داغ ترین ها :
مقایسه گلکسی A54 با A73؛ انتخابی دشوار!

مقایسه گلکسی A54 با A73؛ انتخابی دشوار!

هر دو گوشی A73 و A54 از نظر قدرت سخت افزاری و عملکرد جزو محصولات میان رده با کیفیت سامسونگ به حساب می‌آید. اما اگر می‌خواهید بدانید کدام گوشی عملکرد بهتری دارد، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

گلکسی A73

GALAXY A73

گلکسی A54

GALAXY A54

گلکسی A73

GALAXY A73

امتیاز

7.5
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
8
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
7
عملکرد :
7.5
دوربین :
7.5

نقاط قوت

  • صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت با حاشیه کم
  • عملکرد سخت افزاری مناسب
  • شارژدهی خوب
  • پشتیبانی نرم افزاری طولانی
  • دوربین‌های خوب و باکیفیت
  • گواهی IP67

نقاط ضعف

  • قاب پشتی پلاستیکی است
  • نبود آداپتور در جعبه

گلکسی A54

GALAXY A54

امتیاز

7.5
طراحی :
8
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
8.5
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
7
عملکرد :
7.5
دوربین :
7.5

نقاط قوت

  • طراحی جدید شبیه به سری S23 به همراه IP67
  • استفاده از شیشه به‌جای پلاستیک
  • نمایشگر عالی با روشنایی ۱۰۰۰ نیتی
  • سخت افزار مناسب
  • دوربین‌های کارامد
  • شارژدهی عالی باتری

نقاط ضعف

  • تراشه از رقبا ضعیف‌تر است
  • نبود آداپتور در جعبه

زمانی که نسل جدیدتر از یک سری یا یک گوشی به بازار عرضه می‌شود نسل قبلی کمی کاهش قیمت را تجربه می‌کند و در بسیاری از مواقع دو مدل قدیمی و جدید هم‌قیمت می‌شوند. این دقیقا اتفاقی است که برای گلکسی A54 و گلکسی A73 در بازار ایران رخ داده و این دو گوشی قیمت بسیار نزدیکی دارند. در ادامه این مطلب به مقایسه گوشی a73 با a54 خواهیم پرداخت تا در هر بخش مشخص شود کدام کهکشانی برگ برنده را دارد.

 

برای مشاهده قیمت جدیدترین گوشی های سامسونگ به فروشگاه تکنولایف سر بزنید: خرید گوشی سامسونگ

 

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A54 در زمینه طراحی نسبت به نسل قبلی یا بهتر است بگوییم سری قبلی بهبودهای بسیار خوبی داشته و حالا قطعا جذاب‌ترین میان‌رده سازنده کره‌ای به حساب می‌آید. سامسونگ در یک اقدام جالب و جذاب ظاهر این گوشی را دقیقا با زبان طراحی سری S23 دیزاین کرده و این باعث شده تا A54 ظاهر بسیار زیبایی داشته باشد و در نگاه اول گلکسی S23 را در ذهن تداعی کند.

 

گلکسی A54 یک تغییر بسیار خوب دیگر هم داشته و سامسونگ بالاخره در یک میان‌رده به سراغ استفاده از شیشه برای قاب پشتی رفته است. این تغییر هم باعث شده A54 در دست حس بسیار مرغوب‌تری داشته باشد و هم به مرور زمان کمتر خط و خش به خود بگیرد. این قاب شیشه‌ای طراحی براقی دارد و در بالا سمت چپ از سه دوربین بدون فریم و البته فلش میزبانی می‌کند.

طراحی قاب پشتی کاملا تخت است و حتی در کنارها هم هیچ انحنایی دیده نمی‌شود. به طور کلی هم ظاهر این گوشی بهتر از قبل شده و هنگام در دست گرفتن حس بهتر دارد. این گوشی حالا حس یک میان‌رده ارزان را به شما منتقل نمی‌کند و هنگام کار کردن با آن حس یک گوشی بالارده را خواهید داشت و از این جهت باید سازنده کره‌ای را تحسین کنیم.

در سوی دیگر گلکسی A73 ظاهر آشنا‌تری دارد؛ چرا که دو نسل قبلی شکل ظاهر میان‌رده‌های سامسونگ به همین صورت بود. این گوشی قاب پشتی پلاستیکی با طراحی مات دارد و در بالا سمت چپ فریم دوربین‌ها را شامل می‌شود. این فریم به‌گونه‌ای یکپارچه با قاب پشتی طراحی شده و فضای بین لنزها نیز دقیقا به رنگ قاب پشتی است.

طراحی A73

 

طراحی گلکسی A73 هم تخت است ولی شاید مقدار بسیار جزئی در لبه‌های قاب پشتی خمیدگی دیده شود. این گوشی هم زیبا طراحی شده و نمی‌توان به آن ایرادی وارد کرد. به سراغ فریم کنار دو گوشی برویم، جایی که در A54 شاهد طراحی مات و در A73‌ شاهد طراحی کاملا براق هستیم. در واقع فریم کنار هر گوشی برعکس قاب پشتی آن طراحی شده، اتفاقی که در پرچمداران اپل هم دیده می‌شود.

فریم سمت راست دو کهکشانی میزبان دکمه‌های ولوم و پاور است و در بالا نیز میکروفون دوم و خشاب سیم‌کارت‌ها دیده می‌شود. در نهایت به روی لبه پایینی هر دو دستگاه اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه Type-C برای شارژ گوشی دیده می‌شود. در واقع فریم کناری دو گوشی از نظر چینش دکمه‌ها و درگاه‌ها شرایط کاملا یکسانی دارد.

گلکسی A54 وزنی 202 گرمی دارد و ضخامت آن نیز برابر با 8.2 میلی‌متر است در صورتی که کهکشانی قدیمی‌تر تنها 181 گرم وزن دارد و ضخامت آن نیز 7.6 میلی‌متر است. این یعنی از نظر وزن و ضخامت برتری با A73 است ولی این گوشی حدود 5.5 میلی‌متر طول کشیده‌تری دارد که این موضوع باعث می‌شود دسترسی به بالای نمایشگر کمی سخت شود. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت دو گوشی را از نظر ابعاد مشاهده کنید.

در مقایسه گلکسی a54 با a73 نوبت به فریم روبرویی می‌رسد، جایی که دو گوشی کمی با هم تفاوت دارند. گلکسی A54 دارای نمایشگری 6.4 اینچی است اما در عوض پنل توانسته حدود 83 درصد از فضای روبرویی را به خود اختصاص دهد که عدد خیلی ایده‌الی برای گوشی در این بازه قیمتی نیست. همین عدد برای گلکسی A73 حدود 87 درصد است و این یعنی این گوشی حاشیه‌های بسیار کمتری دارد.

برای این که درک بهتری از این موضوع داشته باشید بد نیست اشاره کنیم که اندازه نمایشگر S21 FE و A54 یکسان است ولی با این وجود S21 FE حدود 2.5 میلی‌متر کوتاه‌تر است که این تفاوت به دلیل حاشیه‌های کمتر اطرف نمایشگر دیده می‌شود. به طور کلی عجیب است که چرا سامسونگ چنین کاری انجام داده در حالی که A53 هم نسبت بالای 85 درصد دارد.

نمای روبرویی گلکسی A54

هر دو کهکشانی از گواهی IP67 برخوردار هستند و می‌توانند به مدت 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام بیاورند. همچنین در هر دو مدل گوریلاگلس 5 وظیفه دارد از نمایشگر در برابر خط و خش و ضربه‌های وارده محافظت کند. قاب پشتی A54 هم دارای همین پوشش است.

کهکشانی جدید در چهار رنگ لیمویی، مشکی، سفید و بنفش به بازار عرضه شده و گلکسی A73 تنها سه رنگ خاکستری، سفید و سبز روشن دارد. در زمینه طراحی و کیفیت گلکسی A54 برنده خواهد بود؛ زیرا این گوشی هم طراحی به‌روز و جدیدی دارد و هم از شیشه در قاب پشتی استفاده می‌کند. پس اگر این قسمت برای شما اولویت است از بین این دو کهکشانی A54 انتخاب بهتری برای شماست.

 

مقایسه گلکسی a34 با a33 را در وبلاگ تکنولایف بخوانید:
گوشی a34 بهتره یا a33

 

صفحه نمایش

مقایسه گلکسی a54 با a73 در بخش نمایشگر را با کهکشانی جدید‌تر آغاز می‌کنیم، جایی که گلکسی A54 از پنلی 6.4 اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن 2340 در 1080 برخوردار است و تراکم پیکسلی 403 را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. نسبت این نمایشگر از 20 به 9 تغییر کرده و حالا از نسبت 19.5 به 9 استفاده می‌کند و در نهایت نرخ نوسازی 120 هرتزی و پشتیبانی از HDR10+ مشخصه‌های مهم دیگر این پنل به حساب می‌آیند.

شما مانند اکثر گوشی‌های این برند کره‌ای به دو حالت رنگی Vivid و Natural از طریق تنظیمات دسترسی خواهید داشت. گوشی به صورت پیش فرض از حالت Vivid استفاده می‌کند که در این حالت رنگ‌ها مقداری غلیظ‌تر از واقعیت ولی بسیار زیبا، جذاب و پویا نمایش داده می‌شوند. دقت رنگ‌ها در حالت Vivid خوب است ولی با استفاده از حالت Natural می‌توانید این بخش را بهبود ببخشید.

نمایشگر A54

این نمایشگر برعکس نسل قبلی یعنی A53 حالا از محتوای HDR هم پشتیبانی می‌کند و شما در یوتیوب یا برنامه‌هایی مثل نتفیلیکس محتوای HDR را با کیفیت بسیار بهتر تماشا کنید. از طرفی نرخ نوسازی این کهکشانی 120 هرتزی است و حالا حالت تطبیقی نیز به پنل اضافه شده تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. نمایشگر گلکسی A53 به صورت دائمی از نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده می‌کرد ولی در این گوشی مثلا هنگام مشاهده محتوا این عدد به 60 هرتز برمی‌گردد.

سامسونگ برای گلکسی A54 سنگ تمام گذاشته و قابلیت Vision Booster را نیز برای آن در نظر گرفته است. این قابلیت از مدل‌های پرچمدار سامسونگ وام گرفته شده و می‌تواند دقت رنگ‌ها را در شرایط مختلف و هنگام قرارگیری زیر نور مستقیم خورشید تنظیم کند که اتفاق مثبت و البته جذابی به حساب می‌آید. سامسونگ ادعا کرده که نمایشگر کهکشانی جدید در حالت حداکثری می‌تواند روشنایی برابر با 1000 نیت تولید کند.

پنل گلکسی A54 در حالت دستی می‌تواند تا حدود 450 نیت روشنایی و در حالت خودکار می‌تواند تا 980 نیت روشنایی تولید کند و این یعنی ادعای سامسونگ کاملا صحیح بوده است. برای درک فوق‌العاده بودن این عدد به گفتن همین کفایت می‌کنیم که ایفون 13 پرو مکس در حالت دستی حدود 850 نیت و در حالت خودکار حدود 1050 نیت روشنایی دارد. تحسین برای کره‌ای‌ها و دیگر هیچ!

صفحه نمایش a54

به سراغ رقیب گلکسی A54 برویم، گوشی که از نمایشگری 6.7 اینچی از نوع سوپر امولد پلاس با رزولوشن 2400 در 1080 استفاده می‌کند و تراکم 393 را در اختیار قرار می‌دهد. این پنل دارای نرخ نوسازی 120 هرتزی است و می‌تواند روشنایی 800 نیتی را به گفته سامسونگ تولید کند. در این صفحه نمایش خبری از HDR10+ نیست.

از نظر کیفیت این صفحه نمایش هم عالی است و اصلا نمی‌توانیم آن را ضعیف‌تر از رقیب بدانیم، به‌خصوص که انداره 0.3 اینچ بزرگ‌تر است و این باعث می‌شود تا فضای بیشتری برای تماشا محتوا داشته باشد. از طرفی این نمایشگر حاشیه‌های کمتری هم دارد که این اتفاق لذت تماشای محتوا را بیشتر می‌کند. شما می‌توانید محتوایی شارپ با دقت رنگ بالا را به روی این کهکشانی تماشا کنید و قطعا این پنل شما را راضی خواهد کرد.

صفحه نمایش A73

همان‌طور که اشاره کردیم گلکسی A73 در حالت حداکثری و با روشن کردن روشنایی خودکار می‌تواند حدود 800 نیت و بالاتر نور از خود ساطع کند که این عدد تقریبا مانند ایفون 13 اپل است و هیچ ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد. در واقع روشنایی 700 نیت و بالاتر برای تماشای محتوا در محیط باز تقریبا کافیست و هرچقدر این عدد افزایش پیدا کند شما تصویر واضح‌تری را در محیط باز دریافت خواهید کرد.

با وجود همه این توضیحات در نهایت A73 بهتره یا A54؟ اگر نمایشگر بزرگ را ترجیح می‌دهید و می‌خواهید پنلی با حاشیه‌های کمتر داشته باشید انتخاب گلکسی A73 منطقی‌تر است ولی اگر ترجیح می‌دهید نمایشگر گوشی روشنایی بیشتری داشته باشد و قرار است محتوای HDR زیادی را تماشا کنید گلکسی A54 به انتخاب بهتری برای شما تبدیل می‌شود. پس برنده این بخش را به شما در بخش نظرات واگذار می‌کنیم.

 

مقایسه ساعت های جدید اپل در تکنولایف:
تفاوت اپل واچ اولترا با سری 8

 

اسپیکر

سامسونگ طی چند نسل اخیر در گوشی‌های خود از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کند. این گوشی‌ها عموما یک اسپیکر اصلی در پایین دارند و اسپیکر مکالمه نیز در نقش اسپیکر دوم ظاهر می‌شود تا صدایی استریو به‌وجود بیاید. این گفته دقیقا برای گلکسی A54 و گلکسی A73 هم صدق می‌کند.

گلکسی S54 اسپیکر خوبی دارد

بلندی صدای هر دو گوشی خوب است و خیلی نمی‌توان به آن ایرادی وارد کرد، به‌خصوص که صدای خروجی از دو اسپیکر بالانس شده است و کره‌ای‌ها موفق شده‌اند به خوبی این دو اسپیکر را هماهنگ کنند. از نظر کیفیت هم عملکرد دو کهکشانی بسیار شبیه و مناسب است و صدا شفافیت خوبی دارد و بیس و تریبل قابل قبولی هم به گوش می‌رسد. اسپیکر این دو گوشی از نظر تفکیک هم عملکرد خوبی دارد.

نرم افزار و رابط کاربری

این دو گوشی در حال حاضر دقیقا از نرم افزار یکسانی استفاده می‌کنند و One UI 5 بر پایه اندروید 13 برای هر دو مدل در دسترس است. البته که گلکسی A73 از ابتدا با One UI 4 بر پایه اندروید 12 عرضه شده و A54 از ابتدا به One UI 5.0 بر پایه اندروید 13 مجهز شده است.

طبق گفته کره‌ای‌ها این گوشی‌ها قرار است تا 4 سال آپدیت نرم افزاری و تا 5 سال آپدیت امنیتی دریافت کنند. این اتفاق باعث می‌شود شما به راحتی تا 5 سال آینده از نظر نرم افزاری بتوانید به روی این دو گوشی حساب باز کنید. One UI 5.0 یکی از بهترین و پخته‌ترین رابط‌ کاربری‌های اندرویدی است و برای آشنایی بیشتر با این نسخه پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه کنید.

پیشنهاد مطلب: آشنایی با قابلیت‌ها و امکانات One UI 5

عملکرد سخت افزاری؛ نبرد برابر؟

شرکت سامسونگ در گوشی‌های مختلف خود از تراشه برندهای مختلفی استفاده می‌کند، از مدیاتک و کوالکام گرفته تا چیپست‌های خود. این اتفاق در مورد این دو کهکشانی هم رخ داده و یکی به تراشه کوالکام مجهز شده و دیگر از اگزینوس خود سامسونگ استفاده می‌کند. در ادامه ابتدا با مشخصات چیپست‌ها آشنا خواهیم شد و سپس به سراغ عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی می‌رویم.

گلکسی A73 از تراشه 6 نانومتری اسنپدراگون 778G قدرت می‌گیرد. این تراشه دارای هشت هسته پردازنده مرکزی به صورت یک هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و چهار هستهCortex-A55  با فرکانس 1.9 گیگاهرتز است و همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 642L را نیز شامل می‌شود. این تراشه قبل‌تر به روی A52s و گلکسی M52 هم استفاده شده بود.

از طرف دیگر قلب تپنده گلکسی A54 تراشه اگزینوس است، چیپستی 5 نانومتری که دارای هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5 را هم شامل می‌شود. فارغ از این مشخصات در دنیای واقعی تفاوت a73 با a54 در چیست؟ کدامیک توان پردازشی و گرافیکی بالاتری دارند؟

گلکسی A54 در اجرای بازی‌ها

در تست‌ها و بنچمارک‌های مختلف این دو گوشی عملکرد بسیار نزدیکی را نشان داده‌اند. در واقع شاید بتوان A73 را از نظر پردازشی و گرافیکی حدود 5 الی 10 درصد برتر دانست که این برتری در استفاده روزمره اصلا مشخص نیست. در واقع سامسونگ اگزینوس 1380 را در مقایسه با اگزینوس 1280 موجود به روی A53 به بروزرسانی‌ها و بهبود‌های زیادی روانه بازار کرده و حالا این تراشه یک گزینه میان‌رده قوی به حساب می‌آید.

هر دو گوشی می‌توانند با سرعت بالایی برنامه‌ها را باز کنند و بین اپلیکیشن‌ها جابجا شوند، بدون این که کوچک‌ترین هنگ یا کندی دیده شود. به لطف تراشه‌های خوب و نرخ نوسازی 120 هرتزی همه‌چیز بسیار روان پیش روی شما قرار می‌گیرد و از اسکرول کردن در شبکه‌های اجتماعی و کار کردن با این دو کهکشانی لذت خواهید برد.

در اجرای بازی‌های روز هم با دو گوشی خوب مواجه هستیم. هر دو مدل می‌توانند عناوین مشهور را در حالت گرافیکی متوسط یا بالا با فریم‌ریت خوب به اجرا دربیاورند. در این بین گلکسی A73 به دلیل سازگاری بیشتر بازی‌ها با تراشه‌های کوالکام کمی بهتر عمل می‌کند و از طرفی به دلیل نمایشگر بزرگ‌تر، فضای بیشتری را حین بازی در اختیار شما قرار می‌دهد. پس در کل برای بازی کردن A73 را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

عملکرد سخت افزاری A73

هر دو گوشی از نسل پنجم اینترنت همراه یا همان 5G پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید مقدار حافظه داخلی را با افزودن SD Card افزایش دهید (اسلات سیم کارت دوم با کارت حافظه جانبی مشترک است و باید یکی را انتخاب کنید). گلکسی A54 در چهار نسخه 128/6، 128/8، 256/6 و 256/8 به بازار عرضه شده و گلکسی A73 سه نسخه 128/6، 128/8 و 256/8 گیگابایتی دارد که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را گزینش کنید.

در نهایت باید بگوییم که در بخش سخت افزار عملکرد دو گوشی بسیار نزدیک و شبیه به هم است و اگر قصد دارید گوشی را برای استفاده روزمره خریداری کنید هیچ تفاوتی ندارد که به سراغ کدام گزینه بروید. از طرفی اگر می‌خواهید با گوشی بازی کنید گلکسی A73 به دلیل داشتن پردازنده گرافیکی بهتر، بهینه بودن بازی‌ها با تراشه‌های کوالکام و البته نمایشگر بزرگ‌تر انتخاب بهتری است.

 

a53 بهتره یا a54؟
مقایسه a53 با a54

 

مقایسه گوشی a73 با a54 از نظر دوربین

بدون هیچ اغراقی بخش دوربین قسمتی است که می‌تواند نظر بسیاری از کاربران را در مورد خرید یکی از این گوشی‌ها تغییر دهد. در واقع این بخش می‌تواند تا حد زیادی در انتخاب یکی از این دو مدل سرنوشت ساز باشد و به همین جهت در ادامه به صورت دقیق دو گوشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دوربین اصلی

سامسونگ سال قبل تصمیم جذابی گرفت و برای اولین بار برای یک میان‌رده به سراغ سنسوری 108 مگاپیکسلی رفت. این شرکت به طور دقیق مدل این سنسور را مشخص نکرده و اطلاعات دقیقی از آن نداریم. البته که می‌دانیم این سنسور 108 مگاپیکسلی در پشت لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین به صورت پیش فرض و به دلیل ترکیب 9 پیکسل در 1 پیکسل به صورت 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

در سمت دیگر این مقایسه کهکشانی جدیدتر قرار می‌گیرد، گوشی که از دوربین اصلی با سنسور 50 مگاپیکسلی مدل Sony IMX766 با اندازه 1/1.56 اینچی و اندازه 1.0 میکرونی استفاده می‌کند. سامسونگ سنسور 64 مگاپیکسلی A53 را در اینجا با سنسوری 50 مگاپیکسلی تعویض کرده است، البته که نباید تنها عدد این سنسورها را مد نظر قرار داد. این سنسور در پس لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین هم به دلیل ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل به صورت 12.5 مگاپیکسلی ثبت می‌شوند.

گلکسی A73 می‌تواند تصاویری با جزئیات زیاد، رنج دینامیکی وسیع و البته دقت رنگ خوب و نزدیک به واقعیت به ثبت برساند. عکس‌های ثبت شده شارپ هستند و کنتراست خوبی هم دارند و تقریبا هیچ نویز در آن‌ها دیده نمی‌شود. این عملکرد بسیار خوب در نور کم و شب هم ادامه پیدا می‌کند و شما می‌توانید با این کهکشانی عکس‌های خوبی در شب به ثبت برسانید. روشن کردن حالت شب یا Night mode به کاهش نویز و بهبود رنج دینامیکی کمک می‌کند و جزئیات را در سایه‌ها افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید از حالت 108 مگاپیکسل نیز استفاده کنید. در این حالت مقداری رنج دینامیکی کاهش پیدا می‌کند ولی در عوض جزئیات بیشتری به ثبت می‌رسد و البته حجم عکس هم زیاد می‌شود. اگر به هر دلیلی نیاز داشتید عکسی به ثبت برسانید و سپس در گالری به روی آن زوم کنید یا آن را برش بزنید حالت رزولوشن کامل می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

به سراغ عملکرد A54 برویم، کهکشانی که با سنسور 50 مگاپیکسلی قرار است به رقابت بپردازد.

تصاویر ثبت شده با A54 کیفیت بسیار خوبی دارند. در این تصاویر بالانس رنگ سفید و جذب نور دقیق است و رنگ‌ها نزدیک به واقعیت به ثبت می‌رسند، اتفاقی که در گلکسی A53 دیده نمی‌شود و به‌نوعی سامسونگ پردازش تصاویر را در تراشه اگزینوس 1380 خود تغییر داده تا از این نظر عملکرد بهتری داشته باشد.

عکس‌های A54 رنج دینامیکی گسترده و وسیعی دارند و شارپنس و کنتراست نیز در سطح خوبی قرار می‌گیرد. شما مانند رقیب امکان دارد تا در حالت فول رزولوشن یا همان 50 مگاپیکسلی نیز عکاسی کنید. در این حالت تصاویر با جزئیات بالاتر و بدون از دست دادن دقت رنگ و رنج دینامیکی ثبت می‌شوند که عملکرد خوب و جذابی به حساب می‌آید.

سامسونگ هنگام معرفی این گوشی در زمینه کیفیت عکس‌های گرفته شده در شب تمرکز زیادی داشته و در عمل هم این تصاویر بسیار خوب به ثبت می‌رسند. در این عکس‌ها جذب نور دقیق است و رنج دینامیکی گستره‌ای را نیز شاهد هستیم. البته که اگر به روی تصاویر زوم کنیم مشکلاتی هم دیده می‌شود ولی در کل به نسبت بازه قیمتی این محصول خیلی نمی‌توان به آن ایرادی وارد کرد.

در آخر و به عنوان جمع بندی واقعا دشوار است که بخواهیم یک گوشی را از نظر دوربین اصلی به طور کلی برتر بدانیم. هر دو کهکشانی عکس‌های بسیار خوبی به ثبت می‌رسانند و هر کدام مقداری در یک زمینه برتر هستند. برای مثال A54 عکس‌های بهتری در شب به ثبت می‌رساند (البته نه این که A73 بد باشد) و A73 می‌تواند تصاویر با جزئیات بالاتر در حالت رزولوشن کامل به ثبت برساند.

در واقع مقایسه دوربین a73 با a54 به ما نشان می‌دهد که فرقی نمی‌کند کدامیک از این دو کهکشانی را خریداری کنید، در هر صورت می‌توانید عکس‌های بسیار خوبی با آن‌ها به ثبت برسانید، تصاویری که از بازه قیمتی این دو گوشی هم حتی کمی بهتر عمل می‌کنند.

دوربین فوق عریض

گلکسی A73 از دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و از سوی دیگر گلکسی A54 هم سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.12 میکرون دارد. این سنسور در پشت لنزی 26 میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 قرار گرفته و می‌تواند تصاویری 123 درجه‌ای به ثبت برساند.

گلکسی A73 تصاویر فوق عریض خوبی به ثبت می‌رساند. این عکس‌ها جزئیات کافی دارند ولی طبق انتظار تا حد زیادی پایین‌تر از دوربین اصلی قرار می‌گیرند. رنج دینامیکی تصاویر هم نسبتا گسترده است و کنتراست و شارپنس مناسبی را هم شاهد هستیم. نویز عکس‌ها پایین است و اعوجاج کناره‌ها به خوبی تصحیح می‌شود. در طرف دیگر شرایط A54 هم به همین شکل است و تصاویر فوق عریض خوبی به ثبت می‌رساند.

سال قبل گلکسی A53 با دوربین اصلی تصاویری با رنگ‌های غلیظ به ثبت می‌رساند و با دوربین فوق عریض تصاویری با دقت رنگ واقعی‌تر و این باعث می‌شود تا یکپارچی زیادی بین دوربین‌ها دیده نشود. امسال خوشبختانه این مشکل برطرف شده و دقت رنگ و دمای رنگ هر دو دوربین بسیار نزدیک است.

 

مقایسه دو گوشی همرده نزدیک دیگر:
مقایسه گوشی ناتینگ فون ۱ با آنر ۷۰

 

دوربین سلفی

هر دو کهکشانی از سنسور 32 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده می‌کنند. گلکسی A54 عکس‌های بسیار خوبی به ثبت می‌رساند؛ چرا که جزئیات زیادی را شاهد هستیم و سوژه بسیار طبیعی به ثبت می‌رسد، به‌علاوه که رنج دینامیکی وسیعی هم در سلفی‌ها دیده می‌شود. در طرف دیگر A73 هم عملکرد جذابی دارد و سلفی‌های با کیفیتی به ثبت می‌رساند، هرچند که مقداری سلفی‌های A54 را ترجیح می‌دهیم.

ماکرو

گلکسی A54 و گلکسی A73 دوربین‌های ماکرو 5 مگاپیکسلی دارند. این دوربین‌ها فوکوس خودکار ندارند و شما برای ثبت سوژه با فوکوس صحیح باید در فاصله مشخصی قرار بگیرید. عکس‌های ماکرو یا همان نمای نزدیک جزئیات مناسب و دقت رنگ خوبی دارند و جالب‌تر این که رنج دینامیکی هم وسیع‌ است. ماکروهای هر دو کهکشانی را خوب می‌دانیم و می‌توانید عکس‌های کلوزآپ جذابی به ثبت برسانید.

پرتره

گلکسی A73 دوربین تشخیص عمق میدان با سنسور 5 مگاپیکسلی دارد و از این دوربین برای تشخیص فاصله سوژه و جداسازی آن از پس‌زمینه استفاده می‌کند. گلکسی A54 اما فاقد این دوربین است از نرم افزار برای برش زدن سوژه از پس‌زمینه کمک می‌گیرد. هر دو گوشی پرتره‌های بسیار خوبی می‌گیرند.

دلیل اصلی این عملکرد خوب دوربین‌های اصلی باکیفیت است و از طرفی سوژه برش دقیقی را شاهد هستیم که در این زمینه مقداری A54 بهتر عمل می‌کند. در پرتره‌ها سوژه به خوبی نور جذب می‌کند و وایت بالانس و دقت رنگ هم دقیق است. پس‌زمینه تصاویر پرتره نیز به قدر کافی مات می‌شود تا در نهایت یک عکس عالی داشته باشید.

فیلم‌برداری

این دو میان‌رده می‌توانند در نهایت کیفیت 4K 30fps ویدئو ضبط کنند. دوربین اصلی هر دو گوشی ویدئوهای بسیار خوبی ضبط می‌کند. البته که هریک از گوشی‌ها در یک زمینه بهتر است و مثلا سرعت تغییر فوکوس بهتری را در A54 شاهد هستیم و یا مثلا این محصول در شب و نور کم مقداری جزئیات بهتری ثبت می‌کند، ولی در کل هر دو به نسبت قیمت واقعا خوب هستند.

باتری

گلکسی A73 و گلکسی A54 هر دو از باتری‌هایی با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت تغذیه می‌کنند ولی اندازه نمایشگر آن‌ها تفاوت دارد و از سوی دیگر تراشه‌ها هم متفاوت است. این دو عامل می‌توانند تاثیر زیادی به روی شارژدهی نهایی داشته باشند. به نظر شما از نظر دوام باتری A73 بهتره یا A54؟

گلکسی A54 عملکرد بسیار خوبی در تست‌های باتری از خود نشان داده و با یک بار شارژ می‌تواند تا 29 ساعت مکالمه 3G یا حدود 18 ساعت وبگردی یا حدود 20 ساعت پخش مداوم ویدئو را دوام بیاورد. این یعنی در صورت داشتن استفاده ترکیبی می‌توانید بین 1.5 تا 2 روز به روی این کهکشانی جدید حساب باز کنید که عملکردی عالی است.

گلکسی A73 هم عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند با استفاده ترکیبی و متوسط با یک بار شارژ بین 1 الی 1.5 روز دوام بیاورد. این عملکرد را هم می‌توانیم خوب و رضایت‌بخش بدانیم ولی در کل از نظر دوام باتری قطعا برنده گلکسی A54 است. موضوع مهم دیگر در زمینه باتری سرعت شارژ شدن گوشی است. هر دو کهکشانی از فناوری شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کنند ولی با وجود یکسان بودن ظرفیت باتری مدت شارژ شدن آن‌ها با هم فرق می‌کند.

در نظر داشته باشید که درون جعبه آداپتور نیست و باید آن را به صورت مجزا خریداری کنید. گلکسی A73 در مدت 30 دقیقه حدود 40 درصد شارژ می‌شود و گلکسی A54 حدود 56 درصد. شارژ کامل A54 حدود 1 ساعت زمان می‌برد ولی شارژ کامل A73‌ به 1 ساعت و 30 دقیقه زمان نیاز دارد. پس از نظر سرعت شارژ شدن هم برنده کهکشانی جدیدتر است.

اگر پکیج باتری گوشی برای شما اهمیت دارد از بین این دو مدل گلکسی A54 را انتخاب کنید. این میان‌رده هم شارژدهی بهتری دارد و هم سریع‌تر شارژ می‌شود. البته که عملکرد A73 هم به طور کلی خوب و مناسب است و نمی‌توان به آن ایراد گرفت.

 

مقایسه redmi note 12 با redmi note 11:
شیائومی نوت 12 بخریم یا نوت 11

 

جمع بندی؛ گلکسی A73 بهتره یا A54؟

این که بخواهیم ادعا کنیم از بین A73 و A54 یک گوشی از همه نظر بهتر است اصلا کار درستی نیست و هر کهکشانی می‌تواند در بخش‌هایی بهتر عمل کند و برای دسته‌ای از کاربران مناسب‌تر باشد. اگر نمایشگر بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهید و می‌خواهید در کنار کارهای روزمره مقداری هم با گوشی بازی کنید پیشنهاد می‌کنیم به سراغ گلکسی A73 بروید، محصولی که هنوز هم انتخاب عالی برای افراد مختلف است.

گلکسی A54

از سوی دیگر اگر زیاد در محیط باز هستید و روشنایی پنل برای شما اهمیت دارد و گوشی می‌خواهید که مقداری شارژدهی بهتری داشته باشد و سریع‌تر هم شارژ شود و از طراحی جدید و مدرنی بهره ببرد به سراغ گلکسی A54 بروید.

 

تفاوت های ردمی نوت 12 پرو با گلکسی A34 سامسونگ:
مقایسه a34 با نوت 12 پرو

 

سوالات متداول

سخت افزار گلکسی A73 بهتر است یا گلکسی A54؟ هر دو گوشی به نسبت قیمت سخت افزار خوب و مناسبی دارند و بدون مشکل از پس کارهای مختلف برمی‌آیند. قدرت این دو گوشی تقریبا برابر است ولی A73 در اجرای بازی‌ها مقداری بهتر عمل می‌کند.

باتری A54 بهتره یا A73؟ هر دو گوشی شارژدهی بسیار خوبی دارند ولی با استفاده نرمال A73 بین 1 تا 1.5 روز دوام می‌آورد و گلکسی A54 بین 1.5 الی 2 روز. سرعت شارژ A54 هم حدود 30 دقیقه سریع‌تر است.

نمایشگر گلکسی A54 بهتر از A73 است؟ نه الزاما. هر دو گوشی پنل‌های بسیار خوبی دارند و برتری واضح A54 تنها 200 نیت روشنایی بیشتر آن است. اگر نمایشگر بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهید به سراغ A73 بروید.

جدیدترین محصولات سامسونگ میان رده و با کمیفیت کدامند؟

جدیدترین میان رده های سامسونگ که از لحاظ دوربین، کیفیت و … بسیار خوب هستند؛ سامسونگ a55 و a35 نام دارند. برای خرید a35 و a55 می‌توانید زا سایت تکنولایف هم اکنون اقدام کنید.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
55 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

17 نظر

  1. Parnian

    سلام ببخشید من یه سوال داشتم، من از گوشی در روز حدود ۱۰ تا ۱۶ ساعت استفاده میکنم (سریال میبینم، ادمین هم هستم،تمامی کلاس هام هم به صورت انلاین هست و…) همچنین قیمت هم برام مهمه، میشه لطفا بهم بگید با این شرایط کدوم گوشی برام مناسب تره a73 یا a54

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Parnian

      سلام بین این دو مدل A54
  2. Mohammad

    سلام من گوشیa54 رو تازه خريدم ولی نمیدونم چند ساعت بايد شارژ اولیه بشه

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Mohammad

      سلام نیازی به شارژ اولیه نیست
  3. حامد

    سلام و درود
    من a54 دارم که نزدیک به یه ساعت و نیم زمان میبره شارژ بشه! مدل شارژر TP_ta800 که ۷۵۰ خریدم وقتی گوشیو به شارژ میزنم میزنه فوق سریع ! و تو نیم ساعت ۵۲٪ شارژ میشه که کم کم سرعتش کند میشه . الان شارژ ایراد داره که زمان زیادی میبره شارژ کنه یا طبیعیه؟

    1. مملی

      پاسخ به حامد

      باطری تا ۷۰ درصدش فوق سریع هست و مابقی به سختی شارژ میشه و توصیه میشه همیشه با بیست درصد شارژ کنید و از ۸۰ درصد بکشید در زمان های مسافرت ان را ۱۰۰ در۱۰۰ کنید
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حامد

      سلام وقت بخیر طبق تست ها باید در ۱ ساعت فول شارژ بشه
      1. محمد

        پاسخ به احسان نیک پی

        توی سایت ها نوشته یک ساعت ولی ۱ساعت و ۲۲ دقیقه طول میکشه تا فول شارژ. شارژر اوریجینال تهیه کردیم یک ملیون هم پولش بود.
  4. رها

    سلام
    بدون سوگیری مقایسه خوب و همه جانبه ای کردید. با اطلاعاتی که دادید و نیازسنجی خودم، تصمیم به خرید A54 گرفتم.
    سپاس

    1. ادریس

      پاسخ به رها

      A54چندتا ایراد داره خیلی داغ میکنه خیلی کنده شارژش اصلا فوق سریع نیست هنگ میکنه و در خوندن خیلی از برنامه ها عملکرد بدی داره توصیه نمیکنم به هیچکی تا میتونید a54 نخرید
    1. ایمان

      پاسخ به رها

      الان a54 خریدی رازی هستی ، انتن نمیپره یا داغ نمیکنه یا هر چیز دیگه ممنون میشم جواب بدین 🙏🙏
      1. رها

        پاسخ به ایمان

        سلام بسیار راضی هستم از نورصفحه، کارامدی باطری و کیفیت و عملکرد پردازنده. هیچ داغی و لگی ندیدم تاکنون. البته با کاور به نظر چاق میاد و زیبایی اون گرفته میشه. من ترجیح دادم کاور نندازم و از زیبایی طراحی اون لذت ببرم. یاعلی
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به رها

      خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده 🌱
  5. مجتبی

    عالی و بدون تعصب بود. تشکر

    1. پاسخ به مجتبی

      سلام آقا خسته نباشید ایا از شارژر a7۳ می‌توانیم برای a54 استفاده کنیم یا بلعکس ؟
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به ‌

        سلام وقت بخیر بله
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مجتبی

      ممنون از همراهی شما 🌱
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/samsung-a54-vs-a73/
ads
ads