داغ ترین ها :
اپل تی وی یا اندروید باکس؛ کدام یک ارزش خرید دارد؟

اپل تی وی یا اندروید باکس؛ کدام یک ارزش خرید دارد؟

در سال ۲۰۲۱، درآمد سرویس‌های استریم در ایالات متحده ۲۷ میلیارد دلار برآیند شده است. پیشبینی می‌شود این عدد در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیارد دلار برسد و در سال‌های بعد هم به رشد خود ادامه دهد. همراه با افزایش گردش مالی، ارزش این سرویس‌ها برای مخاطبین هم بیشتر می‌شود. نتفلیکس، دیزنی پلاس و HBO و غیره همگی سعی در تولید بهترین برنامه‌های تلویزیونی اورجینال برای جذب مشتری دارند. دیر یا زود، وقتش رسیده روش‌های جدید تماشای تلویزیون را جدی بگیریم، و این کار را با بررسی تفاوت اپل تی وی با اندروید باکس آغاز می‌کنیم.

 

فروشگاه تکنولایف اپل تی وی و انواع اندروید باکس با قیمت مناسب فروش می‌رساند.

 

اندروید باکس یا اپل تی وی چیست؟

نتیجه یک تحقیق جالب از Hubsearch نشان می‌دهد ۵۵ درصد افراد مورد پروژهش، تماشای آنلاین و استریم را روش اصلی و پیش‌فرض تماشای تلویزیون خود اعلام کردند. برعکس، درصد افرادی که پیش‌فرض‌شان تماشای تلویزیون به روش سنتی است از ۴۲ درصد در ۲۰۲۰ به ۳۹ درصد در ۲۰۲۱ کاهش یافته است. این در حالی است که سرویس‌های استریم به رشد خود ادامه می‌دهد. خصوصاً در زمان اوج ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، بسیاری در سرتاسر جهان به این روش تماشای تلویزیون روی آوردند. دو راه برای آوردن اپلیکیشن‌های استریم محتوا به تلویزیون‌های خانگی وجود دارد: خرید ست‌تاپ باکس یا تلویزیون هوشمند (یا هر دو).

در دنیای پخش‌کننده‌های خانگی یا ستاپ باکس‌ها هم مانند صنعت گوشی‌های هوشمند، گوگل و اپل نقش دو مهره کلیدی را ایفا می‌کنند. اندروید باکس و اپل تی وی گجت‌هایی برای پخش/استریم محتوای تصویری و صوتی هستند، معروف به ست‌تاپ باکس که به ترتیب روی پلتفرم گوگل و اپل فعالیت می‌کنند. از آنجایی که اندروید یک سیستم عامل منبع باز است، نام اندروید باکس به دستگاه‌های زیادی تعلق می‌گیرد. در حالی که اپل تی وی و سیستم عامل آن یعنی tvOS، از تولیدات شرکت اپل هستند. هر دو این شرکت‌ها از غول‌های پیشرو در تکنولوژی هستند و شکی در کیفیت محصولات آن‌ها نیست. اما اکنون می‌خواهیم ببینیم اندروید باکس یا اپل تی وی، دقیقاً کدام بهتر است.

اپل تی وی یا اندرویدی تی وی؟ (نگاه کلی)

تفاوت اندروید باکس و اپل تی وی چیست؟ این سوالی است که پیش از تعیین برنده کردن باید به آن پاسخ دهیم. در نهایت با بررسی تخصصی و مقایسه بخش به بخش تفاوت های اندروید باکس و اپل تی وی این کار را خواهیم کرد. اما برای آغاز خوب است یک تصویر کلی از tvOS و Android TV، سیستم عامل‌هایی که هسته وجودی این دو رقیب را تشکیل می‌دهند، داشته باشیم.

اپل تی وی Apple TV

این گجت اپل یک پخش کننده مدیای خانگی یا ست‌تاپ باکس و دستگاه استریم محتوا است که از طریق کابل HDMI به تلویزیون متصل می‌شود. هدف این محصول، «هوشمند» کردن تلویزیون‌های خانگی است. در ۱۵ سالی که از عرضه اولین اپل تی وی می‌گذرد شش مدل تحت نام این برند به فروش رسیده است. این مدل‌ها به ترتیب: اپل تی وی نسل ۱، نسل ۲، نسل ۳، Apple TV HD، اپل تی وی 4K نسل اول و نسل دوم هستند. در حال حاضر تنها دو مدل Apple TV HD و Apple TV 4k نسل دوم تولید می‌شوند و خط تولید باقی مدل‌ها به پایان رسیده است. سیستم عامل اپل تی وی با نام tvOS پس از نسل سوم معرفی و تعبیه شد. این سیستم عامل امکان دانلود و نصب اپلیکیشن از اپ استور را فراهم آورد.

عکس اپل تی وی مشکی

ریموت کنترل‌های این دستگاه در کشورهایی که از سیری پشتیبانی رسمی می‌کنند با نام Siri Remote و در دیگر نواحی جهان تحت نام Apple TV Remote شناخته می‌شود. این ریموت‌ کنترل‌ها اولین بار همراه با نسل چهارم اپل تی وی یعنی Apple TV HD معرفی و تولید شدند. همراه با آن‌ها یک میکروفون کوچک جهت فرمان‌دهی به دستیار صوتی اپل، یعنی سیری قرار گرفته بود. سیریِ باهوش، گشت و گذار در محیط کاربری tvOS را بسیار آسان و بی‌دردسر می‌کند.

اولین سیری ریموت به صورت یک مکعب مستطیل مشکی رنگ طراحی شد. بالای آن یک قسمت برای فرمان‌های لمسی در نظر گرفته شده بود که شباهت زیادی به تاچ پد لپ تاپ‌ها داشت. یکی از مشکلات بزرگ نسل اول سیری ریموت، قرینه بودن آن بود که باعث می‌شد کاربر گاهی به اشتباه کنترل را برعکس در دست بگیرد. همراه با نسل دوم اپل تی وی 4K، از سیری ریموت ارتقاء یافته به عنوان نسل دوم این گجت نیز رونمایی شد. برای ناوبری در رابط کاربری اپل تی وی می‌توانید علاوه بر Siri Remote از اپلیکیشن Apple TV Remote، ریموت کنترل‌های دیگر با پشتیبانی از نور مادون قرمز و یا کنترلرهای گیمینگ استفاده کنید.

  • اپل تی وی نام سری ست‌تاپ باکس‌های شرکت آمریکایی اپل است. این گجت‌ها تحت سیستم عامل tvOS فعالیت می‌کنند.
  • tvOS. سیستم عامل اختصاصی اپل برای اپل تی وی، tvOS نام دارد. این عنوان کاملاً با شیوه نام گذاری سیستم عامل‌های اپل (iOS, macOS, watchOS) هم‌خوانی دارد.
  • سیری نام دستیار صوتی مشهور اپل است. این دستیاری صوتی هوشمند بیشتر از یک دهه است که محصولات این شرکت آمریکایی را همراهی می‌کند.

 

مقایسه انواع اپل تی وی با یکدیگر:
سری های مختلف apple tv چه تفاوتی باهم دارند؟

 

اندروید تی وی

بر خلاف اپل تی وی که به جعبه فیزیکی و سخت افزار پخش کننده خانگی اپل اشاره دارد، اندروید تی وی نام سیستم عامل اختصاصی گوگل، مبتنی بر اندروید، برای تلویزیون‌ها است. این سیستم عامل به طور پیش فرض هم روی برخی تلویزیون‌های هوشمند وجود دارد. به این معنا که لزوماً برای دسترسی و بهره بردن از ویژگی‌های سیستم عامل اندروید تی وی نیاز به خرید اندروید باکس ندارید.

اندروید باکس شیائومی

اندروید باکس شیائومی

همانطور که گوشی‌های اندرویدی تنوع بیشتری نسبت به iOS دارند، اندروید باکس‌ها نیز در مدل‌های متفاوت توسط برندهای مختلف عرضه می‌شوند. بنابراین گزینه‌های بسیاری برای بودجه‌های متنوع وجود دارد. گوگل اولین بار از Nexus Player به عنوان پرچمدار اندروید تی‌ وی‌ها رونمایی کرد. این محصول انتظاراتی که از ست‌تاپ باکس‌های هوشمند داریم یعنی ریموت کنترل، دستیار صوتی و اجرای اپلیکیشن‌ و بازی‌های متنوع را برآورده می‌کرد. پس از Nexus Player، شرکت‌های دیگر دست به تولید محصولات خود تحت پلتفرم اندروید تی وی زدند. از مشهورترین اندروید باکس‌ها می‌توان به Nvidia Shield اشاره کرد. به طور خلاصه:

  • اندروید باکس‌: ست‌تاپ باکس‌های متنوع که همگی مبتنی بر سیستم عامل تلویزیون هوشمند اندروید تی‌وی هستند.
  • اندروید تی وی: همان سیستم عامل منبع باز دوست داشتنی گوگل که این بار به طور خاص برای تلویزیون‌ها طراحی و بهینه سازی شده است.
  • تنوع بالا محصولات. هر برندی می‌تواند از سیستم عامل اندروید روی محصولات خود استفاده کند. این موضوع باعث می‌شود گستره انتخاب هنگام خرید اندروید باکس بالا برود.
  • قیمت منعطف. تنوع محصولات مساوی یعنی برای هر بودجه، یک اندروید باکس وجود دارد.
  • پلی استور. پلی استور نام فروشگاه برنامه و بازی گوگل است. در این مارکت اپلیکیشن‌های فراوانی برای اندروید تی وی وجود دارد.

مقایسه طراحی و رابط کاربری اپل تی وی با اندروید باکس

در این قسمت به تفاوت اندروید باکس با اپل تی وی در بحث طراحی و رابط کاربری می‌پردازیم. رابط کاربری یا UI در هر پلتفرم هوشمندی نقش مهمی ایفا می‌کند و حتی می‌تواند عامل تصمیم گیری باشد.

طراحی

تفاوت اپل تی وی با اندروید باکس

اپل تی وی – Nvidia Shield TV

اپل همیشه به طراحی‌های فیزیکی خود بالیده است. این شرکت زمان زیادی صرف طراحی دیزاین‌های زیبا می‌کند. محصولات اپل به اصطلاح امضادار هستند و با نگاه اول می‌توان تشخیص داد در مقر اپل در کوپرتینو طراحی شده‌اند. ظاهر اپل تی‌ وی‌ها بعد از نسل اول، تغییر زیادی نکرده است. یک جعبه مشکل رنگ کوچک که علاوه بر جلوه بصری، توجه کافی به بهینگی نیز داشته است. ست‌تاپ باکس کوپرتینویی‌ها داغ نمی‌کند، جای زیادی در سیستم خانگی اشغال نمی‌کند و درگاه‌های کافی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

برعکس اپل تی‌ وی، اندروید باکس‌ها به یک دیزاین منسجم نرسیده‌اند. منظورمان این است که در نگاه اول نمی‌توان تشخیص داد که با یک ست‌تاپ باکس مبتنی بر سیستم عامل تلویزیون هوشمند گوگل روبه‌رو هستیم.

گوگل سرعت رشد سیستم عامل‌های خود در سال‌های اخیر را به شدت افزایش داده است. اگر ربع اول دهه ۱۰ میلادی را به خاطر داشته باشید، سیستم عامل اندروید از همه نظر در مقابل iOS کم می‌آورد. این موضوع در آغاز برای اندروید تی وی نیز صادق بود. مشابه با نمونه گوشی‌های هوشمند، در بحث طراحی رابط کاربری، اندروید تی وی پیشرفت زیادی کرده است. در بخش بعد توضیحات کامل‌تری در این رابطه خواهیم داد.

 

حس می‌کنید اطلاعات کافی ندارید؟ مطلب زیر را بخوانید:
اپل تی وی چیست

 

رابط کاربری

هر دو سیستم عامل ردیف‌هایی از آیکون‌ها برای نمایش اپلیکیشن‌ها و محتوا استفاده می‌کنند. سه قسمت Home, Apps و Library وجود دارد. رابط کاربری جدید اندروید تی وی کمی مدرن‌تر از اپل تی‌وی است. با رفتن روی آیکون هر اپلیکیشن در این قسمت محتوای پیشنهادی آن را مشاهده می‌کنید. یک بخش در کناره راست برای مشاهده و افزودن پروفایل و رفتن به تنظیمات وجود دارد. تفاوت اندروید باکس ها با اپل تی وی در ساده‌تر بودن منوی tvOS است. روی اپل تی وی تب‌های مختلف وجود ندارد همه اپلیکیشن‌ها را در یک صفحه مشاهده می‌کنید و در صورت تمایل، امکان گروه‌ کردن برنامه‌ها نیز وجود دارد. اینجا هم می‌توانید اکانت اپل آیدی خود را اضافه کنید.

تفاوت رابط کاربری اپل تی وی با اندروید TV

رابط کاربری اپل تی وی

نتیجه: tvOS ظاهر تمیزتری دارد و خبری از شلوغی‌های اندروید تی وی نیست. با این وجود، برخی کاربران ممکن است طراحی مدرن‌تر اندروید تی وی و قسمت بندی آن را ترجیح دهند. یکی از ویژگی‌هایی که طبق وعده گوگل باید به زودی متنظر اضافه شدن آن به اندروید تی وی باشیم، افزودن چند اکانت و شخصی سازی شدن آن‌ها است. امکانی که مدت‌هاست برای اپل تی وی محقق شده است و باعث می‌شود هر یک از اعضای خانه بتوانند پیشنهادات مطابق با سلیقه شخصی خود دریافت کنند.

تفاوت اندروید باکس با اپل تی وی تنها به این موارد ختم نمی‌شود. اما مهم‌ترین قسمت رابط کاربری، مدیا پلیر سیستم عامل است. در اندروید تی وی هر اپلیکیشن پخش کننده مخصوص خود را دارد. هنگام تغییر برنامه‌ها باید با رابط کاربری جدید آن خو بگیرید و این موضوع کمی آزاردهنده‌ است. برخی اَپ‌ها هم ممکن است کم و کاستی‌هایی داشته باشند. از طرف دیگر اپل تی وی از یک ساختار منسجم پیروی می‌کند و تقریباً تمام برنامه‌ها از مدیا پلیر خود اپل استفاده می‌کنند. رابط کاربری این پلیر بسیار ساده و کار کردن با آن آسان است. اپل تی وی از multitasking هم پشتیبانی می‌کند. به این معنا که می‌توانید اپلیکیشن‌های متعددی را به صورت همزمان باز داشته باشید و به سرعت میان آن‌ها جابه‌جا شوید. در زمان نوشتار این مطلب، این ویژگی به طور کلی روی اندروید باکس‌ها دیده نمی‌شود.

مقایسه رابط کاربری اپل تی وی با اندروید باکس

رابط کاربری اندروید تی وی

این منسجم بودن در دستیار صوتی و جست و جو برای محتوا نیز دیده می‌شود. tvOS اجازه جست و جو در داخل هر برنامه را می‌دهد. یعنی اگر می‌خواهید سریال The Witcher را در نتفلیکس پیدا کنید کافیست در اپلیکیشن آن از سیری بخواهید یا از کیبورد استفاده کنید. گوگل تی وی این امکان را نمی‌دهد و اگر از دستیار صوتی گوگل استفاده کنید، یک منوی جداگانه باز می‌شود.

جمع بندی: رابط کاربری اپل تی وی منسجم‌تر و ساده‌تر است. ناوبری در آن و جست و جو برای محتوا آسان‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد. اندروید تی وی از منوهای مدرن‌تری استفاده می‌کند و ظاهر زیبایی دارد.

ریموت کنترل

مدل‌های جدید اپل تی وی HD و Apple TV 4K همراه با نسل دوم سیری ریموت عرضه می‌شوند. زیبایی و مینیمالیسم این کنترل از نگاه اول مشخص است؛ اما تنها موقع استفاده می‌توانیم قدر آن را بدانیم. دکمه‌های زیادی روی این محصول دیده نمی‌شوند. دکمه‌های افزایش و کاهش ولوم صدا، پخش و توقف، دکمه مخصوص میوت کردن، خانه و دکمه پاور برای خاموش یا روشن کردن اپل تی وی را داریم.

کنترل اپل تی وی با ایفون

اما کاربردی‌ترین عضو این ریموت کنترل، پنل لمسی دایره شکلی‌ است که بالای آن قرار دارد. این تاچ‌پد بسیار به لمس حساس است و پاسخ‌های سریع و دقیقی می‌دهد. دور آن یک حلقه به طور خاص مشخص شده که با حرکت دورانی به جهت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌توانید ویدیو‌ها را جلو و عقب ببرید.

متاسفانه به دلیل تنوع بالای اندروید باکس‌ها نمی‌توان حکم کلی درمورد ریموت کنترل آن‌ها داد. تنها می‌توانیم بگوییم مدل‌های بالارده، فاصله زیادی تا کیفیت سیری ریموت ندارند.

 

مطلبی جامع که مشابه آن را نخواهید یافت:
آموزش کار با تیک تاک

 

خدمات و ویژگی‌ها؛ اندروید باکس یا اپل تی وی؟

بی‌تردید انتخاب هر محصولی بستگی به خدماتی که ارائه می‌دهد دارد. اندروید باکس یا اپل تی وی هر دو اپلیکیشن‌های فراوان و ویژگی‌های جذابی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند اما تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد. در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

اپلیکیشن‌ها

از نظر تعداد برنامه‌های موجود، اپ استور اپل و پلی استور گوگل هر دو از بهترین‌ها هستند. اپلیکیشن‌های مرسوم و ضروری مانند یوتیوب، اسپاتیفای، دیزنی پلاس، نتفلیکس و غیره را هر دو پلتفرم می‌توانید پیدا کنید. همانطور که انتظار می‌رود این دو پلتفرم برخی از محصولات خود را انحصاری نگه داشته‌اند. برای مثال اپلیکیشن و سرویس اپل تی وی روی اندروید باکس‌ها در دسترس نمی‌باشد. به طور مشابه نمی‌توانید از سرویس Google Play Movies & TV روی اپل تی‌ وی خود استفاده کنید. البته از طریق cast کردن محتوا می‌توانید این مانع را دور بزنید. تمام اندروید باکس‌ها همراه با Chromecast تعبیه شده تولید می‌شوند. این یعنی می‌توانید از طریق اتصال دستگاه‌های دیگر مانند گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ به اندروید تی وی، تقریباً هر محتوایی را روی تلویزیون‌ خود پخش کنید‌.

لازم به تذکر است که اپلیکیشن سرویس‌های محبوب ایرانی مانند نماوا، فیلیمو و غیره تنها برای اندروید باکس موجود هستند. در حال حاضر تنها راه‌های تماشای این سرویس‌ها روی اپل تی وی استفاده از مرورگر سافاری یا cast کردن از iOS یا مک به اپل تی وی هستند.

بازی‌ های ویدیویی اپل تی وی یا اندروید باکس؟

استفاده از ست‌تاپ باکس‌ها به عنوان کنسول گیمینگ رایج است. از میان دو مدل اپل تی وی موجود در حال حاضر، هر دو سخت افزار قدرتمندی دارند. اما برای بهترین تجربه گیمینگ روی پلتفرم اپل بهتر است گزینه گران قیمت‌تر یعنی Apple TV 4K نسل دوم را تهیه کنید. از نظر بازی‌های موجود، اپل سرویس Apple Arcade را طراحی کرده است. این سرویس حق اشتراکی اجازه دانلود و اجرای تعداد زیادی از بازی‌های رده بالا و باکیفیت که بعضاً انحصاری این پلتفرم هستند را به مشترکان خود می‌دهد.

اپل تی وی یا اندروید باکس

اپل tv یا اندروید باکس؛ مقایسه در گیم

از این نظر، اندروید باکس‌ها چندان از اپل تی وی عقب نیستند. اگر رقابتی نگاه کنیم، شاید برتری کمی با اندروید باکس‌ها باشد. مهم‌ترین دلیل این است که پلتفرم اندروید تی وی و پلی استور بازی‌های ویدیویی بیشتری را در بر می‌گیرند. اما با وجود بازی‌های رایگان فراوان، برای برخی بازی‌های بالارده نیاز به خرید آن‌ها خواهید داشت. و خرید صد‌ها بازی قطعاً پر هزینه‌تر از اشتراک ماهانه اپل آرکید تمام خواهد شد. یک مشکل دیگر نیز بحث سخت افزار برخی اندروید باکس‌ها است. تجربه گیمینگ روی برخی اندروید باکس‌های ارزان قیمت‌تر ممکن است به خوشایندی مدل‌های قدرتمندتری مانند Nvidia Shield TV نباشد.

از نظر گیمینگ هیچ ست‌تاپ باکسی به اندازه کنسول‌های پلی استیشن و اکس باکس حرفه‌ای نیست. خب، بازی‌های ویدیویی هدف اصلی ست‌تاپ باکس‌ها نیستند. با این حال نشستن جلوی تلویزیون و لذت بردن از بازی‌های دوست داشتنی به خصوص همراه با خانواده می‌تواند نکته حائز اهمیتی باشد.

  • سرویس اپل آرکید دسترسی به لاین‌آپ متنوع و باکیفیتی از بازی‌های ویدیویی را با قیمت مناسب، ممکن می‌سازد.
  • تنوع و تعداد بازی‌های موجود برای اندروید باکس‌ها بیشتر است.
  • تنها برخی از اندروید‌ باکس‌ها قدرت سخت افزاری خوب برای گیمینگ لذت بخش دارند. بهترین گزینه Nvidia Shield TV است.

 

اگر حس می‌کنید اطلاعات کافی ندارید؟ مطلب زیر را بخوانید:
اندروید باکس چیست

 

سوالات متداول

کدام بهتر است: اندروید باکس یا اپل تی وی؟ اپل تی وی یک محصول خوش ساخت با ویژگی‌ها و خدمات فراوان است. برای بیشتر افراد،‌ به خصوص کاربرانی که از پیش با آیفون، آیپد یا کامپیوتر مک عضوی از اکوسیستم اپل هستند، اپل تی وی گزینه بهتری خواهد بود. اما اگر حق انتخاب و گزینه‌های بیشتر برای انواع بودجه‌ها می‌خواهید، ست‌تاپ باکس بعدی خود را بین اندروید باکس‌ها خواهید یافت.

کدام اپل تی وی بهتر است؟ با توجه به تفاوت قیمتی کم میان مدل 4K و HD، در حال حاضر Apple TV 4K نسل دوم بهترین گزینه است. این مدل در دو ظرفیت ۳۲ و ۶۴ گیگابایت به فروش می‌رسد.

آیا تماشای فیلم و سریال روی اندروید باکس یا اپل تی وی رایگان است؟ اندروید باکس‌های و اپل تی وی را واسطه‌هایی برای آوردن بهترین‌ سرویس‌های استریم به تلویزیون‌های خانگی در نظر بگیرید. برای استفاده از خدمات نتفلیکس یا فیلیمو همچنان نیاز به تهیه اشتراک آن‌ها دارید. استفاده از سرویس‌های رایگان مانند یوتیوب بدون هزینه است.

آیا می‌توان از آیفون همراه با اندروید باکس استفاده کرد؟ بله اتصال و پخش محتوا از آیفون به اندروید باکس ممکن است. اپلیکیشن مخصوص Android TV را هم می‌توان از اپ استور برای iOS دانلود کرد. اما اتصال آیفون به اپل تی وی از طریق AirPlay کیفیت و امکانات بیشتری دارد.

در ایران، اندروید باکس بهتر است یا اپل تی وی؟ استفاده از محصولات اپل در ایران به دلیل تحریم‌های سرسختانه این شرکت در مقایسه با گوگل دشوارتر اما بی‌تردید ممکن است. با این حال به دلیل راحت‌تر بودن ساخت اکانت، استفاده از خدمات و همچنین اپلیکیشن‌های سرویس‌های ایرانی، اندروید باکس در ایران بهتر است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. مجید میری

    عالی بود.من بین اپل تی وی و اندرویدباکس جهت خریدش شک داشتم.این مقاله کمک فراوانی کرد.سپاس

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مجید میری

      سلام وقت بخیر خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%be%d9%84-%d8%aa%db%8c-%d9%88%db%8c-%db%8c%d8%a7-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d8%b3/
ads
ads