داغ ترین ها :
موس اپتیکال یا لیزری؟ مقایسه ویژگی و تفاوت موس اپتیکال با لیزری

موس اپتیکال یا لیزری؟ مقایسه ویژگی و تفاوت موس اپتیکال با لیزری

امروزه موس‌های لیزری و اپتیکال در بازار بحث برانگیزاند و فروش بالایی نیز دارند. هر دو نوع ماوس از نور برای ردیابی حرکت خود استفاده می‌کنند. ماوس اپتیکال از نور LED و حسگر نوری برای ردیابی حرکت ماوس استفاده می‌کنند و ماوس لیزری از نور لیزر دقیق و حسگر لیزری برای ردیابی حرکت خود استفاده می‌کند. بسته به نوع استفاده و ترجیح کاربر، هر دو ماوس لیزری و نوری مزایا و معایبی دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت موس اپتیکال و لیزری از فاکتورهای مختلفی مانند حساسیت، دقت و قیمت بپردازیم.

نحوه کارکرد موس لیزری و اپتیکال

 فرق موس نوری و لیزری

قبل از اینکه سراغ تفاوت‌های موس لیزری با اپتیکال برویم قصد داریم توضیح کوتاهی درباره نحوه عملکرد و کارکرد این دو موس بدهیم.

 

انواع موس و کیبورد کامپیوتر را می توانید از تکنولایف بخرید

 

نحوه عملکرد موس اپتیکال

ماوس نوری یا اپتیکال یک دیود LED روی برد خود دارد. ماوس از این نور LED برای انتشار یک سری فوتون به سطح استفاده می‌کند و یک سنسور نوری تصویر را ثبت می‌کند. از آنجایی که برای کار کردن موس نور باید منعکس شود امکان استفاده از موس اپتیکال روی سطوحی مانند شیشه وجود ندارد و در صورت قرار دادن آن روی شیشه هیچ گونه حرکتی را ثبت نخواهد کرد. در زیر اکثر موس‌های اپتیکال یک چراغ LED قرمز قرار گرفته است. موس اپتیکال نسبت به موس لیزری DPI کمتری دارد و معمولا از 400DPI شروع می‌شود و نهایت به 1600DPI می‌رسد.

 

 

نحوه کارکرد موس لیزری

ماوس لیزری از پرتو لیزر برای روشن کردن سطح استفاده می‌کند و در ادامه همانند موس اپتیکال هنگامی که لیزر سطح را روشن می‌کند، سنسور CMOS تصویر دقیق‌تر و واضح‌تر از حرکات موس روی سطح ثبت می‌کند. از آنجایی که لیزر از نور دقیق و متمرکز استفاده می‌کند و تصاویر بهتری می‌گیرد ماوس لیزری دقیق‌تر است؛ همچنین DPI بالاتری را ارائه می‌دهد. برخی موس‌های لیزری روی بدنه دکمه‌ای برای تنظیم DPI نیز دارند.

 

جدیدترین مدل های موس گیمینگ را می توانید از تکنولایف بخرید

 

تفاوت موس اپتیکال و لیزری چیست؟

موس اپتیکال یا لیزری؟ کدام موس برای بازی بهتر است

ماوس اپتیکال معمولا روی سطوحی مانند موس پد یا پارچه عملکرد خوبی دارد. در مقابل موس لیزری به دلیل اینکه نور لیزر عمیق‌تر عمل می‌کند روی انواع سطوح به راحتی حرکات را تشخیص می‌دهد. تنها ایراد موس لیزری این است که گرد و خاک و کثیفی روی میز می‌تواند باعث اختلال در تشخیص آن شود. در مقابل اگر موس های اپتیکال را روی همان سطح قرار دهید به طور کل کار نمی‌کنند. در نتیجه موس‌های مبتنی بر لیزر بسته به جایی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید مانند میزهای شیشه‌ای عملکرد بهتری دارند.

 

پیشنهاد مطالعه:
تفاوت موس گیمینگ و معمولی از طراحی تا عملکرد

 

از دیگر تفاوت‌های موس اپتیکال با لیزری می‌توان به میزان DPI آن اشاره کرد. موس لیزری معمولا DPI بالاتری دارد و برای افرادی که بازی می‌کنند بسیار کاربردی است و اهمیت بالایی دارد. موس‌های اپتیکال مقدار DPI کمتری دارند و باتوجه به اینکه از موس‌های اپتیکال معمولا برای کارهای روزانه و معمولی استفاده می‌شود، مقدار dpi آن اهمیتی ندارد.

قیمت نیز یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب موس اپتیکال با لیزری است. موس‌های لیزری باتوجه به ویژگی‌هایی که دارند از قیمت بیشتری نسبت به موس‌های اپتیکال برخوردارند. موس‌های اپتیکال انتخاب اقتصادی‌تری هستند و اگر نیاز به موسی با قابلیت‌های زیاد ندارید، موس‌های اپتیکال بهترین گزینه هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم درباره  تفاوت موس اپتیکال با لیزری  به طور مفصل توضیح دهیم و تمامی زوایا و جنبه‌های آن را بررسی کنیم. در آخر تصمیم با خودتان است اگر نیاز به موسی با قیمت مناسب در کنار کارایی معمولی دارید موس اپتیکال و اگر دنبال موسی برای بازی و کارهای طراحی و حرفه‌ای هستید موس لیزری می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

سوالات متداول

برای بازی کردن موس لیزری بهتر است یا اپتیکال؟

برای بازی کردن اکثر گیمرها به دلیل دقت بالای موس و dpi بالا موس های لیزری را ترجیح می‌دهند.

موس لیزری بهتر است یا اپتیکال؟

جواب این سوال بسته به نیاز و کاراییتان دارد. در صورتی که استفاده معمولی دارید موس اپتیکال و در صورت طراحی و بازی بهتر است موس لیزری تهیه کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%85%d9%88%d8%b3-%d8%a7%d9%be%d8%aa%db%8c%da%a9%d8%a7%d9%84-%d9%88-%d9%84%db%8c%d8%b2%d8%b1%db%8c/
ads
ads