینوس 1280 از حافظه رم LPDDR4X با حداکثر پهنای باند 17 گیگابایت بر ثانیه استفاده می‌کند. این یعنی پهنای باند رم گوشی پوکو ایکس 5 پرو حدود 50 درصد بیشتر از رقیب است.

گلکسی A53 در نسخه‌های 128 گیگابایت با رم 4، 128 گیگابایت با رم 6، 128 گیگابایت با رم 8، 256 گیگابایت با رم 6 و 256 گیگابایت با رم 8 تولید شده و پوکو X5 Pro در نسخه‌های 128 گیگابایت با رم 6 و 256 گیگابایت با رم 8 در دسترس قرار دارد. البته که نماینده سامسونگ از SD Card پشتیبانی می‌کند ولی این قابلیت از x5 pro حذف شده است.

در نهایت با توجه به توضیحات پوکو ایکس 5 پرو را برنده بخش سخت افزاری اعلام می‌کنیم و اگر برای شدت این بخش اولویت دارد از بین این دو محصول به سراغ نماینده پوکو بروید.

باتری

چینی‌ها و کره‌ای‌ها بر سر این موضوع توافق داشته‌اند که ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر ساعتی برای این دو میان‌رده مناسب است و به همین جهت هم هر دو گوشی از این ظرفیت استفاده می‌کنند. البته که حجم باتری الزاما نشان دهنده میزان شارژدهی نیست و عوامل مختلفی از جمله نمایشگر و سخت افزار نیز در این میان نقش پر رنگی دارند.

در تست‌های انجام شده گلکسی A53 توانسته با یک بار شارژ کامل حدود 32 ساعت مکالمه 3G یا حدود 13 ساعت وبگردی یا 20 ساعت پخش مداوم ویدئو را دوام بیاورد. در طرف دیگر عملکرد پوکو ایکس 5 پرو در همین تست به صورت 32 ساعت، 16 ساعت و 19.5 ساعت بوده است. با توجه به این نتایج یعنی نماینده پوکو باید در عمل مقداری شارژدهی بهتری داشته باشد.

 

این دو میان‌رده از نظر دوام باتری گوشی‌های جذابی هستند و هر دو می‌توانند بیشتر از 1 روز کامل با داشتن استفاده متوسط و ترکیبی دوام بیاورند و شما را به نصفه روز دوم برسانند. این دوام باتری مقدار در Poco X5 پرو بهتر است و به همین جهت می‌توانیم تنها مقداری کم این گوشی را برتر بدانیم.

موضوع مهم دیگر در بخش باتری سرعت شارژ است، جایی که برخی از گوشی‌های اقتصادی شیائومی هم گاهی از پرچمداران سامسونگ بهتر عمل می‌کنند. پوکو ایکس 5 پرو با آداپتور 67 واتی عرضه می‌شود و هیچ نیازی نیست تا آداپتور را به صورت مجزا خریداری کنید. این گوشی در مدت 30 دقیقه از 0 تا 82 درصد شارژ می‌شود و فول شارژ شدن به 50 دقیقه زمان نیاز دارد.

شارژر گوشی Poco X5 Pro

گلکسی A53 اما درون جعبه آداپتور ندارد و تنها از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند. به کمک یک آداپتور 25 واتی شما می‌توانید این کهکشانی را در مدت 30 دقیقه تا 42 درصد و در مدت 1 ساعت و 25 دقیقه تا 100 درصد شارژ کنید.

پس به طور کلی می‌توانیم برنده بخش باتری را پوکو ایکس 5 پرو بدانیم؛ چرا که این میان‌رده هم مقداری شارژدهی بهتری دارد و هم بسیار سریع‌تر شارژ می‌شود و همچنین درون جعبه هم از آداپتور بهره می‌برد.

 

مقایسه a14 با نوت ۱۲ شیائومی:
تفاوت گوشی a14 با نوت 12

 

دوربین

دوربین هیچ‌گاه جزو نقاط قوت گوشی‌های پوکو نبوده است و باید دید که پوکو ایکس 5 پرو این بازی را تغییر می‌دهد یا خیر. در طرف دیگر میان‌رده‌های جدید سامسونگ تقریبا همگی از نظر دوربین شرایط خوبی دارند و باید ببینیم نهایتا کدام گوشی موفق می‌شود تصاویر باکیفیت‌تری به ثبت برساند. در ادامه این بخش به صورت مجزا هر لنز را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا برنده مشخص شود.

عکاسی با پوکو x5 پرو

دوربین اصلی

پوکو ایکس 5 پرو دقیقا از سنسوری مشابه با پوکو ایکس 4 پرو برای دوربین اصلی استفاده می‌کند و عملا هیچ چیز تغییر نکرده است. این دوربین از سنسوری 108 مگاپیکسلی مدل Samsung S5KHM2 با اندازه‌ی 1/1.52 اینچی و اندازه پیکسل 0.7 میکرونی استفاده می‌کند. این سنسور در پس لنزی 26 میلی متری با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.9 قرار گرفته و این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. تصاویر به دلیل ترکیب 9 پیکسل در 1 پیکسل به صورت 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

در طرف دیگر سامسونگ برای دوربین اصلی گلکسی A53 به سراغ سنسوری 64 مگاپیکسلی مدل IMX682 Exmor RS ساخت شرکت سونی با اندازه 1/1.7 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی رفته است. این سنسور در پس لنزی 26 میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند. این دوربین به صورت پیش فرض به دلیل بهره‌مندی از قابلیت Quad Bayer  تصاویری 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

دوربین اصلی پوکو ایکس 5 پرو عکس‌های خوبی به ثبت می‌رساند، هرچند که این تصاویر عالی نیستند. کنتراست عکس‌های گرفته شده بسیار خوب است و رنگ‌ها زنده و در عین حال نزدیک به واقعیت به ثبت می‌رسند. گستره دینامیکی تصاویر در محدوده مناسبی قرار می‌گیرد و نویز بسیار کمی در نمونه‌ها دیده می‌شود. عکس‌ها جزئیات مناسب و کافی دارند ولی در کل سطح جزئیات را نمی‌توان عالی ارزیابی کرد.

نمونه عکس‌های پوکو ایکس 5 پرو:

شما می‌توانید از حالت 108 مگاپیکسلی نیز استفاده کنید. در این حالت نویز تصاویر مقداری افزایش می‌یابد ولی در عوض سطح جزئیات بهتر می‌شود و مشکل پردازش بیش از اندازه تصاویر هم از بین می‌رود. با همه این توضیحات ولی خروجی عکس‌ها برای گوشی در این بازه قیمتی کاملا مناسب هستند و می‌توانند رضایت شما را به دست بیاورند.

این گوشی در تصاویر شب به صورت خودکار می‌تواند از نایت مود استفاده کند. این تصاویر خوب هستند و با وجود این که کمی نویز دارند ولی سوژه‌ها به خوبی ثبت می‌کنند. گستره دینامیکی و دقت رنگ در این عکس‌ها خوب است و جذب نور و وایت بالانس مناسبی را هم شاهد هستیم. در صورت خاموش کردن نایت مود باز هم تصاویر کیفیت خوبی دارند. در واقع نویز این عکس‌ها زیاد می‌شود ولی تصویر حالت واقعی‌تری دارد و به اصطلاح شب را شب‌تر به ثبت می‌رساند.

نمونه عکس‌های پوکو ایکس 5 پرو در شب:

به سراغ عکس‌های دوربین اصلی گلکسی A53 برویم، جایی که تصاویر با جزئیات زیاد و رنج دینامیکی گستره به ثبت می‌رسند و تقریبا نویزی در عکس‌ها دیده نمی‌شود. از نظر دقت رنگ اما شاید نتوانیم این کهکشانی را عالی بدانیم؛ چرا که تصاویر کمی غلیظ‌ شده به ثبت می‌رسند و رنگ‌ها کمی حالت غیر طبیعی دارند. البته که این بسته به سلیقه شما می‌تواند خوب یا بد باشد.

اگر دوربین را به روی حالت 64 مگاپیکسلی قرار دهید، عکس‌ها با مقداری جزئیات بیشتر به ثبت می‌رسند و سوژه‌ها شلوغ مانند چمن یا شاخه‌های درخت واضح‌تر دیده می‌شوند. این کهکشانی هنگام تاریک شدن هوا و فرا رسیدن شب هم همچنان عکس‌های خوبی به ثبت می‌رساند، تصاویری که جزئیات زیاد و نویز کم دارند و سامسونگ به شکلی طبیعی کمی شارپنس به آن‌ها اضافه می‌کند. سایه‌ها و منابع نوری به خوبی و بالانس شده به ثبت می‌رسند و در کل از کیفیت عکس‌های ثبت شده در شب راضی هستیم.

در نهایت سخت است که بخواهیم بگوییم کدام گوشی دوربین اصلی باکیفیت‌تر و بهتری دارد؛ چرا که هر دو از عملکرد خوب و البته نزدیکی برخوردار هستند. از نظر پردازش تصاویر گلکسی A53 کمی بهتر عمل می‌کند و در عوض پوکو ایکس 5 پرو رنگ‌ها را نزدیک‌تر به واقعیت به ثبت می‌رساند.

 

مقایسه Redmi Note 11 با 12:
تفاوت ردمی نوت 12 با ردمی نوت 11

 

دوربین فوق عریض

گلکسی A53 از دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد ولی دوربین فوق عریض پوکو ایکس 5 پرو 8 مگاپیکسلی است. به روی کاغذ برتری با کهکشانی سامسونگ است ولی در واقعیت عملکرد هر دو را قابل قبول و نزدیک به هم ارزیابی می‌کنیم. در واقع عکس‌های فوق عریض گلکسی A53 به نسبت سنسور بهتر، جزئیات بیشتری ندارند و تقریبا عملکرد مشابهی را ارائه می‌دهند تا عملکرد دو گوشی را در این زمینه برابر بدانیم، هرچند که با سختگیری زیاد می‌توانیم کهکشانی سامسونگ را مقداری بهتر بدانیم.

نمونه عکس‌های فوق عریض ایکس 5 پرو:

دوربین سلفی

پوکو X5 پرو از دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و در سوی دیگر گلکسی A53 دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی دارد. کیفیت عکس‌های سلفی هر دو گوشی به نسبت بازه قیمتی خوب و مناسب است ولی در این بین گلکسی A53 مقداری بهتر عمل می‌کند و سلفی‌های جذاب‌تری را به ثبت می‌رساند.

نمونه سلفی‌های ایکس 5 پرو:

ماکرو

در حالی که دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو پوکو ایکس 5 پرو عملا قادر نیست عکس‌های نمای نزدیک خوبی به ثبت برساند و به نوعی قابل استفاده نیست، اما از سوی دیگر گلکسی A53 عملکرد خوبی را به لطف دوربین 5 مگاپیکسلی خود ارائه می‌کند. عکس‌های کلوز‌آپ جزئیات خوب و کنتراست مناسبی دارند و دقت رنگ رضایت‌بخشی را نیز شاهد هستیم. شما با داشتن قدری ذوق و علاقه عکاسی با این کهکشانی می‌توانید عکس‌های بسیار خوبی به ثبت برسانید.

پرتره

برای برش زدن سوژه از پس‌زمینه، گلکسی A53 از دوربین سنجش عمق میدان 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و پوکو ایکس 5 پرو از قابلیت‌ نرم افزاری بهره می‌برد. عکس‌های پرتره ثبت شده با گلکسی A53 به طور عجیبی به‌جای 16 مگاپیکسلی به صورت 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند و کیفیت بسیار خوبی دارند. جزئیات سوژه زیاد و دقت رنگ مناسبی را شاهد هستیم و دقت برس سوژه از پس‌زمینه نیز تقریبا بی‌نقص است.

نمونه پرتره‌های پوکو ایکس 5 پرو:

پرتره‌های ثبت شده با پوکو ایکس 5 پرو نیز کیفیت خوبی دارند؛ چرا سوژه با دقت خوبی از پس‌زمینه برش می‌خورد و سوژه جذب نور و شارپنس مناسبی دارد. البته که در برخی از نمونه‌ها مشکل پردازش‌ بیش از حد سوژه‌ها و افزایش غیرطبیعی شارپنس دیده می‌شود. در کل با وجود این که هر دو عملکرد خوب و جذابی دارند برنده این بخش را کهکشانی سامسونگ معرفی می‌کنیم.

 

بررسی گوشی a34 سامسونگ:
بررسی a34

 

فیلم‌برداری

گلکسی A53 می‌تواند با دوربین اصلی، فوق عریض و سلفی خود ویدئوهای 4K 30fps ضبط کند در حالی که پوکو ایکس 5 پرو تنها با دوربین اصلی می‌تواند ویدئوهای 4K بگیرد. این موضوع باعث می‌شود قطعا ویدئوهای سلفی و فوق عریض A53 کیفیت و سطح جزئیات بالاتری داشته باشند و انتخاب جذاب‌تری به حساب بیایند.

فیلم‌های ضبط شده با دوربین اصلی پوکو ایکس 5 پرو در حالت 4K خوب است. این ویدئوها جزئیات زیاد، شارپنس بالانس شده، نویز کم، دقت رنگ مناسب و کنتراست رضایت‌بخشی دارند. در سوی دیگر کیفیت ویدئوهای دوربین اصلی A53 هم خوب است ولی رنگ‌ها مانند حالت عکاسی غلظت بیشتری نسبت به واقعیت دارند. رنج دینامیکی این ویدئوها عریض و سطح جزئیات رضایت‌بخش است.

جمع بندی؛ a53 بهتره یا poco x5 pro؟

انتخاب یک گوشی از بین این دو مدل کار خیلی دشواری نیست و تنها باید اولویت‌های خود را مرور کنید. اگر برای شما کیفیت ساخت (به دلیل گواهی IP67) و دوربین اولویت دارد به سراغ گلکسی A53 بروید، اما اگر سخت افزار، باتری، سرعت شارژ و کیفیت اسپیکر برای شما مهم است پوکو X5 پرو را گزینش کنید.

سوالات متداول

در مقایسه poco x5 pro با a53 5g کدام گوشی باتری بهتری دارد؟ پوکو ایکس 5 پرو هم مقداری شارژدهی بهتری دارد و هم سرعت شارژ بالاتری‌. به‌علاوه درون جعبه این گوشی برعکس A53 آداپتور دیده می‌شود.

گلکسی A53 نمایشگر بهتری دارد یا پوکو ایکس 5 پرو؟ هر دو نمایشگر کیفیت بسیار خوبی دارند ولی X5 پرو به لطف برخورداری از دالبی ویژن و گستره رنگی 1 میلیاردی مقداری بهتر است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
4 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/poco-x5-pro-vs-samsung-a53/
ads
ads